Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1795940_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager
3. oktober 2017
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøom-
rådet. Redegørelsen for 2016 er nu udarbejdet og vedlægges til udvalgets oriente-
ring.
Arbejdstilsynet har oplyst følgende om redegørelsen:
”Redegørelsen
viser, at 2,4 pct. (i alt 530) af de ca. 21.573 afgørelser, Arbejdstilsy-
net traf i 2016 om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, blev påklaget.
Redegørelsen viser endvidere, at 36 pct. af de påklagede afgørelser (175 i alt) blev
ophævet af Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynets behandling af klagesagen
(remonstrationen), hvilket er et lille fald i forhold til sidste år, hvor andelen var 40
pct.
De resterende 315 klagesager blev sendt til behandling i Arbejdsmiljøklagenævnet,
der omgjorde 25 pct. af afgørelserne. Også her er der tale om et fald, idet Arbejds-
miljøklagenævnet i 2015 omgjorde 28 pct. af afgørelserne. Samlet set er der tale
om, at ca. 5 ud af 10 afgørelser, der påklages, enten omgøres eller ophæves, hvilket
er et fald i forhold til 2015.
Årsagerne til, at afgørelserne omgøres eller ophæves, er i overvejende grad, at der
er mangler i afgørelserne, fx mangelfulde begrundelser. Det kan fx også skyldes, at
der fremkommer nye oplysninger i forbindelse med klagen.
Der er vedvarende fokus på vigtigheden af, at de afgørelser, som Arbejdstilsynet
træffer, både har en høj juridisk kvalitet og er fagligt korrekte og forståelige. I ef-
teråret 2014 blev der igangsat et større projekt om kvalitet i afgørelser. Projektet er
fortløbende, og resultaterne implementeres løbende. De nyeste initiativer er bl.a.:
Systematisk sparring og kvalitetsforløb: Etablering af en systematisk og be-
hovsbestemt sparring for de tilsynsførende,
Specialisering af afgørelsesproduktion: En række formelle afgørelser udarbejdes
af specialiserede administrative medarbejdere,
Løbende kvalitetsmåling: Ny type kvalitetsmåling af afgørelser i efteråret 2017,
hvor 200 afgørelser gennemgås af erfarne jurister.
Det fremgår også af redegørelsen, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ste-
get fra 59 dage i 2015 til 70 dage i 2016. Det fremgår endvidere, at antallet af sa-
ger, hvor Arbejdstilsynet har overholdt interne sagsbehandlingsfrister, er faldet i
forhold til året før. Stigningen i sagsbehandlingstiderne skyldes primært, at jurist-
J.nr. 20175200310
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager, fra beskæftigelsesministeren
1795940_0002.png
ressourcerne i de enkelte tilsynscentre, hvor klagesagerne behandles, var udfordret
i 2016.
Arbejdstilsynet har derfor ultimo 2016 og primo 2017 sørget for at ny-
rekruttere jurister med henblik på overholdelse af frister og nedbringelse af sagsbe-
handlingstider. Det vurderes, at ny-rekrutteringerne vil sikre, at sagsbehandlingsti-
den vil blive nedbragt inden udgangen af 2017.”
Jeg er tilfreds med, at redegørelsen viser en vis positiv udvikling i kvaliteten af Ar-
bejdstilsynets afgørelser i form af de konstaterede fald i andelen af ophævede og
omgjorte afgørelser i forhold til 2015. Der er dog fortsat behov for at forbedre kva-
liteten af afgørelserne, hvilket Arbejdstilsynet også har fokus på. Samtidig skal
klagesagerne behandles så hurtigt som muligt. Derfor er det heller ikke tilfredsstil-
lende, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget i forhold til 2015, men
jeg hæfter mig ved, at Arbejdstilsynet vurderer, at sagsbehandlingstiden vil blive
nedbragt inden udgangen af 2017. Herudover har jeg
som I ved
nedsat et ek-
spertudvalg, som skal gentænke hele arbejdsmiljøindsatsen, herunder naturligvis
også Arbejdstilsynets arbejde.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2