Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 114
Offentligt
1713585_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 19. januar 2017 vedr. 50 pct. VE mål i
2030 (samrådsspørgsmål I)
_____________________________________
Samrådsspørgsmål I
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Jens Joel
(S), Søren Egge Rasmussen (EL), Maria Reumert Gjerding (EL),
Christian Poll (ALT), Andreas Steenberg (RV) og Pia Olsen Dyhr
(SF) stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål:
Samrådsspørgsmål I:
“Vil ministeren redegøre for, hvorvidt regeringen anser det for at
være et ambitiøst mål for den grønne omstilling, at “Danmark i år
2030 skal have mindst 50 pct. af sit energibehov dækket af
vedvarende energi”, når Danmark ifølge Energistyrelsen allerede har
opnået en dækningsgrad på 30 pct. i dag og anslås at nå en
dækningsgrad på 40 pct. i 2020?
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0002.png
Samrådsspørgsmål I:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt regeringen anser det for at
være et ambitiøst mål for den grønne omstilling, at “Danmark I år
2030 skal have mindst 50 pct. af sit energibehov dækket af
vedvarende energi”, når Danmark ifølge Energistyrelsen allerede har
opnået en dækningsgrad på 30 pct. i dag og anslås at nå en
dækningsgrad på 40 pct. i 2020?
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg på bedste
vis vil forsøge at besvare i det følgende.
I det nye regeringsgrundlag ”For et friere, rigere og mere trygt
Danmark” fremgår det, at regeringen vil arbejde for, at Danmark i år
2030 skal have mindst 50 pct. af sit energibehov dækket af
vedvarende energi.
Det nye mål skal sikre, at Danmark bibeholder et højt tempo i den
grønne omstilling, så vi når vores mål for 2050 på en så
omkostningseffektiv måde som muligt.
Det nye 50 pct. mål er et meget ambitiøst mål. Vi er et af de lande i
verden med de mest markante målsætninger. Det er visionært. Det
vil være med til at drive en grøn erhvervsudvikling og sikre, at vi
fortsat er et teknologisk udstillingsvindue, som vi internationalt er
kendte for.
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0003.png
Regeringens målsætning på 50 pct. vedvarende energi i 2030 kan
sammenlignes med EU’s fælles målsætning for vedvarende energi
på 27 pct. i 2030. I 2030 er den danske målsætning om 50 pct. VE
altså dobbelt så høj som EU’s fælles målsætning. Det synes jeg er
ganske ambitiøst.
Den seneste energistatistik viser, at vi har 30 pct. vedvarende
energi i 2015. Vi har truffet en række beslutninger, som betyder, at
andelen af vedvarende energi vil stige i de kommende år. Det er for
eksempel beslutninger om opstilling af de kystnære møller,
Kriegers Flak, Horns Rev 3 samt en fortsat energispareindsats. Det
indebærer, at vi formentlig kommer op omkring 40 pct. i 2020 med
allerede besluttede tiltag.
Hvis der ikke træffes yderligere beslutninger frem mod 2030, vil
mankoen op mod 50 pct. kunne stige, blandt andet fordi
energiforbruget forventes at stige. Det vil sige, at vi uden ny politik
meget vel kan ligge under 40 pct. i 2030. Energistyrelsen kommer
med en ny basisfremskrivning ultimo februar 2017, som vil vise
mere præcise fremskrivninger frem mod 2030.
Der er lang tid til 2030, og der er stor usikkerhed om
teknologiudviklingen, energipriser og dermed fremskrivningen. Men
alt andet lige taler vi om en manko på i omegnen af formentlig
minimum 10 pct. point.
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0004.png
For at billedliggøre hvilken enorm opgave vi står overfor, kan man
groft sagt sige, at der er tale om investeringer, der nogenlunde
svarer til at bygge op imod ca. 10 nye havvindmølleparker på
størrelse med Kriegers Flak. Det er ca. en 5-dobling i forhold til,
hvad der står på havet i dag (2015-tal).
Jeg skal understrege, at der udelukkende er tale om et
eksempel,
der skal anskueliggøre udfordringens størrelse,
som ikke på nogen
måde beskriver, hvordan målet vil blive nået. Det er ligeledes et
meget dyrt eksempel.
Jeg vil naturligvis gå meget op i, at vi vælger den mest
omkostningseffektive vej. Målopfyldelsen vil i realiteten i vid
udstrækning skulle drives af markedet og dermed af de teknologier,
der viser sig at være mest konkurrencedygtige.
