Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1780380_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012
1. kvartal 2017
August 2017
Baggrund
J.nr. 20175100525
SBT/DOH
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med
finanslovsaftalen for 2013
fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015
2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio. kr.
i 2017. Med
finansloven for 2017
blev bevillingsniveauet for den fælles myndig-
hedsindsats i regi af Arbejdstilsynet og SKAT fastlagt til i alt 79 mio. i 2017 og i
alt 70 mio. kr. i 2018.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2016-2018 i mio. kr.
2016
2017
2018
I alt
70
79,0
70,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019.
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fæl-
les kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
Der er fortsat fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges
der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere har myndighe-
derne også arbejdet med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen
forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser blandt uden-
landske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at gå ud på virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået samarbejdsaftale
mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i starten af 2012. Aftalen fastlægger
rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at myndighe-
derne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret, hurtigt og
konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne. Aftalen er
blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2017.
Myndighedsindsatsen er fortsat primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og
anlægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen
samt rengøring, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. anvendes illegal arbejdskraft.
I 1. kvartal 2017 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført to landsdæk-
kende aktioner og ni regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 1. kvartal
2017 gennemført henholdsvis 40 landsdækkende aktioner og 140 regionale aktio-
ner i alt siden 1. marts 2012.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0003.png
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT, hver gang en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, SKAT
og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøgning af virk-
somheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af aktioner-
nes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan udsøgning og
aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, SKAT og Rigspolitiet dialogmøder med arbejdsmarke-
dets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomheder, der udfø-
rer arbejde i Danmark (den styrkede indsats
over for social dumping). Der er senest
afholdt dialogmøde i Arbejdstilsynet d. 16. september 2016, som bl.a. havde til
formål at orientere om myndighedernes kontrol og fremdriften heri samt om im-
plementeringen af håndhævelsesdirektivet.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet og/eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende
aktioner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante
for pressen. Herudover udtaler de tre myndigheder sig til pressen i forbindelse med
konkrete henvendelser. Arbejdstilsynet offentliggør sine resultater på
www.at.dk.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse til
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0004.png
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne er se-
nest med
finanslovsaftalen for 2017
blevet forlænget til og med 2018.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012
1. kvartal 2017. Der er gennemført seks
landsdækkende aktioner i 2012, otte i hvert af årene 2013-2016 samt to i 1. kvartal
2017. I 2016 er der i forhold til 2015 sket en justering af strategien for de enkelte
aktioner. Der har været ændret i udvælgelsen af aktionssteder, og der er undertiden
gennemført aktioner med anvendelse af færre aktionshold. Der har i planlægningen
af udvalgte aktioner bl.a. været fokus på at besøge større arbejdssteder og virksom-
heder, hvor det er erfaringen, at der er flere tilfælde af manglende regelefterlevelse
end på helt små byggepladser. Dette har medvirket til et lavere antal besøg, da be-
søg på store arbejdssteder og virksomheder kræver flere ressourcer. Det bemærkes,
at aktionerne er gennemført med samme kontroltryk som hidtil og under anvendel-
se af de personaleressourcer, som de særlige forhold i politiet har tilsagt.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 31. marts 2017
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
1. kv.
2017
109
134
52
21
5
20
12
76
58
14
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
687
1005
539
11
94
18
25
574
431
59
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
611
776
267
182
61
48
52
512
264
26
452
556
143
145
79
20
65
390
166
26
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0005.png
Fælles kontrolaktion
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
2012
192
87
2013
362
209
2014
485
168
2015
398
90
2016
230
62
1. kv.
2017
53
10
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 40 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 4.258 virksom-
heder, som i alt har fået 2.346 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at knap hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget
og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling
registreres på den udenlandske virksomhed.
I perioden 2012
1. kvartal 2017 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 31.526 arbejdssteder
for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet ført tilsyn med
11.966 udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført som led i Ar-
bejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte fællesaktio-
ner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
286
1
2.726
478
Påbud
11
1.426
Vejledninger
+ andet
47
43
I alt
3.070
1.948
14
9
0
0
0
0
0
0
310
661
245
155
16
2
7
115
225
4.630
14
10
4
1
0
5
26
6
1.503
25
45
3
1
2
2
0
17
185
714
309
162
18
4
14
141
248
6.628
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0006.png
I alt er der over perioden 2012
1. kvartal 2017 givet 6.628 reaktioner til udenlandske
virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden virksomhed har fået
en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til alle tilsyn, Arbejdstilsynet
gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx er mange tilsyn med udenland-
ske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor der kun udføres ganske få ar-
bejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på større virksomheder, hvor der
foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel på, hvad
Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at 3/4 af reaktionerne drejer sig om
alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 57,6 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun 1,6 procent af de udenlandske virksomheder (arbejdsste-
der), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del af
de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor
sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgi-
ver (se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
2012 2013 2014 2015 2016 1. kv.
