Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1689527_0001.png
Talepapir
Det talte ord gælder
8. november 2016
Samråd – Forenede Service
Indledende bemærkninger
Jeg er på baggrund af presseomtale af blandt andet arbejdsforhol-
dene hos firmaet Forenede Service blevet bedt om at gøre rede for
det offentliges anvendelse af selskabet til løsning af serviceopgaver
som fx rengøring.
Jeg er endvidere blevet bedt om at redegøre for, om jeg finder det
rimeligt, at det offentlige anvender den pågældende virksomhed
som leverandør.
I min egenskab af finansminister, er jeg ansvarlig for statens ind-
købspolitik og Statens Indkøbsprogram.
Jeg vil for en god ordens skyld understrege, at jeg i min egenskab af
finansminister ikke er ansvarlig for reglerne om forholdet mellem
arbejdsgivere og ansatte i den private sektor og for arbejdsmiljøreg-
ler og lignende.
Jeg er heller ikke ansvarlig for de gældende udbudsregler.
Derfor vil jeg henvise til de relevante ministre, hvis der bliver stillet
spørgsmål, der vedrører andre ministres ansvarsområder.
Jeg vil også henvise til andre ministre, hvis der stilles konkrete
spørgsmål vedrørende konkrete aftaler med Forenede Service på de
enkelte ministerområder uden for Statens Indkøbsprogram
Fakta om brugen af Forenede Service
Jeg har forud for samrådet besvaret udvalgets spørgsmål nr. 386
om det offentliges brug af firmaet Forenede Service A/S.
I spørgsmålet blev der spurgt til staten, kommuner og regioners
samt statslige selskabers brug af Forenede Service.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 2 af 9
Som det fremgår af svaret foreligger der ikke umiddelbart centralt
tilgængelige oplysninger om brugen af Forenede Service i kommu-
ner og regioner og statslige selskaber.
Jeg vil derfor – som i det skriftlige svar – redegøre for statens brug.
For så vidt angår statens forbrug viser Moderniseringsstyrelsens
indkøbsdata, at Forenede Service i 2015 sendte fakturaer for i alt
ca. 215 mio. kr. til de statslige institutioner.
I det skriftlige svar, kan I se fordelingen på de enkelte ministerom-
råder. Som I kan se, kan ca. 180 mio. kr. af de 215 mio. kr. henfø-
res til Forsvarsministeriet, der har sin egen aftale med Forenede
Service om facility management-ydelser.
Så vidt jeg forstår, omfatter denne aftale ydelser som rengøring,
kantinedrift og indvendig vedligehold og andre serviceopgaver.
Herudover er der indgået en rammeaftale for rengøring i Statens
Indkøbsprogram, som statslige institutioner er forpligtede til at an-
vende, hvor Forenede Service er én blandt flere leverandører.
Størstedelen af det resterende beløb på ca. 35 mio. kr. vedrører
formentlig rengøringsaftaler, som statslige institutioner har indgået
på grundlag af Moderniseringsstyrelsens rammeaftale om rengø-
ringsydelser.
Rammeaftalen vil jeg komme tilbage til.
Jeg skal understrege, at der er usikkerheder knyttet til registrerin-
gerne af data i Moderniseringsstyrelsens Indkøbsdatabase, og at be-
løbene derfor skal tages med det forbehold.
Sikring af ordentlige arbejdsforhold
Til spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt, at det offentlige be-
nytter sig af den pågældende virksomhed, og hvordan jeg vil sikre,
at de offentlige myndigheder ikke benytter virksomheden, vil jeg
knytte et par overordnede bemærkninger.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 3 af 9
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at jeg mener, det er afgørende,
at det offentlige køber fornuftigt ind.
Med det mener jeg blandt andet, at indkøbet skal være effektivt, så
vi får mest for borgernes penge, og at indkøbet foregår på ordent-
lige vilkår. Det betyder, at der stilles krav til leverandørerne om
blandt andet arbejdsforhold og miljøforhold, samt at udbudsreg-
lerne er overholdt.
I den forbindelse er det vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke
lovligt kan stilles krav om, at leverandører til det offentlige har teg-
net kollektiv overenskomst.
Det offentlige har dog mulighed for at stille en såkaldt arbejdsklau-
sul i kontrakter med leverandører om tjenesteydelser.
De anvendte arbejdsklausuler tager udgangspunkt i cirkulæret om
arbejdsklausuler, som Beskæftigelsesministeriet har ansvaret for.
Det betyder, at ansatte hos leverandøren og eventuelle underleve-
randører skal have løn- og arbejdsvilkår, der ikke er mindre gunsti-
ge end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til den
mest repræsentative overenskomst på det pågældende område.
I staten har vi indføjede sådanne arbejdsklausuler i vores kontrak-
ter, når der indkøbes tjenesteydelser, som fx når staten indkøber
rengøringsydelser.
Moderniseringsstyrelsens rengøringsaftale
Kravet om løn- og arbejdsvilkår gælder således også rengørings-
ydelser i Statens Indkøbsprogram, som jeg har ansvaret for, og for
Forsvarets kontrakt med Forenede Service.
