Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1680427_0001.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
FORMAND-
SKABET
NY DAGSORDEN
FOR DANMARKS
DAGTILBUD
SÅDAN STYRKER VI KVALITETEN
FOR DE 0-6-ÅRIGE
1
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0002.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
INDHOLD
FORORD/SIDE
3
TRE PUNKTER TIL EN NY DAGSORDEN
FOR DANMARKS DAGTILBUD/SIDE
5
STRATEGISK RETNING OG TYDELIG
OPFØLGNING/SIDE
8
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES KOMPETENCER
TIL AT UDVIKLE LÆRINGSMILJØER/SIDE
12
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT BEKÆMPE
LÆRINGSULIGHEDEN /SIDE
16
2
INDHOLD
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0003.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
FORORD
Formandskabet for Rådet for Børns Læring har gennem tre år sat fokus på kvaliteten i dagtil-
buddene for de 0-6-årige børn i Danmark. Det er sket gennem løbende drøftelser med børne- og
undervisningsministeren, med de professionelle aktører på området og gennem beretninger, kro-
nikker og andre publikationer med Formandskabet som afsender.
Ambitionen med denne publikation er at samle tankerne og trådene – og i én samlet pakke levere
Formandskabets anbefalinger til, hvordan Danmark kan styrke kvaliteten i de dagtilbud, som ikke
bare spiller en helt fundamental rolle for børns opvækst- og udviklingsbetingelser, men også for
deres muligheder resten af livet.
Et sådant kvalitetsløft er bydende nødvendigt – og nødvendigt nu. Som det fremgår af teksten
på de følgende sider, har vi i dag ikke en fælles systematisk viden om, hvilken kvalitet de 0-6-årige
dagligt møder i de dagtilbud, som samfundet hvert år investerer cirka 30 milliarder kroner i. Vi
ved efterhånden en del om, hvad kvalitet er. Vi ved også, at mange dagtilbud arbejder seriøst og
godt med kvalitetsudvikling, men hvor mange de er, og hvor de befinder sig, ved vi ikke, og derfor
kan vi heller ikke lære af dem.
Hvad vi imidlertid ved er, at dagtilbuddene generelt ikke har mindsket
læringsuligheden,
det vil
sige den systematiske ulighed i betingelser for at lære og udvikle sig, som er et resultat af, at
børn fødes ind i familier med forskellig social baggrund. Alene denne konstatering burde være
anledning nok til, at samfundets voksne beslutningstagere skærpede deres fokus og højnede
deres ambitioner på de yngste medborgeres vegne.
Publikationen har derfor også som mål at samle aktørerne på dagtilbudsområdet om en ny, am-
bitiøs og sammenhængende dagsorden for landets dagtilbud. Det er vores håb, at den vil blive
læst og diskuteret i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, blandt Folketingets børne-
og undervisningspolitiske ordførere og kommunalpolitikere, i de kommunale forvaltninger, i de
faglige organisationer på dagtilbudsområdet samt ikke mindst blandt dagtilbudsledere og dagtil-
buddenes fagprofessionelle medarbejdere.
København, oktober 2016
Formandskabet for Rådet for Børns Læring
Agi Csonka (formand), Stefan Hermann, Fie Lademann, Andreas Rasch-Christensen,
Gitte Reimann, Charlotte Ringsmose og Anders-Peter Østergaard
3
FORORD
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0004.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
4
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0005.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
TRE PUNKTER TIL EN NY DAGSORDEN
FOR DANMARKS DAGTILBUD
Ingen andre af Danmarks vigtigste velfærdsområder er præget af samme paradokser som dag-
tilbudsområdet.
90 procent af landets 1-2-årige og 98 procent af de 3-5-årige er indskrevet i vuggestuer, børne-
haver og dagpleje. Intentionerne bag lovgivningen på området er på mange måder ambitiøse. Vi
bruger hvert år cirka 30 milliarder kroner på området – og al solid forskning viser, at dagtilbud-
dene har fundamental indflydelse på børns trivsel, læring og livsmuligheder. Det burde være et
stærkt afsæt til at sikre landets børn gode og lige muligheder for at udvikle sig.
Men paradokset viser sig, når man ser på, hvordan vi som samfund i praksis prioriterer og håndterer
området: Der er ingen klare mål for dagtilbuddenes indhold og kvalitet, en høj andel af dagtilbud-
denes personale er ufaglært, og vi har ikke noget overblik over den faktiske kvalitet i institutioner
og dagpleje. På trods af de mange skåltaler om vigtigheden af tidlig indsats ser vi ikke denne viden
omsat i reelle prioriteringer og ambitioner på sektorens vegne.
5
TRE PUNKTER TIL EN NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0006.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
Hvis der var vished om, at dagtilbuddene faktisk giver de 0-6-årige
lige
og
gode
udviklings- og læ-
ringsmuligheder, kunne man relativt uanfægtet acceptere de fraværende ambitioner på området.
Men denne vished har vi ikke.
