Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1674865_0001.png
Sikkerhed
og kriseberedskab
– vejledning til skoler og
uddannelsesinstitutioner
1 · Titel
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0002.png
Forord
Verden er i hastig forandring, og
med denne forandring følger beho-
vet for en øget opmærksomhed på,
hvordan vi gør de danske skoler og
uddannelsesinstitutioner (herefter
benævnt uddannelsesinstitutio-
ner) til sikre steder at være.
Ministeriet for Børn, Under-
visning og Ligestilling har derfor
valgt at revidere vejledningen
Sikkerhed og Kriseberedskab.
Meningen er at I, der har ansvaret
for sikkerhed og kriseberedskab på
de danske uddannelsesinstitutio-
ner, kan hente råd og anbefalinger
til, hvordan I forebygger og
håndterer en sikkerhedsrisiko ud
fra den seneste viden.
Vejledningen skal give jer viden
om, hvordan jeres beredskab kan
forebygge og håndtere ulykker og
hændelser, der kan forekomme på
skoler og uddannelsesinstitutio-
ner, f.eks. brand, bombetrusler,
skoleskyderier, terror mm.
Og den skal give inspiration og
vejledning til, hvordan jeres
beredskab kan håndtere en
sådan situation, hvis den even-
tuelt skulle opstå. Publikationen
anbefaler, at beredskabet skal
afstemmes til de lokale forhold,
som jeres uddannelsesinstitution
har. Vi er opmærksomme på, at
alle anbefalinger ikke er relevante
alle steder, og at vejledningens
indhold ikke er udtømmende.
Loven om elever og studerendes
undervisningsmiljø siger, at
danske uddannelsesinstitutioner
er forpligtede til at sikre et sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt undervisningsmiljø.
Det gælder også i forhold til terror
og skoleskyderier, der udgør en
risikofaktor på danske skoler og
undervisningsinstitutioner, som
skal tages alvorligt, forebygges og
evt. håndteres gennem et lokalt
beredskab.
For at øge sikkerheden bør I
undgå, at jeres beredskab bliver
tilgængeligt for uvedkommende.
Samtidig bør I veje trusselsbilledet
op imod behovet for at afholde
øvelser, der inddrager eleverne,
for ikke at skabe unødig utryghed
blandt eleverne. Undgå f.eks.
unødig presseomtale, og inddrag
kun eleverne i det omfang trus-
selsbilledet kræver det. Overvej
samtidig om en terrorøvelse, der
inddrager eleverne, evt. kan slås
sammen med en brandøvelse eller
en anden evakueringsøvelse, eller
om beredskabet kan understøttes
ved at tale nogle situationer
igennem med eleverne.
I bør som uddannelsesinstitution
altid være i dialog med politiet
om jeres beredskab, da de også
skal vide, hvordan beredskabet
er indrettet i tilfælde af f.eks. et
skoleskyderi.
Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling har revideret den
eksisterende digitale publikation
med råd og vejledning om sik-
kerhed og kriseberedskab i samar-
bejde med en af ministeriet nedsat
arbejdsgruppe. Ministeriets
arbejdsgruppe består bl.a. af be-
styrelses- og lederforeningerne for
landets grundskoler og selvejende
uddannelsesinstitutioner, KL
(Kommunernes Landsforening),
Rigspolitiet, og Dansk Center for
Undervisningsmiljø
1
.
Det er hensigten, at I som ud-
dannelsesinstitution kan hente
inspiration i publikationen og
bruge den som tjekliste, når I
lokalt udmønter egne forebyggel-
sesplaner og kriseberedskaber – og
dermed bidrager til at bevare et
sikkert undervisningsmiljø, sådan
som loven siger.
Vejledningen kan også give
inspiration til daginstitutioner-
nes arbejde med at udvikle et
kriseberedskab og sikre et godt
undervisningsmiljø. Det vil dog
være en konkret afvejning, hvilke
af elementerne i vejledningen der
også er relevante og anvendelige i
kriseberedskabet for en daginsti-
tution.
Med venlig hilsen
Anders Andersen
Kontorchef
Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet
Oktober 2016
1) Justitsministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, DCUM, Lederforeningen
for VUC, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler - og Gymnasier - Lederne, Professionshøjskolerne - University College Metropol,
Danske SOSU-skoler, Produktionsskoleforeningen, Rigspolitiet, Danske Landbrugsskoler, Niels Brock Handelsgymnasium, Kommunernes
Landsforening, Private Gymnasier og Studenterkurser, Skolelederforeningen, Det Kriminalpræventive Råd, Beredskabsstyrelsen,
Politiets Efterretningstjeneste, Kriminalforsorgen, Dansk Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening.
2 · Forord
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0003.png
Indhold
1
2
3
Indledning
Resumé
Lovgrundlag
4
5
7
8
8
10
10
10
12
4 Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
Prioritér et godt undervisningsmiljø – herunder elevernes og de studerendes trivsel
Identificering af et usundt undervisningsmiljø samt elever og studerende med problemer
Opbygning af en hensigtsmæssig infrastruktur
Indikationer på et usundt undervisningsmiljø, usædvanlig adfærd og andre faresignaler
Reaktioner på mistrivsel, dårligt undervisningsmiljø og andre faresignaler
5
Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke
eller krisesituation
Overordnet for udmøntningen af kriseberedskaber
Anbefalinger
Reagér når en hændelse indtræffer
Alarmering
Sikring af hensigtsmæssig adfærd under en krisesituation
Anbefalinger
Indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
14
15
15
16
16
17
17
18
19
19
19
19
21
21
21
22
22
22
23
23
24
6 Oversigt over relevante eksisterende tiltag, myndigheder og organisationer
Samarbejdet mellem den lokale politikreds, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien (PSP)
Samarbejdet mellem skole, socialforvaltningen og politi (SSP)
Frivillige og andre relevante organisationer
7
Tjekliste til brug for kriseberedskaber og håndtering af krisesituationer
Før en krisesituation opstår
Overvejelser i forbindelse med en gennemgang af institutionen
Alarmering og kriseberedskab
Under en ulykke eller et angreb
Flygt/Alarmér
Barrikadér/Gem (Hvis man ikke kan flygte)
Efter en ulykke eller et angreb
8 Bilag: Vejledning om reglerne om tavshedspligt
3 · Indhold
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0004.png
1.
Indledning
Det er helt centralt for jeres uddan-
nelsesinstitution at sikre et godt
og sikkert undervisningsmiljø,
som skal forebygge ulykker og
krisesituationer. Et godt undervis-
ningsmiljø kan hjælpe med til at
forhindre eller begrænse kriser og
konflikter, hvilket undervisnings-
miljøloven
2
også påpeger.
Denne vejledning har et særligt
fokus på sikkerhedsspørgsmål.
Den indeholder retningslinjer
for og anbefalinger til, hvordan
der kan udvikles et beredskab,
der understøtter, at en uddan-
nelsesinstitution kan forebygge
og håndtere forskellige ulykker og
kriser. Vejledningen kan bruges
som inspiration og tjekliste. Det er
vigtigt at understrege, at anbefa-
lingerne og eksemplerne er udtryk
for nogle generelle retningslinjer,
og at vejledningen er rettet mod
uddannelsesinstitutioner både
i grundskolen og indenfor ung-
domsuddannelserne. Derfor skal I
tilpasse dem, så de passer til netop
jeres uddannelsesinstitution.
Vejledningen giver derfor ikke
en udtømmende beskrivelse af
mulige forebyggelses- og hånd-
teringsmetoder af forskellige
ulykker og krisesituationer. Det
er op til jeres uddannelsesinstitu-
tion at arbejde målrettet med en
forebyggelsesindsats og sikre et
kriseberedskab, som er tilpasset
jeres lokale forhold.
I foråret 2009 tog Undervisnings-
ministeriet initiativ til at drøfte
med uddannelsessektoren,
hvordan der skabes et sikkert
undervisningsmiljø. Ministeriet
ønskede at sikre, at uddannelses-
institutionerne havde de nød-
vendige værktøjer og metoder til
rådighed til at sikre elevernes ret
til et sikkert undervisningsmiljø.
Udviklingen af digitale medier og
for eksempel unges brug af sociale
medier har gjort det tydeligt, at
der er behov for, at denne vejled-
ning er opdateret i forhold til den
nyeste viden om sikkerhed og
kriseberedskab. Arbejdsgruppen,
der har revideret vejledningen,
har mødtes to gange i februar og
april 2016. Vejledningen beskriver
elementer, det er nødvendigt at
medtænke i det lokale beredskab.
Den retter sig dels mod den fore-
byggende indsats over for udviklin-
gen af voldelig og kriminel adfærd,
dels berører den udmøntningen
af kriseberedskab, samt indsatsen
efter at en ulykke eller anden
hændelse har fundet sted. Hvis en
uddannelsesinstitution udsættes
for sikkerhedstrusler såsom
terror og bevæbnet indtrængning,
anbefales det, at alle ansatte er
informerede om, at de hver især
har et ansvar for straks at kontakte
den lokale politikreds (ring 112), og
at de ikke skal forvente, at andre
gør dette.
Bagest i vejledningen er der som
noget nyt indsat en tjekliste,
som kan bidrage til at give et
bedre overblik over relevante
overvejelser, I bør gøre jer, når I
skal udarbejde eller opdatere et
kriseberedskab.
2
)
Lov nr. 166 af 14. marts 2001 om elevers og studerendes undervisningsmiljø.
4 · Indledning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0005.png
2.
Resumé
Første del af vejledningen handler
om, hvordan jeres uddannelsesin-
stitution kan forebygge, at ulykker
sker, eller kriser indtræffer.
