Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1790160_0001.png
Inspiration til jobcenterchefer og teamledere
Progression
i praksis
Inspiration til det daglige arbejde med ikke
arbejdsmarkedsparate borgeres progression
mod job eller uddannelse
Juni 2017
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0002.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
Spørg ind til de faktorer der viser,
om borgeren er på rette vej
Troen på egne evner og oplevelsen af eget helbred
er to eksempler på faktorer, der har direkte sam-
menhæng med ikke arbejdsmarkedsparate borgeres
progression mod job eller uddannelse. De er såkald-
te progressionsfaktorer og derfor gode pejlemærker
for, om borgeren bevæger sig i retning af arbejds-
markedet.
Progressionsfaktorer kan anvendes til at rammesæt-
te samtalen og sikre jobfokus. Ved at tale konkret i
dialogen med borgeren styrkes borgerens input til
samtalen. Det giver et bedre grundlag for at tilret-
telægge den virksomhedsrettede indsats, som vi har
evidens for virker.
I denne pjece har vi samlet de seks vigtigste fakto-
rer og en række forslag til konkrete spørgsmål*,
som medarbejdere i jobcentret kan bruge som
inspiration til at måle og synliggøre ikke arbejds-
markedsparate borgeres progression mod job og
uddannelse.
Spørgsmålene kan udvælges og kombineres, så de
passer til en konkret borger eller målgruppe, og
generelt vil et større fokus på brug af progressions-
faktorer i det daglige arbejde med ikke arbejds-
markedsparate borgere bidrage til at:
• styrke kvaliteten i sagsbehandlingen
• sikre en ensartet sagsbehandling fra sags-
behandler til sagsbehandler – og evt. lette
sagsoverdragelse
• understøtte empowerment
• understøtte en systematisk tilgang i samtaler
• understøtte tilrettelæggelsen af og opfølgningen
på virksomhedsrettede indsatser.
Hvad er progressionsfaktorer?
Progressionsfaktorer er deineret ved, at de:
1. har en veldokumenteret statistisk sammenhæng
med sandsynligheden for, at borgeren kommer i
job eller uddannelse, og
2. kan påvirkes af indsats og udvikle sig over tid.
Når en borger bevæger sig i positiv retning, målt på
en progressionsfaktor, er der statistisk højere
sandsynlighed for, at borgeren er på rette vej mod
arbejde eller uddannelse.
Øget bevidsthed om og samarbejde omkring
progressionsfaktorer kan hjælpe borgeren og den
professionelle med at sikre udvikling af arbejds-
markedsparathed hos borgeren.
Af de seks faktorer, der er fremhævet i pjecen,
er fem relateret til borgerens vurdering af sig selv,
mens én er relateret til sagsbehandlerens vurdering
af borgeren:
A. Tro på egne evner
B. Helbredsmestring
C. Arbejdsmarkedsidentitet (mening og retning)
D. Samarbejde på arbejdspladsen eller
uddannelsen
E. Netværk
F. Sagsbehandlervurdering af borgeres
job-/uddannelsesparathed
* Spørgsmålene er blandt andet hentet fra det store danske forskningsprojekt, BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP).
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0003.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
A. Tro på egne evner
Faktoren ’tro på egne evner’ er en stærk progressionsfaktor
og handler om troen på egne evner til at inde et job eller
en uddannelse. Begrebet måles på lere måder, både i for-
hold til den enkeltes tro på egne evner generelt - og mere
speciikt i forhold til arbejdsmarkedet. Fx i forhold til den
enkeltes selvvurderede kompetencer inden for jobsøgning
og i jobsammenhæng.
