Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1784610_0001.png
F
i N AN S Ni I N i ST E R i ET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784610_0002.png
Side 20
af
33
§
17.
Beskæftigelsesministeriet
.r’Jje initiativer
• Merudgiften på
414,7 mio. kr. skyldes, at der er
afsat bevilling til
jobpræmie til personer med
langvarig
ydelsesperiode,
jf.
lov nr. 287 af 29. marts 2017 om en
midlertidig
jobpræmie dl
langtidsledige
(
17.46.63.).
øvnge
storre ændrznger
Merudgiften på 56,1 mio. kr.
og merindtægten på 57,3
mio. kr.
til erstatning dl statens tjenestemænd
i arbejdsskadesager skyldes primært ændret budgettering af kontoen, så den også omfatter udgifter
dl erstatninger efter 1997 og de tilsvarende indtægter, som Beskæftigelsesministeriet modtager fra
de berørte ministerier dl dækning af Beskæftigelsesministeriets
udlæg
for erstatningerne
(
17.23.11.).
Merudgiften på 44,2 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er under indfasning. Som følge at Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative folkeparti om
reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssvstemet af februar 2015 er ordningen
videreført med variable refusionssatser på denne konto. Udgifter der tidligere blev afholdt på
17.56.02. afholdes derfor nu på denne konto. Herudover forventes en stigning i antallet at
helårspersoner på ledighedsydelse
(
17.35.25.).
Merudgiften på 21,1 mio. kr. skyldes primært, at statens refusion dl orlov dl pasning af syge børn
pr. 1. april 2017 er ændret fra 50 pct. refusion dl 100 pct. refusion,
jf.
lov nr. 288 af 29. marts 2017
om ændring af barselsloven mv.
(
17.37.11.).
Merudgiften på 140,2 mio. kr. skyldes dels indfasning afressourceforløb som følge af
Aftale
mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012, og dels indførelsen af jobafidaringsforløb som
følge af Aftale mellem den daværende SRSf-regering, Venstre, Dansk folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative folkeparti om en reform af sygedagpengesystemet af december 2013
(
17.46.04.).
Mindreudgiften på 167,2 mio. kr. til jobrotation skyldes dels et forventet fald i antallet af
helårspersoner på den ordinære jobrotationsordning fra 1.100 helårspersoner i 2017 dl 400
helårspersoner i 2018, og dels en reduceret refusionssats som led i Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om forlig om en reform af
beskæftigelsesindsatsen af juni 2014
(
17.46.74.).
Merudgiften på 343,1 mio. kr. dl fteksjob med variabel refusion skyldes primært en forventet
stigning fra 2017 dl 2018, som kan henføres dl indfasningen af
Aftale
mellem den daværende SRSF
regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension
og fleksjob af juni 2012 samt
Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af reffisionssystemet og dlpasninger i
udligningssvstemet af februar 2015
(
17.56.04.).
Merudgiften på 376,6 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra 2017 til 2018 og kan
henføres dl indfasningen af
Aftale
mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre,
Liberal
Alliance
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 323: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
1784610_0003.png
Side 21 af 33
og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt
Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015
(
17.56.05.).
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr.
skyldes
dels
udløb
af
satspuljemidler afsat i
2013 og 2017, og dels
at forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob som led i Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det
Radikale
Venstre om
Initiativpakke
om bedre
rammer for ressourceforlob af marts 2017 har besluttet at overføre en del af beviffingen til DUT-
reserven
(
17.59.21.).
Mindreudgiften på 23,0 mio. kr. skyldes et fald i kommunernes refusionsanmodninger i 2017 samt
ændrede prognoser for antal personer omfattet af det 3-årige integrationsprogram
(
17.62.04.).
Mindreudgiften pà 35,2 mio. kr. skyldes en nedjustering af skønnet som følge af udviklingen i
kommunernes refusionsanmodninger
(
17.63.02.).
Memdgifren på 1.804,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning
i antallet af helårspersoner fra Ca.
17.600 helårspersoner i 2017 dl Ca. 26.700 helårspersoner i 2018. IVlerindtægten på 1.439,6 mio. kr.
skyldes en stigende aktivitet på ordningen, og deraf et stigende medfinansieringsbehov
(
17.64.10.).