Kriser og konflikter kan skyldes at en
gerningsmand har onde hensigter,
men de bunder ofte i, at børn, unge
eller voksne har problemer. Derfor er
det nødvendigt, at en uddannelses-
institution aktivt bestræber sig på
at sikre et godt undervisningsmiljø
på uddannelsesstedet, så alle elever
og studerende føler sig trygge og
trives. En uddannelsesinstitution
skal være bevidst om sit ansvar for
elevernes og de studerendes trivsel
og sørge for, at både undervisere
og andre ansatte er klædt på til den
forebyggende indsats. Alle ansatte
bør kende og være opmærksomme
på, hvilke faresignaler de skal
være på udkig efter hos eleverne
og de studerende. Desuden bør
alle ansatte blive vejledt i, hvordan
de skal reagere, når de opfanger
faresignaler.
Anden del af vejledningen handler
om, hvordan jeres uddannelses-
institution kan skabe et lokalt
kriseberedskab, der kan håndtere
situationen, når en ulykke er sket,
eller en krise er indtrådt, samt
den efterfølgende indsats efter at
en ulykke er sket, eller en krise
er overstået. Kriseberedskabet
skal tage hensyn til de tekniske
installationer og værktøjer, der er
på jeres institution. Ligesom I skal
lave retningslinjer for, hvordan I
skal reagere, når en ulykke eller
krise er indtrådt, f.eks. hvem
skal tilkalde hjælp, hvordan skal
der tilkaldes hjælp, hvordan
skal eleverne og de studerende
alarmeres, og hvordan kan skaden
begrænses mest muligt?
Det er vigtigt, at der er nogle klare
og enkle retningslinjer for alle
ansatte, så de ved, hvilket ansvar
der påhviler dem, og hvordan de
hver især skal handle i en konkret
situation.
Prioritér et godt undervisningsmiljø, herunder elevernes og de studerendes trivsel
5 · Resumé
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0006.png
I skal også have gjort jer nogle
overvejelser om det videre forløb,
efter at en ulykke/krise har fundet
sted. I skal sørge for, at elever,
studerende, forældre og andre
berørte bliver informeret, og at
alle kan modtage den nødvendige
krisehjælp. I skal desuden under-
rette relevante myndigheder og
evaluere kriseberedskabet. Måske
er der processer, der bør ændres.
Prioritér arbejdsprocessen i
forbindelse med udmøntningen,
og benyt anbefalingerne som
tjekliste.
Når I som uddannelsesinstitution
arbejder med det forebyggende
arbejde og opbygning af et kri-
seberedskab, vil det være hen-
sigtsmæssigt at samarbejde med
relevante fagfolk og myndigheder.
Det kan f.eks. være politiet,
andre uddannelsesinstitutioner,
psykiatrien, de sociale myndig-
heder, kommunen og frivillige
hjælpeorganisationer. På den
måde kan I sikre en kvalificeret
og sammenhængende indsats
i arbejdet med sikkerheden på
uddannelsesinstitutionerne.
Overordnet om udmøntningen af lokale kriseberedskaber:
6 · Resumé
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0007.png
3.
Lovgrundlag
Uddannelsesinstitutionerne i
Danmark er i dag forpligtet
til at forebygge og håndtere
ulykker og krisesituationer på
uddannelsesstedet.
Undervisningsmiljøloven udgør
det lovmæssige og forpligtende
grundlag, der skal sikre elevers
ret til et sikkerheds- og sundheds-
mæssigt fuldt forsvarligt miljø.
Dette fremgår af lovens § 1, stk. 1:
3
at opretholde et godt undervis-
ningsmiljø, hvilket blandt andet
fremgår af lovens § 4, stk. 1, og
stk. 2:
§ 4. Elever, studerende og andre
deltagere har ret til at vælge under-
visningsmiljørepræsentanter til at
varetage deres interesser over for
uddannelsesstedets ledelse med
hensyn til opfyldelse af bestemmel-
serne i § 1. Uddannelsesstedets
ledelse kan tillade, at elever og
studerende m.fl. tillægges mere
vidtgående indflydelse på undervis-
ningsstedets undervisningsmiljø.
Stk. 2. Eleverne m.fl. kan vælge to
repræsentanter til hver sikkerheds-
gruppe, der er dannet på uddan-
nelsesstedet i henhold til lov om
arbejdsmiljø, og som beskæftiger sig
med spørgsmål af betydning for
undervisningsmiljøet.
Derudover er et uddannelsessted
forpligtet til at udarbejde en
skriftlig undervisningsmiljøvur-
dering af sikkerheds- og sund-
hedsforholdene samt forholdene
vedrørende det psykiske og æste-
tiske miljø på uddannelsesstedet.
Undervisningsmiljøvurderingen
skal revideres, når der sker æn-
dringer af betydning, dog mindst
hvert tredje år. Det følger af lovens
§ 7, at undervisningsmiljøvurde-
ringen skal indeholde følgende
elementer:
1) Kortlægning af uddannelsesstedets
fysiske, psykiske og æstetiske
undervisningsmiljø.
2) Beskrivelse og vurdering af eventu-
elle undervisningsmiljøproblemer.
3) Udarbejdelse af en handlingsplan,
hvor det fremgår, i hvilken takt og
rækkefølge de konstaterede proble-
mer skal løses.
4) Forslag til retningslinjer for
opfølgning på handlingsplanen.
Undervisningsmiljøvurderingen
skal være tilgængelig for elever
og andre interesserede. Dansk
Center for Undervisningsmiljø
stiller værktøjer til rådighed for
uddannelsesstedernes arbejde med
undervisningsmiljøet. Materialet
er tilgængeligt fra www.dcum.dk.
§ 1. Elever, studerende og andre
deltagere i offentlig og privat
undervisning har ret til et godt
undervisningsmiljø, således at
undervisningen kan foregå sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt. Undervisningsmiljøet på
skoler og uddannelsesinstitutioner
(uddannelsessteder) skal fremme
deltagernes muligheder for udvikling
og læring og omfatter derfor også
uddannelsesstedets psykiske og
æstetiske miljø.
Det er ledelsen på den enkelte
uddannelsesinstitution, der har
ansvaret for at sikre et godt
undervisningsmiljø. Elever skal
samarbejde om og medvirke til
3
)
Lov nr. 166 af 14. marts 2001 om elevers og studerendes undervisningsmiljø
7 · Lovgrundlag
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0008.png
4.
Den forebyggende indsats
og kriminel adfærd
Indsatsen mod hærværk, vold
og anden skade på personer og
bygninger forudsætter en forebyg-
gende indsats, så børn og unge
ikke udvikler voldelig og kriminel
adfærd. Hærværk og vold skyldes
ofte, at barnet og den unge har
problemer, og derfor skal de sikres
gode rammer for deres trivsel.
En forebyggende indsats skal
grundlæggende betragtes som en
generel samfundsmæssig opgave,
som indebærer, at alle væsentlige
aktører og institutioner hjælper til
med at vedligeholde og forbedre de
gode rammer for trivsel.
I har som undervisere på uddan-
nelsesinstitutionerne gennem
jeres daglige omgang med elever
og de studerende mulighed for at
have et særligt indblik i elevers
og studerendes trivsel og sociale
mod udviklingen af voldelig
relationer. Det gør det muligt for
jer at træde til med en tidlig og
effektiv forebyggende indsats over
for de elever og studerende, som
ikke trives eller har andre proble-
mer. Også familie, venner, sociale
myndigheder og andre ansatte på
uddannelsesinstitutionerne f.eks.
sundhedsplejersker skal hjælpe
med en forebyggende indsats.
I det følgende er der opstillet nogle
generelle retningslinjer for og
anbefalinger til, hvordan et godt
undervisningsmiljø kan skabes,
og hvordan I som undervisere kan
identificere og håndtere faresigna-
ler eller anden faretruende adfærd.
Et godt og sikkert undervisnings-
miljø kan begrænse unødvendige
kriser og konflikter f.eks. mobning,
social isolation og eksklusion fra
Prioritér et godt undervisningsmiljø – herunder elevernes og de studerendes trivsel
8 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0009.png
fællesskabet. I har som uddan-
nelsesinstitution et godt udgangs-
punkt for at yde en præventiv
indsats over for udviklingen af
voldelig og kriminel adfærd, da de
fleste børn og unge i Danmark har
haft eller stadig har en tilknytning
til uddannelsessystemet. Desuden
kan et godt undervisningsmiljø
være med til at højne kvaliteten
af undervisningen, motivationen
for at gennemføre en uddannelse,
den generelle trivsel og det faglige
miljø.
Det er op til jer som uddannelses-
institution at vurdere, hvordan I
lokalt vil skabe et godt undervis-
ningsmiljø, som både er sikker-
heds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Anbefalinger:
• Kontinuerligt og systematisk
fokus på det fysiske, psykiske og
æstetiske undervisningsmiljø.
• Demokrati. Forudsætningen for
et godt undervisningsmiljø er en
demokratisk tilgang bestående
af dialog og inddragelse, rettig-
heder og pligter for den enkelte.
• Rummelighed. Der skal være
plads til forskellige typer af
elever og studerende, hvilket
betyder, at de skal opleve, at de
bliver lyttet til, taget alvorligt og
frit kan ytre sig. Eleverne og de
studerende vil således opleve,
at de bliver anerkendt, og at de
er en del af et fællesskab.
• Understøttelse af et godt socialt
miljø, der fremmer gensidig
respekt og dannelse af tætte
sociale relationer.
• Tillidsfuld kontakt med elever:
Der er etableret en relation
mellem lærer og elever og
mellem eleverne præget af tillid
og åbenhed.
• Organisering af et nødvendigt
samarbejde mellem bestyrelse,
ledelse, personale, elever, stu-
derende og eksterne parter
(for eksempel brandvæsen,
den lokale politikreds, social-
rådgivere, psykologer, sund-
hedsinstitutioner mv.).
• De sociale medier er en integre-
ret del af børn og unges liv, og
derfor bør det generelle arbejde
med elevers trivsel også kom-
bineres med arbejdet omkring
netetik og digital dannelse.
Når jeres uddannelsesinstitution
arbejder med at sikre et godt un-
dervisningsmiljø, kan I hente inspi-
ration i de vejledninger, værktøjer
og andet materiale, som Dansk
Center for Undervisningsmiljø har
lagt ud på deres hjemmeside
4
.
