Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Åben skole og dannelse
”Hvilken betydning har den åbne skole
for opfyldelsen af folkeskolens overordnede
målsætninger, for kreativitet og dannelse i
fremtidens arbejdskraft
– og hvorfor er det vigtigt?”
Lars Geer Hammershøj
Ph.d. og lektor
DPU, Aarhus Universitet
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
Uklarheder i den åbne skole
Uklart hvad åben skole skal bidrage til
Give oplevelser (underholdning)
Udvikle evner (læring)
Trivsel og variation; events og reklame
Bidrage til ”at eleven lærer mere” (UVM)
Kunst og kultur ”spiller en stor rolle i børns personlige udvikling og almene
dannelse” (Jelved 2014)
Gøre erfaringer (dannelse)
Uklart hvordan forenings-, idræts- kultur- og erhvervsliv skal bidrage
Koblingen mellem disse verdener og skolens verden?
Folkeskoleloven
”Kan bidrage til folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag” (§3)
Mål for fagene: Læring
Understøtte Fælles Mål
Skolens formål: Dannelse
Lyst til at lære, forståelse for kulturer, samspil med naturen, alsidig udvikling,
erkendelse og fantasi, deltagelse i folkestyre, etc. (§ 1)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
Hovedfokus for åben skole
Udgangspunkt i det de har tilfælles
Dannelse
Skolen: Danne de kommende generationer til at leve i fremtidens samfund
Kultur: De tidligere generationers dannelse i form af skikke og forestillinger
NB: Kultur i bredeste forstand som ‘liv’ (forenings-, idræts-, kultur- og erhvervsliv)
Kreativitet
Skolen: Fremme børn og unges alsidige udvikling, fantasi, kreativitet
Kunst, opfindelser mv.: De tidligere generationers kreative udtryk og idéer
Inspirerer til dannelse og kreativitet
Dannelse: At blive menneske i og gennem samfund
Ændre måde at forholde sig på til sig selv, andre og verden
Åbne nye verdener (dannelsesrejser)
Kunstens, kulturens, historiens, naturens, idrættens, foreningers, erhvervslivets
karakter af ‘større verden’ etc.
Forholde sig åbent til det nye: Fx som kunstner og opfinder
Forholde sig af interesse: Fx sportsudøver eller musiker
Præsentere andre måder at forholde sig på (forbilleder og idealer)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
Formålsstyret undervisning
Åben skole bør ikke være styret af mål, men formål
Målstyret undervisning: Fokus på fagenes mål (læring)
Hvordan kan det omgivende samfund biddrage til at udvikle færdigheder
og kompetencer?
Hvordan kan det omgivende samfund bidrage til at danne eleverne til
menneske i samfund ?
Formålsstyret undervisning: Fokus på skolens formål (dannelse)
Åben skole som formålsstyret undervisning
Generel tendens til at formål tabes af sigte
Fokus på mål og indhold: Kan testes
Problemer: Sammenhæng mellem skolens formål og fagenes mål
(Rejsehold 2010)
Glemmer at indhold og mål skal understøtte formål: Hvorfor lære dette?
Lave aktiviteter der direkte sigter på at realisere skolens formål
Dannes til menneske gennem mennesker der brænder for det de laver
Rejseledere der åbner nye verdener: Smitte med begejstring
Forbilleder der inspirerer: Præsenterer efterlignelsesværdig måder
Konkret mulighed for at løfte formålet med skolen
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
Dannelse er dobbelt så vigtigt i dag
Almendannelse
Dannelse til menneske i samfund (livsduelig)
Forholde sig som menneske til sig selv, andre og verden
Professionsdannelse
Dannelse til arbejdskraft på arbejdsmarkedet (arbejdsduelig)
Forholde sig professionelt i sin profession
Humane ressourcer vigtigere: Interesse, dømmekraft, kreativitet
”Man ansættes for det man kan og fyres for den man er”
Centralt aspekt: Kreativitet og innovation
Kreativitet: Se relevante ligheder og skabe nye kombinationer
Forholde sig på måder så man erfarer det nye
Fremme kreativitet: Inspirerer
Til børns kreative processer: Fx leg og humor
Se ligheder mellem det der eksisterer adskilt: Latter
Gennem generationers kreativitet: Fx kunst og opdagelser
Etablerer ligheder mellem det der eksisterer adskilt: Værk og idé
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016 BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016
Tiltag
Formålstyret undervisning i åben skole
Kobling mellem skolens og kulturens dannelse
Ikke nok med portaler med inspiration eller pakker
Kræver personligt engagement og forankring
Se mulighederne i konkrete samarbejde i forhold til dannelse i
undervisningen og i det nære samfund
Uddannelse af kulturvejledere
Ligesom læsevejledere på skolerne
Brug for en formel rolle
Formålsstyret undervisning
Ambassadører for uformelt og sårbart da personafhængigt
Brug for uddannede i pædagogik for åben skole
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 3: Præsentationer fra høringen om kultur i den åbne skole afholdt den 21/9-2016