Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 129
Offentligt
1718702_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
og lov om elforsyning
(Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som
energikilde)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som
ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, lov nr. 1877 af 29. december 2015, og § 7 i lov nr. 427
af 18. maj 2016, § 1 i lov nr. 1705 af 23. december 2016 og § 2 i lov nr. 1756 af 27. december 2016
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 43 e, stk. 6,
ændres »stk. 1-3,« til: »stk. 1-3 og«, og »og § 44, stk. 4,« udgår.
2.
§ 44, stk. 2-5
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
For elektricitet fremstillet på anlæg med en installeret effekt på 6 kW eller derunder, som
er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, og som alene anvender energikilder omfattet af
stk. 1, ydes pristillæg i henhold til § 43 a, stk. 7, jf. dog stk. 3. «
Stk. 6 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 44, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., udgår »valg af«.
4.
To steder i § 44, stk. 6, der bliver stk. 3, ændres »stk. 5« til: »stk. 2«.
5.
I
§ 50, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »§ 44, stk. 3,«.
6.
I
§ 51, stk. 2, nr. 1,
udgår »og 5«.
7.
I
§ 51, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 5,« til: »§ 44, stk. 2,«.
8.
I
§ 52, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 2 og 5,«: til »§ 44, stk. 2,«.
9.
I
§ 66, stk. 2,
1. pkt., ændres »§ 44, stk. 6,« til: »§ 44, stk. 2 og 3,«.
§2
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret ved § 1 i lov nr.
466 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 261 af 16. marts 2016 og § 8 i lov nr. 427 af 18. maj 2016,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 27 c, stk. 8, 2. pkt.,
udgår »og 5«.
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0002.png
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Der kan ikke ydes pristillæg efter § 44, stk. 2, i lov om fremme af vedvarende energi, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, selv om elproduktionsanlægget er nettilsluttet den 20. november
2012 eller senere, hvis de i § 4, stk. 4, nr. 1-3, i lov nr. 900 af 4. juli 2013, anførte forhold er til
stede.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer af lov om fremme af vedvarende energi (i det
følgende benævnt VE-loven) og lov om elforsyning.
Formålet med lovforslaget er at ophæve VE-lovens bestemmelser vedrørende to støtteordninger for
elektricitet fra særlige elproduktionsanlæg, herunder stirlingmotorer, (herefter benævnt særlige
anlæg), der anvender biomasse som energikilde, af ordensmæssige hensyn.
Forslaget er en konsekvens af, at ordningerne ikke er blevet anmeldt til og statsstøttegodkendt af
Europa-Kommissionen, inden de blev sat i kraft. Der må derfor ikke ydes støtte efter de to
støtteordninger. Støtteordningerne, hvoraf kun den ene har været anvendt og det i begrænset
omfang, er blevet lukket med virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere.
2. Baggrund
De to støtteordninger, som foreslås ophævet, gælder for særlige elproduktionsanlæg uanset
installeret effekt, der enten anvender biomasse alene eller sammen med andre brændsler, og fremgår
af § 44, stk. 2 og 3, i VE-loven. De blev vedtaget samtidigt med den dengang nye lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lov nr. 1392 af 27. december 2008, og trådte i kraft den 1. juni 2009 med
virkning fra den 1. juli 2008, jf. bekendtgørelse nr. 413 af 17. maj 2009. Der ydes en afregningspris
på 81,4 øre pr. kWh (2016-niveau), jf. § 44, stk. 2, og et fast pristillæg på 44,2 øre pr. kWh (2016-
niveau), jf. § 44, stk. 3. Det blev konstateret i forbindelse med en gennemgang af støtteordningerne
for biomasse, at de to støtteordninger ikke var blevet anmeldt til og statsstøttegodkendt af Europa-
Kommissionen.
Det er Energi-, Forsynings-, og Klimaministeriets vurdering, at støtteordningerne, hvis de blev
anmeldt i deres nuværende form til Europa-Kommissionen, ikke ville blive godkendt efter de
nugældende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, fordi de ikke
opfylder kravene efter disse retningslinjer.
Det er primært på denne baggrund, at støtteordningerne ikke er blevet anmeldt, men lukket med
virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere.
Der er fortsat to støtteordninger i VE-loven, hvorefter der kan ansøges om støtte for elektricitet fra
anlæg, der anvender biomasse som energikilde: 1) Den generelle støtteordning for elektricitet fra
anlæg baseret på biomasse i VE-lovens § 45. Denne støtteordning gælder for alle anlæg, uanset
anlægstype, installeret effekt og om der anvendes biomasse alene eller sammen med andre
brændsler. Ordningen blev statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen den 1. april 2009
(statsstøttesag N 359/2008). 2) Støtteordningen for elektricitet fra særlige anlæg med en installeret
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0004.png
effekt på 6 kW eller derunder (herefter benævnt små særlige anlæg), der kun anvender biomasse.
Ordningen blev statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen den 24. oktober 2014 (statsstøttesag
SA.36204 2013/N).
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Ophævelse af støtteordningerne for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som
energikilde
3.1.1 Gældende ret
VE-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere ændringer, indeholder
bestemmelser om to støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg uanset installeret effekt med
biomasse som energikilde, jf. § 44, stk. 2 og 3.
