Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1687435_0001.png
Foretræde for Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg
15. november 2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0002.png
Temaer for oplæg
1.
Vi har søgt om foretræde fordi vi er bekymrede. Hvorfor?
VUC-skolernes økonomi og særlige forhold for KVUC og VUC
Aarhus: Vi anerkender naturligvis, at vi både kan og skal nytænke
og spare – men hvis nedskæringerne bliver ved frem mod 2020
går det i meget stor grad ud over kvaliteten. Til skade for vores
kursister og til skade for samfundsøkonomien
Andre store udfordringer i den nære fremtid
2.
Ønsker til udvalget
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0003.png
Økonomien frem mod 2020
FFL 2017 pålægger skolerne yderligere besparelser oven i de store
besparelser fra Finansloven 2016
Når alle besparelser er fuldt indfaset i 2020 skal KVUC og VUC Aarhus
undervise samme antal kursister for ca. 15 % færre midler end i 2015
Nedskæringerne i Finanslov 2016 og FFL2017 kommer oven i generelle
effektiviseringer på ca. 10% fra 2007–2015 = i 2020 forventes vi alt
andet lige at kunne gennemføre samme aktiviteter som i 2007 for ca.
25% færre midler
Mere end 80% af vores udgifter går til lønninger – der er ikke andre
knapper tilbage at skrue på
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0004.png
Økonomien frem mod 2020
Vi arbejder naturligvis med innovation, digitalisering, generel
sparsommelighed, nedskæringer, organisationsomlægninger, nedlæggelse
af funktioner, udliciteringer, administrative fællesskaber, afskedigelser,
reduceret tid, mindre forberedelse, flere undervisningstimer og meget mere
Så store nedskæringer kan ikke gennemføres uden alvorlige, negative
konsekvenser for uddannelseskvalitet, studiemiljø og arbejdsmiljø for
kursister og medarbejdere
Alle rammes – de svageste kursister rammes ekstra hårdt da mange
særlige (og dyre) støtteordninger falder bort pga. nedskæringerne
KVUC og VUC Aarhus rammes ekstra hårdt af nedskæringer pga. vi har
meget fjernundervisning og relativt stor andel af menneskeligt, socialt og
fagligt dårligt rustede kursister
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0005.png
Konsekvenser af FL2016 og FFL2017
KVUC
Årselever
FL16/FFL17 - Omprioriteringsbidrag 5 x -2% (mio.)
FL16, herunder finansiering af EUD reform
Ændringer i taxameter til fjernundervisning
Nedgang i bygningstaxameter og OBU m.m.
I alt
Samlet besparelse FL2016
Besparelser FFL2017
Ændret tælledag AVU
Ændret tælledag HF2
I alt
Samlet besparelse FL2016 og FFL2017 (mio.)
Samlet besparelse FL2016 og FFL2017 i %
-25,9
-6,8
2016
2017
2018
2019 2020
3.651 3.651 3.651 3.651 3.651
-7,5
-14,9
-22,1
-29,2
-36,1
-17,1
-1,3
-18,4
-25,9
-17,1
-3,2
-20,3
-35,2
-17,1
-3,2
-20,3
-42,4
-17,1
-3,2
-20,3
-49,5
-17,1
-3,2
-20,3
-56,4
-2,4
-0,4
-2,8
-38,0
-9,9
-3,7
-0,6
-4,3
-46,7
-12,2
-3,7
-0,6
-4,3
-53,8
-14,0
-3,7
-0,6
-4,3
-60,7
-15,8
Forudsætninger
* Det budgetterede antal årselever samt fordeling mellem uddannelser og tilrettelæggelser er fastholdt i hele perioden
* Det er forudsat at P/L regulering fra 2018 svarer til den reelle pris- og lønudvikling og at skolen derfor kompenseres for f.eks. overenskomstmæssige stigninger
* På basis af historiske tal forventes merfrafaldet ved ændrede tælledage at være på 7% på AVU og 6% på HF2
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0006.png
Konsekvenser af FL2016 og FFL2017
VUC Aarhus
Årselever
FL16/FFL17 - Omprioriteringsbidrag 5 x -2% (mio.)
FL16, herunder finansiering af EUD reform
Ændringer i taxameter til fjernundervisning
Nedgang i bygningstaxameter og OBU m.m.
I alt
Samlet besparelse FL2016
Besparelser FFL2017
Ændret tælledag AVU
Ændret tælledag HF2
I alt
Samlet besparelse FL2016 og FFL2017 (mio.)
Samlet besparelse FL2016 og FFL2017 i %
-11,0
-5,5
2016
2017
2018
2019
2020
2.026 2.026 2.026 2.026 2.026
-3,8
-7,5
-11,1
-14,6
-18,1
-6,4
-0,8
-7,2
-11,0
-6,4
-1,9
-8,3
-15,8
-6,4
-1,9
-8,3
-19,4
-6,4
-1,9
-8,3
-22,9
-6,4
-1,9
-8,3
-26,4
-1,2
-0,2
-1,4
-17,2
-8,6
-1,9
-0,3
-2,2
-21,6
-10,8
-1,9
-0,3
-2,2
-25,1
-12,6
-1,9
-0,3
-2,2
-28,6
-14,3
Forudsætninger
* Det budgetterede antal årselever samt fordeling mellem uddannelser og tilrettelæggelser er fastholdt i hele perioden
* Det er forudsat at P/L regulering fra 2018 svarer til den reelle pris- og lønudvikling og at skolen derfor kompenseres for f.eks. overenskomstmæssige stigninger
* På basis af historiske tal forventes merfrafaldet ved ændrede tælledage at være på 7% på AVU og 6% på HF2
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0007.png
Frem mod 2020 – andre udfordringer
Implementering af ny HF samtidig med besparelser
Devaluering af HF som adgangsgivende til universiteterne (mere end
40% af vores hf-dimittender søger i dag ind på universitetet)
Manglende sondring mellem gymnasie-HF/ungdoms-HF og voksen-HF
Pressede erhvervsskoler søger om udbudsret til HF2; hvis de får
udbudsret vil det yderligere forværre situationen for VUC-sektoren
Svagere kursister menneskeligt, socialt og fagligt der samtidig udgør en
stigende andel af vores optag
Flygtninge/indvandrere udgør en stigende andel af kursisterne
Mere udfordrende kursister: Hvilke kursister kan vi rumme – også set i
lyset af besparelserne?
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Henvendelse af 11/11-16 fra KVUC og VUC Aarhus om deres power point-præsentation til brug for foretræde i udvalget den 15/11-16
1687435_0008.png
Hvad beder vi udvalget om:
1. En mildning af besparelserne f.eks. gennem
En reduktion af generelle nedskæringer (omprioriteringsbidrag) og
takstændringer – hvis de fastholdes frem til 2020 er det meget alvorligt
Ikke at vedtage yderligere besparelser i FFL 2017 (flytning af den såkaldte
”tælledag” på Almen Voksenuddannelse fra 20 pct. inde i forløbet til 40 pct.
inde i forløbet og på 1. semester for det 2-årige HF fra 20. dag til 60. dag)
Særskilt kompensation til VUC’er med meget fjernundervisning og mange
fagligt, socialt og menneskeligt svage kursister
2. Opmærksomhed på den særlige dobbeltrolle VUC’erne udfylder som både
førstevalg (for unge og for sene uddannelsesstartere)
reparationsskole for voksne genstartere i uddannelsessystemet; herunder
for unge på kanten af uddannelsessystemet og på kanten af samfundet