Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12. oktober 2016
Vi anmoder hermed om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget på baggrund af dels en dyb, ge-
nerel bekymring for situationen for Voksenuddannelsescentrene i Danmark og dels en dyb specifik be-
kymring for voksenuddannelsescentrene i Danmarks to største byer, Københavns VUC (KVUC) og
VUC Aarhus, som vi er hhv. bestyrelsesformænd og rektorer for.
Vores bekymring drejer sig om virkningen af de meget, meget store besparelser, som voksenuddannel-
sescentrene er blevet pålagt med først Finansloven for 2016 og nu forslaget til Finanslov for 2017.
FFL 2017 pålægger skolerne yderligere besparelser oven i de i forvejen meget voldsomme besparelser,
der blev gennemført med Finansloven for 2016. Effekten af disse besparelser er, når de er fuldt indfaset
i 2020, at såvel KVUC som VUC Aarhus skal undervise det samme antal kursister for ca. 15 % færre
midler end vi havde i 2015. Se venligst bilag 1 og 2, som viser den økonomiske effekt af besparelserne i
finanslov 2016 og FFL 2017 for vores to skoler.
Nedskæringerne i finanslov 2016 og FFL2017 kommer oven i at taksterne til vores forskellige uddan-
nelser siden overgangen til statsligt selveje i 2007 allerede har været udsat for jævnlige beskærin-
ger/manglende reguleringer i forhold til generelle prisstigninger, der alt i alt beløber sig til ca. 10%.
Så når der nu kommer nedskæringer, der for vores skoler beløber sig til ca. 15 %, når alt er fuldt indfaset
i 2020, så kommer det altså oveni, at der i de senere år i forvejen løbende er blevet effektiviseret med ca.
10%. Dermed kan det altså konkluderes, at voksenuddannelsescentrene i København og Aarhus i 2020,
alt andet lige, forventes at kunne gennemføre samme aktiviteter som i 2007
for ca. 25% færre midler.
Det siger sig selv, at dette er en meget vanskelig opgave, og at besparelserne går ud over kvaliteten af
vores undervisning. Vi kommer også til at tabe nogle af vores svageste kursister på gulvet med hvad
deraf fører af menneskelige omkostninger og samfundsomkostninger til offentlig forsørgelse.
Vi vil desuden gerne gøre opmærksom på, at besparelserne på uddannelsesområderne rammer skævt og
rammer KVUC og VUC Aarhus hårdere end de fleste andre skoler. Årsagen er, at det med Finansloven
for 2016 specifikt blev besluttet at spare særskilt meget på taxameteret for fjernundervisning som et led i
at finansiere EUD-reformen. Knap 75 % af fjernundervisningen i Danmark på MBUL’s område udby-
des af seks VUC-centre – heriblandt KVUC og VUC Aarhus - og derfor rammer nedskæringerne meget
lokalt, og VUC Aarhus og KVUC rammes som 2 af de seks store udbydere af fjernundervisning særde-
les hårdt.