2017
Forbud
58
64
61
45
70
12
Strakspåbud
Påbud
I alt
669
260
987
947
440
1.451
1.058
316
1.435
856
246
1.147
872
210
1.152
228
31
271
I alt
310
4.630
1.503
6.443
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 2012 til 1. kvartal 2017.
Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører til polske og
tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
2016
1. kv.
2017
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Sverige
Storbritannien
Slovakiet
Tjekkiet
Holland
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
2,7 %
2,0 %
5,7 %
1,9 %
1,6 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,9 %
2,0 %
3,2 %
1,1 %
1,4 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,5 %
2,8 %
2,0 %
1,9 %
2,1 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,0 %
1,5 %
2,8 %
1,4 %
2,3 %
37,1 %
17,1 %
5,8 %
4,4 %
3,1 %
3,0 %
2,6 %
2,2 %
2,0 %
37,8 %
20,8 %
5,1 %
2,7 %
4,4 %
3,2 %
1,6 %
1,7 %
1,7 %
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0007.png
Letland
Rumænien
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
2,3 %
0,9 %
12,1 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
1,1 %
0,4 %
18,0 %
0,8 %
1,2 %
18,0 %
1,7 %
1,1 %
19,9 %
0,9 %
0,3 %
19,8 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT
Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 2012
1. kvartal 2017 har Arbejdstilsynet sendt 1.274 tiltaleindstillinger
for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmodning om rets-
lig tiltale, jf. tabel 3.5. Langt størsteparten af indstillingerne drejer sig om manglende
anmeldelse til RUT, mens de øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde anmeldelser.
Desuden er der udstedt 1.004 administrative bødeforlæg om manglende eller mangel-
fuld RUT-anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at ud-
stede administrative bødeforlæg på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld anmeldelse
i RUT
2012 2013 2014 2015 2016 1. kv.
I alt
2017
Antal tiltale-
439
283
231
143
133
45
1.274
indstillinger
Antal admini-
-
114
313
265
255
57
1.004
strative bøde-
forlæg
I alt
439
397
544
408
388
102
2.278
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglen-
de eller mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bødeforlæg for manglende og mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014 2015 2016 1. kv.
I alt
2017
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
114
*
313
268
255
57
1.007
Antal vedtagne og betalte administrative bøde-
forelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrati-
ve bødeforelæg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende
vedtagelse eller indsigelse til administrative
bødeforelæg
34
15
0
3
62
109
25
1
9
169
103
35
1
10
119
99
18
4
8
126
17
2
28
0
10
362
95
34
30
486
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0008.png
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg
fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til
fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske virk-
somheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elek-
troniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 4.776 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 2.406
Fra private hvervgivere: 47
Fra professionelle hvervgivere: 54
Fra andre (fx fra borgere): 2.269
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
2012
2013
2014
2015
2016
1. kv.
2017
Antal opkald og anmeldelser
1147
1097
833
763
768
168
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt
4.776
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i RUT,
får markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspåbud)
end de virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT. Tilsvarende er det Ar-
bejdstilsyns erfaring, at mange virksomheder, som har stor andel af uden-
landsk arbejdskraft, og som anmelder sig i CVR, ligner de virksomheder,
RUT er tiltænkt, og har et arbejdsmiljø under almindelig standard.
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender forældede
arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau af tek-
nologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungeren-
de kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toi-
let og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår.
Arbejdstilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i di-
rekte tilknytning til en byggeplads. I tilfælde af at der foregår overnatning un-
der uacceptable forhold på arbejdsstedet, kontaktes kommunen.
Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde videregivet oplys-
ninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal arbejdskraft.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder.
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ikke
vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer
i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nord-
sjælland.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod
brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der er i
myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med
henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave
vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbe-
handling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete ind-
satssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed,
har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den ople-
vede opdagelsesrisiko.
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol”
Projektet blev etableret med baggrund i aftale af 8. november 2012 mellem den da-
værende regering og Enhedslisten om styrket kontrol over for udenlandske virk-
somheders levering af tjenesteydelser og udstationering af arbejdstagere. Projektet
har haft til formål at sikre, at udenlandske virksomheder, der opererer i Danmark,
reelt er registreret i deres hjemland.
