Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1682009_0001.png
KONFERENCE
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE 2017
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE
DAGTILBUD OG FOLKESKOLE
DANNELSE OG
UDDANNELSE
2.-3. februar 2017
Aalborg Kongres & Kultur Center
I DET 21. ÅRHUNDREDE
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0002.png
2
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
DANNELSE OG
UDDANNELSE
Vi skal sikre, at vores børn og unge både
er dannede og uddannede til at kunne
klare sig i en kompleks og foranderlig
verden. Derfor sætter KL dannelse i det
21. århundrede på dagsordenen.
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017 invite-
rer til udfoldelse og dialog om dannelse
og uddannelse på 0-18-årsområdet.
Begrebet dannelse er tæt forbundet til
forestillinger om, hvad der gør et men-
neske til menneske. I den forstand er
dannelse et filosofisk spørgsmål, som
ikke kan defineres én gang for alle. Søren
Kierkegaard beskrev dannelse som en
”bevægelse fra sig selv gennem verden til
sig selv”. Dannelse er en proces og ikke
et færdigt produkt.
Mødet med verden i dagtilbud, folke-
skolen og ungdomsuddannelserne er en
meget vigtig del af børn og unges dan-
nelsesproces. Det er læringsrum, der skal
give alle børn og unge selvindsigt og du-
elighed til at mestre livet i en kompleks
nutid og ind i en uforudsigelig fremtid.
I samarbejde med børn og unges foræl-
dre har vi alle et ansvar.
Vel mødt til Børn & Unge Topmøde 2017.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0003.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
3
TORSDAG DEN 2. FEBRUAR 2017
08.00 Ankomst og morgenkaffe
Besøg standene
10.00 Åbning af topmødet 2017
Morgensang med Aalborg Kulturskole
10.10 Velkomst
Anna Mee Allerslev, formand for KL´s Børne- og Kulturudvalg
10.20 Disrupt eller dø
Tune Hein, forfatter og rådgiver
10.30 Hvordan forbereder vi børn og unge
på det 21. århundrede?
Ellen Trane Nørby, minister for børn, undervisning og
ligestilling
10.50 Dannelse i det 21. århundrede
– i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelse
Hvorfor taler vi om dannelse? Og hvad betyder saglighed,
faglighed, kundskaber, egenskaber, forholdet mellem indi-
vid og fællesskab. Har vi brug for en anstrengelsens poesi i
en ny almendannelse?
Stefan Hermann, rektor for UC Metropol
11.20 Social dannelse – et ordentligt menneske
tænker på andre end sig selv
At føle er en social færdighed, man skal trænes i. Børns fø-
lelser skal socialiseres og dannes, og det er afgørende for, at
børn udvikler sig til moralske væsner.
Svend Brinkmann, PhD, Professor Department of Communi-
cation and Psychology University of Aalborg
12.00 Frokost
Besøg standene
13.30 Temamøder
15.30 Pause
Besøg standene
16.00 Fra pedeller til rebeller: Hvilken fremtid skal dagtilbud
og skole forberede vores børn til?
Hvilke drivkræfter kommer til at ændre verden, som vi ken-
der den, og hvad betyder det for fremtidens børn?
Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker, Future Navigator
16.35 Et perspektiv fra generation Z
Jens Vase, formand for Danske Skoleelever
16.45 Indkvartering
19.30 Vi mødes i forhallen
Aftenarrangement med mulighed for netværk efter spisning
00.30 Aftenarrangementet slutter
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0004.png
4
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
FREDAG DEN 3. FEBRUAR 2017
08.15 Ankomst og morgenkaffe
Besøg standene
08.45 Godmorgen
Morgensang med Aalborg Kulturskole
Det kommunale perspektiv på dannelse
til det 21. århundrede
Tina French Nielsen, rådmand og formand for Skoleudvalget,
Aalborg Kommune
9.25
9.00
Tidlig indsats er vigtigere end nogensinde
– i skolen er det for sent
Færdigheder avler færdigheder. Læring avler læring. Udbytte
af investeringer afhænger af udgangspunktet og jo tidligere
jo større effekt. Et samarbejde mellem James Heckman,
professor i økonomi ved University of Chicago, og Rock-
wool Fondens forskningsenhed viser, hvorfor vi har brug for
styrket læring tidligt i livet. Det starter i dagtilbud.
Rasmus Landersø, forsker, Rockwool Fondens Forsknings-
enhed
Pause
Besøg standene
Temamøder
9.45
10.45 Pause
11.00 Nye krav fra generation Z
Kedsomhed kan underminere folkeskolens formål: Jo mere
børn keder sig, jo værre går det typisk også, hvad angår
læring, social forbundenhed og troen på sig selv.
