Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 342
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag
Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag
§ 1.
En person, som har indbetalt efterlønsbidrag, der ikke tidligere er betalt tilbage efter § 77 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. eller efter § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.), har ret til at få efterlønsbidraget udbetalt kontant.
Det er en betingelse for udbetaling, at
1) personen på ansøgningstidspunktet ikke har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personen skriftligt fravælger efterlønsordningen, og
3) arbejdsløshedskassen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra
og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018.
Stk. 2.
Arbejdsløshedskassen kan i særlige tilfælde se bort fra, at en ansøgning om udbetaling af
efterlønsbidrag modtages efter ansøgningsfristens udløb, jf. stk. 1, nr. 3. Det er en betingelse, at ansøgningen
er modtaget af arbejdsløshedskassen senest den 30. september 2018.
Stk. 3.
Ved opgørelse af beløbet, jf. stk. 1, finder § 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. tilsvarende anvendelse. Beløbet opgøres på grundlag af dagpengenes højeste beløb for en dag i 2018.
Stk. 4.
Efterlønsbidrag, som er indbetalt for en periode til og med den 22. juni 2017, medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når bidragene udbetales kontant efter stk. 1.
Stk. 5.
Efterlønsbidrag, som er indbetalt for en periode efter den 22. juni 2017, medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der skal dog svares en afgift på 30 pct. af udbetalingen efter stk.
1. Pensionsbeskatningslovens § 49 A, stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 6.
Udbetaling af efterlønsbidrag efter stk. 1 finder sted i perioden fra 1. januar 2018 til og med den 31.
juli 2018. Arbejdsløshedskassen kan i særlige tilfælde udbetale efterlønsbidrag efter den 31. juli 2018.
Stk. 7.
Der kan ikke ske kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag efter stk. 1 til et dødsbo efter en
person, der har indbetalt efterlønsbidrag.
Stk. 8.
§§ 79, 81 og 88 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 9.
Arbejdsløshedskassen skal informere de personer, som arbejdsløshedskassen har registreret med
indbetalte bidrag, om muligheden for at få bidraget udbetalt efter denne bestemmelse og konsekvenserne
heraf.
Stk. 10.
Arbejdsløshedskassen er herudover kun forpligtet til at give individuel vejledning om
konsekvenserne ved udbetaling efter stk. 1 til de personer, der udtrykkeligt anmoder arbejdsløshedskassen
herom.
Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
ansøgning om udbetaling af bidraget efter denne bestemmelse.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Stk. 12.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
arbejdsløshedskassernes information og vejledning efter denne bestemmelse, herunder om
arbejdsløshedskassernes dokumentation for vejledningen.
Kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag
§ 2.
En person, som har indbetalt fleksydelsesbidrag, der ikke tidligere er tilbagebetalt efter § 31 i lov om
fleksydelse eller efter § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011 om ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse
af fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.), har ret
til at få fleksydelsesbidraget udbetalt kontant. Det er en betingelse for udbetaling, at
1) personen ikke har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a i lov om fleksydelse,
2) personen skriftligt fravælger fleksydelsesordningen, og
3) Udbetaling Danmark har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra og
med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan i særlige tilfælde se bort fra, at en ansøgning om udbetaling af fleksydelse
modtages efter ansøgningsfristens udløb, jf. stk. 1, nr. 3. Det er en betingelse, at ansøgningen er modtaget af
Udbetaling Danmark senest den 30. september 2018.
Stk. 3.
Ved opgørelse af beløbet finder § 32, stk. 1, 1. pkt., i lov om fleksydelse tilsvarende anvendelse.
Beløbet opgøres på grundlag af sygedagpengenes højeste beløb for en dag i 2018.
Stk. 4.
Fleksydelsesbidrag, som er indbetalt for en periode til og med den 22. juni 2017, medregnes ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når bidragene udbetales kontant efter stk. 1.
Stk. 5.
Fleksydelsesbidrag, som er indbetalt for en periode efter den 22. juni 2017, medregnes ikke ved
opgørelse af den skattepligtige indkomst. Der skal dog svares en afgift på 30 pct. af den kontante udbetaling
efter stk. 1. Pensionsbeskatningslovens § 49 B, stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 6.
Udbetaling af fleksydelsesbidrag efter stk. 1 finder sted i perioden fra 1. januar 2018 til og med den
31. juli 2018. Udbetaling Danmark kan i særlige tilfælde udbetale fleksydelsesbidrag efter den 31. juli 2018.
Stk. 7.
Der kan ikke ske kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag efter stk. 1 til et dødsbo efter
en person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag.
Stk. 8.
Udbetaling Danmark skal informere de personer, som Udbetaling Danmark har registreret med
indbetalte fleksydelsesbidrag, om muligheden for at få bidraget udbetalt efter denne bestemmelse, og om
konsekvenserne heraf.
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
ansøgning om udbetaling af bidraget efter denne bestemmelse.
Stk. 10.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
Udbetaling Danmarks information og vejledning efter denne bestemmelse.
Klageadgang
§ 3.
Arbejdsløshedskassernes afgørelser efter denne lov kan indbringes for direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. § 98 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings afgørelser efter denne lov kan
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. § 99 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Udbetaling Danmarks afgørelser efter denne lov kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Ikrafttræden og ændringer i anden lovgivning
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 5.
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 75, stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7.
Et medlem, som i medfør af § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.), § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011 ændring
af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling
af fleksydelsesbidrag m.v.) eller lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag har fået udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit, kan ikke
tilmeldes efterlønsordningen efter stk. 1.«
2.
§ 77, stk. 6, nr. 6,
affattes således:
»6) Medlemmer, som i medfør af § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.), § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011 ændring
af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling
af fleksydelsesbidrag m.v.) eller lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag har fået udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit.«
§ 6.
I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 17. september 2015, som ændret ved § 7 i lov
nr. 624 af 8. juni 2016 og § 7 i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
§ 4, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
En person, som i medfør af § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011 ændring af lov om fleksydelse
(Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
m.v.), § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere
andre love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag
m.v.) eller lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag har fået udbetalt
efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit, kan ikke tilmeldes fleksydelsesordningen.«
Territorial gyldighed
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
1.1.
Baggrund
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Kontant udbetaling af efterløns- og fleksydelsesbidrag
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Den indgåede aftale
2.1.3.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.
Opgørelse af tilbagebetalingsbeløbet
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2.
Den indgåede aftale
2.2.3.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Beskatning af kontante tilbagebetalinger af efterlønsbidrag
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Den indgåede aftale
2.3.3.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4.
Endelig udmeldelse af efterløns- og fleksydelsesordningen
2.4.1.
Gældende ret
2.4.2.
Den indgåede aftale
2.4.3.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.5.
Information og vejledning i forbindelse med udbetalingen af bidrag
2.5.1.
Gældende ret
2.5.2.
Den indgåede aftale
2.5.3.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1.
Tilbagebetaling af efterlønsbidrag
3.2.
Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har den 20. juni 2017 indgået
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
med Dansk Folkeparti. Som led i aftalen er aftaleparterne blevet enige
om, at der i 2018 skal være mulighed for at få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit. Dette
lovforslag udmønter denne del af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet.
1.1. Baggrund
Som led i
Aftale om en senere tilbagetrækning
fra maj 2011 blev der i perioden fra den 2. april 2012 til og
med den 1. oktober 2012 givet mulighed for, at personer, der havde indbetalt efterløns- eller
fleksydelsesbidrag, kunne ansøge om at få bidragene udbetalt kontant og skattefrit.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
bliver der givet en tilsvarende mulighed for at få indbetalte
efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit.
Følgende fremgår af aftalen:
"Aftaleparterne er enige om, at der skal være gunstige vilkår for dem, som i lyset af den længere levetid og
bedre sundhed ønsker at udskyde sin tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Der gives derfor mulighed for, at
medlemmer af efterlønsordningen skattefrit kan få tilbagebetalt deres tidligere indbetalte efterlønsbidrag,
hvis de vælger at træde ud af efterlønsordningen.
Der vil efter forslagets vedtagelse i perioden fra 1. januar 2018 til 30. juni 2018 kunne ansøges om at træde
ud af efterlønsordningen og få de indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt skattefrit. Muligheden gælder for
medlemmer af efterlønsordningen, der på ansøgningstidspunktet endnu ikke har nået efterlønsalderen.
Beløbet vil blive udbetalt i juli måned 2018.
Skattefriheden gælder for efterlønsbidrag indbetalt fra 1999 og frem til og med den 22. juni 2017.
Indbetalinger, som er foretaget efter den 22. juni 2017 og frem til det eventuelle udtrædelsestidspunkt i 2018,
vil blive tilbagebetalt fratrukket en afgift på 30 pct. (som ved kontante udbetalinger under gældende regler)."
