Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Fremsat den xx. november 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af 13. oktober 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 5
og i
§ 3 a, stk. 1,
indsættes efter ”§ 15 f”: ”og § 15 g”.
2.
§ 13, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
3.
I
§ 15 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Anmodning om at opsætte pensionen indgives efter § 15 b eller §
15 g.”
4.
I
§ 15 b, stk. 1,
indsættes efter ”opsætte pensionen”: ”forud for opsætningsperioden”.
5.
I
§ 15 d, stk. 2,
indsættes efter ”Udbetaling Danmark skal”: ”i forbindelse med anmodninger, der indgives
efter § 15 b,”.
6.
Efter § 15 f indsættes i
Kapitel 2 a.:
Ӥ
15 g.
Personer, der har arbejdet efter folkepensionsalderen og først ansøger om folkepension, når de øn-
sker at overgå til folkepension, kan samtidig med ansøgning om folkepension anmode Udbetaling Danmark
om at få beregnet og udbetalt folkepension med en venteprocent for perioden fra den 1. i måneden efter at
have nået folkepensionsalderen, hvis betingelserne i kapitel 1for ret til folkepension var opfyldt i perioden. §
15 c, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Det er en betingelse for, at optjene venteprocent efter stk. 1, at det kan dokumenteres, at beskæfti-
gelseskravet, jf. § 15 d, stk. 1 eller stk. 3, og regler fastsat i medfør af § 15 d, stk. 5, er opfyldt. Hvis beskæf-
tigelseskravet ikke er opfyldt, indgår denne periode ikke ved opgørelsen af venteprocenten.
Stk. 3.
Venteprocenten opgøres efter § 15 e, stk. 1, 2. og 3. pkt..
Stk.
4. Tillægget udbetales og beregnes efter § 15 f.
7.
§ 27, stk. 2
affattes således:
”Stk. 2.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter stk. 1 er det kalenderår eller den del af et kalender-
år, som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned
og det år, som de skattemæssig henføres til.”
8.
§ 29, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned og
det år, som de skattemæssig henføres til. ”
9.
§ 32 a, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned og
det år, som de skattemæssig henføres til.”
10.
I
§ 33, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Hvis ansøgning om folkepension modtages i Udbetaling Danmark
senest den 10. i den anden måned efter opnåelse af folkepensionsalderen, udbetales folkepensionen dog med
tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen.”
11
.
I
§ 42
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 39, og ved den årlige endelige efterregulering af pensi-
onen for det forudgående kalenderår, jf. § 39 b, finder stk. 1 ikke anvendelse.”
§2
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1240 af13. oktober 2016, foretages følgende ændringer:
1.
§ 25, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned og
det år, som de skattemæssig henføres til.”
2.
I
§ 42
indsættes som
stk. 2:
”Stk. 2: Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. § 38, og ved den årlige endelige efterregulering af pensio-
nen for det forudgående kalenderår, jf. § 38 a, finder stk. 1 ikke anvendelse.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017.
Stk. 2.
Udbetaling Danmarks pligt til at sende meddelelse om ret til folkepension ophører overfor personer,
der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Stk. 3.
Anmodning om opsat pension, jf. § 15 g i lov om social pension, som affattet ved lovens § 1, nr. 6,
finder alene anvendelse for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Stk. 4.
§ 33, stk. 1, 2. pkt. i lov om social pension, som affattet ved lovens § 1, nr. 10, finder alene anvendelse
for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter lov om social pension skal ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark. Udbetaling
Danmark skal efter loven sende meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid inden den pågældende når
folkepensionsalderen, og meddelelsen skal indeholde oplysning om muligheden for at opsætte pensionen
efter reglerne herom i lov om social pension.
Efter den hidtil gældende praksis har Udbetaling Danmark sendt meddelelse om ret til folkepension til per-
soner med fast bopæl i Danmark. Udbetaling Danmark har ikke sendt meddelelse om ret til folkepension til
personer med fast bopæl i udlandet med henvisning til en bestemmelse herom i bekendtgørelsen om social
pension.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 15. marts 2016 på baggrund af en konkret sag, givet udtryk
for, at der ikke er klarhed over, om og i hvilken udstrækning, der efter loven er pligt til at give orientering til
kommende folkepensionister om deres mulighed for at søge om folkepension.
Det fremgår nærmere af ombudsmandens udtalelse, at der efter ombudsmandens opfattelse ikke har været
hjemmel i lov om social pension til at fastsætte en bestemmelse i bekendtgørelsen om social pension efter
hvilken Udbetaling Danmark ikke skal udsende meddelelse om ret til folkepension til personer med fast bo-
pæl i udlandet. Denne bestemmelse er ophævet med virkning fra 1. juni 2016 og vejledningen om social
pension er ændret.
Med den nugældende retstilstand vil der fortsat være uklarhed om, hvem der skal have meddelelse om ret til
folkepension ved fast bopæl i udlandet. Der kan f.eks. være spørgsmål om, hvorvidt der skal foreligge en vis
sandsynlighed for, at den pågældende vil være berettiget til folkepension, og der kan være tilfælde, hvor det
er umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at finde frem til den pågældendes adresse.
Efter regeringens opfattelse er der behov for en klar retstilstand. Desuden er det regeringens opfattelse, at
pligten til at sende skriftlige meddelelser om muligheden for at søge folkepension, som blev indføjet i loven i
1978, ikke længere er tidsvarende. Den fastsatte pligt til, at Udbetaling Danmark skal sende meddelelse om
ret til folkepension, betyder at der er en helt særlig service på folkepensionsområdet, hvor myndigheden skal
henlede borgerens opmærksomhed på muligheden for at ansøge om folkepension. Reglerne svarer dermed
ikke til det klare udgangspunkt for øvrige offentlige sociale ydelser, hvorefter myndighederne ikke af egen
drift skal gøre den enkelte borger opmærksom på muligheden for at modtage konkrete ydelser. Til gengæld
skal myndighederne vejlede de borgere, der henvender sig og anmoder om hjælp eller vejledning. Desuden
er det regeringens opfattelse, at de mange muligheder, der findes i dag for at søge og få informationer via
internettet, reelt overflødiggør reglen.
Den særlige meddelelsespligt på folkepensionsområdet medfører administrative og økonomiske omkostnin-
ger for Udbetaling Danmark, og ordningen er vanskelig at forsvare i en tid, hvor der er mange andre mulig-
heder for at holde sig orienteret om retten til folkepension og for at modtage vejledning.
For at undgå unødigt bureaukrati og for at klargøre retstilstanden på området foreslår regeringen at ophæve
pligten til at sende meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid inden den pågældende når pensionsalde-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
ren. Det er alene folkepensionsalderen, der er afgørende for, hvornår den enkelte kan indgive ansøgning om
folkepension – dvs. der er tale om enkle regler, hvorved alle fortsat har mulighed for at indgive en ansøgning
og overgå rettidigt til folkepension.
Tilsvarende foreslås det, at Udbetaling Danmark heller ikke skal udsende oplysninger om muligheden for at
opsætte folkepensionen. I stedet foreslås reglerne om opsat pension forbedret, således at der vil kunne ydes
opsat pension med tilbagevirkende kraft til de folkepensionister, som har opfyldt beskæftigelseskravet. Det
er efter regeringens opfattelse ikke rimeligt, at der er folkepensionister, som er gået glip af opsat pension,
alene fordi de ikke fik indgivet en ansøgning om folkepension, da de besluttede at fortsætte med at arbejde i
stedet for at gå på folkepension.
For at undgå at borgere mister rettigheder som følge af særlige proceskrav i lovgivningen, foreslår regerin-
gen derfor, at borgerne, der arbejder i tilstrækkeligt omfang, i stedet kan nøjes med at indgive ansøgning om
opsat pension, når de rent faktisk ønsker at overgå til folkepension.
Udbetaling Danmark udbetaler folkepension månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er ansøgt om
folkepension, og lovens betingelser er opfyldt.