Den styrkede kontrol blev gennemført ved, at der blev foretaget verificering af de
udenlandske momsnumre, der blev registreret i RUT-registreret. Verificeringen
blev foretaget ved opslag i det fælleseuropæiske system VIES (system for udveks-
ling af momsoplysninger). Den del af SKATs indsats er ophørt ved udgangen af
2016, hvor ansvaret for verificering af momsnumre i VIES overgik til Erhvervssty-
relsen.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virk-
somheders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at øge regelefterle-
velse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomhederne i en
række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er endvidere
blevet vejledt i registrering for moms
specielt når der er blevet arbejdet for en
ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vejledning om
registrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om reglerne for arbejdsudleje, om
anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på byggepladser samt
om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0010.png
Ressourcer mv.
I 2017 har SKAT planlagt samlet at anvende i omegnen af 60 årsværk til social dum-
ping-projektet. Det indebærer ofte et tids- og ressourcekrævende opklarings- og un-
dersøgelsesarbejde, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige
skatter og/eller afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en uden-
landsk virksomhed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne in-
debære sagsbehandlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksom-
hedens hjemland, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med
virksomheden i hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig
derfor ofte først på længere sigt.
Kontroller og beregnet nettoprovenu
SKAT definerer en kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
end 2015.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligti-
ge indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skattepro-
cent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af regule-
ringerne. Reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, er
fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Opgørelsen tager ikke hen-
syn til, om en forhøjelse, der medfører en skyldig skattebetaling, faktisk bliver betalt,
og om en eventuel restance er inddrivelig. Opgørelsen medtager endvidere ikke den
strukturelle effekt i form af tilbageløb samt kontrolindsatsens påvirkning af den frem-
adrettede adfærd og regelefterlevelse.
Det samlede antal gennemførte kontroller for perioden 2015-2017, opgjort efter denne
metode samt det beregnede nettoprovenu fremgår af nedenstående tabel 4.1.
4.1 Antal kontroller og beregnet nettoprovenu
1
2012-14
2
2015
2016
2017 pr.
31/3
I alt
Antal kontroller
Antal kontrollerede med regulering
Beregnet nettoprovenu (mio. kr.)
3.708
1.184
123
3.428
1.210
290
676
282
29
7.812
2.676
442
Kilde: SKAT
1
Antal kontroller er opgjort efter de principper, som SKAT har besluttet, skal anvendes for at sikre et ensartet grundlag for
at sammenligne antal kontroller på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. For at bevare kontinuiteten i forhold til tidligere
afrapporteringer indeholder denne afrapportering ligeledes den hidtil anvendte opgørelsesmetode i tabel 4.2.
2
Det samlede antal kontroller og nettoprovenu er ikke opgjort for perioden 2012-2014 på grund af ændringen i opgørel-
sesmetode.
Antal kontrollerede personer/virksomheder og reguleringer
fordelt på brancher
(manuel opgørelse).
I projektet optælles hvor mange virksomheder eller personer, der er foretaget kontrol
af, samt størrelsen af ændringer af indkomst, moms og skat. Der er foretaget fordeling
på brancher af ændringerne på i alt 764 mio. kr. i perioden fra primo 2012 til udgan-
gen af 1. kvartal 2017,
jf. tabel 4.2.
4.2 Antal kontrollerede og reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012-14
2015
2016
2017 pr. 31/3
I alt
Bygge og anlæg
Service
Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr.
2.949
92 1.150
89
810
225
195
28 5.104
434
551
41
407
28
576
33
111
19 1.645
121
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0011.png
Det grønne
område
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
524
542
28
32
229
549
12
108
169
282
12
64
29
63
4
951
56
207
4 1.436
4.566
193 2.335
237 1.837
334
398
55 9.136
818
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.2 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad- eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens reguleri ng af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
Efter opgørelsesmetoden, som er beskrevet i boks 1, er der i 2016 foretaget regulerin-
ger på i alt godt 334 mio. kr.,
jf. tabel 4.2.
Stigningen i reguleringer skyldes bl.a. to
større sager med store reguleringer.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel 4.3.
De typiske sager handler her om:
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat,
der følger af kontrolindsatsen, medfører, at der er en fremadrettet virkning for de be-
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0012.png
rørte personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over stør-
relsen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til 31. marts 2017 er i alt 678 udenlandske
virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudleje-
skat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at
være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De typiske sager handler
her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 383 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb,
jf. tabel 4.2).