Reelt har de beslutningstagere, der lægger de politiske, økonomiske og faglige rammer for dag-
tilbuddene – dagtilbudslederne, de kommunale forvaltninger, de folkevalgte i kommuner og Fol-
ketinget samt sektorens minister – ringe muligheder for at træffe præcise beslutninger på et
sobert, oplyst grundlag. Dels fordi dagtilbudsområdet er præget af manglende overblik over og
viden om, hvad der reelt foregår i dagtilbuddene, og debatten derfor ofte kommer til at handle om
normeringer og åbningstider. Dels fordi området gennem flere årtier har været præget af ufrugt-
bare diskussioner om forholdet mellem leg og læring, mellem fri udfoldelse og voksenstrukture-
rede aktiviteter. Diskussioner, som har gravet grøfter, og som på ingen måde har gjort det lettere
for pædagoger, ledere eller forvaltninger at træffe beslutninger om, hvordan dagtilbuddene skal
tilrettelægges.
Samtidig er der en stigende opmærksomhed på, at
læringsuligheden
– forskellen mellem,
hvordan børn med forskellig social baggrund klarer sig i skolen – begynder tidligt og bider
sig fast. Den mindskes ikke i dagtilbuddene. Og i skolen er det på mange punkter for sent at
rette op på det kompetenceunderskud, som de ikke-privilegerede børn har udviklet i løbet af
deres første leveår.
Der er således mange indlysende grunde til, at der bør sættes en ny og langt mere ambitiøs dags-
orden for dagtilbuddene i Danmark. En dagsorden, der har til formål at styrke kvaliteten i den leg,
læring og omsorg, de 0-6-årige skal møde i vuggestuer, dagpleje og børnehaver.
Dagtilbudssektoren i Danmark er stor og kompleks. Og skal man styrke og sikre kvaliteten i den
helt almindelige hverdag, der møder børnene på Tudsestuen, skal der skrues på mange håndtag
og foretages mange justeringer – i alle hjørner af sektoren. Fra præciseringer af loven om dagtil-
bud, justering af pædagoguddannelsen over bedre redskaber til kvalitetsudvikling i landets kom-
muner til efteruddannelse af dagtilbuddenes pædagogiske personale og nye samarbejdsformer
mellem forskellige fagprofessionelle grupper på børneområdet. Blandt andet.
6
TRE PUNKTER TIL EN NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0007.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
Vi peger i denne publikation på tre områder, der skal sættes fokus på. Det er områder, der
har særlig betydning for udvikling af stærke læringsmiljøer. Kvalitet er imidlertid andet og
mere end de elementer, vi her peger på.
Kvalitet i dagtilbud er – i følge dagtilbudsloven – når alle børn oplever et omsorgsfuldt
og trygt udviklingsmiljø, hvor de trives og deltager aktivt i stimulerende læringsmiljøer og
fællesskaber. For at opnå dette er der en række forhold, der skal være til stede, herunder
blandt andet:
En tilstrækkelig normering
Et veluddannet personale
Mindre børnegrupper ledet af uddannet personale
Gode fysiske rammer
Gode, inkluderende fællesskaber i børnegruppen
Et udviklende og empatisk samspil mellem børn og voksne
Et godt forældresamarbejde
Stimulerende læringsmiljøer.
Et kvalitetsløft er således ingen enkel opgave. Den kræver, at alle sektorens politiske, administra-
tive og fagprofessionelle aktører løfter deres opgaver på delvist nye måder – og at de bevæger
sig i samme overordnede retning, med samme pædagogiske kompas og samme overordnede
mål for øje. Helhedstænkning med andre ord.
Der er heldigvis meget godt at bygge på. Den decentrale og borgernære måde at organisere vel-
færden på er essentiel – også på dagtilbudsområdet. Og Danmark har en række styrker på områ-
det og dermed også gode forudsætninger for at øge kvaliteten i de dagtilbud, der er hverdagen for
langt hovedparten af 0-6-årige børn. Folk fra hele verden valfarter til Danmark for at studere den
unikke danske dagtilbudstradition, hvor udvikling i fællesskabet er i højsædet. Men ambitionerne
er steget; vi ved, at det er her, de første og vigtigste skridt i det enkelte menneskes historie tages,
og at det kræver et stærkere fokus på, hvordan leg, læring, omsorg og udvikling spiller sammen.
Og derfor må og bør alle dele af dagtilbudssektorens arkitektur – alle fagprofessionelle og alle
led i styringskæden – være indstillet på at bidrage til en ny dagsorden, hvis kvaliteten i landets
dagtilbud skal højnes.
Formandskabet for Rådet for Børns Læring har udpeget tre overordnede punkter til en ny dagsor-
den for Danmarks dagtilbud. De tre punkter, der uddybes i denne publikation, er:
1. Strategisk retning og tydelig opfølgning
– gennem klare mål, indikatorer, der kan følges op på,
og en sikker og brugbar viden om den faktiske kvalitet i de danske dagtilbud
2. Et løft af de fagprofessionelles kompetencer
– gennem fokus på læring i grunduddannelse,
efteruddannelse og styrkelse af professionsfagligheden
3. Bekæmpelse af læringsulighed
– gennem en målrettet og tidlig indsats, som skal sikre alle
børn lige muligheder.
7
TRE PUNKTER TIL EN NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0008.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
STRATEGISK RETNING
OG TYDELIG OPFØLGNING
OMSÆT DAGTILBUDSLOVENS GODE FORMÅL TIL KLARE MÅL
Den danske dagtilbudsdiskussion er præget af en misforstået modstilling mellem læring og om-
sorg, mellem leg og læring. Denne modstilling har intet på sig – hverken i den virkelige verden på Gul
Stue eller i dagtilbudslovens beskrivelse af formålet med dagtilbuddene.
