Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1672233_0001.png
Høring om kultur i den åbne skole
- Hvordan samarbejder lærere og kunstnere, når skolen åbner sig for
kulturlivet – og kulturlivet for det almene?
- Hvad giver de bedste forudsætninger for et godt samarbejde?
- Hvilke barrierer kan der være?
Finn Holst, ph.d.
Institut for Uddannelse og Pædagogik,
DPU Aarhus Universitet
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672233_0002.png
1. Samarbejder er et partnerskab
når det fungerer
- udnytter de
gensidige kompetencer,
som skal erkendes
- undgår falske hierarkier og radiatorpædagog-roller
2. Mødet som samarbejde eller arbejdsdeling
- afgørende for samarbejde er
fælles planlægning
og rammer herfor
- i praksis bryder de fleste projekter sammen her…
3. Samarbejde som partnerskab gælder både for den pædagogiske praksis,
og på ledelsesplan
- partnerskab med fælles/gensidigt ansvar på ledelsesplan
- fare for at ressourcer overgår til driftsmidler
4. Partnerskab som
et fælles tredje
Aktive partnerskaber med fælles ansvar og fleksible strukturer
(ref. Bamford-rapporten)
- undgå institutionel kapring, reduktion til driftsmidler, hullefyldning osv
1
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672233_0003.png
Rapport: El Sistema projekter i DK, Pilotprojekt. Holst et al 2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672233_0004.png
Mere Musik til Byens Børn, Københavns Kommune. Førsteårsrapport Holst 2016
3
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
1672233_0005.png