Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1785174_0001.png
Til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Dokumenttype
Bilagsrapport
Dato
Maj 2017
JOBFIRST
MIDTVEJSEVALUERING -
BILAGSRAPPORT
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
Ref.
Chefkonsulent Jais Poulsen,
[email protected],
tlf.: 51 61 78 36,
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
Midtvejsevaluering - Bilagsrapport
INDHOLD
1.
2.
2.1
2.2
2.3
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
4.
4.1
4.1.1
4.2
4.2.1
4.2.2
4.2.3
4.2.4
4.2.5
4.2.6
4.2.7
4.3
5.
6.
INDLEDNING
BILAG 1: METODE
Borger-cases
Interviews med projektledere
Borger og medarbejdersurvey
BILAG 2: DATA OG BALANCETEST
Introduktion og sammenfatning
Data
Indsats-intensitet
Balancetest
BILAG 3: FIDELITET
Fidelitetsanalysens grundlag
Grundlag for vurdering af fidelteten
Fidelitetsfigurer
Grundelement 1: ”Klar rollefordeling fra start”
Grundelement 2: ”Borgerens jobmål sætter kursen”
Grundelement 3: ”Snuseperioden”
Grundelement 4: ”Vi prøver os frem og justerer løbende”
Grundelement 6: ”Intensiv fastholdelsesstøtte”
Grundelement 7: ”Praktik kombineret med ordinære timer”
Grundelement 8: ”JobFirst er afsæt for MinPlan – for job”
Fidelitet i borger-cases
BILAG 5: STYRKEBESKRIVELSER AF HYPOTESER OM
BORGERNES PROGRESSION
BILAG 6: CASE-BESKRIVELSER
1
1
1
2
2
2
2
3
3
4
7
7
7
12
13
14
15
15
15
17
18
18
19
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0004.png
1
1.
INDLEDNING
Formålet med nærværende bilagsrapport er at belyse og gennemgå hovedrapportens metodiske
fremgangsmåde, præsentere figurer og tabeller knyttet til grundelementernes fidelitet samt præ-
sentere de otte case-beskrivelser for de udvalgte borgere.
”Bilag 1:
metode” beskriver de fire primære datakilder: Borger-cases, projektlederinterviews, de
kvantitative
data fra Discus’ ledelsesrapporter
(bygget på registerdata) samt data fra borger- og
medarbejdersurvey udsendt af Rambøll. Formålet med afsnittet er desuden at præsentere, hvor-
dan de forskellige datakilder er blevet anvendt i hovedrapporten, samt hvordan de forskellige
datakilder spiller ind i hovedrapportens forskellige kapitler.
”Bilag 2: Fidelitet” præsenterer fideli-
teten for de forskellige grundelementer fordelt på borger-
og medarbejdersurveys samt Discus’
ledelsesrapport. Formålet med disse data er at undersøge, i hvor høj grad de forskellige kommu-
ner formår at implementere JobFirst som tiltænkt.
”Bilag 3: Case-beskrivelser” præsenterer
de
otte case-beskrivelser, som Rambøll har udarbejdet i tæt samarbejde med fagpersonerne om-
kring borgerne. Ud over case-besøg i de relevante kommuner bygger case-beskrivelserne på
skriftlige beskrivelser udarbejdet af fagpersonalet i kommunerne. Formålet med case-
beskrivelserne er at belyse, hvordan borgernes forløb i JobFirst har været og samtidig dokumen-
tere borgernes progression.
2.
BILAG 1: METODE
Midtvejsevalueringen bygger på fire primære datakilder: Borger-cases, projektlederinterviews,
kvantitative
data fra Discus’ ledelsesrapporter samt data fra borger-
og medarbejdersurvey ud-
sendt af Rambøll. Nedenfor præsenteres, hvordan de forskellige datakilder er blevet anvendt,
samt hvordan de spiller ind i analyserne i midtvejsevalueringens forskellige kapitler. Først gen-
nemgås de kvalitative interview, dernæst Discus’ ledelsesrapporter og sidst de to surveys ud-
sendt til henholdsvis borgere og medarbejdere, der deltager i JobFirst-projektet.
2.1
Borger-cases
Der er i forbindelse med etableringen af borger-cases udvalgt 8 borgere, der har vist sig at have
succesfulde forløb
forstået som gennemført 13 ugers praktik og/eller opnåelse af lønnede ti-
mer. Halvdelen af borgerne har forventet haft et relativt godt afsæt for at opnå succes, mens den
anden halvdel har haft et relativt mindre godt afsæt for at opnå succes
dette forstået som hen-
holdsvis kortere eller længere sammenhængende fravær fra arbejdsmarkedet.
I forbindelse med disse forløb er der foretaget de kvalitative interviews angivet i nedenstående
skema.
Tabel 1: Kvalitative interviews i undersøgelsen
Borger
Antal
8
Virksomhedskontaktpersoner
8
Medarbejdere
13
Borger-cases har været udvalgt i følgende kommuner: Hedensted, Syddjurs, Viborg, Aalborg,
Aarhus og Lolland. Således har Viborg og Lolland bidraget med to case-borgere, mens de øvrige
hver har leveret én case-borger. I kommunerne med to case-borgere er der foretaget besøg i
kommunerne, mens interviewene i de øvrige kommuner er gennemført telefonisk.
Inden interviews har fagpersonerne tættest på borgerne i hver kommune etableret en case-
beskrivelse. Denne er efter gennemført interview udbygget og færdiggjort af Rambøll som led i
evalueringsarbejdet. Disse case-beskrivelser indgår i grå bokse i afsnittet om borger-cases.
Formålet med arbejdet omkring borger-cases har været at skabe et indblik i konkrete borgerfor-
løb og forstå de mekanismer, der er i spil i borgernes forløb, samt hvad der i netop disse sager
har været afgørende for succes.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
2
2.2
Interviews med projektledere
For at opnå et indblik i projektledernes syn på indsatsen og arbejdet med implementeringen af
indsatsmodellen er der gennemført fem interviews med projektledere. Følgende kommuner har
bidraget: København, Jammerbugt, Aarhus, Ringsted og Viborg. Der er således et overlap, såle-
des at to kommuner har leveret såvel borger-cases som projektlederinterviews, hvilket betyder,
at vi har været i kontakt med i alt ni kommuner i forbindelse med evalueringen.
Disse interviews ligger til grund for analysen af projektlederinterviews.
2.3
Borger og medarbejdersurvey
Rambøll har udsendt spørgeskemaer til henholdsvis borgere og medarbejdere i kommunerne.
Medarbejderne varetager tre forskellige roller i JobFirst: Koordinerende sagsbehandler, mentor
og virksomhedskonsulent. Data fra begge spørgeskemaer er udtrukket den 2. februar 2017. Ved
udtrækstidspunktet var borgersurveyen distribueret til 977 borgere. Heraf er der 341 fulde be-
svarelser. Dertil kommer 5 delvise besvarelser. Det giver en svarprocent på 35 pct. Medarbejder-
surveyen var distribueret til 136 medarbejdere, hvoraf 127 har afgivet fulde besvarelser, og to
har afgivet nogle svar. Det giver en svarprocent på 94 pct. Det er vigtigt at understreje, at antal
besvarelser pr. kommune varierer meget. For medarbejdersurveyen varierer besvarelserne fra to
til 19 besvarelser, mens det for borgersurveyen varierer mellem nul og 70 besvarelser på kom-
muneniveau. Manglende besvarelser fra medarbejdere eller borgere i enkelte kommuner skyldes,
at besvarelserne ikke er sket inden udtræksdatoen. Hillerød har af denne årsag ikke nogen bor-
gerbesvarelser med i surveyen, mens der for medarbejdersurveyen blot er to besvarelser fra
Skanderborg. Der forventes derfor en højere svarprocent især på borgersurveyen ved slutevalue-
ringen.
Medarbejdersurvey gennemføres én gang i forbindelse med midtvejsevaluering og vil senere blive
gennemført som led i slutevalueringen.
Borgersurvey gennemføres for borgere, der har været i forsøget i seks måneder. Udsendelse sker
månedligt.
Data for spørgeskemaerne udgør sammen med Discus’ ledelsesrapporter datagrundlaget for den
samlede fidelitetsanalyse i kapitel 3. Her bidrager surveydataen med viden om borgernes samt
medarbejdernes vurderinger af bestemte delaspekter i de ni grundelementer, som JobFirst byg-
ger på.
Ydermere anvendes surveydata i kapitel 4 til at understøtte analyserne om borgernes progressi-
on.
3.
BILAG 2: DATA OG BALANCETEST
Følgende afsnit præsenterer data og balancetest, der ligger til grund for resultaterne af de fore-
løbige effektmålinger:
3.1
Introduktion og sammenfatning
Først testes validiteten af randomiseringen i JobFirst forsøget. Dernæst vises indsats-intensiteten
i deltager- og kontrolgruppen, og endelig gøres et meget tidligt forsøg på en effektmåling, som
dog skal ses i lyset af den meget korte opfølgningsperiode.
Kandidaterne til at deltage i JobFirst randomiseres i en deltager- og en kontrolgruppe, og det er
naturligvis vigtigt, at denne randomisering faktisk indebærer, at der ikke er systematiske forskel-
le mellem deltager- og kontrolgruppen. Dernæst er det vigtigt, at borgerne i både deltager- og
kontrolgruppen modtager den indsats, de er påtænkt at modtage, for at opnå det fulde videns-
mæssige udbytte af forsøget.
Der er ingen tegn på, at randomiseringen er kompromitteret. Næsten alle balancetests er insigni-
fikante.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0006.png
3
Der er, efter vores beregningsmetode, allerede over 50 pct., som ser ud til at have opnået krite-
riet om mindst 13 ugers sammenhængende virksomhedsrettet indsats. På dette parameter ser
fideliteten således fin ud.
Det er vigtigt at pointere, at vores opgørelse af indsatsfidelitet ikke opgøres ud fra samme model
som STAR’s fidelitetsmålinger, da vi ikke har mulighed
for hverken at medregne fravær eller
tjekke, at indsatsen finder sted på samme virksomhed. Disse forskelle betyder meget for bereg-
ningen af andelen, der har gennemført et sammenhængende 13 ugers virksomhedsforløb. Hvor
det i vore målinger er over 50 pct. for deltagergruppen, er den samme andel i den seneste sta-
tusrapport noget mindre. Bemærk dog også, at andelen på 50 pct. ikke er blandt alle borgere i
JobFirst, men kun blandt de af borgerne vi har kunnet følge i 35 uger eller mere.
3.2
Data
Data fra registreringsværktøjet for deltager- og kontrolgruppen er blevet koblet sammen med
DREAM-data for herved at kunne vurdere, om deltager- og kontrolgruppen er ens på en række
baggrundskarakteristika.
Indtaget til forsøget er afsluttet, og derfor er alle borgere registreret i registreringsværktøjet.
DREAM går frem til og med udgangen af 2016, så borgerne kan følges i den periode, de har del-
taget i JobFirst i løbet af 2016. De første borgere kom ind i forsøget i starten af marts 2016 og
kan således følges i 44 uger, mens borgere, som påbegyndte JobFirst forløbet i december, kun
kan følges ganske få uger.
Data fra registreringsværktøjet omfatter en startdato og en registrering af, hvorvidt borgeren er
kommet i deltager- eller kontrolgruppen. Der findes i registreringsværktøjet data for 4854 borge-
re. Heraf var de 3627 på kontanthjælp på tidspunktet for visitation til JobFirst, mens de reste-
rende 1227 var i et ressourceforløb. Tabel 2 viser fordelingen af borgerne på kontanthjælp og
ressourceforløb i deltager- og kontrolgruppen.