• Sammenhæng mellem under-
visningsmiljøarbejdet og det
øvrige sikkerhedsarbejde på
uddannelsesstedet.
Eksempel 1
En uddannelsesinstitution har i forbindelse med udarbejdelsen af den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering
benyttet sig af en spørgeskemaundersøgelse, der blandt andet skal afdække det psykiske undervisningsmiljø på
uddannelsesstedet. Det fremgår af spørgeskemaundersøgelsen, at nogle af eleverne føler sig mobbet, og at andre
elever har bemærket, at der er nogle elever, som står uden for det sociale fællesskab.
Uddannelsesinstitutionen ønsker at forbedre det psykiske miljø på uddannelsesstedet og udarbejder i forlæn-
gelse heraf en trivsels- og antimobbestrategi.
En folkeskole ville også kunne anvende trivselsmålingerne til dette formål. 
4
)
www.dcum.dk. Læs også mere om DCUM sidst i materialet.
9 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0010.png
Det er vigtigt at forstå, at et godt
undervisningsmiljø ikke er en
garanti for, at der ikke findes
elever på uddannelsesstedet, som
mistrives, eller som kan udgøre
potentielle sikkerhedstrusler. Alle
uddannelsesinstitutionerne bør
derfor være opmærksomme på
eventuelle elever med alvorlige
problemer. Se afsnit om identifice-
ring nedenfor.
Identificering af et usundt
undervisningsmiljø samt elever
og studerende med problemer
Trivsel i undervisningsmiljøet
handler om mange forskellige
faktorer, relationer og komplekse
processer, herunder kulturelle,
sociale, psykologiske og lærings-
mæssige processer. Den sociale
virkelighed er under konstant
forandring, og den kan opleves fra
forskellige individuelle vinkler.
Der kan således være adskillelige
årsager til et socialt og psykisk
usundt undervisningsmiljø.
Mistrivsel og usunde fælles-
skaber kan være vanskelige at
identificere, og det kan være svært
at få øje på elever og studerende
med alvorlige problemer. Det er
derfor vigtigt, at jeres uddan-
nelsesinstitution er opmærksom
på potentielle faresignaler, og
at der gribes ind på et tidligt
tidspunkt. Det vil ofte være den
bedste mulighed for at forebygge
en eventuel fremtidig hændelse.
En uddannelsesinstitution skal
derfor udvikle retningslinjer og
klare regler for, hvordan ansatte
skal identificere og reagere på tegn
på mistrivsel.
I det følgende beskriver vi to til-
gange til, hvordan I som uddannel-
sesinstitution kan øge muligheden
for at opfange tegn på mistrivsel,
elever og studerende med alvorlige
problemer og et usundt undervis-
ningsmiljø i øvrigt. Begge tilgange
bør benyttes for at øge muligheden
for, at I kan spotte og tackle proble-
matiske forhold i god tid.
Opbygning af en hensigtsmæs-
sig infrastruktur
Informationer om, at en elev har
problemer, skal ofte opfattes som
en brik i et større puslespil. For
at “stykke puslespillet sammen”
er det nødvendigt, at der er
opbygget en infrastruktur på jeres
institution, som kan bidrage til at
give et helhedsorienteret billede af
den pågældende elevs situation og
sikre, at eleven modtager rettidig
hjælp. Opbygning af en hensigts-
mæssig infrastruktur kan udover
andre formål (f.eks. formindskelse
af frafald, uddannelsesvejledning
m.m.) opfange og håndtere elever
med alvorlige problemer.
Nedenfor er nogle anbefalinger til,
hvordan en god infrastruktur kan
opbygges og styrkes:
har skærpet underretningspligt
jf. servicelovens § 153 (læs
mere i vejledningens bilag).
• Eksternt netværk: Jeres ud-
dannelsesinstitution kan med
fordel etablere eller udbygge et
eksternt netværk bestående af
den lokale politikreds, sociale
myndigheder, andre skoler og
lokale hjælpeorganisationer.
En række institutioner har des-
uden etableret frivillige abon-
nementsordninger med private
psykologer, som giver mulighed
for en hurtig indsats.
Gør I brug af tv-overvågning finder
I reglerne herfor i TV-overvågnings-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1190 af 11. oktober 2007, der senere
er ændret nogle gange, herunder
ved lov nr. 422 af 10. maj 2011.
I folkeskoleregi vil skolens opgø-
relse over fravær og nationale tests
kunne anvendes til dette formål.
Indikationer på et usundt
undervisningsmiljø, usædvanlig
adfærd og andre faresignaler
Nedenfor er opstillet en række
indikatorer, der med forsigtighed
kan betragtes som mulige tegn på
et usundt socialt fællesskab. Listen
af indikatorer er ikke udtømmende.
Indikatorer på et usundt undervis-
ningsmiljø kan være:
• Organisering af personale og
opgavefordeling: Jeres uddan-
nelsesinstitution skal undersøge
og sikre, at den eksisterende
interne organisering af under-
viserstab, vejledere, mentorer
mv. kan opfange og støtte ele-
ver med alvorlige problemer.
• Værktøjer og metoder: Det er
hensigtsmæssigt, at I anvender
flere forskellige værktøjer og
metoder til at opfange tegn på
et usundt undervisningsmiljø,
faresignaler og anden usæd-
vanlig adfærd. I kan f.eks. bruge
spørgeskemaundersøgelser,
registrering af fremmøde og op-
gaveaflevering, forældremøder,
diskussioner i klassen, undervis-
ningsmiljøvurderingen m.m.
• Dialog: Der skal være mulighed
for, at eleverne og de studeren-
de i fortrolighed kan henvende
sig til en person med deres pro-
blemer. Generelt bør der være
en kontakt og dialog mellem de
enkelte elever/ studerende og
ansatte på uddannelsesinstitu-
tionen, så det er muligt at gribe
ind på et tidligt tidspunkt. Vær
opmærksom på, at fagpersoner
• Unødig meget uro
• Stærke negative relationer
• Uforløste konflikter
• Bekymrende fraværsmønstre
• Manglende respekt, en dår-
lig omgangstone, negativt og
grænseoverskridende sprog,
opførsel og manglende lydhør-
hed. Omvendt kan der også
være tale om elever, der er
tavse, som eventuelt forfølges
og gøres til syndebukke.
10 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0011.png
Her følger nogle indikatorer, der kan
pege i retning af, hvornår elever og
studerende potentielt kan udgøre
en sikkerhedstrussel mod uddan-
nelsesinstitutionen
5
, (f.eks. i de
tilfælde, hvor nogen har til hensigt
at anvende våben til at skade
andre). Indikatorerne er udarbejdet
med baggrund i tidligere tilfælde
af skoleskyderier i andre lande.
Erfaringerne er, at skoleskyderier
sjældent er impulsive handlinger,
men at der ofte går en planlæg-
ningsproces forud for gerningen.
Eleven vil ofte have udvist et
bekymrende adfærdsmønster op
til handlingen, og i nogle tilfælde
vil andre have haft kendskab til
vedkommendes planer. Det er derfor
helt afgørende, at jeres uddannel-
sesinstitution kan spotte og rea-
gere på kendskab til mistænkelige
ytringer, våbenfund, bekymrende
adfærd m.m. Gerningsmanden
har som hovedregel været en yngre
mand. Kønsaspektet bør dog ikke
mindske opmærksomheden overfor
piger/kvinder, som de følgende
indikatorer også passer på.
Grundlæggende indikator:
Social udstødelse
Andre indikatorer:
• Udtryk for had og foragt for en
eller flere personer, navnlig nu-
værende eller tidligere skolekam-
merater og/eller undervisere,
samt hadefulde udtalelser over-
for bestemte grupper på grund
af f.eks. race, hudfarve, national
eller etnisk oprindelse, tro, poli-
tisk observans eller seksuel ori-
entering. Dette kan for eksempel
finde sted i chatrum, på sociale
medier, i breve, mundtligt mv.
• Vedkommende har tidligere givet
udtryk for at ville begå eller har
forsøgt at begå selvmord. Selv-
mord er særligt bekymrende, hvis
den pågældende har en trang til
udadvendt destruktion og virker
som indestængt aggressiv, jævn-
før ovenstående indikator.
• Et eller flere afbrudte
uddannelsesforløb.
• Direkte trusler mod nuværende
eller tidligere skolekammerater
og/eller undervisere.
Eksempel 2
• Psykiske lidelser, hvor der mulig-
vis foreligger en diagnose. Der
kan være tale om ét eller flere
afbrudte behandlingsforløb.
• En overdreven interesse
for skydevåben eller vold
(computerspil, film mv.).
• En stor interesse for hjemmesi-
der og chatrum for ekstremisti-
ske grupperinger, der f.eks. vi-
deregiver hadefulde holdninger
overfor individer eller grupper.
• Mistanke om våbenbesiddelse el-
ler adgang til ulovlige skydevåben.
• Voldelig adfærd og mangel på
empati eller impulskontrol.
• Påklædning (ændring af
påklædning til for eksempel
militæruniform eller lignende).
• Glorificering af tidligere skole-
skydere, herunder udtryk for at
den pågældende vil gå i samme
fodspor.
• Oplevelsen af manglende aner-
kendelse fra skolekammerater,
undervisere eller familie.
• Den pågældende opleves som
ensom, indelukket, anderledes,
umoden, aggressiv, narcissistisk
eller psykisk uligevægtig.
• Mobning og/eller andre personlige
nederlag på uddannelsesstedet.
• Vedkommende kan have “ven-
ner”, men der er ofte tale om
overfladiske bekendtskaber
uden tætte relationer, eller der
kan være tale om, at “vennerne”
nærmere er at betragte som
medsammensvorne i et bekym-
rende fællesskab isoleret fra det
øvrige sociale fællesskab.
