Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1784611_0001.png
F
i N AN SM I N i ST E R i ET
Betænkning over
flnanslovforslaget for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0002.png
47
Mio. kr.
2017
201$
Ændring
§
17. Beskæftigelsesministeriet
17.19.79. Reserver og budgetregulering
Udgift
Merudgiften skyldes oparbejdelsen af
en
reserve
på 9,4 mio. kr. i 201$ som vedrorer de admini
strative konsekvenser af Aftale mellem regerin
gen, Socialdemokratiet. Socialistisk Folkeparti og
Det Radikale Venstre
om
initiativpakke til bedre
rammer for ressourceforlob og større tryghed for
borgerne af marts 2017.
3,5
9,4
5,9
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde
re m.fl. (tekstanm. 129) (Lovbunden)
Udgift
177,6
Merudgiften skyldes primært, at budgetteringen
på kontoen er ændret af hensyn til gennemsigtig-
hed på finansloven, så den nu også omfatter ud
gifter og indtægter til erstatninger mv. til statens
tjenestemænd og arbejdere mfl. som følge af ar
bejdsskadesager med skadesdato efter 1997. Disse
udgifter afholdes
i
første omgang af Beskæftigel
sesministeriet,
men
opkræves efterfølgende fra de
berørte ministerier inden for samme regnskabsår.
Hertil kommer ændret skøn for statens udgifter til
erstatning og godtgorelse til tidligere udsendte
soldater og andre statsansatte med sent diagnosti
ceret posttraumatisk belastningsreaktion. jf. lov nr.
336
af 2. april 2014 om erstatning og godtgørelse
til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte
med sent diagnosticeret posttraumatisk betast
ningsreaktion.
Indtægt
Jf. ovenfor.
17.23.3 1. Besættelsestidens ofre (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fortsat fald i antallet af
modtagere af ordningen. Modtagerne af ordningen
skat være ofre som følge af besættetsestiden
1940-45
eller være pårørende hertil.
161,1
233,7
56,1
218,4
57,3
143,6
125,9
-17,7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0003.png
4$
Mio. kt.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antal
modtagere af dagpenge med ATP-bidrag fra Ca.
$1.000 fluldtidspersoner i 2017 til Ca. 79.000 fuld
tidspersoner i 201$.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes dels et forventet fald i
antal modtagere af dagpenge med ATP-bidrag jf.
ovenfor, dels en efterregulering i 2017 på 20.1
mio. kr.
som
a-kasser og arbejdsgivere sammen
lagt har indbetalt for lidt.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere afsygedagpenge
(Loubuncien)
Indtægt
Merindtægten skyldes primært en efterregulering
i 2017 på 20,1 mio. kr., som private arbejdsgivere
har indbetalt for meget.
17.3 1.32. ATP-bidrag for modtagere afbarselsdagpenge
(L
ovbunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en forventet stigning i antal
let af helårspersoner med barselsdagpenge fra
21.900 helårspersoner i 2017 til Ca. 23.600 helårs
personer i 2018.
Indtægt
Merindtægten skyldes primært en efterregulering
i 2017 på 20,3 mio. kr., som private arbejdsgivere
har indbetalt for lidt samt øgede forventede ind
tægter fra arbejdsgivere som følge af flere på bar
selsdagpenge.
17.3 1.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel
se under jobafklaringsforløb (Lovbunden)
Indtægt
Mindreudgiften skyldes primært en efterregule
ring på 10,9 mio. i 2017 i bidrag fra arbejdsgiver
ne. Efterregulering vedrører tidligere år.
2017
201$
Ændring
430,0
401,5
-28,5
389,7
344,4
-45,3
144,8
164,3
19,5
113,9
126,9
13,0
123,4
114,8
-8,6
45,7
37,3
-8,4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0004.png
49
Mio. kr.
17.31.39. ATP-bidrag for personer i fleksjob
(Lovbtinden)
Udgift
Merudgiften skyldes en forventet stigning i akti
viteten fra 38.300 helårspersoner i 2017 til 45.100
helårspersoner i 201$. Merudgiften kan henføres
til indfasningen af Aftale mellem den daværende
SRSf-regeritig, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en reform af førtids
pension og fleksjob afjuni 2012.