Følgende spørgsmål kan anvendes til at måle progressions-
faktoren ’tro på egne evner’ i forhold til job og uddannelse:
Tror du, at du kan klare et fuldtids- eller deltidsjob (ikke leksjob)? (sæt x)
Jeg er helt sikker på, at jeg kan klare at have et arbejde
Jeg er nogenlunde sikker på, at jeg kan klare et arbejde
Jeg er usikker på, om jeg kan klare at arbejde
Jeg tvivler meget på, at jeg kan klare et arbejde
Jeg tror slet ikke, at jeg kan klare et arbejde
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Tror du, at dine kompetencer kan bruges på en arbejdsplads? (sæt x)
Jeg er sikker på, at jeg har masser at tilbyde en arbejdsplads
Jeg er for det meste sikker på, at jeg har noget at tilbyde en arbejdsplads
Det svinger meget. Jeg er indimellem usikker på, om jeg har noget at tilbyde en arbejdsplads
Jeg tvivler meget på, at jeg har noget at tilbyde en arbejdsplads
Jeg tror ikke, at jeg har noget at tilbyde en arbejdsplads
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Hvordan er dine muligheder for job/uddannelse? (sæt x)
Gode/ok
Jeg gør en aktiv indsats
Jeg vil gerne gøre en aktiv indsats
Jeg synes ikke, at de er så gode
Ikke gode
Kilde: Københavns kommunes udviklingsmål – aktivitetsparate over 30 år
Er du klar til uddannelse? (sæt x)
Jeg er optaget og klar til at starte uddannelse
Jeg har søgt ind på uddannelse/jeg søger ind så snart som muligt
Jeg vil gerne starte på uddannelse
Jeg er usikker på, om jeg er klar til uddannelse
Jeg er ikke klar til uddannelse
Kilde: Københavns kommunes udviklingsmål – uddannelsesparate
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0004.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
B. Helbredsmestring
Det kan variere meget fra borger til borger, om en fysisk
eller psykisk lidelse opleves som en barriere i forhold til
arbejde. Derfor kan fokus på faktoren helbredsmestring
give central information om borgerens muligheder på
arbejdsmarkedet, uanset borgerens diagnose.
Følgende spørgsmål kan anvendes til at måle progressions-
faktoren ’helbredsmestring’:
Hvordan vil du alt i alt vurdere dit (fysiske og psykiske) helbred
i forhold til at kunne varetage et fuldtids- eller deltidsarbejde (ikke leksjob)? (sæt x)
Mit helbred er ikke i vejen for, at jeg kan arbejde
Mit helbred er ikke i vejen for, at jeg kan arbejde, men det kan sætte enkelte begrænsninger
Det svinger. Indimellem gør mit helbred det svært at arbejde. Jeg vil måske kunne varetage
et job på deltid/halv tid med den rette form for hjælp og støtte
Mit helbred sætter store begrænsninger for, at jeg kan arbejde. Jeg vil måske kunne varetage
et job på få timer
Mit helbred forhindrer, at jeg kan arbejde
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Har du overskud i hverdagen til at fokusere på at få et arbejde/følge et aktiverings-
eller uddannelsesforløb eller få et leksjob? (sæt x)
Jeg kan sagtens overskue at fokusere på det
Jeg kan for det meste overskue at fokusere på det
Det svinger. Nogle gange kan jeg overskue det. Andre gange ikke
Jeg kan for det meste ikke overskue at fokusere på det
Jeg kan næsten aldrig overskue at fokusere på det
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Hvorledes vil du vurdere din nuværende helbredstilstand i almindelighed? (sæt x)
Virkelig god
God
Nogenlunde
Dårlig
Meget dårlig
Kilde: KRAM-undersøgelsen ved Statens Institut for Folkesundhed
Hvordan synes du, at dit helbred er alt i alt? (sæt x)
Fremragende
Vældig godt
Godt
Mindre godt
Dårligt
Kilde: NFAs landsdækkende undersøgelse ’Arbejdsmiljø og helbred i Danmark 2015’
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0005.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
C. Arbejdsmarkedsidentitet (mening og retning)
Det er vigtigt for borgerens progression mod job eller ud-
dannelse, at borgeren oplever en klar mening og retning i
indsatsen. Progressionsfaktoren ’arbejdsmarkedsidentitet
(mening og retning)’ handler både om, hvorvidt borgeren
er afklaret om egne mål og ønsker, og hvorvidt borgeren
oplever at have en meningsfuld plan i forhold til at komme
i gang med job eller uddannelse.