Tabel 2: Antal borgere i deltager- og kontrolgruppen
Kontanthjælp
Ressourceforløb
I alt
Deltagergruppen
1804
602
2406
Kontrolgruppen
1823
625
2448
I alt
3627
1227
4854
Der er 49 pct. af personerne i ressourceforløb, som er i deltagergruppen, mens der for borgere
på kontanthjælp er 50 pct. i deltagergruppen.
3.3
Indsats-intensitet
De 4854 borgere i JobFirst kan følges til og med udgangen af 2016, hvorfor vi højst observerer
dem i 44 uger. Figur 1 viser, hvor mange borgere der kan følges i en uge, to uger og så videre.
Figur 1: Antal borgere i JobFirst
5000
1000
0
0
2000
3000
4000
10
20
dur
30
40
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0007.png
4
Det er kun de borgere, som er visiteret i projektets allerførste uge, som kan følges alle 44 uger,
mens ca. 2000 kan følges i 30 uger, og knap 1000 kan følges mindst 35 uger. Konsekvensen
heraf er, at vurderingen af fidelitet og effekter i figurerne nedenfor må tages med det forbehold
in mente,
at antallet af borgere, vurderingen baseres på, er aftagende med antal uger siden visi-
tation.
3.4
Balancetest
Tabel 3 viser balancetests for hele gruppen under et, altså både kontanthjælpsmodtagere og
borgere i ressourceforløb.
Tabellen viser, at der i gruppen er omkring 45 pct. mænd, godt en femtedel er gift, de er gen-
nemsnitligt 44 år, de har ikke tilbragt meget af de sidste seks år i beskæftigelse, men til gengæld
en stor del på kontanthjælp. Det gælder i særlig grad indenfor de seneste tre år. Godt 20 pct. er
af ikke-vestlig oprindelse.
Tabellen viser også, at forskellene mellem deltager- og kontrolgruppen ikke er statistisk signifi-
kant for nogen af de i tabellen inkluderede baggrundsfaktorer. Det indikerer, at randomiseringen
har fungeret efter hensigten.
Tabel 3: Balancetest for hele gruppen
Baggrundsvariabel
Mand
Gift
Alder
SU historik (seneste 3 år)
SU historik (seneste 6 år)
Beskæftigelse historik (seneste 3 år)
Beskæftigelse historik (seneste 6 år)
Antal ordinære timer seneste år
Sygehistorik (seneste 3 år)
Sygehistorik (seneste 6 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 3 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 6 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 3 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 6 år)
Vestlig indvandrer/efterkommer
Ikke vestlig indvandrer/efterkommer
Arbejdsmarkedsparat
Ikke match kategoriseret
Deltagergruppen
0,455
0,217
44,0
1,6
6,6
2,3
16,4
22,4
7,8
23,2
121,2
212,1
4,6
14,5
0,026
0,227
0,010
0,100
Kontrolgruppen
0,455
0,212
44,4
1,4
5,7
2,5
17,4
20,5
7,6
22,5
122,0
213,8
4,3
14,1
0,029
0,246
0,014
0,101
P-værdi
0,979
0,674
0,161
0,468
0,224
0,344
0,371
0,569
0,762
0,572
0,594
0,555
0,391
0,691
0,607
0,112
0,201
0,992
Note: P-værdien angiver sandsynligheden for, at de to middelværdier ikke er forskellige. Historik-variablene
angiver antal uger indenfor de sidste 3 eller 6 år, hvor borgeren har været i en given tilstand/på en given
ydelse.
I og Tabel 5 vises balancetests separat for gruppen af kontanthjælpsmodtagere og for gruppen af
borgere på ressourceforløb. Disse to tabeller viser i tendenser det samme som Tabel 3, nemlig at
stort set alle variable er i balance i de to grupper. Der er en enkelt signifikant forskel i hver af
tabellerne; for kontanthjælpsmodtagerne er der lidt flere arbejdsmarkedsparate i kontrolgruppen,
men forskellen er meget lille, om end den er signifikant. I gruppen af borgere i ressourceforløb er
der lidt flere ikke-vestlige indvandrere/efterkommere i kontrolgruppen. Der er dog ikke flere sig-
nifikante forskelle, end man kan forvente ved det valgte signifikansniveau.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0008.png
5
Tabel 4: Balancetest for gruppen af kontanthjælpsmodtagere
Baggrundsvariabel
Mand
Gift
Alder
SU historik (seneste 3 år)
SU historik (seneste 6 år)
Beskæftigelse historik (seneste 3 år)
Beskæftigelse historik (seneste 6 år)
Antal ordinære timer seneste år
Sygehistorik (seneste 3 år)
Sygehistorik (seneste 6 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 3 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 6 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 3 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 6 år)
Vestlig indvandrer/efterkommer
Ikke vestlig indvandrer/efterkommer
Arbejdsmarkedsparat
Ikke match kategoriseret
Deltagergruppen
0,491
0,184
44,0
1,8
7,5
2,1
13,5
22,8
2,9
14,6
140,7
238,8
4,6
15,5
0,024
0,237
0,007
0,001
Kontrolgruppen
0,486
0,168
44,5
1,6
6,5
2,4
14,2
19,7
2,3
13,7
141,8
241,3
3,8
14,0
0,031
0,247
0,014
0
P-værdi
0,758
0,217
0,073
0,518
0,289
0,323
0,537
0,387
0,129
0,394
0,234
0,353
0,095
0,224
0,245
0,500
0,039
0,315
Note: P-værdien angiver sandsynligheden for, at de to middelværdier ikke er forskellige. Historik-variablene
angiver antal uger inden for de sidste 3 eller 6 år, hvor borgeren har været i en given tilstand/på en given
ydelse.
Tabel 5: Balancetest for gruppen af borgere i ressourceforløb
Baggrundsvariabel
Mand
Gift
Alder
SU historik (seneste 3 år)
SU historik (seneste 6 år)
Beskæftigelse historik (seneste 3 år)
Beskæftigelse historik (seneste 6 år)
Antal ordinære timer seneste år
Syge historik (seneste 3 år)
Syge historik (seneste 6 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 3 år)
Kontanthjælpshistorik (seneste 6 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 3 år)
Selvforsørgelseshistorik (seneste 6 år)
Vestlig indvandrer/efterkommer
Ikke vestlig indvandrer/efterkommer
Arbejdsmarkedsparat
Ikke match kategoriseret
Deltagergruppen
0,347
0,317
44,1
0,9
4,1
2,9
24,9
21,1
22,7
49,0
62,5
131,9
4,9
11,7
0,032
0,194
0,017
0,400
Kontrolgruppen
0,366
0,341
44,0
0,8
3,5
3,0
26,5
22,9
23,1
48,1
63,9
133,6
5,6
14,4
0,022
0,243
0,010
0,394
P-værdi
0,483
0,381
0,757
0,767
0,578
0,857
0,560
0,816
0,853
802
0,660
0,799
0,507
0,198
0,322
0,039
0,418
0,810
Note: P-værdien angiver sandsynligheden for, at de to middelværdier ikke er forskellige. Historik variablene
angiver antal uger indenfor de sidste 3 eller 6 år, hvor borgeren har været i en given tilstand/på en given
ydelse.
Figur 2 viser samtaleintensiteter i deltager- og kontrolgruppen. Den viser, for hver uge siden
visitation, at i kontrolgruppen er der omkring 8 pct., som i en given uge er til samtale i jobcente-
ret. Dette svarer til, at der i gennemsnit er knap 13 uger mellem to samtaler. I visitationsugen er
samtaleintensiteten dog noget højere i kontrolgruppen, idet den starter på 22 pct., men så falder
til et leje omkring 8 pct.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0009.png
6
I deltagergruppen er samtaleintensiteten noget højere, nemlig på omkring 25 pct. de første 4-5
uger efter visitation, hvorefter den falder til omkring 15 pct. Det svarer til, at der efter de første
4-5 uger i snit er omkring 7 uger mellem to samtaler for en given borger.
Samtaleintensiteterne er således både i deltager- og kontrolgruppen i den størrelsesorden, som
vi skulle forvente. Der er således ikke markante tegn på hverken manglende fidelitet i deltager-
gruppen, eller på at kontrolgruppen får øget indsats, når det kommer til samtalerne.
Figur 2: Samtaleintensitet
Samtale intensitet
0,3
0,25
0,2
0,15
0,1
0,05
0
0
5
10
15
20
25
30
35
40
Uger siden visitation
Deltagergruppe
Kontrolgruppe
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0010.png
7
4.
BILAG 3: FIDELITET
Dette bilag samler informationer, grafikker over data og beskrivelser af metode i forbindelse med
fidelitetsanalysen.
4.1
4.1.1
Fidelitetsanalysens grundlag
Grundlag for vurdering af fidelteten
Den samlede fidelitetsvurdering foretages på baggrund af information fra Discus’ ledelsesrappor-
ter og kvartalsvise statusrapporter samt input fra borgersurvey og medarbejdersurvey. I tabellen
nedenfor vises en oversigt over datakilder, fidelitetsmål, spørgsmål og succeskriterier. Bemærk,
at de opstillede succeskriterier adskiller sig fra de succeskriterier, DISCUS har gjort brug af i le-
delsesrapporterne. Den vigtigste forskel består i, at evaluator (Rambøll) benytter kvantificerede
succeskriterier,
mens DISCUS’ kriterier er kvalitative,
jf. boksen nedenfor:
Tabel 6:
Discus’ succeskriterier
Grøn: Det går godt. Kriteriet er helt eller næsten opfyldt.
Gult: Kriteriet er ikke opfyldt indenfor de seneste 3 måneder, men det går bedre.
Rødt: Kriteriet er ikke opfyldt, og der er ikke sket fremskridt i de seneste 3 måneder.
kilde: Discus’ ledelsesrapporter
I forlængelse af Tabel 8 følger et oversigtsskema, der viser fideliteten i hver kommunes imple-
mentering af indsatsens grundelementer på baggrund af de opstillede succeskriterier.
Tabel 7: Fidelitetsmål, spørgsmål og succeskriterier for samlet fidelitetsanalyse
Supplerende fidelitetsmål
Spørgsmål
(indhold)
1. Klar rollefordeling fra start
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter 2017
Alle borgere har haft første
Antal og andel deltagere, hvor første
samtale inden 4 uger efter
samtale er afholdt senest 4 uger efter
udtrækning
udtrækning i hhv. alle kommuner sam-
let samt i de enkelte kommuner.
Fordelingskategorier:
i) 1. samtale ikke afholdt inden 4 uger
ii) 1. samtale kan stadig godt nå at
blive afholdt inden 4 uger
iii) 1. samtale er afholdt inden 4 uger
Antal og andel deltagere, som i gen-
nemsnit har haft en månedlig samtale.
Succeskriterier
Grøn ≥ 90 %, har gennemført
samtaler inden 4 uger
Gul = 75-89 %, har gennemført
samtaler inden 4 uger
Rød <75 %, har gennemført
samtaler inden 4 uger
Alle borgere har månedlige
samtaler
Fordelingskategorier:
i) 1 mdl. samtale i gennemsnit ikke
afholdt
ii) Krav om 1 mdl. samtale kan stadig
nås
iii) Har i gennemsnit haft 1mdl. samta-
le
Datakilde: Medarbejdersurvey, Rambøll
Alle får et månedligt møde
”I hvor høj grad er månedlige møder
med tilstedeværelse af sags-
med koordinerende sagsbehandler,
behandler, virksomhedskonsu-
virksomhedskonsulent og mentor til
lent og mentor
stede gennemført som en del af Job-
First-forløbene?”
Svarkategorier:
”Slet ikke” 1, 2, 3, 4, 5 ”I meget høj
grad”, ”Ikke relevant”.
