Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1675950_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12. oktober 2016
Vi anmoder hermed om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget på baggrund af dels en dyb, ge-
nerel bekymring for situationen for Voksenuddannelsescentrene i Danmark og dels en dyb specifik be-
kymring for voksenuddannelsescentrene i Danmarks to største byer, Københavns VUC (KVUC) og
VUC Aarhus, som vi er hhv. bestyrelsesformænd og rektorer for.
Vores bekymring drejer sig om virkningen af de meget, meget store besparelser, som voksenuddannel-
sescentrene er blevet pålagt med først Finansloven for 2016 og nu forslaget til Finanslov for 2017.
FFL 2017 pålægger skolerne yderligere besparelser oven i de i forvejen meget voldsomme besparelser,
der blev gennemført med Finansloven for 2016. Effekten af disse besparelser er, når de er fuldt indfaset
i 2020, at såvel KVUC som VUC Aarhus skal undervise det samme antal kursister for ca. 15 % færre
midler end vi havde i 2015. Se venligst bilag 1 og 2, som viser den økonomiske effekt af besparelserne i
finanslov 2016 og FFL 2017 for vores to skoler.
Nedskæringerne i finanslov 2016 og FFL2017 kommer oven i at taksterne til vores forskellige uddan-
nelser siden overgangen til statsligt selveje i 2007 allerede har været udsat for jævnlige beskærin-
ger/manglende reguleringer i forhold til generelle prisstigninger, der alt i alt beløber sig til ca. 10%.
Så når der nu kommer nedskæringer, der for vores skoler beløber sig til ca. 15 %, når alt er fuldt indfaset
i 2020, så kommer det altså oveni, at der i de senere år i forvejen løbende er blevet effektiviseret med ca.
10%. Dermed kan det altså konkluderes, at voksenuddannelsescentrene i København og Aarhus i 2020,
alt andet lige, forventes at kunne gennemføre samme aktiviteter som i 2007
for ca. 25% færre midler.
Det siger sig selv, at dette er en meget vanskelig opgave, og at besparelserne går ud over kvaliteten af
vores undervisning. Vi kommer også til at tabe nogle af vores svageste kursister på gulvet med hvad
deraf fører af menneskelige omkostninger og samfundsomkostninger til offentlig forsørgelse.
Vi vil desuden gerne gøre opmærksom på, at besparelserne på uddannelsesområderne rammer skævt og
rammer KVUC og VUC Aarhus hårdere end de fleste andre skoler. Årsagen er, at det med Finansloven
for 2016 specifikt blev besluttet at spare særskilt meget på taxameteret for fjernundervisning som et led i
at finansiere EUD-reformen. Knap 75 % af fjernundervisningen i Danmark på MBUL’s område udby-
des af seks VUC-centre – heriblandt KVUC og VUC Aarhus - og derfor rammer nedskæringerne meget
lokalt, og VUC Aarhus og KVUC rammes som 2 af de seks store udbydere af fjernundervisning særde-
les hårdt.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 12: Henvendelse af 12/10-16 fra KVUC og VUC Aarhus om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende Voksenuddannelsescentrene i Danmark
1675950_0002.png
Med til billedet hører også, at vi som VUC-skolerne i landets to største byer med tilsammen næsten
18.000 kursister årligt har en kursistsammensætning, hvor relativt flere af vores kursister må betegnes
som socialt, menneskeligt og fagligt svage. Det gør, at vi som storbyskoler har større udgifter til støtte-
foranstaltninger end det gennemsnitlige VUC; en særlig opgave som der ikke findes nogen særskilt fi-
nansiering af. Det er samtidig et område, som er af stor samfundsmæssig og menneskelig betydning at
løfte, og dette er en opgave vi får vanskeligere og vanskeligere ved at håndtere på grund af de voldsomt
pressede økonomiske ressourcer.
Vi håber gennem et foretræde for udvalget at kunne uddybe udvalgets indsigt i de negative konsekven-
ser for samfundet og for vores kursister, som de meget store besparelser har. Vi håber selvfølgelig desu-
den, at udvalget vil benytte denne indsigt til at arbejde for at mildne den voldsomme effekt af dels be-
sparelserne i medfør af finansloven for 2016, dels de yderligere besparelser der er lagt op til i Forslaget
til finanslov 2017.
En mildning af denne effekt kan f.eks. ske gennem
En reduktion af størrelsen af de generelle besparelser i form af omprioriteringsbidrag og takst-
sænkninger på fjernundervisningstaxameteret og taxameteret til Ordblindeundervisning således
det sikres, at VUC’erne kan levere uddannelser af en fornuftig kvalitet og fastholde udfordrede
kursister på uddannelserne
Ikke at beslutte de foreslåede ekstra besparelser i forslagene i FFL 2017: dvs. at ændre den så-
kaldte ”tælledag” på Almen Voksen Uddannelse fra at ligge 20 pct. inde i forløbet til at ligge 40
pct. inde i forløbet og ændre tælledagen på 1. semester for det 2 årige HF fra 20. dag til 60. dag.
Det kan lyde som banale, tekniske omlægninger, men er reelt endnu en grønthøsterbesparelse,
idet der fjernes indtægter fra VUC’erne, uden at VUC’erne har mulighed for en tilsvarende om-
kostningsreduktion
Særskilt kompensation til VUC’er med særligt meget fjernundervisning og særligt mange fag-
ligt, socialt og menneskeligt svage kursister
Med venlig hilsen
Tim Christensen
Bestyrelsesformand, KVUC
Hans Halvorsen
Bestyrelsesformand, VUC Aarhus
Søren Fersløv Andersen
Rektor, KVUC
Erik Ernø-Kjølhede
Rektor, VUC Aarhus
Bilag 1: Oversigt over besparelser fra finanslov 2016 og FFL 2017 for KVUC
Bilag 2: Oversigt over besparelser fra finanslov 2016 og FFL 2017 for VUC Aarhus