Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1792280_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Direktiv om iværksættelse af aftale om ændring af direktiv
2009/13/EF i overensstemmelse med ændringsforslagene fra 2014 til
ILO-konventionen om søfarendes ansættelsesforhold af 2006 (KOM
(2017)0406).
1. Resume
Den internationale Arbejdskonference godkendte den 11. juni 2014 en
række ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold fra
2006 (MLC). Ændringerne vedrører efterladte søfarende og økonomisk
kompensation til søfarende ved død eller langvarig invaliditet som følge
af arbejdsskade eller sygdom mv.
Formålet med direktivforslaget er at gennemføre en aftale indgået mel-
lem European Community Shipowner’s
Association (ECSA) og European
Transport Workers’ Federation (ETF) om iværksættelse af ændring af
direktiv 2009/13/EF i overensstemmelse med MLC-ændringerne fra juni
2014.
Forslaget giver EU-medlemsstaterne mulighed for at fastholde eller fast-
sætte gunstigere standarder for arbejdstagerne og tage hensyn til særlige
nationale forhold. Som følge heraf giver forslaget plads til fleksibilitet,
for så vidt angår valget af konkrete gennemførelsesforanstaltninger.
Kommissionen ønsker med forslaget at skabe en konsolideret lovramme,
som skal regulere arbejdsvilkårene for søfarende for herigennem at for-
bedre leve- og arbejdsvilkårene for arbejdstagere i søfartssektoren og
sikre dem beskyttelse i tilfælde af, at de bliver efterladt, dør eller bliver
langvarigt invalide, som følge af arbejdsrelateret skade, sygdom eller
fare.
Ifølge forslaget skal direktivet være implementeret to år efter endelig
vedtagelse.
MLC-ændringerne fra 2014 er gennemført i dansk ret.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1792280_0002.png
De danske regler på området lever dermed i alt væsentligt op til kravene i
direktivforslaget. Forslaget kan dog give anledning til mindre præcise-
ringer i bekendtgørelser.
Da MLC-ændringerne allerede er indført i Danmark, vurderes forslaget
ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle, erhvervs-
økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen stiller sig positiv over for direktivudkastet, ligesom man støt-
tede ændringerne til MLC. Regeringen støtter generelt, at internationale
standarder for arbejdstagere i søfartssektoren modsvares af tilsvarende
standarder på EU plan.
2. Baggrund
Kommissionen har den 27. juli 2017 fremsat forslag til direktiv om
iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem ECSA og ETF, KOM
(2017) 0406.
I 2006 vedtog Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) konventio-
nen om søfarendes arbejdsforhold (MLC), som indeholder et sæt af ret-
tigheder og beskyttelse på arbejdspladsen for alle søfarende uanset deres
nationalitet og skibets flag. MLC er indtil videre blevet ratificeret af 81
lande, herunder alle EU-medlemslande bortset fra Slovakiet, Tjekkiet og
Østrig.
MLC blev indarbejdet i EU-lovgivningen ved Rådets direktiv
2009/13/EF.
Søfarende, der arbejder langt fra hjemmet, er dog stadig sårbare over for
eventuelt at blive efterladt i udenlandske havne. Ifølge data fra Den Inter-
nationale Arbejdsorganisation er 192 handelsskibe siden 2004 blevet ef-
terladt, og heraf var 21 fartøjer under EU-flag. I 2016 blev fem handels-
skibe med i alt 58 søfarende efterladt i havne i EU.
Den Internationale Arbejdskonference godkendte derfor en række æn-
dringer til MLC på sit 103. møde i Genève den 11. juni 2014. Ændringer-
ne vedrører efterladte søfarende og økonomisk kompensation til søfaren-
de ved død eller langvarig invaliditet som følge af arbejdsskade eller syg-
dom mv. Folketingets Europaudvalg er tidligere forelagt en selvstændig
sag om ændringerne til MLC, som alle EU's medlemslande stemte for.
Den 5. december 2016 indgik arbejdsmarkedets parter i EU's søfartssek-
tor en aftale om ændring af direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af
MLC-ændringerne fra 2014. Med Kommissionens direktivforslag gen-
nemføres aftalen mellem ECSA og ETF i EU-lovgivningen.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 27. juli 2017 i dansk sprog-
version.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 155, stk.
2, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal på forslag fra
Kommissionen. Europa-Parlamentet skal underrettes, hvilket er sket med
Kommissionens oversendelse af forslaget.
Forslaget er ifølge Kommission i tråd med dennes arbejde med at etablere
et retfærdigt og ægte transeuropæisk arbejdsmarked, som giver arbejdsta-
gerne tilstrækkelig beskyttelse og bæredygtige jobs. Kommissionen øn-
sker at forbedre arbejdsvilkår, sundhed, sikkerhed og social beskyttelse for
søfarende, der arbejder på fartøjer, der fører et EU-medlemsstats flag.
