Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1672234_0001.png
Dette billede k an ik k e v ises i øjeblik k et.
Høring om kultur i den åbne
skole
21. september 2016 kl. 10 -12.45 Landstingssalen
Tatiana Chemi, PhD
Lektor/Associate Professor in Educational Innovation
[email protected]
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0002.png
Menu
Noget om mig selv
Kunst og læring:
Hvad vi ved
Hvad vi ikke ved
Hvad vi ved ikke nok om
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0003.png
Kunst/læring, kunstnerisk
kreativitet, teaterlaboratorium
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0004.png
Kunst og læring
Kunst/kultur i skoler
(formelle)
Fagpædagogisk forskning
Kunst/kultur i fritid
(uformelle)
Museum studier og læring
Kunst/kultur i partnerskaber
(semiformelle)
DÅS
Kunstintegration
STEAM
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0005.png
Metoder og tilgange
Evaluering på bestemte initiativer (Den kulturelle
skolesekken, Norge)
Kortlægning (Eurydice, EU, 2009)
Meta-reviews (Holst 2015)
Kvantitativ survey (Nationalt Netværk af Skoletjenester
2016)
Kvalitativ (Chemi 2012)
Kvalitativ-kvantitativt (fx Bamford 2006)
Neurovidenskab (især musik)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0006.png
Problemer i at forske i
kunst/læring: metode
Hvor meget?
Hvilken effekt?
Årsag/virkning
WHAT - Hvad?
WHEN - Hvornår?
WHO - Hvem?
HOW - Hvordan?
WHY - Hvorfor?
WHENCE - Hvorfra?
WHITHER - Hvortil?
WHAT IF - Hvad nu hvis?
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0007.png
Problemer i at forske i
kunst/læring: læringssyn
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0008.png
Problemer i at forske i
kunst/læring: syn på
Kunst/kunst
Kunst
kunst?
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0009.png
…desuden…
Hvad er fælles for alle kunstarter?
Hvad er specifikt?
Hvad er særligt for art-making (aktiv?) og art
appreciation (passiv?)?
Hvad er særligt for individ-baseret aktiviteter og
ensemble/kollektive aktiviteter?
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0010.png
Hvad vi ved
2009, European Parliament: resolution on Artistic Studies in the
European Union (European Parliament 2009).
Key recommendations included:
artistic education should be
compulsory
at all school levels;
arts teaching should
use the latest information
and
communications technologies;
teaching of art history must involve
encounters with artists
and visits to places of culture.
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/113en.pdf
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0011.png
Hierarki: læsning, skrivning og talforståelse prioriteres.
Tendens til at prioritere visuel kunst og musik over drama og
dans.
pres på kunst i uddannelser til at opfylde en række
målsætninger
lærere er ikke forberedt på kunst undervisning og der findes få
eller ingen muligheder for dem for at opdatere deres
færdigheder
assessment i kunst opfattes som særligt udfordrende
Lighed / ulighed (adgang til kunst / kultur)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0012.png
Professionelle kunstnere
Inddragelsen af professionelle
kunstnere i uddannelse er blevet
anbefalet i flere undersøgelser
(Bamford 2006; Robinson 1999;
Sharp and Le Métais 2000).
øger kvaliteten af kunst
undervisning og læring,
opmuntrer til større kreativitet,
forbedrer lærernes færdigheder
og tillid, og
giver adgang til en bredere vifte af
kulturelle ressourcer.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0013.png
Hvad får vi ud af det?
Kunstfaglig (teknik, forståelse, mindset)
Andet fagfagligt indhold (dans via matematik og omvendt)
Bred kognitiv/emotionel læring (fx kritisk tænkning)
Følelsesregulering og Sociale evner (at ”øve sig”)
Mellemmenneskelig læring
Om sig selv
Verden/kulturer
Relationer
Kultur
Engagement (følelser, krop, sanser, mediebrug)
Chemi 2011
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0014.png
Fokuseret opmærksomhed
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0015.png
Kognitivt udbytte
Kritisk tænkning
Kreativitet
Observationsevner
Logisk tænkning
Videnskabelig indstilling
Rummelig intelligens
Hukommelse
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0016.png
Emotioner og følelser
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0017.png
Psyko-emotionel udbytte
Empati
Samarbejdsevner
Fysisk/psykisk sundhed
Indlevelsesevner
Nærvær
Selvværd og identitet
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0018.png
Positive emotions
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0019.png
Udover det positive/negative
Glæde
Trivsel
Gode relationer
Lyst til læring
Motivation
Engagement
MENING
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0020.png
Resilience
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0021.png
Didaktisk design
udbytte
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0022.png
Hvad vi ikke ved
transfer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0023.png
Musik/matematik
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0024.png
Transfer af læring fra de
kreative til de boglige fag
kun
hvis:
Lærerne gør det eksplicit
Lærerne ”guider” processen og viser vejen
Eleverne opfordres til at anvende viden og læring i
andre sammenhænge
Bedst hvis en professionel kunstner bidrager
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0025.png
Hvad vi ved ikke nok om
Hvordan ser de forskellige kontekster ud?
Ligheder/forskelle blandt kunstarter og kunstneriske oplevelser
Hvordan skal vi fortolke de modsigende data?
Hvordan spiller makroniveauet ind i klasserumsbeslutninger?
Hvilke tilbud kan bedst understøtte DÅS partnerskaber?
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0026.png
Stærkt behov for
Tværdisciplinær forskning
Mixed methods
Kvalitativ fordybelse SAMMEN MED aktørerne
Længevarende projekter (longitudinal)
Tværinstitutionelle forskningscentrer
Fora for praktikere/forskere
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0027.png
kompleks
tryg
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0028.png
A good balance
Optimal
learning
Cognitive
intensity
(Positive)
emotions
Inpired by Csikszentmihalyi, 1990
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0029.png
The artistic
haven …
unfolds in the safety of
make-believe, of
invented worlds where
metaphors signify while
hiding and hinting,
while tickling the senses
and bodily knowledge.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672234_0030.png
These environments should be carefully designed by means
of cross-disciplinary discourses, where the arts can speak
their proper language and seduce participants into playful
and exciting journeys. These spaces will be spaces of
learning, questioning and developing for individuals
together with others and in dialogue with materials, media
and meanings. Finally, the well-being of participants will be
guaranteed by the establishment of cultures of persistence
–where mistakes are welcomed and part of the working
process- and resilience.