Det foreslås, at folkepensionen kan udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse
af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension er modtaget i Udbetaling Danmark senest den 10. i
den anden måned efter opnåelse af folkepensionsalderen. Herved vil den person, der, ved første mulige udbe-
taling af folkepension, konstaterer, at der ikke automatisk udbetales folkepension, kunne nå at indgive an-
søgning herom og få udbetalt folkepension med virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensi-
onsalderen.
Præcisering af reglerne om den periodemæssige opgørelse af indtægtsgrundlaget
Social pension beregnes på grundlag af den skattemæssige forskudsopgørelse og årsopgørelse. Hvis der skal
der ske en periodisering af indtægtsgrundlaget over kalenderåret, henføres indkomster, der indgår i ind-
komstregistreret, til den måned, som de i indkomstregistret skattemæssigt henføres til. Indkomster, der ikke
indgår i indkomstregisteret, forudsættes ligeligt fordelte over kalenderåret.
Det er forudsat, men ikke eksplicit anført i lov om social pension, at opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
beregning af social pension skal baseres på skattemåneden, dvs. den måned indkomsten skattemæssigt henfø-
res til. Dette er typisk den måned, hvor indkomsten er til disposition og ikke fx den periode, som indtægten
vedrører. De administrative gevinster m.v. ved kalenderårsmodellen ville blive væsentligt reduceret, hvis der
ikke var denne forudsatte tætte sammenhæng mellem indkomstopgørelsen til brug for beregning af skat og
social pension. Det foreslås derfor i loven præciseret, at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget for social
pension henføres til den måned og det år, som de skattemæssig henføres til.
Præcisering af reglerne om omregning og efterregulering af pension
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pensi-
on og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015 indført nye regler om beregning af social pension (ka-
lenderårsmodelen). Lovens hovedformål var at effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre
mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af soci-
al pension.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Det har vist sig, at der er usikkerhed med hensyn til, om de gældende bestemmelser i § 42 i lov om social
pension om tilbagebetaling af pension, hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod
bedre vidende uberettiget har modtaget pension, finder anvendelse i forbindelse med omregning af pensionen
i løbet af kalenderåret, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det forudgående kalender-
år. I forarbejderne til lov nr. 574/2014 blev det forudsat, at § 42 ikke finder anvendelse i disse tilfælde. Det
foreslås, at dette præciseres i loven.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Om udsendelse af meddelelse om ret til folkepension, herunder om muligheden for at opsætte pension
2.1.1. Gældende ret
Om udsendelse af meddelelse om ret til folkepension
Efter de gældende regler skal ansøgning om folkepension indgives til Udbetaling Danmark. Udbetaling
Danmark skal efter § 13, 2. pkt. i lov om social pension sende meddelelse om ret til folkepension i rimelig
tid, inden den pågældende når folkepensionsalderen, og meddelelsen skal efter § 13, 3. pkt. indeholde oplys-
ning om muligheden for at opsætte folkepensionen efter reglerne herom. § 13, 2. pkt. blev indføjet i loven
ved en lovændring i 1978, jf. lov nr. 252 af 8. juni 1978, og § 13, 3. pkt. blev indføjet ved en lovændring i
2004, jf. lov nr. 319 af 5. maj 2004 (indførelse af opsat pension).
Det fremgik af § 2 i bekendtgørelse om social pension nr. 1200 af 12. november 2014, at ”Udbetaling
Dan-
mark skal til personer, der ikke allerede har ret til pension, udsende meddelelse om retten til folkepension i
rimelig tid, inden den pågældende når folkepensionsalderen. Der skal ikke udsendes meddelelse om ret til
folkepension til personer med fast bopæl i udlandet.”
Bestemmelsens 2. punktum blev indsat med virkning
fra 1. juli 1998 og ophævet med virkning fra den 1. juni 2016.
Socialministeriets vejledning nr. 53 af 31. august 2007 om folkepension efter lov om social pension fastslog i
pkt. 71, at Sikringsstyrelsen (nu Udbetaling Danmark), i det omfang Sikringsstyrelsen har kendskab til
kommende pensionisters adresse uden for Danmark, skulle give meddelelse om muligheden for at søge pen-
sion. Det fremgik endvidere, at en kommune som havde kendskab til en persons adresse i udlandet, burde
orientere Sikringsstyrelsen herom.
Siden vejledningen trådte i kraft, er ansvaret for behandling af sager om folkepension overgået fra henholds-
vis kommunerne og Den Sociale Sikringsstyrelse (senest Pensionsstyrelsen) til Udbetaling Danmark, og
sagsgangene er digitaliseret. Derfor er den fremgangsmåde, der er gengivet i vejledningen forældet og ikke
en aktuel mulighed.
Vejledningen er nu ændret, således at det fremgår, at Udbetaling Danmark har pligt til at sende en meddelel-
se til alle personer, der nærmer sig folkepensionsalderen, om deres ret til folkepension, jf. lovens § 13. Udbe-
taling Danmark skal i henhold til vejledningen alene sende meddelelse til personer, hvor det må anses som
sandsynligt, at de kan have optjent ret til dansk folkepension, hvor Udbetaling Danmark har et cpr. nr. på den
pågældende, og har adgang til kontaktoplysninger i CPR-registret eller har mulighed for at benytte offentlig
digital postadresse.
Det bemærkes i øvrigt, at ansøgning om dansk folkepension for personer med bopæl i et land omfattet af EF-
forordning 883/04 om koordinering af social sikring som hovedregel indgives til pensionsmyndigheden i
bopælslandet. Herefter sørger pensionsmyndigheden i bopælslandet for at videresende ansøgningen til Udbe-
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
taling Danmark, hvis ansøger oplyser at have optjent ret til dansk folkepension. For personer med bopæl i et
land, som Danmark har indgået overenskomst med følger pligten til at videresende de respektive overens-
komster.
En optjent dansk folkepension kan som udgangspunkt udbetales ved fast bopæl i en lang række lande. Ud-
gangspunktet er, at en optjent folkepension efter pensionsloven kan tilkendes og udbetales til danske stats-
borgere uanset bopælsland, hvis de har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og
folkepensionsalderen. Folkepension kan endvidere udbetales til personer, der er omfattet af EF-forordning
883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger, hvis de har haft fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark i mindst 1 år, samt til personer omfattet af overenskomster, som Danmark har indgået med andre
lande, hvis disse personer har haft fast bopæl i Danmark i mindst 3 eller 5 år.
Om opsat pension
Ved lov nr. 319 af 5. maj 2004 blev der med virkning fra 1. juli 2004 givet alle, der har ret til folkepension,
mulighed for at vælge at udskyde denne og deltage aktivt på arbejdsmarkedet mod senere at få forhøjet den
løbende pension med et tillæg for opsat pension. I opsætningsperioden optjenes ret til at få forhøjet den sene-
re folkepension med en procentdel – venteprocenten, der forhøjes jo længere tid pensionen opsættes.
Folkepensionen kan opsættes efter anmodning til Udbetaling Danmark. Det er en forudsætning, at der forin-
den eller samtidig er søgt om folkepension. Anmodning om opsat pension skal ligesom ansøgningen om
folkepension indgives til Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skal oplyse om muligheden for at opsætte folkepensionen samtidig med, at Udbetaling
Danmark sender meddelelse om ret folkepension.
En person kan alene optjene ret til venteprocent, hvis en række betingelser er opfyldt, herunder at den pågæl-
dende har haft indtægt ved personligt arbejde i mindst 750 timer indenfor et kalenderår. Udbetaling Danmark
skal hvert år træffe afgørelse om, hvorvidt beskæftigelseskravet er opfyldt.
Ved påbegyndelse og ophør af opsætningen midt i et kalenderår, opgøres beskæftigelseskravet forholdsmæs-
sigt efter antallet af hele måneder opsætningen vedrører i kalenderåret. Hvis beskæftigelseskravet ikke er
opfyldt i en opgørelsesperiode, ses der ved opgørelsen af venteprocenten bort fra denne periode. I stedet ud-
betales et engangsbeløb svarende til den berettigede folkepension for den pågældende periode.