3. Formål og indhold
Forslagets formål er at iværksætte den aftale, som er indgået mellem ECSA
og ETF, om ændring af direktiv 2009/13/EF i overensstemmelse med æn-
dringsforslagene fra 2014 til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsfor-
hold, som blev godkendt af Den Internationale Arbejdskonference den 11.
juni 2014.
Kommissionen anfører, at formålet er at forbedre arbejdsforholdene for
søfarende om bord på fartøjer, der sejler under EU-flag, ved at indarbejde
en række krav i EU-lovgivningen.
Implementeringsfristen foreslås at være to år.
Forslaget indeholder to elementer:
1) Den første del af direktivforslaget om efterladte søfarende vedrører de
tilfælde, hvor en skibsreder ikke kan dække udgifterne til søfarendes
hjemrejse, eller hvor en skibsreder har efterladt søfarende på et skib uden
at opfylde sine grundlæggende forpligtelser over for de søfarende, der er
om bord, f.eks. ved at undlade at stille mad eller drikkevarer til rådighed,
sørge for deres hjemrejse eller betale løn.
Forslaget medfører, at der fastsættes en række krav til at oprette et finan-
sielt sikkerhedssystem, der skal dække eventuelle lønudeståender, udgif-
ter til hotelophold og hjemsendelse m.v. for søfarende, der efterlades om
bord på et skib. Det finansielle sikkerhedssystem kan oprettes på forskel-
lige måder, herunder som social sikring, en fond eller en forsikring eller
lignende.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
2) Anden del handler om økonomisk kompensation ved søfarendes død
eller langvarige invaliditet som følge af en arbejdsskade, sygdom eller
fare.
Der vil som følge af begge ændringsforslag blive stillet krav om, at der
om bord på skibene skal opslås dokumentation for, at der er oprettet et
finansielt sikkerhedssystem til hjemsendelse af søfarende og dækning for
krav på økonomisk kompensation ved død eller langvarig invaliditet.
Forslagets ændringer af MLC fra 2014 vil blive underlagt kontrolforan-
staltningerne i håndhævelsesdirektivet 2013/54/EU.
De lande, der på forhånd har ratificeret MLC-ændringerne, skulle allerede
have gennemført disse i national ret senest januar 2017. Dette er som tid-
ligere nævnt sket i Danmark.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionen har underrettet Europa-Parlamentet i henhold til artikel 155,
stk. 2, i TEUF ved at sende dem teksten til sit forslag til et direktiv, der in-
deholder aftalen. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget sikrer, at EU-retten og MLC håndhæ-
ves korrekt i hele EU. Denne målsætning kan ikke opfyldes af medlems-
staterne alene, da ændringer af EU lovgivning alene kan vedtages på EU-
plan. EU's fiskerflåder og EU’s havne og tredjelandes flåder skal desuden
behandles ens. Rådet slog desuden fast i sin afgørelse 2014/346/EU, at
dele af konventionens regler og ændringerne henhører under Unionens
kompetence og vedrører spørgsmål om, hvilke regler Unionen har vedta-
get.
Forslaget skaber ifølge Kommissionen en merværdi for de medlemsstater,
der ikke er bundet af MLC eller endnu ikke har ratificeret ændringerne af
konventionen, idet aftalen kan anvendes på redere, der fører medlemssta-
tens flag og derved sikrer lige samt forbedrede arbejdsvilkår for søfaren-
de om bord på flagstatens fartøjer.
Forslaget skaber desuden også merværdi for de medlemsstater, der alle-
rede er bundet af ændringerne, da rederne, udover kontrolsystemet i hen-
hold til MLC, vil blive underlagt EU-rettens tilsyns- og kontrolsystem,
herunder EU-Domstolens jurisdiktion. Dette vil forbedre de søfarendes
beskyttelse og forventes at øge medlemsstaternes og redernes overholdel-
se af de nye krav.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1792280_0005.png
Kommissionen anfører derfor, at forslaget er en enkel måde at ratificere
de obligatoriske ændringer til MLC på og samtidig sikre, at medlemssta-
terne anvender en konform fortolkning af ændringerne. Dette er nødven-
digt for at sikre lige vilkår for alle flåder og havne i EU.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet,
da harmoniseringen af arbejdsforhold alene kan ske gennem fælleslov-
givning.
6. Gældende dansk ret
I Danmark blev ændringerne i MLC om efterladte søfarende og økono-
misk kompensation til søfarende ved død eller langvarig invaliditet som
følge af arbejdsskade eller sygdom mv. gennemført allerede ved lov nr.
400 af 5. maj 2016 om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., bekendtgørelse nr. 1346 af 21. november 2016 om forsikring eller
anden garanti til dækning af rederens ansvar over for de søfarende og
skibsføreren i tilfælde af misligholdelse af ansættelsesforhold, m.fl.
