Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 103
Offentligt
1709112_0001.png
Invitation til Christiansborg-konference:
”Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling?
- 10 kommuner har svar!”
Til medlemmer af Folketingets
- Undervisningsudvalg,
- Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg,
- Miljø- og Fødevareudvalg
Hch/9.1.17
På vegne af 10 kommuner inviterer projekt Grøn Generation(GG) med Astra som projektleder hermed:
medlemmer fra Undervisningsudvalget (gerne mindst fem),
medlemmer fra Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget (gerne mindst tre)
medlemmer fra Miljø- og Fødevareudvalget (gerne mindst to)
til en aktiv konference med indlæg, to dialogrunder og debat i deltagerpanel:
Tid:​
Torsdag den 2. marts, 2017, kl. 10-15
Sted:​
Christiansborg i Fællessalen, Prins Jørgens Gård 1, København
Program​
: - se omstående side 3 og 4
Formål:
Konferencen skal undersøge, hvordan uddannelse af børn og unge kan fremme bæredygtig udvikling i
Danmark. Der tages afsæt i 10 kommuners erfaringer med at koble skoleudvikling og grøn omstilling.
Folketingets vært:
Næstformand for Undervisningsudvalget, Jens Henrik Thulesen Dahl​,
viceborgmester i Assens Kommune.
Deltagere:
Delegationer fra de 10 kommuner kommer til Christiansborg og vi håber, at en gruppe af
folketings-medlemmer på tværs af partier - trods møde i Folketingssalen - vil afse tid til at medvirke i hele
konferencens forløb. Konferencens deltagerne vil forlods blive fordelt ved borde. Fællessalen begrænser
antallet af deltagere til 90, der vil bestå af:
1) Delegationer fra de 10 kommuner bestående af en kommunalpolitiker i følge med formand for kommunens
fælleselevråd/ungdomsråd, en forvaltnings- eller skoleleder og to koordinatorer. De 10 kommuner er i
alfabetisk orden: Fredericia, Hvidovre, Høje Taastrup, Kolding, Lejre, Næstved, Randers, Rudersdal,
Sønderborg og Vallensbæk.
2) Inviterede deltagere, som er politikere, embedsmænd og repræsentanter fra institutioner, organisationer
og virksomheder med interesse i fremme af uddannelse for bæredygtig udvikling.
Tilmelding:
Folketingsmedlemmer fra de nævnte udvalg, der ønsker at medvirke i konferencen, bedes sende mail med
navn til
[email protected]
senest tirsdag den 24.1.17. I tilfælde af overtegning vil repræsentation fra flest mulige
partier blive prioriteret. Umiddelbart efter tilmeldingsfristen vil alle interesserede få svar.
Med venlig hilsen
Hans Colind Hansen
Projektleder, Astra
1
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 -"Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1709112_0002.png
2
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 -"Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1709112_0003.png
Program for Christiansborg-konference:
”Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling?
- 10 kommuner har svar!”
Tid:​
Torsdag den 2. marts, 2017, kl. 10-15
Sted:​
Christiansborg i Fællessalen, Prins Jørgens Gård 1, København
Formål:
Konferencen skal undersøge, hvordan uddannelse af børn og unge kan fremme bæredygtig udvikling i
Danmark. Der tages afsæt i 10 kommuners erfaringer med at koble skoleudvikling og grøn omstilling.
Baggrund:
Ni kommuner​
har i regi af det treårige projekt
Grøn Generation​(GG)
2014-16 udviklet og vedtaget
kommunale strategier til fremme af uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Som en 10. kommune har
Rudersdal med projektet “Den bæredygtige Skole” deltaget i GG’s sidste del. Alle 10 kommuner vil ved
konferencen gerne formidle deres erfaringer og debattere dem i et fremadrettet perspektiv.
Projektet er gennemført i kølvandet på FN’s tiår for UBU, 2005-2014 og støttet af VILLUMFONDEN og
VELUXFONDEN.