17.32.02. Feriedagpenge
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
afferiedagpengemodtagere fra 111.000 i 2017 til
94.000 i 2018 primært som følge afAftale mellem
regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om finansloven
for 2017 afnovember 2016, hvormed optjening af
ret til feriedagpenge i perioder med sygedagpenge
ophæves.
17.35.12.
Kontantydelse (Lovhunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at ordningen er ophørt,
og der er således ikke bevilling i 2018.
2017
2018
Ændring
88,8
102,8
14,0
774,7
692,4
-$2,3
12,3
-
-12,3
17.35.22. Ressourceforløbsydelse (Lovbunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en opjustering af antallet af
fuldtidspersoner fra 2017 til 201$. Antallet af
fuldtidspersoner i ressourceforlob forventes at sti
ge med 2.984 fra 22.364 til 25.34$. Antallet af
fuldtidspersoner
i
jobafklaringsforløb forventes at
stige med 1.290 fra 15.111 til 16.401. I alt en
samlet stigning på 4.274 fuldtidspersoner.
17.35.23. Revalideringsydelse mv.
(tekstanm.
126)
(Lovbttnden)
Udgift
Mindreudgifien skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere afrevalideringsydelse fra 5.235 hel
årspersoner i 2017 tit 4.710 helårspersoner i 2018.
1.225,7
1.322,7
97,0
223,5
202,0
-21,5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0005.png
50
Mio.
kr.
2017
2018
Ændring
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovhunden)
Udgift
Merudgiften skyldes primært, at kontoen er under
indfasning, og at der afholdes udgifter. der tidli
gere blev afholdt på
§
17.56.02. Der forventes en
stigning i aktiviteten fra 4.600 helårspersoner i
2017 til 5.500 helårspersoner i 2018. Merudgiften
kan således henføres til indfasningen af Aftale
mellem den daværende S R-regering, Venstre,
Dansk folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015.
17.37.0 1. Dagpenge ved barsel
(Lovbunden,)
Udgift
Merudgiften skyldes en forventet stigning i antal
let af helårspersoner der modtager barselsdagpen
ge fra ca. 48.400 helårspersoner
i
2017 til Ca.
52.100 hetårspersoner i 2018. Stigningen i antallet
af modtagere kan henføres til
en
stigning i antallet
af fødsler.
17.37.11. Orlov til pasning af syge bom (Lovbunden)
Udgift
Merudgiflen skyldes primært, at statens refusion
til orlov til pasning af syge born,jf. lov
nr.
288 af
29. marts 2017 om ændring af barselsloven, pr. 1.
april 2017 er ændret fra 50 pct. til 100 pct. refu
sion. For hele året 2018 er der således budgetteret
med 100 pct. refusion.
176,2
220,4
44,2
10.269,1
11.443,1
1.174,0
39,7
60,8
21,1
17.46.03. Refusion af driftsudgifter ved aktivering af dagpen
ge-, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
(Lovbunden)
Udgift
1.344,8
Mindreudgiften
skyldes et fald
i
den
forventede
effektive refusionsprocent fra 41,7 pct. for 2017 til
33,4 pct. for 2018.
1.206,5
-138,3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0006.png
51
Mio. kr.
17.46.04. Refusion af driftsudgifter og mentorudgifter ved
ressourcefortob og jobafklaringsforløb
(Lovbttnden)
Udgift
Merudgiften skyldes indfasning af ressourceforløb
som følge af Aftale mellem den daværende
SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative folkeparti om en reform af førtids
pension og fleksjob afjuni 2012 samt indførelsen
afjobafklaringsforlob som følge af Aftale mellem
den daværende SRSf-regering. Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform afsygedagpengesystemet
afdecember
2013.
17.46.18. Refusion af hjælpemidler mv. til ledige og beskæf
tigede (tekstanm. 126) (Lovbunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en opjustering af skønnet
som følge af udviklingen i kommunernes refu
sionsanmeldelser.
