Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Spørgsmål 76
Offentligt
1689113_0001.png
Begrundelse vedr. BUU alm. del – spm. 76
Begrundelse:
I disse år arbejder man på flere skoler på at få mere form og indhold på den understøttende undervisning i
skolerne. Skoleskak har vist sig at være en god metode til at skabe form og indhold på en del af den
understøttende undervisning. I dag deltager 500 skoler (hver 3. folkeskole) og 40.000 elever i skoleskak, og
mange flere vil gerne være med. Skolerne bruger over 30.000 undervisningstimer på skoleskak, mens der
anvendes 0 kr. på råd, vejledning og optimering af læringsudbyttet i de 30.000 timer. Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling (MBUL) vejleder ikke i skoleskak, men henviser til Dansk Skoleskak (DSS), som
sidder inde med ekspertisen, men de har som en frivillig forening ikke ressourcer til at løfte opgaven. DSS
står helt uden offentligt tilskud og er så presset, at en lukning nu truer, hvorved 40.000 elever kan miste en
sund læringsaktivitet. Siden 1. august i år er 102 nye skoler kommet med, men DSS kan se, at hver anden
må lukke igen, da de ikke kan udvikle og forankre skoleskak lokalt uden vejledning og support. Et
udviklingsprojekt i samarbejde med MBUL i 2014-16 har ellers vist, at 25 ”blandede skoler” via support fra
en læringskonsulent alle stadig er i gang med skoleskak. Hvis DSS kom med på listen af organisationer, der
fik et tilskud til dannelsen af et Videnscenter For Skoleskak (VFS) med DSS som ressourceenhed, svarende
til det tilskud fx. Dansk Skoleidræt, Operation Dagsværk, Skoletjenesten for Midt- og Vestsjælland og
Skoletjenesten for Odense Zoo får via finanslovens § 20.89.03, ville DSS kunne løfte skolernes behov for
rådgivning og support og dermed give et kæmpe løft til den understøttende undervisning.