En uddannelsesinstitution har valgt at organisere sine undervisere i
team, således at underviserne for tre-fire klasser jævnligt mødes for at
diskutere det faglige indhold i undervisningen samt eventuelle stude-
rende med sociale eller psykiske problemer. Underviserne har daglig
kontakt med de studerende og følger dem i to år. Til hvert underviser-
team er der tilknyttet to-tre uddannelsesguider/ kontaktundervisere,
som coacher de studerende og forsøger at være tæt på dem, herunder
om forhold der ikke er faglige. Derudover er der tilknyttet en uddan-
nelses- og erhvervsvejleder til hvert underviserteam.
Eksempel 3
En uddannelsesinstitution har en omfattende registrering af frem-
møde og opgaveafleveringspligt. På den måde opfanges elever,
der begynder at falde bagud. Derudover har uddannelsesstedet et
underviserteam og en studievejledningsordning og har frivilligt
tilknyttet en psykologordning, så elever med faglige/sociale/psykiske
problemer sikres en støtte og hjælp svarende til deres behov.
5
)
Der kan også være tale om tidligere elever, som ikke længere er tilknyttet uddannelsesinstitutionen. Det vigtigste er dog,
at uddannelsesinstitutionen på det tidspunkt, hvor de har kontakt med eleven, yder en præventiv indsats i forhold til eleven.
11 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0012.png
Det vil altid være et skøn, om en
konkret person, der opfylder én
eller flere af ovenstående indika-
torer, udgør en sikkerhedstrussel.
Det generelle råd er dog, at jo flere
indikatorer, der er til stede, jo
større er behovet for at reagere.
Reaktioner på mistrivsel,
dårligt undervisningsmiljø og
andre faresignaler
Hvis jeres uddannelsessted
identificerer udpræget mistrivsel,
et dårligt undervisningsmiljø,
usædvanlig adfærd eller andre
faresignaler, skal I reagere. Er der
tale om, at en elev eller stude-
rende ikke trives eller udviser en
usædvanlig adfærd, er det vigtigt,
at en ansat tager initiativ til at
starte en dialog med den pågæl-
dende elev eller studerende. Det
kan være en fordel, at den daglige
ledelse - eller andre beslutnings-
tagere i dennes fravær - i samråd
med de enkelte faglærere, ud-
dannelses- og erhvervsvejledere
og andre ansatte beslutter, hvem
der i den pågældende situation
er mest kompetent til at føre en
sådan samtale. Også rammen
for samtalen skal fastlægges.
Det vil sige, at det på forhånd
bliver afklaret, hvilken form for
samtale der er tale om, og hvad
eleven eller den studerende skal
konfronteres med.
Hvis elever, studerende eller under-
visere får kendskab til oplysninger,
der tyder på, at en elev eller en
studerende er i alvorlige problemer
eller udgør en potentiel sikkerheds-
trussel, skal ledelsen eller relevante
fagpersoner og myndigheder straks
kontaktes for at få afdækket den
pågældendes behov for professionel
hjælp. Det er vigtigt, at alle, både
ledelse og ansatte, tager eventuelle
indberetninger alvorligt. Hvis der
er tale om kendskab til direkte
trusler om vold eller fund af våben,
skal den lokale politikreds straks
informeres.
Reglerne om tavshedspligt
betyder, at ansatte ikke frit kan
videregive alle oplysninger, som
de gennem deres arbejde får
kendskab til. Der henvises til
bilaget om vejledning om reglerne
om tavshedspligt.
Tavshedspligten brydes af under-
retningspligten. Det fremgår af
lov om social service, at personer,
der udøver offentlig tjeneste eller
offentligt hverv, dvs. ansatte på
jeres uddannelsesinstitution,
har en skærpet underretnings-
pligt. Dette betyder, at de skal
underrette kommunen, hvis de
under udøvelsen af tjenesten
eller hvervet får kendskab til
eller har grund til at antage, at
et barn eller en ung under 18 år
6
6
)
Er eleven over 18 år, skal uddannelsesinstitutionen være opmærksom på,
at underretningspligten i serviceloven ikke gælder for unge, der er fyldt 18 år.
Der henvises til bilaget om vejledning om reglerne om tavshedspligt.
12 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0013.png
kan have behov for særlig støtte,
f.eks. som følge af nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne. Det
samme gælder, hvis et barn eller
en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte på grund af barnet
eller den unges ulovlige skolefra-
vær eller undladelse af at opfylde
undervisningspligten, eller hvis et
barn eller en ung under 18 år har
været udsat for overgreb.
Underretningspligten indtræder,
hvis jeres uddannelsesinstitution
ikke har rimelig mulighed for selv at
afhjælpe vanskelighederne, f.eks.
gennem rådgivning og vejledning af
barnet eller den unge og forældrene.
Folkeskoler har mulighed for at
sende børn til en skolepsykolog.
Mange øvrige uddannelsesinsti-
tutioner har frivilligt tilknyttet
en psykologordning for at sikre,
at personer med problemer har
mulighed for umiddelbart at
kunne modtage professionel
støtte. Der findes desuden forskel-
lige hjælpeorganisationer, som
kan yde værdifuld ressourcehjælp,
se kapitel 6.
Eksempel 4
En skoleelev udtaler sig på bekymrende vis om brug af våben, selvmord
eller lignende. Skolen taler med den pågældende elev og kontakter
vedkommendes forældre. Skolen opfordrer til, at forældrene kontakter
egen læge, der kan henvise eleven til psykiatrisk behandling.
Skolen kan også efter aftale med forældrene etablere et samarbejde
med lokale støtteorganisationer, som kan hjælpe eleven med sociale
og personlige problemer. Eller skolen kan efter aftale med forældrene
kontakte den lokale politikreds’ misbrugsgruppe og forebyggelsesgruppe,
hvis elevens problemer har karakter af misbrug eller kriminalitet. For
elever under 18 år skal det overvejes, om der skal ske en underretning til
de sociale myndigheder.
13 · Den forebyggende indsats mod udviklingen af voldelig og kriminel adfærd
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0014.png
5.
Udmøntningen af kriseberedskaber
og indsatsen efter en ulykke
eller krisesituation
Når en ulykke eller krisesituation
pludselig opstår, skal krisesty-
ringen medvirke til at begrænse
skaderne på personer og byg-
ninger. Det er det professionelle
redningspersonel såsom politi,
brandvæsen og ambulancefolk,
der er ansvarlige for krisestyrin-
gen, når de er kommet frem til
ulykkesstedet. Indtil da er det
jeres eget interne beredskab, der
skal håndtere den pågældende
situation.
Det er derfor af afgørende betyd-
ning, at I som uddannelsesinstitu-
tion har et internt beredskab, der
kan håndtere en given ulykke eller
krise, indtil redningspersonellet
når frem.
Krisestyring forudsætter, at der
er ressourcepersoner på jeres
uddannelsesinstitution, som er
forberedte på, hvordan eventuelle
ulykker og sikkerhedstrusler skal
håndteres på en hensigtsmæssig
måde. Ressourcepersonerne skal
vide, hvilken rolle de hver især
skal påtage sig, og hvordan de
bidrager til en koordination af
indsatsen før og under rednings-
personellets tilstedeværelse.
Det vil fremme krisestyringen,
hvis en større kreds ud over res-
sourcepersonerne er bekendt med
de beredskabsplaner, der eksisterer
på jeres uddannelsesinstitution.
Alle ansatte skal være opmærk-
somme på, hvordan de kan
anvende de sociale medier til at
håndtere en krisesituation. Det
kræver blandt andet en skærpet
opmærksomhed og forståelse for,
at eleverne selv bruger de sociale
medier meget aktivt, og at viden
og rygter om en hændelse spredes
meget hurtigt på disse.
I bør som uddannelsesinstitution
desuden tage stilling til, hvordan
omverdenen informeres om
krisen, efter at den er overstået, og
hvordan I sikrer, at de involverede
får den nødvendige krisehjælp
efterfølgende.
De ovenstående faser beskriver et
hændelsesforløb, og anbefalingerne
er struktureret efter disse faser.
14 · Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0015.png
Overordnet for udmøntningen
af kriseberedskaber
Et internt kriseberedskab
indebærer, at jeres uddannelsesin-
stitution lokalt har gjort sig nogle
grundige overvejelser om mulige
ulykkes- og krisescenarier og har
en plan for at håndtere disse.
Dermed minimeres det kaotiske,
som kendetegner en pludselig
opstået krisesituation, og vilkå-
rene for en hensigtsmæssig og
fleksibel krisestyring øges.
Prioritér arbejdsprocessen i
forbindelse med udmøntningen,
og benyt anbefalingerne
som tjekliste.
Hvordan?
Hvem?
• Jeres uddannelsesinstitution
skal have afdækket og visuelt
beskrevet skolens områder,
bygninger, flugtveje m.m., her-
under hvorvidt det er muligt
at dele skolen op i adskilte
sektioner. Der skal tages stilling
til, hvilke muligheder der er for
evakuering (anbefales i tilfælde
af brand) og barrikadering (an-
befales generelt i tilfælde af
skoleskyderi, men det er kon-
tekstafhængigt, hvilken mulig-
hed der foretrækkes).
• Selve processen med at udarbej-
de et internt kriseberedskab skal
prioriteres meget højt. Der skal
udveksles den fornødne infor-
mation, og de involverede parter
skal have lejlighed til at disku-
tere og forberede sig på deres
roller i en given krisesituation.
• Det endelige interne krisebe-
redskab bør udformes som en
handlingsorienteret bered-
skabsplan med klare og enkle
retningslinjer. Beredskabsplanen
skal være lettilgængelig og kort-
fattet, så den er nem at huske.
Det er nødvendigt, at I opda-
terer og evaluerer beredskabs-
planen med jævne mellemrum.
Jeres uddannelsesinstitutions
interne kriseberedskab skal
udmøntes i et samarbejde
med den lokale politikreds,
brandvæsen og andre relevante
samarbejdspartnere for at sikre
en effektiv koordination af en
eventuel redningsindsats. Hvis I
foretager væsentlige ændringer
af jeres kriseberedskab, skal
relevante myndigheder infor-
meres. I det omfang I ønsker
råd og vejledning omkring ind-
retning af de lokale forhold, kan
I få feedback og sparring hos
den lokale politikreds.
