Alexander Strand
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Kære Alexander Strand
Tak for din henvendelse af 23. oktober 2016. Jeg kan godt forstå, at de
senere års ændringer på gymnasieområdet giver anledning til bekymrin-
ger og konkrete udfordringer hos jer lærere i dagligdagen.
Det grundlæggende formål med de ændringer, vi implementerer på gym-
nasieområdet, er at skabe de bedste uddannelser for vores elever, så de
bliver så dygtige, som de kan og styrker såvel deres faglige ballast og al-
men dannelse. Det er derfor, vi har gennemført en gymnasiereform. Med
reformen styrker vi elevernes faglighed og gør dem endnu mere parate til
videre studier og fremtidens arbejdsmarked, end de bliver i dag.
I gymnasiereformen indgår en række forandringer af den måde undervis-
ningen fremover skal tilrettelægges på, som kan frigøre tid hos den en-
kelte lærer, fx ved at lærerne øger deres samarbejde om forberedelsen,
gennemførelsen og efterbehandlingen af undervisningen. Det kan give
øget videndeling og dermed veje til at forbedre sin undervisning uden, at
det kræver flere ressourcer af den enkelte lærer – tværtimod skaber det
tid til kerneopgaven.
Generelt har mange gymnasier en god økonomi og præsterer overskud.
De almene gymnasier har samlet set haft et overskud på ca. 760 mio. kr. i
årene 2013-2015.
Med de fleksible arbejdstidsregler efter overenskomsten fra 2013, der
blev indgået mellem arbejdsgiverne og de faglige organisationer, skal
lederen i højere grad træffe beslutninger om, hvem der skal løse hvilke
opgaver, og hvor meget tid den enkelte lærer skal bruge på opgaven. Det
16-11-2016