Formålsbeskrivelsen har fokus på
helheden:
på fællesskaber, trivsel, leg, læring, omsorg og tryg-
hed. Det er et rigtig godt formål, og det udtrykker de helt centrale værdier i den danske dagtilbud-
stradition om fællesskaber og medbestemmelse, om et sammenhængende hele præget af leg,
læring, omsorg og tryghed.
Men formålet har for længe fået lov til at stå som en uforpligtende programerklæring. Det vil sige
intentioner, som ikke giver konkret retning eller præcise forpligtelser for aktørerne på området.
Arbejdet med formålet skal styrkes og skal kunne genfindes i alt i dagtilbuddene – i kulturen, den
fysiske indretning, personalet, arbejdsformerne osv. Og med udgangspunkt i formålet skal der
sættes nogle klare mål, der på en og samme gang afspejler formålets bredde og giver retning for
den måde, hvorpå forvaltninger og dagtilbud kan håndtere hverdagens konkrete arbejde, proble-
mer og udfordringer. Formål og mål skal gå hånd i hånd – og mærkes som noget, der betyder
og flytter noget for børnenes hverdag i dagtilbuddene. Formålet giver os inspiration til at sikre
bredden i vores dagtilbud, mens målene kan hjælpe os med at give udviklingen retning. Det er
derfor vigtigt hele tiden at pendulere mellem formål og mål – på alle de mange elementer, der
gør danske dagtilbud til noget helt unikt, og på at give dagtilbuddene retning, så de kan udvikle
sig og blive endnu bedre.
8
STRATEGISK RETNING OG TYDELIG OPFØLGNING
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0009.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
ANBEFALING: FIRE OVERORDNEDE MÅL
Børn skal være, børn skal lære, børn skal gøre, og børn skal høre til
Så enkelt er det egentlig. Og det er i bund og grund dét, dagtilbuddenes formål handler om.
Formandskabet foreslår en fokusering på fire overordnede mål, som er direkte udledt af
intentionerne i dagtilbudsloven. Disse mål bør være udgangspunktet for det kvalitets-
løft, som skal styrke alle børns muligheder for at udvikle sig og lære i dagtilbuddene:
Mål 1:
Mål 2:
Mål 3:
Alle børn oplever et omsorgsfuldt og trygt udviklingsmiljø (§ 7, stk. 2)
Alle børn deltager i et stimulerende læringsmiljø (§ 7, stk. 3)
Alle børn lærer og udvikler sig alderssvarende – læringsuligheden skal mind-
skes (§ 1, stk. 3)
Alle børn trives og er aktive i meningsfulde fællesskaber (§ 7, stk. 4)
Mål 4:
OMSÆT MÅLENE TIL BRUGBARE KVALITETSINDIKATORER
For at disse mål skal være retningsgivende i hverdagen, skal de operationaliseres og omsættes til
nogle
indikatorer – eller tegn – som der kan følges op på både nationalt og lokalt.
Mål og indikatorer må aldrig blive fjender af det overordnede formål, de skal fremme. Indikatorer
skal først og fremmest give os et grundlag for en meningsfuld dialog om, hvor og hvordan res-
sourcer kan prioriteres, for at få den bedste trivsel, udvikling og læring for børnene.
En operationalisering og udvikling af indikatorer for den kvalitet, vi bør stræbe efter for vores
dagtilbud, bør derfor gennemføres med inddragelse af de væsentligste aktører på området. Kun
på den måde kan indikatorerne blive relevante og praktiske redskaber i hverdagen – for det pæ-
dagogiske personale, for dagtilbudslederne og for de kommunale forvaltninger.
At opstille meningsfulde indikatorer eller tegn, der indfanger dét, vi gerne vil opnå i hverdagen,
er ikke let. Der er en risiko for, at indikatorerne stjæler al opmærksomheden og bliver betragtet
som dét vigtigste i udviklingen af dagtilbuddene. Det er de ikke. De er netop indikationer på, om
vi er på rette vej. Om der sker en udvikling. Der er endvidere en risiko for, at indikatorerne bliver
verdensfjerne uden forbindelse med hverdagen. Og der er en risiko for »teaching to the test«, hvor
man blindt forfølger de mål, der kan måles og vejes, og glemmer at gøre det, der skal til, for at
udvikle kvaliteten.
9
STRATEGISK RETNING OG TYDELIG OPFØLGNING
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0010.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
Men svaret på disse grundlæggende udfordringer er ikke at undlade at sætte mål eller måle på
udviklingen. Svaret er at udvikle nogle få og relevante indikatorer – og ikke mindst: at bruge dem
klogt og reflekteret.
Ministeren og Folketinget skal have mulighed for at følge, om målene for landets dagtilbud reelt
omsættes i praksis i sektoren som helhed. Og kommunalbestyrelserne skal have mulighed for at
lokalisere, hvor i kommunen det går godt og mindre godt med at implementere de overordnede
mål. Men at give indikatorerne den plads, de skal have – som et af flere redskaber, der kan danne
grundlag for en frugtbar drøftelse af, om vi er på rette vej – er et fælles ansvar.
