Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1690349_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. november 2016
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
I forbindelse med kontanthjælpsreformen blev det aftalt, at der skulle foretages en
evaluering af kommunernes brug af de nye sanktionsregler, samt at Ankestyrelsen
skulle foretage tre praksisundersøgelser i 2014 til 2016.
Der har været gennemført to af de tre praksisundersøgelser, og I er tidligere blevet
orienteret om resultaterne heraf. Undersøgelserne viste en høj fejlprocent i forhold
til kommunernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannel-
ses- og kontanthjælp.
Opgørelser har samtidig vist store forskelle i kommunernes brug af sanktioner.
Der foreligger nu to yderligere analyser af sanktionsområdet:
J.nr. 2016-7184
En kvalitativ analyse af kommunernes administration af sanktionsreglerne ud-
arbejdet af Deloitte.
En analyse af effekterne af at modtage en sanktion udarbejdet af Beskæftigel-
sesministeriet.
Desuden har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejdet en deskriptiv
gennemgang af brugen af sanktionsreglerne.
De to analyser og den deskriptive gennemgang vedlægges til udvalgets orientering
og offentliggøres parallelt.
I rapporten fra Deloitte konkluderes overordnet,
at kommunerne oplever sanktioner som et virksomt redskab
at der – på tværs af kommunerne – er et begrænset ledelsesmæssigt fokus på
brugen af sanktioner.
at der kan opnås en mere effektiv og ensartet brug af sanktionssystemet – bl.a.
ved at mobilisere et øget ledelsesfokus på området i kommunerne og centralise-
re administrationen.
Effektanalysen giver ikke svar på, om der er en effekt af at have et sanktionssy-
stem. Det skyldes, at analysen ikke kan vise, om de ledige i højere grad overholder
rådighedsforpligtelsen på grund af risikoen for en sanktion, end de ville gøre, hvis
der ikke var en risiko for en sanktion. Analysen viser derimod, at de ledige, der fik
en sanktion i den konkrete periode, ikke kommer hurtigere i beskæftigelse end le-
dige, der ikke fik en sanktion - inden for rammerne af et system, hvor der kan gives
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Orientering om kommuernes håndtering af sanktionsafgørelser overfor modtagere af uddannelses- og kontanthjælp, fra beskæftigelsesministeren
en sanktion, hvis den ledige ikke lever op til rådighedsforpligtigelsen. Der er kun
lavet få andre studier af effekten af sanktioner for kontanthjælpsmodtagere, men de
studier indikerer – i modsætning til den her analyse – at sanktionerne har en positiv
effekt.
Den deskriptive gennemgang af brugen af sanktionsreglerne bidrager ikke med ny
viden og tal i forhold til tidligere, men samler en række opgørelser af omfang og
udvikling på sanktionsområdet. Gennemgangen viser blandt andet, at det samlede
antal sanktioner har været faldende efter kontanthjælpsreformen. Det skyldes bl.a.,
at kommunerne efter kontanthjælpsreformen forud for en evt. sanktionering af ak-
tivitetsparate modtagere af uddannelseshjælp eller kontanthjælp i forbindelse ude-
blivelser skal have udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kon-
takt med personen for at vurdere, om der er en rimelig grund til udeblivelsen. Det
skyldes også, at efter kontanthjælpsreformen skal de uddannelsesparate unge, der
ikke er åbenlys uddannelsesparate, ikke længere tilmelde sig jobcenteret som ar-
bejdssøgende og lægge deres cv på Jobnet. I stedet skal de stå til rådighed for den
indsats, kommunen tilbyder dem for at sikre, at de kommer i gang med en uddan-
nelse, herunder aktive tilbud og samtaler.
På baggrund af analyserne har jeg bedt STAR om at følge op overfor kommunerne
og sikre, at den viden og de anbefalinger, der ligger i de to praksisundersøgelser og
i Deloittes undersøgelse, bringes ud til kommunerne med henblik på at kommuner-
ne kan styrke deres brug og administration af sanktionsområdet.
STAR vil derfor holde temamøder med kommunerne om analyserne. Ankestyrel-
sen vil også deltage med henblik på også at inddrage viden fra de to tidligere prak-
sisundersøgelser, der er gennemført.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2