Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1782824_0001.png
Mentor som eneste indsats
KVANTITATIV KORTLÆGNING
20. december 2016
J.nr. 16/02678
Viden og Analyse/CHP
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0002.png
Indledning
I de seneste års reformer på beskæftigelsesområdet er der fokus på at hjælpe personer
langt fra arbejdsmarkedet tættere på beskæftigelse og uddannelse. Et af de centrale red-
skaber for personer, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, er brugen af
mentorer, som har til formål at hjælpe borgere med at opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud,
ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse.
Med kontanthjælpsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2014, blev det indført, at personer,
1
der ikke er i stand til at deltage i aktive tilbud , som minimum skal have en mentor som ene-
ste tilbud.
Intentionerne
med mentor som eneste indsats var følgende:
1. Mentor som eneste indsats skal målrettes borgere, der tidligere ville have været
passive.
2. Der skal tages hånd om udsatte grupper, så ingen går passivt forsørget.
3. Der skal være personlig og reel kontakt med borgere, som får mentorstøtten. Dette
2
skal ske gennem en ugentlig personlig kontakt mellem mentor og mentee . Tilbud-
det om ret og pligt til mentorstøtte skal som udgangspunkt gives for en periode på
6 måneder.
4. Mentor som eneste indsats skal være et skridt på vejen i retningen af øvrige aktive
tilbud, uddannelse eller beskæftigelse.
Intentionerne gav anledning til en række
opmærksomhedspunkter
ved implementeringen
af ordningen, herunder:
Hvorvidt de personer, der får mentor som eneste indsats, alligevel reelt er passive
pga. meget begrænset kontakt mellem mentor og mentee.
Hvorvidt der er nogle personer, som burde få et mentortilbud, men som ikke får det.
Målgruppen for ordningen blev i forbindelse med reformerne af førtidspension og fleksjob
samt af sygedagpengesystemet udvidet til også at omfatte borgere i ressourceforløb- og
jobafklaringsforløb.
Formålet med denne analyse er at belyse, om brugen af mentorordning som et redskab til
de mest udsatte borgere, anvendes efter hensigten. Dette belyses ved en kvantitativ kort-
lægning af anvendelsen af mentor som eneste indsats set i forhold til intentionerne med
ordningen. Opmærksomhedspunkterne belyses sideløbende med de intentioner, der gav
anledning til dem.
1
2
Efter LAB kap. 10-12
Fra 1. januar 2016 er det hver anden uge, der skal være kontakt mellem mentor og mentee.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0003.png
Boks 1. Data og målgruppe
Analysen er baseret på data frem til december 2015. Der er taget udgangspunkt i forskellige
datakilder, herunder registerdata, DREAM og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Et mentorforløb som eneste indsats defineres i analysen ved, at en person i minimum en
måned har haft mentor som eneste tilbud. Der er i analysen valgt at fokusere på aktivitets-
3
parate kontanthjælpsmodtagere og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt
4
personer i ressourceforløb , da de repræsenterer størstedelen af de personer, der får men-
tor som eneste tilbud. Der er ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrationslo-
ven i analysen. Der er kun medtaget borgere, som ikke skifter ydelse undervejs i den første
måned af et mentorforløb. Analysen er udelukkende baseret på deskriptiv statistik og kan
således ikke sidestilles med en effektanalyse af ordningen.
3
Målt ved visitationskategori i 1. kvartal 2015 eller samtidig med mentorforløbet.
Med mindre andet angives i analysen. For personer i ressourceforløb er der ikke medtaget personer i jobafklaringsfor-
løb.
4
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0004.png
Sammenfatning
Formålet med analysen er at belyse, om brugen af mentorordning som et redskab til de
mest udsatte borgere, anvendes efter hensigten. Dette belyses ud fra intentionerne bag
ordningen.
1.
Mentor som eneste indsats skal målrettes borgere, der tidligere ville have været passive
Analysen
viser,
at
andelen
af
aktiverede
kontanthjælpsmodtage-
re/uddannelseshjælpsmodtagere sammenlagt med personer med mentor som
eneste indsats er steget fra 45 pct. til 51 pct. fra november 2013 til november 2014.
Denne stigning skyldes ’mentor som eneste indsats’, eftersom det generelle aktive-
ringsniveau er uændret. Dette er en indikator på, at mentor som eneste indsats
målrettes personer, som ellers ville have været passive.
Størstedelen af de personer, der har en mentor som eneste indsats, modtager kon-
tanthjælp eller er i et ressourceforløb. De har typisk været offentligt forsørgede i
mange år. Den gennemsnitlige ydelsesanciennitet i det offentlige system for kon-
tanthjælpsmodtagere, der i november 2014 modtog mentor som eneste indsats,
var ca. 5 år og 3 mdr. Blandt uddannelseshjælpsmodtagerne var den gennemsnitli-
ge ydelsesanciennitet ca. 2,5 år, mens personer i ressourceforløb har en gennem-
snitlig ydelsesanciennitet på knap 5 år.
Der skal tages hånd om udsatte grupper, så ingen går passivt forsørget
Selvom der er en lang række personer, der har mentor som eneste indsats, bliver
potentialet ikke udnyttet i den udstrækning, det var intentionen i kontanthjælpsre-
formen. Der er således knap 13.100 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som
har modtaget kontanthjælp i hele 2015 uden at have fået en aktiv indsats eller
mentor. Det svarer til 24 pct. af alle de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
som har modtaget kontanthjælp i hele 2015. Dette gør sig ligeledes gældende for
1.900 aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og 2.100 personer i ressour-
5
ceforløb , svarende til henholdsvis 11 og 25 pct. Omkring 17.000 personer på of-
fentlig forsørgelse har dermed været passive i hele 2015, hvilket svarer til 21 pct. af
6
alle, der har været på offentlig forsørgelse i hele 2015.
Der skal være ugentlig, personlig og reel kontakt med personerne, som får mentorstøtte
Denne analyse viser, at i løbet af et år, hvor der kun gives mentor som eneste ind-
sats, har det pågældende mentorforløb typisk varet 6 eller over 12 måneder. Inten-
siteten af mentorforløb varierer, men oftest er borgeren sammen med sin mentor 1-
2 timer om ugen. Dog bruges mentorforløbet mere intensivt for personer i ressour-
ceforløb.
Det tyder på, at de fleste mentorforløb har den intensitet, som det var tiltænkt med
reformen. Der er dog nogle borgere, som har nogle meget lange mentorforløb.
Mentor som eneste indsats skal være et skridt på vejen i retningen af aktive tilbud, ud-
dannelse eller beskæftigelse
Denne analyse viser, at mere end en tredjedel af de mentorforløb, der starter som
forløb med mentor som eneste indsats, efterfølges af et aktivt tilbud. Der er således
36 pct. af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, 49 pct. af de aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere og 43 pct. af personerne i ressourceforløb, som får
en ordinær aktiv indsats efter mentor som eneste tilbud, hvilket kan være udtryk for
progression på vejen mod beskæftigelse eller uddannelse. 20-25 pct. af de mentor-
forløb, der efterfølges af en aktiv indsats, efterfølges af et virksomhedsrettet tilbud.
