Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1690352_0001.png
NOTAT
November 2016
Sanktioner til modtagere af kontanthjælp og uddan-
nelseshjælp
J.nr.
VOA/mgj/mek
1. Indledning
Dette notat belyser anvendelse af rådighedssanktioner efter ændringerne af sankti-
onsreglerne, i forbindelse med kontanthjælpsreformen der trådte i kraft per 1. janu-
ar 2014. Det betyder, at notatet både omfatter rådighedssanktioner givet til modta-
gere af kontanthjælp og af uddannelseshjælp. Notatet skal ses i sammenhæng med
Deloittes kvalitative analyse samt Beskæftigelsesministeriets effektanalyse, som
tilsammen bidrager til evalueringen af sanktionsområdet i forlængelse af kontant-
hjælpsreformen.
Det er formålet med dette notat at skabe et overblik over sanktionsområdet ved at
belyse omfanget af anvendelsen af sanktioner før og efter kontanthjælpsreformen,
herunder brugen af de nye sanktionstyper og forklaring af forskellene i anvendelse
af rådighedssanktioner i det tidligere og det nuværende regime.
Kommunale forskelle vil blive søgt belyst, ligesom det vil blive forsøgt forklaret,
hvorfor der er kommunale forskelle. Endvidere vil der blive set på forskellige
grupper af borgere, for at belyse, hvilke karakteristika de borgere, der modtager
flest sanktioner, har. Til sidst vil der blive set nærmere på gruppen af borgere, der
får gentagne sanktioner for at belyse, hvor mange sanktioner disse borgere får, og
om der er særlige karakteristika ved disse borgere.
Sanktionerne opgøres på hele år i perioden fra 2010 til 2014.
Faktaboks 1: Baggrundsoplysninger om sanktionstyper efter kontanthjælpsreformen
Sanktionstyper
Ophør af ydelse:
Hjælpen ophøres, hvis personen afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et så betydeligt om-
fang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet.
Periodesanktion – manglende tilmelding/cv:
Der trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis har
undladt at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcenteret.
Periodesanktion – udeblivelse fra samtale:
Der trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er
udeblevet fra en jobsamtale.
Periodesanktion – udeblivelse fra tilbud:
Der trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er ude-
blevet fra et tilbud.
Punktsanktion:
Der trækkes et beløb i hjælpen, svarende til tre dagssatser, for eksempelvis at have ophørt sit arbejde.
Skærpet rådighed:
Hjælpen stoppes i op til tre måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt
at opfylde sin pligt til at stå til rådighed, og kommunen konkret vurderer, at personen med sin adfærd udviser en manglen-
de vilje til at stå til rådighed. Personen modtager i denne periode kun hjælpen for de dage, hvor personen møder op i til-
bud, daglige samtaler eller daglige møder i jobcenteret.
Kilde: Jobindsats.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0002.png
Faktaboks 2: Baggrundsoplysninger om modtagere af kontanthjælp og uddannelseshjælp samt
visitationskategori
Målgruppe
Kontant- og uddannelseshjælp er målrettet personer, der ikke kan forsøge sig selv eller deres familier.
Kontanthjælp gives til personer, som er 30 år og derover, samt personer under 30 år med en uddannelse. Uddannelseshjælp gives til
personer, som er under 30 år og som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Visitationskategori
Kontanthjælpsmodtagere skal visiteres som jobparat eller aktivitetsparat
Jobparat:
Hvis det vurderes at personen er i stand til at påtage sig et ordinært arbejde, som gør den pågældende i stand
til at forsøge sig selv inden for tre måneder.
Aktivitetsparat:
Hvis det vurderes at personen ikke er i stand til at påtage sig et ordinært arbejde, som gør den pågæl-
dende i stand til at forsøge sig selv inden for tre måneder.
Uddannelseshjælpsmodtagere skal visiteres som uddannelsesparat, åbenlyst uddannelsesparat eller aktivitetsparat
Uddannelsesparat:
Personen vurderes – med den rette støtte og aktive indsats – at kunne påbegynde en uddannelse in-
den for ca. et år og gennemføre denne uddannelse på ordinære vilkår.
Åbenlyst uddannelsesparat:
Personen vurderes ikke at have nogen barrierer, og dermed ikke at have behov for støtte
og hjælp ift. at starte en på en uddannelse, som personen kan gennemføre på ordinære vilkår.
Aktivitetsparat:
Personen vurderes at have problemer af faglig, social og/eller helbredsmæssig karakter og dermed har
behov for ekstra støtte og hjælp i længere tid end ca. et år, inden personen kan påbegynde en uddannelse og gennemføre
denne på ordinære vilkår.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet
Anm.: Det er ikke muligt at modtage kontant – eller uddannelseshjælp, hvis ens ægtefælle kan forsørge en, eller hvis
man selv eller ens ægtefælle har en formue, som man kan leve af. Formuegrænsen ligger på 10.000 kr. per person.
1.1 Regelændringer med betydning for sanktionsområdet
Kontanthjælpsreformen vil som udgangspunkt videreføre de allerede gældende reg-
ler på sanktionsområdet i forbindelse med udeblivelser fra tilbud og samtaler, op-
hør af arbejde mv. Der indføres dog nogle ændringer til sanktionsreglerne.