Der er i aftalen ikke taget stilling til, om muligheden for kontant og skattefri udbetaling også omfatter
fleksydelsesbidrag. Ved udmøntningen af aftalen er aftaleparterne blevet enige om, at muligheden for
kontant og skattefri udbetaling også omfatter fleksydelsesbidrag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Kontant udbetaling af efterløns- og fleksydelsesbidrag
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en person skriftligt fravælge
muligheden for at gå på efterløn og få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt.
Efterlønsbidraget bliver som udgangspunkt overført til en pensionsordning, som er omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
I særlige tilfælde får personen bidraget udbetalt kontant. Det gælder, hvis
personen får tilkendt førtidspension,
personen har nået efterlønsalderen,
personen emigrerer,
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange dagpengesatsen, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (et beløb, der svarer til et års efterlønsbidrag), eller
personen har nået folkepensionsalderen uden at have udnyttet retten til efterløn og uden at have optjent
skattefri præmie.
Hvis personen afgår ved døden, inden retten til efterløn er ophørt, har boet efter personen ret til at få det
indbetalte efterlønsbidrag udbetalt kontant.
Det beløb, der betales tilbage, udgør det antal indbetalte dagpengesatser, jf. §§ 47 og 70 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som personen har indbetalt som efterlønsbidrag, jf. 77, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilbagebetalingsbeløbet opgøres på grundlag af dagpengenes størrelse på
udbetalingstidspunktet eller på det tidspunkt, hvor beløbet overføres til en pensionsopsparing. Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2.
Der er i de gældende §§ 31 og 32 i lov om fleksydelse fastsat tilsvarende for udbetaling af
fleksydelsesbidrag.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
2.1.2. Den indgåede aftale
Det fremgår af aftalen, at aftaleparterne er enige om, at der skal være gunstige vilkår for dem, som i lyset
af den længere levetid og bedre sundhed ønsker at udskyde deres tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Der
gives derfor mulighed for, at medlemmer af efterlønsordningen skattefrit kan få tilbagebetalt deres tidligere
indbetalte efterlønsbidrag, hvis de vælger at træde ud af efterlønsordningen. Det fremgår også af aftalen, at
muligheden gælder for medlemmer af efterlønsordningen, der på ansøgningstidspunktet endnu ikke har nået
efterlønsalderen.
Ved udmøntningen af aftalen er aftaleparterne blevet enige om, at muligheden for kontant og skattefri
udbetaling også omfatter fleksydelsesbidrag.
2.1.3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018 kan indsendes
ansøgning om kontant udbetaling af efterlønsbidrag. Denne mulighed gælder for personer, som har indbetalt
efterlønsbidrag, der ikke tidligere er betalt tilbage efter § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller §
6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre
love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.).
Det foreslås også, at det er en betingelse for udbetaling, at
personen på ansøgningstidspunktet ikke har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.,
personen skriftligt fravælger efterlønsordningen, og,
arbejdsløshedskassen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra
og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018.
For så vidt angår krav til ansøgningen om udbetaling foreslås det, at beskæftigelsesministeren bemyndiges
til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet at fastsætte nærmere regler herom.
I forbindelse med muligheden for kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i 2012 viste der sig at
være situationer, hvor personen ikke fik indsendt ansøgning om udbetaling af bidraget inden for den fastsatte
ansøgningsfrist. Det var f.eks. tilfældet, hvor personen ikke havde modtaget arbejdsløshedskassens
informationsbrev om muligheden for at få efterlønsbidraget udbetalt kontant og skattefrit, eller hvor
personen på grund af alvorlig sygdom eller hospitalsindlæggelse ikke havde været i stand til at tage stilling
til konsekvenserne ved kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag. Det foreslås derfor, at
arbejdsløshedskassen i særlige tilfælde får mulighed for at se bort fra ansøgningsfristen for kontant og
skattefri udbetaling af efterlønsbidrag. Det foreslås, at det er en betingelse for dispensation, at
arbejdsløshedskassen har modtaget ansøgningen senest den 30. september 2018.
Det foreslås, at personer i fleksydelsesordningen får en tilsvarende mulighed for at få fleksydelsesbidrag
udbetalt kontant og skattefrit, som personer i efterlønsordningen. Det bemærkes, at personer i
fleksydelsesordningen skal ansøge Udbetaling Danmark om udbetaling af fleksydelsesbidrag, og de skal
ansøge om udbetaling af efterlønsbidrag hos deres seneste a-kasse.
Det foreslås også, at Udbetaling Danmark får en tilsvarende mulighed som arbejdsløshedskasserne for i
særlige tilfælde at se bort fra ansøgningsfristen for kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag. Det
foreslås, at det også i den forbindelse er en betingelse for dispensation, at Udbetaling Danmark har modtaget
ansøgningen senest den 30. september 2018.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet at fastsætte nærmere regler om ansøgning om udbetaling af fleksydelsesbidrag.
Der vil med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik
blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær
udbetaling af indbetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag på skattemæssigt gunstige vilkår. For personer, der
modtager kontanthjælp eller uddannelseshjælp, og som benytter muligheden for at få indbetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag udbetalt på de gunstigere vilkår i 2018, betyder dette, at disse udbetalinger af
efterlønsbidrag ikke får indflydelse på beregningen af kontanthjælp eller uddannelseshjælp.
2.2. Opgørelse af tilbagebetalingsbeløbet
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende § 77, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. indbetales der årligt et
efterlønsbidrag, som på årsbasis udgør syv gange dagpengenes højeste beløb for en dag, jf. §§ 47 og 70 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. Indbetaling af efterlønsbidrag som betingelse for ret til efterløn har været
gældende siden 1999. På nær i 1999 og 2000, hvor der maksimalt kunne indbetales et beløb, der svarede til
tre gange hhv. seks gange dagpengenes højeste beløb for en dag, har det årlige efterlønsbidrag været på syv
gange dagpengenes højeste beløb for en dag.
Det er også en betingelse for ret til fleksydelse, at personen har indbetalt fleksydelsesbidrag. Siden
ordningen blev indført den 1. juli 2001 har personer i fleksydelsesordningen på årsbasis indbetalt et beløb,
der svarer til syv gange det beløb, der efter lov om sygedagpenge højst kan ydes pr. dag.
Det vil sige, at en person i efterløns- eller fleksydelsesordningen pr. 1. januar 2018 samlet set maksimalt
har indbetalt 128 gange dagpengenes højeste beløb for en dag.
Ved tilbagebetaling af efterlønsbidrag udgør tilbagebetalingsbeløbet antallet af indbetalte bidragssatser
efter §§ 47 og 70, jf. § 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter § 77 a, stk. 7, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. opgøres tilbagebetalingsbeløbet på grundlag af dagpengenes størrelse på
det tidspunkt, hvor beløbet udbetales, eller hvor beløbet overføres til en pensionsopsparing.
Det tilsvarende gør sig gældende ved tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag, jf. § 32, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3,
i lov om fleksydelse.
2.2.2.
Den indgåede aftale
Det fremgår af aftalen, at tilbagebetalingsbeløbet fastsættes efter satsen i 2018.
2.2.3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at opgørelse af det beløb, der skal udbetales kontant og skattefrit, for efterlønsbidragets
vedkommende sker efter reglerne i § 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og for
fleksydelsesbidragets vedkommende efter reglerne i § 32, stk. 1, 1. pkt., i lov om fleksydelse.
Det foreslås også, at uanset tidspunktet for udbetaling af efterløns- eller fleksydelsesbidraget, opgøres
beløbet, som skal udbetales efter satsen for dagpenge i 2018.
2.3. Beskatning af kontante tilbagebetalinger af efterlønsbidrag
2.3.1. Gældende ret
Efter den gældende § 77 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder pensionsbeskat-
ningslovens § 49 A, stk. 2-9, anvendelse ved udbetaling af efterlønsbidrag.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Efter pensionsbeskatningslovens § 49 A, stk. 3, medregnes kontante udbetalinger af efterlønsbidrag efter §
77, stk. 2, nr. 2-4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i den skattepligtige indkomst, når
personen har nået efterlønsalderen,
personen emigrerer, og
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger et beløb, der svarer til 1 års efterlønsbidrag, i den skattepligtige
indkomst.
Kontant udbetaling af efterlønsbidrag, når personen har nået folkepensionsalderen uden at have udnyttet
retten til efterløn og uden at have optjent skattefri præmie efter § 77 a, stk. 3, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., medregnes også i den skattepligtige indkomst. Beskatningen sker med satsen for
sundhedsbidrag og med satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor det
kontant udbetalte efterlønsbidrag medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For
efterlønsbidrag, der er fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst til og med indkomståret 2001,
sker beskatningen med en lidt højere sats, fordi bidraget til ordningen tilsvarende har haft en lidt højere
fradragsværdi.
