Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 139
Offentligt
1722126_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og Klima-
udvalg den 9. februar vedr. status for energispareord-
ningen
_____________________________________
Samrådsspørgsmål J
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Jens Joel (S)
stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål J:
Samrådsspørgsmål J:
”Vil ministeren give en status vedrørende Energispareordningen i ly-
set af den omfattende kritik, der har været rejst af forskellige inte-
ressenter i pressen?”
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/10
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som sætter fokus
på et emne, der også optager mig meget.
Lad mig også indledningsvist slå fast, at jeg har fuld forståelse for,
at spørger beder om en status for ordningen set i lyset af den sene-
ste tids presseomtale.
Det er kun naturligt, at der er stor fokus på en ordning, som koster
1,5 mia. kr. årligt, og som skal levere et substantielt bidrag til den
danske energieffektiviseringsindsats. Når vi så samtidig gennem
pressen hører om snyd og uhensigtsmæssigheder i ordningen, så
synes jeg faktisk, det er helt på sin plads, at vi som politikere stiller
spørgsmål til, om det her kunne gøres bedre.
Inden jeg giver en status for ordningen, så lad mig kort ridse ram-
merne for den nuværende energispareordning op:
Energispareordningen er en væsentlig del af den danske energief-
fektiviseringsindsats. På baggrund af frivillige aftaler mellem ministe-
ren og brancheorganisationerne for forsyningssektorerne har ener-
giselskaberne siden 2006 haft årlige energisparemål. Aftalerne har
udmøntet de politisk fastsatte mål fra energiaftalerne indgået med
energiforligskredsen. Senest blev der med energiaftalen af 22. marts
2012 fastsat mål for energiselskabernes spareindsats frem til 2020.
Siden 2012 har energispareordningen også udgjort Danmarks im-
plementering af energieffektivitetsdirektivets artikel 7.
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0003.png
I december sidste år underskrev jeg sammen med brancheorganisa-
tionerne en ny energispareaftale for perioden 2016-2020. Denne af-
tale skal sikre, at vi opfylder vores forpligtelse i forhold til Energief-
fektivitetsdirektivet.
Med den nye aftale blev det årlige sparemål nedsat fra 12,2 PJ til
10,1 PJ. Det var en opfølgning på den politiske aftale om at nedsæt-
te energisparemålet, hvilket var ønsket af energibranchen, og som
var en del af regeringens aftale af 17. november 2016 om afskaffel-
se af PSO-afgiften.
Så vidt rammerne.
Som alle forhåbentlig ved, tager jeg det alvorligt, at der igennem
længere tid har været rejst kritik af energispareordningen.
Jeg har været meget opmærksom på de eksempler, der er rejst om
mulig omgåelse af reglerne. Det er f.eks. sager, hvor der i dokumen-
tationen er angivet et større areal, end hvad der kan opmåles på bo-
ligen. Det betyder, at den beregnede energibesparelse af det indbe-
rettede tiltag er for høj.
Jeg er også meget bevidst om kritikken af den manglende kontrol og
tilsyn med ordningen, både generelt og i konkrete sager. Det er
uden tvivl kritikpunkter, som jeg har bedt om, at der følges op på.
Men det er også vigtigt for mig at sige, at vi med den nye aftale, der
blev indgået i december sidste år, faktisk
har
været opmærksomme
på kritikken og har forsøgt at indrette ordningen bedre. Når spørger
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0004.png
har bedt om en status, er der derfor tre instrumenter, jeg gerne vil
fremhæve i dag; for det første særkontrol, for det andet den nye
energispareaftales øgede kontrolkrav og for det tredje den kommen-
de bekendtgørelses fastsættelse af et skærpet tilsyn.
Jeg vil gerne gennemgå instrumenterne hver især for at skabe et
overblik over, hvilke tiltag der allerede er gjort for at imødekomme
kritikken.
Lad os starte med særkontroller og tage afsæt i de konkrete eksem-
pler, hvor der har været mistanke om snyd. Når der modtages indbe-
retninger i den slags sager, vil Energistyrelsen altid gå ind i sagen
og undersøge mistanken. Styrelsen har pligt til at oplyse sagen til et
så tilstrækkeligt niveau, at der kan træffes afgørelse på et sikkert ,
faktuelt grundlag.
Energistyrelsen kan derfor indhente konkret dokumentation til brug
for den enkelte sag. I nogle tilfælde kan det munde ud i en såkaldt
særkontrol af det specifikke sagsområde. Det er blandt andet, hvad
der er sket på området for hulmursisolering. Her har Energistyrelsen
udvalgt 8 af de forpligtede energiselskaber til at indgå i særkontrol-
len. Styrelsen har derefter fået en ekstern og uvildig konsulent til at
udtrække 50-60 sager om hulmursisolering fra disse selskaber. Kon-
sulenten er i gang med at gennemgå dokumentationen for disse sa-
ger samt foretage visuelle kontroller af nogle af de huse, hvor der er
udført isolering af hulmure.
