Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1783090_0001.png
Til frikommunenetværket Børn som vores vigtigste
ressource
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Kære frikommunenetværk
Sagsnr.
2017 - 2314
Doknr.
471372
Dato
16-06-2017
Tak for jeres ansøgninger om konkrete forsøg, som vi modtog den 1. maj 2017. De
vidner om et stort engagement i netværket i forhold til at udvikle nye tilgange på sko-
leområdet. Regeringen har nu behandlet ansøgningerne og er nået frem til følgende
beslutning.
Regeringen vil imødekomme alle fire af jeres ansøgninger helt eller delvist. Det drejer
sig om særligt tilrettelagt uddannelsesforløb med praktik fra 7. klasse, fra nationale
test og prøver til særlig individuel vurdering
for børn med multiple funktionsnedsæt-
telser, de kreative fag som driver for øget trivsel og læring og fleksible læringsmiljøer
udvikling af klassebegrebet i folkeskolen,
jf. tabel 1.
Eventuelle forudsætninger frem-
går af tabellen.
Videre proces
Regeringen vil søge Folketingets opbakning til forsøg, der kræver ny hjemmel. Lov-
forslaget sendes efter planen i ekstern høring inden sommerferien og forventes frem-
sat i oktober med henblik på ikrafttrædelse d. 1. januar 2018.
Afslutningsvis har vi noteret, at ca. halvdelen af alle ansøgninger i denne runde af
forskellige årsager kun har én kommune som afsender. Som optakt til tredje og sidste
ansøgningsrunde vil ministeriet derfor opfordre alle netværk til at være opmærksom-
me på, at organiseringen i netværk også har til hensigt at give mulighed for at få et
solidt grundlag for evalueringerne i og med, at der med samme forsøg i flere kommu-
ner kan skabes et mere robust erfaringsgrundlag.
Frist for næste ansøgningsrunde er den 1. november 2017. Ansøgningsskema og
vejledning kan findes på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjemmeside
(www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii).
Vi vil kontakte jer om den videre proces.
Med venlig hilsen
Torben Buse
Afdelingschef, Afdelingen for Kommunal- og Regionaløkonomi
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 315: Orientering om 2. ansøgningsrunde i frikommuneforsøg II
1783090_0002.png
Tabel 1
Forsøgsansøgninger, der gives helt eller delvist tilsagn om
Forsøg
Indhold
Hjemmel
Hjemles i eksiste-
rende forsøgsbe-
stemmelse i folke-
skoleloven.
Bemærkninger
Der lægges til grund for
imødekommelsen, at der er
tale om ulønnet praktik.
Særligt tilrettelagt uddan- Mulighed for at tilbyde
nelsesforløb med praktik elever fra 7. klasse et
fra 7. klasse
praktikforløb, hvor eleverne
sideløbende modtager
undervisning i dansk og
matematik. Muligheden
eksisterer i dag for elever i
8. og 9. klasse.
Fra nationale test og
prøver til særlig individuel
vurdering
for børn med
multiple funktionsnedsæt-
telser
Dispensation fra automatisk
tilmelding af alle elever til
nationale test og prøver,
herunder folkeskolens
afgangsprøve, for forsøgets
målgruppe, som omfatter
børn med varige multiple
funktionsnedsættelser.
Eleverne vil blive evalueret
via alternative prøveformer.
Bedre muligheder for at
ansætte lærere uden lærer-
uddannelse, men med
særlige kompetencer, til at
undervise i musiske og
kunstneriske fag i folkesko-
len.
Hjemles i eksiste-
rende forsøgsbe-
stemmelse i folke-
skoleloven.
-
De kreative fag som
driver for øget trivsel og
læring
Søges hjemlet i lov -
om ændring af lov
om frikommune-
netværk.
Fleksible læringsmiljøer
Bedre muligheder for at
udvikling af klassebegre- skabe fleksible læringsmil-
bet i folkeskolen
jøer, herunder dispensation
fra eksisterende regler om
loft over klassestørrelser,
opdeling af skolen i klasser,
regler om holddannelse
samt niveaudeling af under-
visningen.
Søges hjemlet i lov
om ændring af lov
om frikommune-
netværk.
Det er en betingelse for
imødekommelse af forsø-
get, at det ikke er alle
skoler i kommunen, der
kan deltage i forsøget, og
at elever på skoler, der er
omfattet af forsøget, får ret
til at blive overflyttet til en
almindelig folkeskole, der
ikke er omfattet af forsøget.
2