Moderniseringsstyrelsen har udbudt rengøringsaftalen, hvor For-
enede Service som nævnt er én blandt flere leverandører.
Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige rammeaftale om rengøring
trådte i kraft den 1. januar 2016. Aftalen blev indgået efter et EU-
udbud.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 4 af 9
De enkelte institutioner i staten indgår herefter aftaler om levering
af rengøring ved at gennemføre et miniudbud på rammeaftalen –
dvs. at leverandørerne på rammeaftalen konkurrerer på ny om den
konkrete leveringsaftale.
Rammeaftalen blev tildelt ud fra kriteriet laveste pris, mens de ef-
terfølgende miniudbud vurderes ud fra både pris og kvalitet.
Foruden arbejdsklausuler indeholder Moderniseringsstyrelsens afta-
le en række andre krav vedrørende arbejdsforhold for ansatte hos
leverandører og underleverandører.
Leverandører og underleverandører skal bl.a. overholde regler om
grundlæggende arbejdstagerettigheder.
Det betyder, at de leverede ydelser ikke må være produceret i strid
med bestemmelserne i en række ILO-konventioner om blandt an-
det tvangsarbejde og urimelig aflønning og arbejdstider.
De konkrete leveringsaftaler indeholder også arbejdsklausuler, lige-
som de indeholder bestemmelser om, at gældende lovgivning for
medarbejdere om blandt andet ansættelsesbeviser og opholds- og
arbejdstilladelser skal være overholdt.
Det vil derfor være misligholdelse af rengøringsaftalen, hvis en le-
verandør ikke lever op til de stillede krav.
Det gælder også for Forenede Service.
Det må være forventningen til vores leverandører, at de lever op til
de krav, som de har skrevet under på.
Men der kan naturligvis opstå behov for at kontrollere dette.
Den enkelte statslige institution har med kontrakten mulighed for
at kontrollere de udførende medarbejderes identitet og dokumenta-
tion for eksempelvis lønudbetalinger og indberetninger til SKAT.
Ligeledes har Moderniseringsstyrelsen, som har det overordnede
ansvar for aftalerne i Statens Indkøbsprogram, mulighed for op-
følgning på generelle mistanker. Det vil jeg vende tilbage til senere.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 5 af 9
Opfylder en leverandør ikke de stillede krav, kan det ifølge rengø-
ringsaftalen, de konkrete leveringsaftaler og dansk rets almindelige
regler få en række konsekvenser for leverandøren.
På baggrund en konkret misligholdelse, kan leverandørerne blive
opkrævet bod blandt andet ved manglende overholdelse af krav om
løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår.
Endeligt kan kontrakten med leverandørerne i yderste konsekvens
blive ophævet.
Moderniseringsstyrelsens og SKI’s henvendelser til Forenede Service
På baggrund af omtalen i pressen har Moderniseringsstyrelsen bedt
om at få skriftlige redegørelser fra Forenede Service.
Forenede Service har leveret skriftlige redegørelser vedrørende
presseomtalen og overholdelsen af rengøringsaftalens krav.
Forenede Service har oplyst, at de i 2012 blev opmærksomme på,
at nogle af deres underleverandører benyttede uetiske og ulovlige
arbejdsmetoder.
Forenede Service opsagde i den forbindelse samarbejdet med samt-
lige 82 underleverandører for at sikre sig mod en gentagelse.
Forenede Service anvender dog stadig underleverandører på sam-
lede opgaver, hvor enkeltdele ligger uden for Forenede Services
egne kernekompetencer. Disse underleverandørers forhold for
medarbejdere kontrolleres af Forenede Service én gang årligt.
Forenede Service har også redegjort for, at de manglende arbejds-
tilladelser er en fejl, der er opstået på grund af, at Forenede Ser-
vices kontrol ikke har været tilstrækkelig til at afdække fejl og snyd
fra ansøgeres side.
Ifølge Forenede Service er der i de 13 konkrete tilfælde, der er tale
om, udbetalt overenskomstmæssig løn og indbetalt A-skat, ferie-
penge, pension mv. til de medarbejdere, der ikke havde tilladelse til
at arbejde.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 6 af 9
Forenede Service påpeger, at det er et tegn på, at det ikke har været
bevidste fejl med henblik på at undgå at svare skyldig skat.
Forenede Service oplyser, at fejl i lønudbetalingerne er begrænset
til 0,03 pct. af lønudbetalingerne med en efterbetalingsmargin på
0,29 pct.
Endeligt har Forenede Service oplyst, at alle skyldige kompensatio-
ner er udbetalt i de tilfælde, hvor der er konstateret fejl i lønudbeta-
lingen.
Forenede Service har ifølge redegørelsen søgt at overholde ramme-
aftalens bestemmelser. Moderniseringsstyrelsen vurderer ud fra de
tilgængelige oplysninger, at Forenede Service har indført tilfredsstil-
lende tiltag for at undgå gentagelser i de tilfælde, hvor Forenede
Service fx ikke har kontrolleret arbejdstilladelser korrekt.
