1
Videnskabsteori i gymnasiet.
En af nyskabelserne i 2005-reformen var indførelsen af undervisning i videnskabsteori. En sådan
undervisning havde ikke fundet sted før i det danske gymnasium, hvis man ser bort fra de relativt få elever,
der havde valgt faget filosofi. Det er glædeligt, at man fra politisk hold har fastholdt videnskabsteorien i den
nye reform og endog skærpet kravet hertil i form af et minimumstimetal. I forligsteksten hedder det som
bekendt, at der – i forbindelse med forløbene som optakt til Studieretningsprojektet - skal ”indgå arbejde
med basal videnskabsteori og faglig metode i et omfang på minimum 20 timer”. I 2005-reformen lød kravet
til AT, at man skulle kunne: ”demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære
videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag”, men uden angivelse af timetal.
Jeg vil i det følgende kort gøre rede for videnskabsteoriens vigtighed i det danske uddannelsessystem og
endvidere for de erfaringer, vi har gjort os med faget i de ca. ti år, der er gået siden 2005-reformens
indførelse. På baggrund heraf vil jeg komme med forslag til, hvorledes man kan implementere
videnskabsteorien i den nye reform.
Videnskabsteorien og dannelsen.
Vores kultur er en videnskabelig kultur og har været det i stigende grad, siden den naturvidenskabelige
revolution i 1600-tallet satte normerne for den moderne opfattelse af videnskab. De senere etablerede
samfundsvidenskaber og humanvidenskaber har forsøgt så vidt muligt at eftergøre naturvidenskaberne
deres store succes.
Alle skolefag er således i dag videnskabeligt baseret, dvs. baseret på videnskabsfagene, og har deres
baggrund i videnskabelig forskning. Al viden, vore elever modtager igennem uddannelsessystemet, er
derfor i sidste instans videnskabeligt funderet uanset hvilke fag, vi måtte vælge at fokusere på. Ikke mindst i
det almene gymnasium pointeres eksplicit den nære sammenhæng mellem fag og videnskab, jf. § 5 i
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser. Men generelt gælder det, at vort uddannelsessystem fra start
til slut er en opdragelse i at lære at tænke videnskabeligt.
Hvis vi ikke underviser i, hvad videnskab er, altså i videnskabsteori, kan elever derfor ikke tro andet end, at
videnskaben - det at tænke videnskabeligt - er den eneste måde at forholde sig til tilværelsen på, og at der
ikke er mere at sige om den sag. Når jeg på mine filosofihold introducerer de værdifilosofiske discipliner
som f.eks. etik og livsfilosofi, er mange elever enige om den nihilistiske opfattelse, at "videnskaben har da
for længst bevist, at der ingen mening er med livet”, således som en af dem engang udtrykte det. Og
hvordan kan de tænke anderledes, hvis ingen har fortalt dem, at det da er muligt, at livet er meningsløst, og
det er da absolut en undersøgelse værd; men at det er absolut vrøvl at sige, at videnskaben kan udtale sig
om livets mening.
Videnskab kan ikke og vil aldrig komme til at udtale sig om dette spørgsmål, da videnskab som et af sine
helt grundlæggende kendetegn kun beskæftiger sig med at
beskrive
verden, dvs. være deskriptiv og ikke
være normativ. Dermed udelukker den på forhånd alle spørgsmål om hvilke værdier, der er de rigtige,