”I hvor høj grad har der været en klar
rollefordeling mellem koordinerende
sagsbehandler, virksomhedskonsulent
og mentor i JobFirst-forløbene?”
Svarkategorier:
”Slet ikke” 1, 2, 3, 4, 5 ”I meget høj
grad”, ”Ikke relevant”.
”Hvor mange møder uden borgerens
tilstedeværelse er der typisk afholdt
Grøn ≥ 90 %, har haft månedlig
samtale.
Gul = 75-89 %, har haft måned-
lig samtale.
Rød <75 %, har haft månedlig
samtale
Grøn ≥ 90 % af medarbejderne
angiver 4-5
Gul = 75-89 % af medarbejderne
angiver 4-5
Rød <75 % af medarbejderne
angiver 4-5
Medarbejderne oplever, at der
er en klar rollefordeling
Grøn ≥ 90 % af medarbejderne
angiver 4-5
Gul = 75-89 % af medarbejderne
angiver 4-5
Rød = <75 % af medarbejderne
angiver 4-5
Grøn = <2 møder u.borger i
gennemsnit
Borger deltager i alle møder
om borgeren
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0011.png
8
Supplerende fidelitetsmål
(indhold)
Spørgsmål
mellem fagpersoner om borgernes
sager? (Gennemsnitligt antal per bor-
ger)?”
Succeskriterier
Gul = [2-4[ møder u.borger i
gennemsnit
Rød = >/=4 møder u.borger i
gennemsnit
2. Borgerens jobmål sætter kursen
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter
2017
CV udfyldes for alle borgere
Antal og andel deltagere, som har
ved opstart af JobFirst
oprettet CV inden 4 uger efter udtræk-
ning.
Fordelingskategorier:
i) CV ikke oprette inden fire uger.
ii) Krav om at oprette CV inden 4 uger
kan stadig nås.
iii) CV er oprettet inden 4 uger.
Antal og andel deltagere, hvor Progres-
sionsværktøj er taget i brug senest 4
uger efter udtrækning.
Fordelingskategorier:
iv) Progressionsværktøjet ikke taget i
brug inden 4 uger.
v) Progressionsværktøjet taget i brug
inden 4 uger kan stadig nås.
vi) Progressionsværktøjet er taget i
brug inden 4
Antal og andel deltagere, hvor Progres-
sionsværktøj er anvendt mindst én
gang hver 3. måned.
Fordelingskategorier:
i) Har ikke i gennemsnit brugt værk-
tøjet 1 gang/3.md.
ii) Krav om at bruge værktøj 1
gang/3. md. kan stadig nås.
iii) Har i gennemsnit brugt værktøj 1
gang/3.md.
Antal og andel deltagere, hvor MinPlan
er udfyldt med jobmål og aktiviteter
inden for 4 uger efter lodtrækning.
Fordelingskategorier:
i) MinPlan udfyldt inden 4 uger
ii) Krav om at udfylde MinPlan inden 4
uger kan stadig nås.
iii) MinPlan ikke udfyldt inden 4 uger
Grøn ≥ %, har udfyldt senest 4
uger efter
Gul = 75-89 %, har udfyldt se-
nest 4 uger efter
Rød <75 %, har udfyldt senest 4
uger efter
Progressionsværktøjet MinVur-
dering tages i brug for alle
borgere ved opstart af JobFirst
Grøn ≥ 90 %, taget i brug senest
4 uger efter
Gul = 75-89 %, taget i brug
senest 4 uger efter
Rød <75 %, taget i brug 4 senest
uger efter
Progressionsværktøjet MinVur-
dering er anvendt minimum én
gang hver 3. måned for alle
borgere
Grøn ≥ 90 %, værktøjet er brugt
min. hver 3. md.
Gul = 75-89 %, værktøjet er
brugt min. hver 3. md.
Rød <75 %, værktøjet er brugt
min. hver 3. md.
Der identificeres konkrete
jobmål (arbejdsfunktioner
og/eller arbejdsfunktioner) for
alle borgere. MinPlan på Job-
net anvendes som redskab
Grøn ≥ 90 % har fået udfyldt
MinPlan inden 4 uger
Gul = 75-89 % har fået udfyldt
MinPlan inden 4 uger
Rød = <75 % har fået udfyldt
MinPlan inden 4 uger
3. Snuseperioden
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter, 2017
Der er maksimum 4 ugers
Antal og andel deltagere med fravær i
sammenhængende passivitet
4 sammenhængende uger eller mere.
mellem igangsættelse af snu-
(Gælder alle slags aktiviteter og for alle
seaktiviteter
deltagere i hele perioden 1. marts
31.
december).
Note: Fravær omfatter deltagere, som i
fire sammenhængende uger eller mere:
i. har fået registreret fravær.
ii. ikke har haft aktiviteter i form af
tilbud.
Fordelingskategorier:
i) Mere end 4 ugers sammenhængen-
de fravær
ii) Under 4 ugers sammenhængende
fravær
Antal og andel deltagere, hvor MinPlan
er udfyldt med jobmål og aktiviteter
inden for 4 uger efter lodtrækning.
Fordelingskategorier:
i) MinPlan udfyldt inden 4 uger
ii) Krav om at udfylde MinPlan inden 4
uger kan stadig nås.
iii) MinPlan ikke udfyldt inden 4 uger
Grøn ≥ 90 % har under 4 ugers
fravær
Gul = 75-89 % har under 4
ugers fravær
Rød <75 % har under 4 ugers
fravær
Alle borgere udarbejder sam-
men med jobkonsulenten og
mentor en aktivitetsplan for
hvilke aktiviteter, der skal
gennemføres i ”Snuseperio-
den” af JobFirst. MinPlan an-
vendes som redskab til udar-
bejdelsen af aktivitetsplanen
Grøn ≥ 90 % har fået udfyldt
MinPlan inden 4 uger
Gul = 75-89 % har fået udfyldt
MinPlan inden 4 uger
Rød <75 % har fået udfyldt Min-
Plan inden 4 uger
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0012.png
9
Supplerende fidelitetsmål
(indhold)
Borgere i JobFirst har i overve-
jende grad været i snuseakti-
viteter, herunder både virk-
somhedspraktik og/eller øvrige
aktiviteter
Spørgsmål
Andel og antal deltagere i snuseaktivi-
tet dvs. virksomhedspraktik og øvrige
forløb
Succeskriterier
Grøn ≥ 50 % har været i snuse-
aktivitet
Gul = 25-49 % har været i snu-
seaktivitet
Rød <25 % har været i snuseak-
tivitet
Fordelingskategorier:
i) Deltagere, som har været i snuse-
aktivitet
ii) Deltagere, som ikke har været i
snuseaktivitet
4. Vi prøver os frem og justerer løbende
Datakilde: Borgersurvey, Rambøll
Der er foretaget løbende juste-
”Hvordan vurderer du følgende tiltags
ringer af jobmål og retning i
betydning for dig i forhold til at komme
forløbet
i job eller uddannelse? Løbende juste-
ring af jobmål og retning i forløbet?”
Svarkategorier:
1 ”ingen betydning”, 2,3,4,5,6,7,8,9,10
”stor betydning”, ”ikke relevant”
”Hvordan vurderer du følgende tiltags
betydning for dig i forhold til at komme
i job eller uddannelse? Løbende juste-
ring af jobmål og retning i forløbet?”
Svarkategorier:
1 ”ingen betydning”, 2,3,4,5,6,7,8,9,10
”stor betydning”, ”ikke relevant”
Grøn ≥ 50 %, har ikke afkrydset
”ikke relevant”
Gul = 25-49 %, har ikke afkryd-
set ”ikke relevant”
Rød <25 %, har ikke afkrydset
”ikke relevant”
Grøn ≥ 50 %, har afkrydset 2-10
”stor betydning”
Gul = 25-49 %, har afkrydset 2-
10 ”stor betydning”
Rød <25 %, har afkrydset 2-10
”stor betydning”
Der er foretaget løbende juste-
ringer af jobmål og retning i
forløbet, når der har været
behov
for dette.
Borgerne vurderer i overve-
jende grad, at den løbende
justering af jobmål og retning i
forløbet har haft betydning i
forhold til at komme i job eller
uddannelse
5. Match og arbejdsaftale
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter, 2017
Alle borgere gennemfører 13
Antal og andel borgere, som har gen-
ugers sammenhængende virk-
nemført 13 ugers virksomhedsforløb på
somhedsforløb
samme arbejdsplads
Fordelingskategorier:
i) Har gennemført 13 ugers virksom-
hedsforløb
ii) Har ikke gennemført 13 ugers virk-
somhedsforløb
Datakilde: Borgersurvey, Rambøll
For alle borgere i virksomheds-
”Hvilke af følgende elementer har væ-
forløb er der indgået arbejds-
ret afklaret i din arbejdsaftale med
aftale mellem borger, virk-
virksomhed ved opstart af virksom-
somhed og jobcenter ved
hedspraktik?”
opstart af virksomhedsforløb
på arbejdsplads.
Svarkategorier:
Borgere, der har været i virk-
”Har ikke haft en arbejdsaftale med
somhedsforløb, svarer i
over-
virksomhed ved opstart af virksom-
vejende
grad, at der er indgå-
hed”.
et arbejdsaftale
Datakilde: Medarbejdersurvey, Rambøll
For alle borgere i virksomheds-
”I hvilken grad har I lavet arbejdsafta-
forløb er der indgået arbejds-
ler mellem de ledige og virksomheder-
aftale mellem borger, virk-
ne på de etablerede virksomhedsfor-
somhed og jobcenter ved
løb?”
opstart af virksomhedsforløb
på arbejdsplads. Medarbejdere
Svarkategorier:
svarer, at alle borgere i virk-
”Slet ikke” 1, 2, 3, 4, 5 ”I meget høj
somhedsforløb har en arbejds-
grad”, ”Ikke relevant”.
aftale
6. Intensiv fastholdelsesstøtte
Datakilde:
Discus’ ledelsesrapporter, 2017
Alle borgere i JobFirst-forløbet
Antal og andel borgere med mentor-
får en mentor
støtte
Fordelingskategorier:
i) Har ikke mentorstøtte
ii) Har mentorstøtte
Datakilde: Borgersurvey, Rambøll
Alle borgere i virksomhedsfor-
”Har du haft en kontaktperson på virk-
løb har en kontaktperson på
somheden, når du har været i praktik?”
virksomheden. Borgere, der
har været i virksomhedsforløb,
Svarkategorier:
Grøn ≥ 90 % har gennemført 13
ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
Gul = 75-89 % har gennemført
13 ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
Rød <75 % har gennemført 13
ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
Grøn ≥ 90 %, har
ikke afkrydset
Gul = 75-89 %, har ikke afkryd-
set
Rød <75 %, har ikke afkrydset
”Har ikke haft arbejdsaftale”
Grøn ≥ 90 % svarer 3-5
Gul = 75 - 89 % svarer 3-5
Rød <75 % svarer 3-5
Grøn ≥ 90 % får mentorstøtte
Gul = 75-89 % får mentorstøtte
Rød <75 % får mentorstøtte
Grøn ≥ 90%, svarer ja
Gul = 75-89 %, svarer ja
Rød <75 %, svarer ja
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0013.png
10
Supplerende fidelitetsmål
Spørgsmål
(indhold)
bekræfter alle, at de har haft
”Ja, nej, ikke altid”
en kontaktperson
Der følges altid op på borge-
”I hvilken grad har du haft møder med
rens progression i virksomhe-
kontaktpersonen på virksomheden om,
derne inden de månedlige
hvordan det går i praktikken inden de
møder med koordinerende
månedlige møder med den koordine-
sagsbehandler. Borgere, der
rende sagsbehandler?”
har været i virksomhedsforløb,
bekræfter, at der følges op på
Svarkategorier:
deres progression inden de
”Slet ikke” 1, 2, 3, 4, 5 ”I meget høj
månedlige møder
grad”, ”Ikke relevant”.