Folkepensionen kan opsættes i højst 2 perioder og for i alt 120 måneder.
Personer, der har optjent ret til dansk folkepension, vil også kunne opsætte pensionen og optjene ret til ven-
teprocent, mens de bor og arbejder i EU/EØS-området, Schweiz eller et land, som Danmark har indgået
overenskomst med om social sikring.
Om udbetaling af folkepension
Efter de gældende regler udbetaler Udbetaling Danmark folkepension månedsvis bagud fra den 1. i måneden
efter, at der er ansøgt om folkepension, og at lovens betingelser er opfyldt. Der kan som udgangspunkt derfor
ikke udbetales folkepension, mindre borgeren forinden har ansøgt herom, og betingelserne for udbetaling i
øvrigt er opfyldt.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
2.1.2.1. Udsendelse af meddelelse
Den fastsatte pligt til, at Udbetaling Danmark skal sende meddelelse om ret til folkepension, betyder at der er
en helt særlig service på folkepensionsområdet, hvor myndigheden skal henlede borgerens opmærksomhed
på muligheden for at ansøge om folkepension. Reglerne svarer dermed ikke til det klare udgangspunkt for
øvrige offentlige sociale ydelser, hvorefter myndighederne ikke af egen drift skal gøre borgerne opmærksom
på muligheden for at modtage konkrete ydelser.
Personer med bopæl i Danmark, som har vanskeligheder ved at holde sig orienteret om mulighederne for at
ansøge om folkepension, har mulighed for at få hjælp og vejledning af kommunen eller Udbetaling Dan-
mark. Efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, skal kommunalbestyrelsen be-
handle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter
den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være
opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
Førtidspensionister omfattet af lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
førtidspension m.v. overgår allerede efter de gældende regler uden ansøgning fra den 1. i måneden efter at
have nået folkepensionsalderen til at modtage folkepension.
For derfor at undgå unødigt bureaukrati og for at klargøre retstilstanden på området foreslås det at ophæve
pligten til at sende meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid inden den pågældende når folkepensions-
alderen. Det er alene folkepensionsalderen, der er afgørende for, hvornår den enkelte kan indgive ansøgning
om folkepension – dvs. der er tale om enkle regler, hvorved alle fortsat har mulighed for at indgive en an-
søgning og overgå rettidigt til folkepension. Endvidere er der mange muligheder for at søge og få informati-
oner via internettet, som reelt overflødiggør reglen. Borgere kan bl.a. finde information om ret til folkepensi-
on og opsat pension, herunder om ansøgningsprocedurer på borger.dk eller i engelsk version på lifeinden-
mark.dk. Endelig skal myndighederne fortsat vejlede de borgere, der henvender sig og anmoder om hjælp
eller vejledning.
Forslaget indebærer at pligten i lov om social pension § 13, 2. og 3. pkt. ophæves. Udbetaling Danmark har
efter forslaget ikke længere har pligt til at sende meddelelse om ret til folkepension, herunder oplyse om
muligheden for at opsætte folkepension. Forslaget omfatter alle, det vil sige danske statsborgere og udlæn-
dinge, uanset om de har fast bopæl i Danmark eller i udlandet.
Med forslaget opnås endvidere en væsentlig regelforenkling og administrativ lettelse for Udbetaling Dan-
mark, som undgår at anvende ressourcer til at udsøge den relevante målgruppe og de relevante adresser alene
med det formål at sende orienteringsbreve om, at de pågældende borgere kan have ret til at indgive ansøg-
ning om folkepension.
Det kan ikke afvises, at der med forslaget kan være enkelte personer, som når folkepensionsalderen, som
ikke umiddelbart er opmærksom på at ansøge om folkepension i rette tid, for at kunne modtage folkepension
med virkning fra den 1. i måneden efter at have nået folkepensionsalderen, men det vil ikke være proportio-
nalt at videreføre en universel informationsordning for at modvirke en sådan begrænset risiko.
Der kan i øvrigt henvises til 2.1.2.3. om udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft.
2.1.2.2. Opsat pension
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Forslaget, om at der ikke længere skal sendes meddelelse om ret til folkepension, indebærer også, at der ikke
orienteres om mulighederne for at opsætte pensionen. I stedet foreslås reglerne om opsat pension forbedret,
således at der vil kunne ydes opsat pension med tilbagevirkende kraft til de folkepensionister, som har op-
fyldt beskæftigelseskravet.
For at undgå at borgere mister rettigheder som følge af særlige proceskrav i lovgivningen foreslås det såle-
des, at borgerne, der arbejder i tilstrækkeligt omfang, i stedet kan nøjes med at anmode om opsat pension,
når de rent faktisk ønsker at overgå til folkepension.
Personer, der fortsætter med at arbejde i et vist omfang efter de når folkepensionsalderen, vil være i risiko for
at overse proceskravet i de gældende regler om, at muligheden for opsat pension forudsætter, at der er indgi-
vet ansøgning om folkepension, selv om de pågældende ikke ønsker at gå på folkepension.
Det foreslås derfor, at personer, der i et tilstrækkeligt omfang fortsætter med at arbejde efter folkepensions-
alderen, kan vente med at indgive ansøgning om folkepension, til det tidspunkt, hvor de ønsker at overgå til
folkepension. Efter forslaget vil der blive truffet afgørelse om opsat folkepension med tilbagevirkende kraft
for perioden fra den 1. i den måned efter at den pågældende nåede folkepensionsalderen og indtil overgangen
til folkepension. Det vil ligesom efter de gældende regler være en forudsætning for retten til opsat pension
med venteprocent, at den pågældende opfylder betingelserne for ret til folkepension fra folkepensionsalderen
og indtil ansøgningen om folkepension, og at det kan dokumenteres, at den pågældende i denne periode har
haft indtægt ved personligt arbejde i mindst 750 timer inden for et kalenderår.
Det vil fortsat være en mulighed at indgive ansøgning om folkepension og herunder opsat pension, når en
person når folkepensionsalderen, dvs. forud for perioden med beskæftigelse, eller at indgive anmodning om
overgang til opsat pension efter at personen er gået på folkepension.
Efter de gældende regler om opsat pension er der mulighed for at udbetale engangsbeløb for perioder, hvor
beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i en opgørelsesperiode. Engangsbeløbet svarer til den berettigede folke-
pension for den pågældende periode.
For som udgangspunkt at fastholde princippet om, at der først kan ydes folkepension, efter der er indgivet
ansøgning herom, medfører muligheden for at yde opsat pension med tilbagevirkende kraft et behov for, at
der alene kan udbetales engangsbeløb, for en periode, hvor der forud er ansøgt om folkepension og opsat
pension. Alternativet ville være, at kravet om ansøgning om folkepension ville være indholdsløst, da perso-
ner, som ikke søger rettidigt, alligevel ville kunne få udbetalt pension som et engangsbeløb med tilbagevir-
kende kraft - uanset at de aldrig havde haft til hensigt at opfylde beskæftigelseskravet for opsat pension. Der
kan dog henvises til 2.1.2.3. om udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft. Der vil fortsat kunne
udbetales engangsbeløb til personer, som indgiver ansøgning om folkepension og opsat pension forud for
beskæftigelsesperioden, hvis det efterfølgende viser sig, at de ikke kunne opfylde beskæftigelseskravet.
Det foreslås, at de gældende regler om opgørelse af venteprocenten, om beregning af venteprocenten og om
udbetaling af et månedligt tillæg finder tilsvarende anvendelse i de tilfælde, hvor personer ansøger om folke-
pension efter at have nået folkepensionsalderen og samtidig anmoder om at få opsat folkepensionen i perio-
den fra folkepensionsalderen til ansøgning om folkepension. Efter de gældende regler om opsat pension og
optjening af venteprocent, er der i bekendtgørelse om opsat pension, fastsat nærmere regler om opgørelse af
beskæftigelsens omfang, om opgørelse og udbetaling af engangsbeløb, om beregning af venteprocent og om
administration. Den gældende hjemmel i § 15 d, stk. 5, og § 15 e, stk. 4, vil også kunne anvendes til at fast-
sætte tilsvarende regler ift. personer, som søger om opsat pension med tilbagevirkende kraft.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
2.1.2.3. Udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft
Efter den gældende regel i § 33, stk. 1, 1. pkt. i lov om social pension, udbetales folkepensionen månedsvis
bagud fra den 1. i måneden efter, at der er ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er opfyldt.
