Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1674101_0001.png
7. oktober 2016
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Mangel på faglært arbejdskraft
Aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser har som et af sine
hovedformål at sikre, at danske virksomheder kan rekruttere et tilstrækkeligt
antal kvalificerede faglærte. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har i en analyse
vist, at der i 2025 kommer til at mangle 72.000 faglærte. Men allerede nu har
virksomheder inden for en række betydende sektorer problemer med at skaffe
de nødvendige faglærte medarbejdere.
Erhvervsuddannelsesreformen indeholder således en målsætning om, at 25 % af
eleverne fra folkeskolen i 2020 skal søge en erhvervsuddannelse, og at denne
andel skal stige til 30% i 2025. At det umiddelbart er svært at nå denne
målsætning viser de seneste optagelsestal
1
til erhvervsuddannelserne. I 2015
søgte 18,5 % af eleverne fra 9./10. klasse en erhvervsuddannelse. I 2016 var
denne andel 18,4 %.
Der er således ikke tvivl om, at der frem til, at erhvervsuddannelsesreformen og
folkeskolereformen kommer til at virke efter hensigten, bliver et markant
problem med at imødekomme arbejdsmarkedets behov for faglært arbejdskraft.
Og som Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne ser det, kan et element i
den nyligt indgåede politiske aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
risikere at bidrage til dette problem. Her taler vi om den moderne hf, som skal
være både professionsorienteret, have praktikforløb og have direkte adgang fra
9. klasse.
Helt overordnet så vi helst, at hf vedblev at være et uddannelsestilbud primært
for voksne og med en almen profil, På den anden side anerkender vi naturligvis
den politiske aftale om de gymnasiale uddannelser, og vi forstår godt, hvis det er
problematisk igen at åbne den politiske aftale.
Set fra de unges side er den moderne hf en spændende og godt tænkt uddannelse
– Og vi tror, at den bliver en direkte konkurrent til erhvervsuddannelserne,
særligt eux og muligvis også de erhvervsgymnasiale uddannelser. Vi ved, at dette
ikke er den politiske hensigt, men erhvervsskoler rundt om i hele landet
observerer i øjeblikket, hvordan de lokale udbydere af hf i samarbejde med
1
Tal opgjort af MBUL
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse af 7/10-2016 fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne om mangel på faglærte og den moderne hf
1674101_0002.png
erhvervsakademierne planlægger efter, at aktiviteten på hf vil stige gevaldigt.
Disse nye hf-elever, forventer vi, vil i høj grad komme fra de elever, der i dag
vælger en erhvervsuddannelse.
En af bevæggrundene for gymnasiereformen med skærpede adgangskrav var jo
netop det modsatte – nemlig at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse
fremfor en gymnasial uddannelse og dermed at få uddannet flere faglærte. Men
hvis dette skal lykkedes, mener Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne,
at det er nødvendigt at se på, hvorledes den nye hf også vil kunne bidrage til at få
flere faglærte ud til et kraftigt efterspørgende arbejdsmarked.
Det er derfor nødvendigt, at give de erhvervsskoler, der søger den nye hf,
udbudsret hertil. Det åbner for, at erhvervsskolerne på forskellig vis kan
introducere en bred gruppe elever til de muligheder, der findes i
erhvervsuddannelsessystemet.
Erhvervsskolerne vil kunne tilbyde elever, der undervejs i deres uddannelse
fortryder deres hf-valg, et godt alternativ inden for erhvervsuddannelserne – et
valg, der kan realiseres uden institutionsskift og derved minimere risikoen for, at
eleverne falder helt ud af uddannelsessystemet. Mere end 2000 elever årligt
forlader hf og disse kunne med fordel tilbydes en faglært uddannelse i stedet.
2
Elever, der har færdiggjort deres hf på en erhvervsskole, kan også være
potentielle ansøgere til erhvervsuddannelserne, fordi de kender
erhvervsskolemiljøet og de muligheder, der knytter sig til erhvervsuddannelses-
systemet. Ud fra en umiddelbar betragtning vil dette fremstå som et problem, da
disse elever får dobbeltuddannelse, men den problemstilling må pt.
sammenholdes med arbejdsmarkedets akutte og langsigtede behov for at kunne
rekruttere kvalificerede faglærte.
Samtidig vil der være oplagte muligheder for at udvikle meritmodeller, så elever
fra hf, der efterfølgende søger en erhvervsuddannelse, kan få afkortet deres
erhvervsuddannelsesforløb. Her ligger det lige for at hente inspiration fra eux-
forløbene, som bygger på synergien mellem de almene og de erhvervsrettede fag.
Der er også andre mere kvalitative grunde til, at det er oplagt at give ansøgende
erhvervsskolerne udbudsret til hf.
Erhvervsskolerne er karakteriseret ved et professionelt og erhvervsrettet
uddannelsesmiljø for unge, og skolerne råder over lærere især fra hhx og htx,
2
Tallet stammer fra MBUL´s statistikdatabase
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: Henvendelse af 7/10-2016 fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne om mangel på faglærte og den moderne hf
1674101_0003.png
som i alle relevante fag er godkendt til undervisning på gymnasialt niveau. Det
gælder både i de almene fag og i de erhvervsrettede fag i fagpakkerne.
Erhvervsskolernes brede udbud af mange forskellige uddannelser giver samtidig
mulighed for at tilbyde elever fra hf et meget varieret og righoldigt udbud af
både almene og erhvervsrettede valgfag.
Alle lærerne har stor erfaring med undervisning med både et erhvervsrettet og
et anvendelsesorienteret perspektiv. Lærere med sådanne kompetencer er
særligt relevante i hf-forløb.
De merkantile fagpakker i den moderne hf indeholder konkrete fag hentet
direkte fra hhx. På dette område vil en række erhvervsskoler eksklusivt kunne
tilbyde eleverne en undervisning af særlig høj kvalitet helt på niveau med
undervisningen i hhx.
Børne- og Undervisningsudvalget har 29. juni 2016 udbedt sig Ministerens
kommentar til TEC Københavns forslag om muligheden for at udbyde
erhvervsrettet HF, jf. BUU alm. Del – bilag 231. Ministeren svarede, at
intentionen primært har været at styrke og forny hf-uddannelsen på de
institutioner, som allerede i dag udbyder hf.
Men Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne vil med denne
henvendelse igen opfordre til, at Børne- og Undervisningsudvalget drøfter
ovenstående problematikker og pointer om den moderne hf.
Ligeledes beder vi udvalget forholder sig til den problemstilling, at den moderne
hf risikerer at lede elever væk fra erhvervsuddannelserne og at det således bliver
endnu sværere at levere den faglærte arbejdskraft, som efterspørges.
Og afslutningsvis vil vi bede udvalget drøfte, om udvalget aktivt vil anbefale
Ministeren at bakke op om de ansøgninger, som måtte komme fra
erhvervsskoler, om muligheden for at udbyde den moderne og
professionsorienterede hf.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne stiller gerne op på et
udvalgsmøde og uddyber ovenstående. Da den moderne hf allerede udbydes fra
1. august 2017 er dette en sag, der hurtigst muligt bør kommer fokus på.
Med venlig hilsen
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne
Direktør Lars Kunov