ANBEFALING: INDIKATORER FOR KVALITET
Formandskabet foreslår, at der med udgangspunkt i formålet udvikles nogle overord-
nede mål, og at der udvikles nogle indikatorer for målene, som der kan følges op på
både nationalt og lokalt. Indikatorerne udvikles sammen med de væsentligste aktører
på området.
SKAB SIKKER OG BRUGBAR VIDEN
OM DEN FAKTISKE KVALITET I LANDETS DAGTILBUD
Danmark bruger hvert år 30 milliarder kroner på dagtilbudsområdet, men vi aner ret beset ikke,
om pengene bruges på at skabe høj kvalitet. Og det er svært at sætte retning for kvalitetsud-
viklingen, når vi ikke ved, hvor vi står.
Danmark er et af de lande i verden, der bruger flest økonomiske ressourcer på dagtilbudsområ-
det. Men bruges de bedst muligt? Det kan vi ikke vide, hvis ikke vi har et overblik over, hvor kvali-
teten er høj eller lav i den virkelige verdens dagtilbud: Hvad er dagtilbud gode og mindre gode til?
Er der den nødvendige adgang til specialkompetencer? Har ledelsen fokus på faglig udvikling og
sparring? Har pædagogerne tilstrækkeligt fokus på alle børns udvikling og læring? Er der en varm
og omsorgsfuld relation mellem voksne og børn?
Der er behov for en »tilstandsvurdering« af de danske dagtilbud. En national kvalitetsundersø-
gelse, som både kan afdække, på hvilke områder vi har de største kvalitetsudfordringer, og som
kan bruges som redskab til lokalt at identificere og følge op på de kvalitetsudfordringer, der viser
sig. Ministeren og Folketinget skal have et nationalt overblik over, hvor kvalitetsudfordringerne er.
Er det især at skabe gode læringsmiljøer, der er problemet? Er problemet, at der ikke er tilstræk-
keligt fokus på børnenes udvikling? Osv.
En god national kvalitetsundersøgelse kan sige noget om, hvilke typer af kvalitetsudfordringer
der er mest udbredt i Danmark. Hvad danske dagtilbud er gode til og mindre gode til. Men den lo-
kale forvaltning har brug for en mere præcis lokalisering af, hvilke dagtilbud i kommunen der har
10
STRATEGISK RETNING OG TYDELIG OPFØLGNING
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0011.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
hvilke problemer. Undersøgelsen bør gennemføres, så den samtidig kan være et
redskab,
som
kommunerne kan bruge direkte til at undersøge kvaliteten i deres egne dagtilbud. Forvaltningen
skal – uden de store omkostninger – kunne gennemføre sin egen kvalitetsmåling og dels se,
hvor skoen trykker i de enkelte dagtilbud, dels sammenligne kommunen i forhold til et nationalt
gennemsnit.
Grisen bliver ikke federe af at blive vejet. En undersøgelse af kvaliteten gør det ikke i sig selv.
Men skal vi give kvalitetsudviklingen retning og bruge pengene klogt, så er det en god ide at
vide, hvor kvaliteten halter. Ikke for at slå hinanden oven i hovedet, men for at få øje på, hvor
ressourcerne skal kanaliseres hen.
Det, vi anbefaler, er således en repræsentativ undersøgelse, der helt konkret belyser rammer og
indhold, herunder blandt andet:
Hvordan ser det ud med ressourcer, normeringer og personalets uddannelse?
Hvordan er adgangen til specielle kompetencer og ressourcepersoner?
Hvordan arbejdes der med læring i dagtilbuddene?
Hvordan er relationen mellem voksne og børn?
Hvordan sikrer ledelsen høj faglighed i den pædagogiske praksis – og hvordan rammesættes,
organiseres og tilrettelægges praksis?
For yderligere uddybning af kvalitetsundersøgelsen se i øvrigt Formandskabets beretninger fra
2015 og 2016.
Med den nationale undersøgelse får vi hurtigt et klarere billede af kvalitetens tilstand i danske
dagtilbud, og vi får et redskab, som kommunerne kan bruge til at afdække kvaliteten af dagtilbud-
dene i kommunen.
Dette redskab kan imidlertid ikke stå alene, når forvaltningerne og kommunalbestyrelserne
skal have et godt grundlag for at udvikle kvaliteten i kommunens dagtilbud. Her vil Formand-
skabet anbefale, at kommunerne arbejder med flere forskellige indfaldsvinkler til kvalitetsar-
bejdet. Kvalitetsundersøgelsen bør således kombineres med indsamling og analyse af alle
»hårde« data, som kommunen råder over, et styrket systematisk fagligt og pædagogisk tilsyn
og en dialog med dagtilbuddene om deres egne refleksioner og analyser af udfordringer og
indsatser.
ANBEFALING: NATIONAL KVALITETSUNDERSØGELSE
OG KVALITETSVURDERINGSVÆRKTØJ
Formandskabet foreslår, at
ministeren
iværksætter en national og repræsentativ under-
søgelse af kvaliteten i danske dagtilbud, som både afdækker, hvor de største kvalitets-
udfordringer er, og som kan bruges lokalt som et redskab i kommunen til at identificere
udfordringer og følge op på kvalitetsudviklingen.
