Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 306
Offentligt
1782066_0001.png
NOTAT
10-08-2017
Oversigt over danske og engelske regler om arbejdsgi-
vers ansvar i sexchikanesager
J.nr. 2017 - 2058
CAL
Cecilie Kisling
Forbud mod for-
skelsbehandling
pga. køn.
Ligebehandlingsloven mv.
§ 1, stk. 1:
Ved ligebehandling af mænd og
kvinder forstås i denne lov, at der
ikke finder forskelsbehandling sted
på grund af køn. Dette gælder både
direkte forskelsbehandling og indi-
rekte forskelsbehandling, navnlig
under henvisning til graviditet eller
til ægteskabelig eller familiemæssig
stilling.
Equality Act 2010
Part 2 Equality: key concepts
Chapter 1
Protected characteristics
4 The protected characteristics
The following characteristics are pro-
tected characteristics
age;
disability;
gender reassignment;
marriage and civil partnership;
pregnancy and maternity;
race;
religion or belief;
sex;
sexual orientation.
13 Direct discrimination
(1) A person (A) discriminates against
another (B) if, because of a protected
characteristic, A treats B less favoura-
bly than A treats or would treat others.
Part 2 Equality: key concepts
Chapter 2
Prohibited conduct
26 Harassment
(1) A person (A) harasses another (B)
if
(a) A engages in unwanted conduct
related to a relevant protected charac-
teristic, and
(b) the conduct has the purpose or
effect of
(i) violating B's dignity, or
(ii) creating an intimidating, hostile,
degrading, humiliating or offensive
environment for B.
Definition af sex-
chikane og sexchi-
kane som forbudt
adfærd.
§ 1, stk. 4 og 6:
Stk. 4. Chikane som defineret i stk.
5 og sexchikane som defineret i stk.
6 betragtes som forskelsbehandling
på grund af køn og er derfor for-
budt. En persons afvisning af eller
indvilligelse i en sådan adfærd må
ikke anvendes som begrundelse for
en beslutning, der vedrører den
pågældende.
Stk. 6. Der foreligger sexchikane,
når der udvises enhver form for
uønsket verbal, ikkeverbal eller
fysisk adfærd med seksuelle under-
toner med det formål eller den
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0002.png
virkning at krænke en persons vær-
dighed, navnlig ved at skabe et
truende, fjendtligt, nedværdigende,
ydmygende eller ubehageligt klima.
(2) A also harasses B if
(a) A engages in unwanted conduct of
a sexual nature, and
(b) the conduct has the purpose or
effect referred to in subsection (1)(b).
(3) A also harasses B if
(a) A or another person engages in
unwanted conduct of a sexual nature
or that is related to gender reassign-
ment or sex,
(b) the conduct has the purpose or
effect referred to in subsection (1)(b),
and
(c) because of B's rejection of or sub-
mission to the conduct, A treats B less
favourably than A would treat B if B
had not rejected or submitted to the
conduct.
(4) In deciding whether conduct has
the effect referred to in subsection
(1)(b), each of the following must be
taken into account
(a) the perception of B;
(b) the other circumstances of the
case;
(c) whether it is reasonable for the
conduct to have that effect.
(5) The relevant protected characteris-
tics are
age;
disability;
gender reassignment;
race;
religion or belief;
sex;
sexual orientation.
Part 5 Work
Chapter 1
Employment, etc.
39 Employees and applicants
(2) An employer (A) must not discrim-
inate against an employee of A's (B)
(a) as to B's terms of employment;
(b) in the way A affords B access, or
Ret til lige arbejds-
vilkår
§ 4:
Enhver arbejdsgiver, der beskæfti-
ger mænd og kvinder, skal behand-
le dem lige for så vidt angår ar-
bejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0003.png
En arbejdsgiver
må ikke chikanere
en ansat.
§ 1, stk. 4 og 6 og § 4:
Stk. 4. Chikane som defineret i stk.
5 og sexchikane som defineret i stk.
6 betragtes som forskelsbehandling
på grund af køn og er derfor for-
budt. En persons afvisning af eller
indvilligelse i en sådan adfærd må
ikke anvendes som begrundelse for
en beslutning, der vedrører den
pågældende.
