Til frikommunenetværket Bedre styring af udgifterne på det
specialiserede socialområde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Kære frikommunenetværk
Sagsnr.
2017 - 2237
Doknr.
471372
Dato
16-06-2017
Tak for jeres ansøgninger om konkrete forsøg, som vi modtog den 1. maj 2017. De
vidner om et stort engagement i netværket i forhold til at udvikle nye tilgange på det
specialiserede socialområde. Regeringen har nu behandlet ansøgningerne og er nået
frem til følgende beslutning.
Regeringen vil delvist imødekomme tre af jeres ansøgninger, idet ansøgningen om
sammenhæng mellem almenboligloven og serviceloven betragtes som bestående af
fire delansøgninger. De delvist imødekomne ansøgninger omfatter sammenhæng
mellem almenboligloven og serviceloven (delansøgning 1, 3 og 4),
jf. tabel 1.
Eventu-
elle forudsætninger fremgår af tabellen.
For ansøgningen vedrørende mere sammenhængende forløb i psykiatrien gælder, at
regeringen ser positivt på forsøget. Der er dog behov for, at netværket i samarbejde
med ressortministerierne afklarer en række centrale spørgsmål omkring forsøget,
herunder myndighedsansvar og finansieringsmodel frem mod sidste ansøgningsrunde
den 1. november 2017.
For ansøgningen om sammenhæng mellem almenboligloven og serviceloven (delan-
søgning 2) gælder, at regeringen har besluttet ikke at imødekomme ansøgningen, idet
det vurderes, at et eventuelt forsøg primært vil give kommunerne økonomiske fordele
snarere end forenkling af regler og bedre styringsmuligheder. Ansøgningen om bedre
overgang fra ung til voksen imødekommes ikke, idet det vurderes, at forsøget mangler
et specifikt ungefokus for de 15-17-årige, og at serviceniveauet risikerer at blive sæn-
ket for forsøgets målgruppe. Det er foreslået netværket i stedet at udføre forsøg med
udvidelse af servicelovens efterværnsbestemmelser, så disse også kan anvendes
over for personer, som vurderes at være uden udviklingspotentiale. Netværket har dog
ikke ønsket at udføre dette alternative forsøg.
Videre proces
Regeringen vil søge Folketingets opbakning til forsøg, der kræver ny hjemmel. Lov-
forslaget sendes efter planen i ekstern høring inden sommerferien og forventes frem-
sat i oktober med henblik på ikrafttrædelse d. 1. januar 2018.
Afslutningsvis har vi noteret, at ca. halvdelen af alle ansøgninger i denne runde af
forskellige årsager kun har én kommune som afsender. Som optakt til tredje og sidste
ansøgningsrunde vil ministeriet derfor opfordre alle netværk til at være opmærksom-
me på, at organiseringen i netværk også har til hensigt at give mulighed for at få et
solidt grundlag for evalueringerne i og med, at der med samme forsøg i flere kommu-
ner kan skabes et mere robust erfaringsgrundlag.