For elektricitet fra anlæg, der alene anvender biomasse som energikilde, ydes støtten som et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og den markedspris, der fastsættes efter § 51, stk. 2, nr. 1,
i VE-loven, tilsammen udgør en såkaldt afregningspris på 79,3 øre pr. kWh (2012-niveau), jf. § 44,
stk. 2. Denne type pristillæg kaldes en afregningspris, fordi pristillægget sammen med
markedsprisen altid giver den samme afregningspris.
For elektricitet fra anlæg, der anvender biomasse sammen med andre brændsler, ydes støtten som et
såkaldt fast pristillæg på 43,1 øre pr. kWh (2012-niveau), jf. § 44, stk. 3. Denne type pristillæg
kaldes et fast pristillæg. Det faste pristillæg varierer ikke med markedsprisen og gives som et tillæg
til markedsprisen.
Afregningsprisen og det faste pristillæg indeksreguleres den 1. januar hvert år fra 2013 på grundlag
af 60 pct. af stigningerne i nettoprisindekset i det forudgående kalenderår i forhold til 2007, jf. § 44,
stk. 4. Afregningsprisen udgør efter bestemmelsen 81,4 øre pr. kWh i 2016 og det faste pristillæg
udgør 44,2 øre pr. kWh i 2016. Støtten ydes fra nettilslutningstidspunktet.
De to støtteordninger i § 44, stk. 2 og 3, blev vedtaget samtidigt med den dengang nye lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lov nr. 1392 af 27. december 2008. Ordningerne trådte i kraft den
1. juni 2009 med virkning fra den 1. juli 2008, jf. bekendtgørelse nr. 413 af 17. maj 2009. Med lov
nr. 576 af 18. juni 2012 blev § 44 ændret til kun at omfatte stirlingmotorer og andre særlige anlæg,
og støttesatserne blev ændret til de pristalsregulerede beløb for 2012. Ændringerne trådte i kraft den
1. december 2013 med virkning fra den 1. juli 2012, jf. bekendtgørelse nr. 1319 af 22. november
2013.
Støtteordningerne efter § 44, stk. 2 og 3, er ikke blevet anmeldt og godkendt efter EU’s
statsstøtteregler inden de blev sat i kraft i 2009. Det indebærer i henhold til EU's statsstøtteregler, at
støtte, der udbetales efter de to ordninger, er ulovlig statsstøtte. Ordningerne er derfor lukket i
januar 2017 med virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere.
4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0005.png
Hvor støtteordningerne i § 44, stk. 2 og 3, omfattede særlige anlæg uanset installeret effekt,
indeholder § 44, stk. 5, en valgfri ordning for små særlige anlæg, der er nettilsluttet den 20.
november 2012 eller senere og alene anvender biomasse som energikilde. Ejere af disse anlæg kan
efter bestemmelsen vælge mellem at modtage afregningspris efter VE-lovens § 43 a, stk. 7, eller
VE-lovens § 44, stk. 2. Efter VE-lovens § 43 a, stk. 7, udgør afregningsprisen 130 øre pr. kWh for
de anlæg, der blev nettilsluttet før 2014, og reduceres gradvis hvert år. For anlæg nettilsluttes i 2017
udgør afregningsprisen 74 øre pr. kWh. For elektricitet fremstillet på anlæg nettilsluttet den 1.
januar 2014 eller senere fastsættes afregningsprisen efter § 43 a, stk. 7, dog således, at
afregningsprisen nedsættes årligt med 14 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014 til og med den
1. januar 2018. Efter bestemmelsen ydes pristillægget i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med den
afregningspris, der gælder på tidspunktet for nettilslutningen. Det følger endvidere af § 44, stk. 5, at
anmodning om valg af afregningsprisen efter § 43 a, stk. 7, skal indgives inden nettilslutning af
anlægget.
For anlæg, som er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere, er valg af afregningspris efter § 44,
stk. 5 betinget af Energinet.dk’s tilsagn forud for projektets påbegyndelse, jf. § 44, stk. 6.
3.1.2 Energi-, Forsynings-, og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at støtteordningerne, hvis de blev
anmeldt i deres nuværende form til Europa-Kommissionen, ikke ville blive godkendt efter de
nugældende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Det skyldes, at
den ene af støtteordningerne ikke opfylder det nye krav om, at støtte ikke ydes i form af en
afregningspris, og at ingen af støtteordningerne opfylder kravet om, at der skal ansøges om støtte
inden projektets påbegyndelse. Selv hvis støtteordningerne blev tilpasset i forhold til disse krav
ville ordningerne formentlig ikke opfylde retningslinjernes krav om, at støtten ikke må føre til
overkompensation, og at støtte som udgangspunkt skal ydes efter budrunde.
Støtteordningerne har siden de trådte i kraft i 2009 været anvendt i begrænset omfang. Indtil
ordningerne blev lukket med virkning for produktion af elektricitet fra 1. januar 2017, jf. afsnit
3.1.1 ovenfor, er der i gennemsnit udbetalt ca. 1 mio. kr. årligt i støtte i perioden 2012-2016 efter §
44, stk. 2. Der er ikke blevet udbetalt støtte efter § 44, stk. 3.
I forlængelse af den administrative lukning af ordningerne foreslås det at ophæve lovens
bestemmelser vedrørende de to støtteordninger af ordensmæssige hensyn, og således at
lovgivningen bringes i overensstemmelse med EU-retten.