Følgende spørgsmål kan anvendes til at måle progressions-
faktoren ’arbejdsmarkedsidentitet’:
Har du en ide om hvilket arbejde, du gerne vil have? (sæt x)
Jeg ved lige, hvilket job jeg gerne vil have
Jeg har en ide om, hvilke typer af job jeg gerne vil have
Det svinger. Nogle gange har jeg en klar ide, andre gange ikke
Jeg har nogle få men uklare idéer om, hvilke typer af job jeg gerne vil have
Jeg aner ikke, hvilke typer af job jeg gerne vil have
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Ved du, hvad du skal gøre for at forbedre dine muligheder for at få et job? (sæt x)
Jeg ved helt klart, hvad jeg skal gøre for at nærme mig et job
Jeg ved en del om, hvad jeg skal gøre for at nærme mig et job
Jeg ved nogenlunde, hvordan jeg kan nærme mig et job, men er også noget i tvivl
Jeg ved kun lidt om, hvordan jeg kan nærme mig et job
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan nærme mig et job
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Hvor tit oplever du, at du er på vej i den rigtige retning? (sæt x)
Hver dag
Flere gange om ugen
Flere gange om måneden
Mindst hvert halve år
Sjældnere eller aldrig
Kilde: Brobygning til uddannelse
Synes du, at der er et klart slutmål med ressourceforløbet? (sæt x)
I høj grad
I nogen grad
Hverken/eller
I mindre grad
Slet ikke
Kilde: Landsdækkende brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0006.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
D. Samarbejde på arbejdspladsen eller uddannelsen
Faktoren ’samarbejde på arbejdspladsen eller uddannel-
sen’ handler om borgerens evne til at skabe og indgå i re-
lationer, herunder evnen til at samarbejde med eksempel-
vis kollegaer eller studiekammerater. Faktoren adskiller sig
dermed fra faktoren ’netværk’, der handler om at opleve
støtte og opbakning fra eksempelvis venner og familie.
Følgende spørgsmål kan anvendes til at måle progressions-
faktoren ’samarbejde på arbejdspladsen eller uddannel-
sen’:
Hvor god er du til at samarbejde med andre? (sæt x)
Jeg har rigtig nemt ved at samarbejde med andre
Jeg har for det meste nemt ved at samarbejde med andre
Det svinger. Nogle gange er jeg god til det, andre gange ikke
Jeg har tit svært ved at samarbejde med andre
Jeg har rigtig svært ved at samarbejde med andre
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Hvordan har du det med at tage kontakt til nogen, du ikke kender
(her menes til virksomheder, myndighedspersoner, uddannelsessteder)? (sæt x)
Jeg har meget let ved tage kontakt til nogen, jeg ikke kender
Jeg har for det meste let ved at tage kontakt til nogen, jeg ikke kender
Det svinger. Nogle gange har jeg let ved det, andre gange svært
Jeg har for det meste svært ved at tage kontakt til nogen, jeg ikke kender
Jeg har meget svært ved at tage kontakt til nogen, jeg ikke kender
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0007.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
E. Netværk
Faktoren netværk afspejler borgerens oplevelse af at have
støtte fra sit netværk, eksempelvis fra familie og venner. Det
handler blandt andet om at føle sig som en del af et fælles-
skab med ligesindede.
Netværk kan også dække over borgerens relation til fagpro-
fessionelle. Kvalitative studier peger på, at det er væsentligt
for borgerens progression at have en god og tillidsfuld rela-
tion til fx sin sagsbehandler eller mentor.
En god og tillidsfuld relation indebærer, at borgeren føler sig
lyttet til og oplever, at der bliver reageret på den information,
som han eller hun giver. Relationens betydning for borgerens jobchance kan bl.a. hænge sammen med, at
tillid styrker informationslowet fra borgeren til den fagprofessionelle, hvilket giver et bedre grundlag for at
vælge den rette indsats.
Følgende spørgsmål kan anvendes til at måle progressionsfaktoren ’netværk’:
Har du støtte fra familie og venner, når du har brug for hjælp? (sæt x)
Min familie/venner støtter mig meget
Min familie/venner støtter mig for det meste
Det svinger. Nogle gange støtter familie/venner, andre gange ikke
Min familie/venner støtter mig ikke særlig tit, når jeg har behov for det
Min familie/venner støtter mig næsten aldrig, når jeg har behov for det
Kilde: BeskæftigelsesIndikatorProjektet (BIP)
Har du adgang til en person (mentor, sagsbehandler osv.), som lytter til dig og hjælper dig,
når du har behov for det? (sæt x)
Jeg har adgang til en person, som altid lytter til mig og hjælper mig, når jeg har behov for det
Jeg har i nogen grad adgang til en person, som lytter til mig/hjælper mig, når jeg har behov for det
Det svinger. Nogle gange oplever jeg at have adgang til en person, der lytter til mig og hjælper mig.