11
STRATEGISK RETNING OG TYDELIG OPFØLGNING
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0012.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES
KOMPETENCER TIL AT UDVIKLE
LÆRINGSMILJØER
De voksne i dagtilbud – og kvaliteten af interaktionen mellem den voksne og barnet – er den
enkeltfaktor, der betyder allermest for børnenes udvikling, læring og trivsel i dagtilbuddet. Derfor
kan et kvalitetsløft for dagtilbudsområdet kun ske, hvis vi målrettet løfter kompetencerne hos de
voksne, som børnene er sammen med i løbet af dagen.
Vi bryster os ofte af, at vi har nogle af de bedst uddannede pædagoger i verden, og at vi i forhold
til normeringer, dagtilbudsdækning mv. er blandt verdens førende. Mange andre lande valfarter
hertil for at lære om, hvordan man skaber varme og trygge fællesskaber i dagtilbuddene. Men
ambitionerne er steget: Vi skal blive bedre til at modvirke læringsuligheden. Og her er gode, sti-
mulerende læringsmiljøer helt afgørende.
GODE PÆDAGOGISKE LÆRINGSMILJØER
Læring i dagtilbud er ikke en skolificering. Læring er et integreret element i leg, i hverdagens
gøremål og i den omsorg, den voksne yder barnet. Læring er indlejret i udforskningen af en
myretue, i spisesituationen, i sang- og rytmiklege og i de forløb, det pædagogiske personale
tilrettelægger med særlige temaer, ture osv. Læring skal forstås bredt som børns kognitive,
sociale og emotionelle udvikling, men også bredt i forhold til en dagligdag præget af spontan
leg, rutiner omkring middagsmaden og planlagte aktiviteter.
Læringsmiljøer af høj kvalitet kalder i høj grad på et fagligt dygtigt, kompetent og empatisk
personale og ledelse, der evner at have blik for, hvordan praksis kan udvikle sig, således at
børnene får de bedste muligheder for at lære og udvikle sig.
En del af ledelsens og personalets arbejde med at facilitere læringsmiljøer af høj kvali-
tet er blandt andet at have pædagogisk didaktiske overvejelser om et læringsmiljø, der
understøtter børnegruppens kropslige, sociale, emotionelle og kognitive læring og ud-
vikling. Pædagogisk didaktiske overvejelser handler i den sammenhæng om viden om
børnefællesskabets og børnenes perspektiver. De didaktiske overvejelser handler også
om tilrettelæggelse af læringsmiljøer, som er mangfoldige, aktive og kreative, og som
udvikler børnenes mulighed for at skabe og udtrykke sig. Endelig handler didaktiske
overvejelser om en systematisk evaluering af den pædagogiske praksis, der spiller ind i
de faglige refleksioner over børnenes læring og udvikling.
Kilder: Formandskabets beretning 2016 og Mastergruppen for en styrket pædagogisk
læreplan 2016
12
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES KOMPETENCER TIL AT UDVIKLE LÆRINGSMILJØER
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0013.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
Læringsmiljøer af høj kvalitet kalder i høj grad på et fagligt dygtigt, kompetent og empatisk personale
og på en ledelse, der fortløbende har blik for, hvordan praksis kan organiseres og tilrettelægges, så-
ledes at børnene får de bedste betingelser for at lære og udvikle sig. Derfor bliver vi nødt til at spørge:
Er de fagprofessionelle dygtige nok til netop dette – at arbejde med de 0-6-årige børns læring?
Manglen på nationalt overblik over de faktiske kvalitetsforhold i dagtilbudssektoren efterlader os
med mange ubesvarede spørgsmål – også på dette specifikke område. Men vi har forskellige
indicier, der peger i retning af, at det en udfordring for pædagogerne at skabe rum for arbejdet
med et bredt læringsbegreb, hvor der både er fokus på børns kognitive, sociale og emotionelle
udvikling (se blandt andet Formandskabets beretning fra 2016).
Hvis børnene skal klare sig godt videre i livet, så skal
alle
færdigheder og kompetencer udvikles.
Det kræver læringsmiljøer af høj kvalitet, hvor personalet igangsætter aktiviteter i form af udfor-
drende lege, som understøtter og udvikler barnets socio-emotionelle og kognitive læring. Og hvor
barnet er aktiv initiativtager, og personalet faciliterer børnenes interessefelter, deltager i aktivite-
terne og stiller relevante spørgsmål samt hjælper dem til at udvikle aktiviteterne.
Der skal sættes bredt ind, hvis vi skal løfte kompetencerne hos det pædagogiske personale og
lederne: Grunduddannelsen for pædagoger skal styrkes, og ledernes kompetencer til at lede fag-
professionelle og understøtte udvikling af læringsmiljøer skal styrkes. Både ledere og medarbej-
dere skal tilbydes den rigtige efteruddannelse, som spiller klogt sammen med kompetenceudvik-
ling i den daglige praksis.
Og ikke mindst skal professionen styrkes. Vi skal have en stærk analytisk kultur i dagtilbuddene,
hvor dygtige fagprofessionelle analyserer egen praksis, lærer af hinanden og forstår at bruge og
omsætte andres erfaringer og forskningsviden til udvikling af den daglige praksis. Det er først og
fremmest fagligt dygtige og udviklingsorienterede pædagoger med en fælles tilgang til kvalitet
og en vilje til at stå på mål for den, som kan løfte kvaliteten i vores dagtilbud.
