Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1671877_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. oktober 2016
Lovprogrammet 2016/17
Til orientering omdeles den del af regeringens lovprogram, der vedrører
Børne- og Undervisningsudvalgets område.
Med venlig hilsen
Nadia Steen Steensen,
udvalgsassistent
1/4
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Lovprogrammet 2016/17
1671877_0002.png
MINISTEREN FOR BØRN, UNDERVISNING OG LIGESTILLING
Ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
(Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sikre, at elever på de frie grundskoler identificerer sig med det danske
samfunds demokratiske værdier, ligesom forslaget indeholder en række initiativer om styrkelse af det
lokale tilsyn med frie grundskoler. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om styrkelse af kvaliteten
på de frie grundskoler mellem regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti fra marts 2016, som senere er tiltrådt af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti. Endvidere er lovforslaget en opfølgning på delaftalen fra maj 2016 om initiativer
rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave danske love og værdier og understøtte pa-
rallelle retsopfattelser mellem regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og senere tiltrådt af Radikale Venstre.
Ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og interna-
tionale dagtilbud) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at forbedre vilkårene for etablering af virksomhedsinstitutioner og internatio-
nale dagtilbud, hvor hovedsproget ikke er dansk med henblik på at styrke kommuner og virksomhe-
ders muligheder for at tilbyde rammer i dagtilbuddene, der lever op til de ønsker og behov, som med-
arbejderne i virksomhederne måtte have. Lovforslaget er en del af udmøntningen af regeringens ud-
spil ”Vækst og udvikling i hele Danmark” fra november 2015.
Lov om gymnasiale uddannelser (Ændrede adgangsregler til de gymnasiale uddannelser,
grundforløb på tre måneder, centralt fastlagte studieretninger på de treårige gymnasiale ud-
dannelser, flere obligatoriske fag, styrket faglighed og almendannelse og ny profil for hf-
uddannelsen) (Nov I)
Med lovforslaget sammenskrives de tre gymnasiale uddannelseslove til én. Lovforslaget vil rumme
ændrede adgangsregler til de gymnasiale uddannelser, et grundforløb på tre måneder og centralt
fastlagte studieretninger på de treårige gymnasiale uddannelser, flere obligatoriske fag, styrket faglig-
hed og almendannelse og ny profil for hf-uddannelsen med fagpakker rettet mod brede videreuddan-
nelsesområder. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en gymnasiereform mellem regeringen
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra juni 2016.
Ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(FVU-tilbud for tosprogede m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gøre den eksisterende forsøgsordning om tilbud om forberedende vok-
senundervisning (FVU) målrettet tosprogede voksne permanent.
2/4
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Lovprogrammet 2016/17
1671877_0003.png
Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love (Indførelse af
folkeskolens afgangseksamen, adgangskrav til erhvervsuddannelserne samt ændringer som
følge af lovgivning om de gymnasiale uddannelsers indhold m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har bl.a. til formål at gennemføre de initiativer i den politiske aftale om en gymnasiereform
fra juni 2016, som vedrører andre uddannelser end de gymnasiale. Det drejer sig bl.a. om indførelse
af folkeskolens afgangseksamen og som noget nyt et bestå-krav som betingelse for optagelse på en
ungdomsuddannelse. Lovforslaget indeholder herudover bl.a. ændringer i forhold til den uddannelses-
parathedsvurdering, der skal foretages af eleverne i grundskolen, og i erhvervsuddannelsesloven i
forhold til optagelseskravene.
Ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at harmonisere niveauet for skoleydelse til produktionsskoleelever til SU-
niveau. Lovforslaget følger af regeringens forslag til finanslov for 2017.
Ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevbereg-
ningen m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at begrænse antallet af kursusuger på det enkelte efterskolekursus, for hvil-
ke en elev kan udløse statstilskud til skolen og statslig elevstøtte til 41 uger med virkning fra skoleåret
2017/18. Lovforslaget følger af regeringens forslag til finanslov for 2017.
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Justering af arbejdsgiverbidrag m.v.)
(Nov II)
Lovforslaget har til hovedformål at justere arbejdsgivernes bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag (AUB) og midlertidige bonusordninger til virksomheder for 2017. Lovforslaget har endvidere til
formål at sikre grundlaget for at udpege fordelsuddannelser. Lovforslaget er første del af opfølgningen
på trepartsaftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om tilstrækkelig og kvalificeret ar-
bejdskraft i hele Danmark og praktikpladser fra august 2016.
Ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (Udvidet obligatorisk dagtil-
bud og krav om dansk og fokus på demokrati ved privat pasning) (Dec I)
Lovforslaget har til formål at bidrage til indsatsen mod bekæmpelse af parallelsamfund og social kon-
trol i Danmark. Med lovforslaget ændres bl.a. reglerne om obligatorisk dagtilbud, så alle 3-årige to-
sprogede børn uden for dagtilbud med behov for sprogstimulering skal i et 30 timers dagtilbud, lige-
som der indføres krav om dansk og fokus på medansvar, medbestemmelse og demokrati ved privat
pasning.
Ændring af lov om folkeskolen (Opfølgning på folkeskolereformen m.v.) (Dec I)
3/4
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Lovprogrammet 2016/17
1671877_0004.png
Formålet med lovforslaget er at følge op på folkeskolereformen med en række justeringer, der følger
af bl.a. regeringens inklusionseftersyn, jf. regeringsgrundlaget ”Sammen for Fremtiden” fra juni 2015.
Lovforslaget følger endvidere op på et af initiativerne i satspuljeaftalen for 2016 på socialområdet,
hvorefter forældre til et barn i folkeskolen får et retskrav på, at deres barn får foretaget en ordblinde-
test med henblik på udredning af ordblindhed.
Ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (Krav om antimobbestrategi,
klageadgang m.v.) (Jan II)
Formålet med forslaget er at udmønte dele af anbefalingerne fra aktionsplanen ”Alle for en - Aktions-
plan til forebyggelse og bekæmpelse af mobning i dagtilbud, grundskole og på ungdomsuddannelser”
fra august 2016. Med forslaget indføres der bl.a. krav på tværs af uddannelsesområderne til, at ud-
dannelsesstedet bl.a. skal have en antimobbestrategi. Der indføres endvidere klageadgang, så elever
og/eller forældre kan klage over uddannelsesstedets manglende overholdelse af krav om indsatser
mod mobning.
Ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (Styrket kvalitet af dagtilbud
m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at styrke kvaliteten på dagtilbudsområdet, herunder bl.a. gennem en styrkel-
se af den pædagogiske læreplan. Lovforslaget kan desuden indeholde øvrige tiltag, som skal styrke
kvaliteten i dagtilbud, overgang til skolen og mindske negativ social arv. Lovforslaget er bl.a. en op-
følgning på regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden” fra juni 2015 og regeringens forslag til finans-
lov for 2017.
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Praktikpladsafhængigt bidrag til AUB m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at styrke de økonomiske incitamenter for arbejdsgiverne til at tage flere ele-
ver, herunder bonusordninger og et praktikpladsafhængigt AUB-bidrag. Lovforslaget vil endvidere bl.a.
indeholde justering af reglerne om elevers aktive praktikpladssøgning i erhvervsuddannelserne, sup-
plerende regler om fordelsuddannelser, virksomhedsforlagt praktikuddannelse i skolepraktik, praktik-
centres mulighed for at afsætte produkter på markedet samt bedre brobygning mellem folkeskolen og
erhvervsuddannelserne. Lovforslaget er anden del af opfølgningen på trepartsaftalen mellem regerin-
gen og arbejdsmarkedets parter om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og prak-
tikpladser fra august 2016.
4/4