Det foreslås, at
§ 33, stk. 1,
tilføjes et 2. pkt., hvorefter folkepensionen kan udbetales med tilbagevirkende
kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension modtages
i Udbetaling Danmark senest den 10. i den anden måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Herved får personer, der ikke har fået ansøgt om folkepension tids nok til at få udbetalt folkepensionen med
virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen en længere frist til at indgive ansøgning
om folkepension med den virkning, at folkepensionen udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måne-
den efter opnåelse af folkepensionsalderen.
En person, der har nået folkepensionsalderen f. eks. i marts måned, vil efter de gældende regler kunne få
udbetalt folkepensionen ved udgangen af april måned, månedsvis bagud fra 1. april, hvis ansøgning om fol-
kepension er indgivet inden 1. april, og betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Med forslaget vil en person, der f. eks ved udgangen af april konstaterer, at der ikke automatisk udbetales
folkepension, få mulighed for at ansøge om folkepension senest den 10. maj, og herefter få ret til at få udbe-
talt folkepension med tilbagevirkende kraft fra 1. april, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Med den foreslåede forlængelse af ansøgningsfristen, anses den pågældende for at opnå pensioniststatus med
tilbagevirkende kraft fra opnåelse af folkepensionsalderen, hvis betingelserne for ret til folkepension i øvrigt
er opfyldt.
Forslaget om at tilkende folkepension med tilbagevirkende kraft får betydning for, hvornår retten til den gun-
stigere boligydelse til folkepensionister indtræder. Det fremgår af Vejledning nr. 103 fra 2002 om individuel
boligstøtte, pkt. 239, at retten til boligydelse tidligst indtræder fra det tidspunkt, hvor boligstøttemodtageren
er berettiget til at få udbetalt pension. Udbetales pension med tilbagevirkende kraft, udbetales boligydelse
med virkning fra samme tidspunkt. Hvis ansøgeren hidtil har været berettiget til boligsikring og bliver beret-
tiget til boligydelse, skal omberegning til boligydelse ske fra dette tidspunkt. De fremgår endvidere af pkt.
239, at ansøgning om boligstøtte skal være indgivet på det tidspunkt, hvorfra ansøgeren er berettiget til pen-
sion, men det kan dog accepteres, at der udbetales boligstøtte med tilbagevirkende kraft fra pensionstilken-
delsen i de tilfælde, hvor pension ydes med tilbagevirkende kraft, uanset om der er ansøgt om boligstøtte fra
dette tidspunkt.
2.2. P
ræcisering af reglerne om periodisering af indtægtsgrundlaget ved beregning af social pensi-
on
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pensi-
on og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015 indført nye regler om beregning af social pension (ka-
lenderårsmodellen). Lovforslagets hovedformål var at effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at
forbedre mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregule-
ring af social pension.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Pensionen i kalenderåret fastsættes herefter foreløbigt på grundlag af den skattemæssige forskudsopgørelsen
for kalenderåret, og efterreguleres efter årets udgang på grundlag af den skattemæssige årsopgørelse. Opgø-
relsesperioden, dvs. den periode som pensionen beregnes for på grundlag af pensionistens indkomst i perio-
den, kan være kortere end kalenderåret, fx vis pensionisten først er overgået til pension i løbet af kalender-
året. Kalenderåret kan også omfatte flere opgørelsesperioder, fx hvis pensionen omregnes i løbet af året pga.
ændrede samlivsforhold. I disse tilfælde skal der ske en periodisering af indtægtsgrundlaget. Indkomster, der
indgår i indkomstregistreret, henføres efter gældende regler til den måned, som de i indkomstregistret skat-
temæssigt henføres til. Indkomster, der ikke indgår i indkomstregisteret, forudsættes ligeligt fordelt over
kalenderåret.
2.2.2 Ministeriets overvejelser og den foreslåede præcisering
I indkomstregisteret registreres, hvilken periode en indkomst vedrører (lønperioden), dispositionsdatoen, og
hvilken måned og år indkomsten skattemæssig henføres til (skattemåneden). Skattemåneden er bestemt af
dispositionsdatoen (der gælder dog særlige regler ved forudløn).
Det er forudsat, men ikke eksplicit anført i lov om social pension, at opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
beregning af social pension skal baseres på skattemåneden, dvs. den måned indkomsten skattemæssigt henfø-
res til. Det skal ses i sammenhæng med, at pensionen, som nævnt ovenfor, beregnes på grundlag af den skat-
temæssige forskudsopgørelse og årsopgørelse. Det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget om
anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pension og boligstøtte m.v. (L 166/2014),
at lovforslaget tilpasser reglerne for indtægtsregulering af social pension og boligstøtte således, at man kan
anvende indkomstoplysninger fra SKAT’s registre direkte i forbindelse med indtægtsreguleringen af disse
ydelser uden at ændre de grundlæggende betingelser for retten til og principperne for indtægtsregulering af
social pension. Udover de administrative fordele herved betyder det også, at opgørelsen af indtægtsgrundla-
get for beregning af social pension bliver mere forståeligt og gennemskueligt for pensionisten, da opgørelsen
umiddelbart kan sammenholdes med pågældendes indkomstopgørelse i forbindelse skatteberegningen.
Det forslås derfor, at det i loven præciseres, at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssig henføres til.
2.3. P
ræcisering af reglerne om omregning og efterregulering af pension
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pensi-
on og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015 indført nye regler om beregning af social pension.
Lovforslagets hovedformål var at effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre muligheder-
ne for digital selvbetjening og at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af social pension.
Efter de nye regler (kalenderårsmodellen) er den tidsmæssige enhed – opgørelsesperioden – kalenderåret.
Pensionen i kalenderåret fastsættes foreløbigt på grundlag af forskudsopgørelsen, og efterreguleres efter året
udgang på grundlag den skattemæssige årsopgørelse. Opgørelsesperioden kan være kortere end kalenderåret,
fx hvis pensionisten først er overgået til pension i løbet af kalenderåret. Kalenderåret kan også omfatte flere
opgørelsesperioder, fx hvis pensionen omregnes i løbet af året pga. ændrede samlivsforhold. I sidstnævnte
tilfælde vil kalenderåret blive opdelt i to opgørelsesperioder: perioden før og perioden efter de ændrede sam-
livsforhold. Pensionen udbetales månedligt. Det månedlige beløb fremkommer som pensionen for den aktu-
elle opgørelsesperiode (dvs. perioden fra ændringstidspunktet til kalenderårets udgang) fratrukket den pensi-
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
on, der allerede er udbetalt i opgørelsesperioden, divideret med det resterende antal måneder i opgørelsespe-
rioden.
2.3.2 Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det har vist sig, at der er usikkerhed om, hvorvidt de gældende bestemmelser i lov om social pension, § 42,
om tilbagebetaling af pension, hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod bedre
vidende uberettiget har modtaget pension, finder anvendelse i forbindelse med omregning af den foreløbige
pension i løbet af kalenderåret, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det forudgående
kalenderår.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget til lov nr. 574 af 10. juni 2014 om kalenderårsmodellen blev det forudsat,
at § 42 ikke finder anvendelse i disse tilfælde. Det skal ses i sammenhæng med, at pensionen i løbet af ka-
lenderåret er foreløbig, og det ikke kan afgøres om pensionen i en given opgørelsesperiode i kalenderåret er
for høj eller lav før efter kalenderårets udgang. Det skal også ses i sammenhæng med, at der ved omregning
af pensionen i kalenderåret alene sker en omregning af pensionen for den aktuelle opgørelsesperiode, dvs. fra
ændringstidspunktet til udgangen af kalenderåret. Pensionen i den del af opgørelsesperioden, der resterer på
det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark træffer afgørelse om omregning, beregnes som pensionen i hele
opgørelsesperioden (dvs. fra ændringstidspunktet til kalenderårets udgang) fratrukket den pension, som alle-
rede er udbetalt i opgørelsesperioden (dvs. fra ændringstidspunktet til det tidspunkt, hvor Udbetaling Dan-
mark træffer afgørelse om at omregne pensionen). Der tages ikke herved stilling til, om pensionen i den del
af opgørelsesperioden, der går fra ændringstidspunktet til det tidspunkt, hvor Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om at omregne pensionen, har været for høj eller lav. Der beregnes heller ikke nogen samlet pensi-
on for denne delperiode af opgørelsesperioden.