13
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES KOMPETENCER TIL AT UDVIKLE LÆRINGSMILJØER
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0014.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
ANBEFALINGER
Formandskabet foreslår følgende tiltag for at styrke de fagprofessionelles kompetencer
og forbedre kvaliteten af læringsmiljøerne:
Det pædagogiske personales efteruddannelse bør have fokus på læring.
Det er ikke
tilstrækkeligt at se på den pædagogiske grunduddannelse, hvis vi skal styrke den
faglige udvikling i dagtilbuddene.
Ministeren
opfordres også til i samarbejde med
uddannelses- og forskningsministeren
at indgå i et strategisk samarbejde med
pro-
fessionshøjskolerne, KL og andre aktører
om at sikre gode efteruddannelsestilbud,
som målrettes kompetencer til at udvikle gode, alderssvarende læringsmiljøer. Den
foreslåede kvalitetsundersøgelse kan også her være et vigtigt redskab til at identifi-
cere, hvor der er behov for at sætte ind med efteruddannelse og kompetenceudvik-
ling lokalt i kommunerne.
En ny pædagogisk læreplan bør følges op af fokuseret efteruddannelse.
I forbindelse
med eventuel vedtagelse og implementering af en ny, styrket pædagogisk læreplan
i 2017 er det afgørende, at
ministeren
sikrer, at der gennemføres en landsdækkende
efteruddannelsesindsats af det pædagogiske personale og ledelseslag. Kun på den
måde kan vi sikre, at den nye læreplan bliver omsat, anvendt og oplevet som me-
ningsfuld i det pædagogiske arbejde med at styrke børnenes læring.
En national uddannelse for dagtilbudsledere.
Gode læringsmiljøer kræver også, at
ledelsen i dagtilbuddene tager ansvar for og er i stand til at understøtte, sætte ret-
ning for og udvikle fagligheden i dagtilbuddenes dagligdag. Derfor bør
ministeren
i samarbejde med
KL og andre aktører på området
undersøge, om man kan styrke
ledelsen tæt på fagligheden ved at etablere en national dagtilbudslederuddannelse.
Dette initiativ skal også ses i sammenhæng med udviklingen af en eventuel national
skolelederuddannelse.
Massiv opkvalificering af ufaglært personale i dagtilbud.
Det er et reelt problem for
kvaliteten i den danske dagtilbudssektor, at fordelingen mellem faglært og ufaglært
personale i daginstitutionerne er cirka 60/40, og at vi har dagplejere og private bør-
nepassere, som stort set ikke er pædagogisk uddannet. Derfor opfordres både
re-
geringen og kommunalpolitikere
til at prioritere midler til en massiv opkvalificering
af ikke-uddannet personale, og at de retter et særligt fokus på kompetenceudvikling
af dagplejere og private børnepassere. Samtidig bør der stilles skarpere krav om, at
dagplejere og private børnepassere skal have en tilknytning til et professionsfagligt
miljø i et dagtilbud.
14
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES KOMPETENCER TIL AT UDVIKLE LÆRINGSMILJØER
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0015.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
ANBEFALINGER
Formandskabet foreslår også følgende tiltag for at styrke de fagprofessionelles kompe-
tencer og forbedre kvaliteten af læringsmiljøerne:
Evaluering af læringsaspektet på pædagoguddannelsen.
Hvis pædagoger skal blive
bedre til at arbejde systematisk og vidensbaseret, så de understøtter barnets udvik-
ling af kognitive såvel som non-kognitive kompetencer, bliver vi nødt til at se nær-
mere på, om pædagogerne lærer det på grunduddannelsen. Understøtter den nye
pædagoguddannelse i tilstrækkelig grad pædagogernes arbejde med læring, herun-
der også arbejdet med den pædagogiske læreplan? Det bør være et prioriteret fokus-
område i den evaluering, som
Uddannelses- og Forskningsministeriet
har igangsat
af pædagoguddannelsen.
Der bør etableres et fagligt selskab for pædagoger.
Læringsmiljøer og dagtilbud af
høj kvalitet, der løfter og udvikler alle børn, kræver også en stærk professionsfag-
lighed hos pædagogerne. De skal være faglige fyrtårne og vise, at de udgør en
pro-
fession,
der kan sit kram og gør en forskel, fordi de har den faglige viden om, hvad
der skal til. For at styrke professionsfagligheden opfordres
professionshøjskolerne,
BUPL og FOA
derfor til at tage initiativ til at etablere faglige selskaber på dagtilbuds-
området, i lighed med faglige selskaber for sygeplejersker og sundhedsplejersker.
Formålet med disse faglige selskaber er at styrke en fælles professionsbevidsthed
om, hvad kvalitet er, hvordan man udvikler den – og hvad pædagoger skal kunne for
at udvikle kvaliteten – og hvordan man bruger forskning og anden viden til altid at
være på forkant med den pædagogiske udvikling.
