Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 373
Offentligt
1796024_0001.png
ANSTÆNDIG SYG
Faktaundersøgelse
En tendensundersøgelse om kvaliteten og konsekvensen af reformer og norm- & værdi-
ændring på sygedagpenge, fleksjob- og førtidspensionsområdet i Danmark.
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Udgivet:
September 2017
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0002.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Indhold
Opsummerende konklusion ........................................................................................................................................ 2
Anstændig Syg Faktaundersøgelse .............................................................................................................................. 3
Kommunefordeling ...................................................................................................................................................... 4
Sygdomsbillede ............................................................................................................................................................ 5
Antal jobsagsbehandlere ............................................................................................................................................. 6
Lægelige anvisninger og skånebehov .......................................................................................................................... 7
Raskmelding................................................................................................................................................................. 8
Ydelsesfordeling .......................................................................................................................................................... 9
Jobprøvning/praktiker ............................................................................................................................................... 12
Arbejdsevne ...............................................................................................................................................................13
Børn ...........................................................................................................................................................................15
Partshøring/klagemulighed ....................................................................................................................................... 17
Hvordan vurderes behandlingen? ............................................................................................................................. 20
Behovet for bisidder .................................................................................................................................................. 21
Det menneskeretlige perspektiv ............................................................................................................................... 22
Afsluttende spørgsmål............................................................................................................................................... 24
Bilag A: Respondenter pr. kommune .........................................................................................................................25
Bilag B: Oversigt over diagnoser................................................................................................................................ 27
Bilag C: Uddrag af de 388 yderligere kommentarer til sagsbehandling i fritekst .....................................................30
Udgivet september 2017
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0003.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Opsummerende konklusion
I denne undersøgelse dokumenteres følgende fakta omkring syge borgere:
71,78% af respondenterne bliver mere syge af Jobcentrenes behandling
De Internationale Menneskerettighederne overholdes i flg. besvarelserne ikke i omkring 70% tilfælde.
78,98% ville gøre brug af en professionel bisidder, men kun 28,57% har adgang til en sådanne.
Behandlingen af de syge får dumpekarakter:
Hele 73% vurderede den politiske behandling som dårlig eller meget dårlig. 67% vurderede jobcentrets
behandling som dårlig eller meget dårlig. For Jobsagsbehandleren gælder det 57%
Den syge borgers retssikkerhed er truet idet kun 41,05% har modtaget partshøring (og dermed
klagemulighed). Af de 41,05% har kun 63,01% klaget. Af de, der ikke har klaget har 58,71% enten ikke
forstået, hvad der stod, eller givet op.
Børnene til de syge kommer i hård klemme. Ikke nok med at de skal takle en hverdag med en syg
forælder (37,2% har hjemmeboende børn), men 39,71% af de sygemeldte, som har børn er
eneforsørgere. 68% sidder fast i de laveste ydelser på kontanthjælpsniveau.
48,89% har en vurderet/afprøvet arbejdsevne på under 6 timer.
68% af de, der har en arbejdsevne på under 1 time sidder fast på de laveste ydelser.
21,51% har slet ikke fået afprøvet deres arbejdsevne. Af dem er 57% på de laveste ydelser, herunder 27%
på ressourceydelse, og 21% på kontakthjælp.
5,48 år. Så længe har de stadigt sygemeldte indtil videre siddet fast i systemet uden afklaring (pr. 20. juli
2017).
I 58,52% af tilfældene, retter jobcentrenes sig ikke efter lægens anvisninger. Mens skånebehovene ikke
tilgodeses hos 45,67%
53,60% har haft 5 eller flere jobsagsbehandlere, hvilket er dokumenteret til stærkt at forringe den syges
mulighed for at komme tilbage til at have berøring med arbejdsmarkedet. Der skiftes i median
jobsagsbeha dler pr. 8. å ed, hvor de s ge borger der ed skal ”starte forfra”.
Udgivet september 2017
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0004.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Anstændig Syg Faktaundersøgelse
Spørgeskema introduktionstekst:
Denne undersøgelse er anonym og rettet mod dig, der har været sygemeldt i mere end 3 måneder, og enten stadig er
sygemeldt, eller er raskmeldt eller tilkendegivet flexjob/førtidspension/pension/revalidering indenfor de sidste 3 år. Hvis du i
forvejen ved, hvornår du blev sygemeldt (måned/år), og hvor mange sagsbehandlere, du har haft, tager spørgeskemaet ca.
10 minutter at udfylde.
Med de sidste mange sager, der har været oppe i medierne for nylig, bliver der igen og igen gentaget fra både politisk og
kommunal side, at der er tale om enkeltstående tilfælde af dårlig/uretmæssig behandling af sygemeldte borgere. Der
eksisterer ikke nogen kvalitativ undersøgelse af Jobcentrenes arbejde. F.eks. er der fra Middelfarts Borgmester og
Arbejdsmarkedschef oplyst, at der IKKE eksisterer tal på, hvor mange jobsagsbehandler-skifte, den enkelte sygemeldte
borger oplever. Hvor længe en sygemeldt borger er i systemet, før f.eks. en evt- flexjob eller førtidspension tilkendegives.
Eller hvordan borgerne generelt oplever behandlingen fra Jobcentrets side både på helbred og på psyke.
Denne undersøgelse er ganske uvidenskabelig, men er udarbejdet med hjælp til selvhjælps tanke for øje. Resultatet af
undersøgelsen vil blive overleveret til Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og det øvrige Beskæftigelsesudvalg på
Christiansborg. Det kunne jo være, det ville inspirere til en anden undersøgelse og allerhelst konstruktiv handling.
Tak for din tid, DU er med til at gøre en forskel!
787 personer deltog i undersøgelsen via Facebook i perioden 29. maj til 10. juni 2017.
Gennemsnitsalderen på deltagerne var 45,87 år (medianen var 45,99 år).
11 deltagere er blevet udtrukket i størstedelen af analysen, grundet fejludfyldning af data. De er dog
medtaget i overordnede besvarelser i slutningen af analysen, der vedrøre behandling, bisidder,
menneskerettigheder mv. Derudover har der i spørgeskemaudformningen været mulighed for at springe
nogle af spørgsmålene over.
Køn
90,00%
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Mand
Kvinde
Mand; 16,14%
I alt 787 pers.
Kvinde; 83,86%
Udgivet september 2017
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0005.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Kommunefordeling
Anstændig Syg Faktaundersøgelse
Hvilken kommune hører du til?
Answered
Skipped
Udtrukket
Besvarelser:
787
0
11
776
Alle kommuner er repræsenteret på nær Dragør, Furesø, Læsø, Odder og Ærø, som alle er kendetegnet ved af
være nogle af de mindre kommuner.
Kommune
København
Aalborg
Middelfart
Esbjerg
Vejle
Odense
Kolding
Fredericia
Næstved
Århus
Haderslev
Holbæk
Antal
73
43
28
24
23
22
18
17
15
14
13
13
Procent
9,4%
5,5%
3,6%
3,1%
3,0%
2,8%
2,3%
2,2%
1,9%
1,8%
1,7%
1,7%
Kommune
Horsens
Randers
Vejen
Vordingborg
Faaborg Midtfyn
Guldborgsund
Tønder
Gladsaxe
Herning
Lolland
Hvidovre
Andre
Antal
13
13
13
13
12
12
12
11
11
11
10
342
Procent
1,7%
1,7%
1,7%
1,7%
1,5%
1,5%
1,5%
1,4%
1,4%
1,4%
1,3%
44,1%
For hele kommunefordeling, se bilag A.
Udgivet september 2017
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0006.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Sygdomsbillede
Anstændig Syg Faktaundersøgelse
Hvad er din/dine diagnose/diagnoser?
Answer Choices
Responses
Diagnose 1
100,00%
Diagnose 2
76,16%
Diagnose 3
53,22%
Answered
Skipped
776
591
413
776
0
Ved gennemgang af diagnoser, er det tydeligt, at der er tale om syge mennesker. 591, altså 76% har 2 diagnoser,
mens 413, 53% har 3 eller flere diagnoser.
Efter gennemgang af diagnoserne (fritekst) tegner der sig et tydeligt billede af, at mange i tilskud til kontakten
med jobcentrene/systemet, har pådraget sig yderigere diagnoser i for af angst, depression, PTSD eller stress.
Dette i en sådanne grad, at der er mange, der udfylder disse diagnoser som diagnose 1 eller 2, og deres egentlige
”f siske” diag ose so diag ose eller .
Se bilag B for oversigt over diagnoser.
Er din sygdom i flg. læge stationær (bliver
aldrig bedre) og/eller progredierende
(sygdommen bliver kun værre)?