Jannie Moon Lindskov, centerleder DCUM, Dansk Center for
Undervisningsmiljø,
Hans Henrik Knoop, lektor ved DPU, Danmarks institut for
Pædagogik og Uddannelse, Generel Pædagogik, Aarhus
11.15 Aktuelt punkt
Programmet opdateres 6. december
11.30 Det politiske ansvar for generation Z
og dem der kommer efter
Hvilket råderum har lokalpolitikeren i forhold til borgerne,
kommunen, forvaltningerne, medarbejderne i kommunen,
staten, partiet?
Ulrik Kjær, professor, Institut for Statskundskab, Syddansk
Universitet
11.45 Afslutning på Børn & Unge Topmøde 2017
12.00 Frokost og afrejse
Frokostsandwich til at tage med
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0005.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
5
TEMAMØDE 1 / TORSDAG
13.30 Gode dagtilbud – et kommunalpolitisk ansvar
Tema
Både dansk og international forskning viser, at dagtilbud af
høj kvalitet gør en positiv forskel for alle børn. Det gør en
forskel på den korte bane, men også i et livslangt perspek-
tiv. Forskning viser også, at indsatser i dagtilbud giver en
større positiv forskel for børnene end tilsvarende indsatser
i skolen eller senere i livet. Den viden forpligter. KL og kom-
munerne har ansvaret for at udvikle og drive dagtilbud i
Danmark, og derfor er det en kommunalpolitisk forpligtelse
at tage ansvaret for at udvikle kvaliteten på dagtilbudsområ-
det yderligere.
Læringsmål
Deltagerne får:
• viden om betydningen af sammenhængen mellem
børns hjerneudvikling og stimuli i dagtilbud
• inspiration til ledelse af faglighed i forbindelse med
forandringer i dagtilbud
• kendskab til en kommune, der meget aktivt har valgt at
prioritere flere midler til dagtilbudsområdet.
Eksperter
Charlotte Ringsmose, professor mso, Danmarks Pædagogi-
ske Universitet
Om sammenhængen mellem børns hjerneudvikling og den
stimulering børn får i de tidlige år. Her pointeres vigtigheden
af det pædagogiske arbejde ved den tidlige indsats samt
arbejdet med systematik og organisering af læringsmiljøer
mm.
Justine Grønbæk Pors, adjunkt, Copenhagen Business School
Om den øgede opmærksomhed på kvalitet i dagtilbud og
den nye styrkede pædagogiske læreplan der giver anled-
ning til at skabe en bedre forståelse af og billeder på, hvad
faglig ledelse i dagtilbud er og kan bidrage med. Om vigtig-
heden af ledelse, og hvordan ledelse skal ses i forlængelse
af forandringer i læringsbegrebet, samarbejdsformer og
organisationsidealer.
Kommunale eksperter
Om erfaringer med politiske beslutninger i forhold til at in-
vestere i den tidlige indsats. Refleksioner over hvordan den
tidlige investering har betydning for organisering og praksis,
samt hvordan flere midler og strukturændringer er med til
at styrke det pædagogiske arbejde i kommunen.
Vært
Benedikte Kiær, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Helsingør Kommune
15.25 Opsamling på læringsmål og afslutning
(Se opdateret program den 6. december)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0006.png
6
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 2 / TORSDAG
13.30 Digitalisering for alle – dannelse til en disrupt fremtid
Tema
Børns digitale læring og dannelse starter i kommunernes
dagtilbud og fortsætter hele vejen igennem folkeskolen og
ungdomsuddannelse. Det kræver et særligt blik for frem-
tiden, hvorfor temamødet tilbyder deltagerne et kørekort
til fremtidens digitale kompetencer. Alle børn skal opbygge
digitale kompetencer, så de fra en tidlig alder bliver rustet
til at leve og arbejde i et samfund, hvor de skal være kritisk
tænkende, innovative og undersøgende samt aktivt bruge
ny teknologi til at løse komplekse og virkelighedsnære pro-
blemstillinger.
Fremtidsforskere fra Future Navigator vil før, under og efter
temamødet arbejde med at skabe overblik over fremtiden
ved at finde og sortere de vigtigste trends, der har poten-
tiale til at skabe merværdi og udvikling i kommunerne.
Temamødet er samtidig Kick off for initiativet ”Digital dan-
nelse for børn og unge”, der er en del af den fællesoffent-
lige digitaliseringsstrategi 2016-2020, som regeringen, KL
og Danske Regioner står bag. Med initiativet igangsættes en
række indsatser for digital dannelse målrettet børn og unge
i dagtilbud, folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Læringsmål
Deltagerne får:
• Kørekort til fremtidens digitale kompetencer på et frem-
tidsoplyst grundlag
• Kursuspakke til at sætte den digitale fremtid på agen-
daen i egen kommune.
