Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1702874_0001.png
TIç
kommunen @roskilde.dk
Borgmester Joy Mogensen
Formand for Beskæftigelses- og Socialudvalget Bent Jørgensen
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 2050 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Svar på henvendelse fra Roskilde Kommune om den administrative imple
mentering at Jobreform
Kære Joy Mogensen og Bent Jørgensen
I har rettet henvendelse til tidligere beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen
vedrørende implementeringen af Jobreformen. Som ny beskæftigelsesminister vil
jeg gerne besvare jeres henvendelse.
Jobreformen er et vigtigt led i at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde. Udvik
lingen på kontanthjælpsområdet gjorde det nødvendigt at få ændret reglerne for at
styrke de Økonomiske incitamenter for kontanthjælpsmodtagere til at tage et arbej
de.
Efter min opfattelse har der været den nødvendige tid til at sikre en hensigtsmæssig
implementering. Lovændringen blev vedtaget den 17. marts 2016, men havde først
virkning for borgerne fra den 1. oktober 2016. Styrelsen for Arbejdsmarked og Re
kruttering (STAR) har udarbejdet de nødvendige bekendtgørelser og vejledninger,
så de var på plads i god tid.
Det er kommunerne og Udbetaling Danmark, der står for den praktiske og it
mæssige implementering af de nye regler, da det er disse myndigheder, der har
myndighedsansvaret for at administrere de nye regler.
Der har i hele perioden været et tæt samarbejde mellem STAR, KL og Udbetaling
Danmark for at sikre en hensigtsmæssig implementering og for hurtigt at kunne få
løst de udfordringer, der har været med implementering af reformen.
I april måned tilkendegav KL og Udbetaling Danmark, at der ville være it
løsninger klar til tiden, sådan at kommunerne og Udbetaling Danmark kunne vare
tage de nye opgaver.
Det ændrer ikke ved, at vi nu kan konstatere, at der har været en række eksempler
på fejl, hvor it-løsningerne ikke har fungeret, som I også peger på. Det er ganske
enkelt ikke tilfredsstillende, og jeg er helt enig i, at borgerne selvfølgelig skal have
de ydelser, de har krav på, til tiden.
STAR har oplyst mig om, at KL, Udbetaling Danmark og
KMD
i fælleskab er ved
at udarbejde en ny handlingsplan for de resterende it-tilpasninger. Det ser jeg frem
til, og jeg forventer, at de får løst de udfordringer, der er.
KL har desuden orienteret alle kommuner om, hvordan kommunerne via en kvik-
linje kan kontakte Udbetaling Danmark, så udbetalingsfejl kan rettes meget hurtigt.
I de sager, hvor der har været en udbetalingsfejl, enten pga. system- eller datafejl,
Jnr.
14 DEC. 2016
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Orienteing om brev sendt til Roskilde Kommune , fra beskæftigelsesministeren
1702874_0002.png
sikrer Udbetaling Danmark sammen med kommunen, at borgerne modtager den
rette udbetaling enten ved en acontoudbetaling fra Udbetaling Danmark eller ved at
kommunen indberetter de korrekte oplysninger, så borgeren hurtigst muligt får
ef
terudbetalt den korrekte ydelse.
Udbetaling Danmark har oplyst, at fejl forbundet med håndtering af udbetaling af
særlig støtte og kontanthjælpsloftet generelt er blevet rettet hurtigt, sådan at bor
gerne har fået deres penge.
Der skal være et stort fokus på at undgå yderligere fejl og på at få rettet fejl hurtigst
muligt. Det er
min
forventning, at KL, Udbetaling Danmark og
KMD
sikrer, at det
sker. Beskæftigelsesministeriet vil også fremadrettet følge implementeringen af
Jobreformen meget tæt.
Jeg vil afslutningsvist opfordre Roskilde Kommune til at tage kontakt til
KMD
og/eller UDK, der har myndighedsansvaret for at administrere de nye regler, hvis
kommunen oplever yderligere udfordringer med den it-mæssige implementering.
Venlig hilsen
Troels Lund Pou sen
2