90,00%
80,00%
Ja; 76,74%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
Nej; 6,07%
Ja
Nej
Ved ikke
Ved ikke; 17,05%
I alt 774 pers.
0,00%
Baggrunden for at stille ovenstående spørgsmål har både været af hensyn til respondenternes generelle
helbredsudsigter. Men det er i lige så høj grad for at be- eller afkræfte, om jobcentrene udsætter syge
mennesker, som ikke bliver bedre, for økonomisk deroute med et højt psykisk og fysisk pres i form af
praktikker/jobprøvninger, og i den generelle kontakt til den syge borger. At en sygdom er stationær og/eller
progredierende er også en af grundparametrene for at kunne være kandidat til fleksjob/førtidspension.
Udgivet september 2017
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0007.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Antal jobsagsbehandlere
Anstændig Syg Faktaundersøgelse
Hvor mange jobsagsbehandlere har du haft i jobcentret mens du har været syg?
Answer Choices
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 eller derover
Responses
10,80%
13,07%
12,40%
10,13%
10,40%
8,13%
6,13%
5,07%
2,00%
6,00%
1,60%
2,67%
0,27%
1,07%
10,27%
Answered
Skipped
81
98
93
76
78
61
46
38
15
45
12
20
2
8
77
750
26
Hvor mange jobsagsbehandlere har du haft
i jobcentret mens du har været syg?
14,00%
12,00%
10,00%
8,00%
6,00%
4,00%
2,00%
0,00%
I alt 750 pers.
Fratrukket raskmeldte, skifter de adspurgte syge borgere jobsagsbehandler pr. 1,08 år, medianen er 0,74 (altså
jobsagsbehandlerskifte hver 3/4 år eller pr. 8 mdr.).
Dvs. a ”starter” forfra
i systemet ca. hvert 8. md. Ikke kun
med ny sagsbehandler, der først skal sætte sig ind i sagerne, og lære den syge at kende, men også i ofte forfra i
nyt forløb med nye jobprøvninger mv.
Når tallene lægges sammen på tværs, har 53,60% oplevet at have 5 eller flere jobsagsbehandlere. En
undersøgelse foretaget for Væksthusets Forskningscenter i samarbejde med Aarhus Universitet, udgivet marts
2017 (http://www.vaeksthuset.dk/nye-opsigtsvaekkende-resultater-vaeksthusets-forskningscenter/) viser, at
hyppig udskiftning af sagsbehandlere kan ødelægge kontanthjælpsmodtageres chance for at vende tilbage til
arbejdsmarkedet med 22% for hvert sagsbehandlerskifte. Undersøgelsen viser også, at i den gruppe, som ikke har
sagsbehandlerens tiltro kom kun 1 % i job efter 1 år, mens det gjaldt for 27% af den gruppe, som
sagsbehandleren tror på. Undersøgelsen tog udgangspunkt i 4000 kontanthjælpsmodtagere, men er medtaget
som reference i denne undersøgelse, idet dels mange syge borgere er parkeret på en lav ydelse/kontanthjælp, og
dels også er i kontakt netop med jobcentrene.
Udgivet september 2017
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0008.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Lægelige anvisninger og skånebehov
Retter jobcentret sig efter lægens
anvisninger?
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Ja; 17,88%
Nej; 58,52%
Ved ikke; 23,60%
I alt 716 pers.
Ovenstående bekræfter, at lægernes faglige vurderinger bliver tilsidesat af kommunerne for at spare
førtidspension til syge og uarbejdsdygtige mennesker. Selvom der skrives fyldige attester, hvor der beskrives,
hvordan patienterne har det, bliver de gang på gang sendt ud i nye aktiveringer. Sådan har kritikken lydt flere
gange fra Lægeforeningen Bl.a. i TV2 Fyn 3. maj 2017 (https://www.tv2fyn.dk/artikel/kritik-fra-laeger-
kommuner-sparer-paa-foertidspension-til-syge)
og i Fyens Stiftstidende 28. april 2017
(http://www.fyens.dk/middelfart/Marie-Louise-sagen-Laegerne-foeler-sig-generelt-
overhoerte/artikel/3144629):”....derfor
er det alligevel nogle gange ret indlysende, når man læser vores (lægens)
vurderinger, hvad borgeren er i stand til og ikke i stand til. Alligevel kan kommunerne få flere år til at gå med at få
afklaret, at borgeren måske kan arbejde få timer om ugen. - Som fagperson med berøring til patienten kan det
være ret pinefuldt at iagttage. En del patienter får det dårligere af at blive trukket gennem en proces, som
pi edød skal trækkes i la gdrag…”
Retter jobcentret sig efter dine evt.
skånebehov?
50,00%
45,00%
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Nej; 45,67%
Ja; 35,47%
Ved ikke; 18,85%
I alt 716 pers.
Ja
Nej
Ved ikke
Når jobcentrene ikke tilgodeser den syge borgers skånebehov, som er beskrevet af lægefagligt uddannede
personer, så bliver borgeren endnu mere syg. Sandsynligheden for at vende tilbage formindskes, ikke kun til et
arbejdsliv, men også en nogenlunde anstændigt tåleligt liv.
Udgivet september 2017
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0009.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Raskmelding
Er du blevet raskmeldt?
100,00%
80,00%
60,00%
40,00%
20,00%
0,00%
Ja
Nej
Ja; 14,25%
I alt 751 pers.
Nej; 85,75%
Af de 107 raskmeldte, har 68 en stationær/progredierende sygdom.
Af de der er blevet raskmeldt, er minimum 53 stadigt syge (set ud fra diagnoser og ydelsesgrundlag), og
dermed ikke tilgængelige for arbejdsmarkedet.
Har du oplevet at blive "fejet af"/"henover" af
Jobcentret i forhold til hurtig afslutning af din
sag/raskmelding?
80,00%
60,00%
40,00%
20,00%
0,00%
Ja
Nej
Nej; 31,82%
Ved ikke; 2,27%
Ved ikke
I alt 44 pers.
Ja; 65,91%
A
Dette betyder at knap 66% af de syge borgere har følt sig tvunget til at raskmelde sig, selvom mange stadigt er
syge, enten efter direkte pres fra Jobcentret, eller indirekte, fordi folk hurtigst muligt vil ud af systemet igen.
Er din læge/læger enige i raskmeldingen?
50,00%
40,00%
30,00%
Ja; 43,18%
Nej; 36,36%
Ved ikke; 20,45%
20,00%
I alt 44 pers.
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Udgivet september 2017
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0010.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Ydelsesfordeling
Anstændig Syg Faktaundersøgelse
Hvilken ydelse modtager du pt.?
Answer Choices
Sygedagpenge
Jobafklaringsydelse
Ressourceforløbsydelse
Kontanthjælp
Flexjobsydelse
Førtidspension
Revalidering
Selvforsørgende (evt. af andres indtægt)
Andet
Responses
10,10%
6,73%
34,55%
25,18%
7,91%
6,00%
1,32%
3,51%
4,69%
Answered
Skipped
69
46
236
172
54
41
9
24
32
683
104
Hvilken ydelse modtager du pt.?
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
I alt 683 pers.
0,00%
66,46% modtager Jobafklaringsydelse, Ressourceforløbsydelse eller Kontanthjælp, som er de laveste ydelser.
Udgivet september 2017
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0011.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Ca. 77% (76,57%) af 636 respondenter mener at de burde indstilles til andet forløb/ydelse (har været et separat
spørgsmål i spørgeskemaet). Når disse 77% bliver spurgt hvilken ydelse, de burde få, ser svaret således ud:
Hvilken ydelse mener du, du burde få?
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
Flexjobydelse;
25,71%
I alt 490 pers.
Revalidering;
Andet; 3,06%
2,86%
Førtidspension;
62,65%
Sygedagpenge;
5,71%
10,00%
0,00%
Spørgsmålet er selvfølgelig udtryk for personens egen subjektive vurdering, men tegner et meget tydeligt billede
af, at størstedele der ”sider fast” i a dre lavere delser, burde tildeles ove ståe de i stedet. Eller sagt på e
anden måde, de, der skulle have været videre på fleksjob og førtidspension sidder fast primært i Jobafklaring,
Ressourceforløb eller Kontanthjælp.
Når de, af de forudgående spørgsmåls, informationer krydses og grupperes tegner flg. billede sig.
Antal respondenter/personer fordelt i gruppering
13% (102 pers.)
2% (12 pers.)
71% (554 pers.)
7% (58 pers.)
De, der er tilkendt fleksjob, førtidspension eller revalidering
De, der er er raskmeldte og selvforsørgende (evt. af andens indkomst)
De, der er raskmeldte, men stadig syge
De, der til stadighed er sygemeldte
50 af de 776 respondenter har ikke oplyst deres ydelsesgrundlag. Af de resterende 721 er 71% stadigt
sygemeldte, mindst 7% er stadigt syge, men raskmeldte, 2% er raskmeldte og selvforsørgende (evt, af andens
indkomst), og 13% er enten raskmeldt, tilkendt fleksjob, førtidspension eller revalidering.