Eksperter
René Tristan Lydiksen, European Education Director, LEGO
Om samspillet mellem leg, læring og entreprenørskab, der
er et afgørende fokus, når børn og unge skal rustes til en
digital fremtid. Med afsæt i LEGO Education sætter René
Lydiksen fokus på behovet for kommunal handling og et
globalt udsyn.
Kirsten Drotner, professor dr. phil. Institut for Kulturviden-
skaber og Medievidenskab, Syddansk universitet
Om kommunernes opgave med børn og unges dannelse
og kompetencer i en digital hverdag. Når børn og unges
digitale dannelse skal understøttes, skal voksensamfundet
skabe bedre vilkår.
Anne Mette Thorhauge, lektor, Institut for Medier, Erkendelse
og Formidling, Københavns Universitet, formand for Medie-
rådet
Kasper Koed, it-didaktisk konsulent, CFU
Thomas Møller, souschef på Syvstjerneskolen og it-konsulent
Furesø kommune
Om teknologiforståelse, kompetencer og medborgerskab
på kommunal formel og omsætning til god praksis.
Paneldebat
Hvordan vil centrale aktører i skolen tage ansvar for fremti-
dens kompetencer i en mere digital folkeskole?
Elisa Bergmann, formand for BUPL
Anders Bondo Christensen, formand for DLF
Claus Hjortdal, formand for Skolelederne
Jens Vase, formand for Danske Skoleelever
Vært
Jane Jegind, KL’s Børne- og Kulturudvalg, rådmand i Odense
Kommune
15.25 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0007.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
7
TEMAMØDE 3 / TORSDAG
13.30 Fleksible læringsmiljøer – en forudsætning for
en varieret og motiverende skoledag
Tema
Der er brug for at nytænke folkeskolens grundstrukturer!
Skolen skal skabe læringsmiljøer, der kan sikre eleverne en
varieret og motiverende skoledag. Klassestrukturen, det
traditionelle skoleskema og anvendelse af skolebygninger
er på spil i udvikling af læringsmiljøer, der byder morgen-
dagen velkommen. Temamødet vil sætte spot på viden fra
forskning og kommunale erfaringer med at udvikle en ny
grundfortælling om folkeskolen og udvikle fleksible læ-
ringsmiljøer for alle børn og unge.
Læringsmål
Deltagerne får:
• ny viden fra forskning om fleksible læringsmiljøer, der
kan differentiere, motivere og fremme alle børn og
unges læring og trivsel
• ny inspiration fra kommunalpolitiske tiltag, der har
været med til at skabe en ny grundfortælling om skolen
• nye konkrete billeder fra den kommunale praksis på
udvikling af fleksible læringsmiljøer.
Eksperter
Signe Mette Jensen, chefkonsulent i EVA, Ph.d. fra RUC
Om fleksible læringsmiljøer i udskolingen og de muligheder
for differentiering og motivation, som en nytænkning af
grundstrukturen kan give. Eksempler på, hvordan skolernes
arbejde med linjer og hold i udskolingen kan skabe mulig-
heder for øget motivation og læring.
Kommunale eksperter
Christine Lykke Eriksen, formand for Børne- og Ungdoms-
udvalget, Frederikshavn Kommune
Vibeke Post Madsen, skole- og dagtilbudschef, Frederikshavn
Kommune
Om rullende skolestart på alle skoler i Frederikshavn Kom-
mune. Udvalgsformanden vil i oplægget fortælle om den
politiske vision bag beslutningen om rullende skolestart,
hvad det har betydet for udvikling af læringsmiljøet i dag-
tilbud og de yngste klasser, samt om de udfordringer der er
ved at ændre folkeskolens grundstrukturer.
Bünyamin Simsek, rådmand for Børn og Unge, Aarhus
Kommune
Lene Vestervang Olsen, koordinerende projektleder, Aarhus
Kommune
Jette Bjørn Hansen, skoleleder Frederiksbjerg Skole, Aarhus
Kommune
Om hvordan alle ny- og ombygningsprojekter i Aarhus Kom-
mune skal bygge på principper, der har til formål at skabe
spændende fremtidsrettede læringsrum i skoler, dag- og
fritidstilbud. En helt ny skole bygget efter principperne
er taget i brug i dette skoleår. Oplægget vil give indsigt i
Aarhus Kommunes RULL-program, og skolelederen på den
nye skole vil fortælle om skolens vision for at udvikle læ-
ringsmiljøer, hvor arkitektur, inventar og pædagogik spiller
sammen.
Videoklip
Kommunale praksisfortællinger om skolens grundstruktur.
Vært
Danni Olsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, kommunalbestyrel-
sesmedlem i Albertslund Kommune
15.25 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0008.png
8
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 4 / TORSDAG
13.30 Udsatte børn og unge har også krav på dannelse
Tema
Hvordan og i hvilket perspektiv skal vi se dannelse i forhold
til udsatte børn og unge? Skal vi kun have fokus på udsatte
børn og unges læring og trivsel med henblik på at få en
uddannelse, eller har udsatte børn og unge også krav på at
blive livsduelige og dannede mennesker? Dannelse handler
ikke kun om at kunne begå sig, men i lige så høj grad om at
kunne overleve i et komplekst samfund.