Stk. 6. Der foreligger sexchikane,
når der udvises enhver form for
uønsket verbal, ikkeverbal eller
fysisk adfærd med seksuelle under-
toner med det formål eller den
virkning at krænke en persons vær-
dighed, navnlig ved at skabe et
truende, fjendtligt, nedværdigende,
ydmygende eller ubehageligt klima.
by not affording B access, to opportu-
nities for promotion, transfer or train-
ing or for receiving any other benefit,
facility or service;
(c) by dismissing B;
(d) by subjecting B to any other detri-
ment.
Part 5 Work
Chapter 1
Employment, etc.
40 Employees and applicants: har-
assment
(1) An employer (A) must not, in rela-
tion to employment by A, harass a
person (B)
(a) who is an employee of A's;
(b) who has applied to A for employ-
ment
§ 4:
Enhver arbejdsgiver, der beskæfti-
ger mænd og kvinder, skal behand-
le dem lige for så vidt angår ar-
bejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse.
Bemærkning:
Ligebehandlingslovens § 4, der
forbyder arbejdsgivere at udsætte
arbejdstagere for kønsdiskrimine-
rende arbejdsvilkår, anses i praksis
for overtrådt, når en ansat udsættes
for seksuelle krænkelser i arbejdssi-
tuationen, således som seksuel chi-
kane er defineret i lovens § 1, stk.
6, herunder fra arbejdsgiverens
side.
§ 4:
Enhver arbejdsgiver, der beskæfti-
ger mænd og kvinder, skal behand-
En arbejdsgiver er
ansvarlig for sine
ansattes (skadevol-
Part 8 Prohibited conduct: ancillary
109 Liability of employers and princi-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0004.png
dende) handlinger.
le dem lige for så vidt angår ar-
bejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse.
Danske Lov 3-9-12:
End giver Husbond sin Tiener, eller
anden, Fuldmagt paa sine Vegne at
forrette noget, da bør Husbonden
selv at svare til hvad derudj forseis
af den, som hand Fuldmagt givet
haver, og af hannem igien søge
Opretning.
Bemærkning:
Ligebehandlingslovens § 4, der
forbyder arbejdsgivere at udsætte
arbejdstagere for kønsdiskrimine-
rende arbejdsvilkår, anses i praksis
for overtrådt, når en ansat udsættes
for seksuelle krænkelser i arbejdssi-
tuationen, som seksuel chikane er
defineret i lovens § 1, stk. 6.
Efter danske lov (§ 3-19-2) har
arbejdsgiver et principalansvar for
sine ansattes skadevoldende hand-
linger. Ansvaret er et erstatningsan-
svar, hvilket betyder, at der skal
kunne påvises et økonomisk tab
som følge af medarbejderens hand-
linger.
I det omfang en arbejdsgiver er
ansvarlig efter Danske Lov 3-19-2,
vil han ikke kunne henvise til, at
han ikke kendte til chikanen, i og
med, at arbejdsgiverens ansvar for
de ansatte er objektivt.
Fortolkningen af § 4 samt rets-
praksis:
Enhver arbejdsgiver, der beskæfti-
ger mænd og kvinder, skal behand-
le dem lige for så vidt angår ar-
bejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse.
Bemærkning:
Arbejdsvilkår fortolkes i denne
sammenhæng således, at § 4 inde-
pals
(1) Anything done by a person (A) in
the course of A's employment must be
treated as also done by the employer.
(2) Anything done by an agent for a
principal, with the authority of the
principal, must be treated as also done
by the principal.
(3) It does not matter whether that
thing is done with the employer's or
principal's knowledge or approval.
Arbejdsgivers
handlepligt i sager
om seksuel chikane
begået af ansatte.
Part 8 Prohibited conduct: ancillary
109 Liability of employers and princi-
pals
(4) In proceedings against
A’s employ-
er (B) in respect of anything alleged to
have been done by A in the course of
A’s employment it is a defence for B to
show that B took all reasonable steps
to prevent A
(a) from doing that thing, or
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0005.png
bærer en pligt for arbejdsgiveren til
at stille et chikanefrit miljø til rå-
dighed.