Der differentieres iml. at være raskmeldt i systemet, og reelt at være rask. Mange er raskmeldt i systemet, men
er stadigt lige syge.
Udgivet september 2017
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0012.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Når man kigger på, hvor længe de samme grupperinger har været i Jobcentersystemet, tegner flg. billede sig:
Sygemeldingsperiode fordelt på gruppering
1,33 år
4,34 år
5,43 år
5,08
år*
De, der er tilkendt fleksjob, førtidspension eller revalidering
De, der er er raskmeldte og selvforsørgende (evt. af andens indkomst)
De, der er raskmeldte, men stadig syge
De, der til stadighed er sygemeldte
*5,08 år er baseret på 86 af 102 besvarelser om perioder.
5,43 år. Så længe har de, der til stadighed er syge i gennemsnit været i Jobcentersystemet. Måledatoen for de
stadigt sygemeldte er den 20. juli 2017, dvs. den dato, der er brugt som udgangspunkt i sygemeldingsperioden.
Hvis man trækker de raskmeldte ud, som nu er selvforsørgende (evt. af andens indkomst) har de en
gennemsnitlig sygemeldingsperiode på 1,33 år. Dog er der i spørgeskemaet ikke differentieret iml. om de har
lønnet job, lever af anden formue eller af andens indkomst.
Hvis man krydser de 359 syge borgere, der har en stationær/progredierende sygdom, som ikke er raskmeldte,
med fordelingen på ydelser, ser det således ud:
Stationær/Progredierende syge fordelt på ydelser
3%
8%
38%
51%
Jobafklaring
Ressourceforløb
Kontanthjælp
Selvforsørgende evt. af andens indtægt
En beregning ud fra oplysninger fra Danmarks Statistik har netop vist, at en kommune kan score iml. 37.000 og
67.000 kr. pr. syge borger, de holder på de laveste ydelser (kontanthjælp, ressourceforløb og jobafklaringsydelse)
og ikke tildeler fleksjob/førtidspension grundet en tilskudsordning til de laveste indkomster (https://xn--nb-
konomi-n8a.dk/topnyhed/kommuner-faar-bonus-paa-67-000-kr-naegte-kontanthjaelpsmodtagere-
foertidspension/
).
Derudover er der et umiddelbart økonomisk incitament for de enkelte kommuner at fastholde syge borgere i
lange, og hvad der virker som fuldstændigt meningsløse forløb. Bundlinjen nu og her ændres. I Middelfart
Kommune er der f.eks. i 2016 sparet 25 mill. kr. på beskæftigelsesområdet. Penge, som flyttes fra
beskæftigelsesområdet til især anlæg og vedligeholdelse af veje (http://www.fyens.dk/middelfart/Kommunalt-
regnskab-i-stort-plus/artikel/3130877
). Umiddelbart virker det som en god forretning. På sigt kan man dog stille
spørgsmålstegn ved besparelsen.
Udgivet september 2017
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0013.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Jobprøvning/praktiker
Hvor mange jobprøvninger/praktiker har du været igennem?
30,00%
27,41%
25,00%
20,00%
18,88%
14,97%
15,00%
11,61%
10,00%
8,25%
5,87%
5,00%
4,90%
2,10%
0,00%
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1,12% 0,84% 1,40%
1,68%
0,00% 0,56% 0,28% 0,14%
18,89% har været i 5 eller flere praktikker/jobprøvninger!
27,41% har slet ikke været jobprøvet!
Af de, der har haft 15 eller derover, er det primært folk på ressourceforløb eller kontanthjælp, som alle
har svaret at deres sygdom er stationær.
De,
der har svaret ” ”,
og slet ikke har fået afprøvet deres jobevne, er på flg. ydelse:
Sygedagpenge
13%
Ikke angivet ydelse
9%
De, der ikke har været i jobprøvning, er på flg. ydelser:
Selvforsørgende
7%
De laveste
ydelser
57%
Kontanthjælp
21%
Revalidering
1%
Førtidspension
5%
Flexjob
2%
Andet
6%
Jobafklaring
9%
Ressourceforløb
27%
Hvordan kan 27% være i ressourceforløb, uden at være/have været i jobprøvning, da forløbet netop er
kendetegnet ved afprøvning til arbejdsmarkedet?
Udgivet september 2017
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0014.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Arbejdsevne
Hvad er din umiddelbare arbejdsevne
vurderet/afprøvet til pr. uge?
I alt 716 pers.
21,51%
17,74%
13,13%
9,64% 8,38%
4,89%
6,70% 5,59%
2,37%
3,91%
1,26% 1,54%
3,35%
48,89% har en vurderet/afprøvet arbejdsevne på under 6 timer.
21,51% har slet ikke fået afprøvet deres arbejdsevne.
Af de, der kan arbejde under 1 time om ugen er:
Sygedagpenge
8%
Ikke svaret
4%
Andet
3%
flexjob
2%
De laveste ydelser
68%
Kontanthjælp
27%
Førtidspension
14%
Selvførsørgende
(evt. af andens
indtægt)
1%
Jobafklaring
2%
Ressourceforløb
39%
39% af de, der har en arbejdsevne på under 1 time om ugen er i ressourceforløb. Dvs. et forløb hvor man gennem
gentagne arbejdsprøvninger forsøger at udvikle på deres arbejdsevne. Det er et stort ressource apparat at sætte i
gang jobcentret for at udvikle, hvad der virker minimalt, på deres arbejdsevne.
Udgivet september 2017
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0015.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Det samme billede tegner sig af alle de, der kun kan arbejde op til 6 timer om ugen. Det drejer sig om i alt 350
personer, dvs. 48,89% af alle dem, der har besvaret. 67%,
der ligger i de ”laveste delse” gruppe.
Selvførsørgende (evt. af
andens indtægt)
2%
Ikke svaret
8%
Revalidering
0%
Sygedagpenge
8%
Andet
3%
flexjob
5%
Førtidspension
7%
Jobafklaring
4%
De laveste ydelser
67%
Ressourceforløb
40%
Af de, der kan arbejde op til 6 timer om ugen er:
Kontanthjælp
23%
Udgivet september 2017
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0016.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Børn
Det er ikke kun den sygemeldte borger alene, det går ud over, men hele familien, og i særdeleshed børnene. Det
er hårdt som familie og pårørende at skulle takle sygdom i sig selv. Ressourcer
og ikke kun de økonomiske,
kommer på prøve. I sammenligning kunne man spørge, hvor stort et overskud man selv har, hvis/ når man f.eks.
ligger syg med influenza? Hvis man havde influenza 4-5 dage? Om ugen? Hver uge?
Har du hjemmeboende børn under 18
(dvs. 7-7 deleordning eller derover)?
70,00%
Nej; 62,29%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
Ja; 37,71%
I alt 716 pers.
10,00%
0,00%
Ja
Nej
De, der har svaret ja til ovenstående spørgsmål, er yderligere blevet spurgt flg.:
Er du enlig forsørger af hjemmeboende
børn under 18?
70,00%
Nej; 60,29%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ja; 39,71%
I alt 270 pers.
Økonomien har selvfølgelig meget at skulle have sagt i en families sammenhængskraft, specielt når man er syg,
fordi man i forvejen er ramt med de problematikker en sygdom giver. Dette gælder i særdeleshed for de enlige
forsørgere, da de, ud over at skulle kigge dybt i lommeforet, også er truet på den basale tryghed i og med den
ofte overhængende fare for at skulle gå fra hus og hjem.
Udgivet september 2017
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0017.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
109 har svaret ja til at være enlige forsørgere, når deres ydelse analyseres, fremkommer nedenstående resultat:
Den enlige forsørgers ydelse:
Selvførsørgende (evt.
af andens indtægt)
Ikke svaret
10%
Sygedagpenge
7%
Revalidering
2%
Kontanthjælp
34%
De laveste ydelser
68%
Andet
4%
flexjob
4%
Førtidspension
4%
Jobafklaring
3%
Ressourceforløb
31%
I flg. rapport fra Rockwool fonden fra april 2017, øges risikoen for at børn bliver anbragt med 25 % pga.
kontanthjælpsloftet (https://www.information.dk/indland/2017/04/ny-rapport-kontanthjaelpsloft-foroeger-
risikoen-boern-anbragt?lst_frnt
). Dette er ikke en direkte konsekvens af den strammere økonomi, men netop en
konsekvens af at forældrene oplever stigende pres og mindre overskud, hvilket har en stor betydning for deres
børns trivsel. Både Jobafklaringsydelse og Ressourceforløb er ydelser på kontanthjælpsniveau.