Hidtil har fortællingen om Danmark som “State of Green” bygget især på danske teknologiske
styrkepositioner - bør uddannelse fremover fylde mere i denne fortælling? Forløbet af Grøn Generation tyder
på, at kommuner aktivt kan bruge uddannelse som løftestang for lokal bæredygtig udvikling. Måske er
uddannelse af børn og unge netop kommuners omkostningseffektive nøgle til dansk opfyldelse af FN's
verdensmål inden 2030 og dermed til bæredygtig vækst og udvikling i Danmark?
I 2030 vil en elev, der i dag går i 1. klasse, være en borger og vælger på 20 år – og 40 år i 2050!
Program:
Tid
9.30
Indhold
Sikkerhedscheck af deltagere i Folketingets
Besøgsindgang
Udlevering af gæstetegn m. navn
Deltagere finder via deltagerlisten på plads i
Fællessalen ved borde med kommune-navne
Aktør
Astra
10.00
Velkomst ved Folketingets vært for konferencen
Jens Henrik Thulesen Dahl​
(DF),
næstformand for Folketingets
Undervisningsudvalg
Mødeleder
10.10
Introduktion til program og Grøn
Generation-kommuner
Hvorfor bør et samfund interessere sig for børn og
unges uddannelse i bæredygtig udvikling?
10.20
Steen Hildebrandt
Professor, medlem af ChoraConnection’s
bestyrelse, der er repræsenteret i GG’s
nationale Inspirationsgruppe
10.45
Pause
3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 -"Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1709112_0004.png
Program for 2.3.17 fortsat:
11.00
1. runde bord-dialoger
”Kan kommuner fremme bæredygtig udvikling med
uddannelse af børn og unge?”
Kommuners rolle​ er dialogens fokus. Omkring hvert bord
sidder dels en GG-kommune-delegation dels en gruppe
på 4-5 gæster. En GG-koordinator er ordstyrer. Med
afsæt i et kort oplæg fra GG-kommunen skal gæsterne
via dialogen danne sig en holdning til spørgsmålet “Kan
kommuner fremme bæredygtig udvikling med
uddannelse af børn og unge?” som baggrund for 2. runde
bord-dialoger.
Frokost i Vandrehallen
2. runde bord-dialoger
“Kan uddannelse bruges til at fremme bæredygtig
udvikling?”
Uddannelse som løftestang
er dialogens fokus. Omkring
hvert bord er samlet en gruppe aktører - f.eks.
folketingspolitikere eller elever eller kommunale ledere.
En GG-koordinator er igangsætter og tidsholder. Med
afsæt i indtryk fra 1. bord-dialog skal gruppen:
1. nå til en fælles holdning til spørgsmålet: “Kan
uddannelse bruges til at fremme bæredygtig
udvikling?”
2. vælge gruppens repræsentant til den
efterfølgende paneldebat
3. klæde gruppens repræsentant på med
a) det bedste argument for gruppens holdning
b) forslag til den handling, der bedst fremmer
gruppens holdning i Danmark
Omstilling til paneldebat
Paneldebat blandt deltagende aktører
“Kan Danmark bruge uddannelse til at fremme
bæredygtig udvikling?”
Parallelle dialoger ved 10 borde med
kommuner som vært
11.35
12.20
Parallelle dialoger ved 10 borde med
aktørgrupper
13.00
13.15
Mødeleder
Debatleder
Troels Mylenberg​
,
Ansvarshavende chefredaktør,
Jysk Fynske Medier
14.00
14.20
Kaffepause i Vandrehallen
Perspektiver i, at Danmark fremmer bæredygtig
udvikling via uddannelse af børn og unge?
Indlæg fra en virksomhed, der satser på vækst som følge
af stigende global interesse for bæredygtig udvikling
John Finnich Pedersen,
Kommunikationsdirektør​
,
Siemens A/S,
medlem af formandskabet for gruppen
bag oplæg til regeringen om en
ny
national naturvidenskabsstrategi
Jens Henrik Thulesen Dahl​
(DF),
næstformand for Folketingets
Undervisningsudvalg
14.45
Konferencen slutter – tak for i dag
Mødeledelse: Projektleder Hans Colind Hansen, Astra
4