7. Praktik kombineret med ordinære timer
Datakilde: Discus ledelsesrapporter, 2017
Hvor det er hensigtsmæssigt
Andel deltagere, som har gennemført
skal virksomhedspraktikken
13 ugers virksomhedsforløb på samme
kombineres med ordinært
arbejdsplads og har haft ordinære
arbejde med løn på arbejds-
timer.
pladsen. Mere end halvdelen af
borgerne har kombineret prak- Fordelingskategorier:
tik med ordinære timer
i) Gennemført 13 ugers virksomheds-
forløb uden ordinære timer
ii) Gennemført 13 ugers virksomheds-
forløb med ordinære timer
Datakilde: Medarbejdersurvey, Rambøll
Alle medarbejdere vurderer, at
”I hvilken grad er det dit indtryk, at
mulighederne for at borgerne
mulighederne realiseres for at benytte
kombinerer praktik med ordi-
ordinære timer i kombination med
nære timer realiseres
praktik?”
Svarkategorier:
”Slet ikke” 1, 2, 3, 4, 5 ”I meget høj
grad”, ”Ikke relevant”.
8. JobFirst er afsæt for ’Min Plan – for job’
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter, 2017
Der udarbejdes altid ’Min
Plan
Antal og andel deltagere, hvor min plan
– for job’ for borgeren efter
er opdateret efter første 13 ugers virk-
borgerens første 13 uger i
somhedsforløb.
virksomhedspraktik
Fordelingskategorier:
i) Kan ikke nå at opdatere MinPlan
ii) Kan stadig nå at opdatere MinPlan
iii) Har opdateret MinPlan
CV opdateres for alle borgere
efter borgernes første 13
ugers virksomhedsforløb
Antal og andel deltagere hvis CV er
opdateret efter første 13 ugers virk-
somhedsforløb
Fordelingskategorier:
i) Kan ikke nå at opdatere CV
ii) Kan stadig nå at opdatere CV
iii) Har opdateret CV
Succeskriterier
Grøn ≥ 90 % svarer 3-5
Gul = 75-89 % svarer 3-5
Rød <75 % svarer 3-5
Grøn: = eller større end kommu-
negennemsnit
Rød: < kommunegennemsnit
Grøn ≥ 90 % svarer 3-5
Gul = 75-89 % svarer 3-5
Rød <75 % svarer 3-5
Grøn ≥ 90 % har opdateret Min
Plan for Job
Gul = 75-89 % har opdateret Min
Plan for Job
Rød <75 % har opdateret Min
Plan for Job
Grøn ≥ 90 % har opdateret Min
Plan for Job
Gul = 75-89 % har opdateret Min
Plan for Job
Rød <75 % har opdateret Min
Plan for Job
9. Kickstart og varighed
Datakilde: Discus’ ledelsesrapporter, 2017
Borgere i JobFirst har i overve- Andel og antal deltagere i snuseaktivi-
jende grad været i snuseakti-
tet dvs. virksomhedspraktik og øvrige
viteter, herunder både virk-
forløb
somhedspraktik og/eller øvrige
aktiviteter
Fordelingskategorier:
iii) Deltagere, som har været i snuse-
aktivitet
iv) Deltagere, som ikke har været i
snuseaktivitet
Alle borgere gennemfører 13
Antal og andel deltagere, som har
ugers sammenhængende virk-
gennemført 13 ugers virksomhedsfor-
somhedsforløb
løb på samme arbejdsplads
Fordelingskategorier:
iii) Har gennemført 13 ugers virksom-
hedsforløb
iv) Har ikke gennemført 13 ugers virk-
somhedsforløb
Datakilde: Borgersurvey, Rambøll
Grøn ≥ 50 % har været i snuse-
aktivitet
Gul = 25-49 % har været i snu-
seaktivitet
Rød <25 % har været i snuseak-
tivitet
Grøn ≥ 90 % har gennemført 13
ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
Gul = 75-89 % har gennemført
13 ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
Rød <75 % har gennemført 13
ugers virksomhedsforløb ved
samme arbejdsplads
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0014.png
11
Supplerende fidelitetsmål
(indhold)
Alle borgere gennemfører 13
ugers sammenhængende virk-
somhedsforløb. Borgerne sva-
rer alle, at de har været i
virksomhedsforløb
Spørgsmål
”Har du været i virksomhedspraktik?”
Svarkategorier:
Ja, nej, ved ikke
Succeskriterier
Grøn ≥ 90 % har været i virk-
somhedspraktik
Gul = 75-89 % har været i virk-
somhedspraktik
Rød = <75 % har været i virk-
somhedspraktik
På baggrund af ovenstående succeskriterier for fideliteten kan nedenstående oversigt over kom-
munernes fidelitet etableres.
Tabel 8: Oversigtsskema
fideliteten i kommunernes implementering af JobFirst
Skanderborg
København
Hedensted
Grundelementer
Jammerbugt
Haderslev
Datakil-
de
1. Klar rollefordeling
Første samtale inden
4 uger efter udtræk-
ning
Månedlig samtale
Månedligt møde med
tilstedeværelse af
sagsbehandler, virk-
somhedskonsulent og
mentor
Medarbejderne ople-
ver, at der er en klar
rollefordeling
Borger deltager i alle
møder
CV er udfyldt senest
4 uger efter udtræk-
ning
MinVurdering senest
4 uger efter udtræk-
ning
MinVurdering hver 3.
mdr.
Jobmål i MinPlan
3. Snuseperioden
Maks. 4 ugers sam-
menhængede passi-
vitet
Aktivitetsplan
Snuseaktiviteter
igangsat i de fleste
forløb
Løbende justering af
jobmål og retning
Løbende justering
betydningsfuld for job
og uddannelse
5. Match og arbejdsaftale
Arbejdsaftaler er
indgået
Arbejdsaftaler er
indgået
BS
MS
D
D
D
D
D
MS
MS
MS
2. Borgernes jobmål sætter kursen
D
D
D
D
4. Vi prøver os frem og justerer løbende
BS
BS
6. Intensiv fastholdelsesstøtte
Kommuner samlet
Vallensbæk-Ishøj
Syddjurs
Ringsted
Aalborg
Hillerød
Odense
Lolland
Aarhus
Viborg
Sorø
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0015.png
12
Skanderborg
København
Hedensted
Grundelementer
Jammerbugt
Haderslev
Datakil-
de
Mentorstøtte
Kontaktperson på
virksomhed
Opfølgning på pro-
gression på virksom-
heden inden måned-
ligt møde mellem
borger og koordine-
rende sagsbehandler
Praktik kombineret
med ordinære timer
Muligheder for ordi-
nære timer realiseret
Min Plan for job ud-
arbejdet efter første
13 ugers virksom-
hedspraktik
CV opdateret efter
første 13 ugers virk-
somhedspraktik
9. Kickstart og varighed
D
BS
BS
7. Praktik kombineret med ordinære timer
D
MS
8. JobFirst er afsæt for ”Min Plan – for job”
D
D
Snuseaktiviteter
D
igangsat i de fleste
forløb
Gennemført 13 ugers
D
virksomhedsforløb
Har været i virksom-
BS
hedspraktik
*D=Discus’ ledelsesrapporter, 2017, MS=medarbejdersurvey og BS=borgersurvey.
Note: De grå bokse angiver, at der ikke er relevante besvarelser i medarbejdersurvey. Vedr. den grå farve i
kolonnen ’Kommuner samlet’ ved spørgsmålet om praktik
kombineret med ordinære timer i grundelement 7
skyldes den grå farve, at den røde og grønne farve defineres ud fra kommunegennemsnittet, hvorfor der ikke
kan vurderes fidelitet ud fra dette samlet set.
4.2
Fidelitetsfigurer
Følgende afsnit har til formål at præsentere data for fidelitet for kommunernes implementering af
projekt på baggrund af borger-
og medarbejdersurveys samt Discus’ ledelsesrapport. Afsnittet er
inddelt efter grundelement og har dermed samme opbygning som hovedrapportens fidelitetsaf-
snit.
Kommuner samlet
Vallensbæk-Ishøj
Syddjurs
Ringsted
Aalborg
Hillerød
Odense
Lolland
Aarhus
Viborg
Sorø
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0016.png
13
4.2.1
Grundelement 1:
”Klar
rollefordeling fra start”
Figur 3: Medarbejdersurvey -
”I
hvor høj grad har der været en klar rollefordeling mellem koordinerende
sagsbehandler, virksomhedskonsulent og mentor i JobFirst-forløbene?”
Andel, der har svaret: 4 eller 5 "i
meget
høj grad"
Total (n=111)
Aalborg (n=8)
Viborg (n=5)
Sorø (n=12)
Skanderborg (n=2)
Ringsted (n=8)
Jammerbugt (n=1)
Hedensted (n=6)
Vallensbæk (n=8)
Syddjurs (n=6)
Hillerød (n=6)
Haderslev (n=6)
Lolland (n=17)
Odense (n=4)
Aarhus (n=13)
København (n=9)
0%
10%
20%
30%
40%
84%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
88%
83%
83%
83%
76%
75%
69%
44%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Note:
Besvarelserne er angivet på en skala fra ”1 slet ikke” til ”5 i meget høj grad”.
Succeskriterier: Grøn
90 pct. af medarbejderne angiver 4-5, Gul = 75-89 pct. af medarbejderne angiver 4-
5, Rød = <75 pct. af medarbejderne angiver 4-5.
Tabel 9: Medarbejdersurvey
1)
”I hvor høj grad er månedlige møder med koordinerende sagsbehandler, virksomhedskonsulent og
mentor til stede gennemført som en del af JobFirst-forløbene?”
2)
”Hvor mange møder uden borgerens tilstedeværelse er der typisk
afholdt mellem fagpersoner om
borgernes sager? (Gennemsnitligt antal per borger)?”
Kommuner
Hillerød (n=6)
Odense (n=4)
Aarhus (n=14)
Aalborg (n=8)
Lolland (n=19)
Ringsted (n=8)
København (n=13)
Haderslev (n=6)
Hedensted (n=6)
Jammerbugt (n=2)
Skanderborg (n=2)
Sorø (n=12)
Syddjurs (n=6)
Vallensbæk (n=8)
Viborg (n=5)
Total (n=119)
1) Andel der har svaret: 4 eller 5
"I meget høj grad"
17%
50%
57%
63%
68%
75%
77%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
77%
2) Gennemsnitligt antal møder
uden borgerens tilstedeværelse
13,5
3
1,5
2,6
1,6
2,7
2,3
0,2
1,3
0,3
0,5
1,8
2,5
5,2
2,4
3,1
Note: besvarelserne er angivet hhv. på en skala fra ”1 slet ikke” til ”5 i meget høj grad” og ved at skrive et
gennemsnit for det typiske antal møder afholdt uden borger.
Succeskriterier 1): Grøn ≥
90 pct. af medarbejderne angiver 4-5, Gul = 75-89 pct. af medarbejderne angiver
4-5, Rød = <75 pct. af medarbejderne angiver 4-5.