I tilfælde, hvor en person i forbindelse med tilkendelse af førtidspension får udbetalt sine efterlønsbidrag
efter § 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal der derimod alene betales en afgift på
30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet. Der betales også en afgift på 30 pct., hvis efterlønsbidraget udbetales til
boet efter en person, der har indbetalt efterlønsbidrag, eller hvis personen får bidraget udbetalt efter § 25 i
bekendtgørelse nr. 723 af 20. juni 2013 om betaling af medlems- og efterlønsbidrag til en arbejdsløsheds-
kasse, fordi personen uden egen skyld mister retten til at overgå til efterløn.
Der gælder tilsvarende regler for beskatnings- eller afgiftspligt i forbindelse med kontant udbetaling af
fleksydelsesbidrag, jf. § 32, stk. 1, 2. pkt., i lov om fleksydelse og § 49 B, stk. 2-9, i pensionsbeskatnings-
loven. Dog er der i fleksydelsesordningen ikke mulighed for at få fleksydelsesbidraget udbetalt kontant i den
situation, hvor personen uden egen skyld mister retten til at overgå til fleksydelse.
2.3.2. Den indgåede aftale
Det fremgår af aftalen, at skattefriheden gælder for efterlønsbidrag indbetalt fra 1999 og frem til og med
den 22. juni 2017. Indbetalinger, som er foretaget efter den 22. juni 2017 og frem til udtrædelsestidspunktet i
2018, vil blive tilbagebetalt fratrukket en afgift på 30 pct. (som ved kontante udbetalinger under gældende
regler).
2.3.3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
På baggrund af aftalen foreslås det, at efterløns- og fleksydelsesbidrag, der er indbetalt for perioder til og
med den 22. juni 2017, kan udbetales kontant og skattefrit. Det foreslås også, at efterløns- og
fleksydelsesbidrag, der er indbetalt for perioder fra og med den 23. juni 2017, indtil ansøgningstidspunktet,
udbetales kontant med fradrag for en afgift på 30 pct., som tilfalder staten.
Da en person i efterlønsordningen udmeldes af ordningen fra ansøgningstidspunktet, tilbagebetales bidrag,
som er indbetalt for en periode efter ansøgningstidspunktet, som en tilbageførsel. Tilsvarende gør sig
gældende for en person i fleksydelsesordningen, dog således at udmeldelsen har virkning fra den 1. i
måneden efter Udbetaling Danmarks modtagelse af ansøgningen, jf. § 7, stk. 1, 2. pkt., i bekendtgørelse nr.
559 af 29. april 2015 om fleksydelse.
Det foreslås endvidere, at der ikke kan ske kontant og skattefri udbetaling af efterløns- og
fleksydelsesbidrag til boet efter en person, der har indbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag, uanset om
personen har indsendt ansøgning om udbetaling inden dødsfaldet. Udbetaling til boet vil ske efter de
gældende regler, det vil sige kontant og med fradrag for en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
2.4. Endelig udmeldelse af efterløns- og fleksydelsesordningen
2.4.1. Gældende ret
Efter den gældende 77 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er det en betingelse for at få
sine indbetalte efterlønsbidrag tilbage, at personen fravælger muligheden for at gå på efterløn. Fravalget er
dog ikke endeligt, idet personen igen kan blive omfattet af efterlønsordningen, hvis personen enten kan
opfylde de almindelige betingelser for optagelse i ordningen, herunder vil kunne opfylde kravene til
anciennitet i § 74 a, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller kan opfylde kravene for
tilmelding til ordningen via fortrydelsesordningen § 75 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det tilsvarende gør sig gældende i fleksydelsesordningen, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, og § 31, stk. 1 og 2, i lov om
fleksydelse.
2.4.2. Den indgåede aftale
Det fremgår af aftalen, at der gives mulighed for, at medlemmer af efterlønsordningen skattefrit kan få
tilbagebetalt deres tidligere indbetalte efterlønsbidrag, hvis de vælger at træde ud af efterlønsordningen.
Det fremgår også af aftalen, at personer, der benytter sig af muligheden for skattefri tilbagebetaling af
deres efterlønsbidrag, ikke efterfølgende kan benytte sig af fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne.
2.4.3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ved muligheden for kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i 2012, var det en betingelse for
udbetaling, at personen endegyldigt fravalgte efterlønsordningen. Personen ville herefter ikke kunne blive
tilmeldt efterlønsordningen igen, herunder via fortrydelsesordningen.
Der var en tilsvarende betingelse ved kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag.
Det foreslås, at ved ansøgning om kontant og skattefri udbetaling af efterløns- eller fleksydelsesbidrag i
2018, skal personen på tilsvarende måde endegyldigt fravælge efterløns- og fleksydelsesordningen, og
personen vil herefter ikke kunne blive tilmeldt efterløns- eller fleksydelsesordningen igen, herunder via
fortrydelsesordningen.
Har en person indsendt ansøgning om kontant og skattefri udbetaling af efterløns- eller fleksydelsesbidrag,
kan personen dog fortryde ansøgningen, indtil arbejdsløshedskassen eller Udbetaling Danmark har iværksat
udbetalingen af bidrag.
2.5. Information og vejledning i forbindelse med muligheden for udbetalingen af bidrag
2.5.1. Gældende ret
Arbejdsløshedskassernes almindelige vejledningspligt er fastsat i § 65 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Efter den bestemmelse skal en arbejdsløshedskasse i fornødent omfang yde vejledning til personer, der
retter henvendelse om spørgsmål inden for arbejdsløshedskassens område.
Udbetaling Danmarks vejledningspligt følger af kapitel 2 i lov om Udbetaling Danmark samt § 7 i
forvaltningsloven.
2.5.2. Den indgåede aftale
Det fremgår af aftalen, at der skal sikres tilstrækkelig information til målgruppen.
2.5.3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at arbejdsløshedskasserne skal informere de personer, som arbejdsløshedskassen har
registreret med indbetalte bidrag, om muligheden for i 2018 at fravælge efterlønsordningen og få
efterlønsbidraget udbetalt kontant og skattefrit, og informere om konsekvenserne heraf.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Formålet med dette er, at alle der har betalt efterlønsbidrag, der ikke er tilbagebetalt, skal have mulighed
for at tage stilling til, om de fortsat ønsker at være tilmeldt efterlønsordningen.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet at
fastsætte nærmere regler om arbejdsløshedskassernes vejledning.
Tilsvarende foreslås det, at Udbetaling Danmark skal informere de personer, som Udbetaling Danmark har
registreret med indbetalte bidrag, om muligheden for i 2018 at fravælge fleksydelsesordningen og få
fleksydelsesbidraget udbetalt kontant og skattefrit.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet at
fastsætte nærmere regler om arbejdsløshedskassernes vejledning.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Tilbagebetaling af efterlønsbidrag
Med lovforslaget gives der i en 6-måneders periode i 2018 mulighed for at udtræde af efterlønsordningen
og få tidligere indbetalte efterlønsbidrag udbetalt skattefrit.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ca. 54.000 personer vil udtræde af ordningen i løbet af 2018 som
følge af muligheden for den skattefri tilbagebetaling med en gennemsnitlig udbetaling på ca. 96.700 kr. Det
indebærer isoleret set en skønnet offentlig merudgift på ca. 5,2 mia. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes
knap 5,1 mia. kr. at være skattefri udbetalinger, mens de resterende udbetalinger fratrækkes en afgift på 30
pct.
Den skattefrie tilbagebetaling af efterlønsbidrag vil på samme måde som den almindelige tilbagebetaling af
bidrag ved udtræden blive gennemført og administreret af arbejdsløshedskasserne, der modtager refusion fra
staten for deres afholdte udgifter.
Nettoindtægterne fra de ordinære efterlønsbidrag består efter gældende regler af bruttoindtægterne fra de
ordinære efterlønsbidrag fratrukket bruttoudgifterne til ordinær tilbagebetaling af hidtil indbetalte
efterlønsbidrag. Lovforslaget medfører, at der er personer, som melder sig ud af efterlønsordningen, hvilket
fører til færre bruttoindtægter fra ordinære efterlønsbidrag. Samtidig er der også personer, som ville have
meldt sig ud i 2018 og frem, men som nu fremskynder beslutningen og får hidtil indbetalte efterlønsbidrag
udbetalt på de gunstigere vilkår. Det medfører, at bruttoudgifterne til ordinær tilbagebetaling af
efterlønsbidrag bliver mindre. Da der er tale om to modsatrettede effekter, er den samlede effekt på
nettoindtægterne fra de ordinære efterlønsbidrag usikker.
Lovforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en netto merindtægt fra ordinære
efterlønsbidrag på ca. 64 mio. kr. i 2018 og en netto mindreindtægt på ca. 71 mio. kr. i 2019 stigende til ca.
