Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1672792_0001.png
Til
BUPL - Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
Dokumenttype
Rapport
Dato
Oktober 2016
BØRN I PÆDAGOGISKE FRITIDS-
TILBUD - FØR OG EFTER SKOLE-
REFORMEN
EN STATISTISK ANALYSE
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0002.png
INDHOLD
1.
1.1
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
INDLEDNING
Resumé af analysens resultater
BAGGRUND FOR ANALYSEN
Analysens målgruppe
Datagrundlag
ANALYSER
Børn uden for fritidstilbud – før og efter skolereformen
Udsatte børn uden for fritidstilbud – før og efter
skolereformen
Særligt om tosprogede børn
1
2
1
1
3
5
5
5
7
BILAG
Bilag 1
Kommuner som har eller har haft SFO-lignende tilbud til de 10-14-årige efter
ungdomsskoleloven
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0003.png
EN STATISTISK ANALYSE
1 af 3
1.
INDLEDNING
Denne rapport beskriver resultaterne af en statistisk analyse af børn i pædagogiske fritidstilbud
før og efter
Aftale om et Fagligt Løft af Folkeskolen (herefter
skolereformen), som trådte i kraft
ved skoleårets begyndelse i 2014.
Analysen er finansieret af Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) og foretaget
af Rambøll Management Consulting (Rambøll).
Analysens primære formål er at afdække, hvordan børns deltagelse i pædagogiske fritidstilbud
har udviklet sig efter skolereformen med særligt fokus på socialt udsatte børn sammenlignet med
andre børn. Derfor består analysen af to dele.
Første
del er en analyse af, hvordan andelen af
børn i og uden for fritidstilbud har ændret sig fra før til efter skolereformen for henholdsvis børn i
0. til 3. klasse og børn i 4. til 7 klasse i folkeskolen.
Anden
del af analysen har specifikt fokus på
gruppen af socialt udsatte børn uden for fritidstilbud før og efter skolereformen.
I analysen anvendes
fritidstilbud
som samlebetegnelse for DAGI-koderne: 153 (fritidshjem), 154
(aldersintegreret institution), 224 (SFO folkeskole), 226 (fritids-/ungdomsklub, social pædagogisk
fritidstilbud). Afsættet for analysen er børn i grundskolens indskoling og mellemtrin, da de for
analysen relevante fritidstilbud ikke er udbredte blandt børn i udskolingen. Populationen afgræn-
ses endvidere til børn i kommunale skoler (skoler med ejerforhold i kategori 2) og herunder til
børn i grundskoler (institutionstype 121). Det betyder, at de ca. 15. pct. af landets skolebørn,
som ikke går i en kommunal grundskole (herefter ’folkeskolen’), ikke er en del af populationen
for analysen. Det skyldes først og fremmest, at skolereformen primært forventes at påvirke møn-
stret for deltagelse i fritidstilbud hos børn i folkeskolen. Derudover skyldes det, at børn som går i
private skoler ofte benytter sig af et tilhørende privat fritidstilbud. Private fritidstilbud er mindre
tilbøjelige til at anvende det forældrebetalingssystem, som kommunale og selvejende fritidstilbud
typisk anvender, og det er på baggrund af data fra det betalingssystem, at Danmarks Statistik
(DST) registrerer børns deltagelse i fritidstilbud. Det vil sige, at børn som går i et fritidstilbud,
som ikke anvender betalingssystemet, vil i data se ud til at være uden for fritidstilbud, hvilket vil
føre til underestimering af den reelle dækningsgrad både før og efter skolereformen.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0004.png
EN STATISTISK ANALYSE
2 af 3
1.1
Resumé af analysens resultater
Boksen herunder opsummerer analysens resultater.
Boks 1: Resumé af analysens resultater
Fra før til efter skolereformen er der sket et generelt fald i andelen af børn i fritidstilbud
(SFO, fritidshjem og klubtilbud).