5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0006.png
Der vil fremover fortsat være to støtteordninger i VE-loven, hvorefter der kan ansøges om støtte for
elektricitet fra anlæg, der anvender biomasse som energikilde.
Der vil således kunne ansøges om støtte efter enten den generelle støtteordning for elektricitet fra
anlæg baseret på biomasse i VE-lovens § 45 eller efter støtteordningen for elektricitet fra særlige
små anlæg, der kun anvender biomasse som energikilde efter VE-lovens § 44, stk. 5, jf. § 43 a, stk.
7.
Efter støtteordningen i VE-lovens § 45 ydes der et fast pristillæg på 15 øre pr. kWh. Denne
støtteordning gælder for alle anlæg, uanset anlægstype, installeret effekt og om der anvendes
biomasse alene eller sammen med andre brændsler. Ordningen blev statsstøttegodkendt af Europa-
Kommissionen den 1. april 2009 (statsstøttesag N 359/2008), og trådte i kraft den 1. juli 2009.
Statsstøttegodkendelsen udløber den 31. marts 2019. Det betyder, at der ikke kan udbetales støtte i
medfør af ordningen i § 45 efter den 31. marts 2019.
Efter støtteordningen i VE-lovens § 44, stk. 5, jf. § 43 a, stk. 7 ydes der en afregningspris på 74 øre
pr. kWh (2017 niveau). Ordningen blev oprindeligt statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen
den 24. oktober 2014 (statsstøttesag SA.36204 2013/N), og trådte i kraft den 11. februar 2015.
Statsstøttegodkendelsen udløb den 31. december 2016. Baggrunden for den tidsbegrænsede
statsstøttegodkendelse var, at Europa-Kommissionen i forbindelse med behandlingen af
statsstøttesagen fandt, at PSO-finansiering (public service obligation) af støtten til forskellige VE-
anlæg ikke er traktatmedholdelig. Der er imidlertid fundet en langsigtet og traktatmedholdelig
løsning på sagen for perioden efter 2016 med den politiske aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
dateret den 17. november 2016. Aftalen blev implementeret med lov nr. 1756 af 27. december 2016,
der trådte i kraft den 1. januar 2017. Støtteordningen er derfor blevet anmeldt efter
gruppefritagelsesforordningen den 25. januar 2017 og udløber den 31. december 2020. Det betyder,
at der ikke kan ydes tilsagn om pristillæg i medfør af ordningen i § 44, stk. 5, jf. § 43 a, stk. 7 efter
den 31. december 2020.
Muligheden for støtte efter VE-lovens § 44, stk. 5, der ændres til § 44, stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, vil dog som konsekvens af lukningen af de ikke-godkendte ordninger for støtte til elektricitet
fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde, i § 44, stk. 2-4, ikke længere fremstå
som et blandt to alternativer for støtte.
Herudover foreslås lovtekniske konsekvensrettelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke i sig selv at have væsentlige konsekvenser for det offentlige, idet de
mindre administrative og økonomiske konsekvenser kom med stoppet af støtteudbetalingen.
Støtteudbetalingen blev stoppet administrativt i januar 2017 med virkning for elektricitet produceret
den 1. januar 2017 eller senere.
6
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0007.png
Lovforslaget vurderes ikke herudover at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget
vurderes endvidere ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes dog at ville kunne medføre en stigning i varmpriserne for varmeforbrugerne i
de berørte områder, herunder erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Støtteordningerne for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde, jf. VE-
lovens § 44, stk. 2-4, er ikke blevet anmeldt til og statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen.
Støtte efter ordningerne er derfor ulovlig, og der må i henhold til EU's statsstøtteregler ikke
udbetales ulovlig statsstøtte. Det er på denne baggrund, at støtteordningerne med hjemmel i TEUF
artikel 107 (forbud mod statsstøtte) er blevet lukket administrativt i januar 2017 med virkning for
elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Antenneforeningen Vejen,
Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biofos A/S, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Copenhagen Merchants, CO-
industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Tekniske Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center
for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Facilities
Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas
Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Shell A/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Maritime,
Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De
frie Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG, Debra – Energibranchen, DELTA Dansk
Elektronik, Det Økologiske Råd, DI – Organisation for erhvervslivet,
Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, DTU – Institut for Vindenergi
DTU – Myndighedsbetjening, Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten, E.ON Danmark A/S,
Eurowind Energy A/S, EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fjernvarme
Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0008.png
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi , Frederiksberg
Kommune, FSR Danske revisorer, Green Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays,
GTS (Godkendt Teknologisk service), Havarikommissionen, Hess ApS, HOFOR A/S, HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA),
Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk- og Teglværksforeningen
(bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KL – Center for Intern Økonomi og Administration,
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen,
Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden,
Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, LCA Center,
Maabjerg Energy Center – MEC, Miljøpartiet De Grønne, Mærsk Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S,
NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi Noreco, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, PA Resources, Plastindustrien,
Realkreditforeningen, Reel Energi Oplysning (REO), SE, Solar Elements A/S, Solenergi Danmark
A/S, Spyker Energy ApS, Statens Byggeforskningsinstitut, Statoil A/S, Statoil Refining Denmark
A/S, Syd Energi, Tekniq, Teknologisk Institut, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S,
Vedvarende Energi, VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens
Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, Wintershall
Nordszee B.V., WWF Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening
Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget vurderes
ikke i sig selv at have
væsentlige økonomiske
konsekvenser for det
offentlige, idet de mindre
økonomiske konsekvenser
kom med stoppet af
støtteudbetalingen.