253 mio. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
Forslaget skønnes at medføre et fald i antallet af efterlønsmodtagere på 300 helårspersoner i 2021 svarende
til en mindreudgift til efterløn på ca. 55 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Forslaget skønnes frem mod 2035 at føre til
yderligere fald i antallet af efterlønsmodtagere og dertilhørende udgifter.
Forslaget skønnes på sigt at forbedre de offentlige finanser i et omfang, så forslaget samlet set (inkl.
effekten af udbetalingen af efterlønsbidrag i 2018 og det lavere antal bidragsydere) er omtrent neutralt for
den finanspolitiske holdbarhed med en svag forbedring af den finanspolitiske holdbarhedsindikator.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
1788849_0011.png
Kommunerne skal være opmærksomme på at bortse fra de ekstraordinære udbetalinger af indbetalte
efterlønsbidrag på gunstigere vilkår for modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, idet der, hvis
lovforslaget vedtages, med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv
socialpolitik vil blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en
ekstraordinær udbetaling af indbetalte efterlønsbidrag på gunstigere vilkår.
Tabel 1. Offentlige merudgifter fsva. lovforslagets del om tilbagebetaling af
efterlønsbidrag
Mio. kr. 2018 pl
2018
2019
2020
Stat
5.158,4
71,0
162,1
Tilbagebetaling af
efterlønsbidrag
5.222,5
-
-
Mindreindtægter fra
efterlønsbidrag fra
arbejdsløshedskasser (netto)
-64,1
71,0
162,1
Merudgift til efterløn
-
-
-
-
-
-
Kommune
I alt
5.158,4
71,0
162,1
2021
198,3
-
253,2
-54,9
-
198,3
3.2. Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
Med lovforslaget gives der i en 6-måneders periode i 2018 mulighed for at udtræde af fleksydelses-
ordningen og få tidligere indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt skattefrit.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at 725 personer vil udtræde af ordningen i løbet af 2018 som følge
af muligheden for den skattefri tilbagebetaling med en gennemsnitlig udbetaling på ca. 96.600 kr. Det
indebærer isoleret set en skønnet offentlig merudgift på ca. 70 mio. kr. i 2018,
jf. tabel 2.
Den skattefrie tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag vil på samme måde som den almindelige
tilbagebetaling af bidrag ved udtræden blive gennemført og administreret af Udbetaling Danmark, der
modtager refusion fra staten for sine afholdte udgifter.
Forslaget skønnes at medføre marginale administrative meromkostninger for Udbetaling Danmark.
Nettoindtægterne fra de ordinære fleksydelsesbidrag består efter gældende regler af bruttoindtægterne fra
de ordinære fleksydelsesbidrag fratrukket bruttoudgifterne til ordinær tilbagebetaling af hidtil indbetalte
fleksydelsesbidrag. Lovforslaget medfører, at der er personer, som melder sig ud af fleksydelsesordningen,
hvilket fører til færre bruttoindtægter fra ordinære fleksydelsesbidrag. Samtidig er der også personer, som
ville have meldt sig ud i 2018 og frem, men som nu fremskynder beslutningen og får hidtil indbetalte
fleksydelsesbidrag udbetalt på de gunstigere vilkår. Det medfører, at bruttoudgifterne til ordinær
tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag bliver mindre. Da der er tale om to modsatrettede effekter, er den
samlede effekt på nettoindtægterne fra de ordinære fleksydelsesbidrag usikker.
Lovforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en nettomerindtægt fra ordinære
fleksydelsesbidrag på hhv. ca. 27 mio. kr. og ca. 1 mio. kr. i 2018 og 2019 samt en nettomindreindtægt på ca.
2 mio. kr. i 2020 og 2021,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Offentlige merudgifter fsva. lovforslagets del om tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
1788849_0012.png
Mio. kr. 2018 pl
Stat
Tilbagebetaling af
fleksydelsesbidrag
Mindreindtægter fra
fleksydelsesbidrag (netto)
2018
42,6
70,0
2019
-1,1
-
2020
1,5
-
2021
1,5
-
-27,4
-1,1
1,5
1,5
-
-
-
-
Kommune
I alt
42,6
-1,1
1,5
1,5
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 13. september 2017 til og med den 11. oktober 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), ATP,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Finans Danmark, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Justitia, KL, Kristelig
Fagbevægelse, Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Udbetaling Danmark og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/-
mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Staten:
2018: 0 kr.
2019: 0 kr.
2020: 0 kr.
2021: 54,9 mio. kr.
Kommunerne:
[Afklares]
Regionerne:
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Staten:
2018: 5.201,0 mio. kr.
2019: 69,9 mio. kr.
2020: 163,6 mio. kr.
2021: 254,7 mio. kr.
Kommunerne:
[Afklares]
Regionerne:
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
1788849_0013.png
Ingen
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
[Afklares]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[Afklares]
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Efter den gældende § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en person skriftligt fravælge
muligheden for at gå på efterløn og få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt.
Efterlønsbidraget bliver som udgangspunkt overført til en pensionsordning, som er omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
I særlige tilfælde får personen bidraget udbetalt kontant. Det gælder, hvis
personen får tilkendt førtidspension,
personen har nået efterlønsalderen,
personen emigrerer,
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange dagpengesatsen, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (et beløb, der svarer til et års efterlønsbidrag), eller
personen har nået folkepensionsalderen uden at have udnyttet retten til efterløn og uden at have optjent
skattefri præmie.
Hvis personen afgår ved døden, inden retten til efterløn er ophørt, har boet efter personen ret til at få det
indbetalte efterlønsbidrag udbetalt kontant.
Efter
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
bliver det i perioden fra den 1. januar til og med den 30. juni
2018 muligt at ansøge om at få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt på gunstigere vilkår, end det er tilfældet
efter de gældende regler. Når perioden er udløbet, vil det kun være muligt at få udbetalt efterlønsbidrag efter
de gældende regler i § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. dog den foreslåede stk. 2.
Det foreslås, at en person, der ønsker at få sine efterlønsbidrag betalt tilbage kontant, skal sende
anmodning om tilbagebetaling til arbejdsløshedskassen i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
30. juni 2018. Det vil i den forbindelse være en betingelse, at personen skriftligt fravælger
efterlønsordningen, uanset om personen på udbetalingstidspunktet har mistet retten til efterløn eller ej.
Fravalget af efterlønsordningen ved kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidraget er endeligt, og
personen kan ikke senere tilmelde sig efterlønsordningen, herunder via fortrydelsesordningen, jf.
lovforslagets § 5, nr. 1 og 2, eller blive tilmeldt fleksydelsesordningen, jf. lovforslagets § 6, nr. 1.
Bestemmelsen afskærer ikke personen fra i stedet at få efterlønsbidraget tilbagebetalt efter den almindelige
regel om tilbagebetaling af efterlønsbidrag i § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
tilbagebetaling efter § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er det muligt igen at tilmelde sig
efterlønsordningen eller benytte sig af fortrydelsesordningen, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Muligheden for kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag gælder alle, der har indbetalt
efterlønsbidrag, og som ikke har fået bidraget tilbagebetalt enten ved overførsel til en pensionsordning, ved
kontant udbetaling efter reglerne i § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller ved kontant og
skattefri udbetaling af bidrag efter § 6 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.). Det er således uden betydning, om personen ved
fortsat indbetaling af efterlønsbidrag ville kunne opnå ret til efterløn. Det vil f.eks. sige, at en person, der har
fået tilkendt førtidspension kan ansøge om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidraget i perioden fra
og med den 1. januar til og med den 30. juni 2018.
Det er dog en betingelse, at personen ikke har nået efterlønsalderen på det tidspunkt, hvor personen
anmoder om udbetaling efter denne bestemmelse.
Til stk. 2
I forbindelse med muligheden for kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag i 2012 viste der sig at
være situationer, hvor personen ikke fik indsendt ansøgning om udbetaling af bidraget inden for den fastsatte
ansøgningsfrist. Det var f.eks. tilfældet, hvor personen ikke havde modtaget arbejdsløshedskassens
informationsbrev om muligheden for at få efterlønsbidraget udbetalt kontant og skattefrit, eller hvor
personen på grund af alvorlig sygdom eller hospitalsindlæggelse ikke havde været i stand til at tage stilling
til konsekvenserne ved kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag. Det foreslås derfor, at
arbejdsløshedskassen i særlige tilfælde får mulighed for at se bort fra ansøgningsfristen for kontant og
skattefri udbetaling af efterlønsbidrag. Det foreslås, at det i den forbindelse er en betingelse for dispensation,
at arbejdsløshedskassen har modtaget ansøgningen senest den 30. september 2018.
Til stk. 3
Efter den gældende 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. udgør beløbet, der
tilbagebetales i efterlønsbidrag, det antal bidragssatser, der er indbetalt efter § 77, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter § 77 a, stk. 7, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. opgøres
tilbagebetalingsbeløbet på grundlag af dagpengenes størrelse på tilbagebetalingstidspunktet eller på det
tidspunkt, hvor beløbet overføres til en pensionsopsparing.