Reglerne for sanktioner i forbindelse med udeblivelser fra tilbud og samtaler samt
sanktioner i forbindelse med ophør af arbejde, vil for en stor dels vedkommende
kunne gives til både kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmodtagere (den
nye målgruppe). Endvidere vil en sanktion til aktivitetsparate kontant – og uddan-
nelseshjælpsmodtagere være betinget af, at kommunen har udtømt alle rimelige
muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren, jf. aktivlovens § 35,
stk. 5.
Med kontanthjælpsreformen blev der indført to nye sanktionstyper:
1. Skærpet sanktion
2. Punktsanktion for manglende jobsøgning og joblog.
Med de nye sanktioner for manglende jobsøgning og joblog kan ledige pålægges en
punktsanktion, hvis de dels uden rimelig grund har udeladt at overholde aftaler om
jobsøgning og dels uden rimelig grund har udeladt at registrere sine jobsøgningsak-
tiviteter i jobloggen på Jobnet inden for den frist, som kommunen har fastsat.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
Skærpet sanktion kan gives, hvis en person gentagne gange uden rimelig grund har
udeladt at opfylde sin rådighedsforpligtelse og kommunen konkret vurderer, at per-
sonen med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for arbejds-
markedet.
Kontanthjælpsreformen stiller nye rådighedskrav til jobparate kontanthjælpsmod-
tagere samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere i form af en skærpet
rådighedssanktion. De, der kan, men gentagne gange ikke står til rådighed for job
eller uddannelse, kan miste retten til hhv. kontant- eller uddannelseshjælp i op til 3
måneder.
Endvidere introduceres nye punktsanktioner for jobparate kontanthjælpsmodtagere,
som ikke opfylder kravene til hhv. jobsøgning og joblog, jf. aktivlovens § 39, stk. 7
hhv. stk. 8.
Derudover blev der indført en række lempelser for personer, der indenfor 6 uger
skal starte på fuldtidsarbejde, gå på barsel, overgå til efterløn eller folkepension
m.m. Denne gruppe skal ikke længere skal møde personligt op til samtaler i job-
centret, men i stedet kan mødet foregå telefonisk, digitalt eller via brev. Samtidig
har gruppen ikke længere pligt til at deltage i et tilbud om aktivering, men er ellers
omfattet af alm. rådighedsbetingelser. Regelændringerne kan have betydet færre
sanktioner til denne gruppe idet de ikke længere har pligt til at deltage i aktivering
og dermed ikke kan sanktioneres på denne baggrund.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
2. Sammenfatning
Dette kapitel opsummerer analysens hovedkonklusioner, som er beskrevet nærmere
i kapitel 3, 4 og 5.
Analysens hovedkonklusioner er følgende:
Færre sanktioneres efter kontanthjælpsreformen.
Sanktionsandelen blandt modtagere af kontant – og uddannelseshjælp, er faldet
med 4,3 pct. point i 2014 efter kontanthjælpsreformen (fra 20,9 pct. i 2013, til
16,6 pct. i 2014). Dette skyldes ikke mindst et væsentligt fald i antallet af perio-
desanktioner.
Mænd sanktioneres mere og hyppigere end kvinder.
21 pct. af de mandlige kontant – og uddannelseshjælpsmodtagere i 2014, havde
modtaget en sanktion i 2014. For kvinder er sanktionsandelen på knap 13 pct. i
2014. Endvidere har omkring 68 pct. af alle mænd, som har modtaget en sankti-
on i 2014, modtaget en gentagen sanktion i perioden januar 2013 – december
2014, mens det gælder for knap 59 pct. blandt kvinderne.
Uddannelseshjælpsmodtagere sanktioneres mere end kontanthjælpsmodtagere
Der blev givet knap 56.200 sanktioner til uddannelseshjælpsmodtagere i 2014,
svarende til 23,1 pct. Tilsvarende modtog kontanthjælpsmodtagere knap 41.800
sanktioner i 2014, svarende til 13,2 pct.
Unge sanktioneres mere og hyppigere end ældre.
Omkring 25 pct. af alle unge kontant – og uddannelseshjælpsmodtagere (16-24
år), modtog en sanktion i 2014. Blandt ældre (45+ år) var sanktionsandelen
mindre end 10 pct.
Begrænset anvendelse af de nye sanktioner.
De nye sanktionstyper, der omfatter skærpet rådighed samt punksanktioner i
forbindelse med manglende jobsøgning og joblog, er blevet anvendt i et be-
grænset omfang. Der er i 2014 givet 105 sanktioner af typen
skærpet rådighed,
samt 325 sanktioner vedr. de nye punktsanktioner.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0005.png
3. Data på rådighedssanktioner
For at belyse udviklingen i det samlede antal rådighedssanktioner før og efter re-
formen er det nødvendigt at se på det samlet antal sanktioner for kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere efter reformen. Der vil dog også blive set på antallet
af rådighedssanktioner for de to ydelsesgrupper hver for sig.