Støtteudbetalingen blev
stoppet administrativt i
januar 2017 med virkning
for elektricitet produceret
den 1. januar 2017 eller
senere.
Lovforslaget vurderes
ikke i sig selv at have
væsentlige administrative
konsekvenser for det
offentlige, idet de mindre
administrative
konsekvenser kom med
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0009.png
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
stoppet af
støtteudbetalingen.
Støtteudbetalingen blev
stoppet administrativt i
januar 2017 med virkning
for elektricitet produceret
den 1. januar 2017 eller
senere.
Lovforslaget vurderes
ikke at have væsentlige
økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes dog
at ville kunne medføre en
stigning i varmpriserne
for varmeforbrugerne i de
berørte områder, herunder
erhvervslivet.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Støtteordningerne for elektricitet fra anlæg, der anvender
biomasse som energikilde efter VE-lovens § 44, stk. 2-4 er
ikke blevet anmeldt og statsstøttegodkendt af Europa-
Kommissionen. Støtte efter ordningerne er derfor ulovlig,
og der må i henhold til EU's statsstøtteregler ikke udbetales
ulovlig statsstøtte. Det er på denne baggrund, at
støtteordningerne med hjemmel i TEUF artikel 107 (forbud
mod statsstøtte) er blevet lukket administrativt i januar
2017 med virkning for elektricitet produceret den 1. januar
2017 eller senere.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
9
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0010.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
§ 43 e, stk. 6, i VE-loven, handler om, at priser, tilskud og pristillæg som nævnt i § 43 e, stk. 1-3, §
43 a, stk. 6 og § 44, stk. 4 beregnes med én decimal. Det gælder således bl.a. indeksregulering af de
pristillæg, som vedrører støtte for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse, som
energikilde, jf. § 44, stk. 4.
Det foreslås, at henvisningen til § 44, stk. 4,
i § 43 e, stk. 6,
udgår. Forslaget skal ses på baggrund af
den foreslåede ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Det
indebærer, at det fremover kun er priser, tilskud og pristillæg nævnt i § 43 e, stk. 1-3, og § 43 a, stk.
6, som vil skulle beregnes med én decimal.
Til nr. 2
§ 44 i VE-loven omhandler støtte for elektricitet, som produceres ved stirlingmotorer og andre
særlige elproduktionsanlæg med biomasse som energikilde, jf. stk. 1.
For elektricitet fremstillet på anlæg, som alene anvender biomasse som energikilde, har der efter
bestemmelsen i § 44, stk. 2, været ydet et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den
markedspris, der er fastsat efter bestemmelsen i lovens § 51, stk. 2, nr. 1, tilsammen udgør 79,3 øre
pr. kWh (2012-niveau). Denne type pristillæg kaldes en afregningspris, fordi pristillægget sammen
med markedsprisen altid giver den samme afregningspris.
For elektricitet, som er fremstillet ved anvendelse af biomasse sammen med andre brændsler som
energikilde, har der efter bestemmelsen i § 44, stk. 3, kunne ydes et pristillæg på 43,1 øre pr. kWh
(2012-niveau) for den andel af elektricitet, som er fremstillet med biomasse som energikilde. Denne
type pristillæg kaldes et fast pristillæg, fordi pristillægget ikke varierer med markedsprisen.
I henhold til § 44, stk. 4, indeksreguleres summen af pristillæg og markedspris, som nævnt i stk. 2
og pristillæg som nævnt i stk. 3, den 1. januar hvert år fra 2013 på grundlag af 60 pct. af
stigningerne i nettoprisindekset i det forudgående kalenderår i forhold til 2007. Afregningsprisen
udgør således 81,4 øre pr. kWh (2016-niveau), jf. § 44, stk. 2, og 44,2 øre pr. kWh (2016-niveau),
jf. § 44, stk. 3.
Efter § 44, stk. 5 kan ejere af elproduktionsanlæg med en installeret effekt på 6 kW eller derunder,
som er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, og som alene anvender biomasse som
energikilde, jf. § 44, stk. 1, i stedet for at modtage pristillæg på 79,3 øre pr. kWh (81,4 øre pr. kWh
2016-niveau), jf. § 44, stk. 2, vælge at modtage pristillæg på 130 øre pr. kWh i henhold til § 43 a,
stk. 7. Efter § 43 a, stk. 7, fastsættes pristillægget således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr. kWh. For elektricitet fremstillet på anlæg
nettilsluttet den 1. januar 2014 eller senere fastsættes pristillægget på samme måde, dog således, at
det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 14 øre pr. kWh fra og med 1. januar 2014 og til og med
1. januar 2018. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på
nettilslutningstidspunktet gældende pristillæg. Pristillægget udgør 74 øre pr. kWh ved nettilslutning
i 2017. Denne type pristillæg kaldes en afregningspris, fordi pristillægget sammen med
markedsprisen altid giver den samme afregningspris. Det følger endvidere af § 44, stk. 5, at
10
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0011.png
anmodning om valg af afregningspris efter § 43 a, stk. 7, skal indgives inden nettilslutning af
anlægget.