2.
3.
4.
5
6
Ifølge lov om aktiv socialpolitik kan der foreligge rimelige grunde til, at man som ledig ikke står til rådighed for tilbud.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og personer i ressourcefor-
løb.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0005.png
1. Målrettes mentor som eneste indsats passive og udsatte
borgere?
Det er formålet, at mentor som eneste indsats skal målrettes borgere, som tidligere ville ha-
ve været passive, og dermed ikke erstatte et aktivt tilbud. Mentor som eneste indsats skal
dermed mindske andelen af passive borgere.
1.1. Omfanget af mentor som eneste indsats
Som det fremgår af tabel 1, er der omkring 12 pct. af de aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
tagere, som i november 2015 modtog mentor som eneste indsats. Dette svarer til omkring
7.900 personer. Denne andel er højere for henholdsvis aktivitetsparate uddannelses-
hjælpsmodtagere og personer i ressourceforløb, hvor hhv. 15 og 13 pct. modtog mentor
som eneste indsats i november måned 2015.
Tabel 1. Omfanget af aktiverede og personer med mentor som eneste indsats, november 2015,
opdelt efter ydelse
Berørte
Antal
Kontanthjælp
(aktivitetsparate)
Pct.
100
100
100
Mentor som
eneste indsats
Antal
Pct.
7.922
3.550
1.426
12
15
13
Aktiverede
Antal
23.385
12.996
6.275
Pct.
35
56
43
66.211
23.238
14.749
Uddannelseshjælp
(aktivitetsparate)
Ressourceforløb
Anm.: Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrationsloven.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
1.2. Mentor som eneste indsats målrettes borgere, som tidligere ville have været pas-
sive
Ved at sammenligne andelen af aktiverede med andelen, som får mentor som eneste ind-
sats - både før og efter kontanthjælpsformens ikrafttrædelse fra 1. januar, 2014 - viser figur
1 indikationer på, at mentor som eneste indsats bliver målrettet borgere, som tidligere ville
have været passive.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0006.png
Figur 1. Andel aktiverede og personer med mentor som eneste indsats, i henholdsvis november
2013, 2014 og 2015, opdelt efter ydelse
60%
Andel af berørte
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Nov, 2013
Nov, 2014
Nov, 2015
Nov, 2013
Nov, 2014
Nov, 2015
Kontanthjælp/uddannelseshjælp
Ressourceforløb
Ydelse i hele måneden
Aktiverede
Mentor som eneste indsats
Passive med mentorstøtte
Anm.: Der er i denne opgørelse taget udgangspunkt i alle kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere og
personer i ressourceforløb. Der er i figuren
ikke
kun medtaget aktivitetsparate kontant-og uddannelseshjælpsmodtage-
re for at vise det mest retvisende billede. Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrati-
onsloven.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Andelen af aktiverede kontanthjælpsmodtagere/uddannelseshjælpsmodtagere sammenlagt
med personer med mentor som eneste indsats er steget fra 45 pct. til 51 pct. fra november
2013 til november 2014/november 2015.
Denne stigning skyldes ’mentor som eneste ind-
sats’.
Det generelle aktiveringsniveau har ikke ændret sig fra 2013 til 2015,
hvilket fremgår
af de blågrønne søjler. For personer i ressourceforløb ses en endnu større stigning fra 24
pct. til 46 pct. fra 2013 til 2014 samt til 52 pct. i 2015. Som det fremgår
af figur 1, er ’mentor
som eneste indsats’ tilføjet i 2014
og 2015 samtidig med, at antallet af aktiverede i ressour-
ceforløb er steget gradvist gennem årene. Dette hænger sammen med, at 2013 var indfas-
ningsåret for ressourceforløb som ny ydelsesform.
1.3. Mentor som eneste indsats målrettes udsatte borgere
Mentorordningen skal gives til de mest udsatte borgere. For at klarlægge, om de personer,
der får mentorstøtte som eneste indsats, er en udsat gruppe, fremstilles personernes objek-
tive karakteristika ved et nedslag i november 2014. Herefter sammenlignes karakteristika for
7
de, som får mentor som eneste indsats med hele ydelsesgruppen. Det fremgår, at personer
med mentor som eneste indsats, har en høj repræsentativitet af ikke-vestlige indvandre, lavt
8
uddannede, enlige forsørgere og høje ydelsesancienniteter .
7
8
Se tabel 1 i bilag 1.
Det gælder dog ikke på samme måde for personer på uddannelseshjælp.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0007.png
Tabel 2. Udvalgt beskrivende statistik for henholdsvis de personer, som har fået mentor som
eneste indsats samt alle personer på ydelsen, i november 2014, opdelt efter ydelse
Kontanthjælp
Mentor
eneste
indsats
Generelle karakteristika
Andel enlige forsørgere, pct.
Herkomst
Andel med dansk baggrund
Andel ikke-vestlige indvandrere
Højest fuldførte uddannelse,
pr. 1. okt. 2014
Grundskole, pct.
Gymnasial, pct.
Beskæftigelse
Gennemsnitlig beskæftigelses-
grad 2010-2014, pct.
Gennemsnitlig ydelsesancienni-
tet fra 1/1 2005- 2015, målt i an-
tal år
Sundhed, 2014
Gennemsnitligt antal kontakter
til almen læge
Sociale forhold
Andel med mindst en afsoning i
perioden 2010-2014, pct.
Antal
Sociale forhold del 2
Andel med midlertidigt botilbud
til voksne i nov. 2014, pct.
Andel med socialpædagogisk
støtte i nov. 2014, pct.
Antal
0,0
6,8
1.059
0,2
2,9
25.296
8
7.014
6
99.562
10,8
9,6
4
5,2
8
3,9
48
64
31
43
68
26
Uddannelseshjælp
Mentor
eneste
indsats
13
85
7
Ressourceforløb
Mentor
eneste
indsats
30
77
20
Alle på
ydelsen
Alle på
ydelsen
Alle på
ydelsen
12
83
9
26
80
17
60
8
57
7
91
8
90
8
55
7
51
6
6
2,5
9
1,7
7
4,8
9
4,4
8,9
8,5
14,0
14,4
11
3.656
7
44.144
2
813
2
8.057
2,9
12,7
732
4,4
9,6
11.723
3,7
13,1
214
2,1
12,4
2.319
*Der burde ikke være nogen respondenter med en erhvervsuddannelse. Der kan være tale om fejlregistreringer.
