Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1783093_0001.png
Til frikommunenetværket Én plan for en sammenhængende
indsats sammen med borgeren
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Kære frikommunenetværk
Sagsnr.
2017 - 2330
Doknr.
471132
Dato
14-06-2017
Tak for jeres ansøgninger om nye forsøg, som vi modtog d. 1. maj 2017. Jeg vil endnu
en gang benytte lejligheden til at kvittere for jeres store engagement og indsats for at
forenkle og forbedre opgaveløsningen med fokus på borgeren. Regeringen har nu
behandlet ansøgningerne og er nået frem til følgende beslutning.
Regeringen vil imødekomme jeres to delansøgninger vedrørende den indholdsmæs-
sige del samt give mulighed for større fleksibilitet i opfølgningskadencen for borgere
med en hjerneskade. De tre forsøg vil blive udmøntet på bekendtgørelsesniveau med
hjemmel i Beskæftigelsesministeriets lovgivning. Betingelserne herfor fremgår af tabel
1.
Efter behandlingen af jeres ansøgninger er vurderingen, at forsøg med fortolkning af
den rehabiliterende indsats som aktivering samt de to forsøg med datadeling er muli-
ge inden for de eksisterende rammer af lovgivningen. Der er således ikke behov for en
ny hjemmel for at kunne igangsætte disse forsøg.
Endelig vil alle kommuner fra den 1. januar 2018 få mulighed for at bevillige midlertidi-
ge hjælpemidler til kommunens borgere ved en revision af serviceloven.
Tabel 1
Forsøgsansøgninger, der gives helt eller delvist tilsagn om
Indhold
Hjemmel
Bemærkninger
En sammenhængende indsats
den indholdsmæssige del
Mulighed for efter en konkret faglig vurdering at
kunne stille ret og pligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i bero for at kunne sam-
mensætte en samlet og helhedsorienteret indsats
på tværs af social-, beskæftigelses- og sund-
hedsområdet.
Mulighed for at fravige krav til indhold, frekvens og
hyppighed i jobsamtaler efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats for borgere, der er meget
langt fra arbejdsmarkedet.
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelse
Regeringen lægger vægt på, at forsøget retter
sig mod en begrænset målgruppe for hvem,
det efter en konkret faglig vurdering vil være
relevant at fravige reglerne om, hvornår borge-
ren senest skal have en indsats efter beskæf-
tigelseslovgivningen.
Tilsagnet betinges af, at kommunen i forsøgs-
perioden ikke undlader fuldstændigt at afholde
samtaler med borgeren.
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelse
Fleksibilitet i tilrettelæggelsen af opfølgnings-samtaler for borgere med en hjerneskade
Fleksibilitet i opfølgningskadencen, så der ikke er
krav om opfølgning ved individuel samtale mindst
hver fjerde uge, som det ellers følger af sygedag-
pengeloven.
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelse
-
Mulighed for at en rehabiliterende indsats kan fortolkes som aktivering
Mulighed for at iværksætte en rehabiliterende
Kræver ikke ny
indsats i stedet for krav om arbejdspladsbaseret
hjemmel
indsats med gradvis tilbagevenden, virksomheds-
praktik eller ansættelse med løntilskud, hvis borge-
rens helbredstilstand ikke gør det muligt.
Forsøget kan gennemføres indenfor de eksi-
sterende regler i lov om sygedagpenge.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 315: Orientering om 2. ansøgningsrunde i frikommuneforsøg II
1783093_0002.png
Midlertidige hjælpemidler bevilliget af kommunen
Mulighed for at bevillige hjælpemidler til borgere,
selvom deres funktionsnedsættelse vurderes at
være midlertidig.
Datadeling
Udsøgning af målgruppen for forsøget. Mulighed
Kræver ikke ny
for at kunne samkøre registerdata om antal tilknyt- hjemmel
tede ydelser og tilbud på tværs af sektorer, fagcen-
tre og forvaltninger for at kunne identificere borgere
med sammensatte og komplekse behov, som kan
være i målgruppen for tilbud om én plan.
Samtykke specificeret på kommunens fagcentre.
Kræver ikke ny
Mulighed for, at borgeren kan give et bredere
hjemmel
samtykke til, at kommunen kan dele oplysninger
om borgerens sag på tværs af kommunens fagcen-
tre og afdelinger med henblik på at udarbejde én
plan.
Forsøget kan rummes indenfor de eksisteren-
de regler i persondatalloven, navnlig lovens §
8 stk. 3, nr. 2 (interesseafvejningsreglen).
Forsøget vurderes tilsvarende at kunne rum-
mes indenfor den kommende databeskyttel-
sesforordning.
Anvendelse af samtykkebrev og følgebrev som
udformet i bilag 1 til ansøgningen vurderes at
kunne rummes indenfor persondatalovens
betingelser for specificering af samtykke.
Imødekommes
ved generel
regelændring
Alle kommuner vil med ændring af servicelo-
ven (L150) få mulighed for at bevillige midlerti-
dige hjælpemidler. Loven træder i kraft 1.
januar 2018.
Regeringen kan ikke imødekomme de to ansøgninger vedrørende integrationsgrund-
uddannelsen (IGU). Regeringen har i behandlingen af ansøgningen lagt vægt på, at
IGU er en treårig forsøgsordning, som er en eksplicit del af trepartsaftalen om ar-
bejdsmarkedsintegration. Eventuelle ændringer vil derfor forudsætte opbakning fra
arbejdsmarkedets parter. Der henvises til, at forsøgsordningen fortsat er i sin opstarts-
fase med gode muligheder for yderligere volumen inden for de nuværende rammer.
Videre proces
For de forsøg, der hjemles i eksisterende forsøgsbestemmelser, vil beskæftigelsesmi-
nisteren udstede bekendtgørelser med ikrafttrædelse senest d. 1. januar 2018.
Afslutningsvis har vi noteret, at ca. halvdelen af alle ansøgninger i denne runde af
forskellige årsager kun har én kommune som afsender. Som optakt til tredje og sidste
ansøgningsrunde vil ministeriet derfor opfordre alle netværk til at være opmærksom-
me på, at organiseringen i netværk også har til hensigt at give mulighed for at få et
solidt grundlag for evalueringerne i og med, at der med samme forsøg i flere kommu-
ner kan skabes et mere robust erfaringsgrundlag.
Frist for næste ansøgningsrunde er den 1. november 2017. Ansøgningsskema og
vejledning kan findes på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjemmeside
(www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii).
Vi vil kontakte jer om den videre proces.
Med venlig hilsen
Torben Buse
Afdelingschef, Kommunal- og Regionaløkonomisk afdeling
2