Læringsmål
Deltagerne får:
• indblik i at dannelse kan have forskellige perspektiver
alt efter, hvordan vi ser børnene og de unge.
Eksperter
Morten Pape, forfatter og bachelor i film- og medievidenskab
Om dannelse set fra et menneskeligt perspektiv. Med afsæt
i sin selvbiografiske debutroman ”Planen” fortæller Morten
Pape om, hvad dannelse har betydet for den rejse, Morten
Pape har taget med fra livet i ghettoen på Amager.
Lars Geer Hammershøj, lektor, cand. mag. i idehistorie og
ph.d. i sociologi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik
(DPU), Aarhus universitet
Om hvad der skal til for at give udsatte børn og unge dan-
nelse. Dannelse handler om at overskride sig selv og gøre
sig nogle erfaringer. For udsatte børn og unge kræver det, at
dannelsesrejsen ledsages og hjælpes på vej med bl.a. forbil-
leder, der kan vise måder at håndtere erfaringer på.
Agi Csonka, direktør i SFI og formand for Rådet for Børns
Læring
Om hvilken betydning dannelse har for, at de udsatte børn
og unge kan begå sig og få et selvstændigt voksenliv. Reflek-
sioner i forhold til forskning på området.
Kommunale eksperter
(Programmet opdateres den 6. december)
Ida Thuesen Nielsen, journalist og kommunikationschef, KL
Kommunopolet – ”Dilemmaspil”
Vært
Rikke Lauritzen, næstformand for KL’s Børne- og Kulturud-
valg, medlem af borgerrepræsentationen i Københavns Kom-
mune
15.25 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0009.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
9
TEMAMØDE 5 / TORSDAG
13.30 Når dannelse og uddannelsesvalg
går hånd i hånd for generation Z
Tema
Flere unge skal vælge den rigtige ungdomsuddannelse
første gang, og flere skal vælge en erhvervsuddannelse frem
for gymnasiet. De senere års reformer på uddannelses-
området har ikke haft fokus på overgangen fra folkeskole
til ungdomsuddannelser, og hvordan eleverne træffer et
godt uddannelsesvalg. For øjeblikket udebliver de ønskede
effekter af reformerne – langt de fleste unge søger stadig
i retning af de gymnasiale ungdomsuddannelser, og færre
ønsker en erhvervsuddannelse. Hvordan sikrer man, at de
unge får mere viden om deres muligheder i forhold til ung-
domsuddannelser og fokus på de job- og karrieremulighe-
der, som ungdomsuddannelserne giver?
Læringsmål
Deltagerne får:
• viden om og indsigt i karrierelæringsbegrebet
• indsigt i kompleksiteten i at træffe valg af ungdomsud-
dannelsesvalg
• inspiration til, hvordan indsatsen i egen kommune kan
skærpes.
Eksperter
Rie Thomsen, lektor ved Danmarks institut for pædagogik og
uddannelse, Aarhus Universitet
Om resultater fra forsøg med karrierelæring i udskoling og
hvordan eleverne kan blive mere klar til at træffe det rigtige
uddannelsesvalg.
Charlotte Rønhof, underdirektør Dansk Industri
Om hvad karrierelæring rummer af potentialer ifølge Dansk
Industri, og hvordan arbejdet i skolerne kan understøttes af
virksomhederne for at skabe karrierelæring.
Danske skoleelever
Om hvordan fagligt nørderi kan give lyst og motivation til
videre uddannelse. Danske Skoleelever har sammen med
et bredt konsortium startet projektet DM i Fagene – en ny
landsdækkende konkurrence i grundskolens fag. Eleverne
dyster i problemstillinger fra virksomheder, og kobler der-
med folkeskolens fag med virkeligheden, hvilket er med til
at udvide elevernes horisont i forhold til valg af uddannelse
og fremtidigt job.
Kommunale eksperter
En skole fra projektet ”Udsyn i udskolingen”
Om hvordan en skole i praksis arbejder med karrierelæring
for at give eleverne øget viden om ungdomsuddannelse og
deres muligheder.
Anders Ladegaard, centerleder UU-Lillebælt og næstformand
i UU-Danmark
Om hvad de unges uddannelsesvalg kræver af beslutnings-
tagere og forældre. Ungdommens Uddannelsesvejlednings
(UU) centre er eksperter i unges valg af uddannelser, og
hvad det kræver. Anders Ladegaard vil med udgangspunkt
i en deltagerquiz anskueliggøre udfordringerne i uddannel-
sessystemet for den unge.