Udgivet september 2017
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0018.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Partshøring/klagemulighed
Partshøring er en skriftlig forvarsling om en foreliggende afgørelse, som man kan klage over. Partshøringen
hvis
og når man får en, er ofte den syges borger umiddelbare eneste mulighed for at klage til ankestyrelsen. Der
findes selvfølgelig andre muligheder, men det kræver at den syge borger er sat grundigt ind i mulighederne,
hvilket er de fleste forundt. Dette efterlader den enkelte syge borger uden nogen form for retssikkerhed, når ikke
man har modtaget en partshøring.
Har du modtaget det, som jobcentrene
kalder for Partshøring (brev med varsel
om afgørelse)?
50,00%
45,00%
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Nej; 45,74%
Ja; 41,05%
I alt 713 pers.
Ved ikke; 14,49%
Ja
Nej
Ved ikke
Hele 45,74% har ikke modtaget en partshøring.
Af de 41,05%, der har svaret ja til ovenstående, var det svært at forstå det sprog, der blev brugt i Partshøringen.
Var partshøringen skrevet i et sprog, der
var nemt at forstå?
60,00%
Nej; 52,40%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
Ved ikke; 9,59%
Ja; 38,01%
I alt 292 pers.
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Udgivet september 2017
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0019.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Har du givet
klage/indsigelse/kommentarer til
partshøring?
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Nej; 36,99%
I alt 292 pers.
Ja; 63,01%
36,99% der svarede nej til at have indgivet en klage, blev yderligere spurgt om nedenstående:
Hvorfor har du ikke givet
indsigelse/kommentarer?
45,00%
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Jeg var enig i
udfaldet af
Partshøringen
Jeg forstod ikke
hvad de skrev
Jeg gav op
Andet (angiv
venligst)
1,83%
18,35%
I alt 109 pers.
41,28%
38,53%
58,71% har enten ikke forstået, hvad der stod, eller givet op (De angivelser, der er givet falder indenfor de to
kategorier).
Tekst eksempler på
fritekst i besvarelsen ”Andet”:
Ellers kunne jeg ikke få kontanthjælp
Socialrådgiver i fagforening mente ikke det var dårligt at jeg kom på ressourceforløbs ydelse/forløb
Hvad får man ud af at snakke til en lukket dør ????
Forstod ikke en pind
giver op. kan slet ikke overskue alt det der skal til..
Udgivet september 2017
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0020.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Ud over at forstå, hvad der står skrevet i partshøringen, kræver det at mobilisere et enormt overskud til at lave
en skriftlig klage, med de relevante pointer og dokumentation herfor. Et overskud som skal findes i en hverdag,
hvor det ofte er svært at finde energi til almindelige gøremål grundet sygdom.
I øjeblikket er ventetiden for at få sin klage for i Ankestyrelsen ca. 7 mdr. Fra beslutningen er taget i jobcentret
her tænkes primært økonomisk, til en evt. medhold i klagen skal den enkelte borger leve af den ydelse, som
jobcentret har besluttet. Det er de færreste, som har likvide midler til at holde sig gående i 7 måneder.
De lange sagsforløb, der går forud for en evt.- tilkendegivelse af fleksjob eller førtidspension, er et meget
graverende problem. Dels fordi folk bliver mere syge, men lige så meget fordi man i forløbet ofte bliver nødt til at
likvidere alle aktiver for at kunne holde en hverdag gående. Dette betyder mange flere skæbner
og familier i
bunden af indkomststigen, uden mulighed for at kunne indhente det tabte.
Udgivet september 2017
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0021.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Hvordan vurderes behandlingen?
685 personer besvarede dette spørgsmål i en matrix fordelt på 3 områder. Love og paragraffer, jobcentret
generelt og jobsagsbehandleren (hvis man havde haft flere sagsbehandlere, skulle et gennemsnit vurderes).
Matri e er opdelt i tre kategorier/o råder for dels at dele ”s ste et” op i de lovgive de, de
implementerende og den udøvende magt. Derudover også af hensyn til en opdeling i mål og metode (Målet
bliver vedtaget politisk, men metoden ligger indenfor den kommunale ramme og eksekveres af
sagsbehandleren).
Meget dårlig
(1-2)
44%
40%
27%
Dårlig
(3-4)
29%
27%
30%
Hverken/eller
(5-6)
18%
21%
25%
God
(7-8)
7%
10%
13%
Rigtig god
(9-10)
3%
2%
5%
(På skala 1 - 10)
Love og paragraffer (politisk)
Jobcentret generelt
Job-sagsbehandler
Kun 10% af de adspurgte mente at den politiske behandling (love/paragraffer) var god eller rigtig god.
Adspurgt om Jobcenter og Job sagsbehandler gælder det henholdsvis 12 og 18%!
Hele 73% vurderede den politiske behandling som dårlig eller meget dårlig. 67% vurderede jobcentrets
behandling som dårlig eller meget dårlig. For Jobsagsbehandleren gælder det 57%.
Hvordan vurderer du behandlingen af dig?
Love og paragraffer (politisk)
Jobcentret generelt
Din job-sagsbehandler (hvis du har haft flere, vurdér gennemsnit)
Meget dårlig (1-2)
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
Rigtig god (9-10)
Dårlig (3-4)
10%
5%
0%
God (7-8)
Hverken/eller (5-6)
Udgivet september 2017
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0022.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Behovet for bisidder
I dag er paragrafferne i loven meget omfangsrige. Statistikkerne taler sit tydelige sprog i forhold til
sandsynligheden for at få tilkendt fleksjob eller førtidspension ud fra et gnidningsløst tidsmæssigt perspektiv.
Den enkelte syge borgers retssikkerhed er truet, og Jobcentrene i den sammenhæng kunne i højere grad
vurderes til at være en overlegen modspiller frem for en hjælp og samarbejdspartner. Nedenstående spørgsmål
er stillet for at be- eller afkræfte denne tese.
Jeg ville gerne gøre brug af en professionel
bisidder, fordi jeg føler mig utryg ved, om
Jobcentret behandler mig og min sag ordentligt
90,00%
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja; 78,98%
I alt 685 pers.
Nej; 9,34%
Ved ikke; 11,68%
Ja
Nej
Ved ikke
Jeg har adgang til en gratis professionel
bisidder
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
Nej; 58,16%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja; 28,57%
I alt 686 pers.
Ved ikke; 13,27%
Ja
Nej
Ved ikke
Behovet for en professionel bisidder er stort. Hele 78,98% svarer, at de føler sig så utrygge i kontakten til
jobcentret, at de ville gøre brug af en bisidder. Det er dog kun 28,57% som har adgang til en sådanne.
Udgivet september 2017
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0023.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Det menneskeretlige perspektiv
Uddrag af tekst om Menneskerettighederne/Handikapkonventionen:
”Formålet
med denne konvention er at fremme, beskytte og sikre muligheden for, at alle personer med handicap
fuldt ud kan nyde alle menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på lige fod med andre, samt at
fremme respekten for deres naturlige værdighed. Personer med handicap omfatter personer, der har en langvarig
fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre
dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.”
Mener du, at du bliver behandlet med
respekt og anstændighed i mødet med
Jobcentret som helhed?
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
I alt 685 pers.
Ja; 21,17%
Ved ikke; 12,26%
Nej; 66,57%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Mener du, at du er blevet mistænkeliggjort,
uanstændigt og uværdigt behandlet af
Jobcentret som helhed
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
Nej; 19,27%
Ved ikke; 9,93%
I alt 685 pers.
Ja; 70,80%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Udgivet september 2017
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0024.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Uddrag af tekst om menneskerettigheder/torturkonventionen:
”I
denne konvention betyder udtrykket »tortur« enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten
fysisk eller mental, bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en tilståelse fra
denne eller en trediemand, at straffe ham for en handling, som han selv eller en trediemand har begået eller
mistænkes for at have begået, eller at skræmme eller lægge tvang på ham eller en trediemand, eller af nogen
grund baseret på nogen form for forskelsbehandling, når en sådan smerte eller lidelse påføres af eller på
opfordring af en offentlig ansat eller en anden person, der virker i embeds medfør eller med en sådan persons
samtykke eller indvilligelse. Smerte eller lidelse, der alene er en naturlig eller tilfældig følge eller del af lovlige
sanktioner, er ikke omfattet.”
Mener du, at Jobcentret påføre/påtvinger dig
mere smerte og/eller lidelse end hvad er
indenfor rimelighedens grænse i afklaring af din
arbejdsevne?
80,00%
70,00%
Ja; 72,12%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Nej; 15,62%
Ved ikke; 12,26%
I alt 685 pers.