Hvis § 42 skulle finde anvendelse ville det indebære, at der ved de løbende omregninger i kalenderåret samt
ved efterreguleringen skulle tages stilling til, om pågældende havde været i god eller god tro i en større eller
mindre del af opgørelsesperioden. Dette ville stride mod lovændringens hovedformål om at effektivisere og
forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre mulighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en mere
præcis og korrekt indtægtsregulering af social pension. Det ville også stride lovens formål om at sikre pensi-
onisterne en pension, der så korrekt som muligt afspejler deres faktiske indtægts- og personlige forhold.
Det foreslås, at det i § 42 præciseres, at § 42 ikke finder anvendelse ved omregning i løbet af kalenderåret, jf.
§ 38, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det foregående kalenderår, jf. § 38 a.
Ved målsætningen om at sikre pensionisterne en pension, der så korrekt som muligt afspejler deres faktiske
indtægts- og personlige forhold, har det været forudsat, at Udbetaling Danmarks afgørelse om omregning af
pensionen træffes hurtigt efter at have modtaget oplysninger om ændrede indtægts- og personlige forhold.
Hvis Udbetaling Danmarks afgørelse om omregning af pensionen på grund af en fejl, der ikke kan lægges
borgeren til last, først træffes en betydelig tid efter at have modtaget oplysninger om de ændrede forhold, fx
mere end en måned efter, bør dette ikke være til ugunst for pensionisten, fx ved at pensionen i den resterende
del af kalenderåret bliver mindre, end hvis Udbetaling Danmark havde omregnet pensionen inden for fx en
måned efter at have modtaget oplysninger om ændrede indtægts- og personlige forhold. Tilsvarende bør pen-
sionisten heller ikke bliv stillet over for et større efterbetalingskrav ved den årlige efterregulering af pensio-
nen end hvis Udbetaling Danmark havde omregnet pensionen inden for fx en måned efter at have modtaget
oplysninger om ændrede indtægts- og personlige forhold.
2.4. Ikrafttrædelse
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2017, med den virkning, at pligten til at sende meddelelse om
ret til folkepension ophører overfor personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Det foreslås endvidere, at muligheden at få opsat folkepensionen med tilbagevirkende kraft, optjent og be-
regnet en venteprocent for perioden fra den 1. i måneden efter at have nået folkepensionsalderen indtil over-
gang til folkepension, hvis betingelserne for ret til folkepension i kapitel 1 var opfyldt i perioden, finder an-
vendelse for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere. De personer, der har mod-
taget meddelelse om ret til folkepension, herunder oplysning om muligheden for at opsætte pensionen efter
de gældende regler, omfattes ikke af den foreslåede ordning i § 15 g.
Det foreslås endelig, at muligheden for at få udbetalt folkepension med tilbagevirkende kraft forud for an-
søgning om folkepension, alene finder anvendelse for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni
2017 eller senere.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ophævelse af pligten til at sende meddelelser om ret til folkepension forventes ikke at have ydelsesmæssige
konsekvenser, idet det forudsættes - givet det nuværende informationssamfund - at borgerne selv kan holde
sig orienteret om, hvorvidt der er sandsynlighed for, at de er berettiget til folkepension og på den baggrund
ønsker at ansøge Udbetaling Danmark om folkepension, fx via borger.dk. I de tilfælde, hvor enkelte personer
glemmer at ansøge om folkepension, når de når folkepensionsalderen, vil der med forslaget desuden være
mulighed for at søge om pension med op til 2 måneders tilbagevirkende kraft, hvis ansøgningen indgives
senest den 10. i den anden måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Endvidere indebærer forslaget, at borgere, der fortsætter med at arbejde efter folkepensionsalderen, har mu-
lighed for at søge om opsat pension med ret til venteprocent med tilbagevirkende kraft, hvis det kan doku-
menteres, at beskæftigelseskravet har været opfyldt i perioden. Denne ændring medfører, at personer, som
før havde glemt at ansøge om opsat pension, nu får muligheden herfor, om end forslaget i sig selv ikke æn-
drer på kravene for at optjene ret til en venteprocentstillæg, herunder beskæftigelseskravet på 750 timers
lønnet arbejde i løbet af kalenderåret. Det skønnes at vedrøre ca. 200 personer, hvilket vil medføre en mer-
udgift i størrelsesordenen af 1,0 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Budgetteringsmæssigt har forslaget om ret
til et venteprocentstillæg med tilbagevirkende kraft imidlertid ingen betydning, idet persongruppen allerede
er indeholdt i fremskrivningen af udgiftsskønnet til folkepension, da der i fremskrivningen ikke indgår en
antagelse omkring en andel, der bevidst eller ubevidst ikke ansøger om opsat pension.
Forslaget skønnes som et resultat af besparelser til forsendelsesomkostninger, tidsbesparelse forbundet med
udsendelsen af orienteringsbreve samt sagsbehandling af pensionssager, at medføre administrative mindre-
udgifter for Udbetaling Danmark på 0,6 mio. kr. i 2017, 1,1 mio. kr. i 2018, 1,3 mio. kr. i 2019 og 1,5 mio.
kr. i 2020. Heraf vedrører 0,1 mio. kr. i 2017 og knap 0,2 mio. kr. årligt fra 2018 og frem administrative be-
sparelser til opgavevaretagelse i forhold til pension for pensionister bosiddende i Danmark. Det er kommu-
nerne, der dækker administrationsbidraget til Udbetaling Danmark for de opgaver, der vedrører pensionister
bosiddende i Danmark, mens det er staten, der betaler administrationsbidraget til Udbetaling Danmark for
administration, der vedrører pensionister bosiddende i udlandet. Forslagets administrative konsekvenser for
så vidt angår pensionister bosiddende i udlandet er imidlertid merudgifter, der påløber som følge af Folketin-
gets Ombudsmands udtalelse af 15. marts 2016 i forhold til det forudsatte på finansloven for 2016, såfremt
forslaget ikke vedtages.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0013.png
Endelige forventes ophævelsen af pligten til at sende orienteringsbreve, at medføre administrative merudgif-
ter på 0,1 mio. kr. i 2017 og 0,2 mio. kr. årligt fra 2018 og frem, som følge af flere borgerhenvendelser og
øget sagsbehandling i Udbetaling Danmark fra borgere bosiddende i Danmark. Baggrunden for stigningen i
henvendelser vil primært være spørgsmål til processen i forbindelse med overgang til folkepension samt
efterspørgsel efter information og hjælp til pensionsansøgninger. Da der er tale om administrative konse-
kvenser til servicering af borgere bosiddende i Danmark reguleres merudgifterne i kommunernes administra-
tionsbidrag til Udbetaling Danmark.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative konsekvenser for borgerne. Efter forslaget får borgerne dog
ikke længere meddelelse om ret til folkepension, herunder meddelelse om muligheden for opsat pension.
Borgerne skal selv holde sig orienteret om muligheden for at ansøge om folkepension. Muligheden for opsat
pension forbedres dog for borgerne, da det vil være tilstrækkeligt at indgive ansøgning herom, når borgere
der fortsætter med at arbejde i tilstrækkeligt omfang, rent faktisk ønsker at overgå til folkepension.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget sendes i høring med frist den 12. december 2016 kl 12 hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.: Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Reviso-
rer, Danske Seniorer, Datastyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af Social-, Sundheds- og Ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, KL, Rigsrevisionen, Rådet for
Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark, Ældre Sagen og Landsforeningen for førtidspensionister.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0014.png
regioner
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Stat:
2017: 0,5 mio. kr.