Og selv om regeringens mål i 2030 er meget ambitiøst, mener jeg
samtidigt, at det er realistisk. Den seneste udvikling på havvind gør
mig optimistisk. Med 37,2 øre per kilowatt er Kriegers Flak det hidtil
billigste havvind udbud i verden. Til sammenligning gennemførte vi
Anholt til lidt over 1 kr. per kilowatt i 2010.
Det er en meget voldsom prisudvikling, der samtidigt også viser, at
vi ikke unødigt skal forcere målopfyldelsen, så omstillingen bliver
for dyr ved at igangsætte en masse tidligt i perioden.
En forcering af VE-udbygningen vil nemlig påføre staten og
energiforbrugerne betydelige omkostninger til skade for bl.a. den
danske vækst og virksomhedernes evne til at konkurrere globalt. Fx
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0005.png
kan skrappe krav til energieffektiviseringer i virksomhederne lægge
beslag på ressourcer, som virksomhederne i stedet vil kunne bruge
på at innovere og skabe jobs.
Præcist hvordan vi skruer indsatsen sammen, vil regeringen
komme nærmere ind på, når vi i efteråret 2017 kommer med oplæg
til en ny energiaftale for perioden efter 2020 blandt andet på
baggrund af Energikommissionens arbejde.
Vi ved dog allerede nu, at der er nogle afgørende håndtag, som vi
skal dreje på. Blandt andet skal der ske mere udbygning med mere
vedvarende energi såsom vind, sol og biomasse.
Samtidigt – og lige så vigtigt- skal vi blive endnu bedre til at
integrere den vedvarende energi i energisystemet. Regeringens
mål er, at Danmark skal have det mest integrerede, markeds-
baserede og fleksible energisystem i Europa. Det skal ske ved
blandt andet at fremme elektrificeringen og integrationen på tværs
af forsyningssektorerne som gas, varme og el.
I regeringsgrundlaget siger vi klart, at vi skal fremme brugen af
varmepumper og udnytte overskudsvarme bedre, hvilket vil være et
afgørende skridt for at nå vores mål om 50 pct. vedvarende energi i
2030.
Her kan et centralt værktøj være at kigge videre på energiafgifterne
og hele tilskudssystemet, for det har stor betydning for, om man
vælger fossile eller grønne energiformer. Vi er nået et godt stykke
vej med afskaffelsen af PSO-afgiften, men der ser ud til at være lidt
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0006.png
vej endnu, og derfor arbejder vi på at færdiggøre de resterende to
delanalyser i afgifts- og tilskudsanalysen hurtigst muligt og gøre
noget ved tingene, når anbefalingerne kommer.
I regeringsgrundlaget fremgår det ligeledes, at regeringen vil
evaluere målsætningen for indfasning af vedvarende energi med
passende mellemrum- en såkaldt ”stock-taking”. Evalueringerne vil
blandt andet tage højde for hastigheden i markedsmodningen af
vedvarende energiteknologier og udviklingen i priser på forskellige
former for energi.
I forbindelse med evalueringerne skal der tages stilling til, om
vedvarende energi skal indfases hurtigere og dermed, om vi skal
opjustere målet. Der kan dog også ske det modsatte, hvis
teknologi- og prisudviklingen mod forventning udebliver.
Transportområdet er i dag relativt dyrt, men hvis der sker en hurtig
teknologiudvikling fx indenfor elbiler, kan dette være en grund til at
skrue målet op. Omvendt kan det være med til at nedjustere,
såfremt teknologiudviklingen udebliver.
Samlet set er det min klare holdning, at regeringens 50 pct. VE-mål
er udtryk for både en meget ambitiøs og meget klog politik, hvor vi
sætter en klar, visionær retning for energipolitikken. Samtidig har vi
mulighed for at speede omstillingen op, hvis teknologiudviklingen
peger mod lavere priser. Og omvendt drosle ned hvis udgifterne
bliver unødigt høje.
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Talepapir fra åbent samråd om grøn omstilling den 19/1-17 (samrådsspm. I)
1713585_0007.png
Det er netop udtryk for klog politik, i stedet for at lægge sig fast på
en lineær sti uden at skele til omkostninger eller udviklingen i
omverdenen omkring os.
Tak for ordet.
Side 7/7