3.1 Omfanget af sanktioner
Tabel 1 nedenfor viser det samlede antal rådighedssanktioner, samt andelen af
sanktionerede ledige, der blev givet til modtagere af kontant - og uddannelseshjælp
i perioden 2010 til 2014.
Antallet af rådighedssanktioner har generelt været stabilt fra 2010 frem til 2013. I
perioden er der dog sket et fald i andelen af ledige, der er blevet sanktioneret. Efter
kontanthjælpsreformens indførelse er der sket et markant fald fra 2013 til 2014 i
antallet af rådighedssanktioner, både i antal og i andel der sanktioneres,
jf. tabel 1.
Faldet i antallet af sanktioner i 2014 kan forklares med, at der under overskriften
”rimelige sanktioner” i aftalen om kontanthjælpsreformen blev aftalt, at kommu-
nerne fremover forud for en evt. sanktionering af aktivitetsparate modtagere af ud-
dannelseshjælp eller kontanthjælp i forbindelse udeblivelser skal have udtømt alle
rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med personen for at vurdere,
om der er en rimelig grund til udeblivelsen.
Tabel 1: Antal rådighedssanktioner til modtagere af kontant – og uddannelseshjælp i perioden
2010 – 2014.
Periode
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Antal sanktioner i alt
137.794
140.276
134.879
134.299
97.986
Gnsn. antal sanktioner pr.
sanktioneret ledig
3,11
2,99
2,96
2,96
2,64
Andel sanktionerede ledige, pct.
23,6
23,9
22,1
20,9
16,6
Den sanktion, der hyppigst bliver givet, er periodesanktioner for udeblivelse fra til-
bud, både før og efter reformen. Periodesanktioner for udeblivelse fra tilbud udgør
cirka 2/3 af alle rådighedssanktionerne,
jf. tabel 2.
I 2014 er der givet 2.925 punktsanktioner,
jf. tabel 2,
heraf er 325 sanktioner givet
på baggrund af de nye punktsanktioner (svarende til 11 pct.). Disse nye punktsank-
tioner dækker over manglende registrering af joblog samt manglende jobsøgning.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0006.png
Tabel 2: Antal rådighedssanktioner til modtagere af kontant – og uddannelseshjælp i perioden
2010 – 2014, fordelt på sanktionstype.
Periode
Ophør af
ydelse
8.734
6.919
5.702
4.623
4.167
105
Skærpet rådighed
Periode-
sanktion -
udeblivel-
se fra
samtale
16.390
21.105
21.549
22.394
17.175
Periode-
sanktion -
udeblivel-
se fra til-
bud
99.454
90.380
85.528
84.258
64.693
Periode-
sanktion -
mgl.
mel-
ding/cv
10.011
17.949
18.336
19.701
8.921
Punkt-
sanktion
3.205
3.923
3.764
3.323
2.925
Antal
sanktioner
i alt
137.794
140.276
134.879
134.299
97.986
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Anm.: Ophør af ydelse: Hjælpen ophører, hvis en person afviser et tilbud, eller har gentagne udeblivelser af et så be-
tydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet. Skærpet rådighed: Hjælpen stoppes i en periode på
op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådig-
hed. Periodesanktion: Hjælpen trækkes for det antal dage, hvor den ledige er udeblevet fra tilbud hhv. samtale eller
har manglende tilmelding/cv/tjek af jobforslag. Punktsanktion: Sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen for eksem-
pelvis at have ophørt med sit arbejde.
Punktsanktioner udgør en større andel af det samlede antal sanktioner efter vedta-
gelsen af kontanthjælpsreformen. Den nye sanktionstype efter reformen,
skærpet
rådighed,
er blevet benyttet i begrænset omfang (105 gange) og udgør således 0,1
pct. af alle sanktioner givet i 2014. De fleste sanktioner er givet til jobparate, som
har fået 47 sanktioner, mens aktivitetsparate har modtaget 25 sanktioner af typen
”skærpet rådighed” i løbet af 2014.
Tabel 3: Antal rådighedssanktioner af typen
skærpet sanktion
i 2014.
Visitationskategori
Jobparat
Aktivitetsparat
Uddannelsesparat
Åbenlys uddannelsesparat
Uoplyst
Kilde: Jobindsats
Antal sanktioner
47
25
22
10
1
Tabel 4 viser sanktionerne for de to ydelsesområder hver for sig i 2014. Størstede-
len af sanktionerne, der blev givet i 2014, er givet til modtagere af uddannelses-
hjælp til trods for, at der var godt dobbelt så mange fuldtidskontanthjælpsmodtage-
re i 2014, som der var uddannelseshjælpsmodtagere. Det afspejles også i andelen af
sanktionerede ledige, der er 13,2 pct. for kontanthjælpsmodtagere og 23,1 pct. for
uddannelseshjælpsmodtagere,
jf. tabel 4.
Tabel 4: Antal rådighedssanktioner til modtagere af kontant – og uddannelseshjælp (2014), for-
delt på sanktionstype.
Ydelse
Kontanthjælp
Uddannelses-
hjælp
Kilde: Jobindsats
Ophør af
ydelse
1.418
2.749
Skærpet
rådighed
71
34
Periodesanktion
- udeblivelse fra
samtale
8.532
8.643
Periode-
sanktion -
udeblivelse
fra tilbud
22.477
42.216
Periode-
sanktion -
mgl. tilmel-
ding/cv
7.785
1.136
Punktsanktion
1.519
1.406
Antal
sanktio-
ner i alt
41.802
56.184
Andel sank-
tionerede
ledige, pct.