Anm.: Sociale forhold del 2 er kun beregnet for 32 kommuner (se bilag 2, tabel 1). Kun indlæggelser på somatiske afdelinger, og indlæg-
gelser med en psykisk diagnose som primær diagnose er medtaget. Der er nogle tilfælde, hvor personer fik socialpædagogisk støtte før og
efter et mentorforløb, hvilket ikke fremgår heraf, da fokus er på overlappende forløb. Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælps-
modtagere under integrationsloven. Der er i tabellen ikke kun medtaget aktivitetsparate kontant-og uddannelseshjælpsmodtagere. Dette er
valgt for at lave den mest retvisende sammenligning. Optegnelserne 0,0 pct. dækker under 4 observationer. Ydelsesanciennitet er målt for
offentlig ydelse på nær SU og barselsdagpenge.
Kilde: DREAM, mentordata, kommunale sagsbehandlingssystemer samt følgende registre fra Danmarks Statistik: BEF, UDDA, SSSY,
SYIN, KRIN, HANDIC og BUA.
De to målgrupper minder i store træk meget om hinanden. Det kan altså godt tyde på, at der
er andre ikke-observerbare forhold, der bedre adskiller dem, der får mentor som eneste ind-
sats fra hele ydelsesgruppen.
Der er dog få elementer, hvor der er tydelige forskelle mellem grupperne. Dette gør sig gæl-
dende for kontanthjælpsmodtagerne, hvor de, som har mentor som eneste indsats, har en
ydelsesanciennitet på 5,2 år sammenlignet med 3,9 for personer i hele gruppen. Derudover
ses det for alle ydelser, at en større andel blandt de, som får mentor som eneste indsats,
samtidig får socialpædagogisk støtte, sammenholdt med hele gruppen. Det skal dog under-
streges, at denne måling beror på få observationer, da der kun er oplysninger om sociale
9
forhold for 15-30 pct. af de personer, der indgår i analysen .
Den beskrivende statistik for sociale forhold, del 2 er baseret på 32 kommuner, hvoraf de største kommuner ikke er
medtaget (se bilag 2, tabel 1). Der er i opgørelsen undtagelsesvis taget hensyn til, om mentor har været den eneste
indsats i november måned 2014, hvorfor personerne ikke behøves at have haft mentor i hele november måned.
9
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0008.png
2. Sikrer reformen, at borgere ikke går passive?
Det er formålet med reformen, at der skal tages hånd om de mest udsatte grupper for at sik-
re, at ingen går passive.
2.1. Efter reformen er en række personer stadig passive
Selvom der er indikationer på, at mentor som eneste tilbud målrettes personer, der tidligere
var passive, er der stadig en række personer, som ikke får mentorstøtte og derved stadig er
passive i lange perioder. Potentialet bliver dermed ikke udnyttet i den udstrækning, som var
intentionen i kontanthjælpsreformen. Der er således knap 13.100 aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, som har modtaget kontanthjælp i hele 2015 uden at have fået hverken
aktiv indsats eller mentorstøtte. Dette gør sig ligeledes gældende for 1.900 aktivitetsparate
10
uddannelseshjælpsmodtagere samt knap 2.100 personer i ressourceforløb . Det vil sige, at
17.000 personer på offentlig forsørgelse har været passive i hele 2015, hvilket svarer til 21
11
pct. af alle, der har været på offentlig forsørgelse i hele 2015.
Som det fremgår af tabel 3, er der store forskelle på de enkelte ydelsers andele af personer,
som ingen indsats har fået i hele 2015. Hver fjerde aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager og
person i ressourceforløb, som har været på ydelsen i hele året, har ikke fået en indsats,
hvorimod der er væsentlig færre passive unge aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtage-
re, som er i samme situation.
Blandt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere har 13 pct. af de personer, som har modta-
get kontanthjælp i hele 2015, fået en mentor som eneste indsats i det pågældende år. Dette
gør sig gældende for 11 pct. af de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og 11 pct.
af personerne i ressourceforløb. Med undtagelse af uddannelseshjælpsmodtagerne er der
derved væsentlig flere personer, der går helt passive end der er personer, som har fået en
mentor som eneste indsats.
Tabel 3. Aktivitetsfordelingen for personer, der har været på offentlige forsørgelse i hele år 2015,
opdelt efter ydelser
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelseshjælp
Aktivitetsparate
Ressource
forløb
Antal
2.056
932
5.239
Pct.
25
11
64
Antal
Personer, som ingen
indsats har fået
Personer, som har fået en
mentor som eneste indsats
Personer, som har fået en
aktiv indsats samtidig
med/uden mentor
I alt
13.064
7.217
35.182
Pct.
24
13
63
Antal
1.910
1.813
13.305
Pct.
11
11
78
55.463
100
17.028
100
8.227
100
Anm.: Der er ikke medtaget personer, som skifter ydelse. Udgangspunktet er derfor personer, som har været på den
pågældende ydelse hele året i 2015, med et lovligt afbrydelseskriterie på 4 uger. Mentor som eneste indsats i 2015 be-
tyder ikke, at de fik mentor i hele året 2015, men blot at de kun fik mentor som indsats det pågældende år. Hvis perso-
nerne blot har fået en uges aktiv indsats, fremgår de i opgørelsen under ’personer med en aktiv indsats’.
Der er i op-
gørelsen ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrationsloven.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
2.2. Kommunal variation
Fordelingen mellem antallet af personer, som er passive og antallet, som får mentor som
eneste indsats, er meget forskellig mellem de enkelte jobcentre og de enkelte ydelser, jf. bi-
lag 2. Den kommunale variation viser, at ikke alle jobcentre får anvendt mentorordningen i
10
11
Ifølge lov om aktiv socialpolitik kan der foreligge rimelige grunde til, at man som ledig ikke står til rådighed for tilbud.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og personer i ressourcefor-
løb.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0009.png
proportion til, hvor mange passive borgere de har. Der er mange jobcentre, som har en stør-
re andel af passive end af personer med mentor som eneste indsats.
Nedenstående tabel 4 viser, at i de 10 jobcentre, hvor der er den højeste andel af passive
borgere på ydelse i 2015, er mere end 40 pct. af alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtage-
re passive i hele 2015. Det samme gør sig gældende for mere end 20 pct. af de aktivitetspa-
rate uddannelseshjælpsmodtagere samt mere end 46 pct. af personerne på ressourcefor-
løb.
For de 10 jobcentre, hvor der er den laveste andel af passive borgere på ydelse i hele 2015,
er under 12 pct. af alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere passive. Det samme gør sig
gældende for under 5 pct. af de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt under
11 pct. af personerne i ressourceforløb.
Tabel 4. Andel af passive i top 10 og bund 10 jobcentre, opdelt efter ydelser
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelseshjælp
Aktivitetsparate
Ressourceforløb
Top 10
Jobcentre med den højeste andel af passive
Guldborgssund
(59 pct.)