Tallene taler sit eget tydelige sprog. Baggrunden for at spørge ind til elementer fra torturkonventionen er, at de
syge borgere på en måde mistænkes for at snyde som udgangspunkt (hele 70,80% føler sig mistænkeliggjort,
uanstændigt og uværdigt behandlet), og/eller presses med fare for den enkeltes helbred, og her igennem
straffes, skræmmes og tvinges til smerte og lidelse.
Udgivet september 2017
23
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0025.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Afsluttende spørgsmål
Sidst men ikke mindst: Er du blevet mere
syg af jobcentrets behandling af din sag?
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Ja
Nej
Ved ikke
Nej; 16,23%
Ved ikke; 11,99%
I alt 684 pers.
Ja; 71,78%
71,78% er blevet mere syge af jobcentrets behandling af dem. Dermed tilbyder reformen af fleksjob og
førtidspension ikke muligheder for at vende tilbage på arbejdsmarkedet, men begrænser den syge borgers
chancer herfor. Dette ud fra den logiske deduktion, at noget man bliver mere syg af, fremmer hverken
arbejdsevne eller ressource, men nedsætter den. Husk på, at dette omhandler mennesker som du og jeg, ofte
med et solidt arbejdsliv bag sig. De er bare blevet syge
noget som man ikke selv er herre over. De vil hellere end
ger e vil b de i d, hvis de ka . Det er ikke udsatte ”sa fu ds assere”, so
a ka være tilbøjelig til at få et
billede af, når den gruppe mennesker ellers omtales af bl.a. politikere og rådmænd.
I sammenligning med den umiddelbare økonomiske gevinst for de enkelte kommuner, viser svaret på
ovenstående, at den økonomiske konsekvens er stærkt fordyrende på sigt. De syge borgere bliver mere syge.
Dvs. deres arbejdsevne, og livskvalitets forringes markant. I stedet for at hjælpe folk tilbage til en anstændig
tilværelse med eller uden job, holdes de syge borgere i lange forløb. Det er ikke kun den enkelte syge borger, det
går ud over, men hele familien med store konsekvenser for især børnene. Omkostningen omfatter også alle de
timer, der bliver brugt af sagsbehandlere, jobkonsulenter, virksomhedskonsulenter, praktikvirksomheder, læger
(hyppigere besøg og evindige statusattester), speciallæger, sygehuse, øvrige behandlere (fysioterapeuter,
kiropraktorer mv.), fagforeninger, bisiddere osv., osv.
I Norddjurs Kommune har man i arbejdsmarkedsudvalgets politiske forslag for budget 2018 (Norddjurs
Kommune: Arbejdsmarkedsudvalget Politiske forslag
budget 2018, forslag 1) og netop lavet en beregning på,
hvor stor en besparelse der kan gøres, ved at undgå at parkere syge borgere i langstrakte ressourceforløb, men
overføre dem på førtidspension.
388 har givet yderligere (tankevækkende og foruroligende) kommentarer til deres sagsbehandling i fritekst. Se
bilag C for et uddrag af disse.
Udgivet september 2017
24
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0026.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Bilag A: Respondenter pr. kommune
Hvilken kommune hører du til?
København
Aalborg
Middelfart
Esbjerg
Vejle
Odense
Kolding
Fredericia
Næstved
Århus
Haderslev
Holbæk
Horsens
Randers
Vejen
Vordingborg
Faaborg Midtfyn
Guldborgsund
Tønder
Gladsaxe
Herning
Lolland
Hvidovre
Assens
Ballerup
Frederiksberg
Kalundborg
Sønderborg
Frederikshavn
Hedensted
Helsingør
Hjørring
Holstebro
Køge
Mariagerfjord
Ringsted
Struer
Syddjurs
Thisted
Brøndby
Faxe
Skanderborg
Svendborg
Jammerbugt
Udgivet september 2017
73
43
28
24
23
22
18
17
15
14
13
13
13
13
13
13
12
12
12
11
11
11
10
9
9
9
9
9
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
7
7
7
7
6
9,4%
5,5%
3,6%
3,1%
3,0%
2,8%
2,3%
2,2%
1,9%
1,8%
1,7%
1,7%
1,7%
1,7%
1,7%
1,7%
1,5%
1,5%
1,5%
1,4%
1,4%
1,4%
1,3%
1,2%
1,2%
1,2%
1,2%
1,2%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
1,0%
0,9%
0,9%
0,9%
1,0%
0,8%
25
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0027.png
Faktaundersøgelse 2017
Gribskov
Hillerød
Ringkøbing Skjern
Silkeborg
Slagelse
Bornholm Regionskommune
Brønderslev
Ikast-Brande
Lejre
Nordfyn
Odsherred
Rebild
Roskilde
Sorø
Viborg
Aabenraa
Billund
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Glostrup
Kerteminde
Langeland
Nyborg
Rudersdal
Rødovre
Skive
Vesthimmerland
Allerød
Gentofte
Morsø
Norddjurs
Stevns
Tårnby
Albertslund
Favrskov
Greve
Halsnæs
Høje Taastrup
Ishøj
Lemvig
Lyngby Tårbæk
Solrød
Varde
Fanø
Herlev
Samsø
Vallensbæk
Sum
Udgivet september 2017
Anstændig Syg
6
6
6
6
6
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
3
3
3
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
1
1
776
0,8%
0,8%
0,8%
0,8%
0,8%
0,8%
0,6%
0,6%
0,6%
0,8%
0,6%
0,6%
0,6%
0,6%
0,6%
0,6%
0,5%
0,6%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,5%
0,4%
0,5%
0,4%
0,4%
0,4%
0,4%
0,3%
0,3%
0,3%
0,4%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,3%
0,1%
0,1%
0,1%
0,1%
100,0%
Analyseresultater
26
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0028.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Bilag B: Oversigt over diagnoser
Nedenstående oversigt er en oversigt over fleste diagnoser/lidelser. Diagnoserne er skrevet i fritekst, hvorfor
nogle er slået sammen. Feks. Ryg/skulder/hofte/bækken skader, Gigt (ikke specificeret), Diskosprolaps (hvor
langt de fleste har multipel diskosprolapser), kræft (ikke udspecificeret).
Oversigte skal læses såda , at ”Diag ose ” er a tallet af perso er, der har udf ldt at fejle de pågælde de
s gdo i feltet ”Diag ose ”.
Eks. Har 11 personer udfyldt at fejle kræft i
”Diagnose
1”, Mens 7 har udfyldt det
som deres
”Diagnose
2” og 5 personer har udfyldt det i
”Diagnose
3” feltet.
Lidelse/Diagnosebetegnelse:
Diagnose 1
Diagnose 2 Diagnose 3
ADHD (/ADD)
14
14
6
Allergi
2
3
Angst
14
44
21
Anæmi
3
1
Asperger Syndrom
5
Astma
4
4
5
Autisme
10
2
1
Ben/Fodskade
7
6
Bipolar
2
4
Blodprop
5
3
2
Borderline
13
5
3
Borreliose
1
Bronkitis
1
Colitis Ulcerosa
14
5
1
Crohn
3
CRPS
4
Cystisk fibrose
1
Delvis lammelse
2
Depression
34
41
36
DF 44.6 Dissociative sanseforstyrrelse
1
Diabetes
4
11
4
Diskosprolaps (mange multipel)
31
44
27
Dobb.sidig hoftedysplasi (medfødt misdannelser)
2
Dystemi
1
Ehlers Danlos syndrom
2
1
1
Encepilitis
1
Endometriose
1
3
5
Epidural Fibrose
1
Epilepsi
3
1
1
Fibromyalgi
79
42
16
Gigt
63
58
33
Graves
1
1
Hashimoto
4
1
Hjerneskade
20
6
6
Hjertesygdom
10
6
4
Hoftedysplasi
1
2
2
Udgivet september 2017
27
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0029.png
Faktaundersøgelse 2017
Hortons
Hybermobilitets Syndrom
Hypothyrediose
Immundefekt
Impegmenteringssyndrom
Karpal tunnelsyndrom
klippel-trenanay
Knogleskørhed
Knæskader
KOL
Kronisk eksem
Kroniske smertepatient
Kræft
Leiomyosarkom
Lupus
M.E.