Alle børn:
Fra året før til året efter skolereformen (2013 til 2014) er andelen af børn i 0. til
3. klasse i folkeskolen, som går i fritidstilbud faldet fra 88 pct. til 82 pct.
For børn i 4. til 7. klasse er der sket et fald fra 42 pct. til 35 pct.
Efter reformen er det godt en femtedel af indskolingsbørnene, der ikke går i fri-
tidstilbud. Samlet set står 39.707 børn i 0. til 3. klasse uden for fritidstilbud i
2014.
Udsatte børn:
Fra året før til året efter skolereformen er andelen af udsatte børn i 0. til 3. klas-
se, som går i fritidstilbud faldet fra 78 pct. til 73 pct.
For udsatte børn i 4. til 7. klasse er der sket et fald fra 37 pct. til 32 pct. i samme
periode.
Efter reformen er det 1 ud af 4 udsatte børn i indskolingen, der ikke går i fritids-
tilbud. Samlet set står 4.659 socialt udsatte børn i 0. til 3. klasse uden for fritids-
tilbud i 2014.
Andelen af børn i indskolingen, som ikke går i fritidstilbud er altså større blandt de udsat-
te børn. Det gælder både før og efter skolereformen. Også tosprogede børn står oftere
uden for fritidstilbud end andre børn, idet hvert tredje tosprogede barn i indskolingen
ikke går i fritidstilbud efter reformen.
Figurerne herunder opsummerer de beskrevne ændringer i dækningsgraden for fritidstilbud fra
før til efter skolereformen for de børnegrupper, der indgår i analysen.
Figur 1: Ændringer i dækningsgrad for fritidstilbud, børn i 0. til 3. klasse
Note: Bemærk, at udsatte børn, ikke-udsatte børn og tosprogede børn er delkategorier af kategorien ’alle børn’, men også i
et vist omfang delkategorier af hinanden.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0005.png
EN STATISTISK ANALYSE
3 af 3
Figur 2: Ændringer i dækningsgrad for fritidstilbud, børn i 4. til 7. klasse
Note: Bemærk, at udsatte børn, ikke-udsatte børn og tosprogede børn er delkategorier af kategorien ’alle børn’, men også i
et vist omfang delkategorier af hinanden.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0006.png
EN STATISTISK ANALYSE
1 af 7
2.
BAGGRUND FOR ANALYSEN
Studier foretaget af økonomer tilknyttet Aarhus Universitet har sandsynliggjort, at socialt udsatte
børn
1
, som har været i daglig kontakt med pædagoger tidligt i deres liv, klarer sig relativt bedre i
bl.a. uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet end socialt udsatte børn, som ikke har været i
kontakt med pædagoger tidligt i livet
2
.
For børn i skolealderen viser en analyse, som Rambøll har lavet for BUPL i 2013, at der er en
positiv effekt af en intensiveret pædagog-indsats i indskolingen målt på børnenes tilbøjelighed til
at påbegynde en ungdomsuddannelse. Effekten forstærkes, hvis eleverne samtidigt er indskrevet
i SFO/fritidshjem. Analysen fra 2013 beskæftiger sig dog ikke med effekten af SFO/fritidshjem
isoleret set, og er gennemført inden skolereformen.
Med skolereformen, som trådte i kraft 1. august 2014, er skoledagene for børn i folkeskolen ble-
vet længere på grund af øget minimumstimetal for den samlede undervisning i fagene for hvert
klassetrin. I de fleste kommuner er timer i fritidstilbud dermed omlagt til/erstattet af flere skole-
timer for alle børn. Det betyder alt andet lige, at behovet for fritidshjem og lignende pasningstil-
bud til børn efter skole falder, fordi forskellen mellem børnenes skoletid og forældrenes arbejds-
tid mindskes. Det har givet anledning til debat om, hvilken rolle fritidstilbud skal spille i samfun-
det, herunder om der er grupper af børn, der har særligt brug for tilbuddene, men som ikke bli-
ver tilgodeset i forbindelse med omstillingen
3
.
