Rådet for Ungdomsuddannelser
Myter og realiteter i ungdomsuddannelserne
– hvad kan vi gøre bedre?
Og hvad kan vi lære af verden omkring os?
Reformer og forandringer præger ungdomsuddannelserne og feltet af forberedende tilbud. At fastholde overblik-
ket og sætte en sammenhængende kurs er en udfordring. Rådet for Ungdomsuddannelser er sat i verden for at
bidrage til dette gennem viden og udblik. Rådet inviterer derfor alle med interesse i ungdomsuddannelserne og
de forberedende uddannelser i Danmark til en konference om de nyeste undersøgelser indenfor området og for at
drøfte, hvor uddannelserne og særligt de forberedende tilbud er på vej hen.
Konferencen vil stille skarpt på to temaer indenfor dette omfattende felt: Det forberedende område og dansk ud-
dannelse set med internationale briller. Hvor er vi – og hvor er vi på vej hen? Og hvad kan vi lære af verden omkring os?
Konferencen finder sted den 13. december 2016 kl. 13-17
i DGI-byens konferencecenter, Tietgensgade 65, København V.
Program
13.00
13.05
Indledning
v. moderator Cecilie Beck
Velkomst
v. Katherine Richardson, formand for Rådet for Ungdomsuddannelser
Fokus på det forberedende område
De forberedende tilbud er vigtige brikker i uddannelsessystemet for de unge, der ikke umiddelbart er
parate til en ordinær ungdomsuddannelse. Rådet for Ungdomsuddannelser har indhentet viden om
de forberedende tilbud, som giver anledning til at drøfte, hvad der virker, og hvad der kan forbedres.
13.15
13.45
14.15
Fokus på erhvervsgrunduddannelsen – hvad siger den nyeste viden?
v. Amra Rizvanovic og Thomas Jordan Johannessen, Rambøll
Fokus på produktionsskolerne og almen voksenuddannelse – hvad siger den nyeste viden?
v. Majbritt Skov, Deloitte
Fælles debat med Rådet og salen
Lever uddannelserne op til deres opgave og hjælper de unge godt videre? Hvordan hænger
uddannelserne sammen med resten af det forberedende felt? Hvad fungerer i forhold til de
unge og hvad kunne forbedres?
Pause
- Kaffe/the
15.00
Fokus på verden omkring os
Hvad kendetegner ungdomsuddannelserne i Holland, Schweiz og Sverige? Rådet for Ungdoms-
uddannelser har bedt Epinion om at kortlægge de tre landes forskellige måder at organisere uddan-
nelserne på – herunder uddannelsesvalg, overgange og styring. Hvilken inspiration er der at hente?
15.20
16.05
16.50
Hvad kan vi lære af andre lande?
v. Christian Vestergaard Sloth og Johanne Grøndahl Glavind, Epinion
Debat - Hvilken inspiration kan vi hente i udlandet?
Hvordan kan vi bruge erfaringer fra andre lande? Hvad kan evt. overføres til det danske system?
Tak for i dag
v. Katherine Richardson
Tilmelding sker ved at sende en mail senest den 5. december med navn og kontaktoplysninger til
Det er gratis at deltage i konferencen.