Det forventes, at konsulenten afleverer sin rapport i løbet af februar.
Energistyrelsen skal derefter gennemgå resultaterne af konsulen-
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0005.png
tens undersøgelse, hvilket forventes at være færdigt i slutningen af
denne måned.
Energistyrelsen skal derefter træffe afgørelse om eventuel opfølg-
ning på sagerne, og de overordnede resultater af særkontrollen vil
blive offentliggjort på styrelsens hjemmeside i løbet af foråret 2017.
Jeg kan ikke udtale mig om de enkelte sager eller om en genopfølg-
ning på kritikken, førend de endelige resultater foreligger.
Jeg forventer dog, at særkontrollen vil lede til en større klarhed om
isoleringsbranchen for så vidt angår energiselskabernes energispa-
reindsats samt at den vil afklare behovet for en mulig præcisering af
retningslinjerne i sager om hulmursisolering.
Lad mig dernæst fokusere på det andet instrument, nemlig den nye
energispareaftale.
Med den nye aftale er dokumentationskravene skærpet, så selska-
bernes egenkontrol styrkes. Det betyder bl.a., at:
Der skal være yderligere dokumentation af gennemførte pro-
jekter: fx er det ikke nok at fremsende fakturaer, der skal også
fremsendes fotodokumentation.
Før-situation skal dokumenteres: fx ved at have en dokumente-
ret måling af energiforbruget før gennemførelsen af tiltaget.
Det skal oplyses, hvilket energiselskab energibesparelserne er
overdraget til, så det er nemmere at følge op på eventuelle
klager.
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0006.png
Alt andet lige må det forventes, at en styrket egenkontrol vil medføre
færre fejl og et lavere behov for særkontroller.
Da ordningen ligesom hidtil bygger på en frivillig aftale med bran-
chen, betyder det, at der er et fælles ansvar for, at reglerne ikke
omgås. Energispareaftalen bygger derfor på en stor grad af egen-
kontrol, og det er selskabernes ansvar at sikre, at de besparelser,
de indberetter, lever op til reglerne - også når der anvendes ekster-
ne aktører.
Både myndigheder og energiselskaber har glædeligvis haft fokus på
at styrke tilsynet med energispareindsatsen i forhandlingerne om
den nye energispareaftale, da det er i fælles interesse, at ordningen
har en høj troværdighed.
Men selvom det har været et fælles opmærksomhedspunkt, så må
jeg også være ærlig at sige, at vi af erfaring ved, at det er meget
svært at indrette en ordning mellem branche og myndigheder, som i
den grad bygger på troværdighed og tillid, som det er tilfældet i
energispareordningen.
Det vidste vi selvfølgelig også tilbage i december i forbindelse med
indgåelse af den nye aftale, og det bringer mig til det tredje instru-
ment, nemlig at der i tillæg til aftalen udarbejdes en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen skal sikre et mere effektivt og pålideligt tilsyn med
energispareindsatsen, hvor der ikke sås tvivl om myndighedskontrol-
len.
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0007.png
Bekendtgørelsen udmøntes i løbet af foråret og vil medføre, at reg-
lerne for tilsynet med ordningen opstrammes. De strammere regler
skal understøtte, at tilsynet i endnu højere grad sikrer en troværdig
energispareindsats.
Det skærpede tilsyn indebærer bl.a., at der skal udføres stikprøve-
kontroller på omkostningerne til ordningen. Derudover kommer der
krav om, at selskaberne skal sende deres såkaldte audits, dvs. kon-
trolrapporter for deres indsats for energibesparelser, til Energistyrel-
sen, som skal gennemgå rapporterne og følge op på eventuelle be-
mærkninger, evt. i form af særkontroller. Andre skærpelser af tils y-
net består i flere særkontroller generelt samt en øget opfølgning hos
de selskaber, hvor der har vist sig at være problemer, fx i form af
besøg.
Der er for mig at se ingen tvivl om, at både særkontroller, den nye
energispareaftale og den nye bekendtgørelse indeholder elementer,
der er nødvendige for at rette op på tingenes tilstand her og nu.
Men jeg må også ærligt sige, at jeg ikke tror på, at vi under den nu-
værende aftale kan sikre en så effektiv kontrol, at vi helt undgår
snyd. Vi står med en meget stor ordning, som hviler på en høj grad
af hvile-i-sig-selv økonomi og tillid, og vi vil aldrig kunne garantere,
at der ikke er brodne kar.
Med over 100.000 individuelle sager, så ville det - selv hvis vi ansat-
te 100 personer ekstra til at kontrollere indberetningerne - ikke være
realistisk, at de kunne gennemgå alt materialet.