Brønderslev
(53 pct.)
Furesø
(52 pct.)
Norddjurs
(48 pct.)
Odense
(47 pct.)
Nordfyn
(46 pct.)
Vesthimmerland
(46 pct.)
Helsingør
(41 pct.)
Faaborg-Midtfyn
(41 pct.)
Solrød
(41 pct.)
Vejle
(5 pct.)
Skanderborg
(5 pct.)
Skive
(6 pct.)
Ringkøbing-Skjern
(6 pct.)
Lemvig
(8 pct.)
Tønder
(10 pct.)
Favrskov
(10 pct.)
Viborg
(10 pct.)
Ballerup
(11 pct.)
Slagelse
(11 pct.)
Samsø
(33 pct.)
Køge
(29 pct.)
Odense
(27 pct.)
Thisted
(25 pct.)
Lejre
(24 pct.)
Lolland
(24 pct.)
Middelfart
(23 pct.)
Solrød
(22 pct.)
Næstved
(22 pct.)
Nyborg
(21 pct.)
Allerød
(0 pct.)
Furesø
(0 pct.)
Greve
(2 pct.)
Bornholm
(2 pct.)
Kalundborg
(2 pct.)
Kolding
(3 pct.)
Egedal
(3 pct.)
Rødovre
(3 pct.)
Faaborg-Midtfyn
(3 pct.)
København
(4 pct.)
Furesø
(70 pct.)
Sønderborg
(68 pct.)
Guldborgssund
(63 pct.)
Frederikssund
(55 pct.)
Odense
(54 pct.)
Varde
(54 pct.)
Morsø
(53 pct.)
Syddjurs
(51 pct.)
Albertslund
(50 pct.)
Kolding
(47 pct.)
Randers
(0 pct.)
Silkeborg
(1 pct.)
Gladsaxe
(3 pct.)
Århus
(4 pct.)
Stevns
(5 pct.)
Ikast-Brande
(8 pct.)
Horsens
(9 pct.)
Skive
(9 pct.)
Viborg
(10 pct.)
Vesthimmerland
(10 pct.)
Bund 10
Jobcentre med den laveste andel af passive
Anm.: Med udgangspunkt i den passive bestand oplyst i tabel 1.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Ved at sammenligne observerbare karakteristika for de, der i 2015 har fået mentor som
eneste indsats med de, der har været passive i hele 2015, ses det, at de to målgrupper ikke
adskiller sig særlig meget fra hinanden målt på registerbaserede data, særligt ikke for kon-
tanthjælps-og uddannelseshjælpsmodtagerne.
Det forhold, at der efter reformen stadig er en række passive personer, kan således ikke
umiddelbart tilskrives, at de passive er svagere borgere målt på objektive karakteristika. Det
tyder til gengæld på, at noget af forklaringen på, hvorfor der stadig findes en række passive
personer på offentlig forsørgelse, kan findes i, at der er store kommunale forskelle i brugen
af mentorordningen.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0010.png
3. Bliver mentor som eneste indsats givet som en reel indsats?
Det er formålet, at der skal være personlig og reel kontakt med borgere, som får mentorstøt-
ten, således at der ikke er en række personer, som alligevel reelt er passive pga. meget be-
grænset kontakt mellem mentor og mentee.
3.1. Varighed af mentorforløb
For de personer, som i løbet af 2015 fik mentor som den eneste indsats, og som har været
på ydelse i hele året, varierer længden på mentorforløb meget. Blandt de personer, som har
haft mentor som eneste indsats i 2015, har 80-90 pct. haft et enkelt mentorforløb i 2015.
Et mentorforløb kan ifølge lovgivningen gives i 6 måneder af gangen, hvilket nedenstående
12
figur 2 understøtter. Her fremgår det, at de fleste mentorforløb har en varighed på 6 måne-
der.
Figur 2. Varigheden af mentorforløb for de, som har fået mentor som eneste indsats i 2015,
antal måneder
Andel af igangsatte mentorforløb, pct.
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Varighed af mentorforløb, måneder
Kontanthjælp (aktivitetsparate)
Ressourceforløb
Uddannelseshjælp, aktivitetsparate
Anm: Varigheden af mentorforløb er beregnet fra de registrerede start og slut-tidspunkter frem til 31.
december 2015. Der rundes i opgørelsen ned til nærmeste måned. Der er ikke taget udgangspunkt i den unikke per-
son, men på forløb. Forløb er lagt sammen, hvis der er under 1 uge imellem to forløb.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Det tyder dog også på, at mentorforløbene bliver tilpasset den enkeltes behov for yderligere
støtte, eftersom 30-43 pct. af alle forløb har varet mere end 6 måneder, hvilket indikerer, at
forløbet er blevet forlænget. Nogle af disse forløb er endvidere blevet forlænget mere end en
gang og er påbegyndt før 2015, eftersom 12-19 pct. af alle forløbene varer over 12 måne-
der.
3.2. Mentortimer
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som har været på kontanthjælp i hele 2015, har i
gennemsnit 1,6 ugentlige mentortimer, mens det tilsvarende tal blandt aktivitetsparate ud-
dannelseshjælpsmodtagere er 1,8 timer. For personer i ressourceforløb er omfanget en
13
smule højere med gennemsnitlig 2,5 ugentlige mentortimer, jf. tabel 5 .
Som det fremgår af tabel 5, er 81 pct. af alle mentorforløb for aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere af en varighed på 1-2 timer ugentligt, hvilket er det mest hyppige for alle
ydelserne. Det ses dog samtidig, at knap 14 pct. af alle mentorforløb for aktivitetsparate ud-
12
Overlappende forløb eller forløb med kun en uges forskel er lagt sammen. Forløbene kan godt være startet op før
2015, hvorfor forløb kan vare mere end 12 måneder.
13
Der er i opgørelsen korrigeret for personer med ingen registreringer samt personer med over 10 timers ugentlige
mentorstøtte, da det antages at være fejlregistreringer.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0011.png
dannelseshjælpsmodtagere er af en ugentlig varighed på under 1 time. Det kan hertil be-
mærkes, at det undtagelsesvis er acceptabelt, at kontakt til mentor foregår telefonisk, hvilket
disse tal kan indikere. Der gives væsentlig flere mentortimer til personer i ressourceforløb,
hvor 36 pct. af alle mentorforløb for personer i ressourceforløb er af en varighed på 2-5 ti-
mer.
Tabel 5. Ugentligt antal mentortimer pr. mentorforløb, opdelt efter ydelse
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelseshjælp
Aktivitetsparate
Ressourceforløb
0,6 pct.
0,4 pct.
1,3 pct.
57,9 pct.
36,2 pct.
2,3 pct.
1,3 pct.