2018: 0,9 mio. kr.
2019: 1,1 mio. kr.
2020: 1,3 mio. kr.
Kommuner:
2017: 0,1 mio. kr.
2018: 0,2 mio. kr.
2019: 0,2 mio. kr.
2020: 0,2 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Stat:
Ingen
Kommuner:
2017: 0,1 mio. kr.
2018: 0,2 mio. kr.
2019: 0,2 mio. kr.
2020: 0,2 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Borgerne mister ikke ret til
opsat pension, alene fordi
de ikke tidligere har indgi-
vet ansøgning om folke-
pension
Ingen
Borgerne skal selv holde sig
orienteret om, hvornår der
kan indgives ansøgning om
folkepension
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser
(sæt X)
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Efter de gældende regler i § 3, stk. 5, i lov om social pension, kan tillæg beregnet efter venteprocenten ved
opsat pension efter § 15 f, modtages ved bopæl i udlandet efter lovens § 3, stk. 2 - 4. Flygtninge, som tager
bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter at have fået tillagt folkepension, bevarer efter § 3 a,
stk. 1, retten til at modtage tillæg beregnet efter venteprocenten ved opsat pension efter § 15 f, beregnet på
grundlag af folkepensionens grundbeløb, fastsat på grundlag af bopælstiden her i riget.
Det foreslås, at
§ 3, stk. 5,
og
§ 3 a, stk. 1,
ændres således, at personer, der får tillæg beregnet efter ventepro-
centen ved opsat pension efter den foreslåede § 15 g, kan modtage tillægget i udlandet efter de samme betin-
gelser, som gælder for tillægget beregnet efter § 15 f.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i lov om social pension § 13, 2. og 3. pkt. skal Udbetaling Danmark sende medde-
lelse om ret til folkepension i rimelig tid, inden den pågældende når folkepensionsalderen. Pligten blev indsat
i loven i 1978 ved lov nr. 252 af 8. juni 1978. Meddelelsen skal indeholde oplysning om muligheden for at
opsætte pensionen efter kapitel 2 i lov om social pension. Meddelelsen skal som udgangspunkt sendes til
alle, der har ret til folkepension, uanset om der er tale om danske statsborgere eller udlændinge og uanset
bopælsland. Meddelelsen udsendes med det formål at henlede den pågældendes opmærksomhed på mulighe-
den for at ansøge om folkepension, herunder ansøge om folkepension med henblik på en samtidig eller sene-
re anmodning om at opsætte folkepensionen.
Det foreslås, at
§ 13
i loven ændres således, at pligten i § 13, 2. og 3. pkt. til at udsende meddelelse om ret til
folkepension, herunder muligheden for at opsætte folkepensionen ophæves. Herefter skal den pågældende
selv holde sig orienteret om muligheden for at ansøge om folkepension. Det gælder uanset, om den pågæl-
dende har fast bopæl her i landet eller i udlandet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.1.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i kapitel 2 a i lov om social pension, er der kun én mulighed for at få opsat pension,
nemlig muligheden for sammen med anmodningen om folkepension eller senere at indgive ansøgning om
opsat pension for fremtiden.
Med henvisning til forslaget i nr. 6 med forslag til en § 15 g, hvorefter der foreslås en alternativ mulighed for
at opnå folkepension med venteprocent, er der behov for i lovteksten at tydeliggøre, at der findes to mulighe-
der for at anmode om opsat pension.
Det foreslås derfor, at der i § 15 a indsættes en bestemmelse om, at ansøgning om opsat pension kan indgives
både efter § 15 b og efter § 15 g. Det vil således fortsat være en mulighed at indgive ansøgning om folkepen-
sion og herunder opsat pension efter § 15 b, når en person når folkepensionsalderen, dvs. forud for perioden
med beskæftigelse, eller at indgive anmodning om overgang til opsat pension efter at personen er gået på
folkepension.
Til nr. 4
§ 15 b, stk. 1, om indgivelse af anmodning om opsat pension til Udbetaling Danmark er i den gældende ud-
formning affattet alene med henblik på anmodninger om opsat pension forud for perioden med beskæftigel-
se. Med forslaget til § 15 g i nr. 6 om en alternativ mulighed for at opnå opsat pension ved anmodning herom
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
efter beskæftigelsen er tilbagelagt, er der behov for, at det af § 15 b udtrykkeligt fremgår, at denne bestem-
melse angår anmodning om opsat pension forud for perioden med beskæftigelse.
Det foreslås derfor, at § 15 b, stk. 1, ændres således at det fremgår direkte af bestemmelsen, at den angår
anmodning om at opsætte pensionen forud for opsætningsperioden.
Til nr. 5
§ 15 d, stk. 2, om at Udbetaling Danmark hvert år skal træffe afgørelse om, hvorvidt beskæftigelseskravet er
opfyldt for det pågældende år, er affattet alene med henblik på anmodninger om opsat pension forud for pe-
rioden med beskæftigelse, jf. § 15 b. Med forslaget til § 15 g i nr. 6 om en alternativ mulighed for at opnå
opsat pension ved anmodning herom, når beskæftigelsen er tilbagelagt, er der behov for, at det af § 15 d, stk.
2 udtrykkeligt fremgår, at den kun finder anvendelse i forbindelse med anmodninger om opsat pension forud
for perioden med beskæftigelse.
Det foreslås derfor, at § 15 d, stk. 2, ændres således at det fremgår, at den kun finder anvendelse i forbindelse
med anmodninger, der indgives efter § 15 b.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i § 15 b skal anmodning om at opsætte pensionen indgives til Udbetaling
Danmark samtidig med eller senere end ansøgning om folkepension. Det er således en betingelse for at op-
sætte folkepensionen, og optjene og få beregnet en venteprocent, at der forinden er indsendt ansøgning om
folkepension og, at der er anmodet om opsætning af pensionen.
Efter de gældende regler, er det endvidere en betingelse for at den pågældende kan optjene venteprocent, at
den pågældende har haft indtægt ved personligt arbejde i mindst 750 timer inden for et kalenderår.
Ved påbegyndelse og ophør af opsætningen midt i et år opgøres beskæftigelseskravet forholdsmæssigt efter
antallet af måneder, som opsætningen vedrører i det pågældende år. Det fremgår af § 15 d, stk. 3.
Det fremgår endvidere af § 15 d, stk. 4, at der, såfremt beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i en periode, ved
opgørelsen af venteprocenten ses bort fra denne periode. Der udbetales i stedet et engangsbeløb svarende til
den berettigede folkepension for den pågældende periode.
Det foreslås, jf. forslag til en ny
§ 15 g, stk. 1,
at personer, der i et tilstrækkeligt omfang fortsætter med at
arbejde efter folkepensionsalderen, kan vente med at indgive ansøgning om opsat pension, til det tidspunkt,
hvor de ønsker at overgå til folkepension. Efter forslaget vil der blive truffet afgørelse om opsat folkepension
med tilbagevirkende kraft for perioden fra den 1. i den måned efter at den pågældende nåede folkepensions-
alderen og indtil overgangen til folkepension.
Med forslaget kan der ved ansøgning om folkepension således opgøres og beregnes en venteprocent for én
forudgående periode, hvis den pågældende opfylder de generelle betingelser for folkepension og opfylder det
gældende beskæftigelseskrav for opsat pension.