Succeskriterier 2): Grøn = <2 møder u.borger i gennemsnit, Gul = 2-4 møder u.borger i gennemsnit, Rød
4 møder u.borger i gennemsnit
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0017.png
14
4.2.2
Grundelement 2: ”Borgerens
jobmål sætter kursen”
Tabel 10: Discus ledelsesrapporter - Andel deltagere, som har oprettet og anvendt CV og progressions-
værktøj
Kommuner
Syddjurs
Hillerød
Hedensted
København
Lolland
Aarhus
Viborg
Haderslev
Odense
Skanderborg
Vallensbæk-Ishøj
Ringsted
Jammerbugt
Aalborg
Sorø
Total
CV oprettet inden 4
uger
67% (n=100)
73% (n=120)
74% (n=91)
79% (n=573)
79% (n=251)
80% (n=190)
81% (n=199)
82% (n=95)
86% (n=100)
86% (n=99)
87% (n=84)
89% (n=70)
91% (n=94)
93% (n=169)
97% (n=60)
82% (n=2295)
Progressionsværktøjet
taget i brug inden 4 uger
34% (n=100)
61% (n=96)
31% (n=85)
39% (n=536)
44% (n=251)
58% (n=179)
52% (n=198)
74% (n=93)
83% (n=100)
84% (n=104)
27% (n=62)
79% (n=70)
77% (n=88)
60% (n=159)
78% (n=60)
55% (n=2108)
Progressionsværktøjet
anvendt mindst én gang
hver 3. måned
53% (n=94)
51% (n=87)
63% (n=78)
32% (n=439)
27% (n=231)
62% (n=172)
30% (n=177)
88% (n=84)
95% (n=100)
88% (n=101)
84% (n=62)
58% (n=67)
62% (n=86)
55% (n=154)
88% (n=58)
52% (n=1990)
Succeskriterier: Grøn
90 pct., Gul = 75-89 pct., Rød < 75 pct.
Figur 4: Kommunernes anvendelse af MinVurdering krydset med medarbejdernes vurdering af anvende-
ligheden af værktøjet
MinVurdering anvendt inden 4 uger
1
0,9
0,8
4
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
2
0,2
0,1
0
1
3
Anvendelighed af MinVurdering (gnm)
Andel, hvor MinVurdering er anvendt
Vurdering af anvendeligheden
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0018.png
15
4.2.3
Grundelement
3: ”Snuseperioden”
Figur 5: Discus ledelsesrapporter
Andel deltagere i snuseaktivitet dvs. virksomhedspraktik og øvrige
forløb
Kommunerne samlet (N=2403)
Skanderborg (n=110)
Ringsted (n=70)
Odense (n=100)
Syddjurs (n=100)
Lolland (n=251)
Viborg (n=198)
Aalborg (n=178)
Haderslev (n=100)
Hedensted (n=100)
København (n=610)
Vallensbæk-Ishøj (n=100)
Jammerbugt (n=99)
Hillerød (n=129)
Aarhus (n=199)
Sorø (n=59)
0%
20%
40%
66%
86%
81%
81%
78%
76%
74%
73%
69%
67%
59%
58%
56%
56%
54%
47%
60%
80%
100%
Rambølls Succeskriterier: Grøn
50 pct., Gul = 25-49 pct., Rød = <25 pct. har været i snuseaktivitet
4.2.4
Grundelement 4: ”Vi prøver os frem og justerer løbende”
Tabel 11: Borgersurvey - 1) Andel der har fået justeret jobmål & 2) Andel, der svarer løbende justering
af jobmål har haft betydning for at komme i job eller uddannelse
Kommuner
Skanderborg
Ringsted
Hedensted
Vallensbæk-Ishøj
Aalborg
København
Lolland
Jammerbugt
Haderslev
Viborg
Syddjurs
Sorø
Odense
Aarhus
Hillerød
Total
1) Andel der har fået justeret jobmål
100% (n=2)
94% (n=16)
93% (n=14)
88% (n=7)
87% (n=47)
83% (n=36)
83% (n=70)
82% (n=22)
75% (n=20)
70% (n=44)
68% (n=25)
67% (n=6)
65% (n=20)
27% (n=11)
N/A*
2) Andel, hvor justering af jobmål har
haft betydning
100% (n=2)
93% (n=15)
92% (n=13)
43% (n=7)
90% (n=41)
60% (n=30)
64% (n=58)
78% (n=18)
87% (n=15)
97% (n=31)
94% (n=17)
100% (n=4)
85% (n=13)
100% (n=3)
N/A*
78% (n=341)
80% (n=267)
Svarkategorier 1) og 2): ”Slet ikke” 1 – 10 ”Stor betydning”
Succeskriterier: 1) Grøn
50 pct., Gul = 25-49 %, Rød = <25 pct.
har ikke afkrydset ”ikke relevant”. 2)
Grøn = >/= 50 pct., Gul = 25-49 pct., Rød = <25 pct., har afkrydset 2-10
”stor betydning”.
*Ved dataudtræk var der endnu ingen borgerbesvarelser fra Hillerød Kommune
4.2.5
Grundelement 6:
”Intensiv
fastholdelsesstøtte”
Tabel 12: Discus ledelsesrapporter
Andel, der har mentorstøtte
Kommuner
Andel borgere med mentorstøtte
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0019.png
16
Hillerød
Jammerbugt
Vallensbæk-Ishøj
Ringsted
Hedensted
Skanderborg
København
Viborg
Aalborg
Syddjurs
Sorø
Lolland
Aarhus
Haderslev
Odense
Total
43% (n=192)
52% (n=99)
55% (n=100)
64% (n=70)
68% (n=100)
75% (n=110)
82% (n=610)
83% (n=198)
88% (n=178)
90% (n=100)
90% (n=60)
94% (n=251)
94% (n=199)
95% (n=100)
97% (n=100)
79% (n=2467)
Note: Rambølls succeskriterier: Rød < 75 pct., Gul = 75-89 pct., Grøn
≥ 90 pct..
Figur 6: Borgersurvey -
”I hvilken grad har du haft møder med kontaktpersonen på virksomheden om,
hvordan det går i praktikken inden de månedlige møder med den koordinerende
sagsbehandler?”
Andel der har svaret: 3, 4 eller 5
Total (n=217)
Sorø (n=2)
Skanderborg (n=2)
Hedensted (n=9)
Vallensbæk-Ishøj (n=7)
Lolland (n=49)
Ringsted (n=13)
Jammerbugt (n=9)
Aarhus (n=6)
Odense (n=11)
Syddjurs (n=13)
København (n=18)
Aalborg (n=35)
Viborg (n=28)
Haderslev (n=15)
0%
20%
40%
65%
100%
100%
89%
86%
71%
69%
67%
67%
64%
62%
61%
54%
54%
53%
60%
80%
100%
Note: Succeskriterier: Rød < 75 pct., Gul = 75-89 pct., Grøn
90 pct..
Besvarelserne
er angivet på en skala fra ”1 slet ikke” til ”5 i meget høj grad”.
Der er ingen besvarelser fra
Hillerød Kommune, da ingen borgere herfra har besvaret survey på datoen for dataudtrækket.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0020.png
17
4.2.6
Grundelement 7:
”Praktik kombineret med ordinære timer”
Figur 7: Discus - Andel deltagere, som har haft ordinære timer blandt deltagere, som har gennemført 13
ugers virksomhedsforløb på samme arbejdsplads
Total (n=540)
Hedensted (n=26)
Aarhus (n=24)
Vallensbæk-Ishøj (n=17)
Lolland (n=75)
Ringsted (n=16)
Jammerbugt (n=17)
Syddjurs (n=21)
Viborg (n=78)
Haderslev (n=20)
København (n=84)
Skanderborg (n=35)
Aalborg (n=48)
Odense (n=41)
Hillerød (n=28)
Sorø (n=10)
21%
54%
33%
29%
27%
25%
24%
24%
24%
20%
18%
14%
13%
10%
7%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
0%
Note: Andelen er ud af det samlede antal deltagere, som har gennemført 13 ugers virksomhedsforløb på
samme virksomhed. Rambølls procesvurderingskriterie: Grøn: over gennemsnit, Rød: under gennemsnit.
Eftersom ordinære timer er en effekt og ikke noget, som kan implementeres alene gennem aktiviteter fra
jobcentrenes side, måles her ikke på fideliteten. I stedet er etableret et procesvurderingskriterie, som identi-
ficerer kommuner (markeret med rødt), der i særlig grad kan profitere af at have fokus på denne del af ind-
satsen, da de ligger under kommunegennemsnittet.
Figur 8: Kryds mellem data om brugen af ordinære timer i kommunerne og medarbejdernes oplevelse af
at realisere potentialet for brugen
Andel kombineret praktik med ordinære timer
Muligheder for praktik og ordinære timer realiseret (gnm)
Andel, der har kombineret praktik med ordinære timer
100%
90%
80%
4
70%
60%
50%
40%
30%
2
20%
10%
0%
1
3
5
Muligheder for prkatik og ordinære timer realiseret
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0021.png
18
Figur 9: Medarbejdersurvey -
”I hvilken grad er det dit indtryk, at mulighederne realiseres for at benytte
ordinære timer i kombination med praktik?”
Andel, der har svaret: 3, 4 eller 5
Total (n=123)
Viborg (n=5)
Vallensbæk (n=8)
Syddjurs (n=6)
Skanderborg…
Hedensted (n=6)
Haderslev (n=6)
Ringsted (n=8)
Lolland (n=19)
Aarhus (n=15)
Odense (n=4)
Jammerbugt (n=4)
Aalborg (n=8)
København (n=14)
Sorø (n=12)
Hillerød (n=6)
63%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
88%
68%
60%
50%
50%
38%
36%
25%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
0%
Note: Besvarelserne er angivet på en skala fra
”1
slet ikke” til
”5
i meget høj grad”. Succeskriterier: Grøn
≥90 pct.,
Gul = 75-89 pct., Rød = <75 pct.
svarer 3,4 eller 5 ”I meget høj grad”
4.2.7
Grundelement 8:
”JobFirst er afsæt for
MinPlan
– for job”
Tabel 13: Discus
Andel deltagere, hvor hhv. MinPlan og CV er opdateret efter første 13 ugers virksom-
hedsforløb
Kommuner
København
Jammerbugt
Aarhus
Syddjurs
Haderslev
Ringsted
Hillerød
Hedensted
Vallensbæk-Ishøj
Sorø
Lolland
Viborg
Aalborg
Skanderborg
Odense
Total
Har opdateret MinPlan
65% (n=66)
71% (n=17)
78% (n=23)
81% (n=21)
83% (n=18)
85% (n=13)
88% (n=25)
88% (n=26)
88% (n=17)
88% (n=8)
90% (n=70)
91% (n=67)
91% (n=43)
91% (n=34)
92% (n=38)
85% (n=486)
Har opdateret CV
100% (n=58)
100% (n=16)
100% (n=23)
100% (n=19)
100% (n=18)
100% (n=10)
100% (n=24)
100% (n=25)
100% (n=17)
100% (n=6)
100% (n=61)
100% (n=60)
100% (n=35)
100% (n=31)
100% (n=27)
100% (n=430)
Rambølls succeskriterier: Grøn
≥90
pct., Gul = 75-89 pct., Rød < 75 pct., har fået opdateret MinPlan og CV
efter første 13 ugers virksomhedsforløb.