2,5 timer
Ingen registrering
Under 30 minutter
[0,5 - 1[ timer
[1
2] timer
]2
5] timer
]5
10] timer
Over 10 timer
Korrigeret gennemsnit
0,1 pct.
1,5 pct.
4,2 pct.
81,3 pct.
12,0 pct.
0,6 pct.
0,3 pct.
1,6 timer
0,9 pct.
1,6 pct.
11,9 pct.
66,9 pct.
15,6 pct.
2,1 pct.
1,0 pct.
1,8 timer
Anm.: Der er i det korrigeret gennemsnit frasorteret observationer med 0 timer og over 10 timer, da der ifølge jobcen-
trene ikke gives mentorforløb på over 10 timer ugentlig. Heri var minimum og maksimum registreringerne henholdsvis
0 og 45 for kontanthjælpsmodtagerne, 0 og 38 for uddannelseshjælpsmodtagerne samt 0 og 60 for personer i ressour-
ceforløb.. Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrationsloven.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Der er stor kommunal variation i anvendelsen af mentor som eneste indsats, herunder i
spredningen i intensitet og varighed. De fleste jobcentre giver i gennemsnit mellem en og
fem mentortimer om ugen, mens mentorforløbene har en gennemsnitlig varighed mellem ca.
14
4 og 10 måneder i løbet af år 2015 .
14
Se bilag 3 for tabel over alle kommuner.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0012.png
4. Er mentor som eneste indsats et skridt på vejen?
Mentorforløb som eneste indsats har til formål at hjælpe borgere til at blive i stand til at del-
tage i et aktivt tilbud, fx virksomhedspraktik. Mentor som eneste indsats skal dermed ses
som et skridt på vejen mod uddannelse eller beskæftigelse.
Boks 2. Definition og periodeafgrænsning
Et mentorforløb som eneste indsats defineres i analysen ved, at en person i minimum en
måned har haft mentor som eneste aktive beskæftigelsesindsats. Det kan betyde, at der i
analysen kan være medtaget personer, som har mentor som eneste indsats i en måned,
fordi de blot venter på, at et aktivt tilbud skal igangsættes. Det vurderes dog i analysen at
være tale om et fåtal, målt på afgangstidspunktet fra mentor til aktivt tilbud jf. bilag 4.
Der ses i denne delanalyse på arbejdsmarkedsstatus, fra udgangen af den første måned
med mentor som eneste indsats og frem til tre måneder efter endt mentorforløb. Ved at af-
grænse perioden til også at inkludere tiden, før mentorforløb afsluttes, medtages de perso-
ner, som i løbet af deres mentorforløb påbegynder et aktivt tilbud, uddannelse eller be-
skæftigelse samtidig med, at de beholder deres mentor.
4.1. Omfanget af mentorforløb som eneste indsats
I 2014 og 2015 blev der påbegyndt knap 19.800 mentorforløb som eneste indsats blandt ak-
tivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, 9.200 blandt aktivitetsparate uddannelseshjælps-
modtagere og 1.700 blandt personer i ressourceforløb, jf. tabel 6. Antallet af forløb er højere
end antallet af personer, idet den samme person kan have deltaget i mere end et forløb i pe-
rioden.
Tabel 6. Påbegyndte mentorforløb i 2014/2015 af minimum en måneds varighed uden anden ind-
sats samtidig, opdelt efter ydelse
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelseshjælp
Aktivitetsparate
Ressourceforløb
1.515
1.675
Antal personer, som har startet et
mentorforløb som eneste indsats
Antal mentorforløb startet som
eneste indsats
16.236
19.765
7.754
9.241
Anm.: Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælpsmodtagere under integrationsloven. Overlappende forløb eller
forløb med kun en uges forskel er lagt sammen. Hvis en person påbegynder flere mentorforløb i 2014/2015, hvor der
ikke gives anden beskæftigelsesrettet indsats samtidig, vil personen indgå flere gange i opgørelsen af mentorforløb,
hvorfor antallet af mentorforløb er højere end antallet af personer.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
4.2. Mentor som eneste indsats er for mange et skridt på vejen
En stor del af de mentorforløb, hvor der ikke gives anden indsats i minimum den første må-
ned af mentorforløbet, efterfølges af et aktivt tilbud. Der er således 36 pct. af de aktivitetspa-
rate kontanthjælpsmodtagere, 49 pct. af de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
og 43 pct. af personerne i ressourceforløb, som får en aktiv indsats efter mentor som eneste
indsats, hvilket ses som et skridt på vejen mod beskæftigelse eller uddannelse. Derudover
starter knap 3 pct., af de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere direkte i uddannelse
efter mentor som eneste indsats, jf. tabel 7.
Tabel 7. Status i perioden efter mentor som eneste indsats, opdelt efter ydelse
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelses-
hjælp
Aktivitetsparate
Ressourcefor-
løb
5,9 pct.
42,9 pct.
Andel med anden ydelse efter mentor
som eneste indsats
Andel med ordinær aktiv indsats efter
mentor
4,2 pct.
36,4 pct.
7,1 pct.
48,5 pct.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0013.png
som eneste indsats
Andel i uddannelse efter mentor
som eneste indsats
Andel i beskæftigelse efter mentor
som eneste indsats
Andel uden minimum en af de
ovenstående statusser
Antal mentorforløb
0,3 pct.
0,6 pct.
60,1 pct.
14.337
2,8 pct.
1,3 pct.
44,8 pct.
6.766
0,0 pct.
0,0 pct.
52,3 pct.
881
Anm.: Perioden, der ses på, er fra en måned inde i mentorforløbet til 3 måneder efter mentorforløbets afslutning. An-
den ydelse, uddannelse og beskæftigelse skal minimum være i fire sammenhængende uger. Aktiv indsats skal mini-
mum være en uge. Kun mentorforløb afsluttet inden uge 53, 2015 indgår i opgørelsen idet, der skal være 3 måneders
data frem i tiden. Hvis en person påbegynder flere mentorforløb i 2014/2015, hvor der ikke gives anden beskæftigel-
sesrettet indsats samtidig, vil personen indgå flere gange i opgørelsen, da den baseres på antal mentorforløb og ikke
unikke personer. Overlappende forløb eller forløb med kun en uges forskel er lagt sammen. Uddannelsen er karakte-
riseret ved, om personerne modtager SU, VUS eller er voksenlærling. Der er i opgørelsen ikke medtaget kontant-
hjælpsmodtagere under integrationsloven.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
For de personer, som overgår til en aktiv indsats, sker det for 14 pct. af de aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere allerede før, at deres mentorforløb er afsluttet. Det samme gør sig
gældende for henholdsvis 23 og 24 pct. af de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
og personer i ressourceforløb. I gennemsnit overgår de aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
tagere efter 23 uger, fra de starter med mentor som eneste indsats, mens det for de aktivi-
tetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og personer i ressourceforløb sker efter 20 uger.