Støtteordningerne efter § 44, stk. 2 og 3, er imidlertid ikke blevet anmeldt til og statsstøttegodkendt
af Europa-Kommissionen inden de trådte i kraft, og er derfor blevet lukket administrativt i januar
2017 med virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere. Der henvises til afsnit
2 og 3 i de almindelige bemærkninger.
Den foreslåede ophævelse af
§ 44, stk. 2-4,
sker af ordensmæssige hensyn og vil bringe
lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten med virkning fra ikrafttrædelsesdagen, som
foreslås til dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. lovforslagets § 3, stk. 1.
Det foreslås endvidere at ophæve bestemmelsen om små særlige anlæg efter
§ 44, stk. 5
og i stedet
indsætte en ny bestemmelse om små særlige anlæg i stk. 2. Den eksisterende støtteordning for små
særlige anlæg vil således fremgå af stk. 2, men uden muligheden for at vælge mellem to forskellige
støtteordninger for elektricitet fra små særlige anlæg efter enten § 44, stk. 2 eller § 43 a, stk. 7.
Forslaget skal ses på baggrund af den foreslåede ophævelse af støtteordningen i § 44, stk. 2, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 2, som indebærer, at støtteordningen i § 44, stk. 2 også bortfalder for de små
særlige anlæg omfattet af § 44, stk. 5. Den foreslåede indsættelse af en ny bestemmelse i stk. 2
sammenholdt med den foreslåede ophævelse af stk. 5 indebærer, at muligheden for at modtage
tilsagn om pristillæg efter lovens § 43 a, stk. 7, jf. den gældende bestemmelse i § 44, stk. 5, for
elektricitet produceret på små særlige anlæg, der er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere
og alene anvender biomasse som energikilde, videreføres.
Med forslaget om ophævelse af § 44, stk. 2-5, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, rykker stk. 6 til stk. 3. Det
foreslås derfor, at henvisningen i § 44, stk. 5, der bliver til § 44, stk. 2 ændres, således at der i stedet
for at henvise til stk. 6 henvises til stk. 3.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 44, stk. 6, 1. pkt., at valg af afregningspris efter § 44,
stk. 5, for små særlige anlæg, som er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere, er betinget af
Energinet.dk’s tilsagn forud for projektets påbegyndelse.
Det følger af den foreslåede ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2 og 3, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, at muligheden for at vælge mellem to forskellige støtteordninger for elektricitet fra små
særlige anlæg efter enten § 44, stk. 2 eller § 43 a, stk. 7.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
§ 44, stk. 6. 1. pkt.,
der bliver § 44, stk. 3, 1. pkt., ændres,
således at henvisningen til en valgmulighed udgår. Med den foreslåede ændring vil pristillæg efter
den foreslåede § 44, stk. 2, jf. § 43 a, stk. 7, fortsat være betinget af Energinet.dk’s tilsagn forud for
projektets påbegyndelse.
Til nr. 4
Det fremgår af § 44, stk. 6, at for små særlige anlæg, som er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller
senere, der med forslaget i § 1, nr. 2, bliver til stk. 3, er valg af pristillæg efter § 44, stk. 5, betinget
af Energinet.dk’s tilsagn forud for projektets påbegyndelse, og at for projekter, hvor der er truffet
afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere, kan den samlede støtte pr.
virksomhed pr. projekt efter § 44, stk. 5, maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
11
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0012.png
Med forslaget om at ophæve bestemmelserne i § 44, stk. 2-5, og i stedet indsætte en ny
bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at henvisningerne i § 44, stk. 6, der
bliver til § 44, stk. 3 ændres, således at der i stedet for at henvise til stk. 5 henvises til stk. 2. Der er
ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 5
Efter VE-lovens
§ 50, stk. 4, 1. pkt.,
kan der tillige ydes pristillæg efter § 58 i lov om elforsyning
for elektricitet fremstillet som nævnt i VE-lovens § 43 a, stk. 3, § 44, stk. 3, og §§ 45 og 48. Der
kan således eksempelvis ydes det såkaldte grundbeløb 2 efter § 58, stk. 1, nr. 2, samtidig med, at der
ydes et fast pristillæg til elektricitet fremstillet på anlæg, der anvender biomasse sammen med andre
brændsler, jf. § 44, stk. 3.
Som følge af den foreslåede ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, jf. dette lovforslags § 1,
nr. 2, foreslås det, at henvisningen til § 44, stk. 3, i VE-lovens § 50, stk. 4, udgår. Det indebærer, at
det ikke vil fremgå af § 50, stk. 4, at der kan ydes et pristillæg efter § 58 i lov om elforsyning
sammen med pristillægget efter § 44, stk. 3 i VE-loven.
Til nr. 6
Efter VE-lovens
§ 51, stk. 2, nr. 1,
fastsætter Energinet.dk markedsprisen for elektricitet produceret
på vindmøller omfattet af §§ 35 b, 37 og 39-41, og andre VE-elproduktionsanlæg omfattet af § 43 a,
stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5, og §§ 46 og 47 på timebasis som spotprisen for elektricitet i det
pågældende område. Med spotpris for elektricitet menes den timepris, som den nordiske elbørs,
Nordpool, angiver pr. kWh på spotmarkedet for pågældende område, jf. VE-lovens § 51, stk. 3.