13,2
23,1
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0007.png
3.2 Udviklingen i antallet af sanktioner fordelt på visitationskategori
3.2.1 Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Der ses kun på kontanthjælpsmodtagere, der er 30 år eller derover, da unge kon-
tanthjælpsmodtagere under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
blev visiteret til uddannelseshjælp pr. januar 2014 som følge af kontanthjælpsre-
formen.
Antallet af sanktioner samt andelen af sanktionerede ledige blandt jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere er faldet efter kontanthjælpsreformen (tabel 5). Dette skyldes
ikke mindst et væsentligt fald i antallet af periodesanktioner,
jf. tabel 6.
Tabel 5: Antal rådighedssanktioner til jobparate kontanthjælpsmodtagere over 29 år (2010 -
2014).
Periode
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Antal sanktioner
28.045
25.097
23.270
26.537
20.322
Gnsn. antal sanktioner
pr. sanktioneret ledig
2,62
2,39
2,31
2,33
2,07
Andel sanktione-
rede ledige, pct.
29,8
30,0
26,9
25,5
23,2
Tabel 6: Antal rådighedssanktioner til jobparate kontanthjælpsmodtagere over 29 år, fordelt på
sanktionstype (2010 - 2014).
Periode
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Ophør af
ydelse
1.808
1.142
923
805
752
Skærpet
rådighed
Periodesanktion
- udeblivelse fra
samtale
3.506
3.575
3.452
3.647
Periode-
sanktion -
udeblivelse
fra tilbud
17.657
11.427
10.004
11.620
8.789
Periode-
sanktion -
mgl. tilmel-
ding/cv
4.064
7.934
7.902
9.491
6.795
Punktsanktion
1.010
1.019
989
974
1.043
Antal sanktioner i alt
28.045
25.097
23.270
26.537
20.322
45
2.898
Figur 1 viser brugen af de forskellige sanktionstyper for jobparate kontanthjælps-
modtagere i perioden 2010 - 2014. Af disse figurer fremgår det, at andelen af peri-
odesanktionen for udeblivelse fra tilbud, udgør knap 43 pct. af alle sanktioner i
2014.
Periodesanktioner for udeblivelse fra tilbud, udgør en faldende andel for jobparate
kontanthjælpsmodtagere, der er 30 år eller derover i perioden fra 2010 til 2011,
jf.
figur 1.
Dette skyldes ikke mindst faldet i antallet af periodesanktioner for udebli-
velse fra tilbud samt stigningen i antallet af periodesanktioner for mgl. tilmel-
ding/cv.
Den relative fordeling af sanktionstyperne for jobparate kontanthjælpsmodtagere
har været stabilt i perioden 2011 – 2014.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0008.png
Figur 1: Den relative fordeling af rådighedssanktioner fordelt på sanktionstype for jobparate
kontanthjælpsmodtagere over 29 år (2010 – 2014).
100,0
90,0
80,0
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
2010
Kilde: Jobindsats
Ophør af ydelse
Periodesanktion - mgl. tilmelding/cv
Periodesanktion - udeblivelse fra samtale
Periodesanktion - udeblivelse fra tilbud
Punktsanktion
Skærpet rådighed
2011
2012
2013
2014
3.2.2 Uddannelsesparate uddannelsesmodtagere
Sanktionsandelen i 2014 blandt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
(28,2 pct.) er noget større end jobparate kontanthjælpsmodtagere (23,2 pct.). Dette
skyldes ikke mindst på grund af, at sanktionsandelen er højere for unge ydelses-
modtagere end ældre, hvilket beskrives nærmere i afsnit 4.
Tabel 7: Antal rådighedssanktioner til uddannelsesparate og åbenlys uddannelsesparate, ud-
dannelseshjælpsmodtagere (2014).
Periode
2014
Kilde: Jobindsats
Antal sanktioner
43.899
Gnsn. antal sanktioner pr. sanktioneret ledig
3,05
Andel sanktionerede ledige, pct.
28,2
For de uddannelsesparate og åbenlys uddannelsesparate, udgør sanktionstypen ”pe-
riodesanktion – manglende tilmelding/cv” 2,5 pct. i 2014,
jf. figur 2.
Dette er væ-
sentlig mindre end jobparate kontanthjælpsmodtagere (33,4 pct.) i 2014,
jf. figur 1.
Årsagen hertil vurderes at være, at det med kontanthjælpsreformen blev aftalt, at
indsatsen for unge uden uddannelse fremover skal rettes mod uddannelse.
