Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1680535_0001.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Præsentation af de 3 produktionsskoler
Forstander Inger Poulsen
84 daglige elever
30 EGU elever
6 STU elever
15 KUU elever
19 medarbejdere
Forstander Julie Krarup
80 daglige elever
35 EGU elever
25 KUU elever
7 PBE elever
8 kommunale pladser
22 medarbejdere
Forstander Dorte Lundorff
84 daglige elever
25 EGU elever
6 PBE elever
20 medarbejdere
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0002.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Målgruppen
For at blive produktionsskoleelev,
skal der laves en målgruppe-
vurdering af UU.
Gennemført undervisningspligten
Mellem 16 og 25 år
Ikke umiddelbart i stand til at gen-
nemføre en ungdomsuddannelse.
Der er ingen prestige i at gå
på en produktionsskole, det
skyldes i høj grad den lave
status skolerne har i det
samlede uddannelsesbillede.
Målgruppen er i høj grad
kendetegnet ved at de har
afbrudt et eller flere
uddannelsesforløb.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0003.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Målgruppen har behov for et anderledes tilbud.
Det typiske billede er, at
forældrene mangler resurser
og evner til at håndtere deres
børns problematikker.
Ca. ¼ af målgruppen har
psyko/sociale vanskeligheder,
defineret som angst,
depression, hashmisbrug
og/eller problemer i
hjemmet/anbragt udenfor
hjemmet.
Vi indskrev 133 elever i august,
af dem har 29 elever bestået
både dansk og matematik.
De unge der ikke har haft
succes i folkeskolen ,har ikke
brug for mere af samme slags,
men for et anderledes tilbud.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0004.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Afklaring – Motivation – Identitet
Produktionsskoleeleverne
finder deres vej ind i
uddannelse via reelle
produktioner og kontinuerlige
vejledningssamtaler.
De lærer via praktisk arbejde.
Arbejdsfællesskabet er afgør-
ende for de unges motivation
og trivsel. Motivationen styrkes
af at man får en ”løn” for reelt
arbejde, uanset om man er 16,
17 eller 18 år.
De unge får en arbejdsidentitet
hvor mødestabilitet, og god
arbejdsindsats honoreres med fuld
skoleydelse. En arbejdsuge er
gennemsnitlig 30 timer á 60 min.
SU kræver minimum 23 lektioner á
45 min. – svarer til 17,25 timer
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0005.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Transport, fritidsjob, kost og sundhed
De unge og deres familier
har i de fleste tilfælde ikke
økonomi til transporten.
Vores skoler lægge penge ud
til buskort og trækker
efterfølgende eleven i
skoleydelse.
Produktionsskoleeleverne står ikke
forrest i køen til et fritids- eller
feriejob. Det skyldes bl.a., at de
unge har lange skole-/arbejdsdage,
ingen lange ferier og med deres
personlige udfordringer, har svært
ved at konkurrerer med resurse-
stærke unge.
Der foregår sundhedsfremmende
aktiviteter på skolerne, bl.a. sunde
obligatorisk spiseordninger, der
modregnes i elevernes skoleydelse.
Mange skoler arbejder med KRAMS
faktorerne i erkendelse af, at
målgruppe generelt er kendetegnet
ved dårlig levevis.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0006.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Produktionsskolernes løfteevne
…………………………..
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Materiale fra Fugleviglund Produktionshøjskoles, Middelfart Produktions Skoles og Søndersø Produktionshøjskoles foretræde for udvalget den 25/10-16
1680535_0007.png
Søndersø
Produktionshøjskole
Vores anbefaling
Vi anbefaler at skoleydelsen fastholdes som vi kender den. Alternativt vil kommunerne få en større
opgave med at få både de aktivitets- og uddannelsesparate samt de unge under 18 år i uddannelse.
Ved at godkende den del af finanslovsforslaget der handler om skoleydelsen, vil man blot flytte
opgaven fra produktionsskolerne til kommunerne, der så vil stå med unge der har behov for en
anden vej til ungdomsuddannelse.