Vært
Lis Tribler, KL’s Børne- og Kulturudvalg, 2. viceborgmester,
Slagelse Kommune
15.25 Opsamling på læringsmål og afslutning
(Se opdateret program den 6. december)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0010.png
10
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 6 / FREDAG
09.45 Politisk forsamlingshus om ansvaret
for børn og unges dannelse
Tema
Hvem har ansvaret for børn og unges dannelse? De kom-
munale tilbud eller forældrene? Hvor langt kan kommunen
gå i sine forventninger om, hvordan forældrene løfter deres
ansvar? Og hvad kan forældrene forvente i samarbejdet
med sundhedsplejersker, pædagoger, lærere og andre kom-
munale medarbejdere om deres børns læring, trivsel og
udvikling?
Læringsmål
Deltagerne får:
• input til refleksion over, hvad der er henholdsvis foræl-
drenes og kommunens ansvar i opgaven med at danne
børn og unge.
Folketingspolitikere
Annette Lind, børne- og undervisningsordfører, Socialdemo-
kratiet
Alex Ahrendtsen, folkeskoleordfører, Dansk Folkeparti
Jacob Mark, børne- og undervisningsordfører, Socialistisk
Folkeparti
Om det nationale perspektiv på balancen mellem forældre-
nes ansvar og det kommunale ansvar.
Kommunalpolitikere
Kim Valentin, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Gribskov Kommune
Bünyamin Simsek, rådmand for Børn og Unge, Aarhus
Kommune
Diana Mose Olsen, formand for Børn & Familieudvalget,
Esbjerg Kommune
Om det kommunale perspektiv på balancen mellem foræl-
drenes ansvar og det kommunale ansvar.
Vært
Kim Valentin, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Gribskov Kommune
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0011.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
11
TEMAMØDE 7 / FREDAG
09.45 Børnenes læring og udvikling starter i sundhedsplejen
Tema
Både dansk og international forskning viser, at investeringer
i børns tidlige leveår har markant større gavn end investe-
ringer senere i børnenes liv. I kommunerne er der stigende
fokus på at lette overgangene og levere et samlet børneliv
fra 0-18 år. Der er et potentiale i en øget opmærksomhed
på sundhedsplejens rolle i børnenes helt tidlige leveår.
Sundhedsplejen kommer i 99% af alle danske familier, så
der er således et markant potentiale i at forbedre samar-
bejdet mellem dagtilbud og sundhedspleje. Det kræver et
politisk og ledelsesmæssigt fokus for at sikre et godt samar-
bejde på tværs af sektorer og forvaltninger.
Læringsmål
Deltagerne får:
• kendskab til sundhedsplejens centrale rolle i barnets
tidlige leveår og i den fortsatte kvalitetsudvikling af
dagtilbud
• ideer til forudsætningerne for et succesfuldt tværsekto-
rielt samarbejde.
Eksperter
Bjørn Holstein, professor, Statens institut for folkesundhed,
SDU
Om sin forskning i småbørns sundhed og betydningen for
læring og udvikling. Bjørn Holstein vil præsentere forskning
om forældres og sundhedsplejerskers samarbejde om
børns udvikling, og hvordan denne indsats kan udstrækkes
til overgangen til dagtilbud.
Kommunale eksperter
Dan Skjerning, formand for børne- og familieudvalget, Vejle
Kommune
Mikael Andreasen, chef for familie og forebyggelse, Vejle
Kommune
Ulla Dupont, ledende sundhedspleje, Vejle Kommune
Med afsæt i professor Bjørn Holsteins forskning har Vejle
kommune fået et fornyet fokus på sundhedsplejens rolle i
børnenes tidlige år. Visionen er at give kommunens børn de
bedste muligheder for at udvikle sig og lære. Kommunen
har særligt fokus på samarbejdet på tværs af forvaltninger
for at sikre det bedste resultat.
Vært
Mette Nielsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, byrådsmedlem,
Viborg Kommune
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0012.png
12
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 8 / FREDAG
09.45 Progression i læring og trivsel – hvordan måler vi det?
Tema
Hvad er progression i børnenes læring og trivsel, og hvor-
dan måler vi det? Hvordan anvender vi data om progres-
sion? Hvordan kan politikerne vide, om børnene rykker sig?
Hvordan kan forældrene få indsigt og støtte deres barns læ-
ringsproces? Hvordan kan de fagprofessionelle bruge viden
om børnenes progression til at nytænke deres praksis?
Læringsmål
Deltagerne får:
• viden om, hvordan nogle kommuner anvender data om
børn og unges progression
• viden om, hvordan nogle kommuner arbejder med at
tilpasse og udvikle deres praksis, så alle børn trives og
lærer mere
• indsigt i, hvordan man som forælder kan anvende den
digitale læringsplatform i folkeskolen og følge sit barns
udvikling.