• Overvej, om I kan og vil lade
jer inspirere af andre undervis-
ningsinstitutioner i udformnin-
gen af jeres kriseberedskab.
• Alle ansatte skal informeres
om uddannelsesinstitutionens
interne kriseberedskab.
• Det anbefales, at en bred kreds
af personer med daglig gang på
jeres uddannelsessted udgør res-
sourcepersonerne. Det kan f.eks.
være ledelsen, administrativt
personale, underviserstaben og
andet fasttilknyttet personale.
På den måde sikres det, at krise-
styringen ikke er følsom over for,
hvilke personer der er til stede
under selve ulykken eller krisen.
I kan også overveje, om der skal
differentieres mellem ansvar-
spersoner og ressourcepersoner,
sådan at ansvarspersonerne har
en koordinerende rolle, mens
ressourcepersonerne har en
udøvende rolle. Ressource- og
ansvarspersoner kan med fordel
markeres tydeligt, når det interne
kriseberedskab aktiveres, f.eks.
kan de iføre sig gule veste. Det vil
således være synligt for enhver,
hvem der har en aktiv rolle i krise-
styringen. Vær igen opmærksom
på at organisere jer således, at
kriseberedskabet ikke bliver af-
hængigt af enkeltpersoners tilste-
deværelse eksempelvis i tilfælde,
hvor ledelsen ikke er tilgængelig.
• Elever og studerende skal gøres
bekendte med de regler og foran-
staltninger, som gør sig gældende
i en given krisesituation. I bør tage
hensyn til, hvilken aldersgruppe
der er jeres uddannelsesinstitu-
tions primære målgruppe, når I
skal vurdere, hvor meget eleverne
skal inddrages i arbejdet med sik-
kerhed og kriseberedskaber. Udvis
diskretion i arbejdet og overvej,
hvilke informationer der er nød-
vendige at give videre til forældre,
elever, studerende og det omgi-
vende samfund. Involvering og vi-
den kan skabe tryghed. Omvendt
kan for megen omtale af risikoen
for f.eks. skoleskyderier skabe
utryghed og i værste fald inspirere
uligevægtige elever og studerende
til at begå farlige handlinger.
Anbefalinger
Hvilke farer skal der sikres imod?
• Jeres uddannelsesinstitution
skal have et internt krisebered-
skab, der kan håndtere forskel-
lige former for sikkerhedsrisici
og ulykkesscenarier. I bør tænke
forskellige scenarier for krisesi-
tuationer igennem med henblik
på en hensigtsmæssig krisesty-
ring. Der kan f.eks. være tale
om brand, terror, naturkata-
strofer, eksplosioner (herunder
ulykker f.eks. i værksteder og
laboratorier mv.), overfald og
skoleskyderier.
• Jeres uddannelsesinstitution bør
have en differentieret tilgang til
spørgsmålet om det interne kri-
seberedskab, så hver ulykkes- og
sikkerhedsrisiko vurderes sær-
skilt med henblik på den mest
hensigtsmæssige håndtering.
• Der er særegne forhold, når et
skoleskyderi skal håndteres.
Det skal I som uddannelsesin-
stitution tage højde for, når det
interne kriseberedskab udarbej-
des. Se afsnittene
Alarmering
og
Sikring af hensigtsmæssig
adfærd under en krisesituation.
15 · Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0016.png
Reagér når en hændelse
indtræffer
Når en ansat på uddannelsesstedet
spotter eller får kendskab til en
hændelse, der kan lede til en
ulykke eller krise, er det vigtigt,
at den pågældende reagerer.
Reaktionen kan for eksempel
være, at alle andre omkring en
advares, og at det interne krisebe-
redskab sættes i gang.
Hvis der er sikkerhedstrusler så-
som terror og bevæbnet indtræng-
ning, anbefales det, at alle ansatte
er informerede om, at de hver især
har et ansvar for straks at kontakte
den lokale politikreds (ring 112), og
at de ikke skal forvente, at andre
gør dette. Den lokale politikreds
vil hellere have for mange opkald
end ingen, og det er intet problem
for den lokale politikreds at
håndtere de mange opkald. Ved
et opkald til den lokale politikreds
skal hændelsen kort beskrives, og
det skal oplyses, hvor den finder
sted. Er der tale om bevæbnet
indtrængning, ser den lokale
politikreds gerne, at I informerer
om antallet af gerningsmænd,
og at der gives et signalement af
disse. (Se eksempler på måder at
barrikadere sig på under afsnittet
Sikring af hensigtsmæssig adfærd under
en krisesituation).
Eksempel 5
Ved indtrængen af en bevæbnet person har skolen givet instrukser om, at den lokale politikreds og folk i
nærheden straks skal informeres, og at undervisningslokalerne barrikaderes, hvis dette er muligt.
Alarmering
Enhver uddannelsesinstitution
er indrettet meget forskelligt
i forhold til omgivelser, un-
dervisningslokaler og tekniske
installationer. Det skal I tage
højde for, når I fastlægger jeres
alarmeringsprocedure(r).
indretning og tekniske instal-
lationer for at afklare, hvilke(n)
alarmeringsprocedure(r) der er
mulig(e) at anvende i en given
situation. Eksempler på forskel-
lige alarmeringsmetoder og
installationer er samtaleanlæg,
megafon, mobiltelefon, intra-
net, belysningen m.m.
• Alarmen skal kunne udløses fra
flere lokaliteter.
• I skal som uddannelsesinstitu-
tion afdække skolens områder,
• Optimalt skal der laves to syste-
mer for alarmering. Et for brand
og et til intern evakuering eller
barrikadering. Brandalarmen
bør ikke anvendes til alarmering
af et skoleskyderi, da aktiverin-
gen af brandalarm umiddelbart
vil medvirke til, at folk strøm-
mer ud på gangene, hvilket kan
gøre dem udsatte for skud.
Eksempel 6
Uddannelsesinstitution A er udstyret med et samtaleanlæg. Der meddeles klart over samtaleanlægget, hvilken
krisesituation der er tale om, og hvilket kriseberedskab der sættes i gang. Samtaleanlægget er indrettet
således, at der kan alarmeres fra flere lokaliteter på uddannelsesinstitutionen.
Hvis en uddannelsesinstitution ikke umiddelbart har nogle tekniske muligheder for alarmering ud over aktive-
ringen af en brandalarm, skal det besluttes, om der i stedet kan anvendes en megafon, mobiltelefoner eller
intranet som alarmeringsredskab. Fordele og ulemper ved en bestemt alarmeringsprocedure bør overvejes.
Eksempel 7
En uddannelsesinstitution havde opfordret eleverne til at have deres mobiltelefoner tændt under undervisnin-
gen, dog på lydløs. Uddannelsesinstitutionen sørgede for at have en database med alle elevernes mobilnumre,
så institutionen i krisesituationen havde mulighed for at sende en sms til alle elevernes mobiltelefoner. Øvelser
på uddannelsesstedet viste, at godt 60 procent af eleverne straks reagerede på sms’en, og at det var nok til at
gøre de sidste 40 procent opmærksomme på, at der var noget i gære.
16 · Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0017.png
Sikring af hensigtsmæssig
adfærd under en krisesituation
Når en krise indtræder, og I
alarmerer, er det væsentligt, at de
udpegede ressourcepersoner ved,
hvordan de skal forholde sig, og
at de tager ansvar for styringen
ved at påtage sig de opgaver,
de er blevet tildelt i forhold til
det interne kriseberedskab.
Brandvæsenet, ambulancefolk og
den lokale politikreds er ansvarlige
for selve redningsindsatsen, når
de ankommer, og de vil have gavn
af at kunne koordinere indsatsen
med bestemte ressourcepersoner
fra jeres uddannelsesinstitution.
vante for den lokale politikreds
og brandvæsen, F) fjernadgang
til højtalersystem og infotavler,
G) koder til sms-system til an-
satte og elever.
• I udpeger én person, som står
for kontakten til den lokale po-
litikreds, når de ankommer til
uddannelsesstedet, og hvem
der har ansvaret, hvis vedkom-
mende ikke er til stede. Den
lokale politikreds udpeger et
sikkert mødested, efter at kon-
taktpersonen har oplyst den
lokale politikreds om uddannel-
sesstedets indretning, og hvor
hændelsen finder sted. Mø-
destedet skal ikke udpeges på
forhånd, men først aftales, når
selve hændelsen er indtruffet.
• I undersøger, om jeres uddan-
nelsessteds arkitektoniske ind-
retning tillader, at institutionen
deles op i adskilte sektioner, så I
kan sætte et internt krisebered-
skab i gang, der kan afgrænses til
et bestemt geografisk område.
Et eksempel er, hvis en bom-
betrussel kan afgrænses til en
bestemt bygning, så det kun vil
være nødvendigt at evakuere
denne ene bygning. Det beror
dog på en konkret vurdering af
bl.a. bygningers nærhed, da eks-
plosioner kan spredes via vindu-
esåbninger. Et andet eksempel
er, hvis jeres uddannelsesinstitu-
tion oplever et bevæbnet over-
fald. I sektionen, hvor overfaldet
finder sted, skal der så vidt
muligt barrikaderes, mens andre
sektioner skal evakueres.
• I tager stilling til to overordnede
procedurer: evakuering og bar-
rikadering. I skal som uddan-
nelsesinstitution vurdere lokalt,
hvilken af de nævnte procedu-
rer der er mest hensigtsmæssig
at anvende i forskellige krise-
situationer. I bør tilstræbe, at
antallet af procedurer begræn-
ses til et minimum.
• I overvejer, om alle ansatte og
evt. elever på uddannelsesin-
stitutionen skal have installeret
apps på deres arbejdstelefoner til
at understøtte et kriseberedskab,
f.eks. 112 app’en, mobilvarsling.
dk m.fl., samt overvejer brug af
facebook og twitter til at under-
støtte evt. dialog med eleverne.