Mave/Tarm sygdom
mb scheuermann lav
Menieres
Migræne
Modic forandringer
Morbus Addison
Morbus bechterew
Morbus chrom
MRSA
Multipel endokrin neoplasi type 1
Muskelsvind
Myalgisk Encefalomyelitis
Nedsat nyrefunktion
Nerveskader
Neurasteni
Nf 1
Obstruktiv lungesygdom
OCD
Organisk skizofreni
Paranoid skizofreni
Parkinson
Personlighedsforstyrrelse
Piskesmæld
Polyglanular autoimmune Syndrom
Polyneuropati
poreasisgigt
post commotio syndrom
PTSD
Radiculopati
Reflex dystrofi
Renauds syndrom
Router ciffer syndrom
Ryg/skulder/hofte/bækken skader
Udgivet september 2017
Anstændig Syg
1
11
2
1
2
3
1
1
3
11
4
32
11
1
1
4
1
1
4
Analyseresultater
2
3
5
14
35
7
1
6
1
8
3
1
1
1
3
6
1
17
23
5
6
1
2
27
1
2
1
2
6
2
1
1
1
1
3
1
16
27
1
5
1
47
1
2
1
51
9
1
8
1
7
14
9
1
13
4
23
18
1
30
2
23
28
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0030.png
Faktaundersøgelse 2017
Rygmarvsbrok
sarkoidose i lunger
Scheuermann
Sclerose
Scoliose
SFN (små-fiber neuropati)
Sjøgrens syndrom
Sle
Spinalstenose
spiseforstyrrelse
Spondylatrit
Spondyletese
Stofskiftesygdom
Stress
Tinnitus
Udbrændt
Unipolar lidelse
Anstændig Syg
1
1
3
4
5
1
1
1
3
1
1
1
42
3
1
3
4
1
3
2
1
8
21
2
6
Analyseresultater
1
1
1
3
1
1
1
8
13
3
6
Udgivet september 2017
29
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0031.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
Bilag C: Uddrag af de 388 yderligere kommentarer til
sagsbehandling i fritekst
Jeg kan ikke holde til at skulle forsvare mig selv når jeg har det SÅ skidt. Uvisheden om hvad kommunen beslutter øger min angst og jeg tænker tit at
jeg ingen penge vil have men jeg har fire dejlige børn at forsørge. Jeg ønsker mig førtidspension. Kan næsten ikke klare livet med alle de smerter!!!!!
Jobcentret trækker alt ting ud ingen rider eller sadler. Har kun telefonmøder og derfor ikke mulighed for bisidder. Sagsbehandler siger at nu må vi se
tiden an. Og vil umidlbart ikke færdigbehandle min sag. Jeg er i ressourceforløb, men har opfyldt alle mine mål i min ressourceplan. Mit
ressourceforløb slutter oktober 18, men som min sagsbehandler siger: så får du bare et nyt ressourceforløb. Altså kontanthjælp til jeg bliver
folkepensionist.
Der er alt for mange skift af sagsbehandlere, jeg føler det er som at køre rundt i en rundkørsel, man kommer ingen vegne, og jeg føler mig ikke
forstået, men hvordan skal et menneske der aldrig har prøvet at stå i min situation også kunne det. Oven i de fysiske udfordringer jeg har, kommer
efterhånden også de psykiske til, da det er meget svært at blive ved med at leve i den konstante uvished om hvad der skal ske
jobcentrets behandling af syge borgere er et resultat af love som ikke virker. De henholder sig til love og regler og vil udsætte en for alt. Jeg var før et
velfungerende menneske, med dejligt arbejde så blev jeg syg hvor jeg nu føler mig som et menneske uden rettigheder, det er nedværdigende og
havde jeg den mindste chance for at tage et arbejde så ville jeg løbe skrigende ud af det system som tænker mere på hvor stor en økonomisk
belastning du er end hvordan de kan hjælpe til du får en tålelig hverdag.
Kommunerne mishandler de mennesker der ikke evner at håndtere deres egen sag. Jeg har evnerne, og har derfor været heldig. Men det har været
tæt på at koste mig livet.
Det lader til, at det er ligegyldigt for dem, om jeg kommer videre i livet.
Jeg kan ikke forstå som borger i dette land og har arbejdet siden jeg var 14 har passet mine ting. at man som udgangspunkt bliver mistænkelig gjort
som en der vil snyde systemet. Jeg har knoklet røven ud af bukserne det sidste år for at få kræfterne tilbage til at kunne passe mit job og ikke en
eneste ganger er der blevet lyttet til en . kæmpe pres at man hele tiden bliver ringer op af jobcenteret selv om må man går på arbejde bare på nedsat
tid
Det hårdeste jeg nogensinde både fysisk og psykisk har skullet igennem.
Min sag lige nu er blevet urimmeligt forsinket. Jeg har klaget en gang og har fået medhold i klagen, men har formuleret en ny klage.Jeg tror desværre
at det er en bevidst praksis fra deres side for at spare kommunen penge.Men de overtræder de love, regler og tidsfrister generelt. Det er nutidens
største socialbedrageri. Hvem skulle have troet det ?
Min sag er trukket i langdrag i snart 8 år. Har også været uden indtægt i 18 mdr. Og måtte hyre en advokat for at få tilkendt Ressoursceforløb. Er
blevet meget dårligere af deres behandling. Er gået fra 12 timer i ugen til nu 2 timer og mange flere skånehensyn.
De trækker sagen i langdrag for at spare penge, og ændrer på handlingsplanen hele tiden.
Umenneskelig behandling.
Ydmygende Ødelæggende
Uendeligt! Mekanisk, destruktivt
Fik frataget retten til sygedagpenge dagen før operation for stor diskusprolaps med begrundelsen "der kan ikke laves en realistisk plan for
tilbagevenden til arbejdsmarkedet" og måtte derfor starte på arbejde efter operation frem for genoptræning - gik så helt ned med flaget igen ca 11/2
efter, blev sygemeldt i 2015 og erklæret kronisk smertepatient i 2016.... og er nu i ressourceforløb og går fast til psykolog.
Sygdomsforløbet forlænget pga JC
Ligegyldighed, skamridning af gældende lov, systematisk langsommelighed, udygtig forvaltning med enorme mængder væsentlige og faktuelle fejl i
sagsakter, overoplysning af sag for yderligere langsommelighed, trusler på min ytringsfrihed, hvis jeg klager, nedladenhed, løgne, bevidste
misforståelser og fuldstændig verdensfjern i forhold til åbenlyse fakta. Med en uhelbredelig kronisk lidelse, der kun forværres hele tiden er mødet
med jobcentret som at få en tidsubestemt dom i fattigdom på laveste kontanthjælpssats (ressourceforløbydelse). Allerede efter det første år i
ressourceforløbet blev det dokumenteret, at det var afvikling - ikke udvikling af mit helbred, men det blev hverken ændret eller stoppet af den grund!
Mine sagsbehandlere og jobkonsulenter har alle været søde og dygtige og har gjort alt for at hjælpe mig til at få fleksjob. Det er rehabiliteringsteamet,
der bremser det. De er der ikke for at hjælpe folk
Jeg har selv henvendt mig til en privat juridisk rådgiver, som jeg selv betaler for. Hun klarer al korrespondance med jobcenteret og er med til alle
møder. Jeg tør ikke andet, for jeg føler de springer over, hvor gærdet er lavest!!
Det værste var/er ikke at blive troet på. Jeg følte mig mistænkeliggjort og jeg har aldrig, aldrig nogen sinde snydt systemet på nogen som helst
måde..... tværtimod...
Det er stressende konstant, at blive udsat for pres fra kommunen når man er syg og, at man skifter sagsbehandler hele tiden samt, at det tager alt for
tid, at få en afklaring
Jeg har oplevet at psykiatrisk afdeling anbefalede 6 måneder fredning fra jobcenteret fordi man frygtede yderlige fysiske og psykiske symptomer
grundet min PTSD. Det vurdere jobcenteres læge kun skulle være 2 måneder. Så jeg får ikke den ro jeg har så hårdt brug for.
Jeg oplever også jeg hele tiden skal svare på hvad jeg forventer at kunne præstere jobmæssigt og hvordan jeg vurdere mit arbejdsperspektiv at være
? Det svare jeg - det kan ikke ikke vurdere før jeg er rask ! Lad mig nu være syg i fred - jeg bliver kun mere syg af pres. Hvis jeg kunne ville jeg med
glæde tilbage og arbejde- jeg savner ALT ved mit arbejde
Jeg har valgt selv at raskmelde mig, skønt jeg fortsat er syg af min arbejdsskade (PTSD). Men det var en yderligere stress-påvirkning at skulle møde til
samtaler og møder. Der blev ikke bakket op om mit ønske om at vende tilbage på samme arbejdsplads. Der imod skulle jeg omskoles til et helt andet
erhverv end lærer.
Jeg arbejder nu fortsat som lærer og elsker det. Er dog blevet nød til at gå meget ned i arbejdstid for at kunne klare det.
Det havde været dejligt med ro omkring min sygemelding (4 måneder) og en støtte og opbakning til at vende tilbage i mit eget job. Og så er det
nedværdigende at halvdelen af teksten man modtager i breve fra Jobcenteret er trusler om fratagelse af rettigheder hvis ikke man samarbejder, skønt
jeg på intet tidspunkt har givet anledning til dette!!!!