2.1
Analysens målgruppe
For at kunne vurdere skolereformens konsekvenser for børn i socialt udsatte positioner, må vi
først vælge en metode til at definere hvilke børn, der kan siges at være i socialt udsatte positio-
ner og hvilke børn, der ikke er. Det indebærer et ’valg’, fordi gruppen af børn i socialt udsatte
positioner defineres på forskellig vis i forskningsmæssig praksis, hvor ’social udsathed’ ofte bru-
ges som en samlet betegnelse for en bred vifte af risikofaktorer, som i forskellig grad ses at på-
virke et barns livsvilkår.
Overordnet set er der en række forhold, som ser ud til at optræde i særlig høj grad i familier,
hvor børnene klarer sig dårligere senere i livet, fx i skolen og på arbejdsmarkedet. Disse anven-
des derfor ofte, som indikatorer for ’social udsathed’:
Familier som modtager sociale ydelser, forebyggende foranstaltninger og/eller har børn med
anbringelse uden for hjemmet
Forældre med svag tilknytning til arbejdsmarkedet
Forældre som modtager overførselsindkomster (førtidspension, kontanthjælp)
Forældre uden uddannelse
Forældre med sundhedsmæssige vanskeligheder (langtidssygdom, hyppige sygehusbesøg)
Enlige forældre
Forældre med ikke-vestlig baggrund
Forældre med bopæl i særligt udsatte områder
Ovenstående er udelukkende
indikatorer,
og ingen af dem er deterministiske. Børn af enlige for-
sørgere på overførselsindkomst behøver selvsagt ikke at være socialt udsatte. Men jo flere af
1
Socialt udsatte børn defineres i studierne som børn, der har været anbragt uden for hjemmet eller modtaget forebyggende foran-
1) Datta Gupta, N. & M. Simonsen (2010): Non-cognitive Child Outcomes and Universal High Quality Child Care. Journal of Public
staltninger i regi af Serviceloven
2
Economics 94, 30-43.
2) Datta Gupta, N. & M. Simonsen (2012): Where to put the kids? – The Effects of Type of Non-parental Child Care on Pre-teen Skills
and Risky Behavior. Economics Letters 116, 622-625.
3) Datta Gupta, N. & M. Simonsen (2013): Effekter af Daginstitutionstilbud. Finansieret af BUPL.
4) Datta Gupta & Simonsen (2014). Academic Performance and type of Early Childhood Care. Mimeo, Aarhus University.
3
Se fx: https://www.foa.dk/home/forbund/presse?newsid=9A2B3954-DB94-4D95-A7B2-1DE192454876
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0007.png
EN STATISTISK ANALYSE
2 af 7
ovenstående risikofaktorer, som et barn oplever, jo flere ressourcer kræver det af familien at ’stå
imod’
4
.
Fra SFI’s børneundersøgelse ved vi, at ca. 10-15 pct. af en børneårgang er påvirket af en eller
flere af ovenstående risikofaktorer. At netop disse familiekarakteristika øger risikoen for at børn
klarer sig dårligere i livet end deres jævnaldrende er veldokumenteret i dansk såvel som i uden-
landsk forskning
5
. KORA har i 2009
6
undersøgt omkostningerne forbundet med udsatte børn i
kommunerne, og fandt at en række baggrundsfaktorer har betydning for omkostningen ved et
udsat barn. Nogen af de væsentlige faktorer er forældrenes socioøkonomiske forhold, hvor de
forventede udgifter er store, hvis forældrene ikke bor sammen, hvis de er lavt-uddannede, hvis
de har en lav indkomst, hvis de er på førtidspension eller kontanthjælp, eller hvis de er tidligere
straffet for kriminalitet.
