Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 344
Offentligt
1789036_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Status på Jobreform fase 1
14. september 2017
Regeringen ønsker, at flere skal i job og forsørge sig selv, og at færre skal være på
offentlig forsørgelse. Det er forudsætningen for, at vi har råd til den velfærd i
Danmark, vi alle gerne vil have. Derfor indgik den daværende regering (V), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti sidste år aftale om
Jobreform I, der understøtter, at det kan betale sig i arbejde ved at indføre kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen.
Med kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen sikrer vi en mærkbar gevinst ved at
komme i arbejde
også i et job i den lavere ende af lønskalaen.
Det er derfor meget positivt, at der fra april 2016, hvor loftet blev indført, til maj
2017 i år, er sket et fald i antallet af fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet, så
der nu er 12.400 færre fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet, når der tages høj-
de for sæsonudsving.
Samtidig kan vi se, at flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved siden af deres
ydelse. En analyse af omfanget af ordinære timer blandt kontanthjælpsmodtagere
viser, at andelen, som har supplerende beskæftigelse ved siden af deres ydelse, er
steget efter indførelsen af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen. Dette gælder
også blandt de aktivitetsparate ydelsesmodtagere. I maj opfyldte knap 9.000 aktivi-
tetsparate personer således arbejdskravet.
Udviklingen i antallet af personer i kontanthjælpssystemet samt andelen med be-
skæftigelse ved siden af deres ydelse skal selvfølgelig også ses i sammenhæng med
de forbedrede konjunkturer og opbremsningen i tilgangen af flygtninge. Når det er
sagt, har indførelsen af integrationsydelse, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen
mærkbart styrket incitamenterne til at finde såvel deltids- som fuldtidsbeskæftigel-
se.
Det er endnu for tidligt at vurdere de reelle effekter af jobreformen, da der endnu
ikke er udført en egentlig effektevaluering af reformen. Men jeg er overbevist om,
at udviklingen også hænger sammen med kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen.
Man indretter sig efter reglerne. Det er sund fornuft.
Vi kan nu gøre status på de første otte måneder med det nye kontanthjælpsloft og
225-timersreglen. Da en række af de bagvedliggende registre opdateres med et par
måneders forsinkelse har vi data til og med maj 2017.
J.nr. 2017 - 4433
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 344: Status på Jobreform fase 1, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har udarbejdet vedlagte præsentation
af tal for reformen, som offentliggørelse på star.dk og giver kommuner og øvrige
mulighed for at følge med i centrale nøgletal på landsplan for Jobreform fase 1.
I maj 2017 er godt 25 pct. af alle personer kontanthjælpssystemet berørt af kon-
tanthjælpsloftet og/eller 225-timersreglen.
Mens antallet, som berøres af kontanthjælpsloftet er faldet fra omkring 30.000 per-
soner pr. måned i 4. kvartal 2016 til knap 27.300 personer i maj 2017, har antallet,
som får nedsat deres ydelse som følge af 225-timersreglen, været stigende fra
11.800 personer i oktober 2016 til 17.900 i maj 2017. Stigningen skyldes indfas-
ning af reglen, herunder blandt andet at kommunerne er kommet forskelligt fra
start med reformimplementeringen.
Jeg noterer mig selvfølgelig, at særligt antallet af personer, som ikke opfylder 225-
timersreglen er højere end skønnet i lovforslaget. Der er tale om nye regler og fo-
kus bør ikke være på, om vi rammer et beregningsteknisk skøn behæftet med usik-
kerhed, men derimod om de nye regler bliver administreret efter hensigten. Som et
led i opfølgningen på Jobreform fase I følger vi op på kommunernes administration
af 225-timersreglen, når Ankestyrelsens har gennemført praksisundersøgelsen i
starten af 2018.
225-timersreglen stiller krav om rådighed og en mindre mængde ordinært arbejde.
Reglen omfatter kun dem, som efter kommunens vurdering er i stand til rent faktisk
at arbejde 225 timer i løbet af et år. Ellers skal man undtages. Det synes jeg er et
rimeligt regelsæt. Håbet er naturligvis, at så få som muligt bliver trukket i deres
ydelse, fordi de finder arbejde. Men lever man ikke op til kravet og har haft mulig-
heden for det, så skal der naturligvis være en konsekvens.
Jeg vil endnu engang understrege, at det er glædeligt, vi med kontanthjælpsloftet
og 225-timersreglen har øget gevinsten ved at tage job og samtidig stillet krav om,
at dem, der kan arbejde, reelt står til rådighed.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2