En arbejdsgiver er forpligtet til i
rimeligt omfang at sikre sine ansat-
te mod seksuel chikane
også
krænkelser begået af andre ansatte.
Hvis krænkeren er en anden ansat,
skal arbejdsgiveren sørge for at
stoppe dennes adfærd.
Arbejdsmiljøloven § 38
Arbejdet skal planlægges, tilrette-
lægges og udføres således, at det er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt.
Bekendtgørelse om arbejdets
udførelse § 9 a
Ved arbejdets udførelse skal det
sikres, at arbejdet ikke medfører
risiko for fysisk eller psykisk hel-
bredsforringelse.
At-vejledning D.4.2 Mobning og
seksuel chikane
Om mobning og seksuel chikane
mellem ansatte og mellem ansatte
og deres ledere.
Straf
Bekendtgørelse om arbejdets
udførelse § 30
Med mindre højere straf er for-
skyldt efter lov om arbejdsmiljø
eller anden lovgivning straffes med
bøde eller fængsel i indtil 2 år, den
der
1.
overtræder § […]9 a […],
2. ikke efterkommer påbud el-
ler forbud, der er meddelt i
henhold til bekendtgørel-
sens bestemmelser.
Bemærkning:
Forpligtelserne ifølge bekendtgø-
relse om arbejdets udførelse gælder
(b) from doing anything of that de-
scription.
De engelske myndigheder har oplyst
følgende:
”What 'such steps' might be is, of
course, a matter of fact for the em-
ployment tribunal, but it has been held
(Enterprise Glass Co Ltd v Miles
[1990] ICR 787, EAT) that the giving
of an oral warning was insufficient to
establish the defense.
De engelske myndigheder har ikke
kendskab til antallet af sager om ar-
bejdsgivers ansvar for sexchikane be-
gået af en ansat, men har oplyst, at
antallet af sager at være faldet efter
indførelsen af gebyr for at føre sager
ved Employment Tribunal.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0006.png
for både arbejdsgivere og ansatte.
Selvom der efter loven er mulighed
for fængselsstraf, gives der i praksis
kun bøder.
Der er ikke objektivt strafansvar for
overtrædelse af § 9 a. Overtrædelse
af § 9 a skal derfor kunne tilregnes
arbejdsgiveren som forsætlig eller
uagtsom, for at der kan straffes. Det
er anklagemyndigheden, der skal
løfte bevisbyrden i en straffesag,
herunder i forhold til overtrædelser
af § 9 a.
Der er ikke erstatningsregler i ar-
bejdsmiljølovgivningen. Arbejdsgi-
verens eventuelle erstatningsan-
svar i forhold til ansatte eller andre
ved en overtrædelse af arbejdsmil-
jølovgivningen vurderes efter de
almindelige erstatningsretlige reg-
ler.
Delt bevisbyrde i
sager om sexchi-
kane.
§ 16 a:
Hvis en person, der anser sig for
krænket, jf. §§ 2-5, 9 og § 15, stk. 1,
påviser faktiske omstændigheder,
som giver anledning til at formode,
at der er udøvet direkte eller indi-
rekte forskelsbehandling, påhviler
det modparten at bevise, at ligebe-
handlingsprincippet ikke er blevet
krænket.
Part 9 Enforcement
Chapter 5
Miscellaneous
136 Burden of proof
(1)This section applies to any proceed-
ings relating to a contravention of this
Act.
(2) If there are facts from which the
court could decide, in the absence of
any other explanation, that a person
(A) contravened the provision con-
cerned, the court must hold that the
contravention occurred.
(3) But subsection (2) does not apply if
A shows that A did not contravene the
provision.
Arbejdsgivers an-
svar for seksuel
chikane begået af
tredjemand (fx en
kunde, patient,
klient mv.).
Tredjemands krænkende adfærd
(overfor en lønmodtager) falder
som udgangspunkt uden for ligebe-
handlingslovens anvendelsesområ-
de, da loven regulerer forholdet
mellem en arbejdsgiver og en løn-
modtager.