Afgrænsning af populationen
socialt udsatte børn
til brug for denne analyse, tager afsæt i den
viden, der allerede eksisterer om betydningsfulde risikofaktorer. For ikke at definere børn i socialt
udsatte positioner for smalt, anvender vi et fattigdomsbegreb som primær indikator ud fra en
antagelse om, at økonomisk fattigdom i familien er forbundet med minimum 1-2 af de ovenfor
listede risikofaktorer. Antagelsen er i høj grad velunderbygget af forskningen i fattigdom som
økonomisk og socialt problem. Økonomisk fattigdom øger risikoen for social eksklusion forstået
som ikke-deltagelse på forskellige centrale levevilkårsområder i samfundet, fx faglige/politiske
aktiviteter og fritidsaktiviteter, eller mangel på sociale relationer i det hele taget. Samtidigt er
økonomisk fattigdom forbundet med en række materielle afsavn, som ligeledes kan have store
sociale- og sundhedsmæssige konsekvenser for familien som helhed, fx sundhedsydelser med
brugerbetaling
7
. Børnefattigdom er samtidig overrepræsenteret blandt i forvejen udsatte grupper,
herunder børn af enlige forældre, børn af arbejdsløse forældre og børn af etniske minoriteter.
8
Økonomisk fattigdom er ikke en nødvendig årsag til social udsathed og er ej heller en fuldstæn-
dig tilstrækkelig årsag til social udsathed, men det er en væsentlig faktor, som optræder i ufor-
holdsmæssig høj grad i familier, som relativt set har svært ved at klare sig i samfundet.
I fastlæggelsen af en fattigdomsgrænse og dermed definition af inklusionskriterier for analysens
målgruppe, læner vi os op ad EU’s fattigdomsgrænse, som definerer personer i
risiko for fattig-
dom,
som personer, der har en ækvivaleret disponibel indkomst svarende til under 60 pct. af
medianindkomsten. Med EU’s fattigdomsgrænse er gruppen, som falder indenfor, således større
end hvis fattigdom defineres ud fra den nyligt afskaffede
9
danske fattigdomsgrænse, hvor fattig-
dom defineres ved en disponibel indkomst svarende til mindre end 50 pct. af medianindkomsten.
Ifølge 2013-tal fra Danmarks Statistik er det 7,3 pct. af befolkningen, som har en indkomst lave-
re end 50 pct. af medianindkomsten, mens 12,4 pct. af befolkningen har en indkomst lavere end
60 pct. af medianindkomsten
10
.
For dog ikke at definere fattigdom for bredt i analysen, suppleres EU’s målestok for fattigdom af
et tre-års-kriterium og yderligere to indikatorer, som stammer fra Ekspertudvalget for Fattigdoms
anbefalinger
11
:
4
HM Government (2014). An evidence review of the drivers of child poverty for families in poverty now and for poor children growing
up to be poor adults. (Tilgængelig online:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/285389/Cm_8781_Child_Poverty_Evidence_Review_P
rint.pdf )
5
HM Government (2010): The Foundation Years: preventing poor children becoming poor adults. The report of the Independent Re-
view on Poverty and Life Chances. (Tilgængelig online:
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110120090128/http://povertyreview.independent.gov.uk/media/20254/poverty-
report.pdf)
6
7
8
9
Jill Mehlbye (2009): Socialt udsatte børn i dagtilbud – indsats og effekt. Sammenfattende rapport, AKF.
SFI, 2005: Fattigdom og Social Eksklusion
The European Commission, 2013: Investing in children: Breaking the cycle of disadvantage – Denmark.
http://www.politiko.dk/nyheder/regeringen-afskaffer-den-officielle-fattigdomsgraense
http://www.statistikbanken.dk/10518
Ekspertudvalg om Fattigdom (2013): En dansk fattigdomsgrænse – analyser og forslag til opgørelsesmetoder
10
11
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0008.png
EN STATISTISK ANALYSE
3 af 7
1. Den disponible indkomst (ækvivaleret) er i tre år i træk under 60 pct. af medianindkom-
sten. (For en enlig svarer det til 103.200 kr. i 2013–niveau).
2. Familiens formue er tre år i træk under 100.000 kr. pr. voksen (i 2010-niveau)
3. Personen er ikke studerende og deler ikke husstand med studerende over 17 år.
Et barn indgår i målgruppen, hvis den forældremyndighedshavende opfylder de tre kriterier på et
tidspunkt mellem barnets 0. og 5. leveår.