Bestemmelsen omfatter således bl.a. særlige anlæg, der kun anvender biomasse som energikilder, jf.
VE-lovens § 44, stk. 2 og 5.
Med forslaget om ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, i VE-loven, og i stedet at indsætte
en ny bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at henvisningen til § 44, stk. 5,
udgår af § 51, stk. 2, nr. 1. Det indebærer, at Energinet.dk ikke længere skal fastsættes
markedsprisen på timebasis som spotprisen for elektricitet i det pågældende område for elektricitet
produceret på de særlige anlæg, der kun anvender biomasse som energikilde efter den gældende §
44, stk. 2, fordi denne ophæves, og i stedet indsættes en ny bestemmelse i stk. 2.
Til nr. 7
Det følger af VE-lovens
§ 51, stk. 4, 1. pkt.,
at betaling for elektricitet produceret på anlæg omfattet
af §§ 35 b, 39, 41, § 43 a, stk. 7, § 44, stk. 5, og § 47, stk. 2, stk. 3, nr. 1, stk. 4-7, og stk. 9, nr. 1 og
2 i 1 time ikke kan overstige de samlede beløb for pristillæg og markedspris, som er fastsat i disse
bestemmelser. Det betyder, at støtte, der udbetales for elektricitet produceret i 1 time på
eksempelvis et særligt anlæg, der kun anvender biomasse som energikilde, jf. VE-lovens § 44, stk.
5, ikke kan overstige den faste afregningspris, som følger af bestemmelsen.
Med forslaget om ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, og i stedet at indsætte en ny
bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at henvisningen ændres således, at der i
stedet for at henvise til § 44, stk. 5, i VE-lovens § 51, stk. 4, 1. pkt. henvises til § 44, stk. 2. Der er
ikke med forslaget tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
12
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0013.png
Til nr. 8
Efter VE-lovens
§ 52, stk. 1, 1. pkt.,
skal Energinet.dk sælge elproduktion fra vindmøller omfattet af
§§ 39 eller 41 og andre VE-elproduktionsanlæg omfattet af § 43 a, stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5, §
45, stk. 3 og § 47 på Nordpool og udbetale salgssummen til anlægsejeren. Andre VE-
elproduktionsanlæg er anlæg, der producerer elektricitet ved anvendelse af biogas, biomasse, sol,
vand- eller bølgekraft samt andre vedvarende energikilder.
Med forslaget om ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, og i stedet at indsætte en ny
bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 foreslås det, at henvisningen ændres, således, at der i
stedet for at henvise til § 44, stk. 2 og 5 i VE-lovens § 52, stk. 1, 1. pkt. henvises til § 44, stk. 2. Det
indebærer, at Energinet.dk ikke længere vil skulle sælge elproduktion fra særlige anlæg, der kun
anvender biomasse som energikilde efter den gældende § 44, stk. 2.
Til nr. 9
Efter
§ 66, stk. 2, 1. pkt.
behandler Energiklagenævnet klager over Energinet.dk’s afgørelser i
henhold til § 13, stk. 8, § 15 a, stk. 3, §§ 18-21, § 43 a, stk. 8, § 44, stk. 6, § 47, stk. 10, og § 54, stk.
2 og 3, og regler fastsat i medfør heraf. Energiklagenævnet kan således bl.a. behandle klager over
Energinet.dk’s afgørelse om tilsagn om pristillæg til elektricitet fra anlæg, der kun anvender
biomasse som energikilde efter VE-lovens § 44, stk. 6.
Med forslaget om ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, og i stedet at indsætte en ny
bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, rykker § 44, stk. 6 til § 44, stk. 3. Det foreslås
derfor, at henvisningen ændres, således at der i stedet for at henvise til § 44, stk. 6, i § 66, stk. 2,
henvises til § 44, stk. 3. Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen.
Til § 2
Til nr. 1
Efter § 27 c, stk. 8, 2. pkt. i lov om elforsyning, afholder Energinet.dk omkostninger for ubalancer
for elproduktion fra en vindmølle omfattet af §§ 39 og 41 i VE-loven, og fra et VE-
elproduktionsanlæg omfattet af § 43 a, stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5, § 45, stk. 3, og § 47 i VE-loven.
Med forslaget om ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, og i stedet at indsætte en ny
bestemmelse i stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 foreslås det, at henvisningen ændres, således at der i
stedet for at henvise til § 44, stk. 2 og 5, henvises til § 44, stk. 2. Det indebærer, at det ikke længere
vil skulle fremgå af § 27 c, stk. 8, 2. pkt., at Energinet.dk afholder omkostninger for ubalancer for
elproduktion fra særlige anlæg, der kun anvender biomasse som energikilde efter den gældende §
44, stk. 2.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0014.png
Støtteordningerne i § 44, stk. 2 og 3 er ikke blevet anmeldt og godkendt efter EU’s statsstøtteregler
inden de trådte i kraft i 2009. Det medfører, at støtte der udbetales efter de to ordninger er ulovlig
statsstøtte efter EU’s statsstøtteregler. Ordningerne er derfor blevet lukket administrativt i januar
2017 med virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere, jf. afsnit 2 og 3 i de
almindelige bemærkninger. Energi-, Forsynings-, og Klimaministeriet er forpligtet til at bringe
national lovgivning i overensstemmelse med EU-retten hurtigst muligt. Det er på denne baggrund,
at det foreslås, at lovforslagets § 1 og 2 træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Herved sikres det, at lovgivningen bliver bragt i overensstemmelse med EU-retten hurtigst muligt.