Eksperter
Kristine Zacho Pedersen, specialkonsulent i Danmarks Evalu-
eringsinstitut (EVA)
Om hvordan danske skoler i dag arbejder med data om ele-
vernes læring, trivsel og udvikling. Og om hvilken viden og
erfaring vi kan drage nytte af fra udlandet, når vi i Danmark
gerne vil blive dygtigere til at arbejde med progression. Det
er vigtigt at følge børnenes udvikling, så vi kan justere prak-
sis, så alle børn bliver så dygtige, de kan.
Kommunale eksperter
Tina French Nielsen, rådmand og formand for Skoleudvalget,
Aalborg Kommune
Bent Jørgensen, formand for Udvalget for skoler og børn,
Vejen Kommune
Om hvordan kommunen anvender data om progression.
Hvordan politikerne ved, om børnene rykker fagligt? Hvor-
dan finder de ud af det? Hvor tit taler politikerne ud fra data
om børnenes faglige progression? Har børnene så god en
progression, at de når 80%-målsætningen? Har kommunen
mål for, om børnene rykker?
Vært
Lis Tribler, KL’s Børne- og Kulturudvalg, 2. viceborgmester,
Slagelse Kommune
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0013.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
13
TEMAMØDE 9 / FREDAG
09.45 Ledelse af læring og trivsel i et
sammenhængende 0-18-årsområde
Tema
Mange kommuner har fokus på at styrke et sammenhæn-
gende børn- og ungeområde. Det er en opgave, som har
fået flere kommuner til nyorganisere området, nedbryde
grænser og skabe nye sammenhænge. Men hvad er ledel-
sesopgaverne, når det handler om at lede børn og unges
læring og trivsel? Hvad sker der, når der skal skabes nye
meningsfulde sammenhænge? Dette temamøde giver per-
spektiver på og inviterer deltagerne til at drøfte udfordrin-
ger og muligheder i at skabe nye sammenhænge og lede på
tværs af 0-18-årsområdet.
Læringsmål
Deltagerne får:
• viden om ledelse på tværs 0-18-årsområdet,
• perspektiver på ledelsesopgaven, når det handler om at
lede børns læring og trivsel.
Eksperter
Dorthe Staunæs, professor, PhD, DPU, Aarhus Universitet
Om at lede læring og trivsel. Refleksioner over, hvad der
er på spil, når dagtilbud og folkeskole gentænkes og sam-
mentænkes. Hvad kræver det ledelsesmæssigt at skabe
nye meningsfulde sammenhænge på tværs af institutioner,
fagprofessioner og vanlige strukturer, når opgaven er at lede
et samlet område med fokus på børn og unges læring og
trivsel.
Kommunale eksperter
Signe Knappe, formand for Udvalget for Børn og Familier i
Haderslev Kommune
Bo Morthorst Rasmussen, Udvalget for Børn og Familier i
Haderslev Kommune
Charlotte Veilskov, direktør for Børne- og Familieservice i
Haderslev Kommune
Om hvad der sker, når kommunen tager barnets perspektiv
i omlægning og ledelse af 0-18-årsområdet. Om hvad der
er de næste skridt i arbejdet med at indfri visionerne for et
mere sammenhængende børn- og ungeområdet i Hader-
slev Kommune.
Vært
Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg,
borgmester i Københavns Kommune.
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0014.png
14
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 10 / FREDAG
09.45 Evaluering af folkeskolereformen
– resultater af følgeforskning
Tema
Breaking: Kort forinden eller i forbindelse med KL’s Børn
& Unge Topmøde offentliggøres en række forskningsrap-
porter, der har fokus på elevernes læring og trivsel samt,
hvordan kommuner og skoler kan rykke elevernes læring
og trivsel i de nye reformrammer.
Læringsmål
Deltagerne får:
• indblik i helt nye resultater fra følgeforskningen
• perspektiver på, hvordan resultaterne kan bruges i en
kommunal sammenhæng.
Eksperter
Lise Tingleff Nielsen, chef for grundskoleområdet, EVA
Chantal Nielsen, seniorforsker, cand.polit, ph.d., SFI
Om hvilken væsentlig læring de mange forskningsprojekter
giver kommuner og skoler.
Kommunale eksperter
Susanne Crawley Larsen, rådmand, Odense Kommune
Jan Henriksen, Børn- og Ungedirektør, Middelfart Kommune
Om hvad den nye viden giver anledning til? Refleksioner
over læringspunkter og eventuelle muligheder for justering
i forhold til den videre udvikling af skolen.
Vært
Benedikte Kiær, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Helsingør Kommune.
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
(Se opdateret program den 6. december)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0015.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
15
TEMAMØDE 11 / FREDAG
09.45 Fritidspædagogikken i læringsspejlet
– og hvad så med dannelsen?