2.2
Datagrundlag
Analyserne baseres på individdata fra Danmarks Statistiks registre. Rambøll har adgang til disse
registre via en opkobling til Danmarks Statistiks Forskerservice. Analysens datagrundlag består af
data for alle børn i folkeskolen, som er født i perioden 2000 til 2009, dvs. børn til og med 7. klas-
se i 2014. Vi har baggrundsdata for alle folkeskolens børn født i perioden 2000-2009 inklusiv
baggrunddata på deres forældre. Vi har baggrundsdata for børnenes forældre fra to år før barnet
blev født og frem til i dag. Tabellen herunder viser de registre, der er til rådighed for analysen.
Tabel 1: Oversigt over tilgængelige registre i Danmarks Statistik
Register
Befolkningsstatistikken
Indkomststatistik
Uddannelse
Kriminalitetsstatistik
Dagtilbud og SFO
Sundhed
Anvendelse
Baggrund (alder, etnicitet, køn, bopæl, familietype, nummer i søskende-
rækken) for børn og forældre
Lønindkomst, bruttoindkomst og socioøkonomisk klassifikation af forældre
Højst fuldførte uddannelse for forældre
Kriminalitet – afgørelser og bødestørrelser
Vuggestue, børnehave, SFO/fritidshjem
Sygehusbenyttelse, sygesikring
Herudover benyttes offentlige registre som
nøgletal.dk
til at bestemme kommunale baggrunds-
faktorer. Med cpr-nummeret som nøgle tilkobles socioøkonomiske karakteristika om børnene og
deres forældre. De koblede registre benyttes til at identificere gruppen af børn i socialt udsatte
positioner.
Tabellerne herunder beskriver analysens målgruppe ved brug af de valgte kriterier for social ud-
sathed.
Tabel 2: Overordnet beskrivelse af populationen
Før reform - Efterår 2013
Alle børn i populationen
Antal
373.867
Socialt udsatte børn i populationen
Antal
Andel af populationen
32.801
8,8 pct.
Ikke-udsatte børn i populationen
Antal
Andel af populationen
341.066
91,2 pct.
Efter reform – Efterår 2014
371.689
31.456
8,5 pct.
340.233
91,5 pct.
Den samlede population udgøres af alle børn, der i årene 2013 og 2014 var indskrevet i 0. til og
med 7. klasse i folkeskolen. Enkelte er sorteret fra på grund af manglende data på analysens
centrale variable, fx forældres indkomst. Derudover er børn i 4. til 7. klasse med bopæl i en af de
33 kommuner, som har SFO-lignende tilbud til 10-14-årige børn efter ungdomsskoleloven taget
ud af analysen (se bilag 1 for en oversigt over kommunerne). Det er gjort, fordi denne type til-
bud ikke kan identificeres i registrene, hvorfor det vil se ud som om, at den berørte gruppe af
børn ikke har været indskrevet i et fritidstilbud.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0009.png
EN STATISTISK ANALYSE
4 af 7
Samlet set giver det en populationsstørrelse på ca. 370.000 børn både før og efter reformen.
Heraf er ca. 30.000 socialt udsatte defineret ud fra ovenfor beskrevne kriterier svarende til ca. 9
pct. af den samlede population. I tabellen nedenfor beskrives populationen inddelt i klassetrin på
centrale parametre.
Tabel 3: Beskrivende statistik for populationen (opgjort i efteråret 2013)
Variabel
Andel drenge
Andel tosprogede
Førstefødte
Gns. antal i familien
Mødrene:
Alder ved fødsel
Indkomst
Antal år uddannet efter
grundskole
Kriminalitet (antal dom-
me)
Sundhed (kr. i sygesik-
ring)
Fædrene:
Alder ved fødsel
Indkomst
Antal år uddannet efter
grundskole
Kriminalitet (antal dom-
me)
Sundhed (kr. i sygesik-
ring)
Bopæl
Andel i land- eller yder-
kommuner
Antal indbyggere
Socioøkonomiske indeks
Antal børn
36,8 pct.
