Notat
Foretræde 12/1 2017
Energi- Forsynings og Klimaudvalget
Energispareordningen (ESO)
Her opridses kort de alvorlige problemer, der knytter sig til implementering, administration og tilsyn med
Energispareordningen (ESO). Dette sker i tre delafsnit: 1. Baggrundsinformation, 2. Snyd og omgåelse af regler, 3.
Tilsynssvigt. 4. Aftalebrud.
Ad 1. Baggrundsinformation
Omfang: I 2015 betaler energikunder og virksomheder i omegnen af 1,6-1,7 mia. kr. for realisering af energibesparelser
(ESO). ESO har kørt med større og større skala siden 2006. Der er intet omkostningsloft.
Hvordan: Opkræves og finansieres via en skjult post på energiregningerne, dvs. el-, varme-, gas- og olieregningerne.
Fordelingen imellem husstande og erhverv er uklar, idet selskaberne kan selv bestemme, hvordan de vil fordele
forpligtelsen/godet på private og erhverv.
Kontrol/tilsyn: Årlige stikprøver på langt under 1 procent af projekterne. Uanset metode for stikprøve er fejlprocenten
på mellem 25-37 pct. Ifølge Deloitte laver op mod 20 pct., at elnetselskaberne ikke den pligtige egenkontrol. Der er
ingen sanktioner. Der er ingen kontrol med de økonomiske bilag, der knytter sig til udgifterne under ordningen.
Ad 2. Snyd og omgåelse af regler
Myndighederne har nedsat en arbejdsgruppe for ”Snyd og omgåelse af regler for energiselskabernes
energispareindsats”. Arbejdsgruppen ”har samlet dokumentation for en række konkrete forhold”, som er gengivet i
Energistyrelsens notat. Her er 4 af de mere end 15 velkendte muligheder for snyd og omgåelse af regler ifølge
1
Energistyrelsen :
•
Ingen konkrete projektaftaler. Energibesparelser indberettes på baggrund af en generel rammeaftale. Det
giver mulighed for at få penge for opgaver, der reelt ikke er udført.
•
Afviste projekter går alligevel et andet sted. Projekter, der afvises et elnetselskab, ender lige pludselig som
godkendte projekter et elnetselskab.
•
Dobbeltindberetning. Kunder indgår aftale om overdragelse af energibesparelser med flere energiselskaber.
Samme besparelse kan i princippet indsendes x00 gange. Risiko for at blive opdaget er forsvindende lille. Der er
omkring 100.000 projekter årligt, mens den årlige stikprøve på 150 projekter (0,15%), dvs. at der er stort set
ingen kontrol.
•
Dårlige auditorer (revisorer), der ikke har kendskab til aftalens krav, regler og derved godkender projekter, der
burde underkendes.
Listen med de 15 punkter fra Energistyrelsen er ikke udtømmende. Eksempelvis tæller ulovlig markedskobling ikke
med, dvs. det forhold, at køb af energibesparelser betinges af, at forbrugeren også er kunde i deres koncernforbundne
handelsforretning samt at der tilbydes særlige rabatter herfor.
Der eksisterer intet overblik over omfanget af omgåelse af regler til trods for, at der gennem ordningen roterer flere
milliarder årligt. Kendskabet til misbrug i branchen er udbredt, myndighederne kender problemerne, men ingen agerer
– heller ikke på baggrund af konkrete klager.
2.1 Et eksempel på en større svindelsag
En gennemgang af netmonopolernes indberetninger fra 2012 giver anledning til observation af flere ejendommelige tal.
Det mest usædvanlige er indberetningerne fra 15 små netmonopoler, som i fællesskab ejer et kommercielt elhandels-
og energispareselskab. Det ses blandt andet at:
•
De 15 små selskaber står for ca. 30 pct. af de totalt energibesparelser i elsektoren i 2012 – til trods for at deres
samlede markedsandel er under 5 pct.
1
Energistyrelsens notat: http://38qren2rsn6f2c87f93pxkwi.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/2.f.-Oplæg-om-
1