4.3. Fordelingen af ordinære aktive indsatser efter mentor
Størstedelen af de mentorforløb, der efterfølges af en aktiv indsats, efterfølges af et vejled-
nings- og opkvalificeringsforløb. Der er dog samtidig 20-25 pct. af forløbene, der direkte ef-
terfølges af et virksomhedsrettet forløb jf. tabel 8.
Der er således 21 pct., af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere som overgår til en ak-
tiv indsats efter mentor, som overgår til et virksomhedsrettet forløb - primært virksomheds-
praktik, mens 79 pct. deltager i et vejlednings- og opkvalificeringsforløb. Det samme møn-
ster ses for de unge uddannelseshjælpsmodtagere, hvor 23 pct. overgår til et virksomheds-
rettet forløb, primært virksomhedspraktik. De resterende 77 pct. får et vejledning og opkvali-
ficeringsforløb, hvoraf almen voksenuddannelse og øvrige vejlednings- og opkvalificerings-
forløb udgør hovedparten. For personer i ressourceforløb er der 25 pct., der deltager i en
virksomhedsrettet indsats, herunder virksomhedspraktik, mens 75 pct. deltager i vejled-
nings- og opkvalificeringsforløb.
Tabel 8. Fordelingen af ordinære aktive indsatser efter mentor
Kontanthjælp
Aktivitetsparate
Uddannelseshjælp
Aktivitetsparate
Ressourceforløb
24,9 pct.
75,1 pct.
378
Virksomhedsrettet indsats
Vejledning og opkvalificering
Antal mentorforløb
20,7 pct.
79,3 pct.
5.222
23,4 pct.
76,6 pct.
3.281
Anm.: Udgangspunkt i tabel 6. Virksomhedsrettet indsats dækker over virksomhedspraktik, nytteindsats, ansættelse
med løntilskud, voksenelever og jobrotationsvikarer. Det er det første tilbud, der er registeret. Der kan derfor godt være
nogle, som får tilbudt flere aktive tilbud i perioden
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0014.png
Bilag 1
Tabel 1. Beskrivende statistik for henholdsvis de personer, som har fået mentor som eneste ind-
sats samt alle personer på ydelsen, i november 2014, opdelt efter ydelse
Kontanthjælp
Mentor
eneste
indsats
Generelle karakteristika
Andel mænd, pct.
Gennemsnitlig alder, år
Gennemsnitligt antal børn
Andel enlige forsørgere, pct.
Herkomst
Andel med dansk baggrund
Andel ikke-vestlige indvandrere
Andel ikke-vestlige efterkomme-
re
Andel vestlige indvandrere
Andel vestlige efterkommere
Højest fuldførte uddannelse,
pr. 1. okt. 2014
Grundskole, pct.
Gymnasial, pct.
Erhvervsuddannelse, pct.
Videregående, pct.
Beskæftigelse
Gennemsnitlig beskæftigelses-
grad 2010-2014, pct.
Gennemsnitlig ydelsesancienni-
tet fra 1/1 2005- 2015, målt i an-
tal år
Sundhed, 2014
Gennemsnitligt antal kontakter
til almen læge
Gennemsnitligt antal kontakter
til psykolog
Andel, der har haft mindst en
indlæggelse med mere end en
dags varighed, pct.
Andel, der har været indlagt
med en psykisk diagnose, pct.
Sociale forhold
Andel med mindst en afsoning i
perioden 2010-2014, pct.
Andel med anbragte børn fra
perioden 2010-2014, pct.
Antal
Sociale forhold del 2
Andel med midlertidigt botilbud
til voksne i nov. 2014, pct.
Andel med længerevarende bo-
tilbud til voksne i nov. 2014, pct.
Andel med socialpædagogisk
støtte i nov. 2014, pct.
Antal
0,0
0,0
6,8
1.059
0,2
0,0
2,9
25.296
8
8
7.014
6
7
99.562
10,8
0,2
9
2
9,6
0,1
8
1
51
44
1,7
48
64
31
2
3
0
52
43
1,7
43
68
26
1
4
0
Uddannelseshjælp
Mentor
eneste
indsats
54
24
0,3
13
85
7
6
1
1
Ressourceforløb
Mentor
eneste
indsats
37
40
1,4
30
77
20
1
2
0
Alle på
ydelsen
Alle på
ydelsen
Alle på
ydelsen
52
23
0,3
12
83
9
6
2
0
36
42
1,6
26
80
17
1
2
0
60
8
24
9
57
7
27
10
91
8
2*
0
90
8
1*
0
55
7
27
11
51
6
31
13
4
5,2
8
3,9
6
2,5
9
1,7
7
4,8
9
4,4
8,9
0,3
6
2
8,5
0,2
8
1
14,0
0,3
6
1
14,4
0,3
8
1
11
3
3.656
7
2
44.144
2
4
813
2
4
8.057
2,9
0,0
12,7
732
4,4
0,6
9,6
11.723
3,7
0,0
13,1
214
2,1
0,0
12,4
2.319
*Der burde ikke være nogen respondenter med en erhvervsuddannelse. Der kan være tale om fejlregistreringer.
Anm.: Sociale forhold del 2 er kun beregnet for 32 kommuner (se bilag 2, tabel 1). Kun indlæggelser på somatiske afdelinger, og indlæg-
gelser med en psykisk diagnose som primær diagnose er medtaget. Der er nogle tilfælde, hvor personer fik socialpædagogisk støtte før og
efter et mentorforløb, hvilket ikke fremgår heraf, da fokus er på overlappende forløb. Der er i opgørelsen ikke medtaget kontanthjælps-
modtagere under integrationsloven. Der er i tabellen ikke kun medtaget aktivitetsparate kontant-og uddannelseshjælpsmodtagere. Opteg-
nelserne 0,0 pct. dækker under 4 observationer. Ydelsesanciennitet er målt for offentlig ydelse på nær SU og barselsdagpenge.