135.347
1,05
18.837
32 år
28 år
12
0.klasse til 3.klasse
Udsatte børn
52,1 pct.
35,7 pct.
41,1 pct.
34,0 pct.
4,2
Andre børn
51,4 pct.
4,2 pct.
21,2 pct.
42,8 pct.
4,0
4.klasse til 7.klasse **
Udsatte børn
51,2 pct.
30,9 pct.
42,4 pct.
31,2 pct.
4,2
Andre børn
50,1 pct.
3,6 pct.
24,3 pct.
43,4 pct.
4,0
Andel med enlig forælder
30 år
156.689 kr.
3,1 år
0,4
73.007 kr.
28 år
93.694 kr.
1,4 år
1,0
87.721 kr.
29 år
136.444 kr.
2,9 år
0,4
85.212 kr.
102.606 kr.
1,6 år
0,9
69.521 kr.
32 år
194.175 kr.
2,9 år
1,7
36.310 kr.
31 år
97.015 kr.
1,7 år
4,6
44.707 kr.
32 år
172.560 kr.
2,8 år
1,6
39.991 kr.
107.195 kr.
1,7 år
5,0
37.684 kr.
36,5 pct.
102.639
0,97
214.355
41,8 pct.
136.083
1,02
13.964
40,4 pct.
92.500
0,95
126.711
Note:* Der er en signifikant forskel i på alle karakteristika på et 1 pct. signifikantniveau. Kun variablene andel drenge er
signifikante på 10 % -niveau for både indskoling og udskoling og variablen andel land og yderkommuner er in-signifikant for
indskolingen. ** antallet af børn for 4. til 7. klasse må forventes at være større på landsplan, da 33 kommuner er sorteret
fra i denne analyse som følge af manglende datagrundlag for tilbud efter ungdomsskoleloven.
Da tildelingen af økonomisk fripladstilskud er beregnet efter hustandens indtægtsgrundlag vil en
stor del af børnene, som i analysen betegnes som værende socialt udsatte, være berettiget til hel
eller mestendels økonomisk friplads. Tilsvarende vil en stor del af børnene i gruppen af ikke-
udsatte børn, hvis forældre tjener under gennemsnittet være delvist berettiget til en økonomisk
friplads. Tilskuddets størrelse varierer i 95 kategorier gående fra 100 pct. af egenbetalingen for
hustandsindkomster under ca. 166.000 kr. og 1 pct. af egenbetalingen for hustandsindtægter
over ca. 517.000 kr. (2016-tal). Dertil kommer fradrag for enlige og antallet af søskende i
hustanden
13
.
12
Tosprogede defineres som indvandrere og efterkommere følgende definitionen anvendt af Danmarks Statistik:
Se evt.: http://uvm.dk/Dagtilbud/Tilskud-og-egenbetaling/Oekonomisk-fripladstilskud
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20703&sid=indv2015
13
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0010.png
EN STATISTISK ANALYSE
5 af 7
3.
3.1
ANALYSER
Børn uden for fritidstilbud – før og efter skolereformen
Første del af analysen er en beskrivende analyse af alle folkeskolebørns deltagelse i pædagogiske
fritidstilbud før og efter reformen.
Overordnet viser analysen, at andelen af børn, som går i fritidstilbud, falder fra før til efter skole-
reformen. Det gælder både børn i indskolingen og børn på mellemtrinnet.
Tabellen viser, at fra efteråret før (2013) til efteråret efter skolereformen (2014) er andelen af
den samlede børnegruppe i 0. til 3. klasse, som går i fritidstilbud faldet fra 88 pct. til 82 pct. For
den samlede børnegruppe i mellemskolen er der sket et fald fra 42 pct. til 35 pct.
Det svarer til et procentuelt fald i andelen af indskrevne på 6,6 pct. i indskolingen og 16,6 pct. på
4. til 7. klassetrin. Udviklingen er således mest markant for de større børn.