17.46.21. Refusion afdriftsudgifter ved aktivering af 15-17
årige (tekstanm. 126) (Loi’hunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en opjustering af skønnet
som
følge af udviklingen i kommunernes refu
sionsanmeldelser.
17.46.41. Uddannelsesloft (tekstanm. 115) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fald i bevillingsprofilen
for
pulje
til uddannelsesloft afsat som led i Aftale
mellem
den
daværende SR-regering. Venstre,
Dansk
Folkeparti
og Det Konservative
Folkeparti
om forlig om reform afbeskæftigelsesindsatsen af
juni 2014.
2017
201$
Ændring
418,5
558,7
140,2
74,5
92,8
18,3
4,9
14,8
9,9
199,7
188,1
-11,6
17.46.42. Kompetenceudvikling og effektevaluering af be
skæftigelsesindsatsen (tekstanm. 115)
(Reseri’ationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes fuldt ud en stigning i bevil
lingsprofi len for evaluering af uddannelsesinitiati
ver afsat som led i Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre. Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen afjuni 2014.
22,7
27,7
5,0
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0007.png
52
Mio. kr
2017
201$
Ændring
17.46.63. Jobpræmie
(Lovbunden
Udgift
Kontoen er ny. Merudgiften skyldes, at der er afsat
bevilling til jobpræmie til personer med langvarig
ydelsesperiode, jf. lov nr. 287 af 29. marts 2017
om en midlertidig jobpræmie til langtidsledige.
.
-
414,7
414,7
17.46.74. Jobrotation
(Lovbnnden)
Udgift
Ivlindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af helårspersoner
på den
ordinære jobrotations
ordning
fra 1.100 helårspersoner
i
2017
til
400
helårspersoner i 2018 samt en redticeret refu
sionssats.jf. Aftale mellem den daværende SR-re
gering. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konser
vative Folkeparti
om
forlig
om
en reform af be
skæftigelsesindsatsen afjuni 2014.
17.47.02. [øntilskud ved ansættelse af kontant- og uddannel
seshjælpmodtagere m.fl.
(Lovbunclen)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at antallet af
fuldtidsaktiverede i løntilskud forventes at falde
fra 2.300 helårspersoner
i
2017 til 1.900 fuldtids
personer i 201$.
17.51.03. Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (tekst
anm. 115) (Resencitionsbev.}
Udgift
Mindreudgiften skyldes en faldende bevillings
profil. jf. regeringens prioritering på finansloven
for 2016 af midlerne i Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse for perioden 2016 til 201$.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes en faldende bevi llings
profil,jf. overfor.
256,7
89,5
-167,2
$0,0
69,5
-10,5
22,5
14,5
-8,0
22,5
14,5
-8,0
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0008.png
53
Mio.
kr.
I 7.51.13. Forebyggende tværgående aktiviteter (tekstanm.
115) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen til styrket
indsats for unge udviklingshæmmede til
gennem
førelse af projekt KLAP Ill, afsat
som
led i Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance om udmontning af satspuljen
for 2014 af november 2013, bortfalder med ud
gangen af2Ot7.
2017
201$
Ændring
10,3
-
-10,3
17.55.01.
Efterlon
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i
antallet af efterlønsmodtagere fra 61 .000 fuldtids
personer i 2017 til 49.000 fuldtidspersoner i 201$
som
følge af Aftale mellem
den daværende VK-
regering, Dansk folkeparti og Det Radikale Ven
stre
om
senere tilbagetrækning af maj 2011.
17.56.01. Fleksjob med fast
refusion (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at udgifterne til
fleksjob fremover delvist afholdes på
§
17.56.04.
