Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1675163_0001.png
NOTAT
5. oktober 2016
Grund- og nærhedsnotat om europæisk søjle af socia-
le rettigheder
J.nr.
Center for Analyse, Internationalt
område og Jura
ZJJ
”Igangsættelse af en offentlig høring om den europæiske søjle for sociale ret-
tigheder”,
KOM(2016) 127 endelig.
Notatet oversendes også til Beskæftigelsesudvalget.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen lancerede den 8. marts 2016 en offentlig høring om etablering af en
såkaldt europæisk søjle for sociale rettigheder. I den forbindelse har Kommissio-
nen fremlagt en første foreløbig skitse over, hvordan en europæisk søjle for sociale
rettigheder kunne udformes. Skitsen er inddelt i tre kapitler: i) Lige muligheder og
adgang til arbejdsmarkedet, ii) Retfærdige arbejdsvilkår og iii) Passende og bære-
dygtig social beskyttelse.
Regeringen er i gang med at analysere Kommissionens høringsspørgsmål og den
foreløbig skitse til søjle med henblik på dansk stillingtagen og svar inden årets
udgang. I dette arbejde indgår drøftelser og input fra Specialudvalget for Ar-
bejdsmarkedet og Sociale Forhold, herunder arbejdsmarkedets parter.
2. Baggrund
Kommissionen lancerede den 8. marts 2016 en offentlig høring om etablering af en
såkaldt europæisk søjle for sociale rettigheder. Der er tale om en af Kommissio-
nens største og bredeste høringer nogensinde. Initiativet er en del af Kommissio-
nens ønske om at arbejde i retning af en ”dybere og mere retfærdig Økonomisk og
Monetær Union” og blev præsenteret af kommissionsformand Juncker i forbindelse
med hans tale til Europa-Parlamentet om Unionens tilstand den 9. september sidste
år. ØMU-rapporten
1
fra den 22. juni 2015 og den opfølgende meddelelse fra
Kommissionen af 21. oktober 2015 indeholdt nogle indledende overvejelser om en
styrkelse af den sociale dimension af samarbejdet.
Kommissionen har med høringen valgt at inddrage andre EU-institutioner, nationa-
le myndigheder, nationale parlamenter, civilsamfund, eksperter og borgere i over-
vejelser om en samlet søjle. Høringen løber til den 31. december 2016, og sidelø-
bende hermed afholder Kommissionen drøftelser med de ovennævnte grupper for
at få input til udformningen af den sociale søjle. Kommissionen forventes at frem-
lægge et forslag til den sociale søjle i begyndelsen af 2017. Det vil ske som led i
Rapporten om videreudvikling af ØMU’en blev udarbejdet af formændene for Kommissionen, Det Europæiske Råd,
eurogruppen, ECB og Europa-Parlamentet.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Grund- og nærhedsnotat vedrørende en europæisk søjle af sociale rettigheder, fra beskæftigelsesministeren
fremlæggelsen af en hvidbog om videreudvikling af Den Økonomiske og Monetæ-
re Union.
Ved brug af den bredt udsendte høring ønsker Kommissionen at gøre status over
gældende EU-ret og vurdere, om de eksisterende regler og rettigheder fortsat er
relevante, og/eller om der er behov for nye måder at tilvejebringe rettigheder på.
Ligeledes mener Kommissionen, at der er behov for at vurdere tendenserne for
fremtidens arbejdsmarkeds- og velfærdssystemer i lyset af blandt andet nye tekno-
logier og arbejdsformer. Endelig ønsker Kommissionen at indsamle synspunkter
om, på hvilken måde en social søjle kan bidrage til at styrke Den Økonomiske og
Monetære Union.
3. Formål og indhold
Den europæiske søjle for sociale rettigheder skal ifølge Kommissionen:
1. Tjene som referenceramme til at undersøge de deltagende medlemslandes
resultater på det beskæftigelsesmæssige og sociale område.
2. Understøtte reformprocesser på nationalt plan.
3. Fungere som rettesnor for fornyet konvergens inden for euroområdet.
I forbindelse med høringen har Kommissionen udover høringsdokumentet fremlagt
en første, foreløbig skitse over, hvordan en europæisk søjle for sociale rettigheder
kunne udformes. Skitsen er inddelt i tre kapitler: i) Lige muligheder og adgang til
arbejdsmarkedet, ii) Retfærdige arbejdsvilkår og iii) Passende og bæredygtig social
beskyttelse.
Under de tre kapitler indgår i alt 20 principper, som af Kommissionen anses som
nødvendige for velfungerende og retfærdige arbejdsmarkeder og velfærdssystemer.
Principperne skal ifølge Kommissionen bygge på - og supplere - den eksisterende
EU-lovgivning, men også på inspiration fra praksis på nationalt plan i medlemslan-
dene og fra internationale retskilder. Principperne vedrører både områder med EU-
kompetence og områder, som medlemslandene har ansvaret for. De skal bruges til
at vurdere resultaterne på de enkelte politikområder gennem udvikling af brugbare
benchmarks, data om indsats etc. samt til eventuelt at tage elementer af EU-retten
op til fornyet overvejelse.