Af aftalen fremgår det således, at det kun er den mindre gruppe af åbenlyst uddan-
nelsesparate unge, der fremover skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet frem til
uddannelsesstart. De øvrige unge uden uddannelse, der har brug for en uddannel-
sesafklarende indsats, skal stå til rådighed for denne indsats. Dvs. der stilles ikke
længere krav om, at denne gruppe unge skal tilmelde sig jobcenteret som arbejds-
søgende og lægge deres cv på Jobnet. I stedet skal de stå til rådighed for den ind-
sats, kommunen tilbyder dem for at sikre, at de kommer i gang med en uddannelse,
herunder aktive tilbud og samtaler.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0009.png
Da gruppen af unge, der ikke skal tilmelde sig jobcenteret som arbejdssøgende, ud-
gør cirka 80 pct. af alle uddannelsesparate, er der færre personer end tidligere, som
kan få en sanktion for manglende tilmelding og manglende cv. Det indebærer alt
andet lige, at der gives færre sanktioner i den specifikke kategori.
Figur 2: Den relative fordeling af rådighedssanktioner fordelt på sanktionstype for alle uddan-
nelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere (2010 – 2014).
80,0
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
Ophør af ydelse Skærpet rådighedPeriodesanktion - Periodesanktion - Periodesanktion - Punktsanktion
udeblivelse fra udeblivelse fra
mgl.
samtale
tilbud
tilmelding/cv
Kilde: Jobindsats
2014
3.2.3 Aktivitetsparate kontant
og uddannelseshjælpsmodtagere
Antallet af sanktioner blandt aktivitetsparate kontant – og uddannelseshjælpsmod-
tagere er faldet med knap 48 pct. 2014 i forhold til 2013. Tilsvarende er andelen af
sanktionerede ledige faldet fra 13,4 pct. til 8,9 pct.,
jf. tabel 8.
Tabel 8: Antal rådighedssanktioner til aktivitetsparate, kontant – og uddannelseshjælpsmodta-
gere (2010 - 2014).
Periode
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Antal sanktioner
53.626
58.230
58.855
57.457
29.904
Gnsn. antal sanktioner pr. sanktioneret ledig
3,21
3,02
3,05
3,04
2,63
Andel sanktionerede ledige, pct.
13,7
15,0
14,2
13,4
8,9
Tabel 9: Antal rådighedssanktioner til aktivitetsparate, kontant – og uddannelseshjælpsmodta-
gere fordelt på sanktionstype (2010 - 2014).
Periode
2010
2011
2012
2013
2014
Kilde: Jobindsats
Ophør af
ydelse
2.230
1.967
1.592
1.300
578
Skærpet
rådighed
Periodesanktion
- udeblivelse fra
samtale
6.610
11.085
12.405
13.114
Periode-
sanktion -
udeblivelse
fra tilbud
43.830
43.855
43.401
41.759
21.764
Periode-
sanktion -
mgl. tilmel-
ding/cv
390
544
564
554
179
Punktsanktion
556
779
893
730
479
Antal sanktioner i alt
53.626
58.230
58.855
57.457
29.904
25
6.879
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0010.png
Udviklingen af rådighedssanktioner for aktivitetsparate kontant- og uddannelses-
hjælpsmodtagere viser, at periodesanktioner ifbm. udeblivelse fra samtale, udgør
en mindre andel fra 2010 til 2011,
jf. figur 3.
Ellers har udviklingen været stabilt i
perioden 2011 – 2014.
Tilsvarende har sanktionstypen
ophør af ydelse
udgjort en faldende andel blandt
aktivitetsparate i perioden 2010 – 2014,
jf. figur 3.
Figur 3: Den relative fordeling af rådighedssanktioner fordelt på sanktionstype for aktivitetspara-
te kontant – og uddannelseshjælpsmodtagere (2010 – 2014).
100,0
90,0
80,0
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
2010
Kilde: Jobindsats
Ophør af ydelse
Periodesanktion - mgl. tilmelding/cv
Periodesanktion - udeblivelse fra samtale
Periodesanktion - udeblivelse fra tilbud
Punktsanktion
Skærpet rådighed
2011
2012
2013
2014
3.2.4 Sanktionsandelen blandt kommunerne
Der er stor variation i sanktionsandelen blandt kommunerne. Dette gælder både for
kontanthjælp og uddannelseshjælp.
Sanktionsandelen for kontanthjælpsmodtagere i 2014 var på 13,2 pct. i hele landet.
Ærø Kommune havde den laveste sanktionsandel blandt kontanthjælpsmodtagere i
2014 (1,5 pct.), mens Lemvig Kommune havde den højeste (31,2 pct.),
jf. bilag 2.
Tilsvarende var sanktionsandelen for uddannelseshjælpsmodtagere i 2014 på 23,1
pct. i hele landet. Her havde Samsø Kommune den laveste sanktionsandel i 2014
(4,5 pct.), mens Lemvig Kommune havde den højeste blandt uddannelseshjælps-
modtagere i 2014 (43,9 pct.),
jf. bilag 2.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0011.png
4. Karakteristika for personer, der modtager en sanktion
Som det fremgår af dette kapitel, er det ikke alle ydelsesmodtagere, der får lige
mange sanktioner. Der er en række karakteristika, der har betydning for, hvor ofte
en person sanktioneres. Som figur 4 nedenfor viser, får mænd oftere en rådigheds-
sanktion end kvinder.
Figur 4: Andelen af sanktionerede ledige fordelt på køn, 2010 – 2014.