Det foreslås, at ved opgørelsen af beløbet, der skal udbetales efter stk. 1, finder § 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. tilsvarende anvendelse. Det vil sige, at arbejdsløshedskassen skal opgøre,
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
hvor mange dagpengesatser efter §§ 47 og 70 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., personen har indbetalt
indtil ansøgningstidspunktet.
Det foreslås endvidere, at beløbet, der skal udbetales, opgøres på grundlag af dagpengenes størrelse i 2018.
Derved får alle, der anmoder om at få efterlønsbidraget udbetalt, opgjort beløbet på samme måde, uanset
hvornår udbetalingen finder sted.
Til stk. 4 og 5
Efter den gældende § 49 A i pensionsbeskatningsloven beskattes kontante udbetalinger til personen af
indbetalte efterlønsbidrag med satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne for
kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor det kontant udbetalte efterlønsbidrag
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For efterlønsbidrag, der er fradraget til og med
indkomståret 2001, anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens § 6, satsen for
sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat, idet
fradragsværdien for indbetalte efterlønsbidrag i denne periode var lidt højere.
Undtaget herfra er tilbagebetaling af efterlønsbidrag i forbindelse med tilkendelse af førtidspension eller
ved udbetaling af efterlønsbidraget til boet efter en person, der har indbetalt efterlønsbidrag. I disse tilfælde
betales der en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet.
Det foreslås, at kontant udbetaling efter stk. 1 af bidrag, der er indbetalt for en hel eller delvis
bidragsperiode til og med den 22. juni 2017, ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst for personen. Den foreslåede skattefritagelse af kontante udbetalinger til personen i 2018 er dermed
en lempelse i forhold til gældende skatteregler.
Det foreslås endvidere, at bidrag, der er indbetalt for en hel eller delvis bidragsperiode efter den 22. juni
2017 indtil ansøgningstidspunktet, ikke indgår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, men at der i
stedet betales en afgift på 30 pct. af beløbet.
Den foreslåede afgift på 30 pct. svarer som udgangspunkt til den beskatning, der ville skulle ske efter det
gældende regelsæt ved kontant udbetaling af bidraget. En afgift på 30 pct. af kontante udbetalinger vil dog
indebære en højere beskatning, såfremt den gældende indkomstbeskatning vil indebære en effektiv lavere
beskatning end 30 pct., hvilket vil være tilfældet, hvis den pågældende bor i en kommune med lav
kommuneskatteprocent eller har skattemæssige underskud.
Da en person i efterlønsordningen udmeldes af ordningen fra ansøgningstidspunktet, tilbagebetales bidrag,
som er indbetalt for en periode efter ansøgningstidspunktet, som en tilbageførsel.
Kontant udbetaling af efterlønsbidrag, som en person anmoder om den 1. juli 2018 eller senere, og som
vedrører en hel eller delvis bidragsperiode til og med den 22. juni 2017, skal ligeledes medregnes til den
skattepligtige indkomst efter reglerne nævnt ovenfor. Arbejdsløshedskassen kan dog i særlige tilfælde se bort
fra ansøgningsfristen, jf. den foreslåede stk. 2, hvilket betyder, at retten til skattefri udbetaling af bidraget
bevares.
Til stk. 6
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at den skattefri udbetaling af efterlønsbidrag finder sted i perioden fra den 1. januar til og med
den 31. juli 2018. Det vil sige, at arbejdsløshedskassen kan iværksætte udbetalingen af efterlønsbidraget, når
behandlingen af ansøgningen er færdig, herunder når en eventuel afgift er beregnet.
Det foreslås, at arbejdsløshedskassen i særlige tilfælde kan udbetale efterlønsbidraget kontant og skattefrit
efter den 31. juli 2018. Det kan f.eks. være på grund af, at arbejdsløshedskassen ikke har mulighed for at
behandle ansøgningen inden udgangen af juli 2018, fordi der mangler oplysninger, der er afgørende for
udbetalingen. Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag kan også ske, hvis arbejdsløshedskassen i
konkrete tilfælde ser bort fra ansøgningsfristen, jf. den foreslåede stk. 2.
Til stk. 7
Det fremgår af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
at aftaleparterne er enige om, at der skal være
gunstige vilkår for dem, som i lyset af den længere levetid og bedre sundhed ønsker at udskyde sin
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Der er med aftalen tale om personlig begunstigelse af den person, der
vælger efterlønsordningen fra, for at få sine bidrag udbetalt.
Det foreslås, at der ikke kan ske kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag til boet efter en person,
der har indbetalt efterlønsbidrag, uanset om personen havde ansøgt om udbetaling inden dødsfaldet.
Udbetaling til boet vil ske efter de gældende regler i § 77 a, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og
§ 49 A, stk. 2, i pensionsbeskatningsloven, det vil sige kontant og med fradrag for en afgift på 30 pct. af
tilbagebetalingsbeløbet.
Til stk. 8
I den gældende § 79 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er opregnet de udbetalinger af ydelser, som
arbejdsløshedskasserne får refusion fra staten for.
Efter § 81 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal en arbejdsløshedskasse blandt andet indsende
oplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som er nødvendige for at beregne de udgifter,
som arbejdsløshedskassen har afholdt efter lovens § 77 a om tilbagebetaling af efterlønsbidrag.
Efter den gældende § 88 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fører direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering tilsyn med de anerkendte arbejdsløshedskassers administration,
udbetalingstilrettelæggelse, egenkontrol, økonomi, regnskab og revision samt arbejdsløshedskassens
medlemmer.
Det foreslås, at §§ 79 og 81 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. også finder anvendelse på
tilbagebetaling af efterlønsbidrag efter dette lovforslag.
Det foreslås også, at § 88 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder anvendelse på tilbagebetaling af
efterlønsbidrag efter dette lovforslag. Dermed sikres der mulighed for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering til at føre tilsyn med arbejdsløshedskassernes udbetaling af kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag.
Til stk. 9
Arbejdsløshedskasserne har siden 2001 registreret personer, der har indbetalt efterlønsbidrag og omfanget
af indbetalingen. Når en person skifter arbejdsløshedskasse sender den arbejdsløshedskasse, som personen
flytter fra, de samlede bidragsoplysninger elektronisk til den arbejdsløshedskasse, som personen flytter til, på
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
en såkaldt vandreblanket. Af vandreblanketten fremgår alle personens indbetalinger til efterlønsordningen.
De nærmere regler er fastsat i Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 301 af 29. marts 2012 om
dokumentation for anciennitet i en arbejdsløshedskasse.
Hvis en person melder sig ud af arbejdsløshedskassen uden at melde sig ind i en anden
arbejdsløshedskasse, har arbejdsløshedskassen pligt til at gemme oplysningerne om personens indbetalte
efterlønsbidrag.
Arbejdsløshedskasserne har således oplysninger om indbetalte efterlønsbidrag både for personer, der
aktuelt er medlemmer af arbejdsløshedskassen og for personer, der ikke længere er medlem af en
arbejdsløshedskasse.
Det foreslås, at arbejdsløshedskasserne skal informere alle de personer, som de har registreret med
indbetalte efterlønsbidrag, om muligheden for i 2018 at fravælge efterlønsordningen og få efterlønsbidraget
udbetalt kontant og skattefrit. Formålet med dette er, at alle der har indbetalt efterlønsbidrag, der ikke er
tilbagebetalt, skal have mulighed for at tage stilling til, om de fortsat ønsker at være tilmeldt
efterlønsordningen.
Den information, arbejdsløshedskasserne skal give, skal indeholde oplysning om muligheden for kontant
og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag, herunder hvordan og hvornår der kan ansøges om udbetaling. Det
skal også oplyses, at det er en forudsætning for udbetaling af bidraget, at personen fravælger
efterlønsordningen, og at personen ikke senere kan tilmelde sig efterlønsordningen, herunder via
fortrydelsesordningen. Desuden skal det fremgå, at fravalget af efterlønsordningen vil have den konsekvens,
at retten til seniorjob bortfalder.
Det skal endelig fremgå klart af informationen, at hvis personen ønsker yderligere vejledning, skal
personen rette konkret henvendelse til arbejdsløshedskassen og udtrykkeligt anmode herom.
Arbejdsløshedskasserne kan f.eks. informere om muligheden for kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag ved brev eller elektronisk meddelelse til den pågældende person. Arbejdsløshedskassen skal
udfolde rimelige bestræbelser på at finde oplysninger om adresse på personer, der skal informeres.
Indhentelse af oplysninger fra CPR-registret anses for en rimelig bestræbelse. Hvis arbejdsløshedskassen
ikke ved indhentelse af oplysninger fra CPR-registret kan finde personen, har arbejdsløshedskassen ikke
pligt til at foretage sig yderligere for at kontakte personen.