Det foreslås i
§ 15, stk. 2,
at det er en betingelse for at optjene venteprocent efter § 15 g, stk. 1, at det kan
dokumenteres at beskæftigelseskravet i § 15 d, stk. 1 eller stk. 3, og regler, der er fastsat i medfør af § 15 d,
stk. 5, er opfyldt. Det foreslås ligeledes, at en periode ikke kan tælle med ved opgørelse af venteprocenten,
hvis beskæftigelseskravet ikke er opfyldt i perioden. Det vil altså lige som efter de gældende regler være en
forudsætning for retten til opsat pension med venteprocent, at den pågældende opfylder betingelserne for ret
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
til folkepension fra folkepensionsalderen og indtil ansøgningen om folkepension, og at det kan dokumente-
res, at den pågældende i denne periode har haft indtægt ved personligt arbejde i mindst 750 timer inden for et
kalenderår.
Forslaget til § 15 g, stk. 2, indebærer at det er en betingelse for opgørelse af en venteprocent, at det kan do-
kumenteres, at beskæftigelseskravet er opfyldt. Kravene til dokumentation er de samme som gælder efter
lovens § 15 d, dog således at der ikke skal træffes afgørelse vedrørende hvert enkelt år, jf. § 15 d, stk. 2, men
således at beskæftigelsen opgøres for hvert kalenderår, jf. § 15 d, stk. 1.
Bestemmelsen i
§ 15 d, stk. 4,
om udbetaling af engangsbeløb svarende til folkepensionen for perioder, hvori
beskæftigelseskravet ikke er opfyldt, vil ikke finde anvendelse i forbindelse med anmodning om opsat pensi-
on, der indgives efter beskæftigelsen er tilbagelagt. Det skyldes, at muligheden for at få engangsbeløb sva-
rende til den folkepension, man ellers ville have været berettiget til, forudsætter, at der er indgivet ansøgning
om folkepension.
Endelig foreslås det i
§ 15 g, stk. 3-4,
at venteprocenten og udbetaling af tillæg, i forbindelse med anmodnin-
ger om opsat pension efter beskæftigelsen er tilbagelagt, sker i henhold til de gældende regler om opgørelse
af venteprocenten, jf.§ 15 e, stk. 1, 2. og 3. pkt., og om udbetaling af et månedligt tillæg, jf. § 15 f. Dette
indebærer, at venteprocent og udbetaling af tillæg svarer til de regler, der gælder for anmodninger om opsat
pension, der indgives forud for opsætningsperioden.
Til nr. 7-9
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres til den
måned og det år, som de skattemæssig henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal lægge skatte-
myndighedernes afgørelse herom til grund, således som denne kommer til udtryk i registreringen i indkomst-
registret.
Hvis en arbejdsgiver fx indberetter en lønperiode for januar med dispositionsdato den 31. januar, så henføres
indtægten skattemæssigt til januar. Men hvis arbejdsgiveren fx er for sent på den med lønberegningen, så
dispositionsdatoen først bliver den 1. februar, så bliver indtægten skattemæssigt henført til februar, dvs. til
den måned, hvor indtægten udbetales. Dette skal Udbetaling Danmark således lægge til grund ved opgørel-
sen af indtægtsgrundlaget for social pension. Hvis pensionisten er overgået til social pension 1. februar vil
denne indkomst indgå i indtægtsgrundlaget. Dette er i overensstemmelse med social pension som en forsør-
gelsesydelse, der afhænger af den aktuelle indkomst i den periode, der udbetales pension for. Det grundlæg-
gende er således pensionistens aktuelle indkomst udover social pension, og ikke hvilken periode indkomsten
vedrører.
Der vil dog kunne opstå situationer, hvor oplysningerne fra indkomstregisteret, herunder skattemåneden, er
åbenbart mangelfulde eller fejlbehæftede, og i den situation vil Udbetaling Danmark kunne anmode borgeren
om yderligere dokumentation med henblik på at fravige skattemåneden og i stedet lægge udbetalingsmåne-
den til grund for pensionsberegningen.
Til nr. 10
Efter den gældende regel i § 33, stk. 1, 1. pkt. i lov om social pension, udbetales folkepensionen månedsvis
bagud fra den 1. i måneden efter, at der er ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er opfyldt.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at
§ 33, stk. 1,
tilføjes et 2. pkt., hvorefter folkepensionen kan udbetales med tilbagevirkende
kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension modtages
i Udbetaling Danmark senest den 10. i den anden måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Herved får personer, der ikke har fået ansøgt om folkepension tids nok til at få udbetalt folkepensionen med
virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen en længere frist til at indgive ansøgning
om folkepension med den virkning, at folkepensionen udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måne-
den efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Til nr. 11
Efter § 42 gælder, at hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41 eller i øvrigt mod bedre
vidende uberettiget har modtaget pension, skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale det beløb, der
er modtaget med urette.
Det foreslås, at det i § 42 præciseres, at § 42 ikke finder anvendelse ved omregning i løbet af kalenderåret, jf.
§ 39, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det forudgående kalenderår, jf. § 39 b. Det
vil sige, at det ved omregningen og efterreguleringen ikke har nogen betydning, om pensionisten har modta-
get pension i god eller ond tro. Omregningen og efterreguleringen sker på grundlag af de faktiske indtægts-
og personlige forhold i en opgørelsesperiode og kalenderåret.
Til § 2
Til nr.1
Det foreslås præciseret, at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget for social pension skal henføres til den
måned og det år, som de skattemæssig henføres til (skattemåneden). Udbetaling Danmark skal lægge skatte-
myndighedernes afgørelse herom til grund, således som denne kommer til udtryk i registreringen i indkomst-
registret. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1.
Til nr. 2
Efter § 42 gælder, at hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysningspligt efter § 41 eller i øvrigt mod bedre
vidende uberettiget har modtaget pension, skal pensionisten eller dennes dødsbo tilbagebetale det beløb, der
er modtaget med urette. Det foreslås, at det i § 42 præciseres, at § 42 ikke finder anvendelse ved omregning i
løbet af kalenderåret, jf. § 38, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det foregående
kalenderår, jf. § 38 a. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2017.
Det foreslås i
stk. 2,
at Udbetaling Danmarks pligt til at sende meddelelse om ret til folkepension ophører
overfor personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3,
at optjening af venteprocent efter pensionslovens § 15 g, som affattet ved lovforslagets §
1, nr. 6, finder anvendelse for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere. Det bety-
der, at personer, der ikke har ret til at få en meddelelse om ret til folkepension, herunder om muligheden for
at opsætte pensionen ved folkepensionsalderen, ved en senere ansøgning om folkepension og anmodning om
opsat pension, kan få opsat pension med tilbagevirkende kraft fra folkepensionsalderen. De personer, der har
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0019.png
modtaget meddelelse om ret til folkepension, herunder oplysning om muligheden for at opsætte pensionen
efter de gældende regler, omfattes ikke af muligheden for at opsætte pensionen for en forudgående periode.
Det foreslås i
stk. 4,
at muligheden for at få udbetalt folkepension med tilbagevirkende kraft forud for ansøg-
ning om folkepension, alene finder anvendelse for personer, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017
eller senere.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
1239 af13. oktober 2016, foretages følgende æn-
dringer:
§ 3…
Stk. 5.
Retten til at modtage pension i udlandet efter
stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb,
førtidspension bortset fra førtidspensionens pensions-
tillæg og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb
efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på
grundlag af folkepensionens grundbeløb.
§ 3 a. Udlændinge omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, som
tager bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholds-
land efter at have fået tillagt folkepension, bevarer
retten til at modtage folkepensionens grundbeløb og
tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepen-
sionens grundbeløb fastsat på grundlag af bopælsti-
den her i riget, jf. § 5.
Stk. 2. …
1. I
§ 3, stk. 5
og i
§ 3 a, stk. 1,
indsættes efter ”§
15 f”: ”og § 15 g”.
2.
§ 13, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
§ 13.
Ansøgning om folkepension indgives til Udbe-
taling Danmark. Udbetaling Danmark skal sende
meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid, inden
den pågældende når folkepensionsalderen. Meddelel-
sen skal indeholde oplysning om muligheden for at
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0020.png
opsætte pension efter kapitel 2 a.
§ 15 a.