Ingen direkte beskyttelse mod seksuel
chikane fra tredjemand efter ophævel-
sen af artikel 40 (2)-(4) i 2013.
De engelske myndigheder har oplyst
følgende:
“An employee who is subjected to
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0007.png
Det er derfor også tvivlsomt, om
situationen er omfattet af ligebe-
handlingsdirektivet, da direktivets
pligtsubjekter først og fremmest er
arbejdsgivere.
Men da § 4 indebærer en pligt for
arbejdsgiveren til at stille et chika-
nefrit miljø til rådighed og en pligt
til i rimeligt omfang at sikre sine
ansatte mod seksuel chikane, kan
det ikke afvises, at en lønmodtager
vil kunne føre en sag mod sin ar-
bejdsgiver med påstand om, at ar-
bejdsgiveren har overtrådt § 4, fx
ved ikke at reagerer på en kundes
krænkende adfærd.
Arbejdsmiljøloven § 38
Arbejdet skal planlægges, tilrette-
lægges og udføres således, at det er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt.
Bekendtgørelse om arbejdets
udførelse § 9 a
Ved arbejdets udførelse skal det
sikres, at arbejdet ikke medfører
risiko for fysisk eller psykisk hel-
bredsforringelse
At-vejledning D.4.3-3
Om arbejdsgiverens pligt til at fo-
rebygge arbejdsrelateret vold m.m.
Bemærkning:
Tredjemands (patienter, brugere,
kunder, elever e.l.) udøvelse af
seksuel chikane betragtes som
voldsrisiko i forbindelse med arbej-
dets udførelse.
Straf
Der er ikke objektivt strafansvar for
overtrædelse af § 9 a. Overtrædelse
af § 9 a skal derfor kunne tilregnes
arbejdsgiveren som forsætlig eller
uagtsom, for at der kan straffes. Det
third party harassment has other op-
tions available to them. They could
make a:
direct discrimination claim, where
the employer failed to act because of a
protected characteristic, which results
in less favourable treatment of the
employee concerned when compared
to how others were (or would have
been) treated;
harassment claim, on the basis that
the employer's inaction amounts to
unwanted conduct related to a protect-
ed characteristic that violates the em-
ployee’s dignity or creates an intimi-
dating, hostile, degrading, humiliating
or offensive environment for the em-
ployee.”
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 306: Notat om danske og engelske regler om arbejdsgivers ansvar, fra beskæftigelsesministeren
1782066_0008.png
er anklagemyndigheden, der skal
løfte bevisbyrden i en straffesag,
herunder i forhold til overtrædelser
af § 9 a.
Der er ikke erstatningsregler i ar-
bejdsmiljølovgivningen. Arbejdsgi-
verens eventuelle erstatningsan-
svar i forhold til ansatte eller andre
ved en overtrædelse af arbejdsmil-
jølovgivningen vurderes efter de
almindelige erstatningsretlige reg-
ler.
Ja. Seksuel chikane vil i langt de
fleste tilfælde være en væsentlig
misligholdelse af ansættelsesfor-
holdet, der berettiger den ansatte til
at ophæve ansættelsesaftalen og
kræve erstatning i medfør af funkti-
onærlovens § 3, stk. 3 (funktionæ-
ren hæver tjenesteforholdet på
grund af grov misligholdelse fra
arbejdsgiverens side).
Vurderingen af, om der foreligger
en væsentlig misligholdelse af an-
sættelsesforholdet er konkret og
individuel og fastlægges i sidste
ende af domstolene.
Seksuel chikane
som væsentlig mis-
ligholdelse af an-
sættelsesforholdet?
De engelske myndigheder har oplyst
følgende:
“Employees may also resign and claim
constructive dismissal for breach of
trust and confidence where they are
subjected to third party harassment
which the employer ignores.
Alternatively, they may call in the po-
lice, claiming that a criminal offence
has been committed under the Protec-
tion from Harassment Act 1997 (this is
a course of conduct which the perpe-
trator knows, or ought to know,
amounts to harassment).”
8