• Specifikt for bombetrusler: Poli-
tiet opererer med bestemte mi-
nimumsafstande til genstande,
som mistænkes for at indeholde
en bombe. For en rygsæk/kuffert
er det en radius på 200 meter.
Det anbefales, at afstandene
tænkes ind i jeres procedure for
håndtering af en bombetrussel.
• Specifikt for skoleskyderier:
Det anbefales, at I undersøger
mulighederne for barrikade-
ring i afgrænsede lokaler, så en
potentiel skoleskyder kan for-
hindres adgang til lokalet. Det
er vigtigt, at barrikaderingen
er så effektiv som muligt, og
gerningsmanden må derfor ikke
kunne sparke døren ind.
• Det er vigtigt, at al støj undgås,
dels fordi gerningspersonen
muligvis vil bevæge sig væk,
såfremt der er “stille”, dels fordi
den lokale politikreds lettere
vil kunne identificere, hvor ger-
ningsmanden befinder sig.
Anbefalinger
• Man har klare retningslinjer for
hver procedure, som er lette at
huske. De enkle retningslinjer
kan med fordel udmøntes i en
lettilgængelig og enkel adfærd-
sinstruks, som ressourceper-
soner skal have et dybgående
indblik i. I skal tage stilling til,
om elever og studerende også
bør have adgang til en særskilt
adfærdsinstruks.
• Der laves en mappe til den lo-
kale politikreds indeholdende:
A) Gode oversigtskort/plan-
tegninger over bygningerne i
flere eksemplarer, B) kort over
ABA-detektorer (automatisk
brandalarmsanlæg) branddøre,
røglemme og lignende, C) pla-
cering af videoovervågning og
koder til at tilgå dette evt. via
fjernadgang, D) koder, nøgler
eller nøglebrikker til døre (gerne
flere sæt), E) telefonliste til nøg-
lemedarbejdere, som er rele-
Eksempel 8
Uddannelsesinstitution A er inddelt i klasseværelser og har få åbne arealer. Der udarbejdes to overordnede
procedurer for evakuering og barrikadering. Uddannelsesinstitutionen tager stilling til, hvordan der skal
evakueres, og hvilke genstande der i et klasselokale kan benyttes til effektivt at blokere indgangen til klassevæ-
relset. Barrikadering kan for eksempel ske ved, at ryggen af en stol benyttes som stopper for dørhåndtaget, og
ved at borde og kateder er skubbet hen mod døren. Endvidere skal det sikres, at vinduerne er lukkede.
17 · Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0018.png
Eksempel 9
Uddannelsesinstitution B er indrettet med meget åbne undervisningsarealer, og der er få klasseværelser.
Institutionen undersøger, om f.eks. en stor gymnastiksal effektivt kan afskærmes fra indtrængning, eller om
den generelle anbefaling skal være, at der evakueres. Dog skal det overvejes, om en evakuering gennem de åbne
undervisningsarealer gør eleverne sårbare for eksempel over for en eventuel skoleskyder.
Eksempel 10
En uddannelsesinstitution har hængt en adfærdsinstruks op på kontorer og lærerværelser, hvori der står følgende:
Instruks ved indtrængen af personer med skydevåben:
Underret alle omkring dig om truslen.
Alarmér den lokale politikreds – ring 112.
Gå ind i nærmeste lokale og lås døren, når dine elever/studerende er kommet ind.
Placér jer, så I ikke er synlige fra gange og lignende.
Forbliv i lokalet, indtil enten den lokale politikreds eller en på uddannelsesstedet ansat person kalder jer ud.
Indsatsen efter en ulykke
eller krisesituation
Når selve faren for skader mod
personer og bygninger er passeret,
skal I tage stilling til, hvordan
pressen, ansatte, elever, stude-
rende og pårørende informeres om
hændelsen. Derudover skal I tage
stilling til, hvordan de implicerede
skal tilbydes krisehjælp, ligesom I
skal evaluere, om kriseberedskabet
har fungeret efter hensigten.
Efter krisen danner uddan-
nelsesinstitutionens ledelse i
samarbejde med ansatte, politiet,
brandvæsenet og andre relevante
myndigheder sig et fuldstændigt
overblik over hændelsesforløbet
og eventuelle tilskadekomne. Der
afsættes én eller flere ansvarsper-
soner til følgende opgaver:
• En kort beskrivelse af hændel-
sesforløbet og den nuværende
status.
• Uddannelsesstedets og myndig-
hedernes reaktion på og hånd-
tering af sagen.
• Alle interesserede inviteres
snarest muligt til et informati-
onsmøde, hvor de modtager
den autoritative udlægning af
handlingsforløbet og får mulig-
hed for at stille spørgsmål.
• Der sørges for, at ansatte, elever
og studerende, som er berørte
af situationen, tilbydes den nød-
vendige krisehjælp efter krisen.
Det regionale sundhedsvæsen
eller Akut Medicinsk Koordina-
tionscenter
7
skal sørge for, at
denne krisehjælp tilbydes.
• I ugerne efter hændelsesfor-
løbet er ansatte og ledelse
opmærksomme på, om der er
ansatte eller elever, der udviser
tegn på at være meget påvirket
af hændelsen. Er dette tilfæl-
det, skal der tages hånd, f.eks.
ved tilbud om krisehjælp.
• I evaluerer jeres interne krise-
beredskab efter en hændelse
for at optimere det. Orientér
Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø om jeres erfaringer
med, hvad der virkede, og hvor
I oplevede udfordringer.
7
)
Regionerne er i henhold til sundhedsloven forpligtet til at planlægge et kriseterapeutisk beredskab og varetage den
kriseterapeutiske indsats i samarbejde med andre relevante parter. Det kriseterapeutiske beredskab skal forstås som sund-
hedsvæsenets evne til at udvide og omstille sin evne til at yde psykosocial omsorg, aflastning og krisebehandling ved større
ulykker og tilsvarende hændelser. Hver region har oprettet et Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK), som varetager
den overordnede ledelse og koordination af sundhedsberedskabet – herunder det kriseterapeutiske – ved større ulykker og
enhver form for ekstraordinær hændelse, der inddrager sundhedsvæsenet i regionen. Ved en pludselig opstået ulykke eller
krisesituation skal en uddannelsesinstitution kontakte alarmcentralen på 1-1-2, som ved behov vil kontakte AMK. Uddannel-
sesinstitutionerne bedes henvende sig til regionernes præhospitalleder, hvis der er behov for mere information om AMK.
18 · Udmøntningen af kriseberedskaber og indsatsen efter en ulykke eller krisesituation
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0019.png
6.
Oversigt over relevante eksisterende
tiltag, myndigheder og organisationer
Dette kapitel beskriver, hvilke
statslige og frivillige organisa-
tioner der kan være relevante at
have kendskab til, når I lokalt
skal forebygge ulykker og kriser
og udmønte jeres interne krise-
beredskab. Desuden fortælles der
om nogle af de eksisterende tiltag.
Listen er ikke udtømmende,
og I opfordres til at afdække og
opsøge lokale myndigheder og
organisationer for at modtage
rådgivning og eventuelt indgå i et
mere permanent samarbejde. Læs
anbefalingerne i kapitel 4 og 5.
Samarbejdet mellem den lokale
politikreds, de sociale myndig-
heder og social- og behandlings-
psykiatrien (PSP)
Alle landets politikredse skal have
et samarbejde mellem den lokale
politikreds, de sociale myndighe-
der og social- og behandlingspsy-
kiatrien (PSP-samarbejde). Det er
politidirektøren, der på baggrund
af drøftelser med relevante lokale
aktører beslutter de overordnede
rammer for PSP-samarbejdet
i de enkelte politikredse. PSP-
samarbejdet er tilrettelagt under
hensyntagen til de ønsker og be-
hov, der måtte være i den enkelte
kommune under politikredsen.
Det er de enkelte politistationer i
politikredsen, som varetager det
daglige lokale PSP-samarbejde.
Den lokale politikreds
I det omfang en uddannelsesin-
stitution ønsker råd og vejledning
omkring indretning af de lokale
forhold, kan de få feedback og
sparring hos den lokale politikreds.
Dansk Center for
Undervisningsmiljø, DCUM
DCUM er et uafhængigt, statsligt
videnscenter, som arbejder for at
fremme et sikkert, sundt og godt
undervisningsmiljø på alle uddan-
nelsessteder og et godt børnemiljø
i alle dagtilbud. Centret har til
opgave at vejlede og rådgive elever,
studerende, uddannelsessteder
og myndigheder i alle spørgsmål
om undervisningsmiljø og
børnemiljø. I arbejdet med at
skabe og opretholde et sikkert
undervisningsmiljø bør ud-
dannelsesstederne prioritere
et kontinuerligt forebyggende
arbejde med undervisningsmil-
jøet. DCUM kan hjælpe hertil med
vejledning, inspiration fra praksis
og værktøjer til arbejdet med både
det fysiske, æstetiske og psykiske
undervisningsmiljø, herunder
også den lovpligtige undervis-
ningsmiljøvurdering. Læs mere på
www.dcum.dk.
Samarbejdet mellem skole,
socialforvaltning og politi (SSP)
Det lokale samarbejde mellem
(folke)skole, socialforvaltning og
politi (SSP) fokuserer generelt på
prævention af kriminel adfærd.
Næsten alle kommuner har et
SSP-samarbejde. Målsætningen
for SSP-samarbejdet er at opbygge,
anvende og vedligeholde et lokalt
netværk, der har kriminalpræven-
tiv indvirkning på børn og unges
dagligdag. SSP-netværket bruges
desuden til at opfange faresig-
naler og udviklingstendenser i
kriminaliteten og i børn og unges
levevilkår tidligt nok til, at der kan
gøres en indsats. Endelig anvendes
SSP-samarbejdet til at afklare,
hvilke forebyggelsesmuligheder
der lokalt er til stede.