Der er personer, som har betalt efterlønsbidrag, men som ikke længere er medlemmer af en
arbejdsløshedskasse. Arbejdsløshedskasserne kan efter § 90 b, stk. 3, jf. stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. indhente fornødne oplysninger for disse personer, f.eks. via cpr.-registret med
henblik på at informere disse personer om muligheden for at få efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit.
Til stk. 10
Arbejdsløshedskassernes almindelige vejledningspligt er fastsat i § 65 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Efter den bestemmelse skal en arbejdsløshedskasse i fornødent omfang yde vejledning til personer, der
retter henvendelse om spørgsmål inden for arbejdsløshedskassens område.
Der er mere end 450.000 personer, der betaler eller har betalt efterlønsbidrag, og det skønnes, at ca. 54.000
personer vil ansøge om af få efterlønsbidraget udbetalt. Der er derfor behov for at præcisere
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
arbejdsløshedskassernes vejledningspligt i forhold til ændringerne i efterlønsordningen og muligheden for at
få efterlønsbidraget udbetalt kontant og skattefrit.
Det foreslås derfor, at arbejdsløshedskasserne i relation til ændringerne i denne lov alene har pligt til at
give individuel vejledning til personer, der udtrykkeligt beder arbejdsløshedskassen herom.
Det betyder, at en persons blotte ansøgning om udbetaling af efterlønsbidraget ikke i sig selv forpligter
arbejdsløshedskassen til af egen drift individuelt at vejlede personen om konsekvenserne af udbetalingen af
efterlønsbidraget. Der er hermed tale om en fravigelse af den almindelige vejledningspligt efter § 65 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til stk. 11
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet at
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved ansøgning om tilbagebetaling af efterlønsbidrag efter
denne bestemmelse. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, hvordan ansøgning om
udbetaling af bidrag efter stk. 1 kan ske, og hvornår ansøgningen anses for rettidig.
Til stk. 12
Som nævnt ovenfor er der mere end 450.000 personer, der betaler eller har betalt efterlønsbidrag, og det
skønnes, at ca. 54.000 personer vil ansøge om af få efterlønsbidraget udbetalt. Der er derfor behov for at
præcisere arbejdsløshedskassernes vejledningspligt i forhold til muligheden for at få efterlønsbidraget
udbetalt kontant og skattefrit.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om arbejdsløshedskassernes vejledning i
forbindelse med kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag.
De regler, der vil blive fastsat, skal ses i sammenhæng med, at arbejdsløshedskasserne skal informere alle,
der har indbetalt efterlønsbidrag, som ikke tidligere er betalt tilbage, generelt om muligheden for at fravælge
efterlønsordningen på gunstige udbetalingsvilkår i 2018.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til at fastsætte regler om, at arbejdsløshedskassen altid skal vejlede
om, at kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidraget betyder, at personen endeligt skal fravælge
efterlønsordningen. Arbejdsløshedskassen skal også vejlede om, at kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidraget indebærer, at personen ikke kan
opnå ret til efterløn,
optjene skattefri præmie,
få eller bevare ret til seniorjob efter lov om seniorjob, og
opnå ret til fleksydelse efter lov om fleksydelse.
Arbejdsløshedskassen skal ikke rådgive om, hvad der er det økonomisk mest gunstige for personen. Det
skyldes, at der kan være en række fremtidige og uforudsigelige forhold, som vil have indflydelse på, om
personen vil få mest ud af at blive i efterlønsordningen eller vil få mere ud af at få efterlønsbidragene tilbage
i 2018. Det drejer sig f.eks. om risikoen for arbejdsløshed, sygdom, død, lysten til at fortsætte på
arbejdsmarkedet m.v.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler om arbejdsløshedskassernes
dokumentation for den individuelle vejledning, som en arbejdsløshedskasse har givet. Der vil i den
forbindelse blive fastsat regler om, at den person, der har bedt om og fået individuel vejledning fra
arbejdsløshedskassen, skal skrive under på at have fået vejledningen. De almindelige regler om opbevaring
af dokumentation finder anvendelse, jf. bekendtgørelse nr. 986 af 29. juni 2016 om krav til a-kassernes
kontrol og administration og bekendtgørelse nr. 301 af 29. december 2012 om dokumentation for anciennitet
i en a-kasse.
Til § 2
Til stk. 1
Efter den gældende § 31 i lov om fleksydelse kan en person skriftligt fravælge muligheden for at gå på
fleksydelse og få det indbetalte fleksydelsesbidrag tilbagebetalt.
Fleksydelsesbidraget bliver som udgangspunkt overført til en pensionsordning, som er omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
I særlige tilfælde får personen bidraget udbetalt kontant. Det gælder, hvis
personen får tilkendt førtidspension,
personen har nået fleksydelsesalderen,
personen emigrerer,
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange dagpengesatsen, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (et beløb, der svarer til et års fleksydelsesbidrag), eller
personen har nået folkepensionsalderen uden at have udnyttet retten til fleksydelse.
Hvis personen afgår ved døden, inden retten til fleksydelse er ophørt, har boet efter personen ret til at få det
indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt kontant.
Efter
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
bliver det i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med
den 30. juni 2018 muligt at ansøge om at få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt på gunstigere vilkår, end det
er tilfældet efter de gældende regler. Ved udmøntningen af aftalen er aftaleparterne blevet enige om, at
muligheden for kontant og skattefri udbetaling også omfatter fleksydelsesbidrag.
Når perioden er udløbet, vil det kun være muligt at få udbetalt fleksydelsesbidrag efter de gældende regler i
§ 31 i lov om fleksydelse.
Det foreslås, at en person, der ønsker at få sine fleksydelsesbidrag betalt tilbage kontant, skal sende
anmodning om tilbagebetaling til Udbetaling Danmark i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med
30. juni 2018. Det vil i den forbindelse være en betingelse, at personen skriftligt fravælger
fleksydelsesordningen, uanset om personen på udbetalingstidspunktet har mistet retten til fleksydelse eller ej.
Fravalget af fleksydelsesordningen ved kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidraget er endeligt,
og personen kan ikke senere tilmelde sig fleksydelsesordningen, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, eller blive
tilmeldt efterlønsordningen, jf. lovforslagets § 5, nr. 1 og 2.
Bestemmelsen afskærer ikke personen fra i stedet at få fleksydelsesbidraget tilbagebetalt efter den
almindelige regel om tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag i § 31 i lov om fleksydelse. Ved tilbagebetaling
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
efter § 31 i lov om fleksydelse er det muligt igen at tilmelde sig fleksydelsesordningen, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Muligheden for kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag gælder alle, der har indbetalt
fleksydelsesbidrag, og som ikke har fået bidraget tilbagebetalt enten ved overførsel til en pensionsordning,
ved kontant udbetaling efter reglerne i § 31 i lov om fleksydelse, eller ved kontant og skattefri udbetaling
efter § 3 i lov nr 1367 af 28. december 2011 om ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af
fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.). Det er
således uden betydning, om personen ved fortsat indbetaling af fleksydelsesbidrag vil kunne opnå ret til
fleksydelse. Det vil f.eks. sige, at en person, der har fået tilkendt førtidspension kan ansøge om kontant og
skattefri udbetaling af fleksydelsesbidraget i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni
2018.
Det er dog en betingelse, at personen ikke har nået fleksydelsesalderen på det tidspunkt, hvor personen
anmoder om udbetaling efter denne bestemmelse.
Til stk. 2
I forbindelse med muligheden for kontant og skattefri udbetaling af efterløns- og fleksydelsesbidrag i 2012
viste der sig at være situationer, hvor en person ikke fik indsendt ansøgning om udbetaling af bidraget inden
for den fastsatte ansøgningsfrist. Det var f.eks. tilfældet, hvor en person ikke havde modtaget
informationsbrevet om muligheden for at få fleksydelsesbidraget udbetalt kontant og skattefrit, eller hvor en
person på grund af alvorlig sygdom og hospitalsindlæggelse ikke havde været i stand til at tage stilling til
konsekvenserne af kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag.
Det foreslås derfor, at Udbetaling Danmark i særlige tilfælde får mulighed for at se bort fra
ansøgningsfristen for kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag. Det foreslås, at det i den
forbindelse er en betingelse for dispensation, at arbejdsløshedskassen har modtaget ansøgningen senest den
30. september 2018.
Til stk. 3
Efter den gældende 32, stk. 1, 1. pkt., i lov om fleksydelse udgør beløbet, der tilbagebetales i
fleksydelsesbidrag, det antal bidragssatser, der er indbetalt efter §§ 7 og 8 i lov om fleksydelse. Efter § 32,
stk. 3, i lov om fleksydelse opgøres tilbagebetalingsbeløbet på grundlag af sygedagpengenes størrelse på
tilbagebetalingstidspunktet eller på det tidspunkt, hvor beløbet overføres til en pensionsopsparing.