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0008.png
Jeg skal være ærlig at sige, at de problemer, vi oplever med ordnin-
gen, og som vi har hørt om gennem adskillige år, får mig til at over-
veje, om tiden er løbet fra ordningen i sin nuværende form.
Energispareordningen er en stor del af den danske indsats for ener-
gieffektivitet som helhed. Men det er min opfattelse, at vi står med
en ordning, der grundlæggende er forkert skruet sammen, og som
giver for let spil for snyd. Og jeg synes, det bør få enhver ansvarlig
politiker til at overveje, om vi kan indrette vores indsats bedre.
Hvis vi kigger lidt længere ud i fremtiden, står det klart, at der de
kommende år sker store ændringer på området for energieffektivitet;
der pågår pt. en revision af EU’s energieffektivitetsdirektiv, herunder
reglerne om energispareordningen, og i 2020 udløber energiaftalen,
og energispareordningen er dermed ikke længere forligsbelagt.
For mig vil det derfor være klogt, at de overvejelser, vi gør os om
energispareordningen netop nu, også tænkes skridtet videre, så vi
kan drage nytte af vores essentielle erfaringer med ordningen, når
den skal indrettes fremadrettet.
Danmark er i front, når det kommer til optimering af vores energifor-
brug. Siden 70’ernes oliekriser har der været politisk fokus og vilje til
at gøre tingene anderledes og ændre vores vaner. Det har tjent os
godt og gjort os til forgangsland på området for energieffektivitet.
Men der er sket store teknologiske udviklinger på energiområdet de
senere år, og vi har også fra politisk hånd ændret på grundvilkårene
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0009.png
for området. Det betyder, at det marked, energispareordningen i dag
er en del af, ser anderledes ud nu, end da ordningen startede.
Derfor er det efter min overbevisning ikke sikkert, at det er den mo-
del, der har bragt os til, hvor vi er i dag, som bedst kan bringe os vi-
dere, og den kommende energiaftale er et oplagt tidspunkt til at gøre
sig overvejelser i den retning.
Regeringen har derfor igangsat en række analyser på området for
energieffektivitet, som skal sikre, at fremtidens indsats bliver tids-
svarende og langtidsholdbar. Analyserne vil blive udført frem mod
efteråret, hvor vi offentliggør udspillet til et nyt energiforlig.
Analyserne indebærer bl.a. evalueringer af forskellige nuværende
ordninger og analyser af potentialerne for energieffektivisering frem-
adrettet. Arbejdet indebærer også analyser af energispareordningen,
som jo er dagens emne, og som er en væsentlig del af både energi-
forliget og Danmarks samlede indsats for energieffektivisering.
Analysearbejdet skal se på hvordan ordningen kan indrettes på sigt.
Jeg går åbent til at se på andre muligheder og indretninger af ord-
ningen, så vi kan vælge den model, der tjener os bedst på den lange
bane.
Det kræver, at vi tænker os godt og grundigt om, og at vi inddrager
alle gode kræfter. Derfor vil jeg også gerne have en åben dialog om
en ny indretning af ordningen. Jeg har på den baggrund indkaldt af-
taleparterne til et møde om spørgsmålet efter vinterferien, hvor jeg
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Talepapir fra åbent samråd den 9/2-17 om Energispareordningen (samrådsspm. J)
1722126_0010.png
er meget interesseret i at høre, hvilke muligheder og forbedringsfor-
slag, de kan forestille sig.
Jeg er selvfølgelig også meget indstillet på, at vi drøfter sagen i for-
ligskredsen, så vi kan finde ud af, hvordan vi får lavet den bedst mu-
lige fornuftige ordning på lang sigt. I den forbindelse hilser jeg gode
ideer og forslag fra forligskredsen meget velkomne.
Det vigtigste mål for mig er, at vi får sikret en ordning, der er gen-
nemtænkt og langtidsholdbar.
Som opsummering på spørgsmålet om, hvad der er status på ener-
gispareordningen, kan det altså bemærkes, at der er igangsat en
række aktiviteter med henblik på at sikre, at vi har en omkostnings-
effektiv og troværdig ordning. Jeg er glad for den løbende dialog,
både jeg og ministeriet har med aftaleparter såvel som kritikere af
ordningen, og jeg er åben for at lytte til forslag, der kan forbedre
ordningen.
Der bliver ført særkontrol fra Energistyrelsens side, vi har indgået en
ny energispareaftale med branchen med øgede krav til selskabernes
egenkontrol, og der arbejdes pt. på en ny bekendtgørelse, som skal
styrke myndighedstilsynet. Parallelt med det er der tillige igangsat et
større analysearbejde, som skal sikre, at vi på lang sigt får den op-
timale indretning af energispareindsatsen, hvor jeg er åben og lyd-
hør overfor input.
Tak for ordet.
Side 10/10