15
STYRK DE FAGPROFESSIONELLES KOMPETENCER TIL AT UDVIKLE LÆRINGSMILJØER
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0016.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT
BEKÆMPE LÆRINGSULIGHEDEN
Danmarks børn har ikke lige muligheder for at lære, blive kloge, nysgerrige og ambitiøse. De fødes
ind i familier med meget forskellige forudsætninger for at give deres børn de bedste lærings- og
udviklingsmuligheder. Og uligheden fastholdes eller forstærkes ligefrem, fra barnet begynder i
dagtilbud, til det går ud af skolen og videre i uddannelsessystemet.
Politikere, kommuner, uddannelsesinstitutioner, ledere og pædagogisk personale bør sætte
bekæmpelsen af denne læringsulighed øverst på dagsordenen. Det indebærer et målrettet
fokus på læringen i dagtilbuddene. For allerede i vuggestuealderen ses der markante for-
skelle i børns kognitive og socio-emotionelle kompetencer. Undersøgelser har vist, at socialt
udsatte børn ikke mødes med samme positive ambitioner, krav, udfordringer og stimuli fra
dagtilbuddet som deres jævnaldrende. De vokser op i en form for lærings- og forventnings-
fattigdom. Dermed går enorme potentialer tabt. Både for det enkelte barn og for samfundet
som helhed.
I Danmark er der bred enighed om, at alle børn skal have lige muligheder, fra de starter i dagtilbud
og i resten af deres opvækst. Men på trods af års ambitioner, skåltaler og målsætninger om, at
både dagtilbud og skole skal styrke den sociale mobilitet og mindske betydningen af den sociale
baggrund, er netop den sociale baggrund stadig afgørende for, hvad børn kan lære – og være. Og
der er desværre ikke mange tegn på, at det ændrer sig.
Danmark halter bagefter de øvrige nordiske lande, når det gælder om at mindske betydningen
af social baggrund. PISA-undersøgelser viser, at Danmark ganske enkelt er dårligst i Norden til
at udligne læringsuligheden i løbet af folkeskoletiden. Og læringsuligheden er tilmed skævt for-
delt geografisk, så en stor andel af børn med svag hjemmebaggrund er indskrevet i de samme
dagtilbud. En kortlægning fra KORA viser, at de kommuner, der har flest udsatte børn, også har
de dårligste personalenormeringer i dagtilbuddene. Det kommer der ikke megen læringslighed
ud af.
En effektiv indsats mod den læringsulighed, som eksisterer i Danmark anno 2016, kræver et
målrettet fokus på den del af barndommen, som kommer før børnehaveklassen. Det er for
sent at rette op på læringsuligheden i folkeskolen, da børns kognitive og socio-emotionelle
færdigheder – og dermed læringspotentialet – er grundlagt længe før skolestart. Derfor skal
der i indsatsen fokus på:
En tidlig og tværprofessionel indsats, herunder identifikation og opsporing af børn
Involvering og samarbejde med forældrene, særligt i forhold til at styrke læringsmiljøet i
hjemmet
En oprustning af personalets kompetencer, hvor en systematisk tilgang til det pædagogiske
arbejde med læring skal stå helt centralt.
16
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT BEKÆMPE LÆRINGSULIGHEDEN
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0017.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
ANBEFALINGER
For at mindske den socioøkonomisk betingede læringsulighed
skal der rettes et særligt
fokus på at skabe differentierede og stimulerende læringsmiljøer i dagtilbuddet. Det
pædagogiske personale skal have fokus på de enkelte børns behov og potentialer og
tilrettelægge gode læringsforløb for disse børn i fællesskabet.
For at det pædagogiske personale kan løfte opgaven foreslår Formandskabet, at:
Professionshøjskolerne sikrer, at de pædagogstuderende uddannes i redskaber og
metoder,
som kan styrke læringen og udviklingen for børn med en socioøkonomisk
svag baggrund.
De kommunale forvaltninger stiller specialkompetencer til rådighed
for den daglige
pædagogiske praksis i de geografiske områder, hvor der er mange socioøkonomisk
svage børn og/eller mange etniske minoritetsbørn.
Kommunerne
har særlig opmærksomhed på de mest udsatte områder og dagtilbud
med mange sociale udfordringer:
Kommunerne gennemfører en bevidst rekrutteringsstrategi
af pædagoger og le-
dere for at sikre høj faglighed i de mest udsatte områder.
Kommunerne indfører sociale normeringer,
sådan at der tilføres mere personale
til dagtilbud med særlige sociale udfordringer.
Kommunerne øger deres pædagogiske støtte til og opfølgning på kvalitet
i de
mest udsatte områder.
Det pædagogisk personale skal også være dygtigere til at samarbejde med forældrene
om at styrke læringsmiljøet i hjemmet. Potentialet er til stede. Vi ved, at forældrene øn-
sker mere vejledning fra det pædagogiske personale i, hvordan de selv kan styrke deres
barns læring. Dette ønske kommer især fra de kortuddannede og tosprogede forældre.
For at styrke det pædagogiske personales samarbejde med forældre foreslår Formand-
skabet, at:
Professionshøjskolerne
og
udbydere af efter- og videreuddannelse
styrker det pæ-
dagogiske personale i at
vejlede
og
samarbejde
med forældre om at udvikle stimule-
rende læringsmiljøer i hjemmet.
