MBUL, november 2016
UDKAST - Forslag
Til
Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen
(Krav om antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske undervisningsmiljø, oprettelse
af klageinstans, tilsyn, genindførsel af kommunalbestyrelsens behandling af skolelederens beslutninger
m.v.)
§1
I lov nr. 166 af 14. marts 2001 om elevers og studerendes undervisningsmiljø foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften til
kapitel 1
affattes således:
»Kapitel 1
Generelle rettigheder og pligter«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »stk. 1« til: »loven«.
3.
Efter § 1 indsættes:
”Kapitel 1 a
Pligt til tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø
§ 1 a.
Dette kapitel gælder for grundskoleundervisning og ungdomsuddannelser.
§ 1 b.
Den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, fastsætter en
antimobbestrategi, herunder med strategi mod digital mobning, jf. dog stk. 2. Strategien revideres efter
behov.
Stk. 2.
Skolebestyrelsen på folkeskoler og kommunale internationale grundskoler fastsætter en
antimobbestrategi, herunder med strategi mod digital mobning, som en del af værdiregelsættet, jf.
folkeskolelovens § 44, stk. 4, og § 12, stk. 2, i lov om kommunale internationale grundskoler. Er der ikke
inden skoleårets start fastsat en antimobbestrategi, skal kommunalbestyrelsen fastsætte en sådan, som
gælder, indtil en antimobbestrategi bliver fastsat af skolebestyrelsen. Strategien revideres efter behov.
Stk. 3.
Et uddannelsessted kan på sin hjemmeside anvende et ikon udarbejdet af ministeren for børn,
undervisning og ligestilling for at gøre opmærksom på at have en antimobbestrategi.
§ 1 c.
Ved konstatering af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende
udarbejder uddannelsesstedets ledelse en handlingsplan, hvoraf det fremgår, hvordan problemerne
effektivt bringes til ophør. Tilsvarende gælder, hvis uddannelsesstedets ledelse eller en elevs forældre
anser det nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder sygdom og fravær.
Stk. 2.
Uddannelsesstedets ledelse skal udarbejde handlingsplanen, jf. stk. 1, senest 14 dage efter, at der er
modtaget oplysning om problemerne. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor en medarbejder på
uddannelsesstedet eller ved den kommunale forvaltning for så vidt angår kommunale uddannelsessteder
første gang skriftligt eller mundtligt modtager oplysning om problemerne. Handlingsplanen skal løbende
tilpasses.
Stk. 3.
Uddannelsesstedets ledelse gennemfører de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse med
handlingsplanen eller sørger for, at dette sker.
Stk. 4.
Uanset stk. 1-3 træffer uddannelsesstedets ledelse straks de midlertidige foranstaltninger, som her
og nu er nødvendige for at gribe ind over for de konstaterede problemer.
Side
1
af
31