Hvis andelen af børn i fritidstilbud var opretholdt efter reformen, så ville 23.232 flere børn have
været omfattet af fritidstilbud fra 0. til 7. klassetrin
14
.
I alt står 39.707 børn i 0. til 3. klasse uden for fritidstilbud efter reformen (2014).
Tabel 4: Ændringer i dækningsgrad for alle børn, opdelt i klassetrin
0. klasse til 3. klasse
Før reform
Antal børn i alt
Andel i fritidstilbud
Det procentuelle fald af børn i
fritidstilbud*
Antal børn i fritidstilbud efter
reform
Antal børn i fritidstilbud efter
reform hvis dækningsgrad før
reform var opretholdt
233.192
88,2 pct.
Efter reform
226.079
82,4 pct.
6,6 pct.
186.372
199.402
4. klasse til 7. klasse **
Før reform
140.675
42,2 pct.
Efter reform
145.610
35,2 pct.
16,6 pct.
51.245
61.447
Note: *Det procentuelle fald i fritidstilbud er beregnet ved formlen: procent i fritidstilbud før reform minus procent i fritidstil-
bud efter reform divideret med procent i fritidstilbud før reform.
**antallet af børn for 4. til 7. klasse må forventes at være større på landsplan, da 33 kommuner er sorteret fra i denne
analyse som følge af manglende datagrundlag for tilbud efter ungdomsskoleloven
3.2
Udsatte børn uden for fritidstilbud – før og efter skolereformen
Anden del af analysen belyser, hvordan de socialt udsatte børns deltagelse i fritidstilbud har
ændret sig fra før til efter skolereformen sammenlignet med ikke-udsatte børn.
Tabellen herunder viser, hvordan dækningsgraden for udsatte børn har ændret sig fra før til efter
skolereformen.
14
Det skal bemærkes, at dette tal er beregnet uden tal 4. til 7. klassetrin for de 33 kommuner som har SFO-lignende tilbud efter
ungdomsskoleloven
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0011.png
EN STATISTISK ANALYSE
6 af 7
Tabel 5: Ændringer i dækningsgrad for udsatte børn sammenlignet med ikke-udsatte børn, opdelt i klas-
setrin
0. klasse til 3. klasse
Før reform
Antal udsatte børn i populati-
onen
Andel udsatte børn i popula-
tionen
Andel af udsatte børn i fri-
tidstilbud
Det procentuelle fald af ud-
satte børn i fritidstilbud*
Antal udsatte børn i fritidstil-
bud efter reformen
Antal udsatte børn i fritidstil-
bud efter reform, hvis dæk-
ningsgrad var opretholdt
Antal ikke-udsatte børn i
populationen
Andel ikke-udsatte børn i
populationen
Andel af ikke-udsatte børn i
fritidstilbud
Det procentuelle fald af ikke-
udsatte børn i fritidstilbud*
Antal ikke-udsatte børn i
fritidstilbud efter reformen
Antal ikke-udsatte børn i
fritidstilbud efter reform, hvis
dækningsgrad var opretholdt
214.355
91,9 pct.
89,0 pct.
78,1 pct.
73,3 pct.
6,1 pct.
Efter reform
Udsatte børn
17.461
7,7 pct.
4. klasse til 7. klasse **
Før reform
Efter reform
18.837
8,1 pct.
13.964
9,9 pct.
13.995
9,6 pct.
37,6 pct.
32,0 pct.
14,9 pct.
4.481
12.802
13.637
Ikke-udsatte børn
208.618
92,3 pct.
83,2 pct.
6,5 pct.
173.570
185.670
126.711
90,1 pct.
42,7 pct.
5.262
131.615
90,4 pct.
35,5 pct.
16,9 pct.
46.764
56.200
Note: *Det procentuelle fald i fritidstilbud er beregnet ved formlen: procent i fritidstilbud før reform minus procent i fritidstil-
bud efter reform divideret med procent i fritidstilbud før reform.
