Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1689405_0001.png
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Taastrup, den 17. november 2016
Notat
Hermed fremsendes Dansk Handicap Forbunds kommentarer i forbindelse med
forligskredsens evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob.
Overordnede betragtninger
Reformen af førtidspension og fleksjob har nu været fungerende i næsten fire
år. Det giver et godt udgangspunkt til at forholde sig til de erfaringer, som er
høstet – ikke mindst hos os i interesseorganisationerne. Vi har særligt noteret
os, at reformen har lagt et uforholdsmæssigt stort pres på mennesker, som er
meget syge. En udvikling, som bekræftes af en lang række historier i medierne
om sengepraktik m.v., konkrete henvendelser i vores rådgivning og beretninger
fra vores repræsentant i Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg.
Vores repræsentant i Ankestyrelsen skulle i et konkret tilfælde forholde sig til 43
sager, hvoraf de allerfleste, efter et langt sygdomsforløb, havde lægelige
udtalelser om, at de var uarbejdsdygtige i alle erhverv – og at en evt. arbejds-
prøvning ville forværre deres sygdom. Alligevel valgte Ankestyrelsen med
henvisning til loven at stadfæste alle afslagene med undtagelse af to.
Eksemplerne fra både pressen og Ankestyrelsen viser, at adgangen til førtids-
pension, som følge af reformen, er voldsomt begrænset. Resultatet er, at
mange borgere i stedet strander i lange nytteløse forløb i eksempelvis kontant-
hjælpssystemet eller ressourceforløb, som vil være direkte skadelige for dem.
En revision bør have fokus på at lette presset på meget syge mennesker, for
hvem det er helt urealistisk at komme ud på arbejdsmarkedet. I stedet skal der
bruges ressourcer på at støtte dem, som har en realistisk mulighed for at
udvikle arbejdsevnen.
Vi rådgiver mange medlemmer, som er berørt af reformen, og vores erfaring er
entydig. Det, der virker, er, at man tager udgangspunkt i borgerens livssituation,
og gennem individuel støtte og fokus på målet søger løsninger. I forbindelse
med revisionen opfordrer vi forligskredsen til, at man i højere grad tager
udgangspunkt i borgerens motivation. Det gør man bedst ved at flytte fokus fra
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Telefon +45 39 29 35 55
E-mail [email protected]
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15
Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Henvendelse af 17/11-16 fra Dansk Handicap Forbund vedrørende evaluering af førtidspensions- og fleksjobreformen
1689405_0002.png
at presse mennesker til i stedet at sætte ind med effektiv støtte i form af mål-
rettet jobskabelse og jobmatch. På denne måde skabes ’et sug’ i stedte for ’et
pres’.
Konkrete ændringsforslag
Realistisk og konkret jobsigte
Et centralt problem i den nuværende lovgivning er, at arbejdsevnevurderingerne
i mange tilfælde synes at være teoretiske. Vi opfordrer derfor til, at arbejdsevne-
vurderingerne skal forholde sig grundigere til, om der er en realistisk og konkret
jobmulighed for den enkelte borger. En vurdering af arbejdsevnen skal derfor
indeholde beskrivelser af konkrete jobmuligheder, som også tager højde for
forhold i lokalområdet. Samtidig bør der indføres en begrænsning i, hvor mange
arbejdsprøvningsforløb borgeren må deltage i, før arbejdsevnen må forventes
at være afklaret.
Kriterierne for tilkendelse af førtidspension skal lempes
I dag er det et problem, at meget syge mennesker trækkes igennem det ene
absurde arbejdsprøvningsforløb efter det andet. Det skal derfor have betydelig
vægt, hvis flere speciallægeudtalelser entydigt afviser, at der er en arbejdsevne
– eller at en arbejdsevne kan udvikles gennem et ressourceforløb. Samtidig
mener vi der skal indstilles til førtidspension, når arbejdsevnen ligger under ti
timer pr. uge og der samtidig ikke er dokumenteret udsigt til progression. Det
samme skal gælde, hvis et ressourceforløb efter et til fem år ikke har flyttet på
arbejdsevnen.
Ressourceforløb
Ressourceforløbet er i dag udfordret af, at det er for svært at komme i
betragtning til det, fordi alt skal være afprøvet. Dermed havner en række
borgere, som kunne have profiteret af det i stedet i kontanthjælpssystemet.
Samtidig bliver ressourceforløbet en parkering af mennesker, som er meget
langt fra arbejdsmarkedet. Her taler vi om mennesker, som, selv med en intens
indsats, vil have svært ved at opnå en udvikling.
En forudsætning for, at de kan virke, er, at adgangen til dem lempes, og at den
målrettes mennesker, som har en realistisk mulighed for at udvikle en arbejds-
evne inden for en begrænset tidshorisont. Samtidig skal der investeres langt
flere midler i en individuel indsats af høj kvalitet og indføres et loft over, hvor
mange forløb man kan få bevilget. Er der efter en rimelig tidshorisont på
eksempelvis et til fem år ikke sket en udvikling, bør der indstilles til førtids-
pension.
Side
2
af
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Henvendelse af 17/11-16 fra Dansk Handicap Forbund vedrørende evaluering af førtidspensions- og fleksjobreformen
1689405_0003.png
Revalidering skal fastholdes og anvendes mere
Revalideringsbestemmelsen er et godt værktøj, som kan anvendes til en tidlig
og effektiv indsats til at få omskolet og opkvalificeret mennesker med funktions-
nedsættelser, så de kan matches med de arbejdspladser, hvor der kræves
særlige kompetencer. Det er afgørende, at denne bestemmelse fastholdes og
udvikles, så den medvirker til at understøtte, at borgerne får større mulighed for
at få job og understøtte arbejdsmarkedets behov for kvalificeret arbejdskraft.
Midlertidige fleksjob skal afskaffes
Der er ikke noget godt argument for at bruge sagsbehandlingstid- og penge på
at genvurdere samtlige fleksjob efter fem år. I forhold til mennesker med fysiske
funktionsnedsættelser, så er størstedelen af dem stationære eller
progredierende og dermed er der ikke noget at genvurdere på. Dette hænger i
øvrigt sammen med det forhold, at det allerede er slået fast, at man har en
varigt nedsat funktionsevne. Hertil kommer, at den midlertidige fleksjobperiode
skaber stor usikkerhed – særligt i ansættelsesforholdet, hvor både arbejdsgiver
og arbejdstager ikke ved, hvorvidt de kan regne med at fortsætte ansættelses-
forholdet. Som udgangspunkt bør en fleksjobbevilling være permanent, med
mindre der er særlige forhold, som taler for, at det kan forventes en forbedring
af borgerens situation.
Fastholdelsesfleksjob skal genindføres
Det er afgørende, at man sætter fokus på at fastholde mennesker, som får en
funktionsnedsættelse og allerede er i et ansættelsesforhold. Derfor opfordrer vi
til, at muligheden for at få bevilget fastholdelsesfleksjob genindføres, og at 12
månedersreglen afvikles. Når vi taler med repræsentanter fra erhvervslivet, er
svaret entydigt, at man som virksomhed ikke har ressourcer til at løfte ansvaret
for borgerens ansættelse i 12 måneder.
Dansk Handicap Forbund står naturligvis til rådighed for en uddybning af
ovenstående.
Kontakt
Susanne Olsen, landsformand,
[email protected]
/ 20 76 01 01 eller
Inger Steen Møller, næstformand i social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg (SAPU),
[email protected]
/ 23 41 65 32
Med venlig hilsen
Susanne Olsen
Landsformand
Inger Steen Møller
Næstformand i SAPU
Side
3
af
3