Andre gange ikke
Jeg oplever sjældent have adgang til en person, der lytter til mig og hjælper mig
Jeg har ikke adgang til en person, der lytter til mig og hjælper mig
Formuleret med inspiration fra den kvalitative analyse i empowermentevalueringen.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0008.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
F. Sagsbehandlerens vurdering af
borgerens job-/uddannelsesparathed
Borgerens egen vurdering af job-/uddannelses-
parathed inden for en række dimensioner er som
tidligere beskrevet en selvstændig progressionsfak-
tor, men sagsbehandlerens vurdering af borgerens
job-/uddannelsesparathed tilfører yderligere viden
og er også en relevant markør for, om en borger
kommer i job eller uddannelse.
Ud over den faglige vurdering af en konkret
borgers job-/uddannelseschancer, så har forvent-
ningerne fra sagsbehandleren også betydning for,
om borgeren kommer i job eller uddannelse.
Det er derfor vigtigt, at sagsbehandlere og andre
professionelle møder borgeren med et positivt
fokus på borgerens ressourcer.
Progressionsfaktorer i det daglige arbejde
De fem faktorer A-E, der er relateret til borgerens
egen vurdering, kan med fordel udgøre centrale fo-
kuspunkter i de løbende samtaler og i tilrettelæggel-
sen og udførslen af de evidensbaserede indsatser.
I tilrettelæggelsen af indsatsen for udsatte grupper
bør der desuden være fokus på sagsbehandleres,
mentorers og virksomhedskonsulenters tro på bor-
gerens jobmuligheder. Dette kan fx ske gennem:
• uddannelsesforløb med fokus på afdækning
af borgerens ressourcer i forhold til job
• supervisionsforløb
• løbende fokus på at drøfte progression og forløb,
hvor borgere lykkes
• feedback til sagsbehandlere om borgere,
der lykkes
• opbygning af praksisnær viden om jobfunktioner
og jobmuligheder for målgruppen på arbejds-
markedet.
Der bør endvidere være opmærksomhed omkring
sagsbehandlerskift, da skift af sagsbehandler kan
påvirke borgerens jobchance i negativ retning.
Det er vigtigt, at borgeren oplever at have en god
og tillidsfuld relation til en fast kontaktperson, fx
sagsbehandler eller mentor.
Samtaler
Progressionsfaktorerne A-E bør være i fokus i bor-
geres samtaler med sagsbehandler og mentor og
eventuelt også andre myndighedspersoner.
Til samtalen kan følges op på en eller lere progres-
sionsfaktorer, hvor sagsbehandleren eksempelvis
kan vælge et udpluk af de angivne spørgsmål, som
er mest meningsfulde i arbejdet med den pågæl-
dende borger. Spørgsmålene kan danne grundlag
for samtalen, og der kan spørges til, hvad der skal
til, for at borgeren kan udvikle sig inden for de en-
kelte faktorer.
Den virksomhedsrettede indsats
Når et forløb på en virksomhed bliver tilrettelagt, er
det vigtigt at sætte klart fokus på de fem progressi-
onsfaktorer A-E, så indsatsen målrettet sætter fokus
på at udvikle de fem faktorer i positiv retning. Det
bør være et speciikt fokus, at borgeren opnår pro-
gression på de faktorer, hvor borgeren selv oplever
modgang og dermed scorer sig selv lavt. Virksom-
hedsforløbet bør tilpasses og målrettes således, at
borgeren kan opleve fremgang og udvikling på net-
op disse områder.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0009.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
Eksempel:
Praktik i virksomhed på vej mod ordinære timer
Det er centralt at inkludere de fem progressionsfaktorer A-E både i
tilrettelæggelsen inden praktikken og undervejs i forløbet. Her er det vigtigt:
At sætte klare mål i opgavevaretagelsen, der kan sikre, at borgeren oplever at kunne lykkes
med opgaverne.
Det er vigtigt, at borgeren kan se, hvad der arbejdes henimod, og at planen
baseres på borgerens egne mål. Særligt er det vigtigt at sætte mål for de opgaver, der kan sik-
re, at borgeren opnår ordinære arbejdstimer. Ordinære timer er et centralt pejlemærke i forhold
til at løfte progressionsfaktoren ’arbejdsmarkedsidentitet (mening og retning)’.