Tema
Fritidstilbuddene er under forandring, og i mange kom-
muner er fritidstilbuddene i gang med at genopfinde sig
selv. Folkeskolereformen, faldende børnetal og ændrede
søgemønstre har haft stor indflydelse på fritidstilbuddenes
hverdag og økonomi. Det betyder, at flere kommuner må
tænke nyt, når indhold, faglighed og økonomi skal hænge
sammen. Men hvad betyder det for fritidstilbuddene, når
de skal genopfinde deres faglige identitet i lyset af en re-
form og gennem et læringsspejl?
Temamødet vil sætte fokus på, hvordan fritidstilbuddene
genopfinder fritidspædagogikken i lyset af en udbredt læ-
ringsdagsorden uden at miste fokus på dannelsen. Har fri-
tidstilbuddene mistet sin sande identitet eller med reform
og åben skole fået en mulighed for at revitalisere sig selv?
Læringsmål
Deltagerne får:
• status på fritidstilbuddene anno 2017. Hvordan er fri-
tidstilbuddene i gang med at genopfinde sig selv?
• indblik i fritidstilbuddenes nye opgaver med særligt
fokus på dannelse og åben skole.
• eksempler på ny praksis.
Eksperter
Justine Grønbæk Pors, adjunkt, Ph.d.. Department of
management, politics and philosophy, CBS
Om hvordan børnenes frie tid er blevet mere presset, og
med folkeskolereformen skal fritiden bidrage til det, den før
var en pause fra. Der er fokus på fritidstilbuddenes foran-
dringsproces – fra fritid til læringsaktiviteter.
Søren Østergaard, ph.d., daglig leder af Center for ungdoms-
studier
Om en øget læringsdagsorden i fritidspædagogikken. Hvad
sker der så med tilbuddenes almen dannende karakter?
Søren Østergaard vil tegne det næste billede af fritidstilbud-
dene med afsæt i dannelsens enorme betydning/placering i
fritidspædagogikken.
Kommunale eksperter
Jesper Aamand, koordinerende leder, Ungecenter Tårnby
Om at lykkes i praksis. I Tårnby har klub Lundø med succes
omstillet tilbuddet til en ny udbytterig hverdag efter folke-
skolereformen.
Vært
Rikke Lauritzen, næstformand for KL’s Børne- og Kultur-
udvalg, medlem af borgerrepræsentationen i Københavns
Kommune.
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0016.png
16
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 12 / FREDAG
09.45 Hvordan får vi mest ud af de kommunale
ressourcer på børne- og ungeområdet?
Tema
Når den økonomiske ramme er stram, hvordan får man så
mest ud af ressourcerne på børn- og ungeområdet. Det
gælder både i forhold til tildeling, forbrug og opfølgning.
Hvordan kan der tages højde for demografiske, socioøko-
nomiske og sundhedsrelaterede faktorer, når budgettet til
børn- og ungeområdet skal fordeles i kommunerne? Hvor-
dan synliggør man ressourceforbruget på fx skoler? Hvor-
dan kan kommunen anvende ressourcerne mere effektivt
på tværs af sektorer?
Læringsmål
Deltagerne får:
• præsenteret en række erfaringer om tildelingsmodeller,
• erfaringer fra kommuner, der har analyseret deres res-
sourceforbrug
• indsigt i nogle af de gevinster, der kan være, når der tæn-
kes på tværs af sektorer.
Eksperter
Thomas Astrup Bæk, projektleder KORA
Om brug af demografiske, socioøkonomiske og sundheds-
relaterede faktorer i kommunale tildelingsmodeller i for-
hold til dagtilbud og skoler.
Kommunale eksperter
Michael Gravesen, skolechef, Holstebro Kommune
Om det samarbejde Holstebro Kommune har haft med KL
i skoleåret 2015/2016, hvor der blev gennemført et forløb
med forvaltning og skoleledere med analyse af det økono-
miske grundlag på den enkelte skole samt workshops om
elementer og opfølgning på reformen.
Ken Engedal, børne- og familiechef, Silkeborg Kommune
Lone Vieland Mortensen, projektleder, Silkeborg Kommune
Om de gevinster Silkeborg Kommune har haft ved at arbej-
de med en helhedsorienteret indsats for udsatte familier.
Vært
Jane Jegind, KL’s Børne- og Kulturudvalg, rådmand i Odense
Kommune.
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0017.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
17
TEMAMØDE 13 / FREDAG
09.45 Nye veje til integration af børn og unge
Tema
Kommunerne har de seneste år oplevet en stigning i antal-
let af nyankomne børn og unge. Det har været anledning til
at nytænke den måde modtagelse og integration af børn i
dagtilbud og skoler gribes an på . 36 kommuner har i 2016
deltaget i et kommunesamarbejde for sammen at nytænke,
kvalitetsudvikle og effektivisere arbejdet med at integrere
flersprogede børn og unge. Kommunesamarbejdet har
centeret sig om den nye lovgivning på området, og de nye
muligheder den giver kommunerne. Der er opsamlet ny
viden fra forskning og praksis i ind- og udland som peger på,
at tæt tilknytning til normalmiljøet skaber social og sproglig
udvikling samt integration.