1
Æn-
dringsloven og bekendtgørelserne blev sat i kraft den 1. januar 2017.
De nugældende regler sikrer, at rederne skal tegne en finansiel sikkerhed
for efterladte søfarende og udestående lønkrav m.v. for alle søfarende på
danske skibe. Lønmodtagernes Garantifond (LG) dækker i dag de krav,
som opstår som følge af konkurs og visse andre former for insolvens. De
krav, der ikke dækkes af LG, dækkes af lovbestemt finansiel sikkerhed,
som allerede helt eller delvist er dækket af eksisterende danske socialord-
ninger. Den sikring af den søfarende, som forslaget lægger op til om ar-
bejdsskader og arbejdsbetingede sygdomme er i dag dækket af den gæl-
dende arbejdsskadesikringslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 216 af 27. febru-
ar 2017. Alle søfarende om bord på danske skibe er i dag omfattet af ar-
bejdsskadeordningen, hvor rederierne eller arbejdsgiverne skal tegne for-
sikringen.
Udgifter til søfarendes lægehjælp, lægemidler, visse tandlægebehandlin-
ger, sygehusbehandlinger m.v. dækkes af den særlige sygesikringsord-
ning for søfarende m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1331 af 5. december 2006
om den særlige sygesikringsordning for søfarende m.fl.. Ordningen om-
fatter også søfarende, som er blevet efterladt.
1
Som følge af lovændringen blev der udstedt følgende bekendtgørelser: bekendtgørelse nr. 1339 af 21. no-
vember 2016 om opslag af erklæring vedrørende beskyttelsen af de søfarende og skibsføreren i henhold til lov
om arbejdsskadesikring; bekendtgørelse nr. 1344 af 21. november 2016 om ændring af bekendtgørelse om
fravigelser fra lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. for fiskeskibe; bekendtgørelse nr. 1352 af 21. no-
vember 2016 om ændring af bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, teknisk forskrift for skibes
bygning og udstyr m.v., passagerskibe i national fart; bekendtgørelse nr. 1351 af 21. november om ændring af
bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen F, mindre erhvervsfartøjers bygning og udstyr m.v.;
bekendtgørelse nr. 1350 af 21. november om ændring af bekendtgørelse om teknisk forskrift om skibe til
særlige formål (bevaringsværdige skibe, lystfiskerskibe m.v.).
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1792280_0006.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Indholdet af nærværende forslag er allerede gennemført ved lov nr. 400
af 5. maj 2016 om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Herudover er søfarende omfattet af de generelle danske regler om beskyt-
telse af lønmodtagerne i tilfælde af konkurs, som går videre end nærvæ-
rende forslag.
Forslaget er på tilsvarende vis dækket af generelle danske regler om ar-
bejdsskadeforsikring samt om sygedagpenge til søfarende.
Det vurderes generelt, at forslaget ikke giver anledning til materielle æn-
dringer af de konventionsnære danske regler, der allerede er udstedt til
gennemførelse af 2014 ændringerne til MLC-konventionen, jf. ovenstå-
ende.
Forslaget kan dog give anledning til mindre præciseringer i det danske
regelsæt på Erhvervsministeriets område, nemlig at certifikatet for den
finansielle sikkerhed skal indeholde rederens navn.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at man vurderer, at direktivet medfører lø-
bende administrative konsekvenser for erhvervslivet under 4 mio. kr. år-
ligt, og at disse omkostninger derfor ikke vil blive kvantificeret yderlige-
re.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have øvrige efterlevelseskonsekvenser for det
maritime erhverv.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Skibsfart den 17. august
2017 med frist den 29. august 2017. Forslaget er desuden sendt i høring i
Det Faste ILO-udvalg under Beskæftigelsesministeriet den 18. august 2017
med frist den 30. august 2017.
Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes de øvrige medlemsstater at stille sig positiv over for
gennemførelsen af forslaget, da 18 EU-medlemsstater allerede har ratifi-
ceret ændringerne af MLC og samtlige EU-medlemsstater stemte for æn-
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 359: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1792280_0007.png
dringen på Den Internationale Arbejdskonferences 103. møde i Genève
den 11. juni 2014.
2
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for direktivudkastet, ligesom man støttede
ændringerne til MLC. Regeringen støtter generelt, at internationale stan-
darder for arbejdstagere i søfartssektoren modsvares af tilsvarende stan-
darder på EU-plan.
Regeringen arbejder målrettet for, at der i forhandlingerne ikke sker væ-
sentlige ændringer af direktivforslaget, som forringer danske skibes kon-
kurrenceevne i forhold til MLC.
Regeringen kan derfor støtte direktivudkastet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2
http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:11301:0::NO::P11301_INSTRUMENT_AMEND
MENT_ID:3256971
7