Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1793629_0001.png
NOTAT
18-09-2017
Notat om
ILO’s
Arbejdskonferencen 2017
J.nr. 2016 - 8401
CAIJ
Torben Arnholt Lorentzen
Dette notat gengiver kort resultatet af temadrøftelserne på Den 106. Internationale
Arbejdskonference i ILO, afholdt i Geneve fra den 5. til 16. juni 2017.
Mere detaljerede oplysninger (referater mv.) findes på ILO’s hjemmeside for kon-
ferencen:
http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/106/lang--en/index.htm
Arbejdsmigration
Der blev opnået enighed om en fælles resolution med 10 anbefalinger, der indehol-
der indsatsområder for retfærdig migration, som ILO skal fremme i samarbejde
med medlemslandene. Konklusionerne kan bidrage til international koordination,
til bedre integration og til løsning af nogle af de mange udfordringer, arbejdsmi-
granter møder i deres arbejdsliv.
EU understregede under forhandlingerne, at medmindre andet direkte fremgår,
retter konklusionerne sig alene mod lovlige immigranter. ILO vil anvende konklu-
sionerne til brug for FN-drøftelserne af en global aftale for sikker, ordnet og regu-
lær migration samt til opfølgning herpå i FN’s 2030 verdensmål for bæredygtig
udvikling.
Grundlæggende principper og rettigheder i arbejdet
Hvert år har Arbejdskonferencen en drøftelse af et af de fire delmål, som til sam-
men indgår i målet om at sikre anstændigt arbejde til alle. Drøftelsen i år angik
delmålet om at respektere, fremme og virkeliggøre grundlæggende principper og
rettigheder i forbindelse med arbejde.
De vedtagne konklusioner fremhæver landenes ansvar for at sikre gennemførelse
og håndhævelse, tillige med ILO’s rolle, herunder i lyset af, at målet om anstændigt
arbejdet indgår i FN’s 2030 verdensmål.
ILO’s styrelsesråd vil anvende konklusionerne til en handlingsplan,
hvori der på
bl.a. EU’s foranledning indgår overvejelser om at udvide de basale principper til at
omfatte retten til et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Endvidere indgår det på EU’s
foranledning at se på at udvide ILO’s diskriminationskriterier
til også at omfatte
alder, handicap og seksuel orientering.
Beskæftigelse og anstændigt arbejde i overgangen til fred og stabilitet
Der blev vedtaget en revideret ILO-henstilling for at styrke beskæftigelse og an-
stændigt arbejde i forbindelse med krigs- og postkrigskonflikter samt naturkatastro-
fer. Centralt i henstillingen er, med respekt for basale menneskerettigheder, at ska-
be arbejde for flygtninge og at inkludere migranter med lovligt ophold.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Notat om ILO’s 106. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Henstillingen retter sig først og fremmest mod lande, der direkte eller indirekte
befinder sig i en genopretningsfase. Henstillingen er dermed af mindre relevans for
Danmark, men vigtig for andre. Den danske trepartsdelegation stemte i enighed for
henstillingen, som herefter bliver ILO’s henstilling nr. 205, og erstatter ILO’s Hen-
stilling nr. 71 fra 1944 om beskæftigelse i overgangen fra krig til fred
Valg til ILO’s styrelsesråd, ILO’s budget og ophævelse af konventioner
Den 12. juni 2017 var der valg af de 56 medlemmer til ILO’s styrelsesråd: 28 med-
lemslande, 14 arbejdstagerrepræsentanter og 14 arbejdsgiverrepræsentanter var på
valg. Partsrepræsentanterne vælges personligt, hvor henholdsvis arbejdstagerne og
arbejdsgiverne selv vælger deres repræsentanter. Finland blev indvalgt i styrelses-
rådet som indstillet af den nordiske landegruppe.
Danmark stemte for ILO’s program og nulvækstsbudget for 2018-19,
på i alt 784
millioner USD. Samtlige regeringer kunne tilslutte sig det nye budget, bortset fra at
USA stemte blankt.
Den danske trepartsdelegation stemte ligeledes for at ophæve seks forældede ILO-
konventioner som led i ILO’s arbejde med at holde ILO’s standarder opdaterede,
entydige og relevante.
Applikationskomitéen
Komitéen, som påser overholdelsen af ILO’s konventioner, indledte sit arbejde
med en general diskussion, herunder af en temarapport om, hvorledes en række
ILO-konventioner og -henstillinger om arbejdsmiljø er gennemført. I fokus var
særligt bygge/anlægsektoren, minersektoren og landbruget.
Komitéen udtalte dernæst kritik over for medlemslande, der ikke opfyldte deres
rapportforpligtelse til ILO, og behandlede i alt 24 landesager knyttet til bestemte
ILO-konventioner. De udvalgte lande og konventioner var:
Afghanistan (Konvention nr. 182 om afskaffelse af de værste former for børne-
arbejde),
Algeriet (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere sig),
Bahrain (Konvention nr. 111 om diskriminering i beskæftigelse og erhverv),
Bangladesh (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere
sig),
Botswana (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere
sig),
Cambodja (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere
sig),
Egypten (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere sig),
El Salvador (C144),
Ecuador (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere sig),
Guatemala (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere
sig),
Indien (Konvention nr. 81 om arbejdstilsyn inden for industri og handel),
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 365: Notat om ILO’s 106. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Kasakhstan (Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere
sig),
Libyen (Konvention nr. 182 om afskaffelse af de værste former for børnearbej-
de),
Malaysia (Konvention nr. 19 om ligebehandling af inden- og udenlandske ar-
bejdstagere, hvad angår erstatning ved ulykker indtruffet under arbejde),
Mauretanien (Konvention nr. 29 om tvangsarbejde),
Paraguay (Konvention nr. 29 om tvangsarbejde),
Polen (Konvention nr. 29 om tvangsarbejde),
Den demokratiske republik Congo (Konvention nr. 182 om afskaffelse af de
værste former for børnearbejde),
Storbritannien (Konvention nr. 102 om minimumsstandarder for social tryg-
hed),
Sudan (Konvention nr. 122 om beskæftigelsespolitik),
Tyrkiet (Konvention nr. 135 om beskyttelsen for arbejdsrepræsentanter mv.),
Ukraine (Konventionerne nr. 81 og nr. 129 om arbejdstilsyn inden for industri,
handel og landbrug),
Venezuela (Konvention nr. 122 om beskæftigelsespolitik) og
Zambia (Konvention nr. 138 om mindstealder for adgang til beskæftigelse).
Ud af de 24 landesager var der 12 landesager, hvori EU-gruppen, herunder Dan-
marks, afgav indlæg. De 12 EU-gruppeindlæg vedrørte følgende lande Afghani-
stan, Bangladesh, Bahrain, Cambodja, Den demokratiske republik Congo, El Sal-
vador, Ecuador, Guatemala, Kasakhstan, Malaysia, Mauretanien, Ukraine.
Komitéen lykkedes med at få behandlet samtlige sager og nå til konklusioner ved-
taget i enighed.
3