**antallet af børn for 4. til 7. klasse må forventes at være større på landsplan, da 33 kommuner er sorteret fra i denne
analyse som følge af manglende datagrundlag for tilbud efter ungdomsskoleloven
For de socialt udsatte børn er andelen af børn i 0. til 3. klasse, som går i fritidstilbud, faldet fra
78 pct. til 73 pct. fra før til efter skolereformen. For udsatte børn i 4. til 7. klasse er der sket et
fald fra 38 pct. til 32 pct. i samme periode.
Det svarer til et procentuelt fald i andelen af udsatte børn indskrevet i fritidstilbud på 6,1 pct. i
indskolingen og 14,9 pct. på 4. til 7. klassetrin. Faldet i andelen af børn i fritidstilbud fra før til
efter reformen er lidt større for de ikke-udsatte børn end for de udsatte børn (6,5 pct. for børn i
indskolingen og 16,9 pct. for børn i mellemskolen).
Sammenlignet med gruppen af ikke-udsatte børn, er der en større andel af de udsatte børn, som
ikke er indskrevet i fritidstilbud. Det gælder både før og efter skolereformen. Efter reformen er
73pct. af de udsatte børn i 0. til 3. klasse indskrevet i fritidstilbud mod 83 pct. af de ikke-udsatte
børn.
Hvis andelen af børn i fritidstilbud var opretholdt efter reformen, så ville 1.616 flere udsatte børn
have været omfattet af fritidstilbud fra 0. til 7. klassetrin
15
.
15
Det skal bemærkes, at dette tal er beregnet uden tal for 4. til 7. klassetrin for de 33 kommuner som har SFO-lignende tilbud efter
ungdomsskolelovgiven
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0012.png
EN STATISTISK ANALYSE
7 af 7
I alt står 4.659 udsatte børn i 0. til 3. klasse uden for fritidstilbud efter reformen (2014).
3.3
Særligt om tosprogede børn
Tosprogede børn defineres som børn, som enten er indvandrere eller efterkommere følgende
definitionen, der anvendes af Danmarks Statistik
16
. At være tosproget er ikke i sig selv en indika-
tor for udsathed. Som det fremgår af populationsbeskrivelsen er de tosprogede børn dog overre-
præsenteret i gruppen af udsatte børn. Hvis der alene ses på tosprogede børns deltagelse i fri-
tidstilbud, så ses der også her et fald fra før til efter skolereformen.
Efter reformen går 65 pct. af de tosprogede børn i 0. til 3. klasse i fritidstilbud. Ca. hvert tredje
tosprogede barn i indskolingen står dermed uden for fritidstilbud.
Tabel 6: Tosprogede i populationen opdelt på klassetrin
Antal tosprogede
Andel tosprogede af den
fulde population
Andel tosprogede i fri-
tidstilbud
0. til 3. klasse
Før reform
Efter reform
(2013)
(2014)
15.624
14.851
6,7 pct.
6,6 pct.
70,2 pct.
65,4 pct.
4. til 7. klasse
Før reform
Efter reform
(2013)
(2014)
8.866
9.721
6,3 pct.
6,7 pct.
34,3 pct.
29,4 pct.
16
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20703&sid=indv2015
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Børn i pædagogiske fritidstilbud – før og efter skolereformen (en statistisk analyse)
1672792_0013.png
EN STATISTISK ANALYSE
1-1
BILAG 1
KOMMUNER SOM HAR ELLER HAR HAFT SFO-LIGNENDE TILBUD TIL DE
10-14-ÅRIGE EFTER UNGDOMSSKOLELOVEN
Bornholm
Brønderslev
Favrskov
Frederikssund
Faaborg-Midtfyn
Greve
Hillerød
Holbæk
Horsens
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
Langeland
Lejre
Lolland
Mariagerfjord
Middelfart
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Odense
Rebild
Slagelse
Solrød
Struer
Syddjurs
Thisted
Tønder
Vallensbæk
Ærø
Aalborg
Aarhus