Det foreslås, at ved opgørelsen af beløbet, der skal udbetales efter stk. 1, finder § 32, stk. 1, 1. pkt., i lov
om fleksydelse tilsvarende anvendelse. Det vil sige, at Udbetaling Danmark skal opgøre, hvor mange
dagpengesatser efter § 8 i lov om fleksydelse, personen har indbetalt indtil ansøgningstidspunktet.
Det foreslås endvidere, at beløbet, der skal udbetales, opgøres på grundlag af sygedagpengenes størrelse i
2018. Derved får alle, der anmoder om at få fleksydelsesbidraget udbetalt, opgjort beløbet på samme måde,
uanset hvornår udbetalingen finder sted.
Til stk. 4 og 5
Efter den gældende § 49 B, stk. 3, i pensionsbeskatningsloven beskattes kontante udbetalinger til personen
af indbetalte fleksydelsesbidrag med satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvor det kontant udbetalte fleksydelsesbidrag
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For fleksydelsesbidrag, der er fradraget til og med
indkomståret 2001, anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelovens § 6, satsen for
sundhedsbidrag efter personskattelovens § 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat, idet
fradragsværdien for indbetalte fleksydelsesbidrag i denne periode var lidt højere.
Undtaget herfra er tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag i forbindelse med tilkendelse af førtidspension
eller ved udbetaling af fleksydelsesbidraget til boet efter en person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag. I
disse tilfælde betales der en afgift på 30 pct. af tilbagebetalingsbeløbet.
Det foreslås, at kontant udbetaling efter stk. 1 af bidrag, der er indbetalt for en hel eller delvis
bidragsperiode til og med den 22. juni 2017, ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst for personen. Den foreslåede skattefritagelse af kontante udbetalinger til personen i 2018 er dermed
en lempelse i forhold til gældende skatteregler.
Det foreslås endvidere, at bidrag, der er indbetalt for en hel eller delvis bidragsperiode efter den 22. juni
2017 indtil ansøgningstidspunktet, ikke indgår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, men at der i
stedet betales en afgift på 30 pct. af beløbet. Det foreslås, at pensionsbeskatningslovens § 49 B, stk. 6-9,
finder tilsvarende anvendelse.
Den foreslåede afgift på 30 pct. svarer som udgangspunkt til den beskatning, der ville skulle ske efter det
gældende regelsæt ved kontant udbetaling af bidraget. En afgift på 30 pct. af kontante udbetalinger vil dog
indebære en højere beskatning, såfremt den gældende indkomstbeskatning vil indebære en effektiv lavere
beskatning end 30 pct., hvilket vil være tilfældet, hvis den pågældende bor i en kommune med lav
kommuneskatteprocent eller har skattemæssige underskud.
En person, der er tilmeldt fleksydelsesordningen kan tidligst udmeldes med virkning fra den 1. i måneden
efter Udbetaling Danmarks modtagelse af ansøgningen, jf. § 7, stk. 1, 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 559 af 29.
april 2015 om fleksydelse. En person, der rettidigt har ansøgt om kontant og skattefri udbetaling, vil således
få bidrag, som er indbetalt for en periode efter den 1. i måneden efter ansøgningstidspunktet, tilbagebetalt
som en tilbageførsel.
Kontant udbetaling af fleksydelsesbidrag, som en person anmoder om den 1. juli 2018 eller senere, og som
vedrører en hel eller delvis bidragsperiode til og med den 22. juni 2017, skal ligeledes medregnes til den
skattepligtige indkomst efter reglerne nævnt ovenfor. Udbetaling Danmark kan dog i særlige tilfælde se bort
fra ansøgningsfristen, jf. den foreslåede stk. 2, hvilket betyder, at retten til skattefri udbetaling af bidraget
bevares.
Til stk. 6
Det foreslås, at den skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag finder sted i perioden fra den 1. januar 2018
til og med den 31. juli 2018. Det vil sige, at Udbetaling Danmark kan iværksætte udbetalingen af
fleksydelsesbidraget, når behandlingen af ansøgningen er færdig, herunder når evt. afgift er beregnet.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark i særlige tilfælde kan udbetale fleksydelsesbidraget kontant og
skattefrit efter den 31. juli 2018. Det kan f.eks. være på grund af, at Udbetaling Danmark ikke har mulighed
for at behandle ansøgningen inden udgangen af juli 2018, fordi der mangler oplysninger, der er afgørende for
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
udbetalingen. Kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag kan også ske, hvis Udbetaling Danmark i
konkrete tilfælde ser bort fra ansøgningsfristen, jf. den foreslåede stk. 2.
Til stk. 7
Det fremgår af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
at aftaleparterne er enige om, at der skal være
gunstige vilkår for dem, som i lyset af den længere levetid og bedre sundhed ønsker at udskyde sin
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Der er med aftalen tale om personlig begunstigelse af den person, der
vælger fleksydelsesordningen fra, for at få sine bidrag udbetalt.
Det foreslås, at der ikke kan ske kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag til boet efter en
person, der har indbetalt fleksydelsesbidrag, uanset om personen havde ansøgt om udbetaling inden
dødsfaldet. Udbetaling til boet vil ske efter den gældende § 31, stk. 4, i lov om fleksydelse og § 49 B, stk. 2, i
pensionsbeskatningsloven, det vil sige kontant og med fradrag for en afgift på 30 pct. af
tilbagebetalingsbeløbet.
Til stk. 8
Der er siden 2001 sket registrering af personer, der har indbetalt fleksydelsesbidrag og omfanget af
indbetalingen. Ved overdragelsen af administrationen af fleksydelsesordningen pr. 1. maj 2015, fik
Udbetaling Danmark oplysning om alle personer, der indtil da havde indbetalt fleksydelsesbidrag, som ikke
forinden den 1. maj 2015 var tilbagebetalt. Udbetaling Danmark har derudover registreret personer, der efter
den 1. maj 2015 er blevet tilmeldt fleksydelsesordningen og som har indbetalt fleksydelsesbidrag.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal informere alle de personer, som er registreret med indbetalte
fleksydelsesbidrag, om muligheden for i 2018 at fravælge fleksydelsesordningen og få fleksydelsesbidraget
udbetalt kontant og skattefrit. Formålet med dette er, at alle der har indbetalt fleksydelsesbidrag, der ikke er
tilbagebetalt, skal have mulighed for at tage stilling til, om de fortsat ønsker at være tilmeldt
fleksydelsesordningen.
Den information, Udbetaling Danmark skal give, skal indeholde oplysning om muligheden for kontant og
skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag, herunder hvordan og hvornår der kan ansøges om udbetaling. Det
skal også oplyses, at det er en forudsætning for udbetaling af bidraget, at personen fravælger
fleksydelsesordningen, og at personen ikke senere kan tilmelde sig fleksydelses- eller efterlønsordningen.
Udbetaling Danmark kan f.eks. informere om muligheden for kontant og skattefri udbetaling af
fleksydelsesbidrag ved brev eller elektronisk meddelelse til den pågældende person. Udbetaling Danmark
skal udfolde rimelige bestræbelser på at finde oplysninger om adresse på personer, der skal informeres.
Indhentelse af oplysninger fra CPR-registret anses for en rimelig bestræbelse. Hvis Udbetaling Danmark
ikke ved indhentelse af oplysninger fra CPR-registret kan finde personen, har Udbetaling Danmark ikke pligt
til at foretage sig yderligere for at kontakte personen.
Ud over den generelle informationspligt, jf. ovenfor, der rettes direkte til personen, skal Udbetaling
Danmark vejlede i overensstemmelse med forvaltningslovens regler.
Til stk. 9
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet at
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved ansøgning om tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag efter
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
denne bestemmelse. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, hvordan ansøgning om
udbetaling af bidrag efter stk. 1 kan ske, og hvornår ansøgningen anses for rettidig.
Til stk. 10
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
fastsætte regler om Udbetaling Danmarks information og vejledning i forbindelse med kontant og skattefri
udbetaling af fleksydelsesbidrag.
De regler, der vil blive fastsat, skal ses i sammenhæng med, at Udbetaling Danmark skal informere alle,
der har indbetalt fleksydelsesbidrag, som ikke tidligere er betalt tilbage, generelt om muligheden for at
fravælge fleksydelsesordningen på gunstige udbetalingsvilkår i 2018.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til at fastsætte regler om, at når en person anmoder om vejledning,
skal Udbetaling Danmark vejlede om, at personen endeligt skal fravælge fleksydelsesordningen for at få
fleksydelsesbidraget kontant og skattefrit udbetalt. Udbetaling Danmark skal også vejlede om, at kontant og
skattefri udbetaling af fleksydelsesbidraget indebærer, at personen ikke kan
opnå ret til fleksydelse,
opnå ret til efterløn efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Udbetaling Danmark skal ikke rådgive om, hvad der er det økonomisk mest gunstige for personen. Det
skyldes, at en række fremtidige og uforudsigelige forhold, som risikoen for arbejdsløshed, sygdom, død,
lysten til at fortsætte på arbejdsmarkedet og andet vil have indflydelse på, om personen vil få mest ud af at
blive i fleksydelsesordningen eller vil få mere ud af at få fleksydelsesbidragene udbetalt i 2018.