35,0
30,0
25,0
2010
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
Kvinder
Kilde: Jobindsats
2011
2012
2013
2014
Mænd
Figur 5 viser at den relative fordeling mellem kvinder og mænd har været meget
stabil i perioden 2010-2014. Blandt alle sanktionerede kontant- og uddannelses-
hjælpsmodtagere, modtager mænd ca. 2/3 af alle afgivne sanktioner.
Figur 5: Den relative fordeling af sanktionerede ledige fordelt på køn, 2010 – 2014.
80,0
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
Kvinder
Kilde: Jobindsats
2010
2011
2012
2013
2014
Mænd
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0012.png
Figur 6 viser, at yngre ydelsesmodtagere generelt oftere sanktioneres end ældre
ydelsesmodtagere. Ligeledes fremgår det af figur 7, at knap 64 pct. af alle sanktio-
ner givet til kontant – og uddannelseshjælpsmodtagere i 2014, blev givet til ydel-
sesmodtagere mellem 16-29 år. Endvidere har andel af sanktionerede ledige været
faldende for alle aldersgrupper fra 2010 til 2014.
Figur 6: Andelen af sanktionerede ledige fordelt på alder, 2010 – 2014.
40,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
16-19 år 20-24 år 25-29 år 30-34 år 35-39 år 40-44 år 45-49 år 50-54 år 55-59 år 60-64 år
Kilde: Jobindsats
2010
2011
2012
2013
2014
65+ år
Den relative fordeling mellem aldersgrupperne har generelt været relativt stabil
gennem perioden 2010 – 2014,
jf. figur 7.
Figur 7: Den relative fordeling af sanktionerede ledige fordelt på alder, 2010 – 2014.
40,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
16-19 år 20-24 år 25-29 år 30-34 år 35-39 år 40-44 år 45-49 år 50-54 år 55-59 år 60-64 år
Kilde: Jobindsats
2010
2011
2012
2013
2014
65+ år
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0013.png
Af figur 8 fremgår det, at efterkommere fra både vestlige og ikke-vestlige lande
generelt sanktioneres i højere grad end indvandrere. Sanktionsandelen har for alle
herkomstgrupper været faldende siden 2011. Dette er mest markant for personer
med dansk oprindelse, hvor sanktionsandelen er faldet med knap 8 pct. point.
Figur 8: Andelen af sanktionerede ledige fordelt på herkomst, 2010 – 2014.
40,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
Personer med dansk
oprindelse
Kilde: Jobindsats
2010
2011
2012
2013
2014
Indvandrere fra
vestlige lande
Efterkommere fra
vestlige lande
Indvandrere fra ikke- Efterkommere fra
vestlige lande
ikke-vestlige lande
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0014.png
5. Gentagne sanktioner
Dette afsnit ser på gentagne sanktioner. Det betyder, hvor mange af de personer,
der har fået en sanktion i 2014, som også tidligere har fået en sanktion i perioden
(januar 2013 – december 2014), og hvor mange sanktioner de i alt har fået.
5.1 Personer der har fået sanktioner flere gange
I 2014 var der 36.673 modtagere af kontant – og uddannelseshjælp, der modtog en
sanktion hvoraf 23.690 personer modtog mere end én sanktion, svarende til knap 2
ud af 3, der modtog en sanktion blev sanktioneret mere end én gang.
Tabel 10 viser hvor mange kontant – og uddannelseshjælpsmodtagere, der modtog
en sanktion i 2014, fordelt på antal modtagne sanktioner i året. Dvs. at der er 4.077
personer, der modtog en sanktion i 2014 og har i alt modtaget 3 sanktioner i perio-
den januar 2013 – december 2014.
Tabel 10: Antal personer som har fået en sanktion i 2014, fordelt på antal sanktioner i perioden
januar 2013 – december 2014.
Antal personer
1 sanktion
2 sanktioner
3 sanktioner
4 sanktioner
5 sanktioner
Flere end 5 sanktioner
12.983
6.683
4.077
2.879
2.027
8.024
Andel i pct.
35,4
18,2
11,1
7,9
5,5
21,9
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke tilgængelige på jobindsats.
5.2 Hvem får mere end en sanktion?
67,5 pct. af alle mænd, der har modtaget en sanktion i 2014, har modtaget mere end
én sanktion i perioden januar 2013 – december 2014. For kvinder er det en smule
mindre end mænd (59,2 pct.).
Tabel 11: Antal og andel gentagne sanktioner fordelt på køn.
Antal personer sanktioneret
Kvinder
Mænd
12.726
23.947
Antal personer med
mere end én sanktion
7.531
16.159
Andel personer med mere end
én sanktion, pct.
59,2
67,5
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke tilgængelige på jobindsats.
Efterkommere (både fra vestlige og ikke-vestlige lande) og personer med dansk
herkomst, har den højeste andel af personer med gentagne sanktioner. Blandt de
indvandrere fra vestlige lande, der har modtaget en sanktion i 2014, da har 57,9 pct.
af dem modtaget gentagne sanktioner. Dette er den laveste andel på tværs af her-
komst.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0015.png
Tabel 12: Antal og andel gentagne sanktioner fordelt på herkomst.
