NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012
–
1. kvartal 2017
August 2017
Baggrund
J.nr. 20175100525
SBT/DOH
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med
finanslovsaftalen for 2013
fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015
–
2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio. kr.
i 2017. Med
finansloven for 2017
blev bevillingsniveauet for den fælles myndig-
hedsindsats i regi af Arbejdstilsynet og SKAT fastlagt til i alt 79 mio. i 2017 og i
alt 70 mio. kr. i 2018.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2016-2018 i mio. kr.
2016
2017
2018
I alt
70
79,0
70,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019.
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fæl-
les kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
Der er fortsat fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges
der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere har myndighe-
derne også arbejdet med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen
forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser blandt uden-
landske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.