Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1699677_0001.png
PISA 2015
PISA Høring – Fokus på social ulighed
7. december 2016
Vibeke Tornhøj Christensen, KORA
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0002.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0003.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
Formålet med PISA
Måle, hvor godt unge kan bruge deres
kompetencer i forhold til fremtidens udfordringer.
Hvordan kompetencerne udvikler sig over tid.
Sammenligne lande og regioner.
Forhold af betydning for kompetencerne.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0005.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0006.png
Resultater fordelt på domæner
520
510
500
490
480
511
502
500
470
460
450
2000
2003
2006
2009
2012
2015
Naturvidenskab
Læsning
Matematik
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0007.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
- Elevkarakteristika
- Skolekarakteristika
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0008.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
- Elevkarakteristika
- Skolekarakteristika
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
Hvordan måles socioøkonomiske
baggrundsforhold
Køn
Forældreuddannelse
Forældre stillingskategori
Indvandrerbaggrund/sprog talt i hjemmet
ESCS-indekset
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0010.png
PISA-indekset for økonomisk, social og
kulturel status (ESCS)
PISA-indekset for økonomisk, social og kulturel status (ESCS) er
sammensat af følgende komponenter:
Forældrenes højeste uddannelsesniveau (målt i antal år)
Forældrenes højeste erhvervsmæssige stillingskategori
Familiens velstandsniveau
Familiens kulturelle besiddelser
Uddannelsesmæssige ressourcer i hjemmet
Antallet af bøger i hjemmet
De endelige ECSC-værdier beregnes således, at den gennemsnitlige
OECD-elev har scoren 0, og standardafvigelsen for OECD-
elevpopulationen er 1.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0011.png
Hvor meget betyder den sociale baggrund i
Danmark?
Domæne
Naturvidenskab
Læsning
Matematik
Forklaret variation ud fra
ESCS-indekset
10,4
10,1
10,9
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0012.png
Sammenholdt med andre lande
Forklaret variation i naturfagsscoren
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
16,8
10,4
8,2
12,2
10
4,9
10,1
7,8
12,9
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0013.png
Udvikling over tid
16
14
12
10
8
6
14
-3,6
10,4
Forklaret variation i naturfagsscoren
2006 og 2015
-1,4
14,4
12,9
1,2
-0,4
8,6
8,2
12,2
11
1,8
10
8,2
-2,6
7,5
4,9
4
2
0
Danmark
Norge
Sverige
Finland
Island
OECD-gns
2006
2015
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0014.png
600
Hvor meget betyder den sociale baggrund i
Danmark?
76
69
73
467
489
512
543
488
467
510
540
478
500
400
300
200
100
0
522
502
547
Naturvidenskab
Laveste fjerdedel
Læsning
2. fjerdedel
3. fjerdedel
Matematik
Øverste fjerdedel
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0015.png
Sammenholdt med andre lande
Forskel i naturfagsscoren laveste og højeste
fjerdedel
120
113
94
78
52
80
69
88
100
80
60
40
20
0
76
72
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0016.png
Naturfagscore efter indvandrerbaggrund
Uden
1. gen.
indvandrer indvandrere
baggrund
Danmark
Norge
Sverige
Finland
Island
OECD gns.
2. gen.
indvandrere
Forskel
uden og 1.
gen
Forskel
uden og 2.
gen
510
507
508
535
478
500
441
446
417
443
387
447
441
464
454
464
424
469
-69
-61
-91
-92
-91
-53
-69
-43
-54
-71
-54
-31
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0017.png
Hvad er PISA?
PISA 2015 overordnede resultater
PISA 2015 social ulighed
- Elevkarakteristika
- Skolekarakteristika
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
Sammenhængen mellem elevernes naturfagsscore og
elevsammensætningen på deres skole
Tre kategorier:
1. Skoler, hvor eleverne fortrinsvis har svage
socioøkonomiske baggrunde, er defineret som den
fjerdedel af skoler, som ligger lavest på skolernes ESCS-
indeks for det enkelte land.
2. Skoler, hvor den socioøkonomiske baggrund af eleverne
ligger omkring landsgennemsnittet, er defineret som de to
fjerdedele af skoler, som ligger i den anden og tredje
kvartil på skolernes ESCS-indeks for det enkelte land.
3. Skoler, hvor eleverne fortrinsvis har stærke
socioøkonomiske baggrunde, er defineret som den
fjerdedel af skoler, som ligger højest på skolernes ESCS-
indeks for det enkelte land.
Betydning af skolens
elevsammensætning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0019.png
Skolens elevsammensætning og
naturfagsscoren i Danmark
Fortrinsvis svage
socioøkonomiske
baggrunde
Gennemsnitlige
socioøkonomiske
baggrunde
Stærke
socioøkonomiske
baggrunde
473
500
534
27
34
61
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0020.png
140
120
100
80
131
126
104
51
91
60
61
60
27
37
64
18
80
66
46
50
40
20
0
39
19
54
45
17
28
13
54
34
20
Danmark
Norge
Sverige
28
15
Finland
Island
Singapore
Japan
Estland
OECD
Forskel ml. gennemsnits/blandede og svage
Forskel ml. stærke og gennemsnits/blandede
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
Varians i naturfagsscoren
Mål for spredningen i scoren
Lav varians: eleverne scorer mere ens
Høj varians: eleverne scorer mere forskelligt
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0022.png
Land
Danmark
Norge
Total varians
90,9
103,3
117,1
103,2
Sverige
Finland
Island
Singapore
Japan
Estland
OECD
92,8
119,7
97,4
88,1
100,0
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0023.png
0
20
40
60
80
100
120
Danmark
Norge
Sverige
Finland
Island
Singapore
Japan
Estland
OECD
12
8
18
8
4
42
42
17
30
77
95
96
93
92
78
54
71
69
Varians inden for skolerne
Varians imellem skoler
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0024.png
Opsamling
Social baggrund betyder generelt
mindre i de nordiske lande end i
OECD som gennemsnit
I Sverige betyder den noget mere; på
Island noget mindre end i Danmark
Danmark har generelt stor lighed og
scorer samtidig over OECD
gennemsnittet
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699677_0025.png
Tak for opmærksomheden!