Antal personer
sanktioneret
Dansk
Indvandrere fra vestlige lande
Efterkommere fra vestlige lande
Indvandrere fra ikke-vestlige lande
Efterkommere fra ikke-vestlige lande
26.503
1.113
163
6.828
2.066
Antal personer med mere
end én sanktion
17.278
644
106
4.250
1.412
Andel personer med mere end
én sanktion, pct.
65,2
57,9
65,0
62,2
68,3
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke tilgængelige på jobindsats.
De ældste kontanthjælpsmodtagere har den laveste andel af personer, der har mod-
taget mere end en sanktion,
jf. tabel 13.
Tabel 13 viser, at andelen der modtager mere end én sanktion er faldende med al-
deren. Jo højere alderen, jo færre modtagere af gentagne sanktioner.
Tabel 13: Antal og andel gentagne sanktioner fordelt på alder.
Antal personer sanktioneret
15-19 år
20-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-49 år
60-64 år
3.524
10.309
6.331
4.395
3.449
2.985
2.592
1.740
953
390
Antal personer med mere
end én sanktion
2.236
7.123
4.381
2.804
2.123
1.834
1.549
970
493
176
Andel personer med mere end
én sanktion, pct.
63,5
69,1
69,2
63,8
61,6
61,4
59,8
55,7
51,7
45,1
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke tilgængelige på jobindsats.
Tabel 14 viser antal personer, der har modtaget en sanktion og antal personer med
gentagne sanktion, fordelt på visitationskategori. Uddannelsesparate modtager ofte-
re mere end én sanktion end de øvrige. 70,9 pct. af de uddannelsesparate har mod-
taget mere end én sanktion.
Tabel 14: Antal og andel gentagne sanktioner fordelt på visitationskategori.
Antal personer
sanktioneret
Aktivitetsparat
Jobklar
Uddannelsesparat
Åbenlys uddannelsesparat
Uoplyst
11.055
10.912
10.481
3.989
236
Antal personer med mere
end én sanktion
7.091
6.583
7.433
2.480
103
Andel personer med mere end
én sanktion, pct.
64,1
60,3
70,9
62,2
43,6
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke tilgængelige på jobindsats.
5.3 Hvor lang tid går der mellem gentagne sanktioner
Det gennemsnitlige antal dage mellem 2 sanktioner er 56 dage dvs. knap 2 måne-
der, blandt de personer, der har modtaget gentagne sanktioner. Kvinder med gen-
tagne sanktioner modtager i gennemsnittet en sanktion hver 59.dage mens mænd
med gentagne sanktioner i gennemsnittet modtager en sanktion hver 55.dage,
jf. fi-
gur 9.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0016.png
Figur 9: Det gennemsnitlige antal dage fra forrige sanktion, fordelt på køn (januar 2013 - decem-
ber 2014).
70
60
50
40
30
20
10
0
Kvinder
Mænd
Gnsn. antal dage fra forrige sanktion
Kilde: Egen beregninger på sanktionsdata fra de kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke
tilgængelige på jobindsats.
Samlet
Figur 10 viser at unge modtagere af kontant - og uddannelseshjælp bliver i gen-
nemsnittet sanktioneret hyppigere end ældre. Dette gælder især for personer i al-
dersgruppen 16-19 år. Blandt de personer, der har modtaget mere end en sanktion,
da bliver personer i aldersgruppen 16-19 år (i gennemsnittet) sanktioneret hver 29
dage. Tilsvarende bliver personer i aldersgruppen 60-64 år kun sanktioneret hver
105 dage.
Figur 10: Det gennemsnitlige antal dage fra forrige sanktion, fordelt på alder (januar 2013 - de-
cember 2014).
120
100
80
60
40
20
0
16-19 år
20-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
Gnsn. antal dage fra forrige sanktion
Kilde: Egen beregninger på sanktionsdata fra de kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke
tilgængelige på jobindsats.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
Der er en del kommunal variation på det gennemsnitlige antal dage fra forrige
sanktion. Blandt de personer, der har modtaget mere end én sanktion i Lemvig
Kommune, da bliver personerne i gennemsnittet sanktioneret hver 27. dage. Tilsva-
rende bliver der på Fanø givet en sanktion hver 143. dage, blandt de personer, der
har modtaget mere end én sanktion,
jf. bilag 1.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0018.png
Bilag 1
Gentagne sanktioner fordelt på kommuner
Tabel 1: Det gennemsnitlige antal dage fra forrige sanktion i perioden januar 2013 – december
2014 fordelt på kommuner.