Ca. 50 pct. af det samlede
reguleringsbeløb på ca. 764 mio. kr. i perioden fra 2012 til 31. marts 2017 kan henfø-
res til denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for f.eks. moms. De typi-
ske sager handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.3
Yderligere konsekvenser af SKAT’s indsats mod
social dumping
2012-14
2015
198
115
457
118
2016
2017 pr. 31/3
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal
sager
Entreprise ændret til
løn/arbejdsudleje, antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio.
kr.)
Kilde: SKAT.
308
378
135
68
155
163
153
181
25
22
29
16
661
656
745
367
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 355 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
Pr. 1. juli 2016 er udstationeringslovens regler blevet implementeret. Reglerne medfø-
rer bl.a. krav om, at der ved registrering i RUT (register for udenlandske tjenesteyde-
re) tilkendegives, om udstationerende virksomheder har ansatte eller ej. SKAT kan
anvende disse oplysninger ved vurderinger af virksomhedernes registreringsforhold i
tilknytning til de enkelte entrepriser.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0013.png
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.4
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2016 er der afsluttet sager på 54 forskellige nationaliteter.
4.4 Besøgte virksomheder efter nationalitet (antal og pct
1
)
2012-2014
Danmark
Polen
Litauen
Tyskland
Rumænien
Storbritannien
Letland
Italien
2015
2016
31/3 2017
Antal
2.663
1.047
241
207
75
45
Pct.
58
23
5
5
2
1
Antal
1.124
354
76
96
128
108
Pct.
48
15
3
4
5
5
56
7
0
23
7
0
1
0
0
1
0
0
13
133
0
28
65
0
1
6
0
1
3
0
Pakistan
Sverige
Nederlandene
Thailand
Bulgarien
Tjekkiet
Slovakiet
Øvrige
I alt
20
10
15
1
0
0
17
28
21
1
1
1
150
4.566
3
100
144
2.335
6
100
Antal
1.040
259
104
96
52
40
37
32
21
19
17
11
5
3
2
99
1.837
Pct.
57
14
6
5
3
2
2
2
1
1
1
1
0
0
0
5
100
Antal
223
64
11
20
5
7
2
2
2
10
4
1
4
1
10
32
398
Pct.
56
16
3
5
1
2
1
1
1
2
1
0
1
0
2
8
100
Kilde: SKAT
1
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for
én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
SKATs erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsom-
rådet vedr. såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.) samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne områ-
de i øget omfang fremstår som risikobetonede. Her kan bl.a. nævnes autobranchen,
industri, offshore, skibsværfter, skrot og detailhandel mm.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomheder
og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold til sprog
mv.
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et om-
råde, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterfølgende
sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
Der er et stigende antal udenlandske virksomheder, der etablerer sig som danske virk-
somheder, ligesom SKAT har opmærksomhed på det stigende antal af virksomheder,
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0014.png
der registrerer sig som IVS (iværksætterselskaber). I begge situationer opstår der risi-
ko for fejlagtig registrering og dermed også fejlagtig beskatning mv.
SKAT er samtidig særligt opmærksomme på virksomheder og arbejdstagere, der
kommer fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverens-
komster, da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktiviteter i Dan-
mark.
Endelig er SKAT i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internationalt plan
omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet
vedr. udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKATs og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af anmelde-
pligten til RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørelse
for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslinjer
for en opfølgning på indsatsen.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012
31.
marts 2017 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
122
44
1158
Hvervgiver
98
160
112
89
80
24
563
Kilde: Politiet
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 I alt
Tjenesteyder
212
288
213
126
93
24
956
Hvervgiver
72
133
114
79
64
17
479
Kilde: Politiet
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
Tallene for 2012-2016 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år. Tallene for 1. kvartal 2017 er baseret på antal registrerede
sager i POLSAS pr. 31. marts 2017.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS) som grundlag for udarbejdelse af statistikker m.v. Tallene kan være behæftet
med usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0015.png
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
Ulovligt ophold
9
17
12
Andet*
40
20
34
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
2016
30
29
19
9
10
1.
kv. 2017
12
11
2
3
10
Erfaringerne viser, at antallet af ”øvrige sager” primært generes i forbindelse med
aktioner, der retter sig mod servicebranchen, fx rengøring og restaurationer. For-
holdsmæssigt ses en mindre stigning i antallet af frihedsberøvede og antallet af sager
vedr. ulovligt arbejde/arbejdstager, ulovligt ophold og andet i 1. kvartal 2017 i forhold
til 2016.
