30. september 2016
Kære medlemmer af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Et af målene i folkeskolereformen er, at folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i for-
hold til faglige resultater. Vi ved, at social baggrund har en stor betydning for børns uddannelsesmulig-
heder i Danmark, og vi er langt fra målet i forhold til at mindske læringsuligheden. Tidligere PISA-
resultater har peget på, at Danmark er dårligst til at bryde negativ social arv i Norden.
I Formandskabet for Rådet for Børns Læring vil vi gerne øge fokus på, hvordan vi styrker den sociale
mobilitet og mindsker læringsuligheden. Derfor vil Formandskabet gerne afholde en høring på Christi-
ansborg i forlængelse af den officielle PISA-offentliggørelse den 6. december – og meget gerne en høring
i samarbejde med Børne- og Undervisningsudvalget.
Formandskabet vil samtidig gerne bidrage til, at den del af PISA-undersøgelserne, der fokuserer på for-
skellige skolesystemers evne til at skabe lighed i uddannelse, får mere opmærksomhed. Vi vil foreslå, at
høringen har et bredere fokus på læringsulighed – herunder også vigtigheden af en tidlig indsats allerede i
dagtilbuddene.
Forslag til program:
Indledning
ved Formandskabet for Rådet for Børns Læring og/eller Formanden for Børne- og
Undervisningsudvalget – hvorfor er denne dagsorden om social ulighed vigtig?
PISA resultater og socioøkonomisk baggrund
fx en præsentation fra KORA eller en anden
forsker med kendskab til data. Formålet er at sætte en alternativ dagsorden som supplement til
den forventede ”rangliste” – debat, som ofte forekommer ifm PISA-offentliggørelser. Hvordan
klarer DK sig i forhold til at løfte elever med svag social baggrund? Sammenligninger med de øv-
rige nordiske lande – hvad gør de lande, der formår at løfte socioøkonomisk svage elever?
Oplæg fra nogen der systematisk arbejder med at bryde den sociale arv.
Fx Kevan Collins
om erfaringer fra UK. Kevan Collins er direktør i The Education Endowment Foundation en
engelsk fond, der støtter projekter, som arbejder med at øge viden omkring, hvad der virker for
børn med svag social baggrund i daginstitutioner og skoler.
Drøftelse der kan perspektivere PISA-resultaterne med debat i plenum.
Ved Formandska-
bet for Rådet for Børns Læring og Børne- og Undervisningsudvalget med et bredere fokus på
social ulighed, der også inkluderer dagtilbud. Ekstern moderator.
Afrunding.
Ved Formandskabet for Rådet for Børns Læring og/eller Formanden for Børne- og
Undervisningsudvalget – hvorfor er denne dagsorden om social ulighed vigtig?
Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammensætning er fastsat i folkeskolelo-
ven. Rådet ledes af et formandskab, som består af formand Agi Csonka, rektor Stefan Hermann, dagtil-
budsleder Fie Lademann, forsknings- og udviklingschef Andreas Rasch-Christensen, skoleleder Gitte
Reimann, professor Charlotte Ringmose og børne- og kulturdirektør Anders-Peter Østergaard. Udover