Jeg mener jeg har udviklet kronisk stress grundet det store pres fra kommunens side
VI mangler menneskelige UDDANNET socialrådgiver som i gamle dage.
Udgivet september 2017
30
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0032.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
I forhold til spørgsmål 25, så er der prøvet mange ting, for at få mig ud på arbejdsmarkedet men knækker halsen hver gang, så et eller andet sted
burde de se på min historik og give mig lidt fred nu, for samtidig med min psykiske sygdom har jeg også en del fysiske skavanker, bla. aldersslitage i
ryggen som jo ældre jeg bliver ikke bliver bedre. Dårligt knæ og skuldre. Kan ikke nusse med mit barn ret længe i sofaen inden jeg får ondt. A redde
hendes hår skal gøres stående for ikke at overbelaste skuldrene for meget. Kan heller ikke holde styr på vores hjem, så det at skulle passe et arbejde
ville kun gøre tingene værre men de har ikke i sinde at lade mig få fred endnu da.
Aftale med SB ikke bliver overholdt. Team-leder har sat timeantal for praktik (her er der ikke lyttet til læges anmodning om en stille opstart med
progression) JC egen jobkonsulent ikke overholdt skånehensyn. 2. aktør - ikke overholdt skånehensyn med voldsom forringelse af smerter til følge.
Kun grundet jeg havde en bisidder med til mit møde i reb teamet et jeg kommet i Flex. Kommunen havde syltet min sag og jeg havde beviser på de
var fuld a løjn.
Jeg har nu fået bisidderhjælpen på og en dygtig socialrådgiver i jobcenter, så er tættere på afklaring end nogensinde. Startede oprindeligt i systemet
2005. 2012 valgte sb ved partshøring totalt at ignorere lægepapirer mm. Skønnede at jeg arb. mere. Røg ud af systemet i 1 år. Har siden fået flere
diagnoser, inklusiv kræft, hvor de ikke ville forlænge mine sdp. Vandt i AST, har vundet ialt 4 sager.
De bliver ved med at trække i langdrag, selvom alle specialister siger at der ikke er mere at gøre. De vil IKKE lade mig slippe arbejds prøvning, trods
udtalelser fra læger og diverse psykologer. De bliver ved med at trække i langdrag og det ødelægger en psykisk og fysisk, da smerterne bestemt ikke
bliver bedre. Jeg har mistet alt. Venner, familie, og meget mere. Jeg er intet for mine to børn og jeg må sige fra til mange gilder, både fødselsdage,
bryllupper mm. Hvorfor skal man ødelægges mere end man er. Kroniske smerter, ingen kan hjælpe med lindring, ingen nattesøvn. Håber snart der
kommer en ny lov, så man ikke skal pines sådan som man bliver i dag. Der er INGEN der ved hvordan man har det, medmindre de SELV har prøvet det.
De kan ikke sætte sig ind i , hvordan et liv i smerter er. De har ingen empati for syge mennesker. Hjælp os i stedet for at kæmpe mod os. Jeg forstår
IKKE hvorfor ALT skal trækkes ud. Jeg bliver hentet og bragt med taxa for at komme i arbejdsprøvning, da jeg får medicin som jeg ikke kan køre bil på.
Jeg ligger i flere dage når jeg har været afsted i en time om ugen. Jeg kan måske få det så godt, at jeg kan komme afsted ugen efter, og så starter det
forfra. Jeg har fået af vide at det kan tage et år inden de finder en løsning. JAVEL, så er der gået 8-9 år siden jeg kom galt afsted i en trafikulykke, er
det MENNESKELIGT !!!!
Umenneskelig. Fejl tolker lægeattester. Lægekonsulenter direkte modbydelige. Straffer de forkerte.
Jeg føler De syntes at jeg er fyldt med løgn.
Referer ikke mine udsagn rigtigt
Jeg har svaret på min datters vejne, da hun selv er for syg. Hun er ikke, og har ikke været i kontakt med jobcenter, og kommunens sagsbehandler har
parkeret hende på kontanthjælp siden 2013. Hun bliver mere og mere syg gennem årene.
Konstant pres for at sætte aktiv tid i praktik op. Har været mere end 2 år om at indhente lægepapirer. Afvist ressourceforløb: ''Det er muligt at tilbyde
dig præcist det samme på kontanthjælp''
Skiftende sagsbehandlere gør, at de ikke har ordentlig indsigt og forståelse for min situation. De laver fejl og sjusker uden at stå til regnskab for det,
og det rammer kun en. Nemlig mig!!
Min nuværende sagsbehandler er sød og respektfuld og anerkender og forstår min historie/ situation. De øvrige -især en - har været ganske
forfærdentlige og har bestemt bidraget til forværring af min lidelse.....
Grotesk, langvarig, invaliderende, isolerende og umenneskelig.
Ud af de 8 sb jeg har haft føler jeg at 1 tog mig alvorlig
Synes det er uværdigt at man bliver behandlet sådan her i systemet. Jeg ville hellere end gerne arbejd, men er slidt ned i mit kommunale arbejde i en
alder af 34 (socialpædagog). Jeg er belevet presset, været i en arbejdsprøvning på 1,5 år, bare fordi - at jeg skulle jo ikke gå det hjemme og kede mig.
Jeg er syg, ikke doven. Har fået stukket i hovedet, det er hårdt at have børn. Men det er jo ikke mine børn der er problemet, men at jeg jo er syg.
Jeg skal jo lave noget for min ydelse, men igen jeg er ikke doven, jeg er syg !!
De kører på en psykisk og man bliver mistænkelig gjort på trods af mange forskellige læger s vurderinger . Og klinisk funktion og arbejdsmedicinsk afd
. De føler de ved bedre end hvad der står selvom man henviser til de ikke er uddannet læger .
Så ringe. Det er umuligt at beskrive . Man tror det er løgn at dette foregår i dagens Danmark. Heldigvis for egen skyld har jeg optaget næsten alle
samtaler. Så man har dokumentation . De sidder rent ud sagt med fødderne på skrivebordet . Og bare venter , og laver den ene løgn efter den anden.
Ingen konsekvenser selvom de bryder loven. Min bisidder siger de er helt oppe og bryde retspleje loven. Jeg fortæller gerne min sag til hele dk. Min
bisidder gør også. Ja jeg kunne blive ved.
Hver gang man ser Jobcenter logo i postkassen/eboks starter det med sommerfugle i maven (af den dårlige slags ) rysteture , dårlig el ingen
nattesøvn , tiks , stress symtomer , mister appetit , bliver gal og ked af det , snerre af venner , familie og naboer , svigtende koncentration , korttids
hukommelsen driller og en masse anden ubehag som er svær at beskrive
Er tilkendt flexjob i 2011, men ikke været i job siden. Kun praktikken som jeg ikke har kunne holde til. Helbred er blevet forværret. Har fået 4 nye
diagnoser siden 2011. Jobcentret er ligeglad din mening, de er kun interesseret i og få dig ud af systemet. Godt nok hvis man kan arbejde, det vil alle
jo helst. Jeg bliver kun mere syg af det og får stress. Mine skpnehensyn er jobcentret ligeglad med. Havde endda 2 jobkonsulent som som ville "koge"
skånehensyn ned så jeg havde en chance for og få job. Fik jeg valgmulighed for job eller pension valgte jeg pension for det er det bedste for mig. Jeg
ville elske hvis jobcentret blev nedlagt . Jeg takker min gud for at jeg er i fagforening.
PTSD og traumer skyldes udelukkende Kommunen - IKKE ulykken eller sygdom
Deres holdning er at mine børn skal overtage alle pligter i hjemmet så jeg kan sidde i sofaen for at frigive ressuorcer til job. Må ikke deltage i
aktiviteter med børn for at frigive ressuorcer til job.
Efter snart 6 år, bliver man bare kørt ned og træt af det hele ....
Det virker som om man er kastebold fra det ene skrivebord til det andet - man bliver ikke hørt, men nærmest hånet , når man fortæller, at man er
syg.Man bliver mødt med ligegyldighed,nedladenhed og hån.
Fejl behandling af min sag fra jobcentret som har forværret min sygdom
Jeg vil sammenligne jobcenterets behandling af mig med psykisk tortur. Bliver truet fx hvis jeg ikke gør det, så sker der det; Bliver manipuleret med fx
Jobcenteret lover noget, ved næste samtale bliver dette ændret eller så har de aldrig sagt dette eller fx bliver lovet skåneforhold i praktik, når jeg så
starter i praktikken, så er der ingen skåneforhold tilstede (Praktikker er en måde virksomheder får gratis arbejdskraft på, ikke andet);
Bliver talt ned til fx Du ser ikke syg ud eller Vi alle sammen er jo også trætte eller Den medicin du får er jo ikke noget særligt (selvom det er
morfinpræparater); Bliver nedbrudt, i behandling forsøger jeg at komme mig, bygge mig selv op igen, men jobcenteret bruger tiden på at ødelægge
det jeg forsøger at bygge op. Jobcenteret er modspiller ikke en medspiller.
jeg har selv betalt partsrepræsentant, de har to meldt mig rask, men partsrepræsentanten har fået mig tilbage på sygedagpenge.