Forenede Service oplyser, at de er blevet pålagt at efterbetale tillæg,
godtgørelse eller løn i tre tilfælde, hvor medarbejderen har en til-
knytning til rengøringsaftalen.
I to af de tre tilfælde er fejlen af en sådan art, at den efter Moderni-
seringsstyrelsens opfattelse udløser en bod, som Forenede Service
vil blive opkrævet.
Forenede Service er også en af flere leverandører på SKI’s rengø-
ringsaftale. SKI har ligeledes udbedt og modtaget redegørelse og
supplerende dokumentation fra Forenede Service.
SKI og Moderniseringsstyrelsen har identiske krav til forpligtigelser
vedrørende arbejdstagerrettigheder og arbejdsforhold. SKI og Mo-
derniseringsstyrelsen har haft et tæt samarbejde i processen og be-
handlingen af sagen.
På baggrund af redegørelserne finder Moderniseringsstyrelsen og
SKI ikke, at der ud over ovenstående kan påvises misligholdelse af
kravene i rengøringsaftalerne. Der er dermed ikke kontraktligt
grundlag eller mulighed for at sanktionere Forenede Service.
Moderniseringsstyrelsen og SKI vil dog følge op over for Forenede
Service og i øvrigt følge sagen tæt. I det tilfælde, at der måtte frem-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
1689527_0007.png
Side 7 af 9
komme nye oplysninger, vil Moderniseringsstyrelsen genoptage sa-
gen.
Tildelingskriteriet (laveste) pris
I pressen har der – ud over spørgsmålet om forholdene hos selska-
bet Forenede Service – været rejst kritik af, at der i forbindelse med
rengøringsudbud sker tildeling af kontrakter på baggrund af kriteri-
et laveste pris.
Det har været anført, at det presser leverandørerne til ikke at tilby-
de ordentlige arbejdsvilkår.
Dette er ganske enkelt en misforståelse af, hvordan et udbud tilret-
telægges.
Som jeg allerede har nævnt, er statens rengøringsaftale tildelt ud fra
kriteriet laveste pris, mens vurderingskriterierne i mini-udbuddene
på rammeaftalen omfatter både pris og kvalitet.
Men laveste pris betyder ikke, at der ikke er fokus på kvalitet. Det
betyder, at kvalitetskravene til leverandørerne er stillet som mind-
stekrav for alle leverandører, der ønsker at levere under ramme-
kontrakten.
Her er der blandt andet stillet mindstekrav til den leverede kvalitet,
miljø, anvendelse af underleverandører, løn- og arbejdsvilkår osv.
Det betyder, at det er noget man skal leve op til, og altså ikke noget
man som leverandør kan undslå sig.
At tildele kontrakter på baggrund af laveste pris er således langt fra
ensbetydende med et ensidigt prisfokus.
Ved at stille minimumskrav til leverandørerne, fastsættes der såle-
des et minimumsniveau for kvaliteten og rammerne for levering af
ydelserne, som ikke bliver udsat for konkurrence.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 8 af 9
Udelukkelse af Forenede Service
Endelig vil jeg gerne knytte nogle bemærkninger til, at jeg er blevet
bedt om at forholde mig til den konkrete virksomhed, Forenede
Service.
Det er nemlig vigtig for mig at understrege, at offentlige ordregiver
selvfølgelig ikke bare kan udelukke en bestemt virksomhed fra at
handle med det offentlige på baggrund af omtale fra pressen.
Et godt samarbejde mellem den offentlige og private sektor bygger
bl.a. på, at begge parter lever op til de aftaler, der er indgået.
Det betyder ikke, at offentlige ordregivere ikke skal reagere, hvis
der er et problem med en leverandør, men det betyder, at reaktio-
nen skal tage udgangspunkt i en grundig gennemgang af forholde-
ne i den konkrete sag.
Det må altså være en konkret vurdering forbindelse med de enkelte
kontrakter, hvorvidt der er anledning til at ophæve en kontrakt,
kræve bod og lignende.
Afsluttende bemærkninger
Afslutningsvis vil jeg blot opsummere, hvad der gælder for staten i
denne sag om Forenede Service
For det første indkøbes der i staten ydelser hos Forenede Service -
og det gælder også under de indkøbsaftaler, som jeg har ressortan-
svaret for i Statens Indkøbsprogram.
I statens rengøringsaftale er der stillet krav om arbejdsforhold mv.
igennem arbejdsklausulen, som vi løbende følger op på, hvis der
opstår mistanke.
Aktuelt er vi i dialog med Forenede Service om den kritik, der har
været fremført i pressen.
Dette er en gængs praksis, og det viser, at vi netop har de håndtag,
der skal til, hvis en leverandør ikke lever op til sine forpligtigelser
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Kopi af talepapir fra Social- og Indenrigsudvalgets samråd den 10/11-16 om det offentliges brug af virksomheden "Forenede Service"
Side 9 af 9
Men eventuelle konsekvenser for leverandører skal alene være ba-
seret på faktuelle forhold og en grundig udredning af sagens for-
hold.