Kilde: DREAM, mentordata, kommunale sagsbehandlingssystemer samt følgende registre fra Danmarks Statistik: BEF, UDDA, SSSY,
SYIN, KRIN, HANDIC og BUA.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 2
Fordelingen mellem de personer, som er passive og dermed ikke har fået en aktiv indsats
inkl. mentor i hele 2015, og de som har fået mentor som eneste indsats, er meget forskellig
for de enkelte jobcentre og for de enkelte ydelser. De nedenstående tre figurer belyser dette
for henholdsvis aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate uddannelses-
hjælpsmodtagere og personer i ressourceforløb.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0016.png
Figur 1. Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere som i hele 2015 har været passive eller kun har modtaget mentor som eneste indsats - som andel af alle personer der
har været på ydelsen i hele 2015, opdelt på jobcentre
Note: N=antal personer som har været aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i hele 2015.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Guldborgsund (N=787)
Brønderslev (N=313)
Furesø (N=195)
Norddjurs (N=442)
Odense (N=2935)
Nordfyn (N=224)
Vesthimmerland (N=189)
Helsingør (N=718)
Faaborg-Midtfyn (N=294)
Solrød (N=91)
Bornholm (N=290)
Lolland (N=632)
Albertslund (N=293)
Fredericia (N=710)
Svendborg (N=602)
Holbæk (N=822)
Gentofte (N=347)
Roskilde (N=632)
Herlev (N=347)
Odder (N=95)
Jammerbugt (N=237)
Holstebro (N=411)
Kerteminde (N=180)
Århus (N=2928)
Assens (N=323)
Halsnæs (N=286)
Frederiksberg (N=544)
Syddjurs (N=241)
Aabenraa (N=547)
Dragør/Tårnby (N=47)
Hillerød (N=276)
Brøndby (N=696)
Frederikssund (N=353)
Gribskov (N=307)
Thisted (N=293)
Mariagerfjord (N=372)
Allerød (N=62)
Høje Tåstrup (N=511)
Nyborg (N=235)
Horsens (N=953)
Stevns (N=163)
Greve (N=203)
Lyngby-Taarbæk (N=298)
Haderslev (N=710)
Faxe (N=239)
Fredensborg (N=340)
Ærø (N=16)
Kolding (N=952)
Glostrup (N=277)
Frederikshavn/Læsø (N=413)
Hørsholm (N=84)
Kalundborg (N=496)
Lejre (N=91)
Rudersdal (N=224)
Esbjerg/Fanø (N=1287)
Gladsaxe (N=449)
Rebild (N=140)
Middelfart (N=273)
Egedal (N=130)
Vordingborg (N=542)
Sønderborg (N=538)
Hvidovre (N=554)
Vejen (N=299)
Billund (N=107)
Morsø (N=108)
Varde (N=271)
Hedensted (N=201)
Odsherred (N=244)
Rødovre (N=514)
Silkeborg (N=707)
Struer (N=158)
Hjørring (N=468)
Ringsted (N=309)
Ikast-Brande (N=257)
Samsø (N=7)
Næstved (N=677)
Køge (N=545)
Aalborg (N=1968)
Sorø (N=170)
Randers (N=1095)
Ishøj/Vallensbæk (N=278)
Herning (N=576)
Langeland (N=102)
København (N=12641)
Slagelse (N=939)
Ballerup (N=441)
Viborg (N=572)
Favrskov (N=134)
Tønder (N=383)
Lemvig (N=85)
Ringkøbing-Skjern (N=262)
Skive (N=186)
Skanderborg (N=236)
Vejle (N=916)
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Passive
Mentor som eneste indsats
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0017.png
Figur 2. Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere som i hele 2015 har været passive eller kun har modtaget mentor som eneste indsats - som andel af alle personer
der har været på ydelsen i hele 2015, opdelt på jobcentre
Note: N=antal personer som har været aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere i hele 2015.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Samsø (N=6)
Køge (N=172)
Odense (N=582)
Thisted (N=195)
Lejre (N=45)
Lolland (N=140)
Middelfart (N=69)
Solrød (N=41)
Næstved (N=236)
Nyborg (N=75)
Svendborg (N=236)
Vejle (N=376)
Ringsted (N=112)
Guldborgsund (N=214)
Helsingør (N=135)
Vesthimmerland (N=82)
Århus (N=1463)
Varde (N=141)
Fredericia (N=120)
Frederikssund (N=139)
Brønderslev (N=113)
Albertslund (N=125)
Nordfyn (N=96)
Odsherred (N=157)
Vordingborg (N=204)
Syddjurs (N=113)
Assens (N=114)
Sønderborg (N=188)
Randers (N=400)
Lemvig (N=41)
Høje Tåstrup (N=181)
Langeland (N=38)
Herlev (N=76)
Roskilde (N=208)
Gentofte (N=93)
Horsens (N=385)
Frederikshavn/Læsø (N=153)
Halsnæs (N=73)
Gladsaxe (N=147)
Holstebro (N=174)
Rebild (N=54)
Sorø (N=111)
Jammerbugt (N=130)
Morsø (N=56)
Fredensborg (N=47)
Slagelse (N=410)
Herning (N=296)
Stevns (N=48)
Kerteminde (N=78)
Odder (N=40)
Favrskov (N=105)
Silkeborg (N=260)
Glostrup (N=57)
Billund (N=60)
Norddjurs (N=122)
Ærø (N=13)
Gribskov (N=79)
Haderslev (N=213)
Vejen (N=97)
Ishøj/Vallensbæk (N=82)
Struer (N=43)
Hvidovre (N=173)
Hillerød (N=119)
Holbæk (N=216)
Brøndby (N=159)
Skanderborg (N=112)
Hjørring (N=129)
Rudersdal (N=81)
Hørsholm (N=33)
Tønder (N=100)
Dragør/Tårnby (N=16)
Esbjerg/Læsø (N=522)
Aalborg (N=596)
Viborg (N=331)
Ballerup (N=167)
Aabenraa (N=213)
Mariagerfjord (N=108)
Ikast-Brande (N=109)
Lyngby-Taarbæk (N=67)
Hedensted (N=91)
Ringkøbing-Skjern (N=137)
Frederiksberg (N=177)
Faxe (N=104)
Skive (N=54)
København (N=1944)
Faaborg-Midtfyn (N=137)
Rødovre (N=106)
Egedal (N=39)
Kolding (N=237)
Kalundborg (N=241)
Bornholm (N=148)
Greve (N=60)
Furesø (N=78)
Allerød (N=49)
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Passive
Mentor som eneste indsats
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0018.png
Figur 3. Personer i ressourceforløb som i hele 2015 har været passive eller kun har modtaget mentor som eneste indsats - som andel af alle personer der har været på
ydelsen i hele 2015, opdelt på jobcentre
Note: N=antal personer som har været i ressourceforløb i hele 2015.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Furesø (N=20)
Sønderborg (N=135)
Guldborgsund (N=63)
Frederikssund (N=47)
Odense (N=175)
Varde (N=48)
Morsø (N=32)
Syddjurs (N=43)
Albertslund (N=58)
Kolding (N=131)
Holbæk (N=117)
Lolland (N=98)
Solrød (N=46)
Høje Tåstrup (N=57)
Lejre (N=45)
Egedal (N=13)
Svendborg (N=122)
Lemvig (N=19)
Aalborg (N=350)
Hillerød (N=58)
Rebild (N=34)
Brønderslev (N=67)
Nordfyn (N=35)