Læringsmål
Deltagerne får:
• overblik over ny lovgivning på området (trådte i kraft 1.
august 2016)
• viden om hovedpointerne i nye nationale og internatio-
nale undersøgelser og forskning
• viden om den nye kommunale praksis og nytænkning
på området, som er samlet op og udviklet i kommune-
samarbejdet.
Eksperter
KL om viden og hovedpointer fra kommunesamarbejdet
samt de kommende screenings- og vejledningsmaterialer
fra ministeriet for børn, undervisning og ligestilling.
Kommunale eksperter
Tre kommuner fra kommunesamarbejdet fortæller hvordan
de har arbejdet med integration af børn og unge. Deltager-
ne får mulighed for at gå i tæt dialog med de kommunale
oplægsholdere.
Vært
Danni Olsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, kommunalbestyrel-
sesmedlem i Albertslund Kommune
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
(Se opdateret program den 6. december)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0018.png
18
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
TEMAMØDE 14 / FREDAG
09.45 Kulturel dannelse
Tema
Kultur skaber dannelse. Dette temamøde giver eksempler
på den synergi, der kan være, når dagtilbud, folkeskolen,
fritidsaktører, foreninger og kommercielle aktører samarbej-
der om dannelsesprojekter.
Læringsmål
Deltagerne får:
• indblik i det dannelsespotentiale der er i kultur
• indblik i sammenhænge og muligheder i skolernes brug
af kultur, både i almindelig undervisning, men også med
perspektiver ind i den åbne skole og fritidslivet.
Eksperter
Kristian Riis, guitarist i Nephew
Om idéen og værdierne i projektet Musikstarter. Om pro-
jektpartneres motivation for at indgå i projektet (Roskilde
Festival, Bikubenfonden, Ungdomsringen og kommercielle
aktører). Om erfaringerne med at binde bro mellem skole/
fritid og musikbranche i et breddeorienteret dannelsespro-
jekt.
Casper Husted, koordinator UngAarhus Vest
Om øget motivation for deltagelse, engagement og læring
i et læringssetup som Musikstarter Camp. Om erfaringerne
med at arbejde sammen med musikbranchen gennem pro-
jekt Musikstarter. Om dannelsespotentialet i Musikstarter.
Kristian Toft, skoleleder, Vestre Skole i Silkeborg
Om skoleledelsens motivation for at indgå i Musikstarter.
Musikstarter som katalysator for temaer i skolereformen
såsom: åben skole, virkelighedsnær undervisning, 21 årh.
kompetencer: innovation og kreativitet m.fl.
10.40 Opsamling på læringsmål og afslutning
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0019.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2017
19
VI SES TIL KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Program til KL´s Børn & Unge Topmøde 2017 den 2. og 3. februar 2017 i Aalborg Kongres & Kultur Center
1682009_0020.png
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Sted
Aalborg Kongres & Kultur Center
Europa Plads 4
9000 Aalborg
Start
Torsdag, den 2. februar 2017 kl. 10.00.
Kaffe/te fra kl. 08.00 og frokost kl. 11.00-12.00
Slut
Fredag, den 3. februar 2017 kl. 12.00.
Frokostsandwich til at tage med
Deltagerpris
3.950 kr. + moms for topmødet
inkl. aftenarrangement, uden hotel og transport
Tilmelding
På www.kl.dk/butm2017. Tilmelding er bindende efter
21. december 2016, svarende til 100% af konferencegebyret
efter tilmeldingsfristen.
Hotel
Hotelværelser bookes på www.kl.dk/butm2017
Enkeltværelser fra 633-1.325 kr.
Dobbeltværelser fra 838-1.525 kr.
Værelserne reserveres efter først til mølle princippet
Transport
Flybilletter kan bestilles på www.kl.dk/butm2017
Følgende afgange er reserveret til Børn & Unge Topmødets
deltagere.
SAS til 1.995 kr.
København-Aalborg 2. februar 2017, kl. 07.10-08.00
Aalborg-København 3. februar 2017, kl. 13.25-14.10
Norwegian til 1.895 kr.
København-Aalborg 2. februar 2017, kl. 07.35-08.20
Aalborg-København 3. februar 2017, kl. 15.30-16.15
Oplysninger om konferencen
Konsulent Hanne Bertelsen, [email protected], tlf. 3370 3480
Praktiske oplysninger
Chefsekretær Lone Hesberg, [email protected], tlf. 3370 3872
Information om hotel mv.
Henvendelse til VisitAalborg, tlf. 9931 7520
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Foto: Rie Neuchs, Jakob Carlsen, Simon Klein Knudsen