4.3
Fidelitet i borger-cases
Tabellen neden er en opgørelse af fideliteten i borgernes JobFirst-forløb. Borgerne E, H og C har
haft ordinære timer. De tre borgere har tilmed den højeste grad af fidelitet. Dette kunne være
den første indikation på en positiv sammenhæng mellem borgerne med ordinære timer og fideli-
tet i indsatsen. Der kræves dog en større mængde data, før denne indikation kan underbygges
yderligere og tilstrækkeligt.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0022.png
19
Tabel 14: Fidelitetsskema for borger-cases
Borger
E
Hedensted
Q
A
J
M
N
H
C
Grundelement
Datakilde*
1. Klar rollefordeling fra start
2. Borgerens jobmål sætter kur-
sen
3. Snuseperioden
4. Vi prøver os frem og justerer
løbende
5. Match og arbejdsaftale
6. Intensiv fastholdelsesstøtte
7. Praktik kombineret med ordi-
nære timer
8. JobFirst er afsæt for "min plan
- for job"
9. Kickstart og varighed
BI
BI
BI
BI
BI/M
BI/VKI
CB
BI/VKI
BI/CB
*For alle grundelementerne bygger besvarelserne på interview med borgerne, på nær for: Grundelement 5
som for borger A bygger på opfølgende spørgsmål til den relevante medarbejder; grundelement 6, som byg-
ger på ét spørgsmål til borgeren og ét spørgsmål til virksomhedskontaktpersonen; grundelement 7 som byg-
ger på fagpersonernes case-beskrivelse om borgerne; grundelement 8 som bygger på spørgsmål til borge-
rens fagpersoner; og grundelement 9, som bygger på en samlet vurdering af i hvilket omfang borgerens
forløb svarer til tre-fasemodellen.
Note: BI=Borgerinterviews, VKI= Virksomhedskontaktpersoninterviews, CB=Case-beskrivelser,
M=Opfølgende spørgsmål til medarbejder. Farveforklaring: Den grønne farve indikerer, at det går rigtig godt
med implementeringen af JobFirst for den pågældende borger, og at implementeringskravene efterleves til
fulde eller med minimal afvigelse herfra. Den gule farve indikerer, at der er udfordringer med at efterleve
kravene omkring et grundelement, men at opfyldelsen af kravene dog er delvist opnået. Den røde farve indi-
kerer, at den pågældende borger er langt fra at efterleve kravene til grundelementet.
5.
BILAG 5: STYRKEBESKRIVELSER AF HYPOTESER OM
BORGERNES PROGRESSION
Af nedenstående tabel fremgår de fem opstillede hypoteser
i kapitlet: ”Hvordan opnår borgeren
den største progression?”. Tabellen viser desuden
styrken af opbakningen til den enkelte hypote-
se og det antal af cases, som hypoteserne finder understøttelse i. Da der er tale om otte forskel-
lige borger-cases
og tre forskellige datakilder kan hver hypotese opnå en score i kolonnen ”styr-
ken af opbakningen”
på op til 24, hvilket svarer til, at der findes belæg for hypotesen i alle tre
datakilder og på tværs af alle otte borger-cases. Eksemplificeret betyder dette, at hypotese 3
”intensiv fastholdelsesstøtte giver progression” understøttes i 11 forskellige
interviews fordelt på
fire forskellige af borger-cases.
Syddjurs
Aalborg
Lolland
Lolland
Aarhus
Viborg
Viborg
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0023.png
20
Tabel 15: Cases, der understøtter hypoteserne og styrken i opbakningen til hypoteserne
Hypotese:
1
Klar rollefordeling styrker relationen
til borgeren
2
Intensiv fastholdelsesstøtte giver
progression
3
Ordinære timer motiverer borgerne
Styrken af opbakningen
(ud af 24):
9
11
6
Antal cases, der findes opbakning
i (ud af 8):
7
4
4
6.
BILAG 6: CASE-BESKRIVELSER
Formålet med nærværende afsnit er at præsentere de otte borgercases etableret i samarbejde
med borgere og fagpersonale i seks kommuner. Case-beskrivelserne kan dels belyse, hvordan
borgernes JobFirst-indsats er forløbet, og dels eksemplificere resultaterne for borgerne, som
modtager indsatsen.
Case-beskrivelse 1: Borger M, Lolland Kommune
tæt opfølgning med kontaktperson på virksomheden
kan understøtte positiv udvikling i praktikken
M er en mand i fyrrerne. Han har gennemført folkeskolens 9. klasse, men han har på trods af forsøg på at
blive bl.a. automekaniker ikke gennemført nogen uddannelse. Han fik som ung kørekort og anhængerkort,
hvorefter han arbejdede som chauffør i en årrække. Derefter har M i en del år været inde og ude af beskæfti-
gelsessystemet, indtil han blev tilkendt ressourceforløb. M er udfordret af en rygskade, som forhindrer ham i
at udføre fysisk krævende opgaver eller at arbejde på fuldtid. Han er blevet tilbudt adskillige genoptrænings-
forløb for at afhjælpe smerterne, som han dog ikke har været motiveret til at gennemføre. Der har ligeledes
været flere fysiske, psykiske og sociale hændelser, som har besværliggjort hans tilknytning til arbejdsmarke-
det.
M har været igennem alle kerneelementerne i JobFirst-forløbet, hvor aktiviteter og værktøjer er blevet brugt
som tiltænkt i JobFirst-indsatsen. M har dog til tider følt, at der ikke blev lyttet nok til hans behov og ønsker,
samt at han ikke er blevet informeret af fagpersonerne om visse beslutninger i sit JobFirst-forløb. M har i
kraft af sit ressourceforløb en sagsbehandler ved jobcentret samt en kombineret mentor og virksomhedskon-
sulent, der er fast tilknyttet JobFirst-projektet. M fremsatte flere jobmål i starten af sit JobFirst-forløb, fx
chauffør eller mekaniker, som dog er justeret efterfølgende, da det har vist sig vanskeligt at finde jobåbnin-
ger inden for de ønskede brancher. Efter kickstarts-møder, virksomhedsbesøg samt en kort snusepraktik er M
dog kommet i virksomhedspraktik som pedelmedhjælper, hvor han hjælper en anden ansat med diverse
generelle serviceopgaver maksimalt 15 timer om ugen. De arbejder tæt sammen om de daglige arbejdsopga-
ver. Praktikken var oprindeligt tiltænkt at vare 13 uger, men
den er forlænget med tre måneder efter M’s
eget ønske, og fordi fagpersonerne vurderer, at M for første gang i lang tid udvikler sig i en positiv retning.
Der har endnu ikke været mulighed for ordinære timer, da virksomheden ikke har kunnet finde ressourcerne
endnu. Muligheden for denne praktik opstod tilfældigt, men M ønsker selv at fortsætte i virksomheden. M har
dermed i løbet af praktikken åbnet op for et brancheskift til denne branche.
Ved starten af forløbet vurderede fagpersonerne, at M’s
chancer for
at komme i beskæftigelse var middelgo-
de. Der er sket fremskridt i forhold til hans faglige kompetencer og tro på at kunne klare et job. Desuden er
der sket progression i hverdagsmestringen og helbredet under JobFirst-forløbet. M har dog fortsat et uindfriet
potentiale i forhold til at forbedre sin generelle hverdagsmestring og mødestabilitet. Især selve virksomheds-
praktikken vurderes at have haft en positiv effekt, da den har ført til, at M løbende har justeret jobkursen og
defineret ønsker til fremtidige arbejdsfunktioner og stillinger. Det overordnede mål er imidlertid gennem
forløbet ikke ændret og er fortsat at arbejde hen mod et fleksjob.
Det vurderes også af fagpersonerne, at M har nydt godt af en mere struktureret hverdag gennem praktikfor-
løbet. Strukturen og den tætte kontakt med én bestemt kollega på arbejdspladsen giver ham ro, og arbejds-
opgaverne er relativt simple, hvilket giver mulighed for selv at tage ansvar og opnå anerkendelse for sin
arbejdsindsats. Desuden har den intensive fastholdelsesstøtte fra mentor/virksomhedskonsulent og sagsbe-
handler været medvirkende til at skabe progression hos M, da han har opnået en større indsigt i fremtidige
arbejdsmæssige muligheder samt en forståelse for at fagpersonerne blot prøver at hjælpe ham.
Case-beskrivelse 2: Borger J, Lolland Kommune
Løbende tilpasning af jobkursen og udskiftning af ar-
bejdspladser giver afklaring
J er en kvinde i trediverne. Hun er uddannet rengøringsassistent og har gennemført handelsskolens grundfor-
løb. Hun har været deltager i JobFirst i 10 måneder, men hun har siden 2007 været på offentlig forsørgelse i
form af hhv. barselsdagpenge, sygedagpenge og kontanthjælp. Hendes begrænsninger på arbejdsmarkedet
skyldes primært rygproblemer. Hendes formål med deltagelsen i JobFirst har derfor i høj grad været at styrke
hendes arbejdsevne gennem træning og afklaring af, hvor mange timer hun fysisk er i stand til at arbejde,
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0024.png
21
samt hvilke arbejdsopgaver hun kan varetage. På nuværende tidspunkt har J været i to virksomhedspraktik-
ker i 12-15 timer om ugen, hvor hun har været skånet fra tunge løft og andet fysisk opslidende arbejde. Hun
håber dog selv at kunne øge timeantallet på sigt.
J har været igennem alle kerneelementer i JobFirst. MinVurdering er ifølge fagpersonerne dog kun udfyldt
indledningsvist og har ikke været benyttet sidenhen. J har inden påbegyndelsen af virksomhedspraktikken
deltaget i flere måneders personlig træning for at afhjælpe smerter i ryggen. Dette træningsforløb betegnes
som en succes, da det har afhjulpet smerterne i en vis grad. Sideløbende med træningen deltog J i et 14-
dages kickstart-forløb. Derefter har J gennemført to virksomhedspraktikker; den første som butiksmedhjæl-
per i en dagligvareforretning gennem fem måneder, som kom i stand via hendes mentor i kickstart-forløbet.
Arbejdstiden var her 12-15 timer i ugen fordelt på tre ugentlige arbejdsdage med skånehensyn pga. smerter i
ryggen. Der var dog stadig for mange opgaver af fysisk karakter, til at J kunne holde til det. Herefter startede
hun direkte i en ny virksomhedspraktik i to måneder ved en genbrugsbutik, hvor hun selv stod for at etablere
kontakten. Arbejdstiden var her 12 timer om ugen med fysiske skånehensyn. Arbejdsopgaverne passede
dermed til hendes fysiske kapacitet, og hun havde samtidig mulighed for at udvikle sig fagligt gennem øget
kundekontakt og opstilling af dekorationer. Efter et hul på to måneder er J påbegyndt en ny virksomheds-
praktik som butiksmedhjælper i en kiosk, som hun også selv har kontaktet. I de to mellemliggende måneder
havde J et samlivsophør og stod uden bolig, men var i løbende kontakt med de relevante fagpersoner. Ar-
bejdstiden i den nyeste praktik starter på 15 timer om ugen, men både J og mentoren håber, at dette time-
antal kan suppleres med ordinære timer.
I starten af forløbet vurderede fagpersoner, at J’s
chancer for at komme i arbejde var
gode. J har gennem
forløbet særligt oplevet gode fremskridt i såvel helbred, hverdagsmestring samt troen på at kunne varetage
et job. For J er det især selve praktikforløbene herunder den intensive fastholdelsesstøtte, som har rykket
borgeren tættere på arbejdsmarkedet. Der har løbende været en dialog mellem J, virksomhederne og mento-
ren, der har fungeret afklarende i forhold til J’s
muligheder for selvforsørgelse i fremtiden.
J havde i begyn-
delsen af JobFirst-forløbet et ønske om at uddanne sig inden for køkken og madlavning, men hun har senere
ændret fokus til at arbejde som butiksmedhjælper. Hun er her opmærksom på at finde en arbejdsplads, der
kan imødekomme hendes fysiske begrænsninger. J vil derfor gerne finde en stilling, hvor personlig betjening
af kunder fylder mere. J har indtil videre ikke haft mulighed for at kombinere sine praktikforløb med ordinære
timer, da arbejdspladserne ikke har haft mulighed for at tilbyde løn. Hun har dog en målsætning om at opnå
ordinære timer under det nuværende praktikforløb.