Fleksjob med variabel refusion. jf. Aftale mellem
den daværende SR-regering. Venstre. Dansk Fol
keparti og Det Konservative Folkeparti om reform
af refusionssystemet og tilpasninger i udlignings
systemet af februar 2015. Desuden skyldes min
dreudgiften en forventet reduceret aktivitet på
§
17.56.01.10. Fleksjob med 65 pct. refusion fra
28.600 helårspersoner i 2017 til 26.600 helårsper
soner i 2018, samt en forventet reduceret aktivitet
§
17.56.01.20 Fleksjob med indtægtsreguleret
tilskud fra 19.300 i 2017 til 17.300 i 201$. Min
dreudgiften
kan for
§
17.56.01 .10 delvist henføres
til Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
folkeparti
om en reform af førtidspension og
fleksjob afjuni
2012.
13.809,5
11.362,5
-2.447,0
5.773,6
5.426,8
-346,8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0009.png
54
Ivlio.
kr.
2017
2018
Ændring
17.56.04. Fleksjob med variabel refusion Lovbuncten
Udgift
Pvlerudgiften skyldes primært en forventet stigning
i aktiviteten fra 19.200 helårspersoner i 2017 til
28.000 helårspersoner i 201$, som kan henføres til
indfasningen af Aftale mel
lem
den daværende
SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en reform af førtids
pension og fleksjob afjuni 2012 samt Aftale mel
lem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative folkeparti
om
re
form afrefusionssysteinet og tilpasninger i udlig
ningssystemet affebruar 2015.
17.56.05. Fleksbidrag
til kommunen
(Lovhunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en forventet stigning
i
akti
viteten fra Ca. 17.600 helårspersoner i 2017 til ca.
25.600 helårspersoner i 201$. Merudgiften kan
henføres til indfasningen af Aftale mellem den
daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alli
ance og Det Konservative Folkeparti om en reform
af førtidspension og fleksjob af
juni
2012 samt
Aftale mellem den daværende SR-regering, Ven
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol
keparti
om
reform af refusionssystemet og tilpas-
ni nger i ud I igningssystemet af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse (Lovbunden,
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i
antallet af fleksydelsesmodtagere fra 4.200 hel
årspersoner i 2017 til 3.500 helårspersoner i 201$
som følge af Aftale mellem den daværende VK
regering, Dansk Folkeparti og Det Radikale Ven
stre om senere tilbagetrækning af
maj
2011.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes et forventet fald i antal
let af bidragsydere fra 2017 til 201$.
731,1
1.074,2
343,1
647,9
1.024,5
376,6
779,8
648,0
-131,8
149,2
139,0
-10,2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0010.png
55
Mio. kr.
2017
201$
Ændring
17.59.11. Arbejdsmarkedstiltag for personer med handicap
(tekstanm. 115) (ReselTationsbev.)
tidgift
Mindreudgiften skyldes faldende bevillingsprofi
ler for bevillingerne til hhv. beskæftigelsesindsats
for sindslidende, Handicapidrættens Videnscenter
og socialokonomisk virksomhed Frederikshavn
afsat som led i Aftale mellem den daværende re
gering (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Alternativet. Det Radikale Ven
stre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om udmøntningen af satspuljen for
2016 afnovember
2015.
46,6
36,8
-9,8
17.59.2 1. Forebyggende indsatser
for udsatte grupper og per
soner med handicap (tekstanm. 115)
(Resetvationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at forligskredsen bag re
formen af førtidspension og fleksjob som led i
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, So
cialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
initiativpakke om Bedre Rammer for Ressource
forløb af marts 20 17 har besluttet at overføre en
del af bevillingen til DUT-reserven. Beviltingen
til initiativer for personer med handicap og bevil
lingen til udbredelse af viden
om
innovative og
effektive metoder reduceres som led i Aftale mel
lem regeringen (V), Socialdemokratiet. Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Altemativet, Det Ra
dikale Venstre. Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om udmontning af sat
spuljen for 2017 af november 2016. Bevillingen til
initiativer for kriminalitetstruede unge bortfalder
som led i Aftale mellem dcii daværende SRSF-re
gering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Allian
ce og Det Konservative Folkeparti om udmøntning
af satspuljen for 2013 af november 2012.
17.59.31. Seniorer på arbejdsmarkedet (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen til selvak
tiveringsgrupper for seniorer afsat som led i Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance om udmantning af satspuljen
for 2014 af november
2013.
bortfalder med ud
gangen af2017.