De 20 principper, der indgår i den foreløbige skitse, er følgende: færdigheder, ud-
dannelse og livslang læring; arbejdskontrakter; erhvervsskift; beskæftigelsespolitik;
ligestilling og balance mellem arbejds- og privatliv; lige muligheder; ansættelses-
vilkår; løn; arbejdsmiljø; inddragelsen af arbejdsmarkedet parter; sociale ydelser og
tjenester; sundheds- og sygdomsydelser; pensioner; arbejdsløshedsydelser; mini-
mumsindkomst; invaliditetsydelser; langtidspleje; børnepasning; adgang til bolig;
samt andre grundlæggende ydelser.
I høringen indgår ikke kun spørgsmål om indholdet af en mulig søjle, men også
spørgsmål til, hvilken status søjlen bør have. Der lægges op til, at søjlen for sociale
rettigheder som udgangspunkt kun skal være gældende for eurolandene, mens de
øvrige medlemslande kan vælge at tilslutte sig.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Grund- og nærhedsnotat vedrørende en europæisk søjle af sociale rettigheder, fra beskæftigelsesministeren
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der er ikke tale om noget forslag til vedtagelse, som Europa-Parlamentet er med-
lovgiver på. Europa-Parlamentet er således som udgangspunkt høringspart på linje
med øvrige interessenter.
Europa Parlamentets beskæftigelsesudvalg drøftede d. 26. september 2016 et ud-
kast til betænkning vedrørende søjlen. I udkastet lægges op til, at Kommissionen
bør forelægge et forslag til en bindende europæisk søjle for sociale rettigheder. Det
understreges, at den europæiske søjle for sociale rettigheder ikke kan begrænses til
en principerklæring eller gode hensigter, men skal have et reelt indhold (lovgiv-
ning, mekanismer for politisk beslutningstagning og finansielle instrumenter). I
udkastet opfordres desuden til bindende lovgivning på en række områder, der i dag
er medlemsstaternes kompetence.
Europa-Parlamentet forventes at levere en rapport om sagen i januar 2017.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant. Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om
en meddelelse om en offentlighøring fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Det er for tidligt at sige, hvilke danske regler der evt. vil berøres af initiativet.
7. Konsekvenser
Meddelelsen og den igangværende høring medfører ikke i sig selv konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Kommissionens kommende udspil om etablering af en europæisk søjle for sociale
rettigheder kan dog medføre økonomiske konsekvenser. Regeringen vil tage stil-
ling hertil, når udspillet er nærmere konkretiseret.
8. Høring
Kommissionens høring, der har frist med årets udgang, er sendt til Specialudvalget
for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold. Arbejdsmarkedets parter er i gang med
selvstændige analyser af forslaget. Specialudvalget har desuden haft en indledende
drøftelse af initiativet. Arbejdsmarkedets parter er informeret om, at de vil blive
hørt, når der ligger et udkast til dansk høringssvar. Høringssvaret vil fremsendes til
Folketingets Europaudvalg.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at en række lande ligesom Danmark vil lægge vægt på, at den
nationale kompetence på de berørte områder respekteres, at søjlen bør udgøre en
række fælles principper snarere end rettigheder, og at den nordiske arbejdsmar-
keds- og socialmodel, herunder parternes rolle og autonomi, vil kunne rummes
inden for søjlen.
Ligeledes er forventningen, at en række lande ligesom Danmark vil arbejde for, at
drøftelserne af søjlens indhold holdes åbne for alle medlemsstater, og at det skal
være muligt at tilslutte sig for alle, samt at søjlen skal ses i sammenhæng med den
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Grund- og nærhedsnotat vedrørende en europæisk søjle af sociale rettigheder, fra beskæftigelsesministeren
eksisterende indsats inden for den europæiske beskæftigelsesstrategi og de målsæt-
ninger og redskaber, der allerede eksisterer dér.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er i øjeblikket i gang med at analysere Kommissionens høringsspørgs-
mål og den foreløbig skitse til søjle med henblik på dansk stillingtagen og svar. I
dette arbejde indgår drøftelser og input fra Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold, herunder arbejdsmarkedets parter. Svaret vil både skulle forholde
sig til indholdet af en mulig søjle og mere principielle bemærkninger til formålet
og rækkevidden af søjlen.
Regeringen forventer i høringssvaret at lægge vægt på,
- at søjlen bør udgøre en række fælles principper snarere end rettigheder,
- at respekten for national kompetence er afgørende i definitionen af søjlen,
og at der
ikke
skal lægges op til ny EU-kompetence, ændringer i traktaten
mv.,
- at nærhedsprincippet respekteres,
- at den danske arbejdsmarkeds- og socialmodel, herunder parternes rolle og
autonomi, kan rummes inden for søjlen,
- at søjlen ikke må skygge for, at landene bevarer fokus på at sikre sunde of-
fentlige finanser og gennemføre og implementere nødvendige reformer
mhp. at fremtidssikre deres arbejdsmarkeder mv.,
- at søjlen skal ses i sammenhæng med den eksisterende indsats inden for
den europæiske beskæftigelsesstrategi og de målsætninger og redskaber,
der allerede eksisterer dér (den åbne koordinationsmetode), og
- at elementerne i skitsen til søjle er relevante for alle medlemsstater, og at
drøftelserne af søjlens indhold derfor skal holdes åbne for alle medlemssta-
ter, og det skal være muligt for alle medlemsstater at tilslutte sig.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4