I
stk. 2
foreslås, at der ikke kan ydes pristillæg efter § 44, stk. 2, i lov om fremme af vedvarende
energi, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, selv om elproduktionsanlægget er nettilsluttet den 20.
november 2012 eller senere, hvis de i § 4, stk. 4, nr. 1-3, i lov nr. 900 af 4. juli 2013, anførte forhold
er til stede. Bestemmelsen indebærer, at overgangsreglen i § 4, stk. 5 i lov nr. 900 af 4. juli 2013
videreføres i forhold til den foreslåede § 44, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad der gælder
efter VE-loven.
14
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0015.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober
2016, som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18.
juni 2012, lov nr. 1877 af 29. december 2015, §
7 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, § 1 i lov nr.
1705 af 23. december 2016 og § 2 i lov nr.
1756 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer:
§ 43 e. …
Stk. 2-5.…
Stk. 6.
Priser, tilskud og pristillæg nævnt i
stk. 1-3, § 43 a, stk. 6, og § 44, stk. 4, beregnes
med én decimal.
Stk. 7.
§ 44.
Stk. 1. …
Stk. 2.
For elektricitet fremstillet på anlæg,
som alene anvender energikilder omfattet af
stk. 1, ydes der et pristillæg, som fastsættes
således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør 79,3 øre
pr. kWh, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 3.
For elektricitet, som er fremstillet ved
anvendelse af energikilder omfattet af stk. 1
sammen med andre brændsler, ydes et
pristillæg på 43,1 øre pr. kWh for den andel af
elektricitet, som er fremstillet ved energikilder
omfattet af stk. 1.
Stk. 4.
Summen af pristillæg og markedspris
som nævnt i stk. 2 og pristillæg som nævnt i
stk. 3 indeksreguleres den 1. januar hvert år fra
2013 på grundlag af 60 pct. af stigningerne i
nettoprisindekset i det foregående kalenderår i
forhold til 2007.
Stk. 5.
Ejere af elproduktionsanlæg med en
installeret effekt på 6 kW eller derunder, som
er nettilsluttet den 20. november 2012 eller
senere, og som alene anvender energikilder
omfattet af stk. 1, kan i stedet for at modtage
pristillæg efter stk. 2 vælge at modtage
15
1.
I
§ 43 e, stk. 6,
ændres »stk. 1-3,«: til »stk. 1-
3 og«, og »og § 44, stk. 4,« udgår.
2.
§ 44, stk. 2-5 ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. For elektricitet fremstillet på anlæg
med en installeret effekt på 6 kW eller
derunder, som er nettilsluttet den 20. november
2012 eller senere, og som alene anvender
energikilder omfattet af stk. 1, ydes pristillæg i
henhold til § 43 a, stk. 7, jf. dog stk. 3.
Stk. 6 bliver herefter stk. 3.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0016.png
pristillæg i henhold til § 43 a, stk. 7.
Anmodning om valg af pristillæg efter § 43 a,
stk. 7, skal indgives inden nettilslutning af
anlægget, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
For anlæg, som er nettilsluttet den 1.
januar 2016 eller senere, er valg af pristillæg
efter stk. 5 betinget af Energinet.dk's tilsagn
forud for projektets påbegyndelse. For
projekter, hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller
senere, kan den samlede støtte pr. virksomhed
pr. projekt efter stk. 5 maksimalt udgøre et
beløb svarende til 15 mio. euro.
§ 44. …
Stk. 2-5
Stk. 6. For anlæg, som er nettilsluttet den
1. januar 2016 eller senere, er valg af pristillæg
efter stk. 5 betinget af Energinet.dk's tilsagn
forud for projektets påbegyndelse. For
projekter, hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller
senere, kan den samlede støtte pr. virksomhed
pr. projekt efter stk. 5 maksimalt udgøre
et beløb svarende til 15 mio. euro.
§ 44. …
Stk. 2-5
Stk. 6. For anlæg, som er nettilsluttet den
1. januar 2016 eller senere, er valg af pristillæg
efter stk. 5 betinget af Energinet.dk's tilsagn
forud for projektets påbegyndelse. For
projekter, hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller
senere, kan den samlede støtte pr. virksomhed
pr. projekt efter stk. 5 maksimalt udgøre
et beløb svarende til 15 mio. euro.
§ 50.
Stk. 2-3.
Stk. 4.
Der kan tillige ydes pristillæg efter §
58 i lov om elforsyning for elektricitet
fremstillet som nævnt i § 43 a, stk. 3, § 44, stk.
3, og §§ 45 og 48. Der kan tillige ydes
pristillæg efter § 58 b i lov om elforsyning for
elektricitet fremstillet på anlæg som nævnt i §
16
3.
I
§ 44, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt.,
udgår »valg af«.
4.
To steder i § 44, stk. 6, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 5« til: »stk. 2«.
5.
I
§ 50, stk. 4, 1. pkt.
udgår »§ 44, stk. 3,«.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0017.png
45.