Case-beskrivelse 3: Borger N, Aalborg Kommune
Snuseperioden kan føre til praktikplads
N er en mand i tresserne, som har stået udenfor det ordinære arbejdsmarked gennem flere år. Siden 2008
har N været på kontanthjælp. Han har været kategoriseret som aktivitetsparat, og har været tilknyttet Job-
First siden marts 2016. Han har både fysiske skavanker i sit højre ben, hvortil der ikke findes nogen behand-
lingsmulighed, og psoriasis. Smerterne i benet betyder, at han ofte må holde pauser. Han har tidligere været
selvstændig inden for transportbranchen, og har mange gode arbejdskompetencer. Der er dog barrierer, som
knytter sig til hans personlige fremtoning og arbejdstempo. N er på den anden side meget stabil. Han har
været i gang med flere forskellige aktiveringstilbud, uden at det har bragt ham nærmere selvforsørgelse. N
har ingen uddannelse.
N har været gennem alle kerneelementerne i JobFirst-forløbet, hvor aktiviteter har været anvendt som til-
tænkt i JobFirst-indsatsen. Dog er nogle af værktøjerne blevet anvendt mangelfuldt og tidsfristerne er ikke
blevet overholdt, da sagsbehandleren kun har deltaget i opfølgningsmøder med borgeren én gang hver tredje
måned og derudover har talt med mentoren om borgerens progression på tomandshånd.
Jobmålene har blandt andet handlet om ejendomsservice og renovation, og der har ikke været behov for at
ændre disse. Gennem den løbende dialog er der dog sat fokus på højere effektivitet. N har i kraft af sin del-
tagelse i JobFirst en koordinerende sagsbehandler ved jobcentret samt en kombineret mentor og virksom-
hedskonsulent, der er fast tilknyttet JobFirst-projektet. Efter 13 ugers praktik i september stoppede N med at
have fast mentorkontakt. Det vurderedes ikke længere relevant, da N overgik til den virksomhedsrettede
fastholdelse. I perioden siden september har mentoren dog været i kontakt med N ca. hver tredje uge. Kon-
takten er forsat i dette omfang, fordi mentoren også er virksomhedskonsulent, og det er i kraft af denne
rolle, at der forsat er en dialog. Efter de 13 ugers virksomhedspraktik, overgik N. til 26 ugers virksomheds-
rettet forløb.
N brugte snuseperioden til at være på virksomhedsbesøg der, hvor han nu er i praktik. Praktikpladsen fik han
ca. en måned efter sit virksomhedsbesøg. Der har været anvendt arbejdsaftale som JobFirst-indsatsen fore-
skriver, men grundet N’s arbejdstempo er det ikke
lønsomt at have N i ordinære timer. Derfor arbejdes der
på at få N i fleksjob.
Ved starten af forløbet vurderede fagpersonerne, at N’s
chancer for at komme i beskæftigelse var relativt
små. Der er set gode fremskridt ift. den faglige progression samt i henhold til troen på at kunne varetage et
job. Der har endvidere også været fine fremskridt i opbygning af netværk, hverdagsmestring samt helbred.
For N har det været den konstante dialog omkring jobmål og afklaring heraf, som har bidraget positivt til
progressionen. Blandt andet har jobmålene sikret, at det har været trygt for N at tale om interesser og evner
ift. deltagelse på arbejdsmarkedet. Den intensive fastholdelse har ligeledes understøttet N’s
progression.
Ifølge fagpersonerne er N mødestabil, ordentlig og omhyggelig med opgaveløsningen. Men blandt andet pga.
en meget lille og sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet, vurderes det at være nødvendigt med en længere
praktikperiode for N’s
vedkommende. Kickstart og varighed vurderes at have været særligt
væsentlige ele-
menter for N, idet den lange virksomhedspraktik har bidraget særligt til opkvalificering og afklaring.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0025.png
22
Case-beskrivelse 4: Borger A, Viborg Kommune
Det rette praktikforløb medvirker til progression i for-
løbet
A er en kvinde i halvtredserne, som har været med i JobFirst siden marts 2016. Hun har ingen uddannelse,
men hun har været i flere virksomhedspraktikker gennem tiden. A har været på kontanthjælp i godt 30 år. A
har en relativ lille omgangskreds, og hun har nogle problematikker ift. socialisering, men hendes helbred
fejler ingenting.
Fagpersonerne vurderer, at A har været igennem de fleste indsatsområder i JobFirst. Der er ligeledes gjort
brug af relevante værktøjer i forløbet. Med dette forstås, at A har anvendt progressionsværktøjet MinVurde-
ring, udarbejdet CV og identificeret praktikmål, samt at hun har været igennem alle tre faser i JobFirst-
forløbet. MinPlan har kun været anvendt i mindre grad, da der ikke har været megen behov for justering af
jobkursen løbende. Da A skulle påbegynde snuseperioden var hun allerede i praktik, hvorfor snuseperioden
blot blev en fortsættelse i praktikken. Da der blev matchet rigtigt i første omgang med praktikken, så har der
ikke været behov for en løbende justering
af jobkursen. A’s delmål fokuserede på arbejdstimer samt tempoet
i udføringen af arbejdet. Årsagen til, at praktikken er et godt match ifølge A, er, at der er få mennesker om-
kring hende på praktikpladsen, hvilket hun har det godt med. Hun startede med praktik i 12 timer, hvilket
løbende er blevet justeret op til 18 timer i første omgang, derefter til 24 timer og i sidste omgang til 30 ti-
mer. A er i praktik hos en grossist, hvor arbejdsopgaverne består i at pakke varer, som fx sengetøj, ned i
kasser.
Der har under hele forløbet været en tæt dialog med mentoren om, hvor A gerne ville i praktik, og hvor hun
ikke ville i praktik. Der har ikke været anvendt praktik kombineret med ordinære løntimer, men der har væ-
ret anvendt løntilskud. Muligheden for løntilskud forsvandt dog, da virksomheden begyndte at fyre medarbej-
dere, hvorefter fagforeningen satte fokus på at stoppe løntilskuddene. Årsagen til, at man ikke har fokuseret
på ordinære løntimer i A’s praktik er, at der i praktikken var tale om ét sted og én afdeling
med kun én ar-
bejdsopgave. Ifølge fagpersonerne fokuseres der ikke på ordinære løntimer, når der ikke er tale om mindst to
forskellige arbejdsopgaver i praktikken. Målet var derfor ifølge fagpersonen løntilskud og dernæst ordinært
job.
Inden forløbet gik i gang vurderede fagpersonerne, at A havde middelgode muligheder for at komme i be-
skæftigelse. Det vurderes endvidere, at A har flyttet sig mest i de progressionsmål, som omhandler den fagli-
ge progression samt troen på at kunne varetage et job. A har ydermere rykket sig lidt indenfor netværk ved
nu at være på en arbejdsplads.
De indsatsområder som vurderes at have haft en væsentlig betydning for A’s
progression er i høj grad den klare rollefordeling fra start, at jobmålene har sat kursen samt den intensive
fastholdelsesstøtte. Det JobFirst-element, som har haft den allerstørste betydning, vurderes dog at være det
rette match. Det skyldes især A’s sociale problematikker, som kræver skånehensyn ift. antallet af mennesker,
A skal forholde sig til, hvorfor matchet med den rette virksomhed var særligt vigtigt. Fagpersonerne vurderer
samlet set, at det vigtigste for A’s forløb har været den klare rollefordeling, det rigtige virksomhedsmatch og
herunder et fokus på den rette arbejdsbyrde, de fornødne skånehensyn samt klare progressionsmål og del-
mål.
Case-beskrivelse 5: Borger E, Hedensted Kommune
Tålmodig og intensiv fastholdelsesstøtte hjælper
borgeren
E er en kvinde i halvtredserne. Hun er gift og har én hjemmeboende søn, og hun har herudover to voksne
børn fra tidligere ægteskab. E er tidligere uddannet inden for banksektoren, og hun har arbejdet inden for
dette fag i mange år. E har været ledig siden 2011, og hun blev et par år efter sygemeldt grundet depression
og PTSD som resultat af et røveri. Der er primært tale om psykiske barrierer i forhold til arbejdsmarkedet. E
er bl.a. sårbar over for stress, hun har svært ved at sætte grænser, og hun har ligeledes problemer med at
være sammen med mange mennesker på én gang. Hun har parallelt med ressourceforløbet deltaget i be-
handling ved psykiater og psykolog samt deltaget i mindfullness-uddannelse.
E har senest indgået i et ressourceforløb siden 2015. Hun blev udtrukket til JobFirst i april 2016, hvor hun
allerede var i gang med praktikforløb. Hun har således kun deltaget i få snuseaktiviteter parallelt med prak-
tikforløbet (fx oplæg fra arbejdsgiver samt nudging-undervisning). Der har været opstillet konkrete jobmål
for E, som løbende er blevet justeret, og MinVurdering har også været anvendt. Der har været en klar rolle-
fordeling i forløbet fra starten, og der har været afholdt ugentlig opfølgning med virksomhedskonsu-
lent/mentor. Derudover er der i en vis udstrækning afholdt de månedlige møder med både virksomhedskon-
sulent/mentor og sagsbehandler. I de tilfælde, hvor disse møder er blevet holdt uden sagsbehandlerens del-
tagelse, har det været for at skåne E for alt for mange samtaler parallelt med praktikforløbet, og fordi E. ofte
bliver meget stresset i mødet med sagsbehandleren. Fra praktikken overgik E til småjobbet som kirkesanger,
hvor hun arbejder ca. 5 timer ugentligt, og det forventes, at hun bliver i dette job fremadrettet. Der er såle-
des kun sket ét skifte i forløbet, da E nu har fundet det rette match i det nuværende job som kirkesanger.
Der har forud for skiftet til dette job været afholdt mange afklarende samtaler for at få fokus på det rette
jobmål og det rigtige virksomhedsmatch.
I starten af forløbet vurderede fagpersonerne, at E’s
chancer for at komme i beskæftigelse
var gode. Der er
under JobFirst-forløbet set gode fremskridt i hverdagsmestring, og E har igen fået troen på, at hun kan vare-
tage et job. Samtidig er der fine fremskridt indenfor netværk og helbred. Det vurderes af fagpersonerne, at
selve virksomhedspraktikken har gjort en stor forskel, herunder især, at jobmålet har sat kursen i forløbet,
den intensive fastholdelsesstøtte og muligheden for praktik kombineret med ordinære løntimer. Den tætte
opfølgning har været særlig virksom, eftersom den har gjort det muligt kontinuerligt at fokusere på kompe-
tencer samt at have en løbende dialog om, hvordan E har haft det i hverdagen og i jobbet som kirkesanger.
Fokus på de lønnede timer har endvidere bidraget til, at E har formået at udvikle sig, og at hun er blevet
mere afklaret omkring sine jobmål. Den klare rollefordeling har ligeledes været vigtig for E, idet dette har
givet E tryghed og gennemskuelighed fra start, blandt andet fordi E fik sat ansigt på de relevante fagperso-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0026.png
23
ner. Det gode virksomhedsmatch, hvor der har været indtænkt hensyn og ordinære løntimer ift. E, betyder
ligeledes, at E har taget et stort ejerskab for sin udvikling.
Case-beskrivelse 6: Borger H, Aarhus Kommune
Opnåelse af ordinære timer skaber glæde og progres-
sion
H er en kvinde i fyrrerne, der har været i JobFirst-forløbet i 26 uger. Udover ledighed har H såvel fysiske og
psykiske som sociale udfordringer. Hun har været på kontanthjælp i de seneste 7 år, og har været igennem
mange praktikforløb
dog uden resultat. Tidligere har hun mest arbejdet indenfor landbrugsområdet. Hun
har to sønner, hvoraf den ene er i familiepleje.
H’s økonomi er skrøbelig
blandt andet som resultat af hyppige
tandlægebesøg.