79,5
41,3
-35.2
6,4
-
-6,4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0011.png
56
Mio. kr.
2t)17
201$
j
Ændring
17.62.02. Boligsikring
(Lovbz,nden)
Udgift
Merudgiften skyldes primært
ny metode til skøn
over antal modtagere, som fra 201$ baseres på
Danmarks Statistiks fremskrivninger af antal 18-
35-årige. Denne aldersgruppe vokser med cirka
40.000 personer frem mod 2021.
2.253,2
2.437,5
184,3
17.62.04. Tab på garantier for flygtninges fraflytningsudgifter
mv. (Loubunden)
tJdgift
53,0
Mindreudgiften skyldes et fald i kommunernes re
flisionsanmodninger i 2017 samt ændrede prog
noser for antal personer omfattet af det 3-årige in
tegrationsprogram.
17.63.01. Sygebehandling, medicin
mv. (Lovhunden)
Udgift
Merudgiften skyldes en opjustering af skønnet
som følge af udviklingen i kommunernes refu
sionsanmodni nger.
17.63.02. flytning og hjælp i enkeittilfælde
fLovht,nden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en
nedjustering afskonnet
som følge af udviklingen i kommunernes refu
sionsanmodninger.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(‘Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en
nedjustering
afskonnet
som følge af udviklingen i ressourceforbruget på
området.
30,0
-23,0
101,4
111,5
10,1
85,9
50,7
-35,2
365,0
336,4
-28,6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0012.png
57
Mio. kr.
j
2017
201$
Ændring
17.64.05. Førtidspension (tekstanm. 126) (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald, der pri
mært kan henføres til antallet af helårspersoner.
der modtager førtidspension med 35 pct. refusion
fra ca. 112.100 helårspersoner i 2017 til ca.
105.200 helårspersoner i 2018,
jf.
Aftale mellem
den daværende SR-regering. Venstre, Dansk Fol
keparti og Det Konservative Folkeparti om reform
af refusionssystemet og tilpasninger i udlignings
systemet af februar 2015. Aktivitetsprofilen er
faldende over tid som følge af at pensioner tilkendt
efter 1 .juli 2014 eller senere optages pä
§
17.64.10
førtidspension med variabel refusion.
17.64.06. Højeste, mellemste og almindelig førtidspension
(tekstanm. 126) (Lot’bunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af helårspersoner fra Ca. 77.500 helårspersoner i
2017 til Ca. 70.800 helårspersoner i 2018. Aktivi
tetsprofllen er aftagende over tid.
17.64.07. ATP-bidrag for fortidspensionister
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere af ATP-bidrag for førtidspensioni
ster fra Ca. 163.100 helårspersoner i 2017 til
154.400 helårspersoner i 201$.
8.034,1
7.628,7
-405,4
9.212,6
8.505,6
-707,0
378,3
358,5
-19,8
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for fortidspen
sionister (Lovbunden)
Udgift
460,1
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af
helårspersoner
fra
ca. 109.700 helårspersoner
i
2017 til ca. 91.700 helårspersoner
i
201$.
392,2
-67,9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784611_0013.png
5$
Mio. kr.
j
2017
201$
Ændring
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst
anm. 126) (Lovbitnden)
tidgift
3.356,3
Merudgiften skyldes en
forventet stigning i
antal
let af
helårspersoner fra Ca.
17.600 helårspersoner
i 2017 til ca. 26.700 helårspersoner i 201$. Akti
vitetsprofilen er stigende over
tid,
som følge af at
fortidspensionister tilkendt førtidspension den 1.
juli 2014 eller senere budgetteres på denne konto
og afgangen de første år forventes at være yderst
begrænset i deri tidlige indfasningsperiode,jf. Af
tale mellem den daværende SR-regering. Venstre.
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssysternet af februar 2015.
Indtægt
Merindtægten skyldes en stigende aktivitet på
ordningen. og deraf et stigende medfinansierings
behov.
5.161,2
1.804,9
2.640,4
4.080,0
1.439,6