Til § 3
Til stk. 1 og 2
Efter de gældende regler i § 98 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en arbejdsløshedskasses
afgørelser om blandt andet tilbagebetaling af efterlønsbidrag indbringes for direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering inden fire uger efter, at personen har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen
sendes til arbejdsløshedskassens hovedledelse, der skal vurdere sagen på ny. Fastholder
arbejdsløshedskassens hovedledelse helt eller delvis afgørelsen, videresendes klagen sammen med sagens
akter til direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Efter de gældende regler i § 99 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings afgørelser om blandt andet tilbagebetaling af efterlønsbidrag indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden fire uger efter, at personen har fået meddelelse om afgørelsen.
Klagen sendes til direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der vurderer sagen på ny.
Fastholder direktøren sin afgørelse helt eller delvis, sendes klagen til Beskæftigelsesudvalget.
Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Disse
klageregler finder ikke anvendelse i forbindelse med en arbejdsløshedskasses afgørelser om kontant og
skattefri udbetaling af efterlønsbidrag efter dette lovforslag, da de nævnte klageregler kun finder anvendelse
ved afgørelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
For at sikre, at det er muligt at få prøvet afgørelser om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag
foreslås det, at en arbejdsløshedskasses afgørelser efter dette lovforslag inden fire uger efter, at personen har
fået meddelelse om afgørelsen, kan indbringes for direktøren for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det
23
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
foreslås videre, at direktøren for Arbejdsmarked og Rekrutterings afgørelser efter dette lovforslag inden fire
uger efter, at personen har fået meddelelse om afgørelsen, kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. Det foreslås, at §§ 98 og 99 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder tilsvarende
anvendelse.
Til stk. 3
Efter de gældende regler i § 37 i lov om fleksydelse kan Udbetaling Danmarks afgørelser om blandt andet
tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Disse klageregler
finder ikke anvendelse i forbindelse med Udbetaling Danmarks afgørelser om kontant og skattefri udbetaling
af efterlønsbidrag efter dette lovforslag, da de nævnte klageregler kun finder anvendelse ved afgørelser efter
lov om fleksydelse.
For at sikre, at det er muligt at få prøvet afgørelser om kontant og skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag
foreslås det, at Udbetaling Danmarks afgørelser efter dette lovforslag kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Til § 5
Til nr. 1
Efter den gældende § 77, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en person, der har fået
tilbagebetalt sine efterlønsbidrag, tilmelde sig efterlønsordningen igen, hvis personen i øvrigt vil kunne
opfylde kravene for ret til efterløn, herunder anciennitetskravet.
Hvis personen ikke vil kunne opfylde anciennitetskravet efter en fornyet tilmelding til efterlønsordningen,
kan personen i stedet benytte sig af fortrydelsesordningen efter § 75 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
I forbindelse med, at der i 2012 blev givet mulighed for at få sine efterløns- og fleksydelsesbidrag udbetalt
kontant og skattefrit mod, at personen endeligt fravalgte efterløns- og fleksydelsesordningen, blev der indsat
bestemmelse i § 75, stk. 7, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at en person, der i 2012 fik efterløns-
eller fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit, ikke kan tilmeldes efterlønsordningen via
fortrydelsesordningen i § 75 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter lovforslagets § 1 gives der i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018
mulighed for at få udbetalt efterlønsbidrag kontant og skattefrit. Der er i den forbindelse en betingelse for
udbetaling, at personen endeligt fravælger efterlønsordningen. Det fremgår af
Aftale om flere år på
arbejdsmarkedet,
at personer, der benytter sig af muligheden for kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag, ikke efterfølgende kan benytte sig af fortrydelsesordningen.
Det foreslås derfor, at § 75, stk. 7, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. udvides til også at omfatte
personer, der får udbetalt deres efterløns- og fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter dette lovforslag.
24
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 2
Efter den gældende § 77, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en person, der har fået
tilbagebetalt sine efterlønsbidrag, tilmelde sig efterlønsordningen igen, hvis personen i øvrigt vil kunne
opfylde kravene for ret til efterløn, herunder anciennitetskravet.
I forbindelse med, at der i 2012 blev givet mulighed for at få sine efterløns- og fleksydelsesbidrag udbetalt
kontant og skattefrit mod, at personen endeligt fravalgte efterløns- og fleksydelsesordningen, blev der indsat
bestemmelse i § 77, stk. 6, nr. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at en person, der i 2012 fik
efterløns- eller fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit, ikke kan betale bidrag til
efterlønsordningen.
Efter lovforslagets § 1 gives der i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018
mulighed for at få udbetalt efterlønsbidrag kontant og skattefrit. Det er i den forbindelse en betingelse for
udbetaling, at personen endeligt fravælger efterlønsordningen.
Det foreslås derfor, at § 77, stk. 6, nr. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. udvides til også at omfatte
personer, der får udbetalt deres efterløns- og fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter dette lovforslag.
Til § 6
Til nr. 1
Efter den gældende § 4, stk. 3, i lov om fleksydelse kan en person, der har meldt sig ud af
fleksydelsesordningen og fået tilbagebetalt sine fleksydelsesbidrag, tilmelde sig ordningen igen, hvis
personen i øvrigt vil kunne opfylde kravene for ret til fleksydelse, herunder anciennitetskravet.
I forbindelse med, at der i 2012 blev givet mulighed for at få sine efterløns- og fleksydelsesbidrag udbetalt
kontant og skattefrit mod, at personen endeligt fravalgte efterløns- og fleksydelsesordningen, blev der indsat
bestemmelse i § 4, stk. 4, i lov om fleksydelse om, at en person, der i 2012 fik efterløns- eller
fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit, ikke kan tilmeldes fleksydelsesordningen.
Efter lovforslagets § 2 gives der i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 30. juni 2018
mulighed for at få udbetalt fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit. Det er i den forbindelse en betingelse for
udbetaling, at personen endeligt fravælger fleksydelsesordningen.
Det foreslås derfor, at § 4, stk. 4, i lov om fleksydelse udvides til også at omfatte personer, der får udbetalt
deres efterløns- og fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter dette lovforslag.
Til § 7
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
25
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 5.
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 75.
...
Stk. 2-6.
...
Stk. 7.
Et medlem, som i 2012 har fået udbetalt
efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant og
skattefrit, kan ikke tilmeldes efterlønsordningen efter
stk. 1.
Stk. 8.
...
1.
§ 75, stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7.
Et medlem, som i medfør af § 6 i lov nr.
1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag
m.v.), § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011
ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af
fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode
og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.) eller
lov om kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag har fået
udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant
og skattefrit, kan ikke tilmeldes efterlønsordningen
efter stk. 1.«
§ 77.
...
Stk. 2-5.
...
Stk. 6.
Bidrag til efterlønsordningen indbetales ikke
af følgende grupper:
1-5) ...
6)
Et medlem, som i 2012 har fået udbetalt
efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant
og
2.
§ 77, stk. 6, nr. 6,
affattes således:
»6) Medlemmer, som i medfør af § 6 i lov nr. 1365
af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag
m.v.), § 3 i lov nr. 1367 af 28. december 2011
ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af
fleksydelsesalder, forkortelse af fleksydelsesperiode
og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.) eller
lov om kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag har fået
udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant
og skattefrit.«
Stk. 7-11.
...
§ 6.
I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
26
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 342: Lovudkast til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag (Kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag), fra beskæftigelsesministeren
1121 af 17. september 2015, som ændret ved § 7 i
lov nr. 624 af 8. juni 2016 og § 7 i lov nr. 674 af 8.
juni 2017, foretages følgende ændring:
§ 4.
...
Stk. 2-3.
...
Stk. 4.
En person, som i 2012 har fået udbetalt
fleksydelsesbidrag eller efterlønsbidrag kontant og
skattefrit, kan ikke tilmeldes fleksydelsesordningen.
Stk. 5.
...
1.
§ 4, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
En person, som i medfør af § 3 i lov nr.
1367 af 28. december 2011 ændring af lov om
fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder,
forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling
af fleksydelsesbidrag m.v.), § 6 i lov nr. 1365 af 28.
december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag
m.v.) eller lov om kontant og skattefri udbetaling af
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag har fået
udbetalt efterløns- eller fleksydelsesbidrag kontant
og skattefrit, kan ikke tilmeldes
fleksydelsesordningen.«
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
27