Frivillige og andre relevante
organisationer
Der findes en række frivillige or-
ganisationer, som yder en indsats
overfor børn og unge, der har
problemer af forskellig karakter.
I det følgende gives der eksempler
på nogle af disse:
19 · Oversigt over relevante eksisterende tiltag, myndigheder og organisationer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0020.png
Livslinjen
Livslinien yder en forebyggende indsats over for selvmordstruede blandt andet gennem anonym internet- og
telefonrådgivning, ved undervisning af faggrupper i det selvmordsforebyggende arbejde og ved informations-
kampagner. Livslinien er en selvejende organisation under tilsyn af Social- og Indenrigsministeriet. Læs mere på
www.livslinien.dk.
Børns Vilkår
Børns Vilkår er en privat humanitær organisation, der generelt kæmper for børns ret til en god barndom, og de
yder en særlig indsats for udsatte børn. Børns Vilkår giver blandt andet anonym, individuel rådgivning over
internettet og telefonen. De har desuden en fagtelefon for alle, der arbejder med børn og unge, som yder råd og
vejledning om børnefaglige problemstillinger. Derudover har organisationen en skoletjeneste, som tilbyder
skoler oplæg om mobning, mobiltelefon- og chatkultur, puberteten m.m. Læs mere på www.bornsvilkar.dk.
Ungdommens Røde Kors
Ungdommens Røde Kors (URK) gennemfører initiativer med fokus på blandt andet læring, ensomhed og rodløs-
hed blandt udsatte børn og unge over hele landet. Eksempelvis er EnsomUng et tilbud til ensomme unge, der
gennem chat og real life-aktiviteter skaber positive fællesskaber for disse unge. Projektet er gennemtestet i en
række store byer og skal spredes til flere dele af landet gennem lokale EnsomUng-initiativer.
Se mere på http://www.urk.dk/online-raadgivning-griber-ensomme-unge og læs mere om URK’s andre
initiativer på www.urk.dk.
Psykiatrifonden
Psykiatrifondens formål er at udbrede kendskabet til psykiske sygdommes årsager, forebyggelse og behandling
samt skabe en positiv holdning til personer med psykiske sygdomme. Psykiatrifonden har blandt andet en
rullende undervisningsbus, der besøger uddannelsesinstitutioner og sætter fokus på psykisk sundhed, sygdom
og forebyggelse. Derudover yder Psykiatrifonden en anonym internet- og telefonrådgivning for personer med
en psykisk lidelse samt deres pårørende. Læs mere på www.psykiatrifonden.dk .
20 · Oversigt over relevante eksisterende tiltag, myndigheder og organisationer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0021.png
7.
Tjekliste til brug for kriseberedskaber
og håndtering af krisesituationer
Der kan med fordel reflekte-
res over og udarbejdes forskel-
lige planer rettet mod forskel-
lige scenarier. Tjeklisten er
beregnet for ledelsen af institutio-
nerne. Formålet med tjeklisten er
at tilbyde bistand til at sikre, at en
skole eller uddannelsesinstitution
har overvejet de mest grundlæg-
gende opmærksomhedspunkter
i udarbejdelsen af deres bered-
skabsplan samt under og efter en
krisesituation.
Uddannelsesstederne er blandt
andet kendetegnet ved, at der ikke
er etableret egentlige sikrings-
foranstaltninger mod voldelige
handlinger, og at der er fri adgang
for offentligheden. De trygheds-
skabende foranstaltninger er
opbygget ud fra, hvad der kan gø-
res før, under og efter en hændelse
med henblik på at kunne erkende,
forsinke og begrænse en eventuel
gerningsmands muligheder og
bevægelsesfrihed. Hver situation
er unik. Ingen indsats fungerer i
ALLE situationer. Tiltag, som i én
situation beskytter de implicerede,
virker måske ikke i en anden
situation eller en anden ramme.
Tjeklisten er derfor alene tænkt
som inspiration.
Før en krisesituation opstår
Grundlaget for planlægningen er
en risikoanalyse, der eksempelvis
kan tage udgangspunkt i følgende
fire punkter:
1. Trusler for ulykker eller hæn-
delser: Hvilke trusler skal
kunne håndteres?
2. Svagheder: Hvilke svagheder
har institutionen i relation til
truslen?
3. Modforanstaltninger: Hvilke
ressourcer har institutionen
til at imødegå truslerne?
4. Risikovillighed: Hvilke risici
vil institutionen acceptere?
Overvejelser i forbindelse med
en gennemgang af institutionen:
6. Er der mulighed for at bar-
rikadere sig, hvor er det mu-
ligt og hvordan?
7. Er lokaliteten konstrueret
således, at der kan opnås be-
skyttelse bag døre og vægge?
8. Er der et samarbejde med
andre institutioner i nærom-
rådet – informationsudveks-
ling, sparring, opsamling i
forbindelse med evakuering?
9. Hvem melder man til, hvis
man erkender noget mis-
tænkeligt eller uforsvarligt?
Et angreb vil oftest være
forberedt ved besøg og/eller
observation mod lokaliteten.
10. Taler man om sikkerhed?
Er der enighed om, hvad
truslen er, og hvorledes den
håndteres?
Når institutionen er gennemgået,
udarbejdes en beredskabsplan,
som bør udarbejdes med respekt
for relevante samarbejdspartnere.
Formålet med beredskabsplanen
er at klargøre roller og handle-
muligheder, hvis der opstår en
krisesituation i form af brand,
skoleskyderi, bombetrussel eller
andre overgreb på grund af fysisk
magtanvendelse, således at ulyk-
ken kan begrænses og afhjælpes
hurtigst muligt.
1. Hvordan er institutionen
indrettet?
2. Hvorledes er adgangsforhol-
dene - vinduer, døre og an-
dre åbninger - og kan de ju-
steres i forhold til truslerne?
3. Hvem kommer på institutio-
nen - hvordan ser en dag ud,
kommer/går folk på samme
tid, hvor kommer børn, med-
arbejdere og andre brugere?
4. Hvor er der udgange og nød-
udgange, hvor fører de hen,
og har personale og børn
kendskab til dem?
5. Kan institutionen inddeles i
områder (flere lag/sektorer),
som kan forsinke en angriber?
21 · Tjekliste til brug for kriseberedskaber og håndtering af krisesituationer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0022.png
Centrale elementer i en beredskabs-
plan kan bl.a. omfatte:
Alarmering og kriseberedskab
7. Alle ansatte har øvet/simu-
leret forskellige tænkelige
krisesituationer.
8. Varslingssystemer og proce-
durer øves en gang årligt.
9. Nøgler, adgangskoder,
tegninger over bygninger mv.
er tilgængelige for politiet.
man komme uset væk,
kan vinduer, porte, kælder-
gange etc. benyttes, er man
allerede nu et sikkert sted?
Ressourcepersoner og Kommuni-
kation (politiet er ankommet)
1. Er ansvaret for planerne
placeret?
2. Hvem har det endelige an-
svar, og hvem kan tage be-
slutningen om en lukning,
evakuering eller lignende?
3. Det er sikret, at alle ansatte
ved, hvorledes de skal rea-
gere, hvis der er sikkerheds-
trusler såsom terror eller
bevæbnet indtrængning.
4. Det er tydeliggjort, hvordan
der alarmeres, og hvordan
kommunikationen i øvrigt
finder sted under en krise-
situation (samtaleanlæg,
mobiltelefoner mv.).
5. Der er således valgt og
afprøvet en alarmerings-
procedure, der kan igang-
sættes fra flere lokaliteter.
6. Ansatte, elever og stude-
rende er bekendt med de
regler og procedurer, der
gør sig gældende i en given
krisesituation.
1)
Under en ulykke eller et angreb
En ulykke eller et angreb vil ske
uvarslet og formodentlig heller
ikke nøjagtigt, som institutionen
forventer det eller har indøvet.
Derfor skal en plan være generel,
så reaktionen kan tilpasses den
aktuelle situation. Grundpillerne
i reaktionen ved en ulykke eller et
angreb mod lokaliteten er:
Der er udpeget faste
ressourcepersoner til at
varetage kontakten/
kommunikation ift.:
• Politi, redningsfolk og
skadestue
• Elever og personale
• Forældre og øvrige
pårørende
• Presse
2)
Det er også fastlagt,
hvem der varetager
kontakten i de primære
kontaktpersoners fravær.
Dele af kommunikationen
kan evt. uddelegeres til an-
dre, således at f.eks. politiet
står for kontakten til pressen.
Det er ligeledes fastlagt,
hvilke personer der sørger
for tegninger over bygninger,
flugtveje, information om
samtalesystemer mv. til
brug for politiets arbejde.
• Flygt/Alarmér
• Barrikadér/Gem
Flygt/Alarmér
3)
1.
2.
Ring 112
Alarmering internt via råb,
telefon, højtaler-/samtale-
anlæg, mail og SMS.
Hvorledes kan man flygte,
hvor er der flugtveje, kan
4)
3.
22 · Tjekliste til brug for kriseberedskaber og håndtering af krisesituationer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0023.png
Barrikadering og evakuering
Tilsiger den konkrete krisesitua-
tion, at skolen barrikaderes eller
evakueres? Overvej ligeledes, om
det er mest hensigtsmæssigt kun at
barrikadere/evakuere dele af skolen.
Barrikadér/Gem
(Hvis man ikke kan flygte)
5)
Afvent evakuering eller
nærmere instruks fra po-
litiet eller klarmelding fra
ledelse. Giv dig til kende.
Forhold dig roligt, hold dine
hænder synlige, og adlyd
instrukser. Løb ikke frem
mod politiet!
Overvejelser om både eva-
kuering og barrikadering skal
ske under hensyntagen til
det lokale kendskab til byg-
ninger og området omkring
skolen og være afstemt med
politi og brandvæsen.
Er det ikke muligt at gemme
sig eller flygte, skal skolen
overveje, hvilke andre
muligheder der er for at
beskytte/forsvare sig.
Er personalet tilstrækkeligt
uddannet og genopfrisket i
livgivende førstehjælp?
