Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 124
Offentligt
1716547_0001.png
Kontor/afdeling
Center for Energiressoucer
Dato
18. januar 2017
J nr.
2015 - 4783
mah/tfu/ld/sbo
Redegørelse efter § 6 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund om
forlængelse af Thisted Varmeforsynings gældende geotermitilladelse og om
udstedelse af ny tilladelse til selskabet til et tilgrænsende område
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, som ændret ved lov nr. 535 af
29. april 2015 og ved lov nr. 427 af 18. maj 2016, at energi-, forsynings- og
klimaministeren meddeler tilladelser til efterforskning og indvinding af råstoffer,
efter at sagen har været forelagt for et af Folketinget nedsat udvalg.
Det fremgår af undergrundslovens § 18 c, stk. 3, at reglerne om forelæggelse efter
lovens § 6 finder tilsvarende anvendelse, såfremt en tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi forlænges, og det samlede tidsrum for tilladelsen
dermed overstiger 50 år.
Thisted Varmeforsyning a.m.b.a. har den 31. august 2015 ansøgt om en
forlængelse på 30 år af selskabets gældende tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi samt ansøgt om en ny tilladelse til et tilgrænsende
område (se kortbilag).
Den gældende tilladelse blev i 1983 meddelt til DONG som en eneretsbevilling til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi. Tilladelsen omfattede oprindeligt
hele det danske landområde. Bortset fra et mindre område ved Thisted har DONG
over årene tilbageleveret resten af bevillingsområdet. Området ved Thisted
indeholder et geotermisk anlæg, der blev sat i drift 1984. I 2011 godkendte
Energistyrelsen, at tilladelsen til Thisted området med virkning fra 1. juni 2011 blev
overdraget til Thisted Varmeforsyning a.m.b.a., som i forvejen stod for driften af
anlægget. Den gældende tilladelse løber indtil den 1. marts 2017.
Ifølge ansøgningen vil driften af det eksisterende anlæg kunne opretholdes
væsentligt udover den gældende tilladelses varighed, og det er endvidere
rettighedshaverens hensigt at investere i yderligere udnyttelse af den geotermiske
ressource. Det er derfor Energistyrelsens vurdering, at særlige omstændigheder
gør sig gældende, og at der dermed er grundlag for en forlængelse af tilladelsen til
det eksisterende tilladelsesområde i medfør af undergrundslovens § 18 c, stk. 2-3.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Geotermitilladelser til Thisted Varmeforsyning
1716547_0002.png
Det er endvidere Energistyrelsens vurdering, at ansøgningen fra Thisted
Varmeforsyning om det tilgrænsende område opfylder betingelserne for, at der kan
meddeles en ny tilladelse, jf. Energistyrelsens invitationsskrivelse fra oktober 2010
(opdateret februar 2013) vedrørende udbud af tilladelser til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi med henblik på fjernvarmeforsyning.
Vilkårene for den forlængede tilladelse er udformet med udgangspunkt i
Energistyrelsens modelvilkår for nye tilladelser til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi med henblik på fjernvarmeforsyning, dog med visse ændringer
og udeladelser som følge af, at der er tale om videreførelse af en tilladelse, hvori
der pågår indvinding. Vilkårene for tilladelsen til det ansøgte tilgrænsende område
er tilsvarende justeret i forhold til modelvilkårene, da ansøgers formål med
tilladelsen primært er indvinding.
Det skal særligt bemærkes, at den oprindelige geotermitilladelse til Thisted-
området, i modsætning til de øvrige gældende geotermitilladelser og de
ovennævnte vilkår, indeholdt en bestemmelse om betaling af afgift på baggrund af
forholdet mellem nettofortjenesten ved virksomheden og rettighedshaverens
egenkapital. Virksomheden i henhold til tilladelsen har imidlertid ikke ført til en
sådan nettofortjeneste. Endvidere er kollektive varmeforsyningsanlæg og bl.a.
geotermiske anlæg omfattet af de såkaldte hvile i sig selv-bestemmelser i
varmeforsyningsloven. Der er på den baggrund ikke fundet grundlag for at
opretholde afgiftsbestemmelsen i den forlængede tilladelse.
Endvidere skal det bemærkes, at der er i 2012 blev gennemført en miljøvurdering,
jf. Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM),
af Energistyrelsens plan for udbud af geotermi med henblik på fjernvarmeforsyning.
Miljøvurderingen vil eventuelt kunne indebære restriktioner i forhold til visse
aktiviteter i forbindelse med efterforsknings- og indvindingsarbejder i
rettighedshavernes geotermitilladelser. For eksempel vil rettighedshaverne skulle
være opmærksomme på, at der vil skulle træffes visse afværgeforanstaltninger i
forbindelse med planlægningen og udførelsen af konkrete aktiviteter, så som
seismiske undersøgelser, boringer etc.
Det er hensigten at meddele forlængelsen af den gældende tilladelse efter
undergrundslovens § 18 c, stk. 3, og at udstede en tilladelse efter
undergrundslovens § 5 til efterforskning og indvinding af geotermisk energi i det
tilgrænsende område, når denne redegørelse efter undergrundslovens § 6, stk. 1,
har været forelagt for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Bilag:
Kortbilag
Side 2/2