Personer, der opfylder betingelserne i kapitel
1 for ret til folkepension, kan opsætte udbetalingen af
folkepension til et tidspunkt, der ligger efter folke-
pensionsalderen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan træffe afgørelse
om, at pensionen ikke kan opsættes, hvis det skønnes
usandsynligt, at beskæftigelseskravet for optjening af
en venteprocent, jf. stk. 3, vil blive opfyldt, jf. § 15 d,
stk. 1 og 3.
Stk. 3.
I opsætningsperioden optjenes en ventepro-
cent til beregning af tillæg for opsat pension, jf.
§§ 15 d-15 f.
§ 15 b.
Anmodning om at opsætte pensionen ind-
gives til Udbetaling Danmark samtidig med eller
senere end ansøgning om folkepension.
Stk. 2.
Anmodningen har virkning fra den 1. i må-
neden efter anmodningens indgivelse, dog tidligst fra
det tidspunkt, hvor folkepension kan udbetales, jf.
§ 33, stk.1. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og
meddeles den pågældende.
Stk. 3.
Anmodning kan ikke indgives, hvis folke-
pensionen har været opsat to gange med mellemlig-
gende pensionsudbetaling.
§ 15 d.
Det er en betingelse for, at en person kan
optjene venteprocent, at den pågældende har haft
indtægt ved personligt arbejde i mindst 750 timer
inden for et kalenderår.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark skal efter hvert år
træffe afgørelse om, hvorvidt beskæftigelseskravet er
opfyldt for det pågældende år.
Stk. 3.
3.
I
§ 15 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”An-
modning om at opsætte pensionen indgives efter
§ 15 b eller § 15 g.”
4.
I
§ 15 b, stk. 1,
indsættes efter ”opsætte pensio-
nen”: ”forud for opsætningsperioden”.
5.
I
§ 15 d, stk. 2,
indsættes efter ”Udbetaling Dan-
mark skal”: ”i forbindelse med anmodninger, der
indgives efter § 15 b,”.
6.
Efter § 15 f indsættes i
Kapitel 2 a.:
Ӥ
15 g.
Personer, der har arbejdet efter folkepensi-
onsalderen og først ansøger om folkepension, når de
ønsker at overgå til folkepension, kan samtidig med
ansøgning om folkepension anmode Udbetaling
Danmark om at få beregnet og udbetalt folkepension
med en venteprocent for perioden fra den 1. i måne-
den efter at have nået folkepensionsalderen, hvis
betingelserne i kapitel 1for ret til folkepension var
opfyldt i perioden. § 15 c, stk. 1, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
Det er en betingelse for, at optjene ventepro-
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0021.png
cent efter stk. 1, at det kan dokumenteres, at beskæf-
tigelseskravet, jf. § 15 d, stk. 1 eller stk. 3, og regler
fastsat i medfør af § 15 d, stk. 5, er opfyldt. Hvis
beskæftigelseskravet ikke er opfyldt, indgår denne
periode ikke ved opgørelsen af venteprocenten.
Stk. 3.
Venteprocenten opgøres efter § 15 e, stk. 1, 2.
og 3. pkt..
Stk. 4.
Tillægget udbetales og beregnes efter § 15 f.
§ 27.
For folkepensionister opgøres indtægts-
grundlaget for grundbeløb efter pensionistens indtægt
ved personligt arbejde. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelse af indtægt ved
personligt arbejde.
Stk. 2.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget
efter stk. 1 er det kalenderår eller den del af et kalen-
derår, som pensionsudbetalingen vedrører.
Stk. 3…
§ 29.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg, var-
metillæg efter § 14, stk. 2, og helbredstillæg efter §
14 a opgøres på grundlag af pensionistens og en
eventuel ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægtsgrundlaget opgøres således:
1) Personlig indkomst med tillæg af positiv kapital-
indkomst, der anvendes til beregning af ind-
komstskat efter personskattelovens § 7, dog før
de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt
aktieindkomst, der beskattes efter personskatte-
lovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra aktieudbytte
op til 5.000 kr.
2) Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalen-
derår, som pensionsudbetalingen vedrører.
3) …
§ 32 a.
Indtægtsgrundlaget for førtidspension op-
gøres på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt. Ind-
tægtsgrundlaget opgøres således:
1) Personlig indkomst med tillæg af positiv kapital-
indkomst, der anvendes til beregning af ind-
komstskat efter personskattelovens § 7, dog før
de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt
aktieindkomst, der beskattes efter personskatte-
lovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra aktieudbytte
op til 5.000 kr.
2) Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
8.
§ 29, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte ind-
komster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned
og det år, som de skattemæssig henføres til.
7.
§ 27, stk. 2
affattes således:
”Stk. 2.
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget
efter stk. 1 er det kalenderår eller den del af et kalen-
derår, som pensionsudbetalingen vedrører. De enkel-
te indkomster i indtægtsgrundlaget henføres til den
måned og det år, som de skattemæssig henføres til.”
9.
§ 32 a, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte ind-
komster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned
og det år, som de skattemæssig henføres til.”
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0022.png
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalen-
derår, som pensionsudbetalingen vedrører.
3) …
§ 33.
Udbetaling Danmark udbetaler folkepension
månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er
ansøgt om folkepension, og at lovens betingelser er
opfyldt.
10.
I
§ 33, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Hvis ansøg-
ning om folkepension modtages i Udbetaling Dan-
mark senest den 10. i den anden måned efter opnåelse
af folkepensionsalderen, udbetales folkepensionen
dog med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden
efter opnåelse af folkepensionsalderen.”
11.
I
§ 42
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. §
39, og ved den årlige endelige efterregulering af pen-
sionen for det forudgående kalenderår, jf. § 39 b,
finder stk. 1 ikke anvendelse.”
§2
I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1240 af13. oktober 2016, foretages følgende æn-
dringer:
§ 25.
Indtægtsgrundlaget for grundbeløb opgøres
således:
1) Personlig indkomst med tillæg af positiv kapital-
indkomst, der anvendes til beregning af ind-
komstskat efter personskattelovens § 7, dog før
de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt
aktieindkomst, der beskattes efter personskatte-
lovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra aktieudbytte
op til 5.000 kr.
2) Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalen-
derår, som pensionsudbetalingen vedrører.
3) …
§ 42.
Hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysnings-
pligt efter § 41 eller i øvrigt mod bedre vidende ube-
rettiget har modtaget pension, skal pensionisten eller
dennes dødsbo tilbagebetale det beløb, der er modta-
get med urette.
1.
§ 25, stk. 1, nr. 2)
affattes således:
”2)
Opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 er det kalenderår eller den del af et kalenderår,
som pensionsudbetalingen vedrører. De enkelte ind-
komster i indtægtsgrundlaget henføres til den måned
og det år, som de skattemæssig henføres til.”
§ 42.
Hvis en pensionist har tilsidesat sin oplysnings-
pligt efter § 41 eller i øvrigt mod bedre vidende ube-
rettiget har modtaget pension, skal pensionisten eller
dennes dødsbo tilbagebetale det beløb, der er modta-
get med urette.
2.
I
§ 42
indsættes som
stk. 2:
”Stk. 2: Ved omregning i løbet af kalenderåret, jf. §
38, og ved den årlige endelige efterregulering af pen-
sionen for det forudgående kalenderår, jf. § 38 a,
finder stk. 1 ikke anvendelse.”
§3
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension (Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.), fra beskæftigelsesministeren
1693290_0023.png
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017.
Stk. 2.
Udbetaling Danmarks pligt til at sende medde-
lelse om ret til folkepension ophører overfor perso-
ner, der når folkepensionsalderen den 1. juni 2017
eller senere.
Stk. 3.
Anmodning om opsat pension, jf. § 15 g i lov
om social pension, som affattet ved lovens § 1, nr. 6,
finder alene anvendelse for personer, der når folke-
pensionsalderen den 1. juni 2017 eller senere.
Stk. 4.
§ 33, stk. 1, 2. pkt. i lov om social pension,
som affattet ved lovens § 1, nr. 10, finder alene an-
vendelse for personer, der når folkepensionsalderen
den 1. juni 2017 eller senere.
23