Kommune
Lemvig
Struer
Morsø
Allerød
Slagelse
Odder
Hedensted
Faaborg-Midtfyn
Skive
Ringkøbing-Skjern
Thisted
Kolding
Lolland
Billund
Mariagerfjord
Norddjurs
Bornholm
Vesthimmerland
Ikast-Brande
Favrskov
Rudersdal
Vordingborg
Jammerbugt
Odsherred
Nordfyn
Esbjerg
Vejen
Langeland
Lyngby-Taarbæk
Skanderborg
Holstebro
Brønderslev
Aalborg
Hjørring
Frederikshavn
Horsens
Hvidovre
Halsnæs
Sønderborg
Assens
Fredericia
Guldborgsund
Varde
Brøndby
Køge
Haderslev
Herning
Gribskov
Svendborg
Samsø
Egedal
Det gennemsnitlige antal dage fra forrige sanktion
27
29
31
33
33
37
37
38
38
38
38
38
39
40
41
42
42
42
43
45
45
45
46
47
47
47
48
48
48
49
49
49
50
50
50
50
50
51
51
52
53
55
55
57
57
59
60
60
61
62
62
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0019.png
Glostrup
København
Randers
Gladsaxe
Rødovre
Sorø
Middelfart
Næstved
Kerteminde
Hørsholm
Hillerød
Viborg
Kalundborg
Århus
Gentofte
Roskilde
Lejre
Tønder
Holbæk
Ishøj
Faxe
Odense
Greve
Vallensbæk
Rebild
Frederiksberg
Nyborg
Herlev
Solrød
Silkeborg
Aabenraa
Frederikssund
Furesø
Vejle
Albertslund
Høje Tåstrup
Ballerup
Helsingør
Ringsted
Dragør
Tårnby
Stevns
Fredensborg
Syddjurs
Ærø
Fanø
Læsø
62
62
63
63
63
63
65
65
67
68
68
69
69
71
73
73
74
74
74
80
81
82
82
83
83
84
84
85
88
89
89
90
92
92
97
101
103
106
113
114
114
116
121
131
142
143
-
Kilde: Egen beregninger på sanktionsdata fra de kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer. Tallene er ikke
tilgængelige på jobindsats.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0020.png
Bilag 2
Rådighedssanktioner fordelt på kommuner
Figur 1: Andelen af sanktionerede kontanthjælpsmodtagere fordelt på kommuner (2014).
Ærø
Silkeborg
Hørsholm
Gentofte
Furesø
Allerød
Fredensborg
Samsø
Norddjurs
Hillerød
Rødovre
Herning
Svendborg
Haderslev
Brønderslev
Aarhus
Aalborg
Glostrup
Dragør
Viborg
Helsingør
Vejle
Horsens
Lyngby-Taarbæk
Nyborg
Egedal
Fredericia
Faaborg-Midtfyn
Fanø
Assens
Roskilde
Ballerup
Hvidovre
Tårnby
Kolding
Vordingborg
Køge
Odense
Gribskov
Ishøj
Holstebro
Bornholm
Randers
Odder
Hjørring
Middelfart
Faxe
Vallensbæk
Halsnæs
0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
Andel sanktionerede ledige, pct.
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0021.png
Syddjurs
Herlev
Nordfyns
Frederiksberg
Esbjerg
Stevns
Skanderborg
Høje-Tåstrup
Thisted
Kerteminde
Ringsted
Lejre
Frederikssund
Rebild
Guldborgsund
Hele landet
Favrskov
Tønder
Rudersdal
Albertslund
Ringkøbing-Skjern
Vejen
Lolland
Vesthimmerland
Brøndby
Sorø
Kalundborg
Slagelse
Næstved
Jammerbugt
Greve
Gladsaxe
Ikast-Brande
Frederikshavn
Mariagerfjord
Holbæk
Hedensted
Struer
Varde
Langeland
København
Solrød
Sønderborg
Odsherred
Billund
Aabenraa
Skive
Morsø
Lemvig
0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
Andel sanktionerede ledige, pct.
Kilde: Jobindsats
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0022.png
Figur 2: Andelen af sanktionerede uddannelseshjælpsmodtagere fordelt på kommuner (2014).
Samsø
Herning
Solrød
Ærø
Viborg
Brønderslev
Hørsholm
Middelfart
Vejle
Lejre
Nyborg
Rebild
Horsens
Allerød
Ballerup
Mariagerfjord
Odder
Thisted
Fredensborg
Roskilde
Holstebro
Faxe
Gentofte
Skanderborg
Silkeborg
Fredericia
Svendborg
Aarhus
Helsingør
Hedensted
Vordingborg
Syddjurs
Høje-Tåstrup
Guldborgsund
Furesø
Dragør
Stevns
Rudersdal
Herlev
Frederikssund
Assens
Nordfyns
Frederikshavn
Odense
Kerteminde
Tønder
Ringsted
Glostrup
Aalborg
0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
Andel sanktionerede ledige, pct.
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
1690352_0023.png
Rødovre
Fanø
Albertslund
Sorø
Norddjurs
Hillerød
Langeland
Næstved
Faaborg-Midtfyn
Struer
Bornholm
Frederiksberg
Vallensbæk
Jammerbugt
Lyngby-Taarbæk
Kalundborg
Haderslev
Randers
Favrskov
Hele landet
Billund
Køge
Varde
Greve
Egedal
Vejen
Esbjerg
Ringkøbing-Skjern
Hvidovre
Gladsaxe
Odsherred
Halsnæs
Tårnby
Gribskov
Hjørring
Skive
Holbæk
Aabenraa
Kolding
Brøndby
Ikast-Brande
Morsø
Vesthimmerland
Lolland
Ishøj
Slagelse
Sønderborg
København
Lemvig
0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
Andel sanktionerede ledige, pct.
Kilde: Jobindsats
23