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) under Udlændinge-,og
Integrationsministeriet har i 2012-2017 deltaget i nogle af de landsdækkende og regi-
onale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af tredjelandsstats-
borgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. SIRI har igennem årene deltaget i 55
aktioner, heraf 2 aktioner i 2017.
SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktioner
blev
øget fra 2015 som følge af aftalen om reform af international rekruttering fra juni
2014. SIRI fik samtidig adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT kan pålægge
virksomheder at føre om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de aktioner, som
SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden opholds-
og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrel-
sen med henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere
som arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt
er beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fælles
kontrolaktioner
både landsdækkende og regionale
og har daglige aktiviteter på
området.
Mere effektivt myndighedsarbejde
Der arbejdes fortsat på at styrke samarbejdet. Myndighederne har særligt fokus på at
effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor effekten af myn-
dighedernes indsats er størst.
Desuden er myndighederne i løbende dialog om prioriteringer vedrørende branche- og
virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med henblik på hele tiden
at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest. Dette sker
bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke udfordringer myndig-
hederne oplever i brancherne. Dermed får myndighederne et fælles billede af, hvilke
tendenser der kan identificeres på området. De etablerede planlægningsgrupper under-
støtter dette arbejde.
Nye tendenser
Ligesom i de foregående år har myndighederne i 2017 haft fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har myndighederne valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser, at
nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet af
danskere med anden etnisk herkomst end dansk. Ved tilsynet konstaterer myndighe-
derne så, at der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk foræl-
dede og nedslidende arbejdsmetoder.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at udtale sig til myndighederne. Udenlandske personer op-
leves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere væsentlige
faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og myndig-
heders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne arbejder
løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0017.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 2012
1.
kvartal 2017
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
247
1
10
8
0
0
0
0
0
0
266
2.405
364
494
213
115
15
1
6
107
197
3.917
Påbud
11
1.170
9
5
1
1
0
4
26
4
1.231
Vejledninger
+ andet
43
29
19
34
3
1
2
2
0
14
147
I alt
2.706
1.564
532
260
119
17
3
12
133
215
5.561
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
2
0
0
1
0
0
0
0
0
3
23
7
2
6
8
0
0
1
9
56
Påbud
0
49
0
1
0
0
0
0
0
50
Vejledninger
+ andet
0
0
3
0
0
0
0
0
2
5
I alt
25
56
5
8
8
0
0
1
11
114
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Påbud
0
2
0
0
0
0
0
0
0
2
Vejledninger
+ andet
0
2
0
1
0
0
0
0
0
3
I alt
0
4
0
1
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0018.png
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
7
0
Påbud
0
10
Vejledninger
+ andet
0
2
I alt
7
12
0
0
0
0
0
0
0
0
4
0
1
0
0
0
0
12
0
0
0
0
0
0
0
10
0
1
0
0
0
0
1
4
4
1
1
0
0
0
1
26
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld an-
meldelse i RUT, 2013
1. kvartal 2017
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
17
1
3
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
0
2
Andet/
ukendt
61
86
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
forlæg
I alt
766
896
835
1004
1662
24
4
2
147
1839
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
1
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0019.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
1. kv.
2015
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
I alt
310
4.630
1.503
6.443
2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv 1. kv.
2015 2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017
7
13
14
11
12
18
20
20
12
220
85
318
175
48
237
233
48
292
211
46
269
238
61
317
220
58
298
203
45
268
228
31
271
228
65
300
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller man-
gelfuld anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
107
strative bøde-
forlæg
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
179
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016
2016 2017
Antal tiltale-
36
22
39
44
26
28
56
25
45
indstillinger
Antal admini-
53
66
63
83
60
83
50
62
57
strative bøde-
forlæg
I alt
89
88
102
127
86
111
106
87
102
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt
1.274
1.004
2.278
Tabel 3.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016 2016 2017
Antal opkald
167
213
211
172
170
223
198
177
168
4.776
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2017, fra beskæftigelsesministeren
1780380_0020.png
Tabel 5.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
66
42
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
35
22
4. kv. 1.kv.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2015
2015 2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017
Tjenesteyder
37
28
52
28
21
28
55
18
44
1158
Hvervgiver
13
28
23
25
28
21
14
17
24
563
Kilde: Politiet
Tabel 5.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
52
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
24
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015 2016 2016 2016 2016 2017
2015
2015 2015
Tjenesteyder
60
30
28
8
23
24
22
24
24
956
Hvervgiver
28
14
20
17
19
21
17
7
17
479
Kilde: Politiet
20