H har været igennem alle kerneelementer i JobFirst-forløbet, hvor aktiviteter og værktøjer er blevet anvendt
som tiltænkt. Ifølge fagpersonerne omkring H. medfører MinPlan ikke i sig selv noget for H, da dette blot er
et journaliseringsværktøj, hvorimod progressionsværktøjet MinVurdering er et godt dialogredskab, da det for
H skaber et overblik over hendes egen situation, og samtidig skaber forståelse for nødvendigheden af igang-
sættelsen af virksomhedsforløb. H mener ligeledes, at der er taget hånd om hendes sociale- og sundheds-
mæssige problemer.
Den første del af praktikken blev betegnet som en snuseperiode, men forløbet gik direkte over i virksom-
hedspraktik ved samme virksomhed. Ved opstart af praktikforløbet informerede jobcentret arbejdsgiveren om
muligheden for at kombinere praktik med ordinære løntimer. Det reagerede virksomheden positivt på, da
virksomheden gerne ville hjælpe borgeren grundet de nye kontanthjælpsstramninger. Der blev efterfølgende
etableret et praktikforløb på 15 ugentlige timer kombineret med to ordinære løntimer, og efter noget tid blev
de to timer til fem ugentlige ordinære løntimer. H blev meget glad, men besluttede sammen med virksom-
hedskonsulenten og arbejdsgiver at nedsætte praktiktimerne til 14 timer i ugen for at undgå overanstrengel-
se. Der har været klarhed omkring rollefordelingen, fordi én fagperson har varetaget alle tre roller omkring
borgeren, og det har ligeledes bidraget til, at de månedlige møder er overholdt. H har været igennem alle tre
faser i JobFirst-forløbet igennem de 26 uger, som det har varet.
Efterfølgende er H dog blevet sygemeldt grundet depression og en operation. På sigt er det målet, at H vare-
tager et fleksjob.
Ved forløbets igangsættelse vurderede fagpersoner, at H’s chancer for at komme i beskæftigelse var relativt
små. Der er sket store fremskridt
i H’s tro på at kunne varetage et job, og der er ligeledes set fine fremskridt
i den faglige progression samt i hverdagsmestringen. Der har været en lille progression i helbredet under
JobFirst. Men det vurderes ligeledes, at de fysiske og psykiske udfordringer vil være af permanent karakter.
Alle JobFirst-elementerne vurderes at have bidraget godt til den progression, der opleves hos borgeren, men
det er især praktikforløbene samt rollefordelingen, som har medvirket til den nævnte progression. Den klare
rollefordeling har samtidig betydet en mindre belastning for H, og endvidere sikret større tillid mellem borger
og fagpersoner, der har medført en tættere relation imellem dem. Derudover har den intensive fastholdelses-
støtte og den løbende opfølgning været
afgørende for H’s succes, da den tætte kontakt har skabt større tillid
og har fastholdt H i praktik, på trods af sociale- og sundhedsproblematikker. Endelig har udfyldningen af CV
sammen med fagperson ligeledes givet H troen på, at hun kunne mere end først antaget, og de ordinære
løntimer gav både H motivation og anerkendelse.
Case-beskrivelse 7: Borger C, Syddjurs Kommune
Specifikke lønnede opgaver og reglerne for opnåelse
af ordinære timer har en betydning for muligheden for lønnede timer
C er en kvinde i midt trediverne, som efter at være flyttet til kommunen har været på kontanthjælp i to år.
Hun er samlevende og har børn. Oprindeligt er hun kontoruddannet indenfor det offentlige område. Hun har
helbredsproblemer og smerter, som har påvirket hendes JobFirst-forløb. C håber på at blive godkendt til
fleksjob, men har ikke haft sin sag for Rehabiliteringsteamet, så det vides ikke om hun indstilles og godken-
des til et fleksjob. Det forventes, at C får sin sag for i Rehabiliteringsteamet i løbet af foråret.
JobFirst-indsatsen omkring C er på de fleste punkter blevet gennemført som planlagt. Der har dog ikke ligget
en skriftlig vurdering af borgerens progression i virksomhedspraktik inden de månedlige samtaler mellem
koordinerende sagsbehandler og borger. Derimod har den koordinerende sagsbehandler orienteret sig i C’s
udfyldte progressionsværktøj forud for møderne. Virksomhedskonsulenten har også fungeret som mentor,
hvilket har været en fordel i forhold til samarbejdet med virksomheden. Ved
etableringen af C’s praktikker
har der været tæt kontakt mellem mentor/virksomhedskonsulent og C samt månedlige opfølgningssamtaler
med koordinerende sagsbehandler. Dog oplever C, at der til tider ikke bliver fulgt op med hende under prak-
tikforløbene, hvorfor hun føler, at hun ind imellem er overladt til sig selv.
Da C blev udtrukket til JobFirst havde hun allerede været i praktik i en længere periode i en lokal haveser-
vicevirksomhed, hvor C kunne fortsætte som en del af JobFirst-forløbet. Derfor har C ikke haft en snuseperi-
ode eller behov for større justeringer i jobkursen undervejs. Ved opstarten i JobFirst-indsatsen konverteredes
fem af de tolv praktiktimer, som rummede kontoropgaver, til ordinære løntimer. Der var fokus på en klar
adskillelse mellem arbejdsopgaver i hhv. ordinært arbejde og i praktik, så det er tydeligt for både borger og
arbejdsgiver, hvornår borgeren udfører betalt arbejde. Efterfølgende har C været i praktik i et ejendomsad-
ministrationsselskab, hvor hun arbejder 12 timer om ugen fordelt over tre dage om ugen. Denne praktik har
været i gang i en måned, dog uden ordinære timer. Årsagen til fravalget af ordinære timer er den gældende
lovgivning vedr. fastholdelsesfleksjob. Ifølge loven kan man opnå ansættelse i fleksjob på sin hidtidige ar-
bejdsplads, hvis arbejdsgiveren gennem de foregående 12 måneder har forsøgt at fastholde medarbejderen i
et ustøttet job gennem ansættelse under de sociale kapitler i overenskomsten eller på særlige vilkår. I begge
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Midtvejsevalueringen med om de foreløbige resultater af JobFirst, fra beskæftigelsesministeren
1785174_0027.png
24
praktikker, C har deltaget i under sit JobFirst-forløb, har hun haft nære familiemedlemmer som arbejdsgive-
re.
Ved opstarten i JobFirst vurderedes
C’s sandsynlighed for at komme i beskæftigelse at være lidt under mid-
del, da hun oplevede helbredsproblemer og problemer med at få hverdagen til at hænge sammen. Fagperso-
nerne vurderer, at C i JobFirst-forløbet særligt har oplevet progression ift. troen på at kunne klare et job. C
har opnået ordinære timer i sin første JobFirst-praktik, hvilket er det, der i størst grad har flyttet C tættere på
arbejdsmarkedet. C oplyser, at det er meget vigtigt for hende at have et arbejde at stå op til, da det betyder,
at hun forsat har en tilknytning til arbejdsmarkedet og har en arbejdsidentitet. Relateret til dette vurderes
det, at C’s jobmål har været med til at sætte kursen for
at skabe progression i indsatsen. C har været glad
for de to praktikker, og den nuværende arbejdsgiver har fremlagt muligheden for, at C på sigt kan overtage
administrationsopgaverne, såfremt hun godkendes til et fleksjob. Det vurderes, at C er meget motiveret og
lærer hurtigt, og hun har ligeledes fået det helbredsmæssigt bedre. C har oplevet en god og tryg kontakt til
arbejdspladserne, hvilket i høj grad skyldes, at hun har været i praktik i familievirksomheder, da hun har
kendt sine arbejdsgivere på forhånd. Det bliver dog nødvendigt at afprøve C på et tredje praktiksted, som
ikke drives eller ejes af et familiemedlem, inden hun kan afklares til et fleksjob.
Case-beskrivelse 8: Borger Q, Viborg Kommune
Snusepraktikken illustrerer borgerens evner over for
virksomheden
Q er en mand i trediverne. Han blev udtrukket til JobFirst i marts 2016. Han har ingen uddannelse, men han
har tidligere arbejdet med møbelproduktion. Efter en afskedigelse forsøgte han sig med en SOSU-uddannelse,
men denne blev ikke gennemført, og han har været ledig siden 2011. Q fandt fuldtidsarbejde i 2016, men
kunne ikke varetage stillingen grundet et hårdt psykisk arbejdsmiljø. Q har fire børn og er hårdt presset øko-
nomisk. Han har ligeledes en depression, der har fyldt noget i hans forløb.
Fagpersonerne vurderer, at Q har været igennem alle indsatselementer i JobFirst, og at værktøjerne har
været anvendt. Q selv kan dog ikke huske, at der har været anvendt jobmål i MinPlan, og han kan heller ikke
huske, hvorvidt MinVurdering har været anvendt. Q var på to virksomhedsbesøg i snuseperioden og efterføl-
gende i praktik samme sted i ca. 3 �½ måned. Snuseperioden tog han positivt imod, fordi han ikke skulle
binde sig så meget. På nuværende tidspunkt er Q dermed i gang med den fortsatte virksomhedsrettede ind-
sats ved et reservedelslager. Her arbejder han 37 timer i ugen. Der har endnu ikke været økonomi i virksom-
heden til, at en ansættelse kunne finde sted, men forventningen er, at en ansættelse kommer snart. Der har
ikke været anvendt arbejdsaftale, idet jobcenteret vurderer, at arbejdsaftalen ikke giver meget mening for
hverken borger eller virksomhed. De aftaler, der laves med virksomhederne, noteres desuden i samtalenota-
terne, som Q har adgang til.
Rollen som virksomhedskonsulent og mentor varetages af samme fagperson, og Q har løbende haft dialog
med denne fagperson. Der har ikke været afholdt faste månedlige opfølgningssamtaler, idet jobcenteret vur-
derer behovet for møder løbende. Møderne har dog fundet sted med ca. én måneds mellemrum; nogle gange
oftere og nogle gange er der gået halvanden måned. Mentoren, som Q havde tilknyttet, stoppede i januar
måned, og det er planen, at Q fremadrettet skal have tilkoblet en ny mentor. Q har tidligere været i praktik i
en møbelfabrik ni timer om ugen. På det nuværende praktiksted er der forhåbninger om ansættelse i den
nærmeste fremtid, formodentlig startende med en kombination af løn og praktik. Derudover arbejder Q med
en plan om at skulle arbejde på nedsat tid i fremtiden, da han ikke mener, det er realistisk at få de 37 timer i
ugen til at hænge sammen med familielivet. Han regner med, at en 30 timers arbejdsuge i fremtiden er nok
til at skabe et stabilt økonomisk fundament.
Fagpersonerne vurderede i starten, at Q’s beskæftigelseschancer var middel til høj. Der har været middelgod
fremgang i Q’s faglige progression, såvel som progression i Q’s tro på at kunne varetage et job. Omvendt
vurderes det, at der kun er sket lille progression i forhold til opbygning af netværk, forbedret helbred samt
hverdagsmestring. De indsatser, som vurderes at have hjulpet Q tættere på arbejdsmarkedet, er det gode
match med praktikstederne samt selve praktikken. Han har dog ikke haft praktik kombineret med ordinære
løntimer endnu. Opmærksomheden på at sikre det gode match medvirkede blandt andet til, at Q skiftede fra
et tidligere praktiksted, hvor han ikke enedes med chefen, til et nyt praktiksted, hvor det går væsentligt
bedre. Det gode match har også flyttet ham meget på det sociale område. Det gode match indebærer ligele-
des, at Q er på en arbejdsplads, hvor der tages hensyn til de psykiske problemer, som Q kæmper med.