At borgeren lykkes med opgaverne, potentielt som følge af at have en klar plan, der kan øge
’troen på egne evner’.
Det er vigtigt, at borgeren tildeles stadig mere ansvar i arbejdet, for at
borgeren skal øge troen på at kunne varetage en opgave.
At sikre, at der tages hensyn til helbred i tilrettelæggelsen af arbejdsopgaverne, så borgeren
løbende får gode oplevelser af at kunne mestre mere, uden at helbredet udfordres.
Flere stu-
dier peger på, at øget tro på egne evner er tæt forbundet med selvvurderet helbred. Det selv-
vurderede helbred bliver selv-erfaret, når borgeren oplever at kunne varetage konkrete opgaver.
Hvis praktikken kan øge troen på egne evner, vil det selvvurderede helbred også forbedres.
At sikre, at opgaverne tilrettelægges og systematisk understøtter netværket til kollegaer.
Sørg altid for, at borgeren har en kontaktperson på virksomheden og løbende konsoliderer sit
netværk til kollegaer, kunder mv. En succesfuld virksomhedspraktik understøttes af mentor, som
opdyrker mod hos borgeren til at påbegynde praktikken og afprøve nye arbejdsopgaver under-
vejs i praktikken.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Orientering om resultater fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet, fra beskæftigelsesministeren
1790160_0010.png
PROG RESS IONS
FAKT ORER
Litteratur
Viden om progressionsfaktorer stammer primært fra seks kilder, hvorunder den ene kilde
opsummerer den samlede internationale litteratur om progression.
CeFU og Metrica 2016, ’Evaluering af Brobygning til Uddannelse’
I videnspiloten ’Brobygning til uddannelse’ er der foretaget målinger på potentielle progressions-
faktorer mhp. at belyse hvilke faktorer der har betydning for ikke arbejdsmarkedsparate unges
afgang til uddannelse og job. Målgruppen for forsøget er uddannelsesparate unge, der enten har
faglige eller sociale problemer. Resultaterne gælder således for en mellemtung gruppe af unge, men
det er muligt, at konklusionerne også vil være relevante for en del af de aktivitetsparate unge.
Væksthuset, Rosholm m.l. 2017, ’BIP indikatorer og jobsandsynlighed’
Michael Rosholm m.l. har udgivet den første analyse på data fra Beskæftigelses-IndikatorProjektet
(BIP) for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthælpsmodtagere, som Væksthuset står bag. Over en
ireårig periode har borgerne og deres sagsbehandlere løbende udfyldt spørgeskemaer om borger-
nes progression mod job. Den første analyse undersøger, om spørgsmålene i BIP kan anvendes til at
måle, om borgeren bevæger sig tættere på arbejdsmarkedet.
Væksthuset, Rosholm m.l. 2017, ’Sagsbehandlerens betydning for udsatte borgeres jobchancer’
Michael Rosholm m.l. har udgivet en analyse af sagsbehandlerens betydning for borgerens job-
chance på baggrund af data fra BeskæftigelsesIndikatorProjektet. Analysen undersøger dels betyd-
ningen af sagsbehandlerskift, dels betydningen af sagsbehandlerens tro på borgerens jobchance.
KORA 2017, ’Måling af aktivitetsparate lediges vej mod beskæftigelse’
KORA har gennemført en analyse for STAR på BIP-data. Analysen har fokus på at måle efekten af
aktive indsatser for ikke arbejdsmarkedsparate borgeres progression. KORA undersøger også BIP-
spørgerammen som redskab til progressionsmåling.
KORA 2017, ’Litteraturreview om progression for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige’
KORAs litteraturoversigt beskriver og klassiicerer den internationale litteratur om progressionsfak-
torer for aktivitetsparate ledige. I oversigten inder forskerne 24 studier, hvor der indes en statistisk
sammenhæng mellem progressionsfaktorer og job/uddannelse.
Deloitte 2017, ’Evaluering af Empowermentprojektet’
Deloitte har evalueret Empowermentprojektet, der er et projekt for langvarige kontanthjælps-
modtagere og personer i ressourceforløb. Der er ikke gennemført en egentlig kvantitativ
progressionsanalyse i evalueringen, men der er foretaget en kvalitativ evaluering, der giver
anledning til en række hypoteser om betydningsfulde progressionsfaktorer.
10