Stk. 5-7.
§ 51.
6.
I
§ 51, stk. 2, nr. 1,
udgår »og 5«.
Stk. 2.
Energinet.dk fastsætter markedsprisen
for elektricitet produceret på anlæggene nævnt i
stk. 1 som følger:
1) Markedsprisen for elektricitet produceret
på anlæg omfattet af §§ 35 b, 37 og 39-41, § 43
a, stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5, og §§ 46 og 47
fastsættes på timebasis som spotprisen, jf. stk.
3, for elektricitet i det pågældende område.
2) Markedsprisen for elektricitet fra
vindmøller omfattet af §§ 35 a og 38 bortset fra
de i nr. 3 nævnte fastsættes på månedsbasis
som et vægtet gennemsnit af markedsværdien
af den samlede elproduktion fra vindmøller i
pågældende område ved spotprisen, jf. stk. 3.
3) Markedsprisen for elektricitet produceret
på vindmøller som nævnt i § 38, som er
beliggende på søterritoriet m.v., jf. § 25, stk. 1,
og er nettilsluttet efter den 31. december 2002,
fastsættes på årsbasis som et vægtet gennemsnit
af markedsværdien af elproduktionen ved
spotprisen, jf. stk. 3. Der kan tillige ydes
pristillæg efter § 58 i lov om elforsyning for
elektricitet fremstillet som nævnt i § 43 a, stk.
3, § 44, stk. 3, og §§ 45 og 48. Der kan tillige
ydes pristillæg efter § 58 b i lov om elforsyning
for elektricitet fremstillet på anlæg som nævnt i
§ 45.
Stk. 3-5.
§ 51.
7.
I
§ 51, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 5,«:
Stk. 2-3. …
til »§ 44, stk. 2,«.
Stk. 4.
Betaling for elektricitet produceret på
anlæg omfattet af §§ 35 b, 39 og 41, § 43 a, stk.
7, § 44, stk. 5, og § 47, stk. 2, stk. 3, nr. 1, stk.
4-7 og stk. 9, nr. 1 og 2, i 1 time kan ikke
overstige de samlede beløb for pristillæg og
markedspris, som er fastsat i disse
bestemmelser. Hvis markedsprisen i 1 time
overstiger det samlede beløb, modregner
Energinet.dk det overstigende beløb ved
førstkommende udbetalinger af markedspris og
pristillæg.
Stk. 5.
17
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0018.png
§ 52.
Energinet.dk skal sælge elproduktion
fra vindmøller omfattet af §§ 39 eller 41 og
andre VE-elproduktionsanlæg omfattet af § 43
a, stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5, § 45, stk. 3, og
§ 47 på Nordpool og udbetale salgssummen til
anlægsejeren. Energinet.dk skal endvidere
afholde de i § 27 c, stk. 8, 2. pkt., i lov om
elforsyning nævnte omkostninger vedrørende
ubalancer for elproduktionen.
Stk. 2-6. …
§ 66.
Stk. 2.
Energiklagenævnet behandler klager
over Energinet.dk's afgørelser i henhold til §
13, stk. 8, § 15 a, stk. 3, §§ 18-21, § 41, stk. 4,
nr. 2, § 43 a, stk. 8, § 44, stk. 6, § 47, stk. 10,
og § 54, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør
heraf. Herudover behandler Energiklagenævnet
klager over Energinet.dk’s afgørelser i henhold
til § 50 a, stk. 4, jf. §§ 43 b-43 e og regler
udstedt i medfør af denne lov, i det omfang de
vedrører §§ 43 b-43 e.
Stk. 3-6.
8.
I
§ 52, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 2 og
5,«: til »§ 44, stk. 2,«.
9.
I
§ 66, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 6,«:
til »§ 44, stk. 2 og 3,«.
§2
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
418 af 25. april 2016, som ændret ved § 1 i lov
nr. 466 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 261 af 16.
marts 2016 og § 8 i lov nr. 427 af 18. maj 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 27 c.
1.
I
§ 27 c, stk. 8, 2. pkt.,
udgår »og 5,«.
Stk. 2-7. …
Stk. 8.
Såfremt en brugers faktiske
elproduktion, elforbrug eller elhandel i et
driftsdøgn ikke svarer til det, som er godkendt
efter stk. 3, kan Energinet.dk kræve, at der ydes
rimelig betaling for de ubalancer, det påfører
systemet. Energinet.dk afholder dog
omkostninger for ubalancer som nævnt i 1. pkt.
for elproduktion fra en vindmølle omfattet af
§§ 39 og 41 i lov om fremme af vedvarende
energi, og fra et VE-elproduktionsanlæg
omfattet af § 43 a, stk. 2 og 7, § 44, stk. 2 og 5,
18
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Lovudkast til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende og lov om elforsyning (Ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde)
1718702_0019.png
§ 45, stk. 3, og § 47 i lov om fremme af
vedvarende energi.
Stk. 9-12.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i lovtidende.
Stk. 2. Der kan ikke ydes pristillæg efter § 44,
stk. 2, i lov om fremme af vedvarende energi,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, selv om
elproduktionsanlægget er nettilsluttet den 20.
november 2012 eller senere, hvis de i § 4, stk.
4, nr. 1-3, i lov nr. 900 af 4. juli 2013, anførte
forhold er til stede.
19