Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1688280_0001.png
Alexander Strand
[email protected]
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære Alexander Strand
Tak for din henvendelse af 23. oktober 2016. Jeg kan godt forstå, at de
senere års ændringer på gymnasieområdet giver anledning til bekymrin-
ger og konkrete udfordringer hos jer lærere i dagligdagen.
Det grundlæggende formål med de ændringer, vi implementerer på gym-
nasieområdet, er at skabe de bedste uddannelser for vores elever, så de
bliver så dygtige, som de kan og styrker såvel deres faglige ballast og al-
men dannelse. Det er derfor, vi har gennemført en gymnasiereform. Med
reformen styrker vi elevernes faglighed og gør dem endnu mere parate til
videre studier og fremtidens arbejdsmarked, end de bliver i dag.
I gymnasiereformen indgår en række forandringer af den måde undervis-
ningen fremover skal tilrettelægges på, som kan frigøre tid hos den en-
kelte lærer, fx ved at lærerne øger deres samarbejde om forberedelsen,
gennemførelsen og efterbehandlingen af undervisningen. Det kan give
øget videndeling og dermed veje til at forbedre sin undervisning uden, at
det kræver flere ressourcer af den enkelte lærer – tværtimod skaber det
tid til kerneopgaven.
Generelt har mange gymnasier en god økonomi og præsterer overskud.
De almene gymnasier har samlet set haft et overskud på ca. 760 mio. kr. i
årene 2013-2015.
Med de fleksible arbejdstidsregler efter overenskomsten fra 2013, der
blev indgået mellem arbejdsgiverne og de faglige organisationer, skal
lederen i højere grad træffe beslutninger om, hvem der skal løse hvilke
opgaver, og hvor meget tid den enkelte lærer skal bruge på opgaven. Det
16-11-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Kopi af brev sendt den 16/11-2016 til Alexander Strand med henvisning til, at henvendelsen har været bragt i Altinget.dk som åbent brev til Børne- og Undervisningsudvalget, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
er derfor op til ledelserne på den enkelte institution at vurdere, hvordan
lærernes arbejdstid anvendes bedst muligt.
Ledelsen bør løbende drøfte arbejdstidens anvendelse med medarbejder-
ne, så dialogen kan skabe grundlag for hensigtsmæssige beslutninger.
Derudover bør ledelsen løbende inddrage tillidsrepræsentanten (TR) eller
tage det op i det lokale samarbejdsudvalg, som giver mulighed for at be-
handle emner, som har konkret betydning den enkelte skole.
En undersøgelse, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
har gennemført for skoleåret 2014/15, viser, at mange af skolelederne er
meget opmærksomme på, at dialog er vejen frem – både i forhold til TR
og lærerne. Du kan finde undersøgelsen her:
www.uvm.dk/Administration/Loen-og-ansaettelse/Aftaler-og-
overenskomster/Kvalitetsloeft-og-arbejdstidsregler
Jeg vil foreslå, at du og dine kollegaer udnytter jeres muligheder for dia-
log med ledelsen på jeres gymnasium om, hvordan I bedst kan organisere
arbejdet, så I sikrer et godt arbejdsmiljø og kvalitet i undervisningen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby