Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om information om ændrede regler om meddelelse om ret til fol-
kepension
07-09-2017
J.nr. 2017-5863
L 147 om ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension er trådt i kraft, og
loven har betydning for personer, der når folkepensionsalderen fra den 1. septem-
ber 2017.
Efter de gamle regler havde Udbetaling Danmark pligt til at sende en meddelelse
om ret til folkepension i rimelig tid, inden borgere fyldte 65 år, og herunder oplyse
om muligheden for at opsætte folkepensionen. Folkepensionen kunne først udbeta-
les månedsvis bagud fra den 1. i måneden, efter der var ansøgt om folkepension, li-
gesom det krævede ansøgning om folkepension og opsat folkepension, før pensio-
nen kunne opsættes.
De gamle regler var ikke er en garanti for, at alle borgere fik søgt om folkepension
til tiden, og hvis man glemte det, kunne man ikke få pension med tilbagevirkende
kraft. Der har også været eksempler på borgere, som havde misforstået reglerne og
derfor ikke søgte om opsat pension men blot fortsatte med at arbejde. De gik i visse
tilfælde glip af deres opsatte pension.
På mange måder er de nye regler en forbedring: Nu er der ret til at få pension udbe-
talt med tilbagevirkende kraft i helt op til fem måneder efter folkepensionsalderen,
hvis borgere glemmer at søge til tiden
–
og der er en dispensationsordning for dem,
som har været ramt af alvorlig sygdom. I forhold til opsat pension kan man blot
fortsætte med at arbejde
–
når man stopper med at arbejde og søger om folkepensi-
on, beregnes den opsatte folkepension med tilbagevirkende kraft.
Det er naturligvis vigtigt, at borgerne er bekendt med de nye regler på området.
Derfor vil Beskæftigelsesministeriet starte en informationskampagne op, hvor æn-
dringen af reglerne bl.a. annonceres i dagspressen (annonce er vedlagt som bilag
1).
Samtidig kan jeg oplyse om, at Udbetaling Danmark har informeret om de ændrede
regler på borger.dk, ligesom der er sendt informationsmateriale til kommunerne.
Kommunerne har bl.a. brugt informationsmaterialet på deres hjemmesider, info-
skærme på borgerservice, jobcentre og i lokalaviser. Endvidere har Udbetaling
Danmark udarbejdet information til kommunerne til brug for kommunernes vejled-
ning af borgerne. Der er således taget flere initiativer, ligesom der i forbindelse
med kommende informationsaktiviteter vil blive informeret om de nye regler.