Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1672235_0001.png
Implementeringsstrategi
for den åbne skole
Et implementerings- og
forandringsledelsesperspektiv
Foto: Ole Bo Jensen
Chantal Pohl Nielsen
i samarbejde med Søren C. Winter
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0002.png
Forskning: Implementering tager tid og er svært
Over 40 års forskning viser, at implementering af politiske
reformer ikke sker automatisk og er ikke problemfrit
Implementering tager tid og varierer
Implementeringsbarrierer kan fx være manglende
opbakning, praktiske og organisatoriske vanskeligheder,
knappe ressourcer
Særlige implementeringsudfordringer for denne reform
- Kom lige oveni omstillingen til øget inklusion
- Lærerens faglige organisation var kritisk bl.a. pga.
sammenfaldet med ændringer i arbejdstidsreglerne
05-10-2016
2
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0003.png
Mange elementer og med betydelige frihedsgrader
Skolerne har oplevet, at de har haft betydelig handlefrihed
med hensyn til:
hvordan
man ville udmønte de reformelementer,
der var obligatoriske fra starten, dvs.
understøttende undervisning, faglig fordybelse
og lektiehjælp samt motion og bevægelse
-
hvilken prioritering,
man ville give forskellige
reformelementer i første omgang som
fx den åbne skole
(Rosdahl & Kjer, 2016 og Bjørnholt m.fl., 2015)
05-10-2016
3
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0004.png
Forventeligt at ”åben skole” går langsommere
Store incitamenter til først at få styr på:
Skolens interne organisation
Samarbejdet mellem lærere og pædagoger
45 min. motion og bevægelse
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Understøttende undervisning
Målstyret undervisning
Konsekvensen kunne nemt blive en nedprioritering af:
Opbygning af nye samarbejdsrelationer og nye
undervisningstilbud sammen med eksterne lokale
samfundsaktører
05-10-2016
4
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0005.png
SFI’s analyser af skoleledelse ifm. reformen
En del skoleledelser
har
prioriteret på denne måde
viser kvalitative analyser fra reformens første år
- Nogle har også prioriteret den åbne skole, men
dog med langt mindre vægt end på de andre dele
Generelle billede er at skoleledelsernes samarbejde
med eksterne aktører i lokalsamfundet er begrænset
- Møder på ledelsesniveau hvert halve år i gennemsnit
- MEN vigtigt nuance er at også både vejledere og
kommunale embedsmænd arbejder på at udvikle
netværk mv.
En del ledelser
har haft planer om
at opprioritere
arbejdet med den åbne skole (Rosdahl & Kjer 2016)
05-10-2016
5
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0006.png
Hvad kan gøres for at styrke den åbne skole?
Klare signaler
om at opprioritere området
Nationalt, kommunalt, ledelsesmæssigt og fagpolitisk
Klare visioner
for perspektiverne og gevinsterne ved
den åbne skole, inddragelse af og samarbejdet med
kultur- og fritidstilbud ifm. undervisningen
Gerne set
både
fra skolernes
og
de lokale aktørers
perspektiver
Fx bidraget til en mere varieret skoledag generelt og
den understøttende undervisning mere specifikt
Fx relevans gennem praksisrettet anvendelse
Vigtigt at begge parter skal udvise ”commitment”
05-10-2016
6
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0007.png
Hvad kan gøres for at styrke den åbne skole?
(fortsat)
Information
vejledning og gode eksempler på lokale samarbejder
Kompetenceudviklingsforløb
fx element i den nye skolelederuddannelse
Støtte til ildsjæle
Social og kollegial opbakning (anerkendelse, øremærke
tid og ressourcer til åben skole aktiviteter)
Generelt bør man være varsom med at tro, at flere penge
er løsningen, men der er stort fokus på ressourcemangel
Overveje økonomisk kompensation, hvis eksterne parter
skal inddrages i deres arbejdstid
05-10-2016
7
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0008.png
Er grundlaget for forandring til stede?
”Den brændende platform” anses som en vigtigt
drivkraft i forandringsledelsesteorien.
Men nogle vil spørge om der
er
en sådan, når det
gælder ideerne med den åbne skole?
Skolelederundersøgelsen fra 2015 viste en relativ stor
forandringsparathed
blandt både ledere og undervisere
Skolelederne har generelt gjort mange tiltag de første
år, som anbefales i forandringsledelseslitteraturen
kommunikeret om visioner og handleplaner
involveret personalet (”supporting coalition”)
05-10-2016
8
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672235_0009.png
Hvad skal der til nu for at åbne skolen yderligere?
Måske handler det nu om at
v
sende signalerne
v
formulere visionerne
v
udarbejde handleplanerne
Vigtigt at respektere, at parterne har og vil fortsat have
forskellige hovedformål, interesser og kerneopgaver.
Det vil resultere i forskellige perspektiver på implementering
og prioritering, som igen udfordrer koordineret opgaveløsning.
Det handler om ”commitment”, strategisk prioritering af
ressourcer og praktisk opbakning til samarbejdet om opgaver
af fælles interesse.
05-10-2016
9