Hjørring (N=159)
Fredericia (N=115)
Rudersdal (N=15)
Herning (N=116)
Bornholm (N=69)
Kerteminde (N=23)
Hørsholm (N=10)
Norddjurs (N=20)
Ringkøbing-Skjern (N=91)
Ringsted (N=58)
Greve (N=76)
Dragør (N=2)
Aabenraa (N=64)
Frederikshavn (N=80)
Assens (N=68)
Thisted (N=87)
Frederiksberg (N=137)
Hedensted (N=123)
Gribskov (N=27)
Jammerbugt (N=58)
Halsnæs (N=79)
Samsø (N=8)
Middelfart (N=90)
Ishøj (N=63)
Langeland (N=33)
Struer (N=50)
Odsherred (N=71)
Helsingør (N=59)
København (N=631)
Mariagerfjord (N=74)
Kalundborg (N=115)
Favrskov (N=46)
Odder (N=23)
Sorø (N=60)
Brøndby (N=60)
Vejle (N=197)
Vejen (N=57)
Faxe (N=62)
Herlev (N=24)
Billund (N=34)
Gentofte (N=30)
Næstved (N=190)
Skanderborg (N=50)
Køge (N=73)
Nyborg (N=94)
Tønder (N=68)
Holstebro (N=159)
Fredensborg (N=44)
Glostrup (N=63)
Ballerup (N=63)
Roskilde (N=30)
Ærø (N=12)
Hvidovre (N=123)
Slagelse (N=224)
Haderslev (N=75)
Vordingborg (N=77)
Lyngby-Taarbæk (N=50)
Faaborg-Midtfyn (N=199)
Rødovre (N=69)
Allerød (N=27)
Esbjerg (N=194)
Vesthimmerland (N=29)
Viborg (N=189)
Skive (N=138)
Horsens (N=111)
Ikast-Brande (N=66)
Stevns (N=39)
Århus (N=189)
Gladsaxe (N=157)
Silkeborg (N=94)
Randers (N=178)
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Passive
Mentor som eneste indsats
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0019.png
Tabel 1. Oversigt over kommuner,
som er udgangspunktet for den beskrivende statistiks’ socia-
le forhold, del 2
Egedal
Silkeborg
Lemvig
Skanderborg
Nordyns
Slagelse
Nyborg
Stevns
Favrskov
Struer
Rudersdal
Syddjurs
Albertslund
Thisted
Billund
Tønder
Odder
Tårnby
Fredericia
Frederikshavn
Gladsaxe
Holstebro
Ishøj
Kolding
Langeland
Mariagerfjord
Norddjurs
Odense
Odsherred
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Rødovre
Anm.: For registeret HANDIC, der indeholder socialt data, er data kun valideret for disse 32 kommuner.
Kilde: Danmarks Statistik: HANDIC.
.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0020.png
Bilag 3
Tabel 1. Gennemsnitlig varighed og ugentligt timetal af mentorforløb for aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt personer i ressource-
forløb, som har fået mentor som eneste indsats i hele 2015, opdelt på jobcentre
Kommune
Antal mentorforløb
Gennemsnitlig Gennemsnitlig
varighed ugentlige timer
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
17
18
23
94
14
61
102
45
10
27
129
15
42
50
82
74
54
38
35
52
47
148
42
18
39
73
89
25
22
31
45
34
56
80
50
56
29
41
36
27
24
35
23
29
26
26
36
30
31
25
26
25
30
21
30
36
26
34
30
25
33
32
28
21
34
28
29
29
25
31
27
30
3
2
2
3
3
2
2
2
3
2
1
3
2
2
3
2
3
1
2
3
2
3
2
3
2
3
2
2
3
3
4
2
1
2
2
4
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
Horsens
Hvidovre
Høje-Tåstrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
128
85
95
18
60
135
19
35
3
133
3.939
123
34
31
7
32
38
46
32
37
7
19
138
13
110
50
76
16
66
94
130
66
135
2
53
15
60
224
18
52
17
13
57
34
33
33
25
32
32
29
19
23
17
30
31
27
38
26
34
25
27
30
32
22
26
34
30
31
25
32
25
19
26
30
31
26
30
33
16
28
39
27
23
35
31
26
26
23
2
3
3
3
1
2
3
10
2
2
1
5
2
2
1
3
4
1
2
2
2
2
3
3
2
3
1
1
2
2
2
3
2
3
3
3
3
2
4
2
3
3
2
1
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0022.png
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
61
48
91
102
33
27
17
95
8
25
72
5
64
442
537
28
19
36
29
31
31
31
33
25
35
27
20
30
33
29
1
2
5
2
3
2
3
3
1
2
2
1
2
1
1
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0023.png
Bilag 4
Dette bilag viser, at det tyder på, at det er de færreste personer, der har mentor som eneste
indsats, fordi de venter på et aktivt tilbud. Langt de fleste personer har mentor som eneste
indsats i flere måneder, inden de afgår til et aktivt tilbud.
Figur 1. Fordeling af påbegyndelsestidspunkt af aktive indsatser for aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, som har haft mentor som eneste indsats i minimum en måned i 2014/2015
13%
36%
16%
4 - 8 uger efter opstart af
mentorforløb
9 - 13 uger efter opstart
af mentorforløb
14 - 26 uger efter opstart
af mentorforløb
Mere end 26 uger efter
opstart af mentorforløb
35%
Anm.: Opgørelsen baserer sig på de personer, som har påbegyndt minimum en uges aktiv indsats - fra en måned inde
i mentorforløbet til 3 måneder efter mentorforløbets afslutning.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
Figur 2. Fordeling af påbegyndelsestidspunkt af aktive indsatser for aktivitetsparate uddannel-
seshjælpsmodtagere, som har haft mentor som eneste indsats i minimum en måned i 2014/2015
18%
25%
4 - 8 uger efter opstart af
mentorforløb
9 - 13 uger efter opstart af
mentorforløb
20%
14 - 26 uger efter opstart
af mentorforløb
Mere end 26 uger efter
opstart af mentorforløb
37%
Anm.: Opgørelsen baserer sig på de personer, som har påbegyndt minimum en uges aktiv indsats - fra en måned inde
i mentorforløbet til 3 måneder efter mentorforløbets afslutning. Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbe-
handlingssystemer.
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 311: Orientering om redegørelser vedr. manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1782824_0024.png
Figur 3. Fordeling af påbegyndelsestidspunkt af aktive indsatser for personer på ressourcefor-
løb, som har haft mentor som eneste indsats i minimum en måned i 2014/2015
16%
24%
4 - 8 uger efter opstart af
mentorforløb
9 - 13 uger efter opstart af
mentorforløb
21%
14 - 26 uger efter opstart
af mentorforløb
Mere end 26 uger efter
opstart af mentorforløb
39%
Anm.: Opgørelsen baserer sig på de personer, som har påbegyndt minimum en uges aktiv indsats - fra en måned inde
i mentorforløbet til 3 måneder efter mentorforløbets afslutning.
Kilde: DREAM, mentordata og kommunale sagsbehandlingssystemer.
23