Ministeren tager initiativ til en opsamling og formidling af
eksisterende kommunale
indsatser med fokus på at styrke læringsmiljøet i hjemmet. Endvidere bør ministeren
iværksætte, at konkrete lovende metoder og indsatser afprøves og evalueres.
17
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT BEKÆMPE LÆRINGSULIGHEDEN
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0018.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
Der er vigtigt at skelne mellem på den ene side den socioøkonomiske ulighed, der fører til et
kontinuum af læringsulighed, hvor børn af ufaglærte og nogle grupper af etniske minoritetsbørn
befinder sig i den ene ende og børn af højtuddannede i den anden ende. Og på den anden side
de særligt socialt udsatte børn, der kommer fra familier med ringe forældreevne. Her er der tale
om langt mere massive problemer med for eksempel psykisk sygdom, misbrug eller ekstrem
fattigdom, og her er barnets muligheder for at udvikle sig og lære helt anderledes begrænsede.
Den socioøkonomisk betingede læringsulighed imødegås bedst med en særlig opmærksomhed
på sprogstimulering mv. af de børn, der må forventes at være i risikogruppen, adgang til special-
kompetencer og et massivt fokus på at udvikle læringsmiljøer både i dagtilbuddet og i hjemmet.
En sådan indsats vil også gavne de mest udsatte børn, men her kræves mere end det. Her er der
brug for en MEGET tidlig indsats (allerede mens mødrene er gravide), et fokus på læringsdimen-
sionen hos alle ressourcepersoner, der har kontakt med de sårbare familier, et samarbejde på
tværs af forvaltningerne og en dyb faglig viden om læring og udvikling hos de mest udsatte børn.
18
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT BEKÆMPE LÆRINGSULIGHEDEN
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0019.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
ANBEFALINGER
For de særligt udsatte børn
er der – ud over styrkelsen af læringsmiljøerne i dagtilbud-
dene – behov for en koordineret, tværfaglig og tværsektoriel indsats. I mange af disse
familier er der mange kontaktpersoner inde i billedet: jobkonsulenter, familieterapeuter,
sundhedsplejersker, misbrugskonsulenter, psykiatere mfl. Her er det vigtigt, at alle kon-
taktpersoner har fokus på hjemmets læringsmiljø og på barnets læring, udvikling og
trivsel. Desuden skal samarbejdet mellem de mange sociale kontaktpersoner og dag-
tilbuddene styrkes – og samarbejdet mellem de sociale myndigheder og dagtilbudsfor-
valtningerne skal ligeledes styrkes.
Formandskabet foreslår derfor, at:
• Både de studerende på
pædagoguddannelsen
og det pædagogiske personale i deres
efteruddannelse
får
viden
om og
metoder
til samarbejdet med de mest udsatte fami-
lier, og at de får en viden om, hvilken rolle de kan spille i tværfaglige indsatser.
Kommunerne forpligtes til at arbejde på tværs af sektorer og forvaltninger
– på tværs
af sundhed, social, beskæftigelse og uddannelse – for at styrke familiens samlede
ressourcer og dermed også barnets udvikling, trivsel og læring. De strukturelle og
kulturelle barrierer for dette samarbejde skal identificeres og elimineres.
Ministeren
sammen med
kommuner
og
Sundhedsstyrelsen
tager initiativ til at un-
dersøge og
udvikle forsøg med, hvordan sundhedsplejen i barnets første leveår,
i
samarbejde med forældrene og dagtilbud, kan have et større og mere målrettet fokus
på barnets læring – også i overgangen fra hjem til dagtilbud.
Ministeren
sammen med
kommunerne, Social- og Indenrigsministeriet
og
Sund-
heds- og Ældreministeriet
tager initiativ til at gennemføre forsøg med konkrete
samarbejder på tværs af de sociale myndigheder, sundhedsforvaltningerne og dag-
tilbudsforvaltningerne
om at styrke læringsmiljøet i hjemmet for de mest ressour-
cesvage familier.
19
SÆT MÅLRETTET IND FOR AT BEKÆMPE LÆRINGSULIGHEDEN
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 21: Publikation af 25/10-2016 fra Rådet for Børns Læring: Ny dagsorden for Danmarks dagtilbud - sådan styrker vi kvaliteten for de 0-6-årige
1680427_0020.png
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING
NY DAGSORDEN FOR DANMARKS DAGTILBUD
FORMANDSKABET FOR
RÅDET FOR BØRNS LÆRING
Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammen-
sætning er fastsat i folkeskoleloven. Rådet ledes af et Formandskab,
der består af Agi Csonka (formand), Stefan Hermann, Fie Lademann,
Andreas Rasch-Christensen, Gitte Reimann, Charlotte Ringsmose og
Anders-Peter Østergaard.
Rådet for Børns Læring skal blandt andet følge, vurdere og rådgive
ministeren for børn, undervisning og ligestilling om det faglige niveau,
den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i
folkeskolen og om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle
børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud.
Rådet har også til opgave at vurdere skolers og dagtilbuds evne til
at bekæmpe børns negative sociale arv, at øge integrationen af børn
med anden etnisk baggrund end dansk og at inkludere børn, hvis ud-
vikling kræver et særligt hensyn.
www.børns-læring.dk
20
FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR BØRNS LÆRING