2)
Hvor på skolen findes hjer-
testartere, vandbeholdere,
tæpper og kasser med
førstehjælpsudstyr?
6)
1)
Hvor er man mest sikker
f.eks. kan man barrikadere
og gemme sig?
Bemærk, at skjul og dæk-
ning ikke er det samme.
Skjul er, hvor man ikke kan
ses, hvorimod dækning er,
hvor man ikke kan ram-
mes. Søg dækning bagved
stabile bygningsdele såsom
mursten og beton, ikke de
svage bygningsdele såsom
døre, gipsvægge etc.
Lås døren og barrikadér dø-
ren med så meget inventar
som muligt. Søg væk, så du
ikke er i skudlinje fra døren.
Sæt alt på lydløs/sluk
(mobiltelefon, radio),
sluk lyset og vær stille.
Efter at krisesituationen er
overstået: Psykologisk krise-
hjælp og debriefing
1)
2)
7)
Skolen skal i samarbejde
med relevante myndigheder
(f.eks. kommunen) have
gjort sig klart, til hvem og i
hvilket omfang der leveres
psykologisk krisehjælp.
Der kan evt. afholdes infor-
mationsmøde(r), hvor der
informeres om hændelsen
til berørte og interesserede,
og hvor der svares på
spørgsmål.
2)
Efter en ulykke eller et angreb
Førstehjælp
En beredskabsplan for skolen bør
beskrive ressourcer til førstehjælp,
f.eks.:
3)
4)
1)
Hvordan hjælpes sårede
bedst? Er det bedst at give
eller skaffe førstehjælp?
Vær opmærksom på, om der er
ansatte, elever eller øvrige berørte,
som på længere sigt udviser tegn
på fortsat at være markant påvir-
ket af hændelsen, og som derfor
har behov for yderligere hjælp.
23 · Tjekliste til brug for kriseberedskaber og håndtering af krisesituationer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0024.png
Bilag:
Vejledning om reglerne om tavshedspligt
I skal som uddannelsesinstitution
være opmærksom på, at der er
visse oplysninger, som ikke frit
kan videregives, når I orienterer
eller underretter relevante
myndigheder, elever, studerende,
forældre, andre pårørende, an-
satte på uddannelsesinstitutionen
eller pressen i forbindelse med en
forebyggende indsats eller efter
en eventuel krise/hændelse. Det
drejer sig om oplysninger, der
enten ved lov eller anden gyldig
bestemmelse er betegnet som
fortrolige eller nødvendige at
hemmeligholde for at varetage
væsentlige hensyn til offentlige
eller private interesser, f.eks.
hensynet til statens sikkerhed
og hensynet til enkeltpersoners
private, herunder økonomiske
forhold.
8
Tavshedspligten brydes af
underretningspligten.
Ifølge serviceloven
9
har personer,
der udøver offentlig tjeneste eller
offentligt hverv
10
, dvs. ansatte
på jeres uddannelsesinstitution,
en skærpet underretningspligt,
som betyder, at de skal underrette
kommunen, hvis de under ud-
øvelsen af tjenesten eller hvervet
får kendskab til eller har grund til
at antage, at et barn eller en ung
under 18 år kan have behov for
særlig støtte, f.eks. som følge af
nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne. Det samme gælder,
hvis et barn eller en ung under
18 år kan have behov for særlig
støtte på grund af barnets eller
den unges ulovlige skolefravær
eller undladelse af at opfylde
undervisningspligten, eller hvis
et barn eller en ung under 18 år
har været udsat for overgreb.
Underretningspligten indtræder,
hvis jeres uddannelsesinstitution
ikke har rimelig mulighed for selv
at afhjælpe vanskelighederne,
f.eks. gennem rådgivning og
vejledning af barnet eller den
unge og forældrene.
Underretningspligten gælder ikke
for unge, der er fyldt 18 år. Disse
unge er omfattet af de alminde-
lige regler i forvaltningsloven og
persondataloven om videregivelse
af personfølsomme oplysninger til
en anden forvaltningsmyndighed,
jf. bemærkningerne nedenfor.
Hvis fortrolige oplysninger skal
videregives
11
, kan det kun ske,
hvis der er væsentlige modstå-
ende hensyn, der nødvendiggør
videregivelsen.
12
Hvorvidt dette er
tilfældet afhænger af en afvejning
af hensynet til den person, som
hemmeligholdelsen søger at
beskytte, overfor hensynet til
formålet med at videregive oplys-
ningerne. Ved afvejningen skal
der tages hensyn til oplysningens
karakter, modtageren samt
formålet med videregivelsen.
Hvis der er tale om rent private
forhold såsom helbredsforhold,
væsentlige sociale problemer eller
strafbare forhold, skal der være
offentlige eller private hensyn, der
klart vejer tungere end hensynet
til at beskytte den enkeltes inte-
8
)
Jf. forvaltningslovens § 27
9
)
Serviceloven § 153 samt bekendtgørelse nr. 1466 af 16. december 2010 om underretningspligt over for kommunen
efter lov om social service.
10
)
Omfatter også frie grundskoler og frie kostskoler.
11
)
Reglerne gælder både for videregivelse af oplysninger i mundtlig og skriftlig form.
12
)
Jf. §§ 27-32 i forvaltningsloven og § 5, stk. 1-3, §§ 6-8, § 10, § 11, stk. 1, § 38 og § 40 i lov om behandling af person-
oplysninger (persondataloven). Der henvises særligt til persondatalovens § 8, stk. 2, om videregivelse af oplysninger til en
anden forvaltningsmyndighed.
24 · Bilag: Vejledning om reglerne om tavshedspligt
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0025.png
resse i, at disse særlige følsomme
personoplysninger hemmelig-
holdes. Eksempler på dette kan
være, at uddannelsesinstitutionen
videregiver information til politiet
med henblik på efterforskning,
strafferetlig forfølgning eller
forbyggende samarbejde, f.eks.
SSP-samarbejdet (samarbejdet
mellem skole, socialforvaltning
og politi).
Information af rent privat
karakter kan også videregives, hvis
informationerne er af nødvendig
betydning for en myndigheds
behandling af en sag eller dennes
virksomhed i øvrigt, f.eks. social-
forvaltningen. Brandvæsen, læger
og andre involverede myndigheder
kan også informeres i det omfang,
det er nødvendigt for, at de kan
udføre deres opgaver. Når elever,
forældre og pressen orienteres,
vil der almindeligvis ikke være
vægtige hensyn, der taler for
at videregive særlige følsomme
personoplysninger. Dette gælder
dog ikke i forhold til forældre
og nære pårørende til den, som
oplysningen drejer sig om, f.eks.
en tilskadekommen elev.
I forhold til at videregive fortrolige
oplysninger til ansatte – f.eks.
undervisere – på uddannel-
sesinstitutionen skal der være
et sagligt behov for, at de kan
modtage oplysninger af rent privat
karakter.
Hvis oplysningerne drejer sig
om andre personlige forhold
end rent private, f.eks. sociale
problemer, der ikke kan betegnes
som væsentlige, eller økonomiske
forhold, skal der være en saglig
begrundelse for, at sådanne
almindelige fortrolige oplysninger
videregives. Igen må der foretages
en konkret afvejning af de forskel-
lige modstående hensyn. I forhold
til politi, kommune, andre sociale
myndigheder, læger, sundheds-
personale, brandvæsen mv. vil der
kunne være en saglig begrundelse
for at videregive oplysninger om
personlige forhold. Derimod vil
der normalt ikke være tilstræk-
kelige saglige hensyn, der taler for
at underrette elever og forældre,
medmindre de pågældende er
forældre til den elev/studerende,
som oplysningen drejer sig om.
Hvis den person eller myndighed,
som tavshedsreglerne søger at
beskytte, giver samtykke til, at
fortrolige oplysninger gives
videre, kan disse oplysninger frit
videregives.
Opmærksomheden henledes
på, at beskyttelse af offentlige
interesser vil kunne begrunde
hemmeligholdelse af oplysninger.
F.eks. vil hensynet til statens
sikkerhed i forbindelse med
terrorhandlinger kunne være en
væsentlig årsag til at holde visse
oplysninger hemmelige. Er der
mistanke om kriminalitet, f.eks.
skoleskyderier, vold, brand eller
bombetrusler, kan hensynet til
politiets efterforskning, straffe-
retlig forfølgning og forebyggende
arbejde også begrunde hemmelig-
holdelse af oplysningerne.
25 · Bilag: Vejledning om reglerne om tavshedspligt
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 8: Orientering om opdateret vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner om akutberedskaber i forbindelse med krisesituationer, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1674865_0026.png
KOLOFON
Titel:
Sikkerhed og kriseberedskab, vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner
Noter:
Publikationens indhold er en redigeret udgave af vejledningen Sikkerhed og Kriseberedskab (2009)
Udgiver:
Ministeriet for Børn, Undervisnings og Ligestilling, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Copyright:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Redaktion:
Anders Andersen, Kristoffer Gjerding, Ramus Biering-Sørensen, Jesper Frøling Nielsen, Emilie Biker,
Hong Quang Ha, Helene Bøgvad
Layout og fotos:
Michael Lund, Colourbox, Lars Skaaning
Resumé:
Publikationen indeholder opdaterede råd og vejledning i, hvordan uddannelsesinstitutioner kan
udarbejde kriseberedskab, der forebygger og håndterer forskellige former for ulykker og sikkerhedsrisici,
herunder væbnede overfald
Sprog:
Dansk
URL:
uvm.dk/Sikkerhed-og-kriseberedskab
ISBN:
978-87-603-3113-8
Publikationen findes kun i elektronisk format
Pris:
0 DKK
Version:
1.0
Versionsdato: 05.10.2016
Publikationsstandard nummer:
2,0
Formater:
html, pdf
Eventuelle henvendelser af indholdsmæssig karakter skal rettes til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet,
Emilie Biker 33 92 51
57.
Email: [email protected]
26 · Kolofon