Udgivet september 2017
31
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 373: Tendensanalyse af sygemeldtes velfærd (Jobcentre/Lovgivning/Reformer)
1796024_0033.png
Faktaundersøgelse 2017
Anstændig Syg
Analyseresultater
De kigger og interessere sig ikke for mennesker,men tal på deres bundlinje. Sætte ræven til at passe høns..
Jeg har selv taget initiativ til praktikker, undeesøgelser, behandlinger osv. de første 4 år. Men det har blot sat mig i en sitation, hvor de vurderer mig
som yderst ressourcestærk. Hvilket jeg jo også er, eller var, bare ikke fysisk. I dag er både min fysiske og min mentale tilstand værre, end da jeg blev
sygemeldt.
Jeg er overrasket og vred over, at jeg igennem mine 7 års tilknytning til Jobcenteret, ikke har oplevet den mindste interesse for samarbejde fra
Jobcenterets side, omkring at få mig tilbage på arbejdsmarkedet. Mit fokus var fra start at få startet strategier, genoptræning og rehabilitering, men
det blev nægtet fra Jobcenters side hvor fokus var på hvor hurtigt jeg kunne sættes på kontanthjælp. Fra 2013 til 2017 nåede jeg at blive sat i
ressourceforløb 3 gange, hvor Jobcenteret hver gang rodede rundt i at kalde det nyt forløb og forlængelse, da det ikke passede ind lovgivningmæssigt
grundet alder. Disse 3 forløb har været tomme. Fra 2010 til 2011 var de lægefaglige prognoser optimistiske, forudsat jeg fik tilbudt rette
genoptræning og rehabilitering. Fra 2012 til 2017 og resten af livet er det ikke længere en mulighed at bedre noget. Jeg har gennem alle årene fra
Jobcenters side oplevet fordrejninger, løgne, ligegyldighed, nedværdigende tiltale, endda dokumentfalsk. Men som borger har man ingen steder at gå
hen med det, hvor de eneste straf foranstaltninger der er i lovgivningen er overfor borgeren. Ankestyrelsen tager sig ikke af lovbrud og dårlig
sagsbehandling. Det Kommunale Tilsyn og Ombudsmanden tager ikke den slags sager op fra enkeltstående borger og hos politiet er der heller ikke
meget hjælp at hente. Jobcenteret er efter min mening professionelt, topstyret, målrettet ødelæggelse af almindelige borgeres mål, liv og førlighed -
Stop det!
De trækker tingene i langdrag. Og man bliver psykisk nedkørt og fattig.
Jeg har været væk 4 gange. Haft 27 sagsbehandler. Mine papir er væk. Løget til og ødelagt phsysk. Kørt psykisk terror på mig.
Det eneste de går efter er øget timetal de presser svage mennesker både på psyken og på økonomi
Depression som følge af konstant angst om penge til gæld, bolig og forsørgelse. Har flere gange været tæt på selvmord.
Min nuværende praktik, har hverken jobkonsulent eller virksomhedskonsulent læst min skånehensyn, så de blev slet ikke overholdt.
Før mødet med Fredericia Jobcenter havde jeg aldrig haft nogen væsentlige sygedage og arbejdet uafbrudt i sammenhængende 26 år
Har fået angst og stress a deres Press og de ik vil høre på hvad div læger siger ..
Er i et resourceforløb nu, der giver mening og har endelig fået gode mennesker tildelt; i form af sagsbehandler og koordinater.
Så mine svar knytter sig til den behandling jeg har været igennem fra start: sygemelding og indtil jeg tog en advokat og endelig fik 'hul igennem'.
Sørgeligt. Har været på arbejdsmarkedet i over 40 år
De forsøger at klientgøre mig, gøre mig til et psykisk offer, så jeg kan fastholdes i deres favør. For hvis jeg kommer i kategorien depressiv. Findes der
behandlingsmuligheder og de for mere i statsrefusion fremfor. De "leger" selv-bestalte lomme-psykologer og udadtil fremstår de som, jamen
selvfølgelig vil vi gøre alt for at hjælpe dig. Men når du går ud af lokalet sidder de og kun tænker i økonomi og refusion fra staten, så det ikke går ud
over kommunen kassen.
Derfor skulle den forhenværende Arbejdsformidling ALDRIG været lukket. Kommunen magter ikke opgaven.
De skulle hellere se mig som en borger med ressoucer, fremfor kommunens dårlige økonomi.
Jeg har 3 korte erhvervs uddannelser, og vil bare gerne have et job på trods sygdom.
Det største problem for mig er langsommeligheden og ventetid, uden jeg ved hvad der ventes på. Min arbejdsplads vil gerne ansætte mig i
fastholdelsesfleksjob, men jeg risikerer at de mister tålmodigheden i det lange forløb. Det er nu 1,5 år siden processen startede efter utallige hensyn
fra min arbejdsplads gennem 5 år.
En hel del af min stress og angst kommer uden tvivl af den usikkehed, der følger med at være afhængig af et system og politikere, som synes at mene
at syge og arbejdsløse bare er dovne nassere, som skal motiveres med fattigdom for at man kan slippe for at forsørge os.
Det er mit indtryk og oplevelse, at der prioriteres indsatser og forløb, som jobcenteret får mest mulig refusion for fremfor hvad der reelt hjælper
borgeren - og/eller indsatser/forløb med fokus med at psykiatrisere fysisk syge så de kan holdes længere tid i systemet på lavest mulige ydelse.
Har fået en depression efter at forløbet er blevet trukket i langdrag. Min økonomiske situation er meget presset.
Jeg har fuldstændigt mistet min tro på et samfund der hjælper syge
Det handler om at spare penge hvordan kan man ellers bruge 8 år på at vurdere min arbejdsevne som kun er blevet dårligere . Ingen tænker på at
man ikke bliver rask af at blive presset og dårligt har råd til nærings rigt mad. De ødelægger livskvalitet. Selv omjeg har svært ved at klare daglig dagen
skal jeg arbejde. De 35 år hvor jeg arbejde og var en god statsborger er glemt. Nu er jeg fattig og skraber samfunds bund.
Jeg skal skånes for yderligere stres. Da jeg også har et mindreårig barn med svær ADHD, så hvergang jeg har været til møde med jobcenteret er jeg
helt færdig, så kan jeg ikke rumme mit barns behov og lunten er meget kort, og det bliver til en ond spiral. Jobcenteret dræner mig, jeg snerrer ad mit
barn
Man bryder gerne lovgivningen for at undgå en afklaring af sygemeldt borgere
dybt krænkende , mest nedværdigende behandling nogensinde da man overhovedet ikke respekterer lægepapirer attster heller ikke fra Klinisk
funktion Sagsbehandler blæser på partreprensentant
Vi behandles som papkasser, og ikke som syge mennesker. Sagsbehandlerne er enten slagteriarbejdere, kontor uddannet, frisør m.v., ikke engang en
humanitær uddannelse, når de arbejder med mennesker.
De går stik imod lægernes udsagn, og træffer afgørelser, som om at de er bedre vidende, end lægerne og psykiatere.
Dette er måske årsagen, til alle de bevidste fejl de begår, for opnå besparelser.
Det vigtigste må Være, at mennesker bliver raske, og ikke mere syge i jobcenterets regi.
Jeg tror jeg dør før jeg bliver afklaret.
Jc afvikler min arbejdsevne i evige ønsker om dokumentation
De gør INTET og overholder IKKE gældene love og §§, kort sagt de er total ligeglade med folk. Man skal have et godt helbred for at være syg i min
kommune (ironi kan forekomme)
Er blevet presset så hårdt at det endte i et selvmordsforsøg. Kommunen fastholder dog ny afprøvning.
mit forløb har gjort at min hjertelidelse er blevet værre indenfor de sidste 2�½. der har jeg på de år haft 11 arteriflimmer anfald.
I forlængelse af jobcenterets enormt langtrukken sagsbehandling af min sag, er min samlever bukket under med stress og depression. Mine børn et
også meget påvirket af situationen og min yngste datter er nu nødt til at blive udredt på Børne psykiatrisk afdeling.
Føler, at jobcentret